quote:Chronologie: Onrust in Oekraïne
In de Oekraïense hoofdstad Kiev verzetten duizenden demonstranten zich sinds november tegen de regering van president Viktor Janoekovitsj. Een overzicht van de gebeurtenissen tot nu toe.
21 februari: Na een hele nacht onderhandelen meldt president Janoekovitsj dat hij vervroegde verkiezingen uitschrijft. Ook belooft hij een terugkeer naar de grondwet van tot 2004, waarin is een beperktere macht voor de president is vastgelegd. De oppositie gaat akkoord.
21 februari: De Amerikaanse vicepresident Joe Biden geeft even na middernacht (Nederlandse tijd) te kennen dat de VS bereid zijn tot sancties tegen Oekraïne.
20 februari: Aan het einde van de middag maakt de oppositie melding van zeker 100 doden die zijn gevallen bij gevechten tussen betogers en ordetroepen sinds het breken van de wapenstilstand.
20 februari: Na een rustige nacht blijkt het bestand van korte duur. In de ochtend breken toch weer gevechten uit. Verslaggevers melden dat er opnieuw doden vallen.
19 februari: Een dag na de escalatie van het geweld, is het Onafhankelijkheidsplein in Kiev opnieuw toneel van confrontaties tussen ordetroepen en aanhangers van de oppositie. Westerse landen dreigen met sancties, en de Europese Unie kondigt een spoedzitting aan van de ministers van Buitenlandse Zaken.
In de avond sluiten oppositieleiders Vitali Klitsjko en Arseni Jatsenjoek een bestand met Janoekovitsj, waarbij de president hen een wapenstilstand belooft.
18 februari: Dodelijke confrontaties vinden plaats in het centrum van Kiev. Daarbij komen zeker 26 demonstranten en agenten te overlijden en raken honderden mensen gewond.
Het geweld laait op nadat het parlement een grondswetwijziging om de macht van de president in te perken voor zich uit heeft geschoven. Demonstranten verdenken president Viktor Janoekovitsj van een deal met Moskou. De oproerpolitie moet flink geweld gebruiken om de demonstranten van het onafhankelijkheidsplan te vegen.
16 februari: Demonstranten staken hun bezetting van het stadhuis van Kiev in ruil voor de vrijlating van 234 gevangen gezette demonstranten. Het wordt alom gezien als een stap richting vrede.
31 januari: Activist Dmytro Bulatov, vermist sinds 22 januari, duikt weer op met zware verwondingen, waaronder een deels afgesneden oor. Volgens de activist was hij ontvoerd door een pro-Russische groepering.
28 januari: De premier en regering treden af en het parlement neemt een harde antidemonstratiewet aan. Dit met het doel de onrust in het Oost-Europese land te beteugelen.
22 januari 2014: Twee demonstranten overlijden na beschoten te zijn bij de bestorming van een wegversperring.
17 december: Russische president Vladimir Poetin zegt voor 15 miljard te gaan investeren in Oekraïne. Volgens president Janoekovitsj zou dit geen politieke gevolgen hebben.
1 december: 300.000 demonstranten gaat de straat op, de grootste groep demonstranten in het land sinds de de Oranjerevolutie in 2004. De activisten bezetten het stadhuis.
30 november: De oproerpolitie valt een een groep demonstranten aan, er worden 35 mensen vastgezet. Beelden van bebloede en gewonde demonstranten gaan de hele wereld over.
21 november 2013: De regering van president Janoekovitsj maakt bekend dat het een aantal overenkomsten met de Europese Unie verbreekt en de banden met Rusland aanhaalt. De eerste demonstranten gaan de straat op.
According to December 2013 polls (by three different pollsters) between 45% and 50% of Ukrainians supported Euromaidan, while between 42% and 50% opposed it.quote:Overgangspresident in Oekraïne
Oekraïne heeft een overgangspresident. Het is parlementsvoorzitter Toertsjinov. Het parlement heeft hem in een stemming tijdelijk de bevoegdheden van president gegeven.
Toertsjinov wil dat er zo snel mogelijk een regering van nationale eenheid komt. Hij zegt dat het erg belangrijk is dat de parlementariërs het voor dinsdag eens worden over een nieuw kabinet.
Afzetten
Gisteren werd president Janoekovitsj afgezet door het parlement. Hij weigert zich daarbij neer te leggen en spreekt van een staatsgreep.
Ook minister Kozhara van Buitenlandse Zaken is door het parlement naar huis gestuurd. De bondgenoot van president Janoekovitsj was nauw betrokken bij de beslissing van Janoekovitsj om het samenwerkingsverband met de Europese Unie niet te tekenen.
Tegen oud-minister Klimenko en de voormalige topman van justitie loopt een arrestatiebevel. De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken, Arsen Avakov, zegt dat zij worden verdacht van "grove misdaden tegen het Oekraïense volk".
Wholololooquote:Op zondag 2 maart 2014 13:52 schreef Zith het volgende:
[..]
Als je ooit Ages of Empires hebt gespeelt weet je precies wat de Ukrainiers nu proberen
quote:"Family posing with Russian soldiers Simferopol airport. Why? "Because you don't see this everyday," Roman, dad, said. "
Zonder onze inkoop van gas stort Rusland ook in.quote:Op zondag 2 maart 2014 13:55 schreef Terminator2000bc het volgende:
OT:
[ afbeelding ]
Alleen Bombama blaft nog wat, de rest is stil en kijkt rustig toe.
Dat zou ongelooflijk dom zijn en moreel ook slecht.quote:Op zondag 2 maart 2014 13:54 schreef Smoofie het volgende:
Dus, zal (west) Oekraïne het aandurven om hun land te verdedigen?
De wereld is groter dan het inmiddels blutte Europa.quote:Op zondag 2 maart 2014 13:56 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Zonder onze inkoop van gas stort Rusland ook in.
Welke Russische moslimleiders? Ze staan zeker op de loonlijst van het Kremlin.quote:Op zondag 2 maart 2014 13:37 schreef Terminator2000bc het volgende:
Tevens is de Tataren door Russische moslimleiders gelijke behandeling beloofd na bevrijding door Rusland.
En toch gaat veruit het meeste gas naar Europa, "ff" andere landen zoeken die dezelfde hoeveelheden gas importeren kan niet.quote:Op zondag 2 maart 2014 13:58 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
De wereld is groter dan het inmiddels blutte Europa.
Nou ja, ik denk dat dat het enige is wat ze kunnen doen om hun land te verdedigen. Het is gewoon hun land. Rusland zit er nu in omdat ze denken dat niemand er toch iets tegen doet. Als het tot een oorlog komt, gaan mensen kanten moeten kiezen. Zo forceer je een keuze, zo forceer je je westerse bondgenoten in actie te komenquote:Op zondag 2 maart 2014 13:57 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dat zou ongelooflijk dom zijn en moreel ook slecht.
Daarom, Europa moet gewoon radicaal overstappen naar alternatieve energiebronnen. Zonder onze afhankelijkheid van Russisch gas heeft Rusland ook weinig meer in te brengen.quote:Op zondag 2 maart 2014 13:56 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Zonder onze inkoop van gas stort Rusland ook in.
Gas is niet de enige Russische troef. Verder, denk je werkelijk dat Duitsland, op één na grootste gasafnemer ter wereld, haar economie op het spel zou zetten voor (west)-Oekraïne?quote:Op zondag 2 maart 2014 13:59 schreef Smoofie het volgende:
[..]
En toch gaat veruit het meeste gas naar Europa, "ff" andere landen zoeken die dezelfde hoeveelheden gas importeren kan niet.
Probleem is het gas. Qua leger kan Duitsland alleen Rusland al aan.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:01 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou ja, ik denk dat dat het enige is wat ze kunnen doen om hun land te verdedigen. Het is gewoon hun land. Rusland zit er nu in omdat ze denken dat niemand er toch iets tegen doet. Als het tot een oorlog komt, gaan mensen kanten moeten kiezen. Zo forceer je een keuze, zo forceer je je westerse bondgenoten in actie te komen
Ik ook.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:01 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ben ik de enige die zich zorgen maakt over het verloop hiervan? Ik heb zo'n gevoel dat hier wel eens een hele grote oorlog van kan komen.
Waarom wordt Rusland altijd onderschat?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:02 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Probleem is het gas. Qua leger kan Duitsland alleen Rusland al aan.
En wat voor oorlog dan en tussen wie? Ik zit alleen Rusland en Oekr. in dit plaatje, of heb ik het mis?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:01 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ben ik de enige die zich zorgen maakt over het verloop hiervan? Ik heb zo'n gevoel dat hier wel eens een hele grote oorlog van kan komen.
Kan me dat niet voorstellen. Het is dat Rusland nog kernkoppen heeft, waarvan de vraag is of ze nog werken of niet, anders had het echt niet in te brengen tegen de NAT.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:01 schreef Kentekenplaat het volgende:
Dat ligt eraan of de stilte vanuit het westen, stilte voor de storm is. Of dat het ze echt geen fuck kan boeien.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:01 schreef Kentekenplaat het volgende:
quote:Op zondag 2 maart 2014 14:02 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Hier gaat geen grote oorlog om ontstaan. Hooguit regionale schermutselingen of eventueel een guerilla-oorlog. Hoe tragisch dat ook is voor de direct betrokkenen, het zal niet overslaan naar het buitenland.quote:
Dat lijkt me niet.. Niemand heeft belang bij een grote oorlog namelijk, ook de Russen niet. Het is gewoon een staaltje machtsvertoon van de Russen die kijken hoever ze kunnen gaan om de Krim te annexeren. Iets vergelijkbaars gebeurde in 2008 in Georgië.. toen bond Rusland na een tijdje ook in.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:01 schreef Kentekenplaat het volgende:
Wat is het ook een maffiabaas.quote:
Als we tijdens de grote oorlog straks onze soldaten maar een sjaal en een paar handschoenen meegeven moet het te doen zijn.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:03 schreef Romanus het volgende:
[..]
Waarom wordt Rusland altijd onderschat?
Omdat het een heel verouderd leger heeft?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:03 schreef Romanus het volgende:
[..]
Waarom wordt Rusland altijd onderschat?
Ander soort 'oorlog'. Veel meer burgerslachtoffers en een moslimgemeenschap wat denk ik ook wel meespeelde.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:03 schreef b4kl4p het volgende:
Syrie had op dit moment al heel wat meer aandacht.
quote:Op zondag 2 maart 2014 14:02 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Spetsnaz onderschatten..quote:Op zondag 2 maart 2014 14:04 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Omdat het een heel verouderd leger heeft?
En iedereen die tegen Rusland is staat op de loonlijst van de NAVO..quote:Op zondag 2 maart 2014 13:59 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Welke Russische moslimleiders? Ze staan zeker op de loonlijst van het Kremlin.
Gaan we meer met die achterlijke lijstjes vergelijkingenquote:
Dus kan Duitsland Rusland aan? Duitsland wordt opnieuw de pan in gehakt als ze Rusland zouden ingaan... Rusland moet je echt niet onderschatten.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:04 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Omdat het een heel verouderd leger heeft?
Met wat? Qua marine zijn hun schepen echt een stuk minder. Submarines maken ze geen kans tegen de Amerikaanse. Voor de rest ook veel oude equipment, maar een paar batalions die gemoderniseerd zijn.quote:
Ze kunnen amper Georgie ownen, met hun achterlijke tactics en pauper materiaal.quote:
Tanya ownt alles met haar dubbel gun en C4quote:Op zondag 2 maart 2014 14:05 schreef Straatklinker het volgende:
[..]
Gaan we meer met die achterlijke lijstjes vergelijkingen. Laten we daar anders ook eens mee ophouden? Het slaat namelijk nergens op om telkens op een red alert manier te denken.
Jij bent informant ofzo?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:05 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Met wat? Qua marine zijn hun schepen echt een stuk minder. Submarines maken ze geen kans tegen de Amerikaanse. Voor de rest ook veel oude equipment, maar een paar batalions die gemoderniseerd zijn.
Tanya had Russische knowledgequote:Op zondag 2 maart 2014 14:05 schreef BlauweTijger het volgende:
[..]
Tanya ownt alles met haar dubbel gun en C4
Touchequote:Op zondag 2 maart 2014 14:05 schreef BlauweTijger het volgende:
[..]
Tanya ownt alles met haar dubbel gun en C4
In Georgië deed het westen ook niks. De bevolking van de Krim wil bij Rusland horen, dat zou moeten kunnen.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:01 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou ja, ik denk dat dat het enige is wat ze kunnen doen om hun land te verdedigen. Het is gewoon hun land. Rusland zit er nu in omdat ze denken dat niemand er toch iets tegen doet. Als het tot een oorlog komt, gaan mensen kanten moeten kiezen. Zo forceer je een keuze, zo forceer je je westerse bondgenoten in actie te komen
Jij denkt dat ze een geheim leger van 250k+ man met duizenden t90 en moderne destroyers en carriers hebben verstopt?quote:
Alleen als Oekraïne de Krim niet af wil staan aan Rusland.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:01 schreef Kentekenplaat het volgende:
Rusland heeft de macht van de grote getallen.. groot leger en groot grondgebied.. daar heeft ome Adolf zich ook op stuk gebeten.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dus kan Duitsland Rusland aan? Duitsland wordt opnieuw de pan in gehakt als ze Rusland zouden ingaan... Rusland moet je echt niet onderschatten.
Ja. Waarschijnlijk gelegerd onder de Noordzee ergens ter hoogte van Texel. Maar nee, hoe is iedereen er zo zeker van dat die Russen alles verouderd hebben? Lijkt me raar namelijk.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:07 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Jij denkt dat ze een geheim leger van 250k+ man met duizenden t90 en moderne destroyers en carriers hebben verstopt?
Hoezo bonden ze in? Zuid-Ossetië is nog steeds onafhankelijk.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:04 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet.. Niemand heeft belang bij een grote oorlog namelijk, ook de Russen niet. Het is gewoon een staaltje machtsvertoon van de Russen die kijken hoever ze kunnen gaan om de Krim te annexeren. Iets vergelijkbaars gebeurde in 2008 in Georgië.. toen bond Rusland na een tijdje ook in.
Mooi is dat inderdaad, en als het escaleert dan ligt het niet aan Rusland maar aan de VS/EUquote:Op zondag 2 maart 2014 14:07 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Alleen als Oekraïne de Krim niet af wil staan aan Rusland.
En Napoleonquote:Op zondag 2 maart 2014 14:08 schreef Pleun2011 het volgende:
daar heeft ome Adolf zich ook op stuk gebeten.
Dus wint Duitsland niet van Rusland, en zeker niet alleen. Al helemaal niet op Russisch grondgebied / Oekraïne waar Rusland steun heeft van haar eigen marine. Bovendien is het leger onder Poetin aan een gigantische moderniseringsslag begonnen. Dat is zijn topprioriteit.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Rusland heeft de macht van de grote getallen.. groot leger en groot grondgebied.. daar heeft ome Adolf zich ook op stuk gebeten.
Putin is begonnen met moderniseren, maar de staat van het russische leger was echt slecht. En binnen 10 jaar moderniseer je niet je hele leger met een budget het tiende van de US of A.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:08 schreef BlauweTijger het volgende:
[..]
Ja. Waarschijnlijk gelegerd onder de Noordzee ergens ter hoogte van Texel. Maar nee, hoe is iedereen er zo zeker van dat die Russen alles verouderd hebben? Lijkt me raar namelijk.
Nee hoor. Per geval kunnen we oordelen of ze op de loonlijst van de NAVO staan of niet. Dus ik ben benieuwd wie die Russische moslimleiders zijn. Toch niet Kadyrov?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:05 schreef SadPanda het volgende:
En iedereen die tegen Rusland is staat op de loonlijst van de NAVO..
Volgens mij hoort die regio nog steeds bij Georgië en is de regering van Georgië gewoon blijven zitten na die oorlog. Rusland heeft alleen zijn invloed in die regio vergroot. Maar als ze hadden gewild hadden ze het hele land overgenomen.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:08 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Hoezo bonden ze in? Zuid-Ossetië is nog steeds onafhankelijk.
Nee, aan Oekraïne. Die is de agressor als ze de bevolking het verbieden om bij Rusland te horen. Net als Joegoslavië de agressor was bij Kosovo.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mooi is dat inderdaad, en als het escaleert dan ligt het niet aan Rusland maar aan de VS/EU
Dat referendum is nog niet geweestquote:Op zondag 2 maart 2014 14:10 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nee, aan Oekraïne. Die is de agressor als ze de bevolking het verbieden om bij Rusland te horen. Net als Joegoslavië de agressor was bij Kosovo.
Dat komt omdat Zuid-Ossetië maar door 7 landen wordt herkend. Maar Georgië heeft geen enkele macht daar, het Russische leger wel.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:10 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Volgens mij hoort die regio nog steeds bij Georgië en is de regering van Georgië gewoon blijven zitten na die oorlog. Rusland heeft alleen zijn invloed in die regio vergroot. Maar als ze hadden gewild hadden ze het hele land overgenomen.
De agressor tegen een vreemde mogendheid die even op jouw grondgebied komt en je militaire personeel bedreigt nog voordat er überhaupt een referendum is? Of tegen een mogendheid die je continu door middel van energieleveranties onder druk zet? Juist ja.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:10 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nee, aan Oekraïne. Die is de agressor als ze de bevolking het verbieden om bij Rusland te horen. Net als Joegoslavië de agressor was bij Kosovo.
Ze willen gewoon ff aantonen dat ze er nog zijn.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:11 schreef BlauweTijger het volgende:
Snap ook niet waarom Rusland stoer komt invallen.. gaat dat om dat stukje land waar 60% Russen leven?
Ze hebben groot gelijk als ze dat niet willen..quote:Op zondag 2 maart 2014 14:07 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Alleen als Oekraïne de Krim niet af wil staan aan Rusland.
In 2012 stemde 70% op een pro-Russische partij, journalisten zeggen het en er komt in maart een referendum dus geen probleem.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat referendum is nog niet geweest
gelukkig zijn er even 150.000 paspoorten 'aangevraagd'
Inderdaad. Misschien dat er ook wel een wijkje in Nederland te vinden is waar de bevolking liever bij Marokko hoort. Of Turkije. Of Suriname. Moeten wij dat ook maar moedeloos toestaan danquote:Op zondag 2 maart 2014 14:12 schreef BlauweTijger het volgende:
Dan kan Marokko dus Nederland binnenvallen en claimen dat het van hun is![]()
Zeker nietquote:Op zondag 2 maart 2014 14:12 schreef Richestorags het volgende:
Moeten wij dat ook maar moedeloos toestaan dan
Nadat Poetin er eerder al voor had gezorgd dat een anti-Rusland president werd verdreven.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:12 schreef SadPanda het volgende:
[..]
In 2012 stemde 70% op een pro-Russische partij, journalisten zeggen het en er komt in maart een referendum dus geen probleem.
Als het economisch echt heel slecht gaat en daar niet gebeurd dat misschien nog ookquote:Op zondag 2 maart 2014 14:12 schreef BlauweTijger het volgende:
Dan kan Marokko dus Nederland binnenvallen en claimen dat het van hun is![]()
De democratisch gekozen regering van de Krim vroeg om hulp van Rusland, 70% stemde in 2012 op een pro-Russische partij. In maart is er een referendum.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:11 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De agressor tegen een vreemde mogendheid die even op jouw grondgebied komt en je militaire personeel bedreigt nog voordat er überhaupt een referendum is? Of tegen een mogendheid die je continu door middel van energieleveranties onder druk zet? Juist ja.
DAN ZAL IK VECHTEN TOT DE LAATSTE ADEMquote:Op zondag 2 maart 2014 14:13 schreef Straatklinker het volgende:
[..]
Als het economisch echt heel slecht gaat en daar niet gebeurd dat misschien nog ook
Ben je ook tegen de onafhankelijkheid van Slovenië en Kosovo?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:12 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ze hebben groot gelijk als ze dat niet willen..
Ik begrijp. Wordt tijd dat Wilders zichzelf per direct als minister-president aanstelt want als we naar de politieke barometer en de peilingen van Maurice de Hond kijken...quote:Op zondag 2 maart 2014 14:12 schreef SadPanda het volgende:
[..]
In 2012 stemde 70% op een pro-Russische partij, journalisten zeggen het en er komt in maart een referendum dus geen probleem.
De regering van een autonoom gebied wat nog steeds uitmaakt van een groter geheel. Ergo, invasie.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:13 schreef SadPanda het volgende:
[..]
De democratisch gekozen regering van de Krim vroeg om hulp van Rusland, 70% stemde in 2012 op een pro-Russische partij. In maart is er een referendum.
Ik ben wel voor de onafhankelijkheid van Friesland.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:13 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ben je ook tegen de onafhankelijkheid van Slovenië en Kosovo?
Nee??? In 2010 waren er verkiezingen waarbij de nu verdreven pro-Russische president won, die verkiezingen waren volgens de EU eerlijk.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nadat Poetin er eerder al voor had gezorgd dat een anti-Rusland president werd verdreven.
Goede vergelijking manquote:Op zondag 2 maart 2014 14:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik begrijp. Wordt tijd dat Wilders zichzelf per direct als minister-president aanstelt want als we naar de politieke barometer en de peilingen van Maurice de Hond kijken...
Klopt, maar wat is nou het probleem? De bevolking wil het, waarom moet dat onderdrukt worden?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De regering van een autonoom gebied wat nog steeds uitmaakt van een groter geheel. Ergo, invasie.
Net zoals de verkiezingen van Adolf.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:14 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nee??? In 2010 waren er verkiezingen waarbij de nu verdreven pro-Russische president won, die verkiezingen waren volgens de EU eerlijk.
Wat is er mis mee? Omdat in de toekomst iets misschien gaat gebeuren mag Rusland alvast annexeren?quote:
Denk je dat echt?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dus kan Duitsland Rusland aan? Duitsland wordt opnieuw de pan in gehakt als ze Rusland zouden ingaan... Rusland moet je echt niet onderschatten.
De democratisch gekozen regering van de Krim vroeg om hulp van Rusland. Referendum komt in maart, maar de uitkomst is toch al bekend.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat is er mis mee? Omdat in de toekomst iets misschien gaat gebeuren mag Rusland alvast annexeren?
En stemt het merendeel van het Nederlandse volk niet op een pro-europa partij?
Had stalin niet de oorspronkelijke bewoners van de krim gezuiverd?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:17 schreef SadPanda het volgende:
[..]
De democratisch gekozen regering van de Krim vroeg om hulp van Rusland. Referendum komt in maart, maar de uitkomst is toch al bekend.
Poetin wil geen hele landen overnemenquote:Op zondag 2 maart 2014 14:10 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Volgens mij hoort die regio nog steeds bij Georgië en is de regering van Georgië gewoon blijven zitten na die oorlog. Rusland heeft alleen zijn invloed in die regio vergroot. Maar als ze hadden gewild hadden ze het hele land overgenomen.
Die had die verplaats ja, maar is wat toen gebeurde nu nog relevant?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Had stalin niet de oorspronkelijke bewoners van de krim gezuiverd?
en waarom wacht Rusland niet?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:17 schreef SadPanda het volgende:
[..]
De democratisch gekozen regering van de Krim vroeg om hulp van Rusland. Referendum komt in maart, maar de uitkomst is toch al bekend.
Maar het is wel relevant dat die bevolking weg isquote:Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Die had die verplaats ja, maar is wat toen gebeurde nu nog relevant?
Indirect gezien wel ja, gezien er dan niet een zo pro-russische bevolking zou zijn. Maar ach, dat is alweer 60 jaar geleden.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Die had die verplaats ja, maar is wat toen gebeurde nu nog relevant?
Omdat de regering van Oekraïne het gaat verbieden om een referendum te houden.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
en waarom wacht Rusland niet?
Vooral, waarom vind jij dat Rusland niet dient te wachten
Bevolkingsgroei Rusland (-0.02%) vs EU (+0.21%)quote:Op zondag 2 maart 2014 14:16 schreef Breekfast het volgende:
Daarnaast krimpt de bevolking van Rusland nog harder dan in Europa en hebben ze verouderd materiaal.
Dat denk ik ook niet. Niemand heeft zin in een grote oorlog, en Rusland heeft ook liever goede betrekkingen met de VS en de EU. We zijn toch handelspartners allemaal en vinden dat belangrijker.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:04 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Hier gaat geen grote oorlog om ontstaan. Hooguit regionale schermutselingen of eventueel een guerilla-oorlog. Hoe tragisch dat ook is voor de direct betrokkenen, het zal niet overslaan naar het buitenland.
http://www.reddit.com/r/w(...)ficially_request_an/quote:"What about NATO, it protects Poland and the Baltic states?" - in theory. The same question always gets asked when it comes to collective defense... are we willing to sacrifice Chicago for Riga, New York for Talinn, Los Angeles for Vilnius? The short-term answer would be to let the Russians have their buffer zone back, with the understanding that no further expansion would be tolerated, in order to ensure peace.
If this sounds familiar, its because it's what happened to Czechoslovakia in 1938, in an attempt to satiate Germany. In doing so, it fundamentally undermines the premise of collective defense, and puts a vast number of European countries on notice that America won't protect them. This would encourage arms buildups, decreased American influence, and could encourage Russia to try and expand its reach further westward, bit by bit.
What's worse is that world-wide, especially in Asia, countries that rely upon American protection in lieu of having strong militaries of their own, like Japan, all of a sudden find themselves with a compelling reason to militarize.
Ja, wat is daar relevant aan? Democratie mag niet want Stalin had in de jaren 40 wat bewoners verplaatst?quote:Op zondag 2 maart 2014 14:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar het is wel relevant dat die bevolking weg is
Ah de spelregels veranderen weer eens. Dat ""detail"" vergeet je de hele tijd en nu is het ineens van belang. Nogal één kant op redenerenquote:Op zondag 2 maart 2014 14:20 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Omdat de regering van Oekraïne het gaat verbieden om een referendum te houden.
Polen is wel anders, gezien dat bij de EU hoort nuquote:Op zondag 2 maart 2014 14:20 schreef Leafeon672 het volgende:
Interessant stukje op reddit:
[..]
http://www.reddit.com/r/w(...)ficially_request_an/
Wel een beetje vergezocht.
quote:Op zondag 2 maart 2014 14:21 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah de spelregels veranderen weer eens. Dat ""detail"" vergeet je de hele tijd en nu is het ineens van belang. Nogal één kant op redeneren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |