abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136985034
Zou het op bestuurlijk niveau mogelijk zijn Pruisen weer op te richten? De voormalige gebieden van Pruisen (Ik heb het over het Pruisen van omstreeks 1900) die nu in de Bondsrepubliek liggen gaan deel uitmaken van deze staat.

Hoe zou dan de bestuursstructuur binnen de nieuw te vormen Vrijstaat Pruisen eruit zien? De Vrijstaat zal onder de Federale overheid van de Bundesrepublik staan, en onder de Vrijstaat staan dan weer de Pruisische deelstaten, en daar weer onder de Regierungsbezirke enzovoorts...

Natuurlijk zal dit niet gebeuren, en als het zou gebeuren dan is het meer als symbolische functie. Pruisen als gebied bestaat natuurlijk nog steeds.

De nieuwe Vrijstaat Pruisen zal bestaan uit de blauw aangegeven gebieden die onderdeel zij van de Bondsrepubliek (ten weste van de Oder/Neisse Linie). Hebben jullie voorbeelden van huidige landen die ook een relatief grote Staat binnen dat land heeft? Net zoals Pruisen tijdens het Duitse Keizzerrijk, toen besloeg Pruisen verreweg het grootste gedeelte van de totale oppervlakte van het Keizerrijk en had het ook verreweg de meeste inwoners en Pruisen was het zwaarst geindustrialieerd. Dit topic kan eigenlijk ook in C&H.
  vrijdag 21 februari 2014 @ 19:22:46 #2
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_136985358
Tevens moet Nederland Vlaanderen, Luxemburg en delen van Oost-Moldavië annexeren en het geheel omdopen tot Groothertogdom Texel.

Maar serieus, totaal ondenkbaar dat Pruisen terugkomt.
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_136985392
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 19:16 schreef vluggejapie99 het volgende:
Pruisen als gebied bestaat natuurlijk nog steeds.
enkel is de bevolking in de meest oostelijke gebieden die niet meer onder de Bundesrepubliekk vallen, heel anders geworden.. de duitstalige bevolking is daar na 1945 weggetrokken (meestal onvrijwillig) en vervangen door Polen.
Breslau en Königsberg bestaan simpelweg niet meer, dat is verleden tijd.

De huidige Bundesrepublik heeft volgens mij eerder weinig behoefte aan gebiedsuitbreiding, die hebben genoeg moeite gehad met de integratie van de voormalige DDR en alle overgangsproblemen van de keuzes rond 1990 (ook de gratis passen die men verstrekten aan duitstalige minderheden, de ruslanddeutschen, die in duitsland aangekomen veelal geen woord duits bleken te praten en ook nu nog een rusischtalige subcultuur vormen)

en in de huidige situatie van een Duitsland met afgeslankte verzorgingsstaat (na Agenda 2010), lage lonen en lage productiekosten kan men prima concurreren met de oost-europese buurlanden en juist hierdoor hier goed mee samenwerken binnen de EU...
Het bestaan van natiestaten binnen de EU heeft voor duitsland eerder een groot aantal vordelen, mits ze deze EU in hun vordeel kunnen laten werken (wat ze sinds de eigen hervormingen begin 21e eeuw wonderwel lukt).
Alhoewel opvallend genoeg juist de gebieden die in je kaart blauw zijn, momenteel eerder negatief opvallen, de grijze gebieden zijn nu de vornaamste duitse economische motor.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_136985544
En dan is er weer een man nodig met een geblokte snor om alle Duitsers te verenigen in één rijk.
pi_136985568
Ik heb het niet over gebiedsuitbreiding, alleen de voormalige gebieden van het Koninkrijk Pruisen die nu in Duitsland liggen.
pi_136985860
Pruisen is historie, klaar. Of wil je ook het Romaanse rijk weer terug of de Spaanse Nederlanden? Nee toch?
pi_136987043
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 19:27 schreef vluggejapie99 het volgende:
Ik heb het niet over gebiedsuitbreiding, alleen de voormalige gebieden van het Koninkrijk Pruisen die nu in Duitsland liggen.
gebieden als Rheinland, Westfalen, Schleswig-Holstein ondervonden de tijd van de pruisische overheersing gewoon als een bezetting en in die gebieden is bv de term 'Preis' nog altijd een scheldwoord..

als je bepaalde gebieden vand e huidige Bundesrepublik onder een Bundesland 'Pruisen' zou willen samenvoegen kom je hooguit tot de voormalige DDR die je dan zou samenvoegen als één Bundesland..

dat zou weinig nut hebben, de invloed zou eerder kleiner worden, tenzij men een model aanhoud van de Freistaat Bayern die een status-aparte heeft in de duitse politiek door bv het bestaan van een aparte conservatieve partij (de CSU) die daar een ruime 50% an de stemmen haalt...

in de voormalige DDR zou dat al snel bv de Linkspartei worden, de voormalige SED, onder Gregor Gysi en mogelijk zou dat iemand als Gysi een extra, veel sterkere rol in de duitse politiek geven..
maar of dat nu wekelijks zo zinnig is?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_136987718
Nee we krijgen gewoon dit.

pi_136996182
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 19:54 schreef RM-rf het volgende:

[..]

gebieden als Rheinland, Westfalen, Schleswig-Holstein ondervonden de tijd van de pruisische overheersing gewoon als een bezetting en in die gebieden is bv de term 'Preis' nog altijd een scheldwoord..
Ik woon zelf in het Kreis Kleve, en het voormalige Hertogdom Kleve was ook sinds 1701 onderdeel van Pruisen, hier zijn er geen negatieve gevoelens tegenover Pruisen en ik heb het idee dat dit over het algemeen zo is in Noord-Duitsland, en dan met name de gebieden die onderdeel van Pruisen waren. Vooral in Zuid-Duitsland zijn de mensen eerder anti-Pruisen. Daar worden mensen uit het Noorden (voormalig Pruisen) vaak 'Preis' genoemd.

quote:
als je bepaalde gebieden vand e huidige Bundesrepublik onder een Bundesland 'Pruisen' zou willen samenvoegen kom je hooguit tot de voormalige DDR die je dan zou samenvoegen als één Bundesland..

dat zou weinig nut hebben, de invloed zou eerder kleiner worden, tenzij men een model aanhoud van de Freistaat Bayern die een status-aparte heeft in de duitse politiek door bv het bestaan van een aparte conservatieve partij (de CSU) die daar een ruime 50% an de stemmen haalt...

in de voormalige DDR zou dat al snel bv de Linkspartei worden, de voormalige SED, onder Gregor Gysi en mogelijk zou dat iemand als Gysi een extra, veel sterkere rol in de duitse politiek geven..
maar of dat nu wekelijks zo zinnig is?
Ik zoek meer naar een overkoepelend orgaan. De bestuurlijke indeling gaat er dan ongeveer zo uitzien: Federaal-> Pruisen -> Deelstaat -> Regierungbezirke -> enzovoort.
  vrijdag 21 februari 2014 @ 23:19:30 #10
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_136998466
Niet als Noord-Duitse Bond in ieder geval.

Wat misschien nog wel kan: Pruisen als administratieve regio binnen de EU gebasseerd op het oude (Hertogdom) Pruisen.

Bestaande uit de voormalige provincies van het Duitse Rijk:

Oost-Pruisen
Hoofdstad: Köningsberg

West-Pruisen
Hoofdstad: Danzig

Groot nadeel is dat het Pruisisch vrijwel uitgestorven is, dus veel draagvlak zal er in het huidige Polen niet zijn.

Maar kleinere administratieve regio's lijkt mij wel een mooie verdeling binnen Europa, zoals: Pommeren, Brandenburg, Silezië, Beiren, Bohemen, Moravië, Saksen, Sleeswijk, Holstein, Mecklenburg, Thüringen, Karinthië, Stiermarken, Tirol, etc, etc, etc. Maar dat is weer een andere discussie.
Say what?
pi_136998665
Kleine kans dat Polen gebieden gaat weggeven helaas. Pruisen is sowieso vergeten hoop denk ik maar gebieden waar Duitsland wel recht op heeft in mijn ogen zijn Pommern, Silesien en het oosten van Brandenburg.

Deze gebieden hadden een overgrote merendeel Duitse bevolking en zijn door de Soviet-Unie etnisch gezuiverd, gebieden die dus in de middeleeuwen al Duits waren. Trouwens ook belachelijk hoe de Oder de nieuwe grens werd maar als er dan aan de andere kant een rijke stad is (Stettin) er dan wordt besloten om de grens toch maar iets verder te leggen. Ziehier de Duitse gebieden voor de etnische zuivering:

Maarja dan zit je weer met het probleem dat Polen het er niet mee eens zal zijn. Misschien een idee om Polen dan Oost-Pruisen (mocht Rusland hier weg willen gaan) te geven in ruil voor enkele gebieden in het westen. Dus ja schandalig hoe eeuwen en geschiedenis en cultuur zomaar binnen enkele jaren vernietigd kan worden maar er zal denk ik helaas niet veel meer aan gebeuren.
pi_137013088
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:19 schreef UpsideDown het volgende:
Niet als Noord-Duitse Bond in ieder geval.

Wat misschien nog wel kan: Pruisen als administratieve regio binnen de EU gebasseerd op het oude (Hertogdom) Pruisen.

[ afbeelding ]

Bestaande uit de voormalige provincies van het Duitse Rijk:

Oost-Pruisen
Hoofdstad: Köningsberg

West-Pruisen
Hoofdstad: Danzig

Groot nadeel is dat het Pruisisch vrijwel uitgestorven is, dus veel draagvlak zal er in het huidige Polen niet zijn.

Maar kleinere administratieve regio's lijkt mij wel een mooie verdeling binnen Europa, zoals: Pommeren, Brandenburg, Silezië, Beiren, Bohemen, Moravië, Saksen, Sleeswijk, Holstein, Mecklenburg, Thüringen, Karinthië, Stiermarken, Tirol, etc, etc, etc. Maar dat is weer een andere discussie.
Niet wat ik bedoelde, maar dit lijkt mij ook erg mooi. In ieder geval keert Pruisen in dit plan weer terug op de landkaart, dat zou al heel erg mooi zijn.
pi_137013197
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:23 schreef Phalanx300 het volgende:
Kleine kans dat Polen gebieden gaat weggeven helaas. Pruisen is sowieso vergeten hoop denk ik maar gebieden waar Duitsland wel recht op heeft in mijn ogen zijn Pommern, Silesien en het oosten van Brandenburg.

[ afbeelding ]

Deze gebieden hadden een overgrote merendeel Duitse bevolking en zijn door de Soviet-Unie etnisch gezuiverd, gebieden die dus in de middeleeuwen al Duits waren. Trouwens ook belachelijk hoe de Oder de nieuwe grens werd maar als er dan aan de andere kant een rijke stad is (Stettin) er dan wordt besloten om de grens toch maar iets verder te leggen. Ziehier de Duitse gebieden voor de etnische zuivering:

[ afbeelding ]

Maarja dan zit je weer met het probleem dat Polen het er niet mee eens zal zijn. Misschien een idee om Polen dan Oost-Pruisen (mocht Rusland hier weg willen gaan) te geven in ruil voor enkele gebieden in het westen. Dus ja schandalig hoe eeuwen en geschiedenis en cultuur zomaar binnen enkele jaren vernietigd kan worden maar er zal denk ik helaas niet veel meer aan gebeuren.
Polen is na WOII naar het westen opgeschoven, de SU had Polen West-Wit-Rusland en Lviv moeten laten houden en Duitsland Pommeren, Silezië en Oost-Pruisen moeten laten houden.

Helaas gaat er niet veel meer aan gebeuren, het is te hopen dat in ieder geval Kalingrad nog een keer teruggegeven wordt aan Duitsland, dat is nog wel de meest waarschijnlijke van alle mogelijke gebieden die teruggegeven zou kunnen worden. Al schat ik die kans ook op lager dan 5%.
pi_137024214
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 19:16 schreef vluggejapie99 het volgende:
Hebben jullie voorbeelden van huidige landen die ook een relatief grote Staat binnen dat land heeft?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  zaterdag 22 februari 2014 @ 20:54:05 #15
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137027419
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 14:26 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Polen is na WOII naar het westen opgeschoven, de SU had Polen West-Wit-Rusland en Lviv moeten laten houden en Duitsland Pommeren, Silezië en Oost-Pruisen moeten laten houden.

Helaas gaat er niet veel meer aan gebeuren, het is te hopen dat in ieder geval Kalingrad nog een keer teruggegeven wordt aan Duitsland, dat is nog wel de meest waarschijnlijke van alle mogelijke gebieden die teruggegeven zou kunnen worden. Al schat ik die kans ook op lager dan 5%.
En dan de Polen/Russen weer wegjagen? Dat lijkt mij niet realistisch. Het is hun eigen schuld dat ze die gebieden hebben verloren, als die oorlog niet gestart was reikte het Duitse grondgebied nu nog tot de Baltische staten en Slovakije, en was het niet een derde van het oppervlak kwijtgeraakt.
Say what?
pi_137028379
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 20:54 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

En dan de Polen/Russen weer wegjagen? Dat lijkt mij niet realistisch. Het is hun eigen schuld dat ze die gebieden hebben verloren, als die oorlog niet gestart was reikte het Duitse grondgebied nu nog tot de Baltische staten en Slovakije, en was het niet een derde van het oppervlak kwijtgeraakt.
Die Wilhelm had Bismarck nooit moeten ontslaan, was de Eerste Wereldoorlog er ook niet op deze manier gekomen en had Duitsland het grondgebied in handen ten tijde van het Duitse Rijk voor WOI.
pi_137029161
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 20:54 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Eens, en daarnaast, ik zie het nut ook niet helemaal. Rusland heeft bijv. enorm veel militair belang om Kaliningrad te behouden. Maar wat zou Duitsland met zo'n stadje ver weg van de rest van het land moeten? In Wroclaw heeft men bij de wederopbouw bewust voor architectuur uit de Oostenrijks-Hongaarse tijd gekozen ipv. de Pruisische vooroorlogse bebouwing te herstellen. Daar is dus ook weinig Duits meer terug te winnen. Blijft over Szczeczin en een heleboel dunbevolkt platteland waar niks boeiends is. Is dat zo enorm de moeite waard?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2014 21:24:50 ]
pi_137038932
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 21:11 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Die Wilhelm had Bismarck nooit moeten ontslaan, was de Eerste Wereldoorlog er ook niet op deze manier gekomen en had Duitsland het grondgebied in handen ten tijde van het Duitse Rijk voor WOI.
een vijfde Poolse deling is wat mij betreft uitgesloten, zij hebben net als wij hier in Nederland ook recht op een eigen onafhankelijke democratische staat met toegang tot zee :)

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 23-02-2014 10:33:48 ]
  zondag 23 februari 2014 @ 09:32:54 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_137038956
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 20:08 schreef arjan1112 het volgende:
Nee we krijgen gewoon dit.

[ afbeelding ]
_O-
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_137039233
Inderdaad, graag weer von_Preussen terug op het forum.
pi_137040332
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 21:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Eens, en daarnaast, ik zie het nut ook niet helemaal. Rusland heeft bijv. enorm veel militair belang om Kaliningrad te behouden. Maar wat zou Duitsland met zo'n stadje ver weg van de rest van het land moeten? In Wroclaw heeft men bij de wederopbouw bewust voor architectuur uit de Oostenrijks-Hongaarse tijd gekozen ipv. de Pruisische vooroorlogse bebouwing te herstellen. Daar is dus ook weinig Duits meer terug te winnen. Blijft over Szczeczin en een heleboel dunbevolkt platteland waar niks boeiends is. Is dat zo enorm de moeite waard?
Laat Rusland dan maar mooi één haventje aan de Oostzee houden en Duitsland de rest van Kalingrad teruggeven.
pi_137040379
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 09:30 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

een vijfde Poolse deling is wat mij betreft uitgesloten, zij hebben net als wij hier in Nederland ook recht op een eigen onafhankelijke democratische staat met toegang tot zee :)
Dan laat Polen de havenstad Gdynia (Gdingen) maar houden, hebben ze alsnog toegang tot zee.
pi_137040477
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 10:51 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Laat Rusland dan maar mooi één haventje aan de Oostzee houden en Duitsland de rest van Kalingrad teruggeven.
En dan? Wat moeten de Duitsers ermee?
  zondag 23 februari 2014 @ 10:58:58 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_137040550
Wat zou precies het nut hiervan zin?
pi_137041093
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 10:52 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Dan laat Polen de havenstad Gdynia (Gdingen) maar houden, hebben ze alsnog toegang tot zee.
het enige van de Sovjet-overheersing wat nog ongedaan moet worden wat mij betreft is de naam Kaliningrad voor wat voorheen Koningsbergen was, dat moet weer Koningsbergen genoemd worden :)
pi_137041254
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 10:56 schreef Igen het volgende:

[..]

En dan? Wat moeten de Duitsers ermee?
In de toekomst kan het zo zijn dat Duitsland overvol raakt en dan zou Duitsland premies kunnen uitgeven aan Duitsers om een bestaan op te gaan bouwen in Koningsbergen.
pi_137041259
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 11:19 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

het enige van de Sovjet-overheersing wat nog ongedaan moet worden wat mij betreft is de naam Kaliningrad voor wat voorheen Koningsbergen was, dat moet weer Koningsbergen genoemd worden :)
En dan geen Oblast Kaliningrad, maar gewoon Oost-Pruisen.
pi_137041461
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 11:25 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

In de toekomst kan het zo zijn dat Duitsland overvol raakt en dan zou Duitsland premies kunnen uitgeven aan Duitsers om een bestaan op te gaan bouwen in Koningsbergen.
Dat is wel hele verre toekomst dan :D. Vooralsnog lijkt de bevolking vooral te gaan krimpen :D
pi_137041533
quote:

[..]

En dan geen Oblast Kaliningrad, maar gewoon Oost-Pruisen.
oblast Koningsbergen is het meest logische, Oost-Pruisen is immers opgegaan in Polen, Rusland en Litouwen :)
pi_137047184
quote:

[..]

Probleem is dat alle daadwerkelijke Duitsers daar verjaagd/afgemaakt zijn door het rode tuig.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_137047667
quote:

[..]

:') van de huidige duitse demografische ontwikkeling weet je niet veel, als je dat roept...
De geboortegetallen in duitsland zijn al heel lang laag, veels te laag zelfs... Duitse vrouwen krijgen gemiddeld 1,5 kinderen... En dat leid meestal tot een teruglopende bevolking. 2,1 kinderen per vrouw is in theorie nodig voor een gelijkblijvende bevolking (als langere gemiddelde leeftijd niet meegewogen wordt)
In veel duitse gebieden is deze terugloop ook al heel reeel en merkbaar.

Wel is de laatste twee jaar de duitse bevolking licht gegroeid, na jarenlange krimp, maar dat komt vooral door migratie (en bv ook hogere geboortes onder migranten).
Die migranten zijn vaak zeker niet oorspronkelijk duitstalig of van duitse afkomst
pi_137048300

Alle blauwe gebieden zijn gebieden waar de bevolking krimpt. Zegt wel genoeg toch?

[ Bericht 55% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2014 14:46:38 (Beter plaatje) ]
  zondag 23 februari 2014 @ 17:22:13 #33
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_137055070
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 14:38 schreef Igen het volgende:
[ afbeelding ]
Alle blauwe gebieden zijn gebieden waar de bevolking krimpt. Zegt wel genoeg toch?
Communisme is slecht voor de bevolkingsgroei, zo blijkt maar weer. :P
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_137055323
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 17:22 schreef Euribob het volgende:

[..]

Communisme is slecht voor de bevolkingsgroei, zo blijkt maar weer. :P
De jonge mensen trekken daar allemaal weg. Er is daar ook niet zo veel te doen, de landbouw is er bijv. ook moderner, grootschaliger en meer geautomatiseerd dan in West-Duitsland. Maar ook daar loopt het platteland leeg, alleen wat langzamer.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2014 17:29:55 ]
pi_137055363
Dat de bevolking van Duitsland gaat afnemen van 80 miljoen naar 65 miljoen is toch al bekend?
pi_137055512
Meer kaartjes:

Op het Oostduitse platteland is over tien jaar meer dan de helft van de bevolking ouder dan 52 :o . Lebensraum genoeg dus, zou ik zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2014 17:33:17 ]
pi_137058983
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 17:33 schreef Igen het volgende:
Meer kaartjes:
[ afbeelding ]
Op het Oostduitse platteland is over tien jaar meer dan de helft van de bevolking ouder dan 52 :o . Lebensraum genoeg dus, zou ik zeggen.
en dan hebben ze nog geluk dat de Amerikanen geen atoombom op Berlijn hebben gegooid
pi_137059184
quote:
11s.gif Op zondag 23 februari 2014 18:39 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

en dan hebben ze nog geluk dat de Amerikanen geen atoombom op Berlijn hebben gegooid
Wat is het verband? Dresden is bijv. genadeloos platgebombardeerd door de geallieerden, maar is nu een van de tofste steden van heel Duitsland.
pi_137060500
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 18:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is het verband? Dresden is bijv. genadeloos platgebombardeerd door de geallieerden, maar is nu een van de tofste steden van heel Duitsland.
van de gevolgen van stralingsziekte door een atoombom werd Berlijn gespaard gebleven
pi_137069873
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 17:29 schreef arjan1112 het volgende:
Dat de bevolking van Duitsland gaat afnemen van 80 miljoen naar 65 miljoen is toch al bekend?
Dat getal is een beetje een politiek dogma geworden in duitsland en een begronding van bepaalde bezuinigingen en hervormingen... (bv ook stevige bezuinigingen op onderwijs en gezondheidszorg, uitgaande van een steeds kleinere bevolking in de toekomst)

of het de waarheid is, valt te betwijfelen, met zulke statistieken valt zeer sterk te manipuleren..
waarschijnlijk er is dat de Duitsebevolking zo ongeveer rond de 80 miljoen blijft of licht daalt tot 75, hooguit 70 miljoen in de komende 25 jaar..

wel zal een deel van het opvangen van die bevolkingsteruggang eerder gehaald moeten worden door jonge immigranten uit bv oost-europa aan te lokken..
dat is nu al sterk aan de gang, opvallend veel personeel in de zorg en gezondheidszorg komt uit Bulgarije en Roemenie en er is ook een gericht wervingsbeleid in die regionen..

een beetje vergelijkbaar hoe halverwege de jaren vijftig ook arbeidsimmigratie uit 'gastarbeider-landen' werd gehaald, verschil is hooguit dat het toentertijd om industrie-arbeiders ging en het nu gaat om hoger opgeleid personeel (25% van de arbeidsimmigranten in duitsland heeft een academische titel)
pi_137149137
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 14:23 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Niet wat ik bedoelde, maar dit lijkt mij ook erg mooi. In ieder geval keert Pruisen in dit plan weer terug op de landkaart, dat zou al heel erg mooi zijn.
Waarom????
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_137168352
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 01:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Waarom????
Ik vind alles wat met Pruisen te maken heeft gewoonweg geweldig. Tegen beter weten in hoop ik dat Pruisen ooit weer uit haar as zal herrijzen.
pi_137170439
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2014 18:38 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Ik vind alles wat met Pruisen te maken heeft gewoonweg geweldig. Tegen beter weten in hoop ik dat Pruisen ooit weer uit haar as zal herrijzen.
Laat eerst Duitsland zichzelf eens herstellen.

Daarna pas kun je plannen gaan maken met Poetin om Oost-Europa te verdelen.
  donderdag 27 februari 2014 @ 11:22:37 #44
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_137192811
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 19:22 schreef Anosmos het volgende:
Tevens moet Nederland Vlaanderen, Luxemburg en delen van Oost-Moldavië annexeren en het geheel omdopen tot Groothertogdom Texel.

Maar serieus, totaal ondenkbaar dat Pruisen terugkomt.
_O-
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
pi_137262395
quote:

[..]

:')

Je bent toch Nederlander? :?

Maarreh, Pruisen komt nooit meer terug, waarom niet?
-Aan het end van WO 2 vluchten (bijna) alle Duitsers in Oost Pruisen richting het Westen op de vlucht voor het Rode Leger. Zowel militairen als burgers. Panisch gemaakt door Goebbels propaganda dat de Russen alles zouden verkrachten, plunderen en moorden aan Duitssprekend volk dat hen voor de voeten liep (wat ook deels uitgekomen is)...
-Na WO 2 liet Stalin gevangen Duitse militairen afvoeren naar de Goelag, een deel aan het Poolse/Russische volk over en de rest werd onder geweersdwang verkast naar de DDR, mits ze zich aan de communistische idealen conformeerden (anders stonden de kampen ook voor hen klaar).

Dus de Polen, Litouwers,Letten en Russen namen uiteindelijk de plek van de Duitsers in.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_137268996
Was geen vluchten maar gedwongen etnische zuivering van het gebied. Rede hierachter was dat de Soviet-Unie de grenzen naar het westen verschoven en daardoor maar besloten dat Duitsland maar gebied moest verliezen om Polen te compenseren. Dit terwijl deze gebieden voornamelijk Duits waren sinds de middeleeuwen.
pi_137269057
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 13:09 schreef Phalanx300 het volgende:
Was geen vluchten maar gedwongen etnische zuivering van het gebied. Rede hierachter was dat de Soviet-Unie de grenzen naar het westen verschoven en daardoor maar besloten dat Duitsland maar gebied moest verliezen om Polen te compenseren. Dit terwijl deze gebieden voornamelijk Duits waren sinds de middeleeuwen.
Het grootste deel vluchtte eerst, de rest die niet op tijd was of niet kon vluchten werd inderdaad gezuiverd/gedeporteerd
pi_137269088
quote:
4s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 13:12 schreef Godshand het volgende:

[..]

Het grootste deel vluchtte eerst, de rest die niet op tijd was of niet kon vluchten werd inderdaad gezuiverd/gedeporteerd
Dus vluchten uit een gebied betekend dat het gerechtvaardigd is dat 18 miljoen mensen maar moesten verdwijnen samen met de 1000+ jaren geschiedenis in het gebied?
pi_137269294
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 13:14 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

Dus vluchten uit een gebied betekend dat het gerechtvaardigd is dat 18 miljoen mensen maar moesten verdwijnen samen met de 1000+ jaren geschiedenis in het gebied?
Waar lees je dat ik het woord rechtvaardig gebruik? Ik geef gewoon de feiten weer die op elke site over Duitse geschiedenis staat of in geschiedenis boeken over Duitsland.
pi_137269792
Ik heb het over een etnische zuivering van het gebied en vervolgens heb jij het over vluchten. Het gebied is etnisch gezuiverd daar kan niet omheen gepraat worden.
pi_137269869
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 13:44 schreef Phalanx300 het volgende:
Ik heb het over een etnische zuivering van het gebied en vervolgens heb jij het over vluchten. Het gebied is etnisch gezuiverd daar kan niet omheen gepraat worden.
Man, lees eerst eens de geschiedenis van Duitsland en kom dan terug..

Ik zit nu mobiel, ik wil vanavond wel bronnen posten hoor...
pi_137270182
Helaas gaat Pruisen niet meer terugkeren inderdaad, maar de herinnering blijft.

pi_137270239
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 13:14 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

Wel jammer dat deze genocide bijna nooit vermeldt wordt. Wordt altijd ''vergeten''.
pi_137273064
quote:
4s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 13:48 schreef Godshand het volgende:

[..]

Man, lees eerst eens de geschiedenis van Duitsland en kom dan terug..

Ik zit nu mobiel, ik wil vanavond wel bronnen posten hoor...
Raad je aan het zelf eens door te lezen er is gewoon sprake van etnische zuivering, dit hoeft niet altijd het uitmoorden te betekenen. (Ook al zijn er volgens mij tijdens deze zuivering 3 miljoen vermoord.)

quote:
maar de herinnering blijft.
Zoek maar naar het leger van Chili die marcheert nog steeds op de manier die Pruisen hun geleerd heeft.

[ Bericht 12% gewijzigd door Phalanx300 op 01-03-2014 15:43:53 ]
  zaterdag 1 maart 2014 @ 15:59:02 #55
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_137273848
Maar waarom wil de TS Pruisen weer zo graag terug?
pi_137275981
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 15:34 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

Raad je aan het zelf eens door te lezen er is gewoon sprake van etnische zuivering, dit hoeft niet altijd het uitmoorden te betekenen. (Ook al zijn er volgens mij tijdens deze zuivering 3 miljoen vermoord.)

[..]

Zoek maar naar het leger van Chili die marcheert nog steeds op de manier die Pruisen hun geleerd heeft.
Er zijn toch ook heel veel Neo-Nazi's naar Chili gevlucht, heb ik ooit eens gelezen.
pi_137276003
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 15:59 schreef kristalhelder het volgende:
Maar waarom wil de TS Pruisen weer zo graag terug?
Heb je het over het gebied Konigsbergen of Pruisen als (deel)staat?
  zaterdag 1 maart 2014 @ 17:32:52 #58
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_137277086
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 17:00 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Heb je het over het gebied Konigsbergen of Pruisen als (deel)staat?
Als deelstaat
pi_137278071
Waarom zou je een nieuw Pruisen willen, veel Duitsers die er woonden wonen er niet eens meer, Polen!!!!
pi_137278845
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 15:34 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

[..]

Kijk hier:

het gebied is zowel etnisch gezuiverd als dat er een grote hoeveelheid Duitsers op de vlucht sloegen.

quote:
In totaal bevonden zich er aan het einde van de oorlog tussen de 6,5 en 12 miljoen burgers buiten hun landsgrenzen. Daarnaast werden 9 miljoen Duitse staatsburgers, nadat hun woongebieden door de Sovjet-Unie en Polen waren geannexeerd, als vreemdelingen gekwalificeerd en uitgewezen. De repatriëring van deze Displaced Persons is een proces dat lang in beslag heeft genomen; de meeste ex-concentratiekampbewoners en dwangarbeiders uit Noord-, West, en Zuid-Europa waren in september 1945 al weer terug in hun land van herkomst, maar veel ontheemden uit Oost-Europa zijn tot het begin van de jaren '50 in Displaced Persons-kampen gebleven. Een buiten Duitsland minder bekende verschrikking is die van de miljoenen Duitse vluchtelingen die tijdens en na de oorlog op de vlucht sloegen voor het Rode leger. Vele duizenden Duitse burgers stierven door uitputting, verhongering en door de kou terwijl zij naar het Westen vluchtten. Vluchtelingen vervoerende schepen in de Oostzee werden door Sovjet onderzeeërs getorpedeerd. Veel burgers die in handen van de Sovjets vielen omdat ze niet op tijd hadden kunnen vluchten, werden geïnterneerd, vermoord, vernederd, en anderhalf miljoen vrouwen werden verkracht. Duitsers die voor de oorlog in Oost-Europa woonden, in grote enclaves met name in Joegoslavië, Hongarije en Roemenië, en langs de Duitse grenzen - Sudetenland - in het hedendaagse Tsjechië, moesten huis en haard verlaten en werden voor zover ze al niet gevlucht waren, naar het Westen uitgewezen. Na de oorlog werden de drie oostelijkste Duitse provincies geannexeerd, Oost-Pruisen door de Sovjet-Unie en Polen, en Pommeren en Silezië door Polen. Deze verdreven bewoners van voormalig Duitse gebieden moesten nu gehuisvest worden in het westen van Duitsland, voorlopig in opvangkampen totdat na enkele jaren nieuwe woonwijken konden worden gebouwd. Zie Verdrijving van Duitsers na de Tweede Wereldoorlog.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/w(...)pen_en_vluchtelingen
pi_137279361
Je Pruisen is na 1945 weg, TS, inclusief deportatie van Duitsers:

pi_137287627
quote:
4s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 18:34 schreef Godshand het volgende:

[..]

Kijk hier:

het gebied is zowel etnisch gezuiverd als dat er een grote hoeveelheid Duitsers op de vlucht sloegen.

[..]

Bron:
http://nl.wikipedia.org/w(...)pen_en_vluchtelingen
En ze mochten o zo graag weer terugkomen? Dit was gewoon etnische zuivering geen nut om dat te ontkennen. Net zozeer als de etnische zuivering van de Joden niet ontkent kan worden.
pi_137288149
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 18:04 schreef DeParo het volgende:
Waarom zou je een nieuw Pruisen willen,
Dromen van vergane glorie. Hoe mooi het toen was. Ein land, ein Volk, der Kaiser

De TS legt uit:
quote:

[..]

pi_137288759
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dromen van vergane glorie. Hoe mooi het toen was. Ein land, ein Volk, der Kaiser

De TS legt uit:

[..]

Was het zo mooi dan?
pi_137288911
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De TS legt uit:

[..]

Der Kaiser? Wat heeft dat met Pruisen te maken?
pi_137288987
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:42 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Der Kaiser? Wat heeft dat met Pruisen te maken?
De Duitse keizer was een Pruis.
Hoe dan ook, wat vind je zo indrukwekkend, ik vraag me af of veel inwoners van Pruisen trots waren om Pruis te zijn gezien de manier waarop ze werden behandeld.
pi_137289754
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:44 schreef DeParo het volgende:

[..]

De Duitse keizer was een Pruis.
Hoe dan ook, wat vind je zo indrukwekkend, ik vraag me af of veel inwoners van Pruisen trots waren om Pruis te zijn gezien de manier waarop ze werden behandeld.
Is sommige delen die later bij Pruisen kwamen misschien niet inderdaad.

Ik vind de Pruisische waarden als discipline, plichtsbesef en tolerantie geweldig. Helaas is het militairistische karakter later misbruikt door de nazi's maar ik identificeer mij met Pruisen.
pi_137289795
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:08 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

En ze mochten o zo graag weer terugkomen? Dit was gewoon etnische zuivering geen nut om dat te ontkennen. Net zozeer als de etnische zuivering van de Joden niet ontkent kan worden.
Ik ontken toch niks?

Wat doe je aangebrand! Zeker zelf een halve mof ofzo? :')
pi_137289889
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:08 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

Inderdaad, en schrijnend om te zien hoe weinig mensen dit weten.
pi_137289892
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:03 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Is sommige delen die later bij Pruisen kwamen misschien niet inderdaad.

Ik vind de Pruisische waarden als discipline, plichtsbesef en tolerantie geweldig. Helaas is het militairistische karakter later misbruikt door de nazi's maar ik identificeer mij met Pruisen.
Ik heb het juist over de traditioneel Pruisische gebieden, als je daar niet tot de militaire bovenlaag hoorde dan kreeg je er flink van langs, iets als nationalisme was er niet buiten Duitse sentimenten wellicht.
pi_137290036
quote:
5s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:04 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ik ontken toch niks?

Wat doe je aangebrand! Zeker zelf een halve mof ofzo? :')
Ik heb het over etnische zuivering en jij zegt maar het is vluchten en blijft er maar op doorgaan. En zielige aanval hier omdat je dit zojuist realiseert. :')
pi_137290114
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:09 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

Ik heb het over etnische zuivering en jij zegt maar het is vluchten en blijft er maar op doorgaan. En zielige aanval hier omdat je dit zojuist realiseert. :')
Ach, stik toch, mof.

Ik heb beide getypt, maar jij bent te lysdectisch om te lezen...
pi_137290148
quote:
13s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:11 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ach, stik toch, mof.

Ik heb beide getypt, maar jij bent te lysdectisch om te lezen...
Zielig ventje ben je ook. Ga maar verder met huilen in een hoekje. :')
pi_137290330
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:06 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik heb het juist over de traditioneel Pruisische gebieden, als je daar niet tot de militaire bovenlaag hoorde dan kreeg je er flink van langs, iets als nationalisme was er niet buiten Duitse sentimenten wellicht.
Ja, dat vind je dus wel of niet mooi. Of het inderdaad zo is dat wanneer je niet bij de militaire bovenlaag behoorde, je "er flink van langs kreeg" weet ik niet maar de identiteit van Pruisen spreekt mij aan.
pi_137290393
Leefde dat eigenlijk überhaupt, zo'n Pruisische identiteit? Als je tegenwoordig zo kijkt, dan ontleent men identiteit vooral aan de provincies waar Pruisen uit bestond.
pi_137290403
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:15 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Ja, dat vind je dus wel of niet mooi. Of het inderdaad zo is dat wanneer je niet bij de militaire bovenlaag behoorde, je "er flink van langs kreeg" weet ik niet maar de identiteit van Pruisen spreekt mij aan.
Het was een behoorlijk strikt gespleten samenleving, bovendien was zeker de bovenlaag zeer xenofobisch, je stelt het allemaal wat rooskleuriger voor dan het daadwerkelijk was.
pi_137290505
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:17 schreef Igen het volgende:
Leefde dat eigenlijk überhaupt, zo'n Pruisische identiteit? Als je tegenwoordig zo kijkt, dan ontleent men identiteit vooral aan de provincies waar Pruisen uit bestond.
Niet zo sterk als de Duitse identiteit.
pi_137290568
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:17 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het was een behoorlijk strikt gespleten samenleving, bovendien was zeker de bovenlaag zeer xenofobisch, je stelt het allemaal wat rooskleuriger voor dan het daadwerkelijk was.
Klopt, zo heeft ieder land zo zijn negatieve kanten. Masr ieder land is ook te chauvinistisch om dat zomaar te te geven.
pi_137290850
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:19 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Niet zo sterk als de Duitse identiteit.
Hmm. Ik vergeet natuurlijk ook dat diep in het oosten, waar Pruisen ontstond, Pruisen en de lokale provincie een en hetzelfde waren.

Maar goed, van die oorspronkelijke Pruisen is als groep natuurlijk sowieso niks meer over.
pi_137291092
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Hmm. Ik vergeet natuurlijk ook dat diep in het oosten, waar Pruisen ontstond, Pruisen en de lokale provincie een en hetzelfde waren.

Maar goed, van die oorspronkelijke Pruisen is als groep natuurlijk sowieso niks meer over.
Het land Pruisen is vernoemd naar de Pruzzen, dat geeneens een Duits volk was. De Pruzzen was maar een kleine stam en hun grondgebied is later bevolkt door volksduitsers die uit, wat toen nog, het Heilige Roomse Rijk was.
pi_137366381
Duitsland mag wel even wat troepen naar voormalig Duitse gebieden in Polen sturen en Oblast Kalingrad want er wonen Duitse minderheden die gevaar lopen. Het Duitse parlement moet dan wel nog even een wet aannemen waarmee de Bundeswehr een land kan binnenvallen waar Duitsers bedreigd worden.

;)
  maandag 3 maart 2014 @ 23:29:53 #82
33189 RM-rf
1/998001
pi_137367337
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 23:04 schreef vluggejapie99 het volgende:

Het Duitse parlement moet dan wel nog even een wet aannemen waarmee de Bundeswehr een land kan binnenvallen waar Duitsers bedreigd worden.

;)
De positie van de Bundeswehr, inclusief beperkingen qua inzetten in oorlogssituaties in het buitenland is Grondwettelijk geregeld, met puur verdedigende taken.
http://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_87a.html

Het gaat daarbij zeker niet om 'effe een wet aannemen' en de kans dat de duitsers zoiets willen bereiken onder een nationale paraplu lijkt me zeer miniem...
Wel zal het de noodzaak tot uitbreiding van bv de militaire capaciteiten van Europa vanuit Duits zicht versterken en ik denk dat duitsland bv meer haast zal zetten achter de uitbreiding van bv de duits-franse Brigade
  woensdag 5 maart 2014 @ 00:15:55 #83
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_137402858
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:17 schreef DeParo het volgende:

[..]

Pruisen was nou niet echt de ideale samenleving. Het was een zwaar gemilitariseerde staat. Onder Frederik Willem I, ook wel de Soldatenkoning genoemd, werd begin achttiende eeuw 85 procent van het staatsbudget aan het leger uitgegeven. De adel had er tot diep in de negentiende veel macht, waarbij de bevolking werd onderdrukt.

Bovendien is het natuurlijk totaal zinloos om Pruisen weer nieuw leven in te blazen. Duitsers hebben er zelf geen behoefte aan, laat staan dat de landen waarin Pruisen nu is opgedeeld dat ooit zouden toestaan. Zullen we dan ook streven naar het heroprichten van het rijk van Karel de Grote, of het Romeinse Rijk?
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_137403351
Er zijn inderdaad wel andere plekken waar de bevolking zelf een stuk meer behoefte heeft aan revanchisme.

In Hongarije zie je bijvoorbeeld overal in etalages landkaarten hangen van het grote Hongaarse koninkrijk en eens per jaar wordt een grote manifestatie bij de 'duizendjarige grens' middenin Roemenië gehouden... Het lijkt me honderdduizend keer waarschijnlijker dat daar ooit nog eens de vlam in de pan slaat, dan dat iemand serieus Pruisen nieuw leven in zou willen blazen.

Het is trouwens nog knap lastig om in Europa een land te vinden waarvan de grenzen écht stabiel zijn en waar geen separatistische bewegingen enzo zijn. Het dichtstbij komt nog Portugal, dat in principe al sinds de 13e eeuw binnen precies dezelfde landsgrenzen bestaat. Maar zelfs die hebben nog een klein akkefietje met Spanje over een of ander klein betwist dorpje. Tsjechië is ook wel een apart geval. Na allerlei veroveringen, opdelingen, veroverd worden, samengevoegd worden en weer opgedeeld worden zijn hun grenzen nu weer bijna precies hetzelfde als 1000 jaar geleden.
pi_137445100
Het zou toch niet heel moeilijk moeten zijn om Pruisen te laten terugkeren als puur administratieve regio in Europa?
pi_137445674
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:24 schreef vluggejapie99 het volgende:
Het zou toch niet heel moeilijk moeten zijn om Pruisen te laten terugkeren als puur administratieve regio in Europa?
Een bestuurlijke herindeling is altijd een complexe reorganisatie.

Zelfs als ze het enkel op oostduits grondgebied houden en enkel Bundeslanden verschuiven, is het al een aanpassing die stevig de Duitse regeerstructuur beinvloed (de Bundesrat, waarin de Bondslanden een direkt mandaat uitoefenen heeft ook direkte invloed op het beleid en wetgeving van de Bundesregering)

Zeker als je enige argument voor, niet veel meer is dan een emotionele romantisering van wat jij toevallig onder de term 'Pruisen' vind vallen, is dat niet erg overtuigend
pi_137446255
Veel van de Bundesländer zijn sowieso al min of meer opvolgers van de Pruisische provincies.

Alleen in het westen heeft men e.e.a. anders ingedeeld, met goede reden, want de grens tussen Westfalen en de Rijnprovincie ging dwars door het hart van het Ruhrgebied. Het is wel zo handig dat dat nu in z'n geheel in hetzelfde Bundesland ligt.
pi_137446324
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Een bestuurlijke herindeling is altijd een complexe reorganisatie.

Zelfs als ze het enkel op oostduits grondgebied houden en enkel Bundeslanden verschuiven, is het al een aanpassing die stevig de Duitse regeerstructuur beinvloed (de Bundesrat, waarin de Bondslanden een direkt mandaat uitoefenen heeft ook direkte invloed op het beleid en wetgeving van de Bundesregering)

Zeker als je enige argument voor, niet veel meer is dan een emotionele romantisering van wat jij toevallig onder de term 'Pruisen' vind vallen, is dat niet erg overtuigend
In de Bundesländer zijn er Regierungsbezirke.

Wanneer Pruisen opnieuw opgericht gaat worden, zou je de huidige Duitse deelstaten kunnen nemen die, mocht Pruisen nog bestaat, onder Pruisen zouden vallen. Zie afbeelding:

De macht van de Bundesländer die in het ''Nieuwe Pruisen'' zouden komen wordt voor een groot overgedragen aan het ''Nieuwe'' Pruisen (bespaar me alle details). Zo kan deze nieuwe, grote staat zonder al te veel bureaucratie bestuurt worden. De bestuurlijke indeling van laag naar hoog voor bijvoorbeeld Keulen gaat er zo uitzien:

Federale overheid (Bondsrepubliek)
|
Pruisen
|
Nordrhein-Westfalen
|
Regierungsbezirk Keulen
|
Keulen
pi_137446361
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:59 schreef Igen het volgende:
Veel van de Bundesländer zijn sowieso al min of meer opvolgers van de Pruisische provincies.

Alleen in het westen heeft men e.e.a. anders ingedeeld, met goede reden, want de grens tussen Westfalen en de Rijnprovincie ging dwars door het hart van het Ruhrgebied. Het is wel zo handig dat dat nu in z'n geheel in hetzelfde Bundesland ligt.
Die Bundesländer behouden we dan ook.
pi_137446526
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 14:02 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Die Bundesländer behouden we dan ook.
Wat heb je er dan aan? Behalve dat je een extra laag bureaucratie toevoegt waar niemand zich mee identificeert.
pi_137446674
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 14:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat heb je er dan aan?
Gedurende de jaren steeds meer bevoegdheden gaan overhevelen van de Bundesländer naar het Nieuwe Pruisen, zodat die bureaucratie juist minder wordt.

quote:
Behalve dat je een extra laag bureaucratie toevoegt waar niemand zich mee identificeert.
Identificeert iemand zich wel met een Regierungsbezirk dan?
pi_137447199
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 14:10 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Gedurende de jaren steeds meer bevoegdheden gaan overhevelen van de Bundesländer naar het Nieuwe Pruisen, zodat die bureaucratie juist minder wordt.

[..]

Identificeert iemand zich wel met een Regierungsbezirk dan?
In NRW heb je bijv. eigenlijk drie culturen: die van het Rijnland, van Westfalen-Lippe en van het Ruhrgebied.

Dat komt grof gezegd overeen met de Pruisische provincies. Maat het heeft niks met Pruisen te maken: Westfalen en Lippe staan cultureel veel dichter bij elkaar dan Westfalen en Rijnland, ondanks dat Lippe niet bij Pruisen hoorde.

Zoiets als Lippe is trouwens sowieso een struikelblok. Het was altijd een zelfstandige deelstaat los van Pruisen, en is per verordening specifiek toegetreden tot de deelstaat NRW in ruil voor allerlei concessies, die nog steeds gewoon geldig zijn. Dat betekent dat bestuurlijke herindeling überhaupt niet zomaar mogelijk is zonder de juridische rechten van Lippe te schenden. En het zou mij niet verbazen als er wel meer van dat soort regelingen zijn voor andere voormalig zelfstandige landjes.
pi_137447813
Nog een aardig wetenswaardigheidje: in 1975 sprak in een referendum een meerderheid zich ervoor uit, om het land Oldenburg weer als zelfstandige deelstaat in te voeren, onafhankelijk van Nedersaksen, net zoals het voor de oorlog ook altijd een onafhankelijke deelstaat was geweest. De Bondsregering besloot echter dat het niet door kon gaan.
pi_137455270
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 14:27 schreef Igen het volgende:

[..]

In NRW heb je bijv. eigenlijk drie culturen: die van het Rijnland, van Westfalen-Lippe en van het Ruhrgebied.

Dat komt grof gezegd overeen met de Pruisische provincies. Maat het heeft niks met Pruisen te maken: Westfalen en Lippe staan cultureel veel dichter bij elkaar dan Westfalen en Rijnland, ondanks dat Lippe niet bij Pruisen hoorde.

Zoiets als Lippe is trouwens sowieso een struikelblok. Het was altijd een zelfstandige deelstaat los van Pruisen, en is per verordening specifiek toegetreden tot de deelstaat NRW in ruil voor allerlei concessies, die nog steeds gewoon geldig zijn. Dat betekent dat bestuurlijke herindeling überhaupt niet zomaar mogelijk is zonder de juridische rechten van Lippe te schenden. En het zou mij niet verbazen als er wel meer van dat soort regelingen zijn voor andere voormalig zelfstandige landjes.
Kan, maar die identiteit is sowieso niet al te sterk. Ik denk dat dat geen probleem is voor dit plan.
pi_137455346
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 14:50 schreef Igen het volgende:
Nog een aardig wetenswaardigheidje: in 1975 sprak in een referendum een meerderheid zich ervoor uit, om het land Oldenburg weer als zelfstandige deelstaat in te voeren, onafhankelijk van Nedersaksen, net zoals het voor de oorlog ook altijd een onafhankelijke deelstaat was geweest. De Bondsregering besloot echter dat het niet door kon gaan.
Heeft ook niet echt kans van slagen, en het is nou ook weer niet zo dat de mensen in het voormalige vorstendom Oldenburg een dusdanig sterke eigen identiteit hebben dat ze een burgeroorlog tegen Duitsland wilden beginnen.
  donderdag 6 maart 2014 @ 21:57:20 #96
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_137464708
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 21:11 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Waarom deed hij dat eigenlijk?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_137465857
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:57 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Waarom deed hij dat eigenlijk?
Hij was de voorzichtige 'Realpolitik' van Bismarck (die Pruisen en het Duitse Rijk groot had gemaakt) zat en wilde van het Duitse Rijk de absolute grootmacht van Europa maken met zijn megalomane ideeen. Erg domme zet bleek achteraf.
  donderdag 6 maart 2014 @ 23:53:42 #98
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_137470325
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 22:15 schreef vluggejapie99 het volgende:

[..]

Hij was de voorzichtige 'Realpolitik' van Bismarck (die Pruisen en het Duitse Rijk groot had gemaakt) zat en wilde van het Duitse Rijk de absolute grootmacht van Europa maken met zijn megalomane ideeen. Erg domme zet bleek achteraf.
En jouw idee is niet megalomaan?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_137825516
quote:

[..]

Het was het Pruisische uber-militarisme en Pruisische agressie (zie franco-pruisische oorlog, Deense oorlog, Oostenrijkse oorlog) die enorm bijgedragen hebben tot Wereldoorlog I. Hoe kan je in godsnaam Pruisen nu verheerlijken?

Verder om serieus in te gaan op je idee, omdat ik de Polen hoog in het vaandel heb staan als mede EU-genoten en Polen een normaal beschaafd land is, denk ik dat alleen Oost-Pruisen ooit nog verkregen kan worden. Dat moet dan op een moment dat Rusland ernstig verzwakt is na een grootschalig conflict; dat conflict zie ik helaas de komende decennia niet ontstaan.
pi_137842422
Krijgen de Duitsers weer eens uitbreidingsdrang ja? :')
  maandag 17 maart 2014 @ 14:32:34 #101
104871 remlof
Europees federalist
pi_137842483
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:31 schreef Panthera. het volgende:
Krijgen de Duitsers weer eens uitbreidingsdrang ja? :')
Volgens mij is eerst Rusland aan de beurt nu :')
Yankee go home!
pi_137842498
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:32 schreef remlof het volgende:

[..]

Volgens mij is eerst Rusland aan de beurt nu :')
Het houdt ook nooit op voor Polen :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')