Mee eens als dit praktijk wordt dan zorgt dit voor grote instabiliteit. Het lijkt in die zin op het falen van de League of Nations. Dat was ook niet in staat Nazi Duitsland te weerhouden van het annexeren van gebieden. Er is in die zin dus een paralel te trekken. Daarnaast moet je als wereld niet terug willen naar pre-WW2 praktijken van oorlogsvoering.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:03 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dit...en tenzij je de handhaving van vrede en veiligheid fatsoenlijk regelt ( niet zoals nu, met een vleugellamme Veiligheidsraad) is territoriale integriteit de hoeksteen van het internationale systeem. Als je die hoeksteen weghaalt dan is het einde zoek...
quote:Op zondag 9 maart 2014 13:02 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Weet je, deze 1e zin zit al zooo vol met fouten
Je weet toch dat zo'n beetje heel oost Ukraine Russisch-talig is?
Dit was een interne politieke aangelegenheid en Rusland had zich daarmee niet moeten bemoeien.
Is het voor ons niet een beetje makkelijk praten? Dat Nederland überhaupt bestaat is ook het gevolg van een koppige bevolking die in opstand kwam en met heel veel gewapend verzet de onafhankelijkheid militair afdwong. Is het niet een beetje lullig om met die verworvenheid te zeggen dat anderen dat niet meer mogen omdat dat slecht is voor de vrede?quote:Op zondag 9 maart 2014 13:06 schreef Roarzcorp. het volgende:
[..]
Mee eens als dit praktijk wordt dan zorgt dit voor grote instabiliteit. Het lijkt in die zin op het falen van de League of Nations. Dat was ook niet in staat Nazi Duitsland te weerhouden van het annexeren van gebieden. Er is in die zin dus een paralel te trekken. Daarnaast moet je als wereld niet terug willen naar pre-WW2 praktijken van oorlogsvoering.
Wel grappig, je praat tegen anderen en verwijt ze wat je notabene zelf doetquote:Op zondag 9 maart 2014 13:07 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]![]()
Geen beginnen aan met je, ik wacht wel weer op de volgende actualiteiten die ik moet ontleden.
Dat waren toch andere tijden? Je praat over de 80 jarige oorlog neem ik aan??quote:Op zondag 9 maart 2014 13:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Is het voor ons niet een beetje makkelijk praten? Dat Nederland überhaupt bestaat is ook het gevolg van een koppige bevolking die in opstand kwam en met heel veel gewapend verzet de onafhankelijkheid militair afdwong. Is het niet een beetje lullig om met die verworvenheid te zeggen dat anderen dat niet meer mogen omdat dat slecht is voor de vrede?
Nee hoor, dit is een paniekingreep van Poetin als je het mij vraagt. De EU en vooral de NAVO hebben zich al uitgebreid tot aan de grenzen van Rusland (zie bijvoorbeeld de Baltische Staten). Wit-Rusland is nog vol onder invloed van het Kremlin omdat Loekasjenko Russisch gezind is, maar ook die neigen steeds meer naar de EU:quote:Op zondag 9 maart 2014 13:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat ben ik in principe wel met je eens, maar wat er nu gebeurt is nog fouter en heeft grotere gevolgen voor de internationale politiek.
Het westen gaat gezichtsverlies lijden en het westen is al tijden aan macht aan het inboeten. Wie heeft het straks voor het zeggen internationaal?
Amerika is allang al geen alleenheerser meer, dus daar kunnen we niet meer op vertrouwen.
Op wie dan wel? Rusland mag blijkbaar als kernmacht gewoon kleinere buurlanden aanvallen en hele provincies van ze afpakken en als Rusland dat mag, wat weerhoudt andere landen ervan om hetzelfde te gaan doen?
Dit zou kunnen betekenen dat er elders andere internationale conflikten gaan oplaaien, vooral in gebieden waar bevolkingsgroepen en internationale grenzen niet samenlopen (denk daarbij bijvoorbeeld aan Afrika).
Poetin ziet ondertussen zijn grip op landen als Georgië en Oekraïne wegglippen. Dit is een noodingreep die hij kan doen omdat hij weet dat de westerse landen geen oorlog willen riskeren om de Krim (of heel Oekraïne, als je het mij vraagt).quote:In October 2009, a poll conducted by the independent NISEPI institute in Belarus found that 44.1 percent of the Belarusian people would vote Yes in a referendum to join the EU, compared to 26.7 percent one year earlier. Local experts are linking the swing to more pro-EU messages in Belarusian state media, Polish daily Rzeczpospolita says.
Ja. Maar moet je niet constateren dat het voor ons andere tijden waren en dat anderen nu in een vergelijkbare situatie zitten als wij toen?quote:Op zondag 9 maart 2014 13:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat waren toch andere tijden? Je praat over de 80 jarige oorlog neem ik aan??
Vice is sowieso erg goed bezig.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:04 schreef DeJori het volgende:
Dispatch 4 en 5 van Vice News:
Vooral de tweede is interessant omdat daar een stuk in zit over de Serviërs die op het moment op de Krim zijn.
Die reporter is zo'n ongelooflijke baasquote:
Ja, daar heb je inderdaad een punt in zoverre dat ik het wel een beetje kan zien.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:10 schreef DeJori het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is een paniekingreep van Poetin als je het mij vraagt. De EU en vooral de NAVO hebben zich al uitgebreid tot aan de grenzen van Rusland (zie bijvoorbeeld de Baltische Staten). Wit-Rusland is nog vol onder invloed van het Kremlin omdat Loekasjenko Russisch gezind is, maar ook die neigen steeds meer naar de EU:
[..]
Poetin ziet ondertussen zijn grip op landen als Georgië en Oekraïne wegglippen. Dit is een noodingreep die hij kan doen omdat hij weet dat de westerse landen geen oorlog willen riskeren om de Krim (of heel Oekraïne, als je het mij vraagt).
Ik denk wel dat de repercussies pas over een tijdje zullen volgen. Europese landen zijn hard op zoek naar alternatieven voor Russisch gas. Over een jaartje, misschien twee, gaat de gaskraan dicht, maar dan vanaf onze kant. Dan is Poetin ook meteen zijn macht kwijt.
Het waren ook voor het systeem van de internationale gemeenschap andere tijden..het einde van de 80-jarige oorlog is zeg maar het begin van de natie-staat zoals we die nu kennen...quote:Op zondag 9 maart 2014 13:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. Maar moet je niet constateren dat het voor ons andere tijden waren en dat anderen nu in een vergelijkbare situatie zitten als wij toen?
(Ipv. naar de 80-jarige oorlog kan je trouwens ook verwijzen naar de onafhankelijkheidsstrijd van Slovenië en Kroatie trouwens, om maar eens wat te noemen.)
Maar dat is in principe een andere situatie. Onafhankelijkheid van bevolkingsgroepen is in het internationale recht wel 'geregeld'. Daar zijn voorwaarde voor wanneer dit gewaarborgd dient te worden. Dat gaat bijvoorbeeld om bevolkingsgroepen die geen 'eigen' land hebben en onderdrukt worden in het gebied waar zij wonen door de machthebber. Echter blijven zulke gevallen vaak interne kwesties.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Is het voor ons niet een beetje makkelijk praten? Dat Nederland überhaupt bestaat is ook het gevolg van een koppige bevolking die in opstand kwam en met heel veel gewapend verzet de onafhankelijkheid militair afdwong. Is het niet een beetje lullig om met die verworvenheid te zeggen dat anderen dat niet meer mogen omdat dat slecht is voor de vrede?
Dat is 't idee ja, maar heel veel staten zijn nog steeds geen perfecte natiestaten. Dat Chroesjtsjov de Krim als kadootje aan Oekraïne gaf is bijv. ook niet bepaald in de geest van de natiestaat.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:15 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Het waren ook voor het systeem van de internationale gemeenschap andere tijden..het einde van de 80-jarige oorlog is zeg maar het begin van de natie-staat zoals we die nu kennen...
En de onafhankelijkheidsstrijd van de Serviërs in Kroatië dan? Zij kregen hun afscheiding niet (vooral dankzij westerse machten overigens, waar ik het in dit geval dus niet echt eens ben).quote:Op zondag 9 maart 2014 13:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. Maar moet je niet constateren dat het voor ons andere tijden waren en dat anderen nu in een vergelijkbare situatie zitten als wij toen?
(Ipv. naar de 80-jarige oorlog kan je trouwens ook verwijzen naar de onafhankelijkheidsstrijd van Slovenië en Kroatie trouwens, om maar eens wat te noemen.)
Ik praat het ook niet goed, alleen ik denk niet dat de NAVO een talmende wereldmacht is.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja, daar heb je inderdaad een punt in zoverre dat ik het wel een beetje kan zien.
Maar dat neemt niet weg dat wat ze doen, gewoon fout is.
De baltische staten hadden een hele goeie reden om de NAVO te joinen, ze zijn namelijk "toevallig" al eens eerder ingelijfd midden vorige eeuw en doen er alles aan hun onafhankelijkheid te behouden.
Wat dat betreft vind ik dat Rusland (of de voorloper daarvan, de USSR) zichzelf in de vingers gesneden heeft.
Persoonlijk denk ik dat het logisch is om aan te nemen dat Putin wel zo slim is om andere bronnen van inkomsten te zoeken, potentie heeft Rusland meer dan genoeg.
Politiek dus weer. Dank voor de uitlegquote:Op zondag 9 maart 2014 13:19 schreef DeJori het volgende:
[..]
Ik praat het ook niet goed, alleen ik denk niet dat de NAVO een talmende wereldmacht is.![]()
En als het al zo is verliezen ze invloed ten faveure van China. Rusland is groot, maar niet machtig (meer).
Wat betreft andere inkomstenbronnen: Poetin is aan de macht bij de gratie van de grote gasbaronnen, waar het geld van Rusland zit. Alternatieve inkomsten, als ze al te vinden zijn, zijn voor hen nadelig.
Ik heb het antwoord ook niet hoor.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En de onafhankelijkheidsstrijd van de Serviërs in Kroatië dan? Zij kregen hun afscheiding niet (vooral dankzij westerse machten overigens, waar ik het in dit geval dus niet echt eens ben).
Klopt. En bevolkingen kunnen groeien, krimpen, zich uitbreiden en vermengen. Het wordt al helemaal ondoorzichtig zodra bevolkingsgroepen gemengd wonen, zoals in de Ukraine al het geval is.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb het antwoord ook niet hoor.
In een groot deel van West- en Midden-Europa woont tegenwoordig iedereen redelijk netjes binnen de lijntjes, niet in de laatste plaats dankzij grootschalige etnische zuiveringen na de Tweede Wereldoorlog. Geluk bij een ongeluk, zeg maar. Maar hoe trek je een rechtvaardige landsgrens, waar iedereen tevreden mee is, in gebieden waar iedereen kriskras door elkaar woont?
De NAVO is geen clubje waar iedereen een grondwettelijk recht heeft om erbij te horen. Genoeg analisten hebben reeds in de jaren 90 gewaarschuwd tegen een uitbreiding naar het Oosten, tegen een rakettenschild. We hebben zelf kruisraketten geplaatst omdat de Warshau pact troepen sterker waren dan de Westerse. Nu zijn de rollen omgekeerd, en het resultat zijn 1000 tot 2000 tactische kernwapens op West Europa gericht.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja, daar heb je inderdaad een punt in zoverre dat ik het wel een beetje kan zien.
Maar dat neemt niet weg dat wat ze doen, gewoon fout is.
De baltische staten hadden een hele goeie reden om de NAVO te joinen, ze zijn namelijk "toevallig" al eens eerder ingelijfd midden vorige eeuw en doen er alles aan hun onafhankelijkheid te behouden.
Wat dat betreft vind ik dat Rusland (of de voorloper daarvan, de USSR) zichzelf in de vingers gesneden heeft.
Persoonlijk denk ik dat het logisch is om aan te nemen dat Putin wel zo slim is om andere bronnen van inkomsten te zoeken, potentie heeft Rusland meer dan genoeg.
quote:Op zondag 9 maart 2014 12:28 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nou weer bij, poetin was een tegenstander van jeltsins beleid fyi.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |