quote:Rechter Sector sluit actie op de Krim niet uit
Rechter Sector sluit niet uit dat haar aanhangers zich gaan mengen in de gang van zaken op de Krim als Rusland door blijft gaan met haar pogingen om de Krimrepubliek los te weken van Oekraïne. ''Als het Kremlin ons verder te moeten vernederen, dan vechten we door tot aan het einde om ons land te verdedigen. Wij mobiliseren onze mensen nu'', aldus Andrei Tarasjenko, de aanvoerder van Rechter Sector in de hoofdstad Kiev.
De landelijk leider van de Rechter Sector Dmitro Jarosh wil zich volgens Tarasjenko kandidaat stellen voor de presidentsverkiezingen op zondag 25 mei. "We bereiden een congres voor waarop we onze groep omvormen tot een echte partij. Vervolgens zijn we van plan mee te doen aan verkiezingen in het hele land, ook in Kiev.
Rechter Sector wil een radicale omslag in Oekraïne bewerkstelligen, maar wel langs democratische weg. ''We hebben zij aan zij op de barricades gestaan in de afgelopen maanden met de mensen die nu in de regering zitten. Die gaan we natuurlijk niet met revolutionaire methodes bestrijden.'' Wel vindt Rechter Sector dat de macht in het land 'gereset' moet worden. Tarasjenko: "Dat is nu niet gebeurd. Er zitten alleen andere mensen.''
Bron: Interfax

Ik postte het net inderdaad in het illegale Oekraïne topicquote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:43 schreef theNull het volgende:
twitter:djmoskou twitterde op vrijdag 07-03-2014 om 15:27:54Oekraïne te laat met betalen. Gazprom sluit niet uit dat de gaskraan wordt dichtgedraaid. http://t.co/2LB5ECIu5E reageer retweet
quote:14:34: More from Gazprom CEO Alexei Miller, who says: "Either Ukraine makes good on its debt and pays for current supplies, or there is risk of returning to the situation of early 2009."

Blijft een lastige situatie. Er worden zowel door de voor- als tegenstanders goede argumenten gegeven. (En een aantal hele belabberde) Is ook moeilijk ergens mee te vergelijken. Het is wel jammer dat je van de sterkste, meest objectieve argumenten, eigenlijk weinig terug ziet in het vonnis.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 15:32 schreef meth1745 het volgende:
Misschien interessant in de context:
Wat de VS zei voor het International Court of Justice toen Kosovo de onafhankelijkheid uitriep.
[..]
volledig overzicht van de standpunten hier: http://en.wikipedia.org/w(...)tion_of_independence
commentaar van denemarken is ook interessant:
[..]

quote:15:45: Russia now says the OSCE delegation who were prevented from entering Crimea earlier on Friday had failed to obtain "official invitations" from the Crimean authorities, AFP reports. (BBC)

timmermans zei het eens treffend: internationaal recht is vloeibaar.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:53 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Blijft een lastige situatie. Er worden zowel door de voor- als tegenstanders goede argumenten gegeven. (En een aantal hele belabberde) Is ook moeilijk ergens mee te vergelijken. Het is wel jammer dat je van de sterkste, meest objectieve argumenten, eigenlijk weinig terug ziet in het vonnis.

hebben die toestemming nodig dan om binnen 1 land te reizen?quote:

Ik kan het citaat niet op Google terugvinden, dus ik weet niet precies wat de context is. Klinkt echter nogal onzinnig.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:55 schreef Pocher-a-gogo het volgende:
[..]
timmermans zei het eens treffend: internationaal recht is vloeibaar.

Via de volkskrant een link naar een fotoessay over de eerste poging van de OVSE om de Krim op te komen...ook interessant voor de men-in-green discussie van gisteravond.quote:

Blijkbaar.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:56 schreef Re het volgende:
[..]
hebben die toestemming nodig dan om binnen 1 land te reizen?

twitter:nickschifrin twitterde op vrijdag 07-03-2014 om 11:53:52On edge of Kerch #Crimea, massive convoy of Russian troops on the move http://t.co/eXE4uPLWYZ reageer retweet

dat ging over Syrië. en zeker niet onzinnig. kijk eens wat wij typen over zelfbeschikkingsrecht vs territoriale integriteit. dat was juist spot on.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:57 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Ik kan het citaat niet op Google terugvinden, dus ik weet niet precies wat de context is. Klinkt echter nogal onzinnig.

Word heel schoon en mooi gebracht, doch..quote:

Interessant, stonden ze daar niet aan de overkant met behoorlijk wat wagens?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:58 schreef DeJori het volgende:
twitter:nickschifrin twitterde op vrijdag 07-03-2014 om 11:53:52On edge of Kerch #Crimea, massive convoy of Russian troops on the move http://t.co/eXE4uPLWYZ reageer retweet

Dat zijn inderdaad twee uitersten in een spanningsveld...quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:59 schreef Pocher-a-gogo het volgende:
[..]
dat ging over Syrië. en zeker niet onzinnig. kijk eens wat wij typen over zelfbeschikkingsrecht vs territoriale integriteit. dat was juist spot on.

Niet meer aan de overkant dus, ze hebben daar blijkbaar een radarinstallatie ingenomen en ze geven toe Russisch te zijn, volgens deze reporter van Al Jazeera.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:02 schreef theNull het volgende:
[..]
Interessant, stonden ze daar niet aan de overkant met behoorlijk wat wagens?

Er staan twee vrachtwagens op de foto...meer bronnen die aangeven dat het 'massive' is?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:02 schreef theNull het volgende:
[..]
Interessant, stonden ze daar niet aan de overkant met behoorlijk wat wagens?

Nogmaals, ik ken de context niet. Dus het heeft nu geen zin om er verder over door te gaan.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:59 schreef Pocher-a-gogo het volgende:
[..]
dat ging over Syrië. en zeker niet onzinnig. kijk eens wat wij typen over zelfbeschikkingsrecht vs territoriale integriteit. dat was juist spot on.

Hoe serieus kun je hem nemen, hij staat in direct contact met maidanquote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:03 schreef DeJori het volgende:
[..]
Niet meer aan de overkant dus, ze hebben daar blijkbaar een radarinstallatie ingenomen en ze geven toe Russisch te zijn, volgens deze reporter van Al Jazeera.

http://www.kerch.tv/default.aspx?VS=0&ID=3510quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:04 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Er staan twee vrachtwagens op de foto...meer bronnen die aangeven dat het 'massive' is?

ja precies. als je naar de wereldpolitiek kijkt zie je direct dat niets gaat als een strafzaak bij ons volgens het wetboek. en daar zijn goede redenen voor. probeer anders maar enigszins vrede te houden met Taiwan Cyprus Krim Kosovo Guantanomo Bay Uganda Israel Saudi Iran India Roma en nog duizenden dingen die amper objectief te beoordelen zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:02 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad twee uitersten in een spanningsveld...

Dat zijn er inderdaad heel wat, al 20 stuks geteld in een kleine minuut, vraag me idd af waar die heen gaan?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:05 schreef DeJori het volgende:
[..]
http://www.kerch.tv/default.aspx?VS=0&ID=3510

http://www.huffingtonpost(...)-1983_b_4897596.htmlquote:Ukraine 2014 Is Grenada 1983
Before the U.S. gets too worked up about the Russian "invasion" of Ukraine, it should recall its own invasion in 1983 of the idyllic island of Grenada some 100 miles from the United States. America invaded Grenada to install a U.S.-friendly government after a Communist coup had led to the breakdown of law and order on the island. The pretext for the invasion was the danger the situation posed for the lives of a few hundred U.S. medical students on Grenada. I was in favor of that invasion. After all, the Cold War was in full bloom, and like President Reagan, I did not want a Communist foothold in America's backyard.
https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Grenadaquote:While the invasion enjoyed broad public support in the United States,[5] and received support from some sectors in Grenada from local groups who viewed the post-coup regime as illegitimate,[6] it was criticized by the United Kingdom, Canada, and the United Nations General Assembly, which condemned it as "a flagrant violation of international law".[7]
President of the United States Ronald Reagan, when asked if he was concerned by the lopsided 108–9 vote in the UN General Assembly said "it didn't upset my breakfast at all."[26]

Er zitten nog Oekrainse troepen op de Krim, wellicht gaan ze daar heen??quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:06 schreef theNull het volgende:
[..]
Dat zijn er inderdaad heel wat, al 20 stuks geteld in een kleine minuut, vraag me idd af waar die heen gaan?

Ja doh, moeten ze gratis gas geven anders?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:07 schreef Infection het volgende:
'Gazprom dreigt met einde gastoevoer Oekraïne'
http://www.nu.nl/buitenla(...)oevoer-oekraine.html

ik vind zaken van vóór de val van de muur lastig vergelijken met nu. de Russen zaten toen al, of gingen bijna, naar Afghanistan.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
http://www.huffingtonpost(...)-1983_b_4897596.html
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Grenada

Nee, en gelijk hebben ze. Ik vraag me alleen af wat de consequenties zijn voor de gasprijs als dit echt gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:08 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ja doh, moeten ze gratis gas geven anders?

Geen idee, lijken gewoon de Krim op te gaan. Als het allemaal klopt zal er wel zo meer informatie komenquote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:06 schreef theNull het volgende:
[..]
Dat zijn er inderdaad heel wat, al 20 stuks geteld in een kleine minuut, vraag me idd af waar die heen gaan?

Er ging toch geld van de EU en de VS naar Oekraïne, waarmee ze onder andere een groot deel van die schuld konden aflossen?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:11 schreef Infection het volgende:
[..]
Nee, en gelijk hebben ze. Ik vraag me alleen af wat de consequenties zijn voor de gasprijs als dit echt gaat gebeuren.

quote:
quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:12 schreef DeJori het volgende:
[..]
Geen idee, lijken gewoon de Krim op te gaan. Als het allemaal klopt zal er wel zo meer informatie komen
quote:Russian heavy reinforcements arrive to block Brigade N36.
Latest report of Information Resistance (17:03, 07.03.2014)
The blockade of Brigade N36 (Perevalnoye), recently blocked only by Russian Cossacks, has just been reinforced by a large group of Russian military. The submachine guns of the new "little green men" are equipped with underbarrel grenade launchers. A group of Russian snipers has also been sighted.
The head of the reinforcing group, a Russian officer who introduced himself as a Major, stated that the Russian command received information about "a terrorist act in the works" against the Ukrainian military, and the Russians arrived "to protect Ukrainians".
During negotiations, the Russian military personnel kept the guns trained on the Ukrainian command officers.

Als Ukraine tot een overeenkomst met het IMF komt betreffende besparingen, hervormingen, devaluatie, etc...quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:16 schreef DeJori het volgende:
[..]
Er ging toch geld van de EU en de VS naar Oekraïne, waarmee ze onder andere een groot deel van die schuld konden aflossen?

Het is geen democratisch proces, er wonen ook genoeg mensen die niet bij Rusland willen horen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:20 schreef PKRChamp het volgende:
Ik snap niet waarom er nog een conflict moet zijn, als de Krim graag bij de Russen willen horen en ze stemmen daar waarschijnlijk ook nog positief over, waarom moet de EU nog door willen gaan met sancties?

1. Internationaal recht plaatst dit onder de bevoegdheid van Kiev, niet van Sebastopol.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:20 schreef PKRChamp het volgende:
Ik snap niet waarom er nog een conflict moet zijn, als de Krim graag bij de Russen willen horen en ze stemmen daar waarschijnlijk ook nog positief over, waarom moet de EU nog door willen gaan met sancties?

Omdat het in strijd is met internationale verdragen om het op deze wijze te regelen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:20 schreef PKRChamp het volgende:

Het referendum wat binnenkort word gehouden zal toch wel uitvallen hoe ik het net beschreef. Ik snap niet hoe de illegale regering die er nu zit bij voorbaat het uitslag niet respecteert gesteund door de EU en de VS natuurlijk.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is geen democratisch proces, er wonen ook genoeg mensen die niet bij Rusland willen horen.

De wil van het volk doet er niet meer toe?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:27 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Omdat het in strijd is met internationale verdragen om het op deze wijze te regelen.

Ze hadden een sitcom met Reagen en Putin moeten maken.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
http://www.huffingtonpost(...)-1983_b_4897596.html
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Grenada

wat mij betreft mag dit verhaal in de OPquote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:27 schreef DeJori het volgende:
[..]
1. Internationaal recht plaatst dit onder de bevoegdheid van Kiev, niet van Sebastopol.
2. Non-proliferatieverdrag garandeert de grenzen van Oekraïne.
3. De deportatie van Krim-Tataren (Sürgün) maakt de legitimiteit van de Russische meerderheid op de Krim twijfelachtig.
Natuurlijk kun je over al deze punten discussie voeren, maar dat zijn de redenen dat het westen zo'n referendum als niet legitiem beschouwd.
Zo, als iedereen het hiermee eens is kan dit dan in de OP, dan hoeven we niet om de vijf posts dezelfde vraag te beantwoorden.

Non-proliferatieverdrag? De overeenkomst had wel iets met het non-proliferatieverdrag te maken, maar het zo noemen schept verwarring.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:27 schreef DeJori het volgende:
[..]
1. Internationaal recht plaatst dit onder de bevoegdheid van Kiev, niet van Sebastopol.
3. De deportatie van Krim-Tataren (Sürgün) maakt de legitimiteit van de Russische meerderheid op de Krim twijfelachtig.
Natuurlijk kun je over al deze punten discussie voeren, maar dat zijn de redenen dat het westen zo'n referendum als niet legitiem beschouwd.
Zo, als iedereen het hiermee eens is kan dit dan in de OP, dan hoeven we niet om de vijf posts dezelfde vraag te beantwoorden.

http://en.wikipedia.org/w(...)_Security_Assurancesquote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:35 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Non-proliferatieverdrag? De overeenkomst had wel iets met het non-proliferatieverdrag te maken, maar het zo noemen schept verwarring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Deportation_of_the_Crimean_Tatarsquote:Deportatie?

het volk...quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:37 schreef PKRChamp het volgende:
Had die ene sovjet leider vroeger dat land niet eens een keer weggegeven aan Oekraine?
Op basis van dat alleen al is een afsplitsing gerechtvaardigd imo, vooral als het volk dat verkiest.

Klinkt als voorbereiding op de rechtste kliek van Aleksander Muzychko, die hebben net gedreigd om het krim aan te vallen.quote:

Ja, m'n frank viel net, dat je de vroegere deportatie bedoelde. Ik heb dat argument hier op het forum gelezen, maar niet als officieel standpunt...quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:37 schreef DeJori het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)_Security_Assurances
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Deportation_of_the_Crimean_Tatars
Geen geweldige bronnen, dat weet ik, maar je snapt 't idee.

Alleen voor zover het volk een dergelijke afsplitsing met medewerking van de centrale autoriteiten kan bewerkstelligen. Er zijn teveel landen op deze aardkloot die te maken hebben met potentieel seperatisme. Daarom accepteert de internationale statengemeenschap het niet.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:29 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
De wil van het volk doet er niet meer toe?

Uhm, wat hebben de Russen die er wonen te maken met Stalins deportaties? Russen hebben hard gevochten in de 18e eeuw om Krim te verkrijgen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:27 schreef DeJori het volgende:
[..]

Is meer legitiem dan een hele provincie van een ander land zomaar eventjes annexerenquote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:46 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
En het feit dat er in Kiev een niet gekozen regering is die de Krim en Russischtaligen vijandig is is ook legitiem?

Nee, zou inderdaad kunnen dat het daarom in mijn hoofd zat. Ik vond het relevant genoeg om te noemen, maar als het geen officieel standpunt is hoort 'ie natuurlijk niet in het lijstje thuis.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:44 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ja, m'n frank viel net, dat je de vroegere deportatie bedoelde. Ik heb dat argument hier op het forum gelezen, maar niet als officieel standpunt...

Aangezien we de dictatuur van de democratie als de beste vorm van regeren zien is het toch niet zo gek dat een meerderheid van de Krim heeft besloten om niet langer bij Oekraine te willen horen. Ik vind dat de politici hier gewoon gehoor aan moeten geven zodat dit conflict zo snel mogelijk beëindigd kan worden. Economische sancties opleggen aan Rusland en spierballentaal uiten tegen de Russen werkt in niemands voordeel, althans niet in het voordeel van het volk of ze nou russisch gezind zijn of niet.quote:

Ja want de mensen op de Krim hebben de Russen niet als helden ontvangen... uh uhquote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Is meer legitiem dan een hele provincie van een ander land zomaar eventjes annexeren

Moeten staten dan mensen als vee blijven zien? Ik denk dat dat het probleem is in de wereld en een voedingsbodem voor conflicten. Groepen mensen zouden zich moeten kunnen afsplitsen in een land als ze dat willen. Wat heeft de bevolking van die staten eraan om krampachtig vast te blijven houden aan landsgrenzen terwijl het volk die er woont geen deel meer wil uitmaken van dat land?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:46 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Alleen voor zover het volk een dergelijke afsplitsing met medewerking van de centrale autoriteiten kan bewerkstelligen. Er zijn teveel landen op deze aardkloot die te maken hebben met potentieel seperatisme. Daarom accepteert de internationale statengemeenschap het niet.

Lees even wat ik typ. Het ging over waarom het een conflict is, ik noem slechts de standpunten.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:46 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
Uhm, wat hebben de Russen die er wonen te maken met Stalins deportaties? Russen hebben hard gevochten in de 18e eeuw om Krim te verkrijgen.
En het feit dat een Sovjet dictator de Krim wegroofde bij Rusland is legitiem?
En het feit dat er in Kiev een niet gekozen regering is die de Krim en Russischtaligen vijandig is is ook legitiem?

Sorry, ik had misschien iets meer nadruk op het stukje "op deze wijze" moeten leggen. Ze mogen best streven naar aansluiting bij Rusland, onafhankelijkheid of meer autonomie. Dat is in principe niet illegaal. Het probleem zit in de manier waarop ze dit proberen te bereiken, die is in strijd met internationale verdragen. Verdragen waar de Sovjet-Unie zich nota bene nog hard voor heeft gemaakt.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:29 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
De wil van het volk doet er niet meer toe?

dat had ik gesnapt als deze wensen zich ook heftig manifesteerden toen Jankovics nog aan de macht was... Blijkbaar kan je binnen een week of 2 een heel autonoom gebied van de hand doen, naar gelang van wie er dan wel niet over je regeert...quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:48 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Aangezien we de dictatuur van de democratie als de beste vorm van regeren zien is het toch niet zo gek dat een meerderheid van de Krim heeft besloten om niet langer bij Oekraine te willen horen. Ik vind dat de politici hier gewoon gehoor aan moeten geven zodat dit conflict zo snel mogelijk beëindigd kan worden. Economische sancties opleggen aan Rusland en spierballentaal uiten tegen de Russen werkt in niemands voordeel, althans niet in het voordeel van het volk of ze nou russisch gezind zijn of niet.

Dat heeft te maken met het feit dat de internationale gemeenschap nog steeds steunt op een ferme steunpilaar, de traditionele natiestaat die met name gedefinieerd wordt door een afgebakend territorium op een kaart. Dat is een voornamelijk 19e eeuws concept, en mijns inziens inderdaad achterhaald. Voor iedereen zelfbeschikking inclusief recht op afscheiding zou de kaart van Europa alleen al (let alone de wereld) zou er dan heel anders uit zien. Geen van de huidige staten wil dat... Ook Rusland niet, vooral Rusland niet...de enige reden dat ze het nu steunen is omdat het hun goed uit komt nu.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:53 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Moeten staten dan mensen als vee blijven zien? Ik denk dat dat het probleem is in de wereld en een voedingsbodem voor conflicten. Groepen mensen zouden zich moeten kunnen afsplitsen in een land als ze dat willen. Wat heeft de bevolking van die staten eraan om krampachtig vast te blijven houden aan landsgrenzen terwijl het volk die er woont geen deel meer wil uitmaken van dat land?

de lijven van de industrie en haar verdragen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:53 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Moeten staten dan mensen als vee blijven zien? Ik denk dat dat het probleem is in de wereld en een voedingsbodem voor conflicten. Groepen mensen zouden zich moeten kunnen afsplitsen in een land als ze dat willen. Wat heeft de bevolking van die staten eraan om krampachtig vast te blijven houden aan landsgrenzen terwijl het volk die er woont geen deel meer wil uitmaken van dat land?

Dat neemt niet weg dat het minder legitiem is dan de machtswisseling in Kievquote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:53 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
Ja want de mensen op de Krim hebben de Russen niet als helden ontvangen... uh uh

Het respecteren van territoriale integriteit zorgt in veel gevallen voor meer stabiliteit. Tevens moet je ervoor waken dat het zelfbeschikkingsrecht niet een sluwe manier van landjepik wordt. De fouten die gemaakt zijn bij Sudetenduitsland zijn belangrijke redenen waarom men heeft besloten om voorwaarden te hangen aan het zelfbeschikkingsrecht.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:53 schreef PKRChamp het volgende:
[..]

Waarom vind je het achterhaald? Toch niet enkel omdat het 19e eeuws is?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:57 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met het feit dat de internationale gemeenschap nog steeds steunt op een ferme steunpilaar, de traditionele natiestaat die met name gedefinieerd wordt door een afgebakend territorium op een kaart. Dat is een voornamelijk 19e eeuws concept, en mijns inziens inderdaad achterhaald. Voor iedereen zelfbeschikking inclusief recht op afscheiding zou de kaart van Europa alleen al (let alone de wereld) zou er dan heel anders uit zien. Geen van de huidige staten wil dat... Ook Rusland niet, vooral Rusland niet...de enige reden dat ze het nu steunen is omdat het hun goed uit komt nu.

Ja maar laten we eerlijk zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:00 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Het respecteren van territoriale integriteit zorgt in veel gevallen voor meer stabiliteit. Tevens moet je ervoor waken dat het zelfbeschikkingsrecht niet een sluwe manier van landjepik wordt. De fouten die gemaakt zijn bij Sudetenduitsland zijn belangrijke redenen waarom men heeft besloten om voorwaarden te hangen aan het zelfbeschikkingsrecht.

En het is twee decennia toch wederom bekrachtigd?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:02 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Waarom vind je het achterhaald? Toch niet enkel omdat het 19e eeuws is?

De Krim moet dus gewoon werkelijke autonomie krijgen en bij Oekraine blijven horen. Het probleem zal dan echter wel de belasting zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:07 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
Ja maar laten we eerlijk zijn.
Als Kiev sinds 1992 de mensen op de Krim niet stelselmatig had gediscrimineerd en gewoon normale autonomie had gegeven, zonder te proberen Russisch uit te bannen dan zouden die mensen zich niet zo graag bij Rusland aansluiten.
Als je kijkt met wat voor vijandige taal richting Russisch taligen de nieuwe regering in Kiev komt vind ik t niet gek dat die mensen weg willen van Oekraine;)

In de rest van mijn reacties geef ik ook herhaaldelijk aan dat ik geen problemen het met hun streven an sich. Als zij graag Russische willen zijn, heb ik daar niks tegenin te brengen. Ik heb alleen moeite met de manier waarop ze het doen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:07 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
Ja maar laten we eerlijk zijn.
Als Kiev sinds 1992 de mensen op de Krim niet stelselmatig had gediscrimineerd en gewoon normale autonomie had gegeven, zonder te proberen Russisch uit te bannen dan zouden die mensen zich niet zo graag bij Rusland aansluiten.
Als je kijkt met wat voor vijandige taal richting Russisch taligen de nieuwe regering in Kiev komt vind ik t niet gek dat die mensen weg willen van Oekraine;)

En waarom zouden nu de regerin in Kiev na 25 jaar onzinbeleid wel vertrouwen? Juist nu er keiharde west-Oekrainse nationalisten de macht hebben en ze het Russisch als officiele regionale taal hebben afgeschaft...quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:11 schreef Khazad-dum het volgende:
[..]
De Krim moet dus gewoon werkelijke autonomie krijgen en bij Oekraine blijven horen.

Ja ik snap het wel.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:11 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
In de rest van mijn reacties geef ik ook herhaaldelijk aan dat ik geen problemen het met hun streven an sich. Als zij graag Russische willen zijn, heb ik daar niks tegenin te brengen. Ik heb alleen moeite met de manier waarop ze het doen.

Dit is dus gewoon niet waar.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:13 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
En waarom zouden nu de regerin in Kiev na 25 jaar onzinbeleid wel vertrouwen? Juist nu er keiharde west-Oekrainse nationalisten de macht hebben en ze het Russisch als officiele regionale taal hebben afgeschaft...
Gewoon de Krik bij Rusland alle problemen opgelost.

nogmaals, dat van die wet klopt niet.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:13 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
En waarom zouden nu de regerin in Kiev na 25 jaar onzinbeleid wel vertrouwen? Juist nu er keiharde west-Oekrainse nationalisten de macht hebben en ze het Russisch als officiele regionale taal hebben afgeschaft...

Gevaarlijk spel, want de Chinezen die ruzie hebben met Japan over eilandjes zien dit ook. En zij zien dat Amerika en Europa niets doen als een bondgenoot land verliest dus waarom niet even een stukje land van Japan pikken dat toch geen leger heeft?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:14 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
Ja ik snap het wel.
Maar heb het idee dat het een nu of nooit actie is. Poetin probeert gewoon het maximale uit de chaos in Oekraine binnen te halen en geef hem eens ongelijk.

Ik snap wat je bedoeld, maar Japan heeft een behoorlijk legertje hoor:quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:16 schreef Nintex het volgende:
[..]
Gevaarlijk spel, want de Chinezen die ruzie hebben met Japan over eilandjes zien dit ook. En zij zien dat Amerika en Europa niets doen als een bondgenoot land verliest dus waarom niet even een stukje land van Japan pikken dat toch geen leger heeft?
Nog los van dit: http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE97T08920130830quote:According to figures from the Stockholm International Peace Research Institute, Japan's military spending ranked 5th worldwide in 2012, after the US, China, Russia and Britain.
http://www.globaltimes.cn/content/834200.shtml#.Uxn_g2eYaUk

Lang en off-topic verhaal, korte versie: de natiestaat heeft het moeilijk met de hedendaagse samenleving, de bevolking is, terecht, stukken mondiger dan toen. Begrijp me niet verkeerd, het hoeft niet morgen te veranderen, maar de evolutie bij de klassieke natie-staat vandaan is al in volle gang.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:02 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Waarom vind je het achterhaald? Toch niet enkel omdat het 19e eeuws is?

Dan laat je Poetins Lodewijk de veertiende-achtige machtsuitbreidingen toe.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:13 schreef kossikvassik het volgende:
[..]

Ik geef hem ongelijk, op de voorwaarde dat ik ook aan een reeks andere leiders ongelijk mag geven.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:14 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
Ja ik snap het wel.
Maar heb het idee dat het een nu of nooit actie is. Poetin probeert gewoon het maximale uit de chaos in Oekraine binnen te halen en geef hem eens ongelijk.

Ok, snap dat je niet verder uitweid. Het scheelt al dat het niet neerkomt op een "Het is oud en moet daarom meteen weg".quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:22 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Lang en off-topic verhaal, korte versie: de natiestaat heeft het moeilijk met de hedendaagse samenleving, de bevolking is, terecht, stukken mondiger dan toen. Begrijp me niet verkeerd, het hoeft niet morgen te veranderen, maar de evolutie bij de klassieke natie-staat vandaan is al in volle gang.

Ik ben het hier erg mee eensquote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:36 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Ik geef hem ongelijk, op de voorwaarde dat ik ook aan een reeks andere leiders ongelijk mag geven.
Er schieten me een paar Amerikaanse namen te binnen. Recht is natuurlijk alleen recht als het voor iedereen gelijk is. Misschien dat we dat nu leren. Ik hoop het, anders kan dat VN-briefpapier aan Roemeense basisscholen gedoneerd worden als tekenpapier.

Ja, maar als de mensheid wil overleven dan moet de volgende stap in de evolutie de vorming van superstaten zijn (uiteindelijk 1 superstaat) en zeker niet een stap terug richting tribalisme wat garant staat voor een continue oorlog.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:22 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Lang en off-topic verhaal, korte versie: de natiestaat heeft het moeilijk met de hedendaagse samenleving, de bevolking is, terecht, stukken mondiger dan toen. Begrijp me niet verkeerd, het hoeft niet morgen te veranderen, maar de evolutie bij de klassieke natie-staat vandaan is al in volle gang.

Ietsje verder: het huidige systeem is gebaseerd op coëxistentie, ik zie meer in coöperatie. Dat bevolkingen in grotere, lossere verbanden, kleinere vormen van samenhang kunnen verkiezen is dan mooi meegenomen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:38 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Ok, snap dat je niet verder uitweid. Het scheelt al dat het niet neerkomt op een "Het is oud en moet daarom meteen weg".

Klopt, dat is ook deel van het lange en off-topic verhaal.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:42 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ja, maar als de mensheid wil overleven dan moet de volgende stap in de evolutie de vorming van superstaten zijn (uiteindelijk 1 superstaat) en zeker niet een stap terug richting tribalisme wat garant staat voor een continue oorlog.

quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:45 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
http://mobile.nytimes.com(...).html?_r=0&referrer=
Ziehier
Het was een wetsvoorstel. Het kabinet heeft dat niet uitgevoerd.quote:February 23, 2014

Evolutie is een blind proces en kent dus geen stappen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:42 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ja, maar als de mensheid wil overleven dan moet de volgende stap in de evolutie de vorming van superstaten zijn (uiteindelijk 1 superstaat) en zeker niet een stap terug richting tribalisme wat garant staat voor een continue oorlog.

Jij besluit gewoon niets te lezen wat hier gepost wordt en blind je mening te blijven herhalen?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:46 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
Dus jij vindt beslissingen van Sovjet dictators heilig en je bent voor discriminatie?

nou ja, je hoort al vaker over het toenemende belang van regio's natuurlijk.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:44 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Ietsje verder: het huidige systeem is gebaseerd op coëxistentie, ik zie meer in coöperatie. Dat bevolkingen in grotere, lossere verbanden, kleinere vormen van samenhang kunnen verkiezen is dan mooi meegenomen.
Het is allemaal best genuanceerd maar dat is aan dit topic niet besteed...

Voila...dat is die evolutie waar ik op doelde: regio's binnen staatoverstijgende verbanden...dat is inmiddels al dagelijkse realiteit in Europa.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:49 schreef Pocher-a-gogo het volgende:
[..]
nou ja, je hoort al vaker over het toenemende belang van regio's natuurlijk.

alleen blijft voorlopig een groter verband zoals een natiestaat nog wel even handig voor het bestuur. en anders wordt de VN zo groot. en denk es aan het WK voetbal of de Olympische Spelen. e-i-n-d-e-l-o-o-squote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:51 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Voila...dat is die evolutie waar ik op doelde: regio's binnen staatoverstijgende verbanden...dat is inmiddels al dagelijkse realiteit in Europa.

Dat wordt een dictatuur.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:51 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Voila...dat is die evolutie waar ik op doelde: regio's binnen staatoverstijgende verbanden...dat is inmiddels al dagelijkse realiteit in Europa.

Daarom, evolutie...en die duurt lang idd...en hij is pas bezig...zowel de VN als de EU zijn nog geen 100 jaar oud, evolutionaire babies...quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:53 schreef Pocher-a-gogo het volgende:
[..]
alleen blijft voorlopig een groter verband zoals een natiestaat nog wel even handig voor het bestuur. en anders wordt de VN zo groot. en denk es aan het WK voetbal of de Olympische Spelen. e-i-n-d-e-l-o-o-s
maar ooit, ooit krijgen we eerst één Europa, breiden we uit met Rusland en dan, ja dan de gansche wereld.
maar dat ga ik niet meer meemaken denk ik. au contraire.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |