abonnement Unibet Coolblue
pi_140569465
Aha, vandaar. Nee, ik weet wel zeker dat het gewoon een ongeaard lampje is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_140569532
In dat geval aarde verbinden aan het metaal. Of een andere lamp kopen.
pi_140575809
Bedankt voor de hulp, het hangt inmiddels. Ik vind de badkamerverlichting die ik her en der gezien heb nogal lelijk, dus vandaar de niet geaarde armaturen.

Is er nog een manier om te checken of het aarden gelukt is? En houdt verf op het metaal de geleiding tegen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_140580902
:W

Ik ben op zoek naar een boormachine waar mee ik ook in beton kan boren.

Want ik ben laatst verhuist en ik moet elke keer een boor regelen omdat ik geen betonboor heb.

Wat raden jullie mij aan? Mijn budget is 150 euro, of is dit te weinig?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2014 21:41:22 ]
  zaterdag 31 mei 2014 @ 22:39:14 #230
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_140583539
Ik heb ergens vorige eeuw een Bosch Hammer gekocht, en die heb ik nog steeds. Ik kan je dan ook de goedkoopste Bosch boorhamer aanraden, daar kan je heel lang heel veel mee doen.
Met een setje SDS Plus boren. Ook zeer geschikt om schroeven in te draaien (adapter voor bitjes is een aanrader!), en met 2 kg niet te zwaar om langdurig in 1 hand te hebben.
censuur :O
pi_140583708
Iemand ervaring met graniet bewerken? Ons werkblad bestaat uit meerdere delen, deze delen zijn aan elkaar gelijmd. Een van de delen wil ik in laten korten met 1-2cm. Zou dat mogelijk zijn?
pi_140584645
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 22:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb ergens vorige eeuw een Bosch Hammer gekocht, en die heb ik nog steeds. Ik kan je dan ook de goedkoopste Bosch boorhamer aanraden, daar kan je heel lang heel veel mee doen.
Met een setje SDS Plus boren. Ook zeer geschikt om schroeven in te draaien (adapter voor bitjes is een aanrader!), en met 2 kg niet te zwaar om langdurig in 1 hand te hebben.
En welke heb jij precies?

zal dit iets zijn?
https://www.gamma.nl/asso(...)b_product_b021449837

of

https://www.gamma.nl/asso(...)b_product_b021414082

?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2014 23:13:32 ]
  zaterdag 31 mei 2014 @ 23:15:35 #233
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_140584804
Ik heb een 420 W versie met 2J slagkracht en 80 slagen per seconde :)
Zonder hamerstand. Die hamerstand kan nog wel eens leuk zijn als je een muurtje wil slopen of tegels wil verwijderen.
Beide opties lijken me prima boren :)
censuur :O
pi_140585045
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Bedankt voor de hulp, het hangt inmiddels. Ik vind de badkamerverlichting die ik her en der gezien heb nogal lelijk, dus vandaar de niet geaarde armaturen.

Is er nog een manier om te checken of het aarden gelukt is? En houdt verf op het metaal de geleiding tegen?
kun je meten met een gewone meter of er verbinding is
pi_140605428
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 22:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb ergens vorige eeuw een Bosch Hammer gekocht, en die heb ik nog steeds. Ik kan je dan ook de goedkoopste Bosch boorhamer aanraden, daar kan je heel lang heel veel mee doen.
Met een setje SDS Plus boren. Ook zeer geschikt om schroeven in te draaien (adapter voor bitjes is een aanrader!), en met 2 kg niet te zwaar om langdurig in 1 hand te hebben.
Ik heb vandaag de Bosch Uneo gekocht
pi_140634599
Onze huisbaas heeft om schimmelproblemen tegen te gaan een ventilator in de badkamer geïnstalleerd. Ik betwijfel of hij dit op een veilige manier gedaan heeft, maar weet weinig van elektra en hij houdt vol dat dit gewoon mag.

De ventilator is aangesloten op de badkamerlamp, dus niet op de schakelaar, maar echt met een draad vanuit de lamp naar de ventilator. Die draad hangt los langs het plafond. Ik heb zelf het idee dat de bedrading boven het plafond langs hoort te gaan en denk ook dat het vanuit de schakelaar had gemoeten. Bovendien lijkt de ventilator nu niet geaard te zijn.

Het lukt me niet om informatie te vinden online over wat wel en niet mag. Weet iemand dit?
  maandag 2 juni 2014 @ 16:10:46 #237
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_140634892
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 19:48 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ik heb vandaag de Bosch Uneo gekocht
Is dat wat, op batterij? Het lijkt me zo beperkt qua vermogen.

quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 16:00 schreef Dipkip het volgende:
Onze huisbaas heeft om schimmelproblemen tegen te gaan een ventilator in de badkamer geïnstalleerd. Ik betwijfel of hij dit op een veilige manier gedaan heeft, maar weet weinig van elektra en hij houdt vol dat dit gewoon mag.

De ventilator is aangesloten op de badkamerlamp, dus niet op de schakelaar, maar echt met een draad vanuit de lamp naar de ventilator. Die draad hangt los langs het plafond. Ik heb zelf het idee dat de bedrading boven het plafond langs hoort te gaan en denk ook dat het vanuit de schakelaar had gemoeten. Bovendien lijkt de ventilator nu niet geaard te zijn.

Het lukt me niet om informatie te vinden online over wat wel en niet mag. Weet iemand dit?
Vonkenboer is de expert voor deze dingen, maar zoals je het beschrijft mag ik hopen dat dat niet mag.
Klinkt een beetje als een huisbaas die de kosten van een electricien wil uitsparen.
censuur :O
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:08:14 #238
179257 ShinobizWinter
Soulsearchin'
pi_140669255
Ik wil graag een paar popnagels verwijderen. Nu heb ik begrepen dat je dit kan uitboren, maar blijft er iets achter? Kan ik het gat opnieuw gebruiken voor een andere schroefje?

Popnagel lijkt hierop:
pi_140723335
En waar zit de popnagel in? Is het een holle koker dan tik je hem zo naar binnen na het afboren van de kop. Hierin kan dan weer een passende plaatschroef bv.
  Moderator woensdag 4 juni 2014 @ 22:47:37 #240
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140726955
Ik wil zelf een tafel gaan bouwen met 2 vakken er in waar videorecorders in komen. Onder de tafel en op de tafel wil ik videobanden kwijt.
Omdat ik geen goeie klusser ben dacht ik: ik ga naar een bouwmarkt en laat alles op maat zagen, alleen zelf in elkaar schroeven. Makkelijk zat.
Maar dan zit ik met een puntje: ik wil de planken op de poten laten rusten, niet er tussen hangen (die videorecorders zijn uit de jaren '70 en '80 en wegen behoorlijk veel) maar als ik nou de 1e plank op de poten ga schroeven hoe schroef ik dan de tussenbalken weer aan die plank? Dat kan dus niet, of ik moet schuin gaan schroeven maar dat lijkt me weer niet zo mooi.

Is hier een simpele/goede oplossing voor?

Dit wil ik maken:



Recorders komen zeg maar in die 2 vakken. De een is wat hoger dan de ander.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 5 juni 2014 @ 07:47:39 #241
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_140734722
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 22:47 schreef djkoelkast het volgende:
Is hier een simpele/goede oplossing voor?
Een inkeping in de poten maken lijkt me beter dan de poten uit 3 losse stukken samenstellen.
censuur :O
pi_140735226
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 22:47 schreef djkoelkast het volgende:
Ik wil zelf een tafel gaan bouwen met 2 vakken er in waar videorecorders in komen. Onder de tafel en op de tafel wil ik videobanden kwijt.
Omdat ik geen goeie klusser ben dacht ik: ik ga naar een bouwmarkt en laat alles op maat zagen, alleen zelf in elkaar schroeven. Makkelijk zat.
Maar dan zit ik met een puntje: ik wil de planken op de poten laten rusten, niet er tussen hangen (die videorecorders zijn uit de jaren '70 en '80 en wegen behoorlijk veel) maar als ik nou de 1e plank op de poten ga schroeven hoe schroef ik dan de tussenbalken weer aan die plank? Dat kan dus niet, of ik moet schuin gaan schroeven maar dat lijkt me weer niet zo mooi.

Is hier een simpele/goede oplossing voor?

Dit wil ik maken:

[ afbeelding ]

Recorders komen zeg maar in die 2 vakken. De een is wat hoger dan de ander.
Als je de plank op de poten wil laten rusten dan worden het eigenlijk twee tafels op elkaar, die je dan aan elkaar gaat bevestigen. Dat wordt natuurlijk gammel, zelfs als het hout 100% recht zou zijn en alle zaagsneden en hoeken een perfecte 90 graden zouden zijn, wat meestal niet zo is. Ook mis je dan dat de onderste plank stevigheid geeft aan de hele constructie. Sowieso is het een constructie die neigt tot wiebelen. doordat de hoeken maar weinig contactvlak hebben. Het is het type model dat met een achterplaat erin, of van die diagonale metalen strips, ineens een stuk steviger wordt.

Ik heb niet veel ervaring met dit soort dingen, maar ik heb onlangs zelf wat van hout gebouwd en dat is wel een succes. Zeker qua stevigheid. Het simpelste zou zijn om gewoon 4 poten en 3 planken te nemen, waarbij de ene plank 2 pootdiktes breder is dan de andere twee. De een komt er bovop, de andere tussen de poten, die tussen de poten ondersteun je dan met latjes aan de poot. Die latjes nemen natuurlijk wel ruimte in, dus de recorders moeten daar tussen of onder passen, en heel strak ziet het er ook niet uit.

Je zou ook sleuven voor de 2 dwarsplanken in de poten kunnen maken, of waarschijnlijk handiger, de poten samenstellen uit twee helften. Dus ipv een vierkante poot van zeg 40x40, maak je een vierkante poot van twee planken van 40x20 die je tegen elkaar aan plakt. Dan neem je 1 plank over de volle hoogte, en de andere plank in 3 stukken, en laat je bij het plakken daar ruimte tussen die de sleuven vormen voor de dwarsplanken. Dan hang je dus de planken tussen de ene halve poot, en op de andere halve poot.

In het algemeen:
- Zoek de meest rechte stukken hout uit, en laat zo recht mogelijk zagen
- Ga er niet vanuit dat het recht is, zonodig bijschaven en schuren, een winkelhaak en waterpas zijn handig.
- haal geen hout met geschaafde hoeken voor delen die tegen elkaar aan moeten, want dan krijg je gootjes
- Kijk eerst goed naar het hout en welk deel je waar wil hebben. Je wil geen noest daar waar een schroef moet komen.
- Bevestig met lijm en halfdraadse schroeven, de schroeven gebruik je om de lijmvlakken goed tegen elkaar te zetten en te houden.
- Eerst lijmen, dan pas lakken of verven, anders lijm je verflagen tegen elkaar ipv het hout.
- Goed voorboren. Het gaat er immers om dat de schroeven het hout goed tegen elkaar trekken. Bij zacht hout mag het boorgat wel een aardig stukje kleiner zijn dan de schroefdraad, bij hardhout wordt dat lastig strak aandraaien schat ik. Ik gebruikte 3 boortjes, 1 voor de schroefdraad, een iets dikkere voor daar waar het draadloze deel van de schroef kwam, en een nog dikkere voor het verzinken van de schroefkop.
- Laat de schroeven een beetje verspringen tov elkaar en de nerf. Anders zou je het hout kunnen splijten wellicht.

Dit is wat ik geleerd/bedacht heb naar aanleiding van één projectje. Maar er zijn hier ongetwijfeld mensen met veel meer ervaring.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator donderdag 5 juni 2014 @ 09:58:32 #243
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140736800
Omdat ik zelf echt niet goed kan zagen wil ik met de maten naar de bouwmarkt en zij maken alleen rechtezaagsneden toch. Dus ik zou niet weten hoe ik die inkepingen er in krijg dan.
Er komt al met al best wel wat gewicht in en op dat kastje/tafel dus dacht dat dat wel voor stabiliteit zou zorgen. Hij komt overigens binnen, dus 1x lakken of misschien verven in de kleur van de muur aldaar want die verf heb ik nog over :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140750585
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:58 schreef djkoelkast het volgende:
Omdat ik zelf echt niet goed kan zagen wil ik met de maten naar de bouwmarkt en zij maken alleen rechtezaagsneden toch.
Hout is zelden helemaal recht. Dat is niet zo erg, maar als je een enigzins krom stuk hout tegen de zaagmachine aanlegt dan wordt die zaagsnede ook niet zomaar recht.

quote:
Dus ik zou niet weten hoe ik die inkepingen er in krijg dan.
Er komt al met al best wel wat gewicht in en op dat kastje/tafel dus dacht dat dat wel voor stabiliteit zou zorgen.
Het probleem is dat de stevigheid moet komen uit die 1cm plankdikte die tegen de poot aan zit. Stel dat je dat hartstikke strak vastmaakt, dan nog is het maar 1cm. Dus om te wiebelen hoeft dat hout van de draagplank maar een heel klein stukje ingedrukt te worden. Bij zacht hout is daar niet veel kracht voor nodig. En als er eenmaal speling in zit komt er kracht op de verbinding, en wordt het snel wiebeliger. Stel je hangt er een 5 cm dikke plank in, dan is dat al een stuk minder, omdat het hout dan veel verder moet indeuken voordat die iets scheef staat, dat doet hout niet.

Maar je wil geen 5 cm dikke plank neem ik aan, dus moet je iets anders verzinnen. Inkepingen maken zou je met een beitel of frees moeten doen denk ik. Daarom leek het mij handiger om elke poot uit twee dikke plankjes samen te stellen ipv een balk, waarbij je dan de binnenste helft van de poot uit 3 stukken plank maakt, en die zo op maat laat zagen dat er sleuven overblijven voor de dwarsplanken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator donderdag 5 juni 2014 @ 17:00:11 #245
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140750827
Het klinkt heel erg ingewikkeld zo.
Ik wil ook best onder elke plank een balkje zetten, net zoals bij een normale tafel, misschien is dat beter. Dat de planken als tafelbladen (met de 4 hoeken er uit) op de balken rusten. Zo kan ik vanaf de zijkanten schroeven en de planken van boven. Dan zouden de poten uit hele grote enkele balken bestaan.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140763326
Misschien dat iemand hier het weet: kan een aanrechtblad van terrazzo 12 of 15mm dik zijn? Ik lees veel over 4cm..
pi_140774480
moet een rond gat maken in een dekel van blik van ongveer 40 mm. Kom allemaal dure stappenboren tegen van 50+ euro. Is er geen makkelijkere/beter oplossing?
pi_140781795
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:00 schreef djkoelkast het volgende:
Het klinkt heel erg ingewikkeld zo.
Ik wil ook best onder elke plank een balkje zetten, net zoals bij een normale tafel, misschien is dat beter. Dat de planken als tafelbladen (met de 4 hoeken er uit) op de balken rusten. Zo kan ik vanaf de zijkanten schroeven en de planken van boven. Dan zouden de poten uit hele grote enkele balken bestaan.
Het klinkt wat ingewikkelder dan het is en ik leg het niet zo heel goed uit. Het ging mij erom dat je ergens de stevigheid vandaan moet halen, Welk deel van hout gaat het wiebelen van links naar rechts tegen houden? Als dat een paar cm2 is op elke hoek, dan is dat niet veel. Dus dan is een balkje eronder al beter.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator vrijdag 6 juni 2014 @ 16:13:14 #249
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140782599
Ik denk nu aan:

4 lange palen
Tussen die palen een dwarsbalk waarbij die palen aan de buitenkant blijven (daarmee wordt het te gebruiken oppervlak iets kleiner, want ik heb een maximumbreedte, maar dat valt nog binnen wat ik nodig heb).
Zodoende kom ik tot een staand frame en daar doe ik dan 3 planken op, waarbij de bovenste plank iets groter is omdat die dan op de palen komt. Die zal ik dan ook vastschroeven, de andere 2 kunnen sowieso geen kant op behalve omhoog en dat wordt vrij onwaarschijnlijk als er tig kilo video's op staan ;)

Volgens mij moet het zo kunnen, het heeft een beetje het idee van een stellingkast, maar dan helemaal van hout.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140805334
In plaats van de balken zou je ook latten kunnen nemen, zodat je meer ruimte overhoudt. Doordat je dan de hele breedte van de lat hebt, ipv slechts de dikte, die het wiebelen tegenhoudt, wordt het ook al vee steviger. Als je dat aan drie zijden doet, moet het stevig genoeg zijn.

Maar ik zou wel lijmen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')