Uitgaande van normaal consumentenspul zou ik me hier geen zorgen om maken. Als je meer dan 16A trekt in een kamertje wordt het toch erg warm, ik verwacht niet dat dat het geval is.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:15 schreef JTT het volgende:
Aangezien er maar geen nieuw deel kwam zelf maar geopend.
Want mijn vraag is dus nog steeds of ik uit jullie posts de conclusie kan trekken dat al die apparaten op een stopcontact veilig is.
(Klik)
Mooi zo!quote:Op maandag 24 februari 2014 19:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Uitgaande van normaal consumentenspul zou ik me hier geen zorgen om maken. Als je meer dan 16A trekt in een kamertje wordt het toch erg warm, ik verwacht niet dat dat het geval is.
Daarom heb ik laatst de stekkerblokjes vervangen voor een grote stekkerdoos.quote:Op maandag 24 februari 2014 19:45 schreef Gieliovd het volgende:
Mijn antwoord staat. Hoe meer stekkerverbindingen, hoe slechter en onveiliger.
Verder, reeds bij feedback gevraagd om sticky
Hebben ze vast en zeker in de bouwmarkt welquote:Op zondag 2 maart 2014 11:37 schreef -Spring het volgende:
Goedemorgen!
Gisteren een schoolstoeltje gekocht op de rommelmarkt. Bij één poot ontbreekt het dopje waardoor we m nog niet binnen op het laminaat kunnen zetten. Zijn zulk soort losse dopjes ergens te koop?
[ link | afbeelding ]
Thanks! Dat vermoedde ik ook, maar een kennis vertelde me dat ie er al eens naar heeft gezocht maar niet kon vinden. Morgen zelf nog maar eens kijken.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:10 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hebben ze vast en zeker in de bouwmarkt wel; ik meen ze al eens te hebben zien liggen.
Als er geen dopjes te vinden zijn, zal het zoiets worden idd. Maar ik hoop eigenlijk op een kant en klaardere oplossing.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:22 schreef RemcoDelft het volgende:
Anders zelf wat improviseren? Stukje plastic of hard rubber, vastplakken of iets insmelten?
Bij verpas.nl hebben ze die: http://www.verpas.nl/b-in(...)en-kogelvloerdoppen/ Ook te krijgen met vilt en kogelschaniertjes, dan beschadigt je vloer niet en zit je niet te tobben met losrakende viltjes.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:13 schreef -Spring het volgende:
Thanks! Dat vermoedde ik ook, maar een kennis vertelde me dat ie er al eens naar heeft gezocht maar niet kon vinden. Morgen zelf nog maar eens kijken.
We hebben nu een grijzige inrichting en die wil ik ook in de tafel terugvinden. Het liefst zonder op de natuurwetten te moeten vertrouwenquote:Op dinsdag 4 maart 2014 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Teak wordt vanzelf grijs, kwestie van een paar maanden in de zon zetten... Of bedoel je dat niet?
http://www.floorfriendly.nl/skin1/images/languages/NL/meten1.pdfquote:Op zondag 2 maart 2014 11:37 schreef -Spring het volgende:
Goedemorgen!
Gisteren een schoolstoeltje gekocht op de rommelmarkt. Bij één poot ontbreekt het dopje waardoor we m nog niet binnen op het laminaat kunnen zetten. Zijn zulk soort losse dopjes ergens te koop?
[ link | afbeelding ]
Kiezelmozaiekquote:Op woensdag 5 maart 2014 20:32 schreef xaban06 het volgende:
Wij willen onze badkamer renoveren (lees: nieuwe tegels).
Dit vinden wij erg mooi:
http://www.dejongsanitair(...)12/03/stoneage21.jpg
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/5508_kiezelvloer_1.jpg
Hoe heet dat precies?
Ik kwam het bij toeval ergens tegen, 80 euro per m2, is dat niet heel erg duur?
Ik ben bang dat wanneer ik een draaf eruit trek, dat ik deze niet meer terug krijg. Heb zowel een nylon als 'ijzeren' trekveer gekocht.quote:Op zondag 9 maart 2014 22:27 schreef Gieliovd het volgende:
Nylon trekveer aan een van de draden. Een draad terugtrekken.
Fase draad erbij binden, trekveer terug trekken.
Tadaaaa.
Zwart als fase, zeker voor frituurpan van >2000 watt niet.
Daarvoor knoop je de draad aan de trekveer. Gaat-ie er uit, dan zit je trekveer er in.quote:Op zondag 9 maart 2014 23:21 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik ben bang dat wanneer ik een draaf eruit trek, dat ik deze niet meer terug krijg. Heb zowel een nylon als 'ijzeren' trekveer gekocht.
Talkpoeder op zowel de nylon trekveer als de te trekken draad helpt ook. Wel een tweepersoons klus dus, één trekt, ander betalkt de draad. En dan heel gelijkmatig proberen te trekken, niet rukken, dan schiet mogelijk de draad uit de trekveer.quote:Op zondag 9 maart 2014 23:21 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben bang dat wanneer ik een draaf eruit trek, dat ik deze niet meer terug krijg. Heb zowel een nylon als 'ijzeren' trekveer gekocht.
Ombuigen en het koper-op-koper vastsolderen.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
dan schiet mogelijk de draad uit de trekveer.
Beetje een laat antwoord, maar gaat dat er tegen je kozijn aan niet heel raar uitzien? in mijn ervaring loopt bij een nieuwbouwwoning de voorzijde tegel vlak door in het kozijn.quote:Op maandag 3 maart 2014 23:14 schreef xaban06 het volgende:
Wij willen onze badkamers opnieuw laten tegelen, zowel vloer als de wanden.
Het betreft een woning van 1 jaar oud, alles is dus gewoon netjes recht en geen leidingen in het zicht. Het scheelt een hoop als we tegel op tegel doen in plaats van de huidige tegels eerst te verwijderen.
Heeft dit nog nadelen of kan het prima?
Wat bedoel je precies, dat de tegel en kozijn op 1 lijn lopen? En met een tegel erop dat de tegel zeg maar uitsteekt? Nee, dat is niet het geval. Pas wanneer ik tegel op tegel ga doen, zal de kozijn en tegels ongeveer een gelijke hoogte (diepte?) hebben.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Beetje een laat antwoord, maar gaat dat er tegen je kozijn aan niet heel raar uitzien? in mijn ervaring loopt bij een nieuwbouwwoning de voorzijde tegel vlak door in het kozijn.
Nee, ik bedoel, straks ben ik halverwege en raakt de draad/trekveer los. Dan ben ik nog verder van huis.quote:Op maandag 10 maart 2014 06:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daarvoor knoop je de draad aan de trekveer. Gaat-ie er uit, dan zit je trekveer er in.
Ok, dan valt het wel mee, als de tegels voorbij het kozijn gaan steken wordt het wel lelijk vind ik.quote:Op maandag 10 maart 2014 10:59 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies, dat de tegel en kozijn op 1 lijn lopen? En met een tegel erop dat de tegel zeg maar uitsteekt? Nee, dat is niet het geval. Pas wanneer ik tegel op tegel ga doen, zal de kozijn en tegels ongeveer een gelijke hoogte (diepte?) hebben.
Volgens mij juist wel:quote:Op maandag 10 maart 2014 10:55 schreef whY... het volgende:
In mijn 'nieuwe' huis zit in de hal beneden een wantschakelaar en boven zit er ook 1 maar deze hebben geen Hotel schakeling, je kans de elke keer maar op 1 plek het licht aan zetten. Volgens mij kan ik met 2 zwart en 1 bruin geen hotel maken ofwel?
Toch maar eens stoeien dan. Ik krijg elke keer dat of het licht aanblijft tijdens schakelen of dat het maar op 1 plek werkt afhankelijk van de stand van de schakelaar of boven of begane grond.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:40 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Volgens mij juist wel:
http://huis-en-tuin.infon(...)eling-aanleggen.html
[ afbeelding ]
Je moet ook wel wisselschakelaars hebben, als het oudere schakelaars zijn, zijn het mogelijk "aan-uit" schakelaars.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:42 schreef whY... het volgende:
[..]
Toch maar eens stoeien dan. Ik krijg elke keer dat of het licht aanblijft tijdens schakelen of dat het maar op 1 plek werkt afhankelijk van de stand van de schakelaar of boven of begane grond.
De hele discussie staat en valt een beetje bij de inhoud van het bad .quote:Op maandag 10 maart 2014 12:42 schreef Atmoz het volgende:
Wat denken jullie van onderstaande constructie?
Ik wil graag een verhoogd vloertje (soort vlonder) maken van 15cm hoog waar straks een 2 persoons bad op kan staan. De ondergrond is nog vrij ruwe beton omdat daar in de eigenlijke situatie nog een cementdekvloer overheen moest komen. Dit stukje vloer is dus ook dieper dan de rest van de ruimtes. (hieraan zie je dus dat er nog wat in/op moet komen)
Aangezien ik dus een vlonder ga bouwen laat ik dat extra betonlaagje weg. Ik heb gisteren een hele stapel multiplex latten laten zagen uit 2 planken. Deze latjes zijn 15cm breed en 122cm lang. Ik heb ze op de kopse kant gezet zodat ik die 15cm hoogte verkrijg. Allemaal 15cm uit elkaar. (dus vrij stevig lijkt me).
Mijn vragen nu: als ik op dat raamwerk weer een plaat multiplex leg van 18mm dik, en daar bovenop een plaat fermacell (heb gehoogd dat ik dat moet gebruiken als ik erop wil betegelen), is dat dan stevig genoeg voor zo'n bad (met 6 stelpootjes, dus best wel een punt-belasting!!)
En hoe krijg ik eventuele oneffenheden uit die plaat? Moet ik op die fermacell nog wat egaline smeren en mooi glad/waterpas uitstrijken?
Of hebben jullie een heel ander idee omtrent dit klusje? Wat doe ik goed en/of fout?
De tips zijn heel erg welkom, want ik ben er "as we speak" me bezig....
Alvast bedankt.
Gr,
Atmoz
Ok. Beetje logisch ook. Excuus voor mijn onvolledigheid.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:02 schreef JerryLee het volgende:
[..]
De hele discussie staat en valt een beetje bij de inhoud van het bad .
Nee, dat weet ik helaas nog niet.quote:Op maandag 10 maart 2014 14:04 schreef DroogDok het volgende:
Weet je nu al waar de poten van het bad komen te staan? Dan kan je waar nog extra versteviging aanbrengen.
1000 liter is alsnog heel veel voor een bad! Kost je al snel een uur om te vullen...quote:Op maandag 10 maart 2014 13:48 schreef Atmoz het volgende:
Het bad is ongeveer 180x120x70 (=1512 liter) maar dat is wel HEEEEL ruim bemeten.
Ik denk eerder zo'n 1000 liter/kg ofzo... Misschien nog minder!
Klopt, dat lijkt me zelf ook wat veel. Zo veel zal het dus ook niet zijn waarschijnlijk. Maar beter iets te veel dan te weinig berekendquote:Op maandag 10 maart 2014 15:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
1000 liter is alsnog heel veel voor een bad! Kost je al snel een uur om te vullen...
Thanks!quote:Op maandag 10 maart 2014 18:15 schreef Gieliovd het volgende:
Hardheid van die platen is 30 N/mm² Brinell (wtf is dat). Dat zou m'n enige angst zijn, door de piekbelasting. Maar zo te zien loopt dat ook wel los.
Lijkt me geen probleem. Die verhogers is sterk zat, betonplex ook.
Ik zeg doen.
Nou, aangezien er eigenlijk (in de originele situatie zoals die bedoeld was) nog een cementdekvloer op moest komen, hebben ze de "ruwbouw" hoe het nu is (waar ik mijn vlonder op ga maken) nog redelijk ruw gelaten. Die ondergrond is dus niet echt super recht. (af en toe een bobbeltje erin). Daardoor zijn mijn staande liggers niet allemaal precies even hoog. Ik schat dat er soms wel 3mm hoogteverschil is tussen de verschillende liggers. Ik kan daar wel een plaat multiplex op monteren, en daarop weer een fermacell, maar misschien trekt en buigt dat toch allemaal iets mee waardoor het bij (punt) belasting toch wat meegeeft en de tegels scheuren?! Of valt dat wel mee? Ik heb hier -zoals je ziet- echt 0,0 ervaring mee...quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:23 schreef Gieliovd het volgende:
Naja zou niet weten waarom niet, maar fermacell is zo recht als een "plank" dus wat wil je eraan egaliseren?
Oke, dat is in ieder geval mooi om te horen!quote:Reken ook dat je met tegellijm ook heel wat oneffenheden kunt egaliseren he. Goed uitkammen op vloer en tegel en je zuigt ze zo aan elkaar.
Sowieso moet je dan YMvK kabel gebruiken; maar die moet dan wel degelijk vast gezadeld worden of door pvc buizen gelegd worden; maar ook die pvc buizen moeten dan wel voldoende vastgezet zijn. Qua doorsnede moet je genoeg hebben aan een kabel 3x2,5mm².quote:Op woensdag 12 maart 2014 16:14 schreef Atmoz het volgende:
Welke draad/kabel kan ik het beste gebruiken om 3500 watt @230 volt doorheen te sturen?
De kabel moet van de 3e etage naar de meterkast op de begane grond, en tevens door allerlei pvc leidingen heen...
Bestaat hier soepele, maar wel dikke + geaarde kabel voor?
De kabel moet ook door sommige stukken waar geen pvc buis ligt...
Je zult wel moeten uitvlakken. Je wilt natuurlijk geen wipwap flonder hebben staan.quote:
2,5mm2 draad in volledig gesloten pijp of een kabel van 2,5mm2 het maakt dan niet uit of het YMvK is of XMvK.quote:Op woensdag 12 maart 2014 16:14 schreef Atmoz het volgende:
Welke draad/kabel kan ik het beste gebruiken om 3500 watt @230 volt doorheen te sturen?
De kabel moet van de 3e etage naar de meterkast op de begane grond, en tevens door allerlei pvc leidingen heen...
Bestaat hier soepele, maar wel dikke + geaarde kabel voor?
De kabel moet ook door sommige stukken waar geen pvc buis ligt...
Eerst plaatsen. De stukadoor kan er dan tegenaan stucen en bovendien beschadig jij het stucwerk niet met achteraf plaatsen.quote:Op maandag 17 maart 2014 08:03 schreef MrSubtle het volgende:
Wat is handiger... Eerst vensterbank plaatsen of eerst stukadoren?
OK bedanktquote:Op maandag 17 maart 2014 17:10 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Eerst plaatsen. De stukadoor kan er dan tegenaan stucen en bovendien beschadig jij het stucwerk niet met achteraf plaatsen.
ik vind het nogal situatie afhankelijk eigenlijk. Ik heb het zo voorbereid dat ik ná de stukadoor aftimmerde. Bewuste keuze ivm lijstwerk etc.quote:Op maandag 17 maart 2014 17:10 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Eerst plaatsen. De stukadoor kan er dan tegenaan stucen en bovendien beschadig jij het stucwerk niet met achteraf plaatsen.
+quote:Op woensdag 12 maart 2014 18:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Sowieso moet je dan YMvK kabel gebruiken; maar die moet dan wel degelijk vast gezadeld worden of door pvc buizen gelegd worden; maar ook die pvc buizen moeten dan wel voldoende vastgezet zijn. Qua doorsnede moet je genoeg hebben aan een kabel 3x2,5mm².
Als je de kabel door de grond moet leggen dan moet hij voldoende diep liggen en voorzien zijn van een aardscherm.
+quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:46 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Je zult wel moeten uitvlakken. Je wilt natuurlijk geen wipwap flonder hebben staan.
Dus vloer eronder vlakken of flonder aanpassen aan ondergrond.
Thanks allemaalquote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:46 schreef Noodels het volgende:
[..]
2,5mm2 draad in volledig gesloten pijp of een kabel van 2,5mm2 het maakt dan niet uit of het YMvK is of XMvK.
Bij XMvK is de buitenmantel dunner dus makkelijker in pijp te trekken en je mag open bochten gebruiken.
Soepel snoer ala VMvL of RmRL is niet de bedoeling.
Geen idee, ik wilde het snel af hebben. En dit is de eerste keer dat ik zoiets doe.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:13 schreef koffielepel het volgende:
dat is een creatieve oplossing zeg.
waarom ben je niet begonnen met egaline?
Dat zei de klusser wat vanmorgen bij me was ook al. Ik dacht dat het met balken (veel) duurder zou worden... Alhoewel: deze 2 platen kosten ook wel wat.. pfffew, een heel verschil met MDFquote:en waarom multiplex op de zijkant? Je had ook balken o.i.d.kunnen leggen, was een stuk sneller
Geen probleem hoorquote:Niet om het af te kraken hoor, gewoon nieuwsgierig naar de overwegingen
Dat hoeft volgens de klusser niet meer. Het is (gelukkig) al recht genoeg allemaal.quote:Uitvullen kun je eventueel doen met vulplaatjes, die zijn vormvast tot 10 ton ofzo. Ik heb ze van milli-max maar er zijn diverse merken.
Dat moet omdat zoiets veel mooier isquote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Waarom moet je vloer zo'n enorm stuk omhoog?
Ben zeer benieuwd naar de details! heb je al een topic waar we je kunnen volgen?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:01 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Dat moet omdat zoiets veel mooier is![]()
Het is niet héél veel hoger.. De planken zijn 15cm hoog. En de vloer waar ze op liggen zal zeker zo'n 5 cm dieper liggen dan de rest v/d kamer. Nu kan ik er mooi LED verlichting in bouwen (de rand) en dan ziet 't mijns inziens heel netjes en strak/modern uit![]()
En het verlaagde plafond dadelijk (ter grote van de vlonder) past dan ook in het geheel.
Mvg,
Atmoz
Ja, maar daar reageert niemandquote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Ben zeer benieuwd naar de details! heb je al een topic waar we je kunnen volgen?
We hebben in K&W vrij veel lurkers !quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:23 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Ja, maar daar reageert niemandtopic is zowat dood aan 't bloeden... staat onderaan bij K&W ergens
Ahja, zoiets dacht ik al... veel views, weinig postsquote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
We hebben in K&W vrij veel lurkers !en dan zaken topics wat snel weg; maar dat is geen reden dat we het niet willen volgen hier in K&W !
Tja hmzzz... en nu dan? Dit gaat niet lukken ofwat?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:44 schreef tiho1 het volgende:
Dus je klusser spijkert eerst een spaanplaat van tien mm in de kopse kant van je multiplex en gaat daarop een wandplaat monteren ? Klinkt logisch allemaal voor een badkamervloer.
Klopt, spaanplaat zal HEEL slecht tegen vocht kunnen, maar is het niet zo dat het waterdicht wordt gemaakt door die Knauf plaat in combinatie met de tegels? Ik weet het ook niet he... denk je dat dit onverantwoord is?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:02 schreef RemcoDelft het volgende:
@Atmoz: je weet wat spaanplaat doet als het nat wordt he...? Ik weet dat ze er hele keukens van maken, maar bij lekkage kan je dan precies zien waarom het totaal ongeschikt is.
Multiplex was inderdaad ook mijn idee.... Maarja, dit heeft hij dus gehaald...quote:Waarom niet gewoon een betonvloertje storten op multiplex, en daarop verderbouwen?
Ja, daarom twijfel ik dus nu ook zo...quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:18 schreef koffielepel het volgende:
ik vind, en echt met alle respect, de constructie vreemd.
Balkjes, lewisplaat,beetje beton en je kan alle belasting kwijt.
het zal allemaal wel goed gaan maar het is allemaal wel ad-hoc. Uiteraard moet jij afgaan op jouw klusser maar het komt nu over alsof je de problemen niet voor bent.
Nogmaals, niet lullig bedoeld
valt best mee hoor, ik lig er niet wakker van. Maar ik ga niet bij jou in badquote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:40 schreef Atmoz het volgende:
Thanks beide
Ik ga er inderdaad eens goed over nadenken!
Had niet voor niets zelf 18mm multiplex + fermacell in gedachte(ofja, gehoord, gelezen, etc..)
Shit zoiets eigenlijk he
WAAAT??? niet???quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:54 schreef koffielepel het volgende:
[..]
valt best mee hoor, ik lig er niet wakker van. Maar ik ga niet bij jou in bad
't Is geen garantie voor succes... Het kan goed gaan, maar als het fout gaat ben je achteraf op slopershoogte om het te herstellen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:18 schreef Atmoz het volgende:
Klopt, spaanplaat zal HEEL slecht tegen vocht kunnen, maar is het niet zo dat het waterdicht wordt gemaakt door die Knauf plaat in combinatie met de tegels? Ik weet het ook niet he... denk je dat dit onverantwoord is?
Welke kant uit? Ik heb die dunnere boor waarmee ik het gat doorgeboord heb al gebruikt om van bovenaf eruit proberen te slaan, maar dat lukt niet. Die boor is nu ook al kapotquote:Op woensdag 19 maart 2014 21:29 schreef MrSubtle het volgende:
met een hamer voorzichtig tegen tikken, vooral in de lengte richting ook
zo tegen de boor slaan en ook ZACHTJES tegen de zijkant om en om dus --> [___/____/____/____/____/____/>quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:35 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Welke kant uit? Ik heb die dunnere boor waarmee ik het gat doorgeboord heb al gebruikt om van bovenaf eruit proberen te slaan, maar dat lukt niet. Die boor is nu ook al kapot
In mijn ervaring sloopt het de punt. Als-ie er roodgloeiend uitkomt is het gebeurd...quote:
Daarom dus niet duwen. Je kan de machine net zo goed met een hand vasthouden. Ik boor altijd in vloeren bij bedrijven om zware machines te ankeren en als je pech hebt zit er overal betonijzer. Ook 30 mm staven en daar gaat een goede boor echt door. Niet binnen twee minuten. Maar hij gaat erdoor. Vooral niet duwen. En 50 keer redt een kwalitatieve boor dat wel.quote:Op donderdag 20 maart 2014 09:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
In mijn ervaring sloopt het de punt. Als-ie er roodgloeiend uitkomt is het gebeurd...
En dan een anker naast de machine in de grond slaan? Als je er geen verstand van hebt, reageer dan niet. Het ijzer doet zijn werk nog prima om het gat heen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 09:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Als ik dit Google, kom ik geen mensen tegen die er simpelweg doorheen boren met een SDS-plus boorhamer. En dat is maar goed ook, want die wapening zit er niet voor niets!
Mooie boel als jij de wapening sloopt bij het plaatsen van zware machines... Daarvoor hebben ze detectoren bedacht, zodat je naast de wapening kan boren.
quote:Op donderdag 20 maart 2014 09:50 schreef tiho1 het volgende:
En dan een anker naast de machine in de grond slaan? Als je er geen verstand van hebt, reageer dan niet. Het ijzer doet zijn werk nog prima om het gat heen.
Zonde, want handmatig kan je meer draaimoment uitoefenen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 10:35 schreef Atmoz het volgende:
Het ding begon te roken, stinken en is erna _letterlijk_ uit elkaar geklaptMAAR: de boor is eruit.
Maar aan de andere kant: hoe had ik dit beter/anders kunnen doen? Het "voorboren" heb ik niet gedaan omdat ik wilde voorboren, maar om zo het gat "door te prikken" zodat ik met die 25mm van onderop door kon borenquote:Op donderdag 20 maart 2014 10:35 schreef Atmoz het volgende:
@tiho1: je hebt gelijk met dat voorboren, dat was de boosdoener!
Klopt, zeker zonde! Maar een beetje (heel kort) rook kan normaal geen kwaad... Dat hij uit elkaar klapt geeft ook aan dat hij aan 't einde van zijn latijn was toch?! Toevallig eerder deze week een nieuwe gekocht, die komt als het goed is morgen ofzo aanquote:Op donderdag 20 maart 2014 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Zonde, want handmatig kan je meer draaimoment uitoefenen.
Men noemt het niet voor niets boorhamer en klopboor. En geen enkele machine krijgt dat nog normaal los.quote:Op donderdag 20 maart 2014 10:35 schreef Atmoz het volgende:
Dank voor alle reacties mensen!
De boor is eruit![]()
Vanmorgen toch maar eens geprobeerd met een accuschroevendraaier (inderdaad veel meer moment).
Het ding begon te roken, stinken en is erna _letterlijk_ uit elkaar geklaptMAAR: de boor is eruit.
@tiho1: je hebt gelijk met dat voorboren, dat was de boosdoener!
Ik sta er wel van te kijken dat zo'n (mijns inziens) best goede blauwe Bosch boorhamer dit niet los kreeg... Moet zo'n ding het dan echt hebben van het kloppen (voorwaarste beweging) in plaats van het draaien? (moment) Dacht dat ik daar alle wel mee aan kon, maar dat viel toch wel even tegen
Dus wanneer wij een week bezig zijn om een machinelijn te plaatsen en hem daarna vastzetten, moeten we dus bij elk gat gaan bellen of de lijn verplaatsen. Kom even terug in de werkelijkheid graag.quote:Op donderdag 20 maart 2014 10:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Dat een lompe bouwvakker iets doet, maakt het nog niet okee!
Hawera is er bijvoorbeeld vrij duidelijk over: "Betonwapening alleen doorboren, indien goedkeuring is verleend door de staticus."
[..]
Zonde, want handmatig kan je meer draaimoment uitoefenen.
Ja ok, das natuurlijk waar. Maar: ik had gedacht dat die Bosch boorhamer op zijn minst wilde proberen mijn polsen te draaien als ik volle gas zou geven op die vastzittende boor. Maar niets is minder waar: ik kon met gemak dat ding met één hand vasthouden... Maar als ik het goed begrijp zijn er geen boorhamers/klopboren waarbij ik dit wel zou los krijgen?quote:Op donderdag 20 maart 2014 10:52 schreef tiho1 het volgende:
Men noemt het niet voor niets boorhamer en klopboor. En geen enkele machine krijgt dat nog normaal los.
Zekersquote:Op donderdag 20 maart 2014 10:53 schreef tiho1 het volgende:
Volgende keer een boor gebruiken die lang genoeg is.
Ja precies, ik heb in het verleden ook wel kolommen en machines geplaatst, en dan lijkt het wel of de wapening altijd net op de verkeerde plek zit.quote:Op donderdag 20 maart 2014 10:57 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Dus wanneer wij een week bezig zijn om een machinelijn te plaatsen en hem daarna vastzetten, moeten we dus bij elk gat gaan bellen of de lijn verplaatsen. Kom even terug in de werkelijkheid graag.
Laatst eentje gedaan waar je niet eens hoefde te proberen om schuin erlangs te boren hoewel dat met voeten toch niet gaat. Hekwerk ofzo gaat dat meestal nog wel bv. Een en al ijzer. Naast elkaar en op elkaar.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 17:49 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ja precies, ik heb in het verleden ook wel kolommen en machines geplaatst, en dan lijkt het wel of de wapening altijd net op de verkeerde plek zit.
Voor nieuwbouw worden natuurlijk ook wel eens ankers meegegoten in het beton.
Lastig, is m.i. Geen exacte wetenschap. Als je tegels 6 zijn en je kamt 8 Mm op zowel tegel als vloer, en je drukt iet te hard... Dan heb je wel 10 Mm nodig denk ik. 6 Mm vloertegels zijn wel erg dun trouwens.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 17:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Jongs,
hoeveel mm moet je doucheput boven de kale dekvloer uitsteken als je met 8mm vertanding tegels gaat leggen? tegels zijn 6 mm dik of zo... zijn er vuistregels?
dan gaat alles goed.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 06:54 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Lastig, is m.i. Geen exacte wetenschap. Als je tegels 6 zijn en je kamt 8 Mm op zowel tegel als vloer, en je drukt iet te hard... Dan heb je wel 10 Mm nodig denk ik. 6 Mm vloertegels zijn wel erg dun trouwens.
Als je eenzijdig kamt is het geen 10 maar eerder 5 Mm denk ik.
Verder lijkt het me zaak om hem gewoon verzonken uit te laten vallen. Of dat 1 Mm is of 4 Mm maakt weinig uit denk ik.
Als je voltmeter meer dan 30 mA trekt zit er iets niet goed...quote:Op zaterdag 29 maart 2014 17:49 schreef Quincy5 het volgende:
Over aarde en fase meten is sowieso geen goed idee, dan gaat namelijk vrijwel zeker de aardlekschakelaar eruit omdat er door je meter een (kleine) stroom naar aarde gaat lopen (dit is mij namelijk wel eens gebeurd).
Bisonkit? Secondelijm?quote:Op zaterdag 29 maart 2014 17:57 schreef Loekie1 het volgende:
Wat kan ik gebruiken ipv tegellijm? Er is een klein hoekje afgebroken en daarvoor ga ik geen pot van een kilo aanschaffen.
Ik gebruik het ook niet voor koeien. Het lijmt ook bv. natuursteen en een oven raampje. Multifunctioneel dusquote:Op zaterdag 29 maart 2014 22:37 schreef tiho1 het volgende:
Wtf ts wil een hoekje tegel lijmen. Niet een klos onder een koeienpoot lijmen.
Met een (goede) voltmeter zou je gelijk kunnen hebben (dit weet ik niet), maar ik gebruikte een simpele spanningzoeker (zie afbeelding) om te kijken of er spanning op stond en wist niet welke contacten ik moest nemen.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 18:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je voltmeter meer dan 30 mA trekt zit er iets niet goed...
Hangt er pas een jaarquote:Op zaterdag 5 april 2014 08:09 schreef Gieliovd het volgende:
Dat is toch de driewegklep?
Wat ik zojuist geleerd heb is dat de klep waarschijnlijk de boosdoener is, die loopt te zwaar er daardoor moet de motor veel te hard werken en gaat kraken en binnenkort kapot.
Klep binnenwerk reinigen of vervangen.
dag of twee. Moet het wel droog genoeg zijn. Goed stof vrij maken.quote:Op zaterdag 5 april 2014 19:10 schreef MrSubtle het volgende:
Ik ga vensterbanken (MDF) plaatsen op een muurtje. De muur was echter niet hoog genoeg, dus ik heb deze met cement een beetje hoger moeten maken (2cm). Ik wil de vensterbanken hier met montagekit op lijmen.
Hoe lang moet de cement drogen voor ik er montagekit op kan gebruiken?
quote:Op zaterdag 5 april 2014 19:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
dag of twee. Moet het wel droog genoeg zijn. Goed stof vrij maken.
Dat denk ik wel. Google ff op type en repareren ofzo. Of haal hem eraf en kijk maar die kraan.quote:Op zaterdag 5 april 2014 11:05 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Hangt er pas een jaaris zoiets makkelijk te doen? Geen zin om het kapot te maken.
Thanks! Ik ga even zoeken.quote:Op zondag 6 april 2014 00:55 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. Google ff op type en repareren ofzo. Of haal hem eraf en kijk maar die kraan.
Zal een cartridge zijn. Water eruit of kranen dicht en eruit draaien.
Nog geen tijd gehad. Misschien ergens volgende week eens kijken. Ben bang dat ik 'm stuk maak, wacht even tot het wat warmer is.quote:
Ik weet zo 1, 2, 3 niet direct een naam voor het hele "ding/apparaat", maar kun je wat specifieker zijn? Waarvoor ga je het gebruiken? Hoeveel water moet erdoor? Wat is "op afstand"? Via een afstandsbediening? Via je GSM? etc?? Ik heb wel wat ideeën, maar dan is het toch beter om te weten hoe/watquote:Op donderdag 10 april 2014 21:25 schreef xaban06 het volgende:
Gelijk een ander vraag. Hoe heet een kraan wat je op afstand kunt schakelen. Gewoon aan/uit. Kon zelf niks vinden.
Gewoon met een kroonsteentje in de wand en het snoert ergens aan vastzetten? Kan het beter een geaarde stekker zijn? En wat zijn de veiligheidsrisico's? Er komt namelijk een bed voor te staan dus het moet bestand zijn tegen ongewilde beweging, maar wel van hout.quote:Op zondag 13 april 2014 12:24 schreef Gieliovd het volgende:
Nee, nee en nee helaas.
Als de stekker intact moet blijven dan heb je weinig keuze. Als de stekker vervalt, zou je het hele raam en wcd inbouwdeel eruit kunnen laten en de draden afdoppen. Hoogstens kan je het snoer direct aansluiten, dan heb je geen wcd meer nodig en heb je alleen je draad dikte.
Is relatief veilig als de kast er voor blijft.
Helaas niet van toepassing wat betreft de hoogtes.quote:Op zondag 13 april 2014 12:42 schreef koffielepel het volgende:
Kan ook zijn dat je nu een dubbele half opbouw hebt, dan zou je iets kunnen winnen door er een enkele inbouw van te maken.
Ook aan gedacht, het moet kunnen, het is alleen lastig om het zo te krijgen dat het precies uitkomt.quote:Op zondag 13 april 2014 13:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Andere optie (afhankelijk van de kast): zaag een gat ter hoogte van het stopcontact, zodat je de stekker in de kast kan bereiken.
Die had ik ook al gezien, maar steekt zo'n ding wel dieper als je de wcd eraf haalt? Kan die dan plat tegen de muur?quote:Op zondag 13 april 2014 14:15 schreef Noodels het volgende:
Afdekraam eraf en https://www.google.nl/search?q=ultra+platte+stekker
Ik weet niet beter dan:quote:Op dinsdag 22 april 2014 15:01 schreef Atmoz het volgende:
Mag/kan ik zomaar gipsplaten (12.5mm) zagen met een tafelcirkelzaag? Of is dat (stof enzo) slecht voor de zaag? Wie 'o wie?![]()
Heej, das ook een goeiequote:Op dinsdag 22 april 2014 15:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik weet niet beter dan:
-gipskant insnijden met een Stanleymes langs een recht stuk metaal
-plaat dubbelvouwen
-papier aan de achterkant doorsnijden
Zagen geeft een enorme troep.
En dan bedoel in inclusief uurloon, voorrijkosten enzquote:Op vrijdag 16 mei 2014 09:50 schreef Ervaringsdeskundige het volgende:
Dag allemaal,
Ik had een vraagje; wat kost het ongeveer om 2 enkele ruitjes te laten vervangen van 50x150?
....en nóg maar eens proberenquote:Op dinsdag 22 april 2014 15:01 schreef Atmoz het volgende:
Nog maar eens proberen
Ik ben aan het zoeken naar glasprofielen waarmee ik een glaswand (in een hoek) wil maken.
Zie onderstaande tekening om een idee te krijgen:
De lange zijde van het glas wordt 1.20meter, het korte stukje 40cm. De totale hoogde wordt 2.60meter. Ik neem gehard veiligheidsglas met 2 glasplaten van 5mm, en 2 folie lagen. Het glas is dus zoals ze zeggen van het type 55.2
Hiervoor zoek in een hoekprofiel zoals links in de tekening.
Ook zoek ik nog U-profielen voor tegen de muren aan.
En verder wil ik graag een goede oplossing verzinnen om het boven en onder goed vast te krijgen.
Wat is hiervoor te krijgen? Ik kom namelijk op al die profielen- en metaalwinkels niet echt iets bruikbaars tegen.
Er spelen nog wat problemen: onder en boven van het grote raam (1.20 x 2.60) kan ik geen U-profielen nemen, want die kan ik er niet inschuiven (is geen plaats voor). Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Eerst wilde ik kepers rondom nemen, en dan met (houten) glaslatten werken (die zijn erna opschroefbaar, dus geen probleem met plaatsen), maar dat vind ik toch minder mooi dan kleine, strakke aluminium profieltjes. Dus daar gaat mijn voorkeur naar uit
Ik kijk uit naar jullie ideeën/tips! Alvast bedankt
En tevens nog een nieuwe vraag:
Mag/kan ik zomaar gipsplaten (12.5mm) zagen met een tafelcirkelzaag? Of is dat (stof enzo) slecht voor de zaag? Wie 'o wie?![]()
Ja profieltjequote:Op vrijdag 16 mei 2014 15:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
profieltje of tegen elkaar zetten. Met de juiste kit/lijm.
http://www.urbansteel.be/(...)asdikte-8-12-mm.htmlquote:Op vrijdag 16 mei 2014 15:36 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Ja profieltje![]()
.....maar WELK?![]()
![]()
Er is niets te krijgen hiervoor. Ik zoek me (UREN!!!!!) kapot![]()
En anders "koud" tegen elkaar zetten? Kit ertussen? Is dat stevig genoeg? Er mag niemand doorheen vallen ofzo...
Ik snap echt niet dat hier trouwens niets voor is... iedereen wilt toch een 90 graden hoek maken van glas?!
Thanks!quote:Op vrijdag 16 mei 2014 15:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
http://www.urbansteel.be/(...)asdikte-8-12-mm.html
bel of mail die lui van die site. Hebben tig spullen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 15:54 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Thanks!
Maar daar moeten schroeven doorheen... En dus gaten in het glas. Volgens mij kan/mag dat niet in gehard + gelaagd glas. Ik durf in ieder geval geen gaatje te boren in gehard glas
En ik zou graag een profiel hebben voor de volledige hoogte... (maargoed, dat is dus gewoon onvindbaar)
Ze hebben inderdaad best veel. Ik zie ook dat ze vaker (90 graden) hoeken maken door glas koud op elkaar te zetten. Waarschijnlijk zit hier wel kit tussen, maar zou dit stevig zijn? (een hoek is natuurlijk al snel stevig, maar het moet écht stevig zijn hequote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:08 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
bel of mail die lui van die site. Hebben tig spullen.
Nee, zo heel standaard is dat niet... Kun jij een foto of link vinden op Google dan? (ik dus niet na uren zoeken!!)quote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:12 schreef Gieliovd het volgende:
Stond gisteren nog in de Praxis naar een douche wand te kijken zoals dit met een hoek.
Die hadden daar gewoon een hoekprofiel met 2 U vormen waar het glas in zat gekit of met een rubber. Precies zoals je hier duidt...
Is redelijk standaard volgens mij?
Held!quote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:18 schreef Gieliovd het volgende:
Google op douchewand hoek profiel.
[ afbeelding ]
zijn ook genoeg te vinden. Alleen niet van 11 mm zag ikquote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:18 schreef Gieliovd het volgende:
Google op douchewand hoek profiel.
[ afbeelding ]
Ja, dat probleem had ik ook tijdens mijn zoektocht naar ander hoekprofiel...quote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
zijn ook genoeg te vinden. Alleen niet van 11 mm zag ik
Hmzzz.... lastig lastig!quote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:20 schreef Gieliovd het volgende:
11 Mm is dan ook wel uitzonderlijk dik hoor. Ze zitten meer op 6-8-10 normaliter.
Wat ben jij van plan met je douchewandje?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:21 schreef Atmoz het volgende:
Het glas (moet super veilig zijn) is iets dikker dan 10mm...
Hmzz, ja daar zit was in. HEEL recht afzagen, en je merkt het alleen als je het weetquote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:26 schreef Gieliovd het volgende:
2,60 aan een stuk zou niet je beperkende factor moeten zijn, je kunt vrijwel onzichtbaar twee delen koud op elkaar maken lijkt me.
Ikzelf ook, althans, dat is wat anderen steeds zeggenquote:Ik heb m'n Google diploma jaren geleden gehaald, level Guru expert turbo 2![]()
Je bedoeld als ik die 90 graden hoek maak van glas? Dus die 2 glasplaten stevig aan elkaar (in die hoek) zorgt voor genoeg stevigheid? Maar is dat ook zodra ik ze "koud" tegen elkaar zet, met wat kit ertussen? Is het dan ook nog stevig genoeg?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:56 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Tegen het plafond hoeft dan niet. Als je er haaks een wand aan vast maakt
Hoe krijg ik die glasplaat er dan in?quote:Op zondag 18 mei 2014 09:09 schreef koffielepel het volgende:
Waarom kun je geen u profiel tegen je plafond schroeven dan? Dan vang je ook gelijk de kier op als je plafond niet helemaal 100% recht en vlak is. Schroeven doe je dan gewoon door de u heen.
Bestaat er dan folie die geen licht door laat? Dat zou echt super zijnquote:Op maandag 19 mei 2014 06:24 schreef Nico987 het volgende:
Plakfolie kopen.. of raam er uit en plank er in.
We wonen (huren) hier maar tijdelijk tot ons volgende huis klaar is met de verbouwing dus denk niet dat dat een plan isquote:
Ja ga dat maar eens proberen dan, staat al iets minder pauper dan kranten tegen een deur aangeplaktquote:Op maandag 19 mei 2014 07:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Zwart karton / dik zwart papier bij de bruna halen en plakken maar.
Als je zwart folie haalt natuurlijk houdt dat dan ligt tegen of het helemaal geen licht door laat durf ik niet te zeggen, maar ws wel meer dan 1 of 2 lagen kranten.quote:Op maandag 19 mei 2014 07:46 schreef PizzaPiet het volgende:
[..]
Bestaat er dan folie die geen licht door laat? Dat zou echt super zijn
[..]
We wonen (huren) hier maar tijdelijk tot ons volgende huis klaar is met de verbouwing dus denk niet dat dat een plan is... alleen daar zitten ook zulke ramen in (die wilden ze in originele staat houden)
ik heb een stuk karton op maat geknipt en met tape vastgemaakt. Met een aantal ronde gaten erin zodat er net genoeg licht in mijn hal valt s nachts dat ik zonder licht aan doen naar de wc kan maar het donker genoeg is om goed te kunnen slapen.quote:Op maandag 19 mei 2014 20:16 schreef PizzaPiet het volgende:
[..]
Ja ga dat maar eens proberen dan, staat al iets minder pauper dan kranten tegen een deur aangeplakt
Ehmm, je hebt kans dat je pomp vast gaat zitten als je het apparaat niet gebruikt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:17 schreef Donald250 het volgende:
Ik heb vandaag een moederhaard / gaskachel geïnstalleerd gekregen en alles werkt perfect en is goed aangesloten op de radiatoren. (Ketel kan niet in dit huis helaas)
Maar nu mijn vraag, het is nu mei en ik ben pas van plan het apparaat in september / oktober te gebruiken.
Kan ik dan gewoon de stekker van het apparaat er helemaal uit halen?
Dan werkt de pomp natuurlijk ook niet, maar als die uit staat met stekker erin, blijft de pomp gewoon doorwerken.
Zou het kwaad kunnen?
Wil namelijk geen hoge rekening terwijl het niet nodig is het ding aan te steken.
En ik weet, het is niet echt een klus, maar wist niet waar ik het anders moest plaatsen.
Ook als het gas in de meterkast uit staat (kraantje dicht gedraaid) en het apparaat zelf niet op stand 1 staat maar gewoon uit?quote:Op zondag 25 mei 2014 12:31 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ehmm, je hebt kans dat je pomp vast gaat zitten als je het apparaat niet gebruikt.
Het is dus beter om de stekker in het stopcontact te laten zitten
Een CV-pomp is watergesmeerd en kan vast gaan zitten als-ie nooit draait, daarom hoor je hem 's zomers ook af en toe aanslaan.quote:Op zondag 25 mei 2014 13:31 schreef Donald250 het volgende:
[..]
Ook als het gas in de meterkast uit staat (kraantje dicht gedraaid) en het apparaat zelf niet op stand 1 staat maar gewoon uit?
Oh, op die manier.quote:Op zondag 25 mei 2014 13:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een CV-pomp is watergesmeerd en kan vast gaan zitten als-ie nooit draait, daarom hoor je hem 's zomers ook af en toe aanslaan.
Doe je het raam wel eerst weer helemaal dicht? Als je dat niet doet, kan het raam zich niet goed vastgrijpen.quote:Op zondag 25 mei 2014 19:13 schreef xaban06 het volgende:
Ik weet niet zo goed of ik dit hier moet plaatsen of een nieuw topic moet openen.
Wij wonen sinds ongeveer anderhalf jaar in een nieuwbouwwoning. Sinds het begin eigenlijk al problemen met de kiep kantelramen.
Wanneer de hendel met de richting naar beneden kijkt is de raam gesloten, geen probleem.
Wanneer de handel met de richting naar boven kijkt, kunnen we de bovenzijde van de raam openen.
Wanneer de handel horizontaal is, moeten we de zijkant van de raam kunnen openen, echter hiermee hebben we een probleem. De 'steun' aan 1 kant laat los, waardoor de raam nog maar aan 1 hoek vast zit.
Waardoor komt dit?
Ja, ook dan hetzelfde probleem.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:43 schreef Saisai het volgende:
[..]
Doe je het raam wel eerst weer helemaal dicht? Als je dat niet doet, kan het raam zich niet goed vastgrijpen.
En dat in jip en janneke taal?quote:Op zondag 25 mei 2014 22:26 schreef Gieliovd het volgende:
Foute afstelling van de noksledes in kozijn.
hoe dik moet de laag worden? Met 1 kuub kan je 10 vierkante meter 10 cm ophogen...quote:Op donderdag 29 mei 2014 16:20 schreef dj_ko het volgende:
Ik wil wat stenen/grind/split in mn voortuin gaan gooien.
alles bij elkaar is het 11 m2
hoeveel kg aan stenen heb ik nodig? 0,5 m3?
Had je al worteldoek liggen? Wel doenquote:Op donderdag 29 mei 2014 16:20 schreef dj_ko het volgende:
Ik wil wat stenen/grind/split in mn voortuin gaan gooien.
alles bij elkaar is het 11 m2
hoeveel kg aan stenen heb ik nodig? 0,5 m3?
Geen idee, wat is verstandig? En worteldoek heb ik al gehaald iddquote:Op donderdag 29 mei 2014 17:08 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
hoe dik moet de laag worden? Met 1 kuub kan je 10 vierkante meter 10 cm ophogen...
Solly.... Beetje laat.quote:
Festool ts55quote:Op donderdag 29 mei 2014 19:17 schreef Thrilled het volgende:
Ik ben op zoek naar de naam van cirkelzaag die je ook kan kantelen zodat je verstekranden kan zagen waardoor je geen kopse kanten van het hout ziet. Is dit een speciaal soort zaag of kan tegenwoordig elke cirkelzaag dit?
En dan heb ik het over verstekrandjes in de langsrichting van het hout ;-)
+ vele andere...quote:
Als zou hem gewoon aarden, groen/geel op groen/geel aansluiten. Of heb je geen aardedraad daar waar hem hem wilt monteren?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 16:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb even een vraagje over verlichting in de badkamer. Ik heb wel een leuk metalen lampje en daar wilde ik de stekker vanaf halen en dan aansluiten op de kabels die daartoe uit de muur steken. De vraag is of ik dat moet aarden? Zo ja hoe? En zo nee, wat doe ik dan met de aardedraad? Zo kort mogelijk afknippen?
Inderdaad. Sowieso, hoeveel fittingen hebben een aardedraadaansluiting?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 17:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als zou hem gewoon aarden, groen/geel op groen/geel aansluiten. Of heb je geen aardedraad daar waar hem hem wilt monteren?
Ik lees badkamer en een lamp/armatuur van metaal...quote:Op vrijdag 30 mei 2014 17:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Inderdaad. Sowieso, hoeveel fittingen hebben een aardedraadaansluiting?
Daar dacht ik eerst ook aan. Maar het is wel gelakt en je hebt de aardedraad dan wel helemaal open liggen. Is dat niet op de een of andere manier een risico?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:44 schreef Noodels het volgende:
[..]
Ik lees badkamer en een lamp/armatuur van metaal...
Kortom je aarde vastmaken aan het metaal.
Nee. De aardaansluiting zit op het armatuur. Heeft de fitting niks mee te maken.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar dacht ik eerst ook aan. Maar het is wel gelakt en je hebt de aardedraad dan wel helemaal open liggen. Is dat niet op de een of andere manier een risico?
En zijn er niet gewoon E14 fittingen met een aardedraadaansluiting?
Ok, dus ik kan de geelgroene gewoon tegen het metaal bevestigen?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 21:28 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Nee. De aardaansluiting zit op het armatuur. Heeft de fitting niks mee te maken.
Nee.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:02 schreef tiho1 het volgende:
zit er een sticker op je lamp? Zit er een aardaansluiting op?
Nee. Het is gewoon een niet geaarde armatuur. Er komt toch nog een metalen stripje achter (hoe heet dat, zo'n gatenstrip van een rol, omdat de schroefgaten in de muur verkeerd zitten. dus daar zou ik de aardedraad prima tussen kunnen klemmen.quote:
Ik hoop dat het niet nodig is, maar raadzaam is het welquote:Op zaterdag 31 mei 2014 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee. Het is gewoon een niet geaarde armatuur. Er komt toch nog een metalen stripje achter (hoe heet dat, zo'n gatenstrip van een rol, omdat de schroefgaten in de muur verkeerd zitten. dus daar zou ik de aardedraad prima tussen kunnen klemmen.
De vraag is slechts of dat nodig en raadzaam is.
Eigenlijk hoort alle metaal geaard in de badkamer. Tenzij wat ik hierboven schrijf.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 14:42 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik hoop dat het niet nodig is, maar raadzaam is het wel
En welke heb jij precies?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 22:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb ergens vorige eeuw een Bosch Hammer gekocht, en die heb ik nog steeds. Ik kan je dan ook de goedkoopste Bosch boorhamer aanraden, daar kan je heel lang heel veel mee doen.
Met een setje SDS Plus boren. Ook zeer geschikt om schroeven in te draaien (adapter voor bitjes is een aanrader!), en met 2 kg niet te zwaar om langdurig in 1 hand te hebben.
kun je meten met een gewone meter of er verbinding isquote:Op zaterdag 31 mei 2014 19:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Bedankt voor de hulp, het hangt inmiddels. Ik vind de badkamerverlichting die ik her en der gezien heb nogal lelijk, dus vandaar de niet geaarde armaturen.
Is er nog een manier om te checken of het aarden gelukt is? En houdt verf op het metaal de geleiding tegen?
Ik heb vandaag de Bosch Uneo gekochtquote:Op zaterdag 31 mei 2014 22:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb ergens vorige eeuw een Bosch Hammer gekocht, en die heb ik nog steeds. Ik kan je dan ook de goedkoopste Bosch boorhamer aanraden, daar kan je heel lang heel veel mee doen.
Met een setje SDS Plus boren. Ook zeer geschikt om schroeven in te draaien (adapter voor bitjes is een aanrader!), en met 2 kg niet te zwaar om langdurig in 1 hand te hebben.
Is dat wat, op batterij? Het lijkt me zo beperkt qua vermogen.quote:
Vonkenboer is de expert voor deze dingen, maar zoals je het beschrijft mag ik hopen dat dat niet mag.quote:Op maandag 2 juni 2014 16:00 schreef Dipkip het volgende:
Onze huisbaas heeft om schimmelproblemen tegen te gaan een ventilator in de badkamer geïnstalleerd. Ik betwijfel of hij dit op een veilige manier gedaan heeft, maar weet weinig van elektra en hij houdt vol dat dit gewoon mag.
De ventilator is aangesloten op de badkamerlamp, dus niet op de schakelaar, maar echt met een draad vanuit de lamp naar de ventilator. Die draad hangt los langs het plafond. Ik heb zelf het idee dat de bedrading boven het plafond langs hoort te gaan en denk ook dat het vanuit de schakelaar had gemoeten. Bovendien lijkt de ventilator nu niet geaard te zijn.
Het lukt me niet om informatie te vinden online over wat wel en niet mag. Weet iemand dit?
Een inkeping in de poten maken lijkt me beter dan de poten uit 3 losse stukken samenstellen.quote:Op woensdag 4 juni 2014 22:47 schreef djkoelkast het volgende:
Is hier een simpele/goede oplossing voor?
Als je de plank op de poten wil laten rusten dan worden het eigenlijk twee tafels op elkaar, die je dan aan elkaar gaat bevestigen. Dat wordt natuurlijk gammel, zelfs als het hout 100% recht zou zijn en alle zaagsneden en hoeken een perfecte 90 graden zouden zijn, wat meestal niet zo is. Ook mis je dan dat de onderste plank stevigheid geeft aan de hele constructie. Sowieso is het een constructie die neigt tot wiebelen. doordat de hoeken maar weinig contactvlak hebben. Het is het type model dat met een achterplaat erin, of van die diagonale metalen strips, ineens een stuk steviger wordt.quote:Op woensdag 4 juni 2014 22:47 schreef djkoelkast het volgende:
Ik wil zelf een tafel gaan bouwen met 2 vakken er in waar videorecorders in komen. Onder de tafel en op de tafel wil ik videobanden kwijt.
Omdat ik geen goeie klusser ben dacht ik: ik ga naar een bouwmarkt en laat alles op maat zagen, alleen zelf in elkaar schroeven. Makkelijk zat.
Maar dan zit ik met een puntje: ik wil de planken op de poten laten rusten, niet er tussen hangen (die videorecorders zijn uit de jaren '70 en '80 en wegen behoorlijk veel) maar als ik nou de 1e plank op de poten ga schroeven hoe schroef ik dan de tussenbalken weer aan die plank? Dat kan dus niet, of ik moet schuin gaan schroeven maar dat lijkt me weer niet zo mooi.
Is hier een simpele/goede oplossing voor?
Dit wil ik maken:
[ afbeelding ]
Recorders komen zeg maar in die 2 vakken. De een is wat hoger dan de ander.
Hout is zelden helemaal recht. Dat is niet zo erg, maar als je een enigzins krom stuk hout tegen de zaagmachine aanlegt dan wordt die zaagsnede ook niet zomaar recht.quote:Op donderdag 5 juni 2014 09:58 schreef djkoelkast het volgende:
Omdat ik zelf echt niet goed kan zagen wil ik met de maten naar de bouwmarkt en zij maken alleen rechtezaagsneden toch.
Het probleem is dat de stevigheid moet komen uit die 1cm plankdikte die tegen de poot aan zit. Stel dat je dat hartstikke strak vastmaakt, dan nog is het maar 1cm. Dus om te wiebelen hoeft dat hout van de draagplank maar een heel klein stukje ingedrukt te worden. Bij zacht hout is daar niet veel kracht voor nodig. En als er eenmaal speling in zit komt er kracht op de verbinding, en wordt het snel wiebeliger. Stel je hangt er een 5 cm dikke plank in, dan is dat al een stuk minder, omdat het hout dan veel verder moet indeuken voordat die iets scheef staat, dat doet hout niet.quote:Dus ik zou niet weten hoe ik die inkepingen er in krijg dan.
Er komt al met al best wel wat gewicht in en op dat kastje/tafel dus dacht dat dat wel voor stabiliteit zou zorgen.
Het klinkt wat ingewikkelder dan het is en ik leg het niet zo heel goed uit. Het ging mij erom dat je ergens de stevigheid vandaan moet halen, Welk deel van hout gaat het wiebelen van links naar rechts tegen houden? Als dat een paar cm2 is op elke hoek, dan is dat niet veel. Dus dan is een balkje eronder al beter.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:00 schreef djkoelkast het volgende:
Het klinkt heel erg ingewikkeld zo.
Ik wil ook best onder elke plank een balkje zetten, net zoals bij een normale tafel, misschien is dat beter. Dat de planken als tafelbladen (met de 4 hoeken er uit) op de balken rusten. Zo kan ik vanaf de zijkanten schroeven en de planken van boven. Dan zouden de poten uit hele grote enkele balken bestaan.
De stevigheid van de constructie wordt bepaald door of die van links naar rechts kan bewegen, horizontaal dus. Dat moet je tegengaan. Een plankje dat verticaal tussen de poten zit, gaat dat beter tegen dan een balk.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:35 schreef djkoelkast het volgende:
Ik bedoel ook geen balken zo dik als de poten hoor, anders moet ik dat weer compenseren in hoogte. Zeg maar minibalkjes, aan beide kanten de helft van de poten qua afmetingen (dus zeg maar een kwart van het totaal: met 4 balkjes zou je 1 poot kunnen maken, die grootte).
Maar het moet ook voldoende gewicht kunnen dragen, dus het wordt dan een balkplankjequote:Op zondag 8 juni 2014 10:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De stevigheid van de constructie wordt bepaald door of die van links naar rechts kan bewegen, horizontaal dus. Dat moet je tegengaan. Een plankje dat verticaal tussen de poten zit, gaat dat beter tegen dan een balk.
Schroeven en in betonboren gaat zonder problemen.quote:Op maandag 2 juni 2014 16:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is dat wat, op batterij? Het lijkt me zo beperkt qua vermogen.
[..]
Vonkenboer is de expert voor deze dingen, maar zoals je het beschrijft mag ik hopen dat dat niet mag.
Klinkt een beetje als een huisbaas die de kosten van een electricien wil uitsparen.
Twee latten in verstek in elkaar laten grijpen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 15:59 schreef derLudolf het volgende:
Mijn partijtje steigerhout ligt inmiddels al 7 weken te drogen: nog een weekje dus en dan kan ik dr mee aan de slag. Het moeten hangende kastjes worden en heb al een en ander uitgetekend.
Waar ik niet echt uit kwam was de bevestiging aan de muur van het geheel. Wellicht een L profiel over de gehele breedte (1,5m) aan de boven en onderkant van de kast, om de 30 centimeter verstevigd met een zwaar hoekijzer.
Iemand tips hoe het mooier of handiger kan?
Het gewicht dragen is geen probleem, als hij maar perfect recht staat, dan heb je alleen een verticale kracht, en dan buigen de planken hooguit een beetje door. Die poten knakken echt niet. Zet hem klem tussen de muren en dan heb je alleen maar die verticale kracht, en er is niks aan de hand.quote:Op zondag 8 juni 2014 11:27 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Maar het moet ook voldoende gewicht kunnen dragen, dus het wordt dan een balkplankje![]()
Maar dat is dus metaal ipv zacht hout, de volle dikte van de plank wordt gebruikt om bewegen van links naar rechts tegen te gaan, het zijn meer planken, en volgens mij zijn die dingen alsnog wiebelig en moet je ze aan de muur vastmaken.quote:Ik wil het gewoon zo maken zoals een stellingkast in elkaar zit.
4 poten, voor elke plank 4 balkjes tussen de poten.
[ afbeelding ]
Als in: balk aan de muur met aan bovenzijde hoek 45° en de andere helft van die balk (45° zijde naar beneden) als onderdeel van de kast?quote:Op zondag 8 juni 2014 11:43 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Twee latten in verstek in elkaar laten grijpen.
Dat snap, ik zeg alleen dat als je geen dikke balken wil gebruiken, dat je dan beter een plankje kunt gebruiken dan een dunne balk omdat die meer stevigheid geeft aan je constructie. Dat zou best wel eens nodig kunnen zijn, want dergelijke constructies hebben de neiging om van links naar rechts te kunnen bewegen. Daarom zit er ook vaak of een achterplaat in, of 2 diagonale ijzeren strips, om dat tegen te gaan.quote:Op zondag 8 juni 2014 12:07 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb het idee dat jij niet helemaal snapt wat ik wil gaan maken of in elk geval, je hebt het over dat ik een plank wil vervangen voor een balkje, ik denk dat we gewoon met de termen een beetje door elkaar staan te vogelen.
4 poten met tussen de poten net als bij een stellingkast stukken hout die inderdaad voor stevigheid zorgen en meteen de plank waar de video op komt kunnen dragen. Dat twee keer, de 3e plank komt overal bovenop en is dus iets groter.
Hij komt niet tussen 2 muren in, maar juist tegen het deel waar de schoorsteen loopt (dus zeg maar een uitham). Een achterplaat of een paar diagonale latten is geen probleem overigens, daar zal ik rekening mee houden, dank.quote:Op zondag 8 juni 2014 13:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat snap, ik zeg alleen dat als je geen dikke balken wil gebruiken, dat je dan beter een plankje kunt gebruiken dan een dunne balk omdat die meer stevigheid geeft aan je constructie. Dat zou best wel eens nodig kunnen zijn, want dergelijke constructies hebben de neiging om van links naar rechts te kunnen bewegen. Daarom zit er ook vaak of een achterplaat in, of 2 diagonale ijzeren strips, om dat tegen te gaan.
Yes! Je hebt hiervoor ook speciale gezette metalen profielen. Zo monteert men heel vaak keukenkastjes en dingen.quote:Op zondag 8 juni 2014 12:25 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als in: balk aan de muur met aan bovenzijde hoek 45° en de andere helft van die balk (45° zijde naar beneden) als onderdeel van de kast?
Goede suggestie, waarvoor dank
De afvoer komt ergens anders, dus deze kan afgesloten worden.quote:Op zondag 15 juni 2014 12:25 schreef bbtb77 het volgende:
Alles is op te vullen met tegellijm, maar zou alleen al voor het gemak puur het diepere deel egaliseren. Bovendien: ligt je afvoerput dan niet heel laag/diep?
en er is natuurlijk geen andere plek ter wereld waar je deze drie hele dagen schijten kan.quote:Op zondag 15 juni 2014 17:21 schreef Saisai het volgende:
Is er ook iets sneldrogend voor in de plaats? Ik denk namelijk niet dat ik drie dagen mijn sluitspier op die manier onder controle heb.
quote:Op zondag 15 juni 2014 17:21 schreef Saisai het volgende:
Is er ook iets sneldrogend voor in de plaats? Ik denk namelijk niet dat ik drie dagen mijn sluitspier op die manier onder controle heb.
Je moet niet in problemen denken maar in mogelijkheden! et je oude wc pot tijdelijk op het balkon!quote:
Gewoon lekker eerst het diepe deel egaliseren. Is na een paar uur weer beloopbaarquote:Op zondag 15 juni 2014 17:20 schreef Saisai het volgende:
wauw, drie dagen drogen? Dan kan ik dus drie dagen niet schijten.
Sommige problemen lossen zich vanzelf op !quote:Op zondag 22 juni 2014 12:53 schreef Saisai het volgende:
meh, ik heb 1 liter matte epoxy gevonden voor 25 euries
Waar?quote:Op zondag 22 juni 2014 12:53 schreef Saisai het volgende:
meh, ik heb 1 liter matte epoxy gevonden voor 25 euries
Bij de Karwei hebben ze wel verschillende diktesquote:Op maandag 23 juni 2014 16:16 schreef ook_gek het volgende:
Omdat ze bij de hornbach al enkele keren niet opnemen roep ik jullie hulp even in.
Iemand die weet of ze bij de hornbach ook plexi glas verkopen met verschillende diktes?
Verf kan slecht tegen kou, de leeftijd zou ik me niet zo druk over maken. Wel als het daar in de winter erg koud is.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:10 schreef Cathmar het volgende:
Hoe lang is latex verf houdbaar? Ik heb gisteren een emmer opengemaakt die al 2 jaar (nieuw, nooit geopend) in de garage stond. De verf ziet er nog prima uit, maar is het nog een goed idee om dat te gebruiken?
Merci. Als het goed is heeft het er niet gevroren, maar koud zal het er wel geweest zijn. Ik gebruik deze dan eerst even op het muurtje achter de kast.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:12 schreef koffielepel het volgende:
[..]
Verf kan slecht tegen kou, de leeftijd zou ik me niet zo druk over maken. Wel als het daar in de winter erg koud is.
Het is geen epoxy, maar polytereen (als ik dat goed zeg). Ook 2 componenten en supersterk. Anders dan epoxy is het wél UV bestendig en blijft het transparant.quote:Op maandag 23 juni 2014 16:57 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waar?.
Ben ook wel benieuwd naar het resultaat, vind het een interessante optie om een betonnen aanrechtblad mee te coaten.
Dit krijg je niet meer mooi met schuren en plamuren; dit zul je er idd. af moeten branden en krabbenquote:Op woensdag 2 juli 2014 20:12 schreef Twinky het volgende:
Ziet eruit of dat schuren en ontvetten voor de laatste laag niet goed is gebeurd. Om het echt mooi te krijgen moet je die dus eraf krabben/branden denk ik...
1,6. Anders zit de reduceer geklemd ipv het zaagblad.quote:Op zondag 29 juni 2014 22:18 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb een zaagblad van 1,8mm dik (tand 2,8) met een asgat van 30mm.
Nu heeft mijn zaagtafeltje een as van 16mm dus moet er een reduceerring tussen.
Die ringen zijn leverbaar in 1,6 en 2mm dik. Welke moet ik bestellen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |