abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137502646
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 23:21 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

"geloof in mij want anders .... "
Overigens zijn het alleen theïsten die je hiermee raakt. Iemand die niet in God gelooft, is ook niet bang voor de gevolgen.
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 9 maart 2014 @ 01:13:54 #102
224960 highender
Travellin' Light
pi_137534635
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 23:30 schreef Morrigan het volgende:
Overigens zijn het alleen theïsten die je hiermee raakt. Iemand die niet in God gelooft, is ook niet bang voor de gevolgen.
Je wordt atheïstisch geboren, vervolgens bang gemaakt, na indoctrinatie ga je pas geloven.
pi_137546027
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 01:13 schreef highender het volgende:

[..]

Je wordt atheïstisch geboren, vervolgens bang gemaakt, na indoctrinatie ga je pas geloven.
Ik ben 28 jaar lang opgegroeid met de leugens en indoctrinatie van school dat er geen God en Schepping bestaat, deze oneliner gaat op voor beide kampen dus.
pi_137546532
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 01:13 schreef highender het volgende:

[..]

Is dat zo? Volgens mij moet je er sowieso al gevoelig voor zijn, wil je er ook in gaan geloven. Genoeg mensen die zo zijn opgevoed, maar alsnog atheïst zijn. En het omgekeerde gebeurt ook.
  zondag 9 maart 2014 @ 16:19:49 #105
224960 highender
Travellin' Light
pi_137546981
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 16:07 schreef Morrigan het volgende:
Is dat zo? Volgens mij moet je er sowieso al gevoelig voor zijn, wil je er ook in gaan geloven. Genoeg mensen die zo zijn opgevoed, maar alsnog atheïst zijn. En het omgekeerde gebeurt ook.
Het gaat om de volgorde, niemand gaat mij wijsmaken dat er mensen geboren worden die al in een voorgedefinieerde god (met chantagepraktijken, absolute moraal, leefregels e.d.) geloven. Dus in die zin raak je er ook atheïsten (baby's) mee...
pi_137547049
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 16:07 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Omdat het bepaalt wordt door een complexe samenhang van factoren.
pi_137549000
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 16:19 schreef highender het volgende:

[..]

Het gaat om de volgorde, niemand gaat mij wijsmaken dat er mensen geboren worden die al in een voorgedefinieerde god (met chantagepraktijken, absolute moraal, leefregels e.d.) geloven. Dus in die zin raak je er ook atheïsten (baby's) mee...
Ik heb het over in het geloven van goden (in het meest brede zin), niet het aanhangen van religies, want dat is inderdaad aangeleerd. We worden opgegroeid met het idee dat wanneer je in goden gelooft, ook een religie moet aanhangen, terwijl dat eigenlijk best onzin is. Het één is gefocust om dingen die wij mensen niet kunnen verklaren, terwijl het ander voornamelijk leeregels zijn met haar eigen moraal.

Het is eigenlijk het zelfde als met geesten. Er zijn mensen die daarin geloven, maar niet gelijk een religie aanhangen die specifiek gericht is op geesten en daar hun moraliteit op aanpassen. Ook al zullen er vast dat soort religies bestaan.
pi_137693126
Ik ben wel bevrijd van wrok door gebed, ik was super beschadigd door mensen en ben er van afgekomen door gebed
  woensdag 19 maart 2014 @ 21:49:37 #109
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_137943160
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 14:19 schreef frietpanne het volgende:
Ik ben wel bevrijd van wrok door gebed, ik was super beschadigd door mensen en ben er van afgekomen door gebed
Als je al je gebeden had opgezegd en gericht had aan Paulus de Boskabouter was je er waarschijnlijk ook wel afgekomen.
Rayen 2½ jaar!
pi_137947045
quote:
Ik ben wel bevrijd van wrok door gebed,
je beseft toch wel dat je dit op twee manieren kunt lezen?

Ik ben wel bevrijd van wrok door gebed
en
Ik ben wel bevrijd van wrok door gebed

ik ben ook bevrijd van wrok door gebed
gewoon door logisch nadenken. :)
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  donderdag 20 maart 2014 @ 08:29:02 #111
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_137956381
quote:
Mediteren heeft vaak een positieve werking. Bidden, mediteren dus, is vooral in gesprek gaan met jezelf, niet met (een) god.
pi_138228671
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 14:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het idee dat hij in India geweest zou zijn is op zijn best zeer speculatief. Er is op dat punt geen consensus onder historici. Als hij daar is geweest heeft hij nauwelijks indruk gemaakt.

Los daarvan is het niet interessant voor de vraag hoe dat werkt voor hedendaagse hindoes, dat is waar mijn reactie over ging. Tenslotte is Jezus, als hij uberhaupt heeft bestaan, 2000 jaar geleden overleden.
De oorspronkelijke leer van het christendom komt in principe in hoge lijnen overeen met de leer van het hindoeïsme. Jammer dat de Kerk reïncarnatie hieruit heeft geschrapt, omdat de Kerk zo inkomsten misliep. In de vroegere tijden konden de rijken een plaatsje in de hemel kopen door al hun bezittingen aan de Kerk af te staan. Maar als mensen reïncarneren, hebben ze de Kerk niet nodig, omdat zij dan de gelegenheid krijgen om hun leven in een volgende incarnatie te beteren om zodoende kosteloos een kans te maken op een plaatsje in de hemel.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  donderdag 27 maart 2014 @ 16:40:53 #113
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_138230204
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 15:58 schreef Begripvol het volgende:

[..]

De oorspronkelijke leer van het christendom komt in principe in hoge lijnen overeen met de leer van het hindoeïsme. Jammer dat de Kerk reïncarnatie hieruit heeft geschrapt, omdat de Kerk zo inkomsten misliep. In de vroegere tijden konden de rijken een plaatsje in de hemel kopen door al hun bezittingen aan de Kerk af te staan. Maar als mensen reïncarneren, hebben ze de Kerk niet nodig, omdat zij dan de gelegenheid krijgen om hun leven in een volgende incarnatie te beteren om zodoende kosteloos een kans te maken op een plaatsje in de hemel.
Heb je wat voorbeelden van de geschrapte reïncarnatie passages die uit de Bijbel gehaald zijn?
pi_138234261
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 15:58 schreef Begripvol het volgende:

[..]

De oorspronkelijke leer van het christendom komt in principe in hoge lijnen overeen met de leer van het hindoeïsme.
Persoonlijk zie ik die gelijkenis helemaal niet. Maar zelfs als die er was dan kun je daar bepaald niet uit concluderen dat JC in India is geweest. Dat soort gelijkenissen kan heel veel verklaringen hebben.

Er zijn ook gelijkenissen met religie in het oude Egypte, maar dat wil niet zeggen dat JC in de tijd kon reizen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_138293378
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 13:52 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Nergens staat er iets over de Rapture in de bijbel, dat is een verhaal dat in de VS bedacht is zonder enig echt fundament in de bijbel.

Als de laatste dagen komen zullen de Gristenen net zo hard lijden als de rest })
Lijden is een beslissing in je geest. Een boeddhist kan je leren te stoppen met ljjden.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_138296490
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 11:47 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

Lijden is een beslissing in je geest. Een boeddhist kan je leren te stoppen met ljjden.
Een humanist kan je leren het lijden te stoppen
pi_138296519
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 16:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Heb je wat voorbeelden van de geschrapte reïncarnatie passages die uit de Bijbel gehaald zijn?
De wederkomst des heren is toch wel het schoolvoorbeeld van een reïncarnatie.
pi_138297629
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 14:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Een humanist kan je leren het lijden te stoppen
Dat is mooi, dan kunnen we eindelijk het boeddhisme achter ons laten.
Vertel?
Humanisme wordt als minder exotisch gezien, dus dat zou enorm helpen.
pi_138297749
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 16:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik weet wel dat dit pr concilie in de 5e eeuw is gebeurd. Met een beeld van hemel en hel zou het plebs beter zijn in te tomen.
Ik dacht dat op dit moment de agnostische richting haar eigen weg ging.
je weet dat ik ook denk dat de hele atheisistische houding die in 1e principe zo verstandig lijkt misschien voortkomt uit de afkeer van de hemel en hel knevelarij van de paus en zijn boevenvrinden.
Ik denk dat het trauma de open mind heeft vertroebeld ten aanzien van hindoeisme en boeddhime.
En wat je echt eens mag overdenken..denk ik...is het volgende : een metafoor heet dit?
Een roker (atheist) probeert de voordelen van roken aan een ex-roker (boeddhist) uit te leggen. Iedere boeddhist is ws atheïst geweest en niet andersom. En waarschijnlijk ook een groot afkerige van het concept gel;oven. Niet enkel ik.
Zou het niet het best zijn om 2 kanten van de zaak te bekijken?

groetjes hoatzin
pi_138299137
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 15:16 schreef Nietvandezewereld het volgende:

Een roker (atheist) probeert de voordelen van roken aan een ex-roker (boeddhist) uit te leggen. Iedere boeddhist is ws atheïst geweest en niet andersom. En waarschijnlijk ook een groot afkerige van het concept gel;oven. Niet enkel ik.

Verreweg de meeste gelovigen op de wereld krijgen het geloof van hun ouders mee, de atheist is dus de ex-roker in deze analogie. Ik ben ook een ex- gelovige.

Overtuig me eens?
pi_138302979
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 16:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Verreweg de meeste gelovigen op de wereld krijgen het geloof van hun ouders mee, de atheist is dus de ex-roker in deze analogie. Ik ben ook een ex- gelovige.

Overtuig me eens?
Atheisten krijgen hun atheisme ook mee van hun ouders en opvoeding...

overtuig me eens?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_138303646
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 18:34 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Atheisten krijgen hun atheisme ook mee van hun ouders en opvoeding...

overtuig me eens?
Mijn ouders vertelden me niets over hindoeisme.
pi_138305665
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 16:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Overtuig me eens?
Okee, wat jij zegt , dat kan inderdaad, maar in mijn kringen as het een goed gebruik om atheistisch opgevoed te worden als reactie op al die rare religies met hun afschuwelijke trekjes als kind misbruik etc.
Boeddhisten zijn dus meestal atheïsten die denken dat atheïsme slechts een verstandig tussenstation is als reactie op de echte geloofsreligies.
  maandag 31 maart 2014 @ 15:11:57 #124
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_138363893
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 14:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De wederkomst des heren is toch wel het schoolvoorbeeld van een reïncarnatie.
Nou dat vind ik niet. Hij is namelijk niet wedergekomen.
  maandag 31 maart 2014 @ 15:13:30 #125
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_138363951
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 15:16 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

Ik weet wel dat dit pr concilie in de 5e eeuw is gebeurd. Met een beeld van hemel en hel zou het plebs beter zijn in te tomen.
Ik dacht dat op dit moment de agnostische richting haar eigen weg ging.
je weet dat ik ook denk dat de hele atheisistische houding die in 1e principe zo verstandig lijkt misschien voortkomt uit de afkeer van de hemel en hel knevelarij van de paus en zijn boevenvrinden.
Ik denk dat het trauma de open mind heeft vertroebeld ten aanzien van hindoeisme en boeddhime.
En wat je echt eens mag overdenken..denk ik...is het volgende : een metafoor heet dit?

groetjes hoatzin
Ik ben atheist en christelijk opgevoed. Een insider dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')