Gedurende de jaren steeds meer bevoegdheden gaan overhevelen van de Bundesländer naar het Nieuwe Pruisen, zodat die bureaucratie juist minder wordt.quote:
Identificeert iemand zich wel met een Regierungsbezirk dan?quote:Behalve dat je een extra laag bureaucratie toevoegt waar niemand zich mee identificeert.
In NRW heb je bijv. eigenlijk drie culturen: die van het Rijnland, van Westfalen-Lippe en van het Ruhrgebied.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:10 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Gedurende de jaren steeds meer bevoegdheden gaan overhevelen van de Bundesländer naar het Nieuwe Pruisen, zodat die bureaucratie juist minder wordt.
[..]
Identificeert iemand zich wel met een Regierungsbezirk dan?
Kan, maar die identiteit is sowieso niet al te sterk. Ik denk dat dat geen probleem is voor dit plan.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:27 schreef Igen het volgende:
[..]
In NRW heb je bijv. eigenlijk drie culturen: die van het Rijnland, van Westfalen-Lippe en van het Ruhrgebied.
Dat komt grof gezegd overeen met de Pruisische provincies. Maat het heeft niks met Pruisen te maken: Westfalen en Lippe staan cultureel veel dichter bij elkaar dan Westfalen en Rijnland, ondanks dat Lippe niet bij Pruisen hoorde.
Zoiets als Lippe is trouwens sowieso een struikelblok. Het was altijd een zelfstandige deelstaat los van Pruisen, en is per verordening specifiek toegetreden tot de deelstaat NRW in ruil voor allerlei concessies, die nog steeds gewoon geldig zijn. Dat betekent dat bestuurlijke herindeling überhaupt niet zomaar mogelijk is zonder de juridische rechten van Lippe te schenden. En het zou mij niet verbazen als er wel meer van dat soort regelingen zijn voor andere voormalig zelfstandige landjes.
Heeft ook niet echt kans van slagen, en het is nou ook weer niet zo dat de mensen in het voormalige vorstendom Oldenburg een dusdanig sterke eigen identiteit hebben dat ze een burgeroorlog tegen Duitsland wilden beginnen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:50 schreef Igen het volgende:
Nog een aardig wetenswaardigheidje: in 1975 sprak in een referendum een meerderheid zich ervoor uit, om het land Oldenburg weer als zelfstandige deelstaat in te voeren, onafhankelijk van Nedersaksen, net zoals het voor de oorlog ook altijd een onafhankelijke deelstaat was geweest. De Bondsregering besloot echter dat het niet door kon gaan.
Waarom deed hij dat eigenlijk?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:11 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Die Wilhelm had Bismarck nooit moeten ontslaan, was de Eerste Wereldoorlog er ook niet op deze manier gekomen en had Duitsland het grondgebied in handen ten tijde van het Duitse Rijk voor WOI.
Hij was de voorzichtige 'Realpolitik' van Bismarck (die Pruisen en het Duitse Rijk groot had gemaakt) zat en wilde van het Duitse Rijk de absolute grootmacht van Europa maken met zijn megalomane ideeen. Erg domme zet bleek achteraf.quote:
En jouw idee is niet megalomaan?quote:Op donderdag 6 maart 2014 22:15 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Hij was de voorzichtige 'Realpolitik' van Bismarck (die Pruisen en het Duitse Rijk groot had gemaakt) zat en wilde van het Duitse Rijk de absolute grootmacht van Europa maken met zijn megalomane ideeen. Erg domme zet bleek achteraf.
Het was het Pruisische uber-militarisme en Pruisische agressie (zie franco-pruisische oorlog, Deense oorlog, Oostenrijkse oorlog) die enorm bijgedragen hebben tot Wereldoorlog I. Hoe kan je in godsnaam Pruisen nu verheerlijken?quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:38 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Ik vind alles wat met Pruisen te maken heeft gewoonweg geweldig. Tegen beter weten in hoop ik dat Pruisen ooit weer uit haar as zal herrijzen.
Volgens mij is eerst Rusland aan de beurt nuquote:Op maandag 17 maart 2014 14:31 schreef Panthera. het volgende:
Krijgen de Duitsers weer eens uitbreidingsdrang ja?
Het houdt ook nooit op voor Polenquote:Op maandag 17 maart 2014 14:32 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij is eerst Rusland aan de beurt nu
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |