abonnement Unibet Coolblue
pi_141817905
Er zijn ook testen om de sociaal-emotionele ontwikkeling na te gaan. Dit doen wij in klas 1 op het gymnasium in combinatie met een intelligentietest (geen IQ-test). Daardoor krijg je een vrij compleet beeld van een kind, aangevuld door de observaties van docenten en ouders.

Soms blijkt uit die test bijvoorbeeld dat een kind een heel laag zelfbeeld heeft, of een negatief gevoel t.o.v. school en docenten. Dat is belangrijk want dat kan ook invloed hebben op prestaties.

Ik denk trouwens wel dat kleuterleeftijd nog te vroeg is om een kind op deze vlakken al te gaan testen. Er ontwikkelt zich dan zoveel in zo'n korte tijd. Alleen als er grote problemen lijken te zijn of een forse achterstand of andere zeer opmerkelijke zaken is het misschien zinvol.

En als laatste: 'liever spelen' i.p.v. werkjes doen, zie ik niet als een sociaal-emotioneel iets of als een kwestie van gemakzucht e.d. Door te spelen leren kinderen heel veel. Spelen is positief en goed. Als een kind graag speelt, zou ik dat opvatten als waardevol.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_141818541
quote:
2s.gif Op woensdag 2 juli 2014 15:29 schreef Franny_G het volgende:
En als laatste: 'liever spelen' i.p.v. werkjes doen, zie ik niet als een sociaal-emotioneel iets of als een kwestie van gemakzucht e.d. Door te spelen leren kinderen heel veel. Spelen is positief en goed. Als een kind graag speelt, zou ik dat opvatten als waardevol.
Ik ook, maar niet alle scholen en juffen denken er zo over. En dat begrijp ik ook wel, want een kind moet ook gewoon meedraaien in een bepaalde routine. Als dat niet lukt dan is dat op zich een probleem, los van hoe je vindt dat een klassituatie eruit zou moeten zien. De wereld kun je immers niet volledig naar je hand zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_141821755
Tuurlijk, meedraaien begrijp ik ook. Maar daaraan conclusies verbinden over de ontwikkeling van het kind, omdat het liever speelt dan werkjes doet, gaat mij te ver. Wat ik vaak lees de laatste tijd in topics over schoolgaande kinderen in de kleuter- en basisschoolleeftijd is dat er wel heel snel geïnterpreteerd wordt, conclusies worden getrokken en gedrag wordt geproblematiseerd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  FOK!fotograaf woensdag 2 juli 2014 @ 18:15:14 #179
13368 NiGeLaToR
pi_141822931
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:52 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Het artikel dat Les aanraadt, staan heel veel nuttige dingen in, ook betreffende de vragen waar jij nu mee zit. :)

Deze dus.

[..]

Dank je! Inderdaad nuttig; we gaan er in ieder geval voor zorgen, ongeacht of ze nu wel of niet 'voor' loopt voor zorgen dat ze zich kan uitleven op dingen die ze zelf leuk vindt. Klinkt vanzelfsprekend en zou het ook moeten zijn, meer puzzels, memory, knutseldingen, buitenspelen en boekjes dus.
pi_141823195
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).

Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Ik neem deze even mee naar het kleutertopic. :)
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 19:33:16 #181
5428 crew  miss_sly
pi_141825356
quote:
2s.gif Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef Franny_G het volgende:
Tuurlijk, meedraaien begrijp ik ook. Maar daaraan conclusies verbinden over de ontwikkeling van het kind, omdat het liever speelt dan werkjes doet, gaat mij te ver. Wat ik vaak lees de laatste tijd in topics over schoolgaande kinderen in de kleuter- en basisschoolleeftijd is dat er wel heel snel geïnterpreteerd wordt, conclusies worden getrokken en gedrag wordt geproblematiseerd.
Wij hebben geen problemen, helemaal niet, er wordt niets geproblematiseerd. Maar ik wil ook als het enigszins kan voorkomen dat er in de toekomst wel problemen komen. Van mij mag ze spelen, omdat ze dat fijn vindt, kleuter is en spelen inderdaad heel waardevol en leerzaam is. Ik denk echter dat we (en dan bedoel ik wij zelf en de juf) niet uit het oog moeten verliezen dat ze sommige dingen al erg goed kan en er wel degelijk begeleiding bij moet zijn.
Gelukkig zitten juf en wij op een lijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 19:38:30 #182
5428 crew  miss_sly
pi_141825508
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).

Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Juf wist niet dat S kon lezen. Wel dat ze letters kon herkennen, maar ze was al veel verder dan dat. Ook wist ze niet dat ze netjes kon kleuren, want op school raffelde ze werkjes af door te krassen. Wij wisten dan weer niet dat ze goed letters kan naschrijven en dat ze zich onder werkjes probeert uit te werken omdat ze er geen zin in heeft.

Communicatie is dus wel handig, hoe lastig ook om het gesprek aan te gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141835308
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:15 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dank je! Inderdaad nuttig; we gaan er in ieder geval voor zorgen, ongeacht of ze nu wel of niet 'voor' loopt voor zorgen dat ze zich kan uitleven op dingen die ze zelf leuk vindt. Klinkt vanzelfsprekend en zou het ook moeten zijn, meer puzzels, memory, knutseldingen, buitenspelen en boekjes dus.
Precies! Ieder kind vult dat 'lekker kind zijn' op een andere manier in :)
  donderdag 3 juli 2014 @ 07:14:00 #184
386633 Adnap
I love Life !
pi_141842256
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 23:04 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Precies! Ieder kind vult dat 'lekker kind zijn' op een andere manier in :)
En dat is lang niet altijd op de manier die docenten verwachten.
Vanmiddag nog een leuke..... zoonlief staat heel goed voor Engels ondanks dat hij voor andere vakken toto cijfers haalt. Docent zegt : hij gamed zeker veel.... ik nou ja best wel ... docent :want want hij heeft zo'n goed cijfer voor Engels en dat komt daar door, dat kan ik zien....... Ik ehhh U verkijkt zich : hij leest/spreekt al Engels sinds hij klein is, had in groep 5 de Harry Potter serie al uit in het Engels, leest nu uitsluitend Engelse boeken....
Oh ja dat kon ook :+
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_141842481
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:09 schreef -sabine- het volgende:
Gisteren was bij RTL Late Night een item over het nieuwe format Slimmeriken. Het is ondersteund door mensen van Mensa en een gekopieerd format uit GB.

Zelf krijg ik er de kriebels van. Sowieso je kinderen trucjes laten doen op tv.

De discussie hier daarentegen blijft boeiend om te volgen.
Het is inderdaad treurig dat zulke dingen nodig zijn om dit soort initiatieven gefinancierd te krijgen.

In feite gaat het erom dat de meeste slimme kinderen nooit de opleiding zullen krijgen waarmee ze hun volle potentieel bereiken. Juist in deze neoliberale tijd zou je verwachten dat men de investering wel zou maken. Aangezien dit de kinderen zijn die onze energieproblemen moeten gaan oplossen. De antibiotica crisis bezweren en de overbevolking op een handige manier een halt toeroepen.

Dat je aan de onderkant investeert in kwaliteit van leven, op Christelijke leest, prima. Maar investeer ook eens in de toekomst zou ik zeggen.
Whatever...
pi_141843103
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 07:14 schreef Adnap het volgende:

[..]

En dat is lang niet altijd op de manier die docenten verwachten.
Vanmiddag nog een leuke..... zoonlief staat heel goed voor Engels ondanks dat hij voor andere vakken toto cijfers haalt. Docent zegt : hij gamed zeker veel.... ik nou ja best wel ... docent :want want hij heeft zo'n goed cijfer voor Engels en dat komt daar door, dat kan ik zien....... Ik ehhh U verkijkt zich : hij leest/spreekt al Engels sinds hij klein is, had in groep 5 de Harry Potter serie al uit in het Engels, leest nu uitsluitend Engelse boeken....
Oh ja dat kon ook :+
Ik vind het sowieso al grappig dat een docent gamen als iets positiefs noemt. :D
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:10:39 #187
386633 Adnap
I love Life !
pi_141851181
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 08:59 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik vind het sowieso al grappig dat een docent gamen als iets positiefs noemt. :D
ze vond het niet postief maar ja...
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:31:41 #188
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_141854178
Gamen kan wel een positieve uitwerking hebben.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_141854334
op zich niet een hele rare aanname van zo'n docent verder toch?
Ik heb het idee dat het wel vaker voorkomt, met name bij jongeren die veel van die MMORPG's spelen, dan wordt er ook in-game veel gechat en geskyped voornamelijk in het Engels. Dus ik kan me zomaar voorstellen dat een docent die link legt. Zeker als hij/zij hier of daar wat oppikt over games bijvoorbeeld uit de klas.

Blijkbaar was het bij de docent ook niet van tevoren bekend dat hij al vanaf groep 5 in het Engels leest en meer dan normaal vaardig is op dat gebied. Dan had de docent wellicht ook een ander uitgangspunt gegeven voor de lessen etc maar goed.
:)
  donderdag 3 juli 2014 @ 16:00:42 #190
386633 Adnap
I love Life !
pi_141855007
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:36 schreef mignonne het volgende:
op zich niet een hele rare aanname van zo'n docent verder toch?
Ik heb het idee dat het wel vaker voorkomt, met name bij jongeren die veel van die MMORPG's spelen, dan wordt er ook in-game veel gechat en geskyped voornamelijk in het Engels. Dus ik kan me zomaar voorstellen dat een docent die link legt. Zeker als hij/zij hier of daar wat oppikt over games bijvoorbeeld uit de klas.

Blijkbaar was het bij de docent ook niet van tevoren bekend dat hij al vanaf groep 5 in het Engels leest en meer dan normaal vaardig is op dat gebied. Dan had de docent wellicht ook een ander uitgangspunt gegeven voor de lessen etc maar goed.
Nou ze moet hem nog les gaan geven komend schooljaar, hij stapt over naar hun school. Dus nu is ze wel wakker want ze zei gelijk : ohhh dat verklaart.
Dit was een gesprek over zijn huidige (toto) cijfers waarbij een aantal vakken opvielen (6x een 8 op zijn lijst tov 6x een 4) en dus ook Engels. Geen idee wat een MMORPG's is maar hij speelt normaal max 1,5 uur per dag op zijn laptop. Hij speelt minecraft en nog iets wat ik even niet weet hoe het heet maar iets met schieten :(
En gamen vind ik ook niet slecht maar wel beperkt in mijn optiek. Gelukkig denkt de moeder van zijn beste maat er ook zo over dus sturen we ze ook nog lekker naar buiten (zo bouwen ze nu een hut :Y )
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_143189175
Hoe ik in hemelsnaam in dit topic terecht ben gekomen: geen idee, maar ik kon me er niet van weerhouden om hier te reageren.

Ik ben zelf geen ouder, maar wel zelf HB.

Ten eerste: ik ga er vanuit dat jullie zoals iedere ouder het beste voor jullie kind willen. Mijn ouders ook, maar soms raakt in moeilijke situaties de balans een beetje zoek en daarom dus toch deze 'waarschuwing'. Ik verwijt mijn ouders niks, maar wil wel voorkomen dat een ander kind zich in de toekomst zo voelt.

Luister alsjullieblieft naar de wensen van jullie kind, en neem alle adviezen van professionals met een flinke korrel zout. Blijf nadenken en zelf overwegen, opties zoeken. Ik had de pech om in groep 7 te zitten van een school die me kwijt wou, ik stak cognitief ver boven de rest uit (ter illustratie: ik ben de enige uit mijn jaar, van 40, die het VWO heeft afgemaakt. En maar 3 havo-diploma's. Verbrak als 10-jarige t school-cito record.) en dat was dus 'lastig'. Ook vanwege geen doorzettingsvermogen, en liever geen antwoord dan een fout antwoord. De ingehuurde expert was van het type 'alles wat voor mijn hb kinderen werkt werkt ook voor t jouwe'. Juist. Er is tegen mijn expliciet uitgesproken wensen van geen klas overslaan ingegaan, en de leerkracht van groep 8 heeft tegen mij gezegd dat hij het zo jammer vond dat ik niet in zijn klas kwam - terwijl mijn ouders hoorden dat hij het absoluut niet zag zitten. Ik snap wel waarom mijn ouders geen andere keuze zagen dan de middelbare, maar toen niet. Ik had t toch fijn? En wilde zo graag normaal zijn. Heb mezelf ook cola leren drinken (bah, vond ik toen) toen er een gerucht ging dat je daar minder slim van werd.

nu is dit niet de plaats voor een sob-story, maar mensen, ook experts en leerkrachten, zijn niet altijd lieve mensen. En ook niet altijd eerlijk. Blijf dus opletten.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 10:17:03 #192
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_143192068
Dat lijkt me Echt naar als er niet naar je geluisterd wordt. Nou weet ik niet hoe oud je bent maar ik merk dat de ontwikkelingen op dit gebied nog steeds in hoog tempo gaan.
Bij mijn oudste waren de inzichten en ideeen echt anders dan nu bij mijn jongste,(op hoofdlijnen wel hetzelfde gelukkig maar de aanpak is anders) en daar zit 5 jaar verschil tussen.

Maar zelf na blijven denken lijkt me sowieso niet onverstandig. Persoonlijk hou ik er wel van zeg maar ;)
Maar bedankt voor de waarschuwing.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_143196487
Inderdaad. Dat is het vervelendste. Ik denk ook dat ik daardoor zoveel opstartproblemen heb gehad op de middelbare. Mindset enzovoort. En gewoon een te grote leeftijdskloof. En sociaal niet de sterkste.

Ik ben nu 20. Ik heb ook echt gewoon pech gehad met school en expert, en vanuit het standpunt van mijn ouders gezien had ik het ook niet fijn op school (gepest, veel op de gang, veel strafwerk - en dan ook nog overschrijven! de hel!) maar in mijn beleving was school niet vervelend (nee dat snap ik achteraf ook niet meer).

De aanpak ligt i.m.o. echt aan de leerkracht. Als je een juf hebt die haar best doet is het heel anders dan wanneer je er een hebt die wel doorzet wat er in eerdere jaren is opgestart maar het eigenlijk maar strontvervelend vindt. Goede materialen zijn daarbij natuurlijk wel van belang.
pi_143199677
Mmm, zoveel hoogbegaafden, zoveel uitingen en zoveel aanpakken. Het blijft gewoon maatwerk, wat voor de ene wel werkt hoeft voor een ander niet de oplossing te zijn. Het ene kind past zich aan en probeert vooral niet op te vallen. De ander gaat muiten op school omdat hij zich verveelt. Een derde wordt depressief en reageert zich thuis af.

De aanpak op de leerkracht afschuiven en het advies om de mening van experts met een korrel zout te nemen vind ik niet echt constructieve suggesties, eerlijk gezegd. Alle partijen zien een andere kant van het kind. Communiceren en in teamverband (ouders, school, experts en kind zelf, mits op een passend niveau) samenwerken om voor het desbetreffende kind de beste aanpak te vinden lijkt me een beter idee. In een ideale wereld leidt dat dan hopelijk tot succes :P En zelf nadenken kan mi nooit kwaad :+
pi_143212288
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 03:34 schreef j0k3 het volgende:
Hoe ik in hemelsnaam in dit topic terecht ben gekomen: geen idee, maar ik kon me er niet van weerhouden om hier te reageren.

Ik ben zelf geen ouder, maar wel zelf HB.

Misschien vind je dit dan ook een leuk topic :P
R&P / Hoogbegaafdheid Deel 6. En nadeel of voordeel
pi_143223923
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:37 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Misschien vind je dit dan ook een leuk topic :P
R&P / Hoogbegaafdheid Deel 6. En nadeel of voordeel
Dankje voor de tip. Maar nee, de enige manier waarop ik 'actief' ben binnen het 'wereldje' is als ik tijdens random surfen oudertopics tegenkom (wat zo eens per jaar is) mijn verhaal even delen, om mensen alert te maken. Het is voor een deel pech of geluk hebben met de mensen die op je pad komen, die heb je niet allemaal voor het kiezen en vaak ook niet allemaal door (bvb die expert, die leek heel begaan, maar bleek best manipulatief), maar alert blijven ook op zulke dingen is wel belangrijk. Hoort iedereen wel hetzelfde verhaal bijvoorbeeld? (leerkracht groep 8).

Vertel dit trouwens ook IRL om dezelfde reden. Alert blijven. Niet er van uitgaan dat iedereen zo goed is als jij bent. Valse spelletjes worden overal gespeeld. Ook in t onderwijs

Voor de rest heb ik genoeg met 'het wereldje' te maken gehad toen ik nog op school zat. Wil nu vooral afstand. Maar zou t echt vreselijk vinden als ik heb staan praten met een ouderpaar, mijn verhaal niet gedeeld heb, en dan er later achter kom dat dat kind in zo'n zelfde situatie terecht is gekomen.
pi_143226731
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 02:06 schreef j0k3 het volgende:

[..]

Dankje voor de tip. Maar nee, de enige manier waarop ik 'actief' ben binnen het 'wereldje' is als ik tijdens random surfen oudertopics tegenkom (wat zo eens per jaar is) mijn verhaal even delen, om mensen alert te maken. Het is voor een deel pech of geluk hebben met de mensen die op je pad komen, die heb je niet allemaal voor het kiezen en vaak ook niet allemaal door (bvb die expert, die leek heel begaan, maar bleek best manipulatief), maar alert blijven ook op zulke dingen is wel belangrijk. Hoort iedereen wel hetzelfde verhaal bijvoorbeeld? (leerkracht groep 8).

Vertel dit trouwens ook IRL om dezelfde reden. Alert blijven. Niet er van uitgaan dat iedereen zo goed is als jij bent. Valse spelletjes worden overal gespeeld. Ook in t onderwijs

Voor de rest heb ik genoeg met 'het wereldje' te maken gehad toen ik nog op school zat. Wil nu vooral afstand. Maar zou t echt vreselijk vinden als ik heb staan praten met een ouderpaar, mijn verhaal niet gedeeld heb, en dan er later achter kom dat dat kind in zo'n zelfde situatie terecht is gekomen.
Ah, ok. :)
pi_143227871
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat roept allerlei lastige vragen op. Hoe bepaal je of je verschil kunt maken en hoe groot dat verschil is? Dat weet je pas achteraf, dus moet je je dan vooral gaan richten op groepen waarvan je weet dat die baat hebben bij bepaalde methodes? Als je het over groepen hebt, heb je het over gemiddeldes dus er vallen dan individuen buiten de boot.

En wat is een groot verschil en wat is een klein verschil? Stel je voor dat je bij iemand die ernstig geestelijk gehandicapt is weinig progressie boekt op iq, maar wel progressie in welzijn of kwaliteit van leven. Is dat niet de investering waard? De vraag is dus of ook iq alles is waar het om gaat.

Het roept ook vragen op over de methodes. Als je weinig progressie boekt bij een persoon of een bepaalde groep, ligt dat dan aan het individu of aan de methode? Misschien moeten bestaande methodes verbeterd worden of laat het een noodzaak tot het ontwikkelen van nieuwe methodes zien.

Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
Dan zouden de downers heel wat minder moeten krijgen dan nu. Aangezien er per kind met down zo veel meer wordt uitgegeven dan aan 'gewone' of slimme kinderen. Terwijl dat wel degenen zijn waarin geïnvesteerd moet worden om zorg te kunnen blijven betalen voor de rest.

Kortom: prima om mensen met speciale behoeften aan de negatieve kant bij te staan, maar vergeet de andere kant ook niet. In e huidige gefeminiseerde maatschappij zijn de zwakken en zieligen veel meer waard dan een investering in onze toekomst. Dat is decadent.

Gelijkheid is een illusie. Gelijkwaardigheid kun je al over discussiëren.
Whatever...
pi_143228497
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dan zouden de downers heel wat minder moeten krijgen dan nu. Aangezien er per kind met down zo veel meer wordt uitgegeven dan aan 'gewone' of slimme kinderen. Terwijl dat wel degenen zijn waarin geïnvesteerd moet worden om zorg te kunnen blijven betalen voor de rest.

Troll modus aan
De slimmen gaan als 'dank' voor die investering vaak lekker in het buitenland werken en belasting betalen. Weg geld (op korte termijn althans). De intellectuele top is (in mijn ervaring ) internationaal georiënteerd.

Een 'zielige' die met veel moeite een beetje heeft leren rekenen kost de samenleving minder geld omdat ie zelfstandiger is
pi_143242301
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:12 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Troll modus aan
De slimmen gaan als 'dank' voor die investering vaak lekker in het buitenland werken en belasting betalen. Weg geld (op korte termijn althans). De intellectuele top is (in mijn ervaring ) internationaal georiënteerd.

Een 'zielige' die met veel moeite een beetje heeft leren rekenen kost de samenleving minder geld omdat ie zelfstandiger is
Kan, maar hoeft niet. Als je er voor zorgt dat de slimsten het hier goed hebben hoeven ze niet zo nodig weg.

Maargoed. Geld stoppen in de top in investeren in de vooruitgang die we nodig hebben, investeren in de onderlaag is het verlagen van toekomstige kosten aan zorg, criminaliteit (reken maar dat er zwakbegaafden gebruikt worden) enzovoorts.

Het 'linkse' gedachtengoed denkt vooral aan het voorkomen van toekomstige kosten: probeer armoede tegen te gaan etc, maar men vergeet te investeren in de top.

Het rechtse gedachtengoed is ieder voor zich en god voor allen, niet de slimsten maar de handigsten of degenen met rijke vaders komen het verst.

beiden niet optimaal. We zullen iedereen het onderwijs moeten geven dat past bij zijn/haar persoon. We moeten af van de eenheidsworst, maar vooral toe naar kwaliteit. Dit kost geld, maar levert ontelbaar veel meer op. Zaken als inclusief onderwijs worden leuk gebracht, maar zolang je dit gebruikt als verkapte bezuinigngsmaatregel en bovendien de directeuren tonnen laat verdienen krijgen we geen betere docenten.

Dus ja. Zorg voor specialisten in de creche, en maak het betaalbaar voor iedereen, zorg voor geweldig basisonderwijs en xcellent voortgezet onderwijs, waarna degenen die het aankunnen op de beste universiteiten geschoold worden tot doktoren van de toekomst, die ons als wij oud zijn in leven moeten houden. Tot goede technici, waardoor we weer meetellen in de internationel civiele techniek en meedoen in ieuwe technologie, we het energieprobleem eindelijk eens gaan oplossen. Tot medisch onderzoekers waardoor kanker een tijdelijke of chronische ipv een vaak dodelijke ziekte wordt. To geweldige docenten, waardoor we in een paar generaties iedereen op een hoger plan hebben.

Het probleem is dat defensief denken (alleen kosten voorkomen) nooit zal leiden tot serieuze winst. Je zult offensief moeten zijn, dus investeren, gedoseerd risico moeten nemen, om echt stappen te maken. En niet om straks verzeild te raken in WO3 met rusland, het kalifaat of allebei.

Als we in de 2 slimste kinderen net zoveel tijd en aandacht en geld steken als de onderste twee, dan zitten de universiteiten binnen een paar jaar vol met studenten die cum laude afstuderen. En over twintig jaar zijn Nederlandse onderzoekers en bedrijven (want daar komen de meesten toch terecht) toonaangevend. Helaas denken bijna alle mensen niet verder dan het volgende kwartaal, onze regeringen denken macimaal 4 jaar vooruit, of tot het voglende 'akkoord'. En alle bestuurders denken niet verder dan tot hun eigen financiele onafhankelijkheid.

[ Bericht 8% gewijzigd door Spanky78 op 09-08-2014 21:39:48 ]
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')