Dat zou heel knap zijn, aangezien ik nooit google over mijn hoeveelheid spaargeld, mijn uitgavenpatroon of mijn salaris wat binnen komt...quote:Op maandag 10 maart 2014 10:32 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
KLM niet, maar ik denk dat Google een aardig plaatje heeft van hoe jouw financiële situatie er uit ziet.
Dat is zo mogelijk nog knapper, aangezien ik al met een proxy zit thuis te werken en op werk via de bedrijfsproxy dingen opzoek. Knap als ze daar een profiel van kunnen distilleren dat lijkt op de gemiddelde consument.quote:Niet omdat zij weten wat er op je rekening staat, maar omdat ze van heel veel mensen die in internetgedrag op jou lijken data hebben, en zo een mooi profiel kunnen schetsen. Daar hebben ze de gegevens van ING niet voor nodig.
Wel hoor, ING heeft ook gewoon servicepuntenquote:Op maandag 10 maart 2014 10:22 schreef Staal het volgende:
[..]
Bij de ING kun je helemaal nergens binnen lopen.
Voor de proef ja. Daarna rolt men het uit naar alle klanten en heb je een OPT-OUT systeem te pakkenquote:Op maandag 10 maart 2014 10:36 schreef Red_85 het volgende:
Zat al niet bij ing, maar ga daar dus ook niet naar toe. 'Expliciet toestemming geven'.. jup
Vooroordelen zijn niet uit het niets ontstaan, natuurlijkquote:Op maandag 10 maart 2014 10:31 schreef Murdera het volgende:
[..]
Alle negers zijn lui, alle marokkanen jatten, alle FOK!kers zijn puisterige nerdjes en niemand geeft ene fuck. Tuurlijk myst, tuurlijk.
Zoals ik al zei, ik hoop het van harte. We moeten echt anders gaan denken over onze data, anders is dit een hellend vlak en is het over een paar jaar zo normaal geworden dat de wereld draait op het gebruiken van jouw persoonlijke data, dat er sowieso niemand nog enige acht op slaat. Er groeit nu een generatie op die niet beter weet, als er nu geen veranderingen plaats vinden.quote:Juist steeds meer mensen maken zich zorgen. Alle berichten die achter elkaar in het nieuws komen maken de mensen nu juist heel erg bewust van het feit dat als iets geen geld kost, dat jij het product bent, en dat er amper een bedrijf te vinden is dat nog een fuck geeft om de privacy van klanten.
Juist steeds meer mensen beginnen dat in te zien en het ook daadwerkelijk als een probleem te zien.
Ik ben daar wel erg van overtuigd ja. Het is niet alleen meer iets waar de alu hoedjes en computernerdjes zich druk over maken.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:38 schreef Mystikvm het volgende:
Zoals ik al zei, ik hoop het van harte. We moeten echt anders gaan denken over onze data, anders is dit een hellend vlak en is het over een paar jaar zo normaal geworden dat de wereld draait op het gebruiken van jouw persoonlijke data, dat er sowieso niemand nog enige acht op slaat. Er groeit nu een generatie op die niet beter weet, als er nu geen veranderingen plaats vinden.
Dat dit gebeurde bij gratis diensten was nog te begrijpen. Ergens moet aan verdiend worden immers.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:37 schreef Luigi het volgende:
Ik ben geen privacy ridder en maak me over mijn eigen gegevens niet zoveel zorgen. Wat me meer irriteert is de houding van dergelijke bedrijven. De klant is niet meer iemand die je een goed product moet leveren, maar iets dat je uit moet knijpen. Misleiden. Via stiekeme wegen moet doorverkopen aan adverteerders. En dat gaat veel breder dan profiling of big data. (Meer slaafs-consumentisme).
Ik wil de discussie niet teveel off-topic brengen. Ik weet dat bij grote verzekeraars en banken risicoanalyses worden gemaakt waarin Google als een gevaar wordt gezien. Omdat Google over zoveel data beschikt dat ze heel gericht financiële producten kunnen leveren, als ze zouden willen. Ze kennen het risicoprofiel omdat ze weten wat voor apparaten je gebruikt en waar je op zoekt, kunnen een inschatting van je salaris maken, mensen die hun locatie delen laten weten waar ze zijn en wat ze bezig houdt, en ze kennen je sociale kring. Zonder je naam, BSN etc. te weten kunnen ze van de meeste mensen al een fantastisch profiel opstellen waarmee ze heel gerichte aanbiedingen kunnen doen. En ze hebben de technische kennis om dit digitaal, on-demand aan te bieden wanneer jij het nodig hebt.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zou heel knap zijn, aangezien ik nooit google over mijn hoeveelheid spaargeld, mijn uitgavenpatroon of mijn salaris wat binnen komt...
[..]
Dat is zo mogelijk nog knapper, aangezien ik al met een proxy zit thuis te werken en op werk via de bedrijfsproxy dingen opzoek. Knap als ze daar een profiel van kunnen distilleren dat lijkt op de gemiddelde consument.
Nee, dat de ING zich opeens gaat bezig houden met mijn financiele data is een dreigen voorbode van wat ons te wachten staat.
Zou een ASN of een Triodos dit ook gaan doen? Ik weet het niet, hoor.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:40 schreef Murdera het volgende:
[..]
Maar dan nog blijft de vraag.. Wat valt er aan te doen, overstappen naar een andere dienst die ongeveer hetzelfde doet? Er zijn weinig echt goede keuzes op dit gebied.
En daarna volgt een overname door Facebook.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:47 schreef poemojn het volgende:
Handig, ze gaan samenwerken, AH en ING.
[ afbeelding ]
Het gaat er niet alleen om of ze het aan andere partijen verkopen. Het gaat er ook om dat ze die data opslaan of er analyses op loslaten. Dat weten we, zelfs bij feelgood banken als ASN of Triodos, niet. Zelfs als het alleen intern gebruikt wordt kan je misschien stellen dat het een brug te ver gaat.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zou een ASN of een Triodos dit ook gaan doen? Ik weet het niet, hoor.
en VKontakte, zodat ze je telegram gegevens ook hebben.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:49 schreef Staal het volgende:
[..]
En daarna volgt een overname door Facebook.
Nou, wat er intern gebeurt weet je idd niet, maar wat mij betreft gaat het écht te ver wanneer ze hun analyses doorverkopen aan marketeers. Ik mag toch hopen dat er banken blijven bestaan die dat niet doen. Sterker, als ik de communicatie bij een bank deed, zou ik nu een campagne beginnen om te benadrukken dat wij dat soort fratsen niet uithalen.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:50 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het gaat er niet alleen om of ze het aan andere partijen verkopen. Het gaat er ook om dat ze die data opslaan of er analyses op loslaten. Dat weten we, zelfs bij feelgood banken als ASN of Triodos, niet. Zelfs als het alleen intern gebruikt wordt kan je misschien stellen dat het een brug te ver gaat.
Doen ze niet.quote:Op maandag 10 maart 2014 09:08 schreef Staal het volgende:
[..]
En zij besluiten ongevraagd even je uitgavepatroon door te spelen aan bedrijven en daar betaal je dan dus zelf voor.
quote:ING benadrukt dat klanten toestemming moeten geven. Bovendien worden er geen klantgegevens gedeeld, benadrukt woordvoerster Karin van der Pol van ING. "Dat gebeurt absoluut niet, ook niet geanonimiseerd", zegt ze. In plaats daarvan kan een adverteerder selecteren op welke eigenschappen hij een advertentie wil plaatsen, waarna de advertentie door ING bij de bewuste klanten wordt getoond. Waar dat precies gebeurt, is niet bekend.
ING verkoopt niks door.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:50 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het gaat er niet alleen om of ze het aan andere partijen verkopen.
quote:ING benadrukt dat klanten toestemming moeten geven. Bovendien worden er geen klantgegevens gedeeld, benadrukt woordvoerster Karin van der Pol van ING. "Dat gebeurt absoluut niet, ook niet geanonimiseerd", zegt ze. In plaats daarvan kan een adverteerder selecteren op welke eigenschappen hij een advertentie wil plaatsen, waarna de advertentie door ING bij de bewuste klanten wordt getoond. Waar dat precies gebeurt, is niet bekend.
ING verkoopt niks door aan adverterteerders.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:37 schreef Luigi het volgende:
Ik ben geen privacy ridder en maak me over mijn eigen gegevens niet zoveel zorgen. Wat me meer irriteert is de houding van dergelijke bedrijven. De klant is niet meer iemand die je een goed product moet leveren, maar iets dat je uit moet knijpen. Misleiden. Via stiekeme wegen moet doorverkopen aan adverteerders. En dat gaat veel breder dan profiling of big data. (Meer slaafs-consumentisme).
quote:[quote]ING benadrukt dat klanten toestemming moeten geven. Bovendien worden er geen klantgegevens gedeeld, benadrukt woordvoerster Karin van der Pol van ING. "Dat gebeurt absoluut niet, ook niet geanonimiseerd", zegt ze. In plaats daarvan kan een adverteerder selecteren op welke eigenschappen hij een advertentie wil plaatsen, waarna de advertentie door ING bij de bewuste klanten wordt getoond. Waar dat precies gebeurt, is niet bekend.
Nou ja, dat intern gebruiken is toch in feite wat hier staat:quote:Op maandag 10 maart 2014 10:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou, wat er intern gebeurt weet je idd niet, maar wat mij betreft gaat het écht te ver wanneer ze hun analyses doorverkopen aan marketeers. Ik mag toch hopen dat er banken blijven bestaan die dat niet doen. Sterker, als ik de communicatie bij een bank deed, zou ik nu een campagne beginnen om te benadrukken dat wij dat soort fratsen niet uithalen.
Ook die wordt niet doorverkocht.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:34 schreef sylvesterrr het volgende:
Het gaat hier om geanonimiseerde data neem ik even voor het gemak aan? Blijft nog steeds enge shit.
1. ING verkoopt jouw data niet.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:22 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Daarnaast verdienen ze een zakcentje met het verkopen van je data. Albert Heijn verkoopt ook je data, naast dat hun core business het verstrekken van levensmiddelen is. Google gebruikt je persoonlijke data, maar hun core business is het beschikbaar stellen van communicatiemiddelen. KLM verkoopt jouw persoonlijke data, maar hun core business is jou van A naar B vliegen.
Hoe gaat dit dan werken?quote:
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:mediumhudquote:"Een simpel voorbeeld", zegt de directeur Particulieren. "Stel dat iemand jaarlijks een paar honderd euro uitgeeft bij tuincentrum A, dan kan het voor tuincentrum B heel interessant zijn om diegene een scherp aanbod te doen, zodat diegene volgende aankoop bij tuincentrum B komt doen."
Bedrijf A: "Hoi ING, wij hebben een aanbieding voor mensen met een tuin. Hoeveel kost het om reclame X gedurende Y dagen te tonen aan klanten die het afgelopen jaar meer dan Z euro hebben uitgegeven aan tuinmeubelen?"quote:Op maandag 10 maart 2014 11:03 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Hoe gaat dit dan werken?
[..]
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:mediumhud
Ik had het niet perse over ING in mijn voorbeeld.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:59 schreef TC03 het volgende:
[..]
ING verkoopt niks door aan adverterteerders.
[..]
Verschil van interpretatie, maar mijn persoonlijke data is nog steeds het onderwerp van onderhandelingen. Dus OK, ING geeft mijn data niet aan een derde partij, maar laat een derde partij betalen en een aanbieding aanleveren die ING aan mij geeft. Mijn data is dus wel verkocht, op indirecte wijze. En dat gaat nog steeds te ver.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:02 schreef TC03 het volgende:
[..]
1. ING verkoopt jouw data niet.
2. Albert Heijn verkoopt jouw data niet.
3. KLM verkoopt jouw data niet.
4. Google verkoopt jouw data niet.
Mensen moeten zich echt beter informeren hoor, zoveel misverstanden in dit topic.
quote:ING zal nooit individueel herleidbare klantdata doorgeven aan derden en klanten kunnen erop vertrouwen dat ING uitsluitend gebruik maakt van hun persoonsgegevens wanneer dat ook is toegestaan
Kunnen ze een garantie geven dat dat in de toekomst ook zo blijft? In de huidige omstandigheden zal het vast zo zijn, maar dat grenzen vervagen lijkt bijna vanzelfsprekend te zijn.quote:
Waar jij dus bang voor bent, is dat jouw klantgedrag geanalyseerd wordt. Maar dat gebeurt sowieso wel hoor, of ING er nou wel of geen advertentiedienst omheen bouwt. En niet alleen door ING, ook door de bakker, de slager of de kapper. Elk bedrijf wil inzicht in klantgedrag om wat voor reden dan ook.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:09 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Verschil van interpretatie, maar mijn persoonlijke data is nog steeds het onderwerp van onderhandelingen. Dus OK, ING geeft mijn data niet aan een derde partij, maar laat een derde partij betalen en een aanbieding aanleveren die ING aan mij geeft. Mijn data is dus wel verkocht, op indirecte wijze. En dat gaat nog steeds te ver.
Nu kom je met opt-in e.d., maar dat ik die aanbiedingen niet zie als ik niet mee doe betekent niet dat ING niet alsnog een profiel van mij heeft opgesteld, elk moment te gebruiken zodra ik het wel wil. En dat profiel staat in de ijskast, en daar kan later nog van alles mee gedaan worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |