Al gedaanquote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Nogmaals, als ING hierdoor een paar duizend klanten kwijtraakt stoppen ze meteen en geen andere bank die zich er aan waagt. Opzeggen je ING rekening, morgen vroeg direct
Ik denk dat dit naïef gesteld is.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Nogmaals, als ING hierdoor een paar duizend klanten kwijtraakt stoppen ze meteen en geen andere bank die zich er aan waagt. Opzeggen je ING rekening, morgen vroeg direct
Toen een paar banken begonnen geld te rekenen voor overboekingen enzo liepen er ook klanten weg, was snel voorbijquote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:21 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik denk dat dit naïef gesteld is.
Maar we zullen het zien.
leuk dat je er weer bent staal, knuffel, heb je gemist! Is het ooit wat geworden met je super snackbar?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:21 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik denk dat dit naïef gesteld is.
Maar we zullen het zien.
Ja inderdaad.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik directeur van een andere bank was stonden er morgen en de rest van de maand pagina grote advertenties in de krant met een heel mooi aanbod aan ING klanten.
Knuffel terug en je hebt PM.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
leuk dat je er weer bent staal, knuffel, heb je gemist! Is het ooit wat geworden met je super snackbar?
Waarom ben je dan nu niet boos dat ING de eerste stap zet? We moeten deze kant gewoon helemaal niet op. Ook niet als proef, ook niet met opt-in, gewoon niet.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:05 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie uiteraard, en een heel goed punt. Zodra dit gebeurt is onze privacy echt volledig verdwenen en zijn we als maatschappij echt fucked.
Mensen die niet snappen dat we te maken hebben met een hellend vlak.quote:
quote:'Bijna derde ING-klanten overweegt overstap'
Bijna een derde van de ING-klanten overweegt over te stappen naar een andere bank.
Dat blijkt uit een enquête van televisieprogramma Radar onder 27.000 mensen, waarvan er vijftienduizend een rekening bij ING hebben.
ING kwam deze week met het plan om betaalgegevens aan adverteerders te verkopen zodat zij hun reclames beter kunnen afstemmen.
Klanten van de bank moeten daar wel eerst hun toestemming voor geven. Het kwam de bank op veel kritiek te staan van onder andere de politiek, De Nederlandsche Bank en de Consumentenbond.
Bijna 80 procent van de ondervraagde ING-klanten zegt nu dat hun vertrouwen in de bank is afgenomen. Een overgrote meerderheid van alle respondenten, 90 procent, vindt privacy belangrijker dan het krijgen van scherpe aanbiedingen.
GOHquote:Een overgrote meerderheid van alle respondenten, 90 procent, vindt privacy belangrijker dan het krijgen van scherpe aanbiedingen.
Zouden al die paarse broeken en econofielen dan toch al die jaren tegen ons gelogen hebben?quote:
Ik gok dat Radar een enquete heeft uitgevoerd met foutieve vraagstelling.quote:
Ahja, dat zal het zijn.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:18 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ik gok dat Radar een enquete heeft uitgevoerd met foutieve vraagstelling.
Kermismesscherp.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Messcherpe aanbiedingen? LOL ik betwijfel het.
Combineer het met welke krantenabo je hebt, je google zoekopdrachten, je locatie gegevens, met wie je mailt, belt, whatsappt, waar je boodschappen doet en wat je koopt, de hele fucking papertrail en je weet waarschijnlijk meer over deze persoon dan die persoon over zichzelf weet.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:21 schreef raptorix het volgende:
Ik werk zelf met redelijk grote databases voor redelijk grote klanten (ook ING). Wat veel mensen onderschatten is dat data uit 1 database over het algemeen niet zo gevaarlijk is, echter ga je combineren en overlappen dan krijg je erg gevaarlijke situaties.
Als ik de database zou hebben van bijvoorbeeld Vodafone, en die ga overlappen met anonieme bonuskaart gegevens, dan heb ik jouw anonieme bonuskaart zo gekoppeld aan je vodafone abbo op basis van zendmast gegevens.
En het zou me ook niet heel veel moeite kosten om te achterhalen met je wie je samen woont, en met enige inspanning rol ik er ook zo een lijst uit met mensen die waarschijnlijk vreemdgaan in hun relatie.
Dat dus.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:21 schreef raptorix het volgende:
Ik werk zelf met redelijk grote databases voor redelijk grote klanten (ook ING). Wat veel mensen onderschatten is dat data uit 1 database over het algemeen niet zo gevaarlijk is, echter ga je combineren en overlappen dan krijg je erg gevaarlijke situaties.
Als ik de database zou hebben van bijvoorbeeld Vodafone, en die ga overlappen met anonieme bonuskaart gegevens, dan heb ik jouw anonieme bonuskaart zo gekoppeld aan je vodafone abbo op basis van zendmast gegevens.
En het zou me ook niet heel veel moeite kosten om te achterhalen met je wie je samen woont, en met enige inspanning rol ik er ook zo een lijst uit met mensen die waarschijnlijk vreemdgaan in hun relatie.
Precies. De meeste medewerkers hebben hier niet zomaar toegang toe en via de officiële procedures zijn deze gegevens allemaal niet zomaar te koppelen, maar voor ontwikkelaars is het vaak een koud kunstje om in te loggen op een paar databases van verschillende klanten. Dit is echt een zwaar onderschat probleem, want er hoeft maar 1 klojo tussen te zijn die een paar tabellen op straat zet en de rapen zijn gaar.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:21 schreef raptorix het volgende:
Klopt, hoewel procedures vaak voorschrijven dat klantdata geanonimiseerd horen te zijn gaat het in het proces toch vaak nog mis, enige tijd terug moest ik een klantbestand importeren in de webapplicatie, ik had een test bestand met 10K data gehad, en waarschijnlijk was dat nog fake ook.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies. De meeste medewerkers hebben hier niet zomaar toegang toe en via de officiële procedures zijn deze gegevens allemaal niet zomaar te koppelen, maar voor ontwikkelaars is het vaak een koud kunstje om in te loggen op een paar databases van verschillende klanten. Dit is echt een zwaar onderschat probleem, want er hoeft maar 1 klojo tussen te zijn die een paar tabellen op straat zet en de rapen zijn gaar.
Het probleem wordt nog eens erger gemaakt door de trend dat bedrijven niet meer hun eigen ontwikkelteam in-house hebben, maar dingen uitbesteden via detacheerders. Dat betekent dat het eerder regel dan uitzondering is dat 1 persoon met vele bedrijven en databases in aanraking komt. Er wordt erg veel vertrouwd op de integriteit van mensen en het is eigenlijk een wonder dat het zo lang zo goed is gegaan, maar structureel is er weinig dat ernstige misstanden voorkomt.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, hoewel procedures vaak voorschrijven dat klantdata geanonimiseerd horen te zijn gaat het in het proces toch vaak nog mis, enige tijd terug moest ik een klantbestand importeren in de webapplicatie, ik had een test bestand met 10K data gehad, en waarschijnlijk was dat nog fake ook.
Echter na een paar maanden keek ik in ons source beheer systeem en daar had een developer dus het orginele bestand met 1.2 Miljoen personen ingechecked, gewoon beschikbaar voor 280 man personeel..... En dat heb ik niet 1 keer meegemaakt, maar voor zeker 5 klanten, en allemaal in de orde van aantallen van 500K + users.
Gelukkig hebben we hier nu een security officer die dit soort misstanden aan het aanpakken is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |