SPOILER: Handige linkjes en sitesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Patronen:
ravelry
Bloemen haken
veel leuke patronen op Lucy's 'Attic24' weblog
Garnstudio Nederlandse patronen
Webshops
Hobbydoos.nl
hobbygigant
wolhalla
wolmarkt.nl
Zpagetti
't trendje
het wolhuis
woolly
juf steek
creamijn
echtstudio
Communities:
Ravelry, een grote Engelstalige handwerkcommunity. Er is zelfs een FOK!groep!
Recent afgeronde projecten uit het vorig deel:
Dottey's korte vestje:
Schapie van Tyler-Girl:
Weer zo'n mooie van Bijou:
Pusheen van Arual:
Crabs! van BrainTeaser
Oorbelletjes van Trovey:
Poesje van Whoopdidoo:
hoak oan!disclaimer
quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:44 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Op het moment weet ik helemaal nietsdat ene bolletje is vier jaar geleden ofzo.
Zal ik eerst een klein prutstukje maken om de basics te leren? En dan aan die fantastische kleurtjesdeken beginnen?
Ga ik doen! Lief dat jullie zo meedenkenquote:Op woensdag 19 februari 2014 13:47 schreef Sunnythesun het volgende:
dat is wel verstandig. Even goed oefenen en het een beetje in de vingers krijgen. Zo zijn we allemaal begonnen.
In de OP staan handige links en filmpjes voor beginners
SpaceInvaders gok ikquote:Op woensdag 19 februari 2014 13:51 schreef lady-wrb het volgende:
voor wie moest nou die cremekleurige royal zoeken? (ben het even kwijt)
ik ben in twee filialen geweest, maar ze hebben het niet. het derde ligt totaal de andere kant op en ik heb eerlijk gezegd de energie even niet om daar ook nog heen te fietsen
misschien hebben andere mensen wel iets voor je kunnen vinden en anders kijk ik maandag wel weer bij dat derde filiaal als ik er langsfiets
Ziede toch jonge!quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:52 schreef lady-wrb het volgende:
zou zomaar kunnen
en? platjes gevonden?
Goed zoquote:Op woensdag 19 februari 2014 14:52 schreef -Spring het volgende:
Uiteraard. Niet omdat ik het nodig heb, maar omdat ik het jullie niet gun.
[ link | afbeelding ]
Hoever ben je al?quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:02 schreef Sarabi het volgende:
Hmmm granny stripe met dubbele stokjes begonnen.
Uithalen en opnieuw beginnen of alles nu met dubbele stokjes doen.
die mintgroen is mooi!! Ik wil hebben! Is zeker niet meer leverbaarquote:Op woensdag 19 februari 2014 14:45 schreef -Spring het volgende:
[ link | afbeelding ]
Hé Gerda's, voor de cal: met of zonder rood? Geel en groen ga ik maar af en toe een streepje me doen.
Cool! Gebruik je ze als labels of enkel als je knopen nodig hebt?quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:15 schreef -Spring het volgende:
Mn knopen zijn binnen! Helemaal uit Hong Kong. En ze ruiken ook zo lekker. ♡
[ link | afbeelding ]
Ik wil wel wat opsturen. Hier lag vandaag nog.quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:14 schreef annelotje het volgende:
[..]
die mintgroen is mooi!! Ik wil hebben! Is zeker niet meer leverbaar
En jeej nieuw topic!!
Oh, die zijn tof!quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:15 schreef -Spring het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ik vingerhaak ook altijd mijn opzetlusquote:Op woensdag 19 februari 2014 15:41 schreef Dipkip het volgende:
Stap 1 he, die opzetlus. Kijk nou eens goed naar dat plaatje en doe het na. Krijg je helemaal geen lus van. Toch?![]()
http://thuisacademie.ntr.(...)us-haken/stap/2.html
Ik heb er gewoon maar een gevingerhaakt, ik neem aan dat ze dat bedoelen?
ik ookquote:Op woensdag 19 februari 2014 15:44 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ik vingerhaak ook altijd mijn opzetlusVeel makkelijker
Volgens mij moet je dan het touw twee keer om elkaar slaan aan het begin. Op het tekeningetje ligt het alleen gekruist. Als je dan er iets doorheen trekt, wikkelt het gewoon weer af. Tenminste bij mij ik heb het zes keer gedaanquote:Op woensdag 19 februari 2014 15:44 schreef DonnaRush het volgende:
Dipkip, zoals op het plaatje krijg je ook wel een lus. Maar ik maak altijd gewoon een lus zoals ik een lus maak, zonder haaknaald, met m`n vingers, haha.
Ik vind het al geweldig dat je speciaal naar 2 zeemans bent geweest, ik denk niet dat het bij die 3e er wel isquote:Op woensdag 19 februari 2014 13:51 schreef lady-wrb het volgende:
voor wie moest nou die cremekleurige royal zoeken? (ben het even kwijt)
ik ben in twee filialen geweest, maar ze hebben het niet. het derde ligt totaal de andere kant op en ik heb eerlijk gezegd de energie even niet om daar ook nog heen te fietsen
misschien hebben andere mensen wel iets voor je kunnen vinden en anders kijk ik maandag wel weer bij dat derde filiaal als ik er langsfiets
Ik ga voor optie 3: iemand koopt in heel Nederland bollen crème op, legt ze op de bank en maakt er foto's van omdat ze jou niks gunt!quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:49 schreef SpaceInvaders het volgende:
[..]
Ik vind het al geweldig dat je speciaal naar 2 zeemans bent geweest, ik denk niet dat het bij die 3e er wel is
Nu vraag ik me af, liegen ze dat t nog komt of lopen wij alles mis?
Het klopt wel. Als je gewoon een lusje met je vingers haakt, doe je toch ook precies hetzelfde als op dat tekeningetje? Dan haal je ook 1 lusje door een gekruist draad.quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:48 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dan het touw twee keer om elkaar slaan aan het begin. Op het tekeningetje ligt het alleen gekruist. Als je dan er iets doorheen trekt, wikkelt het gewoon weer af. Tenminste bij mij ik heb het zes keer gedaan
Je hebt helemaal gelijk, geen idee waarom me dat met de haaknaald niet luktquote:Op woensdag 19 februari 2014 15:56 schreef DonnaRush het volgende:
Het klopt wel. Als je gewoon een lusje met je vingers haakt, doe je toch ook precies hetzelfde als op dat tekeningetje? Dan haal je ook 1 lusje door een gekruist draad.
Wat zegt het patroon zelf daarover?quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:00 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, geen idee waarom me dat met de haaknaald niet lukt![]()
Nu zit ik hier vast:
http://thuisacademie.ntr.(...)us-haken/stap/4.html
In de tekst staat dat je in de vierde losse moet steken, maar in het filmpje zeggen ze in de derde losse. Door de derde te gebruiken kreeg ik iets wat er wel redelijk uit zag. Maar moet ik daarna weer drie verder tellen voor de volgende steek? Of twee?
Dit is geloof ik niet echt een patroon, meer uitleg over het principe? Ik weet het niet zeker hoor!quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:04 schreef Mord_Sith het volgende:
Wat zegt het patroon zelf daarover?
Dat wil nog wel eens verschillen.
Je slaat in je eerste toer, dus op de ketting van lossen, in het begin 3 lossen over als je stokjes haakt. Dat zijn je keerlossen, anders gaat je werk trekken. daarna, tenzij anders aangegeven, in iedere losse 1 stokje.quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:11 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Dit is geloof ik niet echt een patroon, meer uitleg over het principe? Ik weet het niet zeker hoor!
Maar in de uitlegtekst staat:
"Je hebt een basisketting van lossen. Maak eerst een omslag en steek vervolgens de haaknaald in de vierde losse vanaf de haaknaald.
Maak weer een omslag en trek de draad door de losse. Je hebt nu drie lusjes op je haaknaald.
Maak een omslag en trek de draad door de eerste twee lusjes. Je hebt nu nog twee lusjes op de haaknaald.
Maak weer een omslag en trek de draad door de laatste twee lussen."
Maar dat is dus voor 1 steek, of hoe je dat ook noemt. Er staat niets over hoe dan verder, dus ik nam aan weer drie overslaan, maar dat ziet er echt raar uit. Enorme gaten.
In het filmpje zegt ze: je slaat hem een keer om, en dan steek je hem niet in de tweede maar in de derde losse.
En het bijbehorende patroon voor een pannenlap zegt:
"Maak een opzetlus en haak 38 lossen.
Toer 1: begin te haken in de 4e
losse geteld
vanaf de haaknaald, haak de hele toer
stokjes.
Toer 2: haak 2 lossen, sla een steek over
en haak de hele toer verder stokjes. Let op
dat je het laatste stokje in de bovenste
losse haakt die aan het begin van de
vorige toer hebt gehaakt."
Misschien zijn het twee manieren van tellen ofzo? Ik vind het erg verwarrend. Ik ga even zoeken naar youtube filmpjes waar iemand het een tijdje doet.
leuk! wol hebben ze niet zo vaak bij Zeeman!quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:01 schreef CREADO het volgende:
voor degene die het willen weten zeeman den haag is gevuld met leuk wol!!
quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:15 schreef -Spring het volgende:
[ link | afbeelding ]
Nou...quote:
Maar als je het niet doet gaat ie dan niet 'krom' trekken?quote:Op woensdag 19 februari 2014 17:12 schreef trui het volgende:
sarabi, volgens mij hoeven er geen lossen meer tussen de clusters. je kunt dat wel doen maar dan wordt het een wat losser geheel. Lucy heeft destijds van alles uitgeprobeerd en kwam toen hierop uit.
neehoor. 3 stokjes nemen best veel ruimte in.quote:Op woensdag 19 februari 2014 17:13 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Maar als je het niet doet gaat ie dan niet 'krom' trekken?
bij de eerste rij is 't meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. het is in zo'n ketting van lossen best lastig om onder 2 lusjes door te haken, de ketting vervormt dan vaak tijdens het haken en je ziet al snel niet meer wat ook weer de 2 lusjes zijn die bij een steek horen. het kan wel hoor, en ik doe 't tegenwoordig vaak wel, maar je kunt ook kiezen voor 1, of de achterste 'bil' lus nemen van de ketting.quote:Op woensdag 19 februari 2014 17:13 schreef Dipkip het volgende:
Onder beide door?Oh ik doe nu steeds onder eentje door. Oeps. Is dat met dat simpele eerste randje ook zo?
Oja dat is natuurlijk ook wel zo....quote:Op woensdag 19 februari 2014 17:16 schreef trui het volgende:
[..]
neehoor. 3 stokjes nemen best veel ruimte in.
hihiquote:Op woensdag 19 februari 2014 17:17 schreef trui het volgende:
[..]
bij de eerste rij is 't meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. het is in zo'n ketting van lossen best lastig om onder 2 lusjes door te haken, de ketting vervormt dan vaak tijdens het haken en je ziet al snel niet meer wat ook weer de 2 lusjes zijn die bij een steek horen. het kan wel hoor, en ik doe 't tegenwoordig vaak wel, maar je kunt ook kiezen voor 1, of de achterste 'bil' lus nemen van de ketting.
girlsfever.com. Ik kreeg afgelopen vrijdag een mailtje dat ze die dag uit Hong Kong verzonden werden en dat het 10 tot 17 werkdagen zou duren en vandaag kwamen ze binnen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:45 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]![]()
X Zo tof! Heb je die op Etsy besteld?
Oh, da's al vlot! Ben benieuwd!quote:Op woensdag 19 februari 2014 13:55 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik zal Kyles koppie maar eens af gaan maken.. Lijfje is al klaar![]()
Ik heb alleen geen wit vilt dus ik krijg het niet helemaal af vandaag
Gaafquote:Op woensdag 19 februari 2014 15:15 schreef -Spring het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ik ga morgen ff vilt halen. Heb alle onderdelen nu gehaakt. En ik moet van mijn vriend de andere poppetjes ook makenquote:Op woensdag 19 februari 2014 17:51 schreef BrainTeaser het volgende:
[..]
Oh, da's al vlot! Ben benieuwd!
Je zou het oogwit ook kunnen haken, maar ik vind dat zelf altijd minder mooi, omdat je dan geen effen vlak krijgt, en omdat de pupil niet midden in het oog zit. En in dit geval krijg je dan echt ronde ogen i.p.v. ovaal.
zeeman den haag en zoetermeer waren al ruim 3 weken schraars in wol assortiment en nu eindelijk gevuld vandaar! Zo leuk die kleurtjesquote:Op woensdag 19 februari 2014 16:43 schreef trui het volgende:
geinig, TG!
geweldig die knopen, spring!
[..]
leuk! wol hebben ze niet zo vaak bij Zeeman!
hahahaquote:
jaaa graag! Ik stuur je even n pm!quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:23 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik wil wel wat opsturen. Hier lag vandaag nog.
Ja hoi! Daar zou je me een heel eind mee op weg helpenquote:Op woensdag 19 februari 2014 20:16 schreef CREADO het volgende:
Wie zocht er nu royal van zeeman ecru color 3 lot 1292. Heb nog 2 bollen liggen. Moest de andere wol een plekkie geven en kwam deze tegen
waar woon je ergens?ik woon in zh.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:41 schreef SpaceInvaders het volgende:
[..]
Ja hoi! Daar zou je me een heel eind mee op weg helpen
Brabant, Breda/Boxtel.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:43 schreef CREADO het volgende:
[..]
waar woon je ergens?ik woon in zh.
foto maken een optie wellicht?quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:49 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb mijn catania wikkel weggegooidgeen idee dus of het 210 is
50 ofzo? Ben gewoon doorgegaan tot ik nog 1 bol hadquote:Op woensdag 19 februari 2014 21:02 schreef PriemGirl het volgende:
Skjoe, weet je nog hoeveel toeren je had voor de omslagdoek? In de beschrijving stond 38 en ben nu met mijn 37ste bezig en hij lijkt nog zo klein namelijk
Ok thxquote:Op woensdag 19 februari 2014 21:08 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
50 ofzo? Ben gewoon doorgegaan tot ik nog 1 bol had
quote:Op woensdag 19 februari 2014 22:48 schreef Dipkip het volgende:
Ik vind het zo leuk![]()
Ik heb nu een soort badjasceintuur
Ahquote:Op woensdag 19 februari 2014 20:49 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb mijn catania wikkel weggegooidgeen idee dus of het 210 is
Haha, ik ben ook pas een uurtje geleden opgehouden.quote:Op donderdag 20 februari 2014 03:11 schreef Dipkip het volgende:
En ja ik was om tien over drie nog aan het haken. Maar nu ga ik echt slapen
Het plarn zelf maken is een heel gedoe maar het ermee haken is wel prettig. Nu nog steeds een deurgordijn op de pen maar ik gebruik wel dun materiaal anders is het te stug.quote:Op donderdag 20 februari 2014 00:54 schreef bloempjuh het volgende:
Haakt hier iemand met plastic (ge-recyclede plastic tasjes)?
In het Engels heet het plarn (plastic yarn) en ik ben nu een week bezig met het haken van een grote boodschappentas. Steviger dan de plastic tasjes van de supermarkt en ik verminder de berg afval enigszins
Leuke kleurtjes, hou wel van vrolijke naaldhouders, heb zelf een tijdje geleden een poppetje gemaakt die mijn belangrijkste haaknaalden mag bewaren, ik heb er teveel voor die ene opberger maar ik raak altijd naalden kwijt dus heb gewoon een hele winkelverzameling aan naalden.quote:Op donderdag 20 februari 2014 07:57 schreef Koningin het volgende:
Mijn haaknaalden zaten nog in een plastic zakje. Tijd voor wat nieuws:
[ link | afbeelding ]
Untitled by estherqueens, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Untitled by estherqueens, on Flickr
Leuke mutsjes.quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:40 schreef Tyler-Girl het volgende:
Goede OP SQ
Erg leuke knopen Spring. Ben idd benieuwd hoe dat er op een knuffel gaat uitzien. Enne linkje?
Ik heb toch een projectje gevonden.
twee mutsjes gemaakt, deze keer in blauw
[ afbeelding ]
maar snijden linkshandigen met rechts? (if so: nooit geweten!quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:06 schreef HannaHaak het volgende:
Ik als superlinkshandige blijf zeggen: leer iemand die nog niet kan haken om het rechtshandig te doen. Is zoveel makkelijker, vooral voor de haakster zelf. Mijn argument: je eet ook met bestek in twee handen, dan kan je ook haken met twee handen (want je gebruiikt ook je andere hand vind ik altijd)
Ik ken iemand die links schrijft maar wel rechts haaktquote:Op donderdag 20 februari 2014 11:59 schreef Vicky het volgende:
Misschien een stomme vraag.. mijn vriendin wil leren haken. Ikaga het haar uitleggen. Zij is echter linkshandig en ik rechtshandig... haken linkshandigen de andere kant op?![]()
Dat ding heb ik op de beurs gezien afgelopen zaterdag, zelfde kraam als waar ik mijn stokhakennaald en bolhouder heb gekocht.quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:48 schreef trui het volgende:
ja! zo'n swift ding zou ik er dan inderdaad ook bij willen.
Die kreeg ik vorige week ook binnenquote:Op donderdag 20 februari 2014 12:27 schreef HannaHaak het volgende:
Gister mijn yarnwinder binnen gekregen (ebay chinees). Wat een leuk speledingetje. Al mijn restanten knotjes netjes tot yarncakes gemaakt.
[ afbeelding ]
Daarom gewoon broer/vriend/echtgenoot op een stoel neerzetten, armen goed houden en streng vasthouden....is een stuk goedkoper.quote:
Gewoon op een bureaustoel zetten die ronddraait, armen boven het hoofd houden en opgelost.quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:47 schreef trui het volgende:
die draaien alleen niet automatisch mee...(op ebay zijn ze een stuk goedkoper zag ik, wel plastic versies, maar allez)
daar had ik nog nooit over nagedacht, is dat echt anders bij linksom/rechtsom haken? wow!quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:49 schreef _Arual_ het volgende:
Als je links haakt, gaat je draad splijten. Ik zou rechts haken.
Dat wist ik ook niet.quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:54 schreef trui het volgende:
[..]
daar had ik nog nooit over nagedacht, is dat echt anders bij linksom/rechtsom haken? wow!
LIF / Het grote haaktopicquote:Op donderdag 20 februari 2014 16:50 schreef Timtom het volgende:
Nou haak ik (wel niet zo heel veel) al zo'n 40 jaar, en heb er nooit last van. Ik snap ook niet wat verschil is als je de draad nu over linker- of de rechterwijsvinger doet, daarmee draai je het garen toch niet uit elkaar. Tenminste ik dus niet.
Bij mij in de straat vroeger zat een wolfabriek, en om een of andere reden is dit bij me blijven hangen. Geen idee waarom, ik ben zelf rechtshandig en ik vond haken toen nog tuttig.quote:Op donderdag 20 februari 2014 17:27 schreef trui het volgende:
nou ja, dat is ook maar 1 voorbeeld. ik dacht even dat je met een wetenschappelijke onderbouwing kwam.al kan ik me ook heus wel iets bij 't effect voorstellen hoor.
dacht al dat dat aan mij lag.... maar ben gewoon rechtshandig dusquote:Op donderdag 20 februari 2014 15:25 schreef trui het volgende:
(en ja, Drops Paris splijt bij iedereen)
quote:Op donderdag 20 februari 2014 19:36 schreef Vicky het volgende:
![]()
Het is gelukt!
![]()
Niet met spiegel.. maar ze is recht tegenover me gaan zitten en is alles in spiegelbeeld gaan doen.
Ze is hooked!!
pfffff... wel resultaten tonen daarna hoorquote:Op donderdag 20 februari 2014 20:07 schreef SpaceInvaders het volgende:
Ik ben nog steeds zo blij, CREADO is mijn heldin![]()
![]()
Ik ben al hard aan het doorhaken nu ik weet dat hij wel af kanquote:Op donderdag 20 februari 2014 20:09 schreef CREADO het volgende:
[..]
pfffff... wel resultaten tonen daarna hoor![]()
quote:Op donderdag 20 februari 2014 20:09 schreef SpaceInvaders het volgende:
[..]
Ik ben al hard aan het doorhaken nu ik weet dat hij wel af kan
Ik heb laatst mijn nichtje leren haken. Ze is links, maar het haken is ze met rechts gaan doen. Wat me opviel, is dat ze bij de omslag echt moet blijven nadenken, anders gaat-ie steevast de verkeerde kant op. (Draad achterwaarts om de naald slaan in plaats van voorwaarts). Echt grappig om te zien hoe die hersenen hun eigen ding willen blijven doen!quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:36 schreef YPPY het volgende:
Wat een leuk oprolding.
Hier nog een linkshandige die rechts haakt. Als kind haakte ik wel linkshandig, maar het nu toch maar rechts geleerd. Er zijn linkshandige voorbeelden, maar die zijn lastiger te vinden. Plaatjes zijn ook altijd voor rechts gemaakt ed, ik haak wel op de 'brei-manier', mijn motoriek rechts is gewoon minder goed. Daardoor gaat het wat langzamer, maar verder is het prima te doen.
Cute!quote:Op vrijdag 21 februari 2014 11:01 schreef Vicky het volgende:
[ afbeelding ]
Cupcake voor mijn vriendinnetje gemaakt. Komt uit het boekje van de Kruidvat
koop maar wel een tubetje secondenlijm. De naald laat best snel los. Ik heb mijn 3,5 nu gelijmd.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:33 schreef Mord_Sith het volgende:
De paarse ebay-haaknaalden worden net door de brievenbus gefrot, ik ben wel onder de indruk! Ze zien er echt een soort van ergonomisch uit, als die duurdere naalden. Heb ze nog niet geprobeerd maar qua uiterlijk zijn ze top!
thnxquote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:54 schreef Dipkip het volgende:
Wat lief die cupcake, en wat netjes gedaan!
Zo ver ben ik nog lang nietquote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:55 schreef Vicky het volgende:
thnx
Mocht je willen heb ik het patroon voor je
Wat deze mevrouw zegtquote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:22 schreef Stormqueen het volgende:
dat hoef je niet te vragen hoor, gewoon doen!
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:47 schreef Stormqueen het volgende:
nou, niet alleen bij Spring op de bank
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:54 schreef kvd het volgende:
Dames...na het breien wil ik leren haken. Dus jullie snappen...ik ben druk aan het oefenen. En net als dipkip wil ik graag een granny stripe deken maken. Heb na meerdere keren proberen het idee volgens mij in de gaten, maar ben niet tevreden over de zijkanten. Hebben jullie tips? Doe ik wat fout?Het ziet er sowieso uit alsof je ketting van lossen te strak is. Ik haak die voor een granny stripe meestal 3 mm groter dan de rest van de deken. Anders trekt het helemaal krom.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijkanten is drie keerlossen + stokje in het smalle gat van de voorgaande rij, of alleen drie keerlossen en daarna de drie stokjes in het volgende gat. (om en om).disclaimer
Misschien niet makkelijk te zien, maar dat deed ik wel (lang leve youtube en omschrijvingenquote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:59 schreef Stormqueen het volgende:
Dus de ene rij begin je met drie keerlossen - drie stokjes in eerstvolgende gat, de rij er op met drie keerlossen - 1 stokje - drie stokjes in eerstvolgende gat
Die lichte kleur ga ik nu ook proberen. Had nog een beetje donkere wol over, waar ik anders niets meer mee zou doen, maar ik maak waarschijnlijk door de kleur toch een fout aan het eind van een toer.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:03 schreef HarrrrieH het volgende:
Zou idd de lossenketting met een maatje groter haken. Verder is het voor een proeflapje misschien handiger om een lichte kleur te gebruiken. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het altijd erg lastig om te zien of ik goed "prik" bij donkere kleuren.
En aan het eind van de andere toeren dan?quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:10 schreef Stormqueen het volgende:
Je moet bij een granny stripe niks ìn lusjes doen he! Alleen de eerste toer!
Ik heb het nooit gedaan, dan moet je in zo'n ketting van lossen gaan zitten prakken terwijl het effect hetzelfde is. Maar als je dat fijner / mooier vindt kun je het ook op die manier doen natuurlijkquote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:18 schreef kvd het volgende:
[..]
En aan het eind van de andere toeren dan?
Zoals hier bij 7.40/9.05
Maar waar maak jij het laatste stokje dan in? Heb jij een leukere video voor me?quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:20 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ik heb het nooit gedaan, dan moet je in zo'n ketting van lossen gaan zitten prakken terwijl het effect hetzelfde is. Maar als je dat fijner / mooier vindt kun je het ook op die manier doen natuurlijk
Tussen de laatste 2 stokjes eigenlijk (of ja, tussen het laatste stokje en de ketting van keerlossen). Vond ik sneller, makkelijker en mooier. Niet uit een filmpje hoor, maar na constant vloeken omdat ik die steek nooit in die kut-losse kreeg ben ik het gewoon zo gaan doenquote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:25 schreef kvd het volgende:
[..]
Maar waar maak jij het laatste stokje dan in? Heb jij een leukere video voor me?
ohhhhh....ik moet dus harder vloekenquote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:29 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Tussen de laatste 2 stokjes eigenlijk (of ja, tussen het laatste stokje en de ketting van keerlossen). Vond ik sneller, makkelijker en mooier. Niet uit een filmpje hoor, maar na constant vloeken omdat ik die steek nooit in die kut-losse kreeg ben ik het gewoon zo gaan doen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind hem leuk hoor! Hoe had je m in gedachten gehad?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 00:26 schreef trui het volgende:
ik heb een muziekdoosje gehaakt. ideetje van internet gejat. niet helemaal geworden zoals ik bedoeld had, maar ik vind 'm toch best leuk geworden.
[ afbeelding ]
oooh goed gelukt sunny!quote:Op vrijdag 21 februari 2014 17:09 schreef Sunnythesun het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
Oogjes zijn iets te groot (het wit), dat had ik nog iets verder mogen bijknippen. Popje is iets kleiner geworden omdat ik met catania gehaakt heb. Maar verder echt een briljant patroonSuper duidelijk en volgbaar. Geen fouten gemaakt omdat het patroon niet duidelijk was. Klasse werk!
mooi!!quote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:24 schreef HarrrrieH het volgende:
Bij deze dan een col. De eerste die ik niet weggegeven heb, maar die helemaal voor mijzelf is!
Ik was er al een tijdje terug mee begonnen en vorige week afgemaakt.
[ afbeelding ]
Zo doe ik het ook bij granny's, veel makkelijker. Ik ben nu aan de deken van Dottie Angel begonnen en daar steek ik wel in de bovenste losse.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:29 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Tussen de laatste 2 stokjes eigenlijk (of ja, tussen het laatste stokje en de ketting van keerlossen). Vond ik sneller, makkelijker en mooier. Niet uit een filmpje hoor, maar na constant vloeken omdat ik die steek nooit in die kut-losse kreeg ben ik het gewoon zo gaan doen
Ik had de neusgaten nog niet gemist. Dus ik zou het denk ik zo laten.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 00:42 schreef trui het volgende:
dank je! ja, de oortjes heb ik bewust anders gedaan, ik wilde zulke.
wat vinden jullie, moet ie nog neusgaten?
Dankjewel!quote:
als je begint in de volgende rij met 1 losse dan ook eindigen met een losse. Dat las ik die beschrijving laatst. En ja dan wordt de zijkant rechterquote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:14 schreef Stormqueen het volgende:
[ afbeelding ]
Zo ziet mijn randje er uit. Is inderdaad niet kaarsrecht, daarvoor zou je nog een extra rand kunnen toevoegen
Die snap ik niet helemaal?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:06 schreef CREADO het volgende:
[..]
als je begint in de volgende rij met 1 losse dan ook eindigen met een losse. Dat las ik die beschrijving laatst. En ja dan wordt de zijkant rechter
Volgens mij had ze me dat ook uitgelegd (tenminste, als ik de uitleg van Stormqueen en die van jou snapquote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:06 schreef CREADO het volgende:
[..]
als je begint in de volgende rij met 1 losse dan ook eindigen met een losse. Dat las ik die beschrijving laatst. En ja dan wordt de zijkant rechter
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:54 schreef kvd het volgende:
Dames...na het breien wil ik leren haken. Dus jullie snappen...ik ben druk aan het oefenen. En net als dipkip wil ik graag een granny stripe deken maken. Heb na meerdere keren proberen het idee volgens mij in de gaten, maar ben niet tevreden over de zijkanten. Hebben jullie tips? Doe ik wat fout?deze is handig om te beginnen. Recht toe recht aanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
dames, wellicht kan deze in de OP?
http://easycrochetpattern(...)afghan-tutorial.htmlBy DMB
Maar zoals zij het doet is toch ook zoals ik het doe, of mis ik nou iets?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:13 schreef CREADO het volgende:
[..]
deze is handig om te beginnen. Recht toe recht aan![]()
dames, wellicht kan deze in de OP?
http://easycrochetpattern(...)afghan-tutorial.html
lees even de linkquote:
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:15 schreef CREADO het volgende:
[..]
lees even de linkdan snap je hem zeker...
het is om rechte lap te krijgen.. eerst een stokje en dan pas 3...daarna 2 stokjes en daarna drie... zo bijvoorbeeld...
Ja, dat is zoals ik het doequote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:15 schreef CREADO het volgende:
[..]
lees even de linkdan snap je hem zeker...
het is om rechte lap te krijgen.. eerst een stokje en dan pas 3...daarna 2 stokjes en daarna drie... zo bijvoorbeeld...
ja zag het niet zo goedquote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:16 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat is zoals ik het doe
ben ik ook een ster in hahahaquote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:16 schreef Stormqueen het volgende:
dan zal het aan mijn uitlegskills liggen vrees ik
Nee hoor, ik snapte hetquote:Op zaterdag 22 februari 2014 20:16 schreef Stormqueen het volgende:
dan zal het aan mijn uitlegskills liggen vrees ik
Ligt er aan, voor in de kinderwagen of klein wiegje is dat genoeg, voor een ledikant niet.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:22 schreef PaarsBeestje het volgende:
Dames? Ik maak momenteel een babydekentje. Zou 80cm bij 80cm genoeg zijn?
Tot hoever zou ik dan moeten doorgaan? Ik heb geen flauw idee van de matenquote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:23 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ligt er aan, voor in de kinderwagen of klein wiegje is dat genoeg, voor een ledikant niet.
Ledikantdekentje moet minimaal 1 meter breed zijn. De lengte is wat minder interessant, meestal maak je zo'n bedje toch niet hoog op, maar standaard fabrieksmaat is 100x150 cm.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:24 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Tot hoever zou ik dan moeten doorgaan? Ik heb geen flauw idee van de maten
Sjips, ik kom wit te kort en dat garen wordt niet meer gemaakt. Maar even kijken hoe ik het oplos. Dank je wel!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:25 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ledikantdekentje moet minimaal 1 meter breed zijn. De lengte is wat minder interessant, meestal maak je zo'n bedje toch niet hoog op, maar standaard fabrieksmaat is 100x150 cm.
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:30 schreef Stormqueen het volgende:
(ik heb tijdens mijn studie vijf jaar een weekendbaantje bij Baby-Dump gehad, vandaar![]()
)
Ik heb ooit eens een hele batch in allerlei kleuren gekocht van een katoenmix van Schachenmayr van iemand die met de hobby stopte en van haar enorme voorraad afmoest. Fantastisch spul maar wel in de categorie op=op.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:45 schreef HarrrrieH het volgende:
Paars Beestje. Wat heb je tot nu toe gemaakt? Met welke wol?
Dan wordt t toch gewoon lekker een dekentje voor de wieg of voor de kinderwagen?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:56 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens een hele batch in allerlei kleuren gekocht van een katoenmix van Schachenmayr van iemand die met de hobby stopte en van haar enorme voorraad afmoest. Fantastisch spul maar wel in de categorie op=op.
Fotootje:
[ afbeelding ]
Leuk!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:58 schreef Stormqueen het volgende:
mijn babydeken valt trouwens ook veel kleiner uit ondanks naar mijn idee ruim opgezette lossen. Ben nog in dubio of ik er dan een rand van 10 cm omheen maak of het verkoop als wiegendeken
[ afbeelding ]
Ik ga proberen het zo groot mogelijk te krijgen maar ik heb nog 1,5 bolletje bruin en een halve bol wit. De rest heb ik nog genoeg van. Even puzzelen maar. Van tevoren niet goed over nagedacht en het is m'n eerste grannydeken.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 22:00 schreef HarrrrieH het volgende:
[..]
Dan wordt t toch gewoon lekker een dekentje voor de wieg of voor de kinderwagen?
Ja, uiteindelijk zie je dat niet als je de deken instopt. Ik denk nog even!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 22:02 schreef HarrrrieH het volgende:
Hmm lastig stormgqueen. Ik vind m zo eigenlijk ook wel erg leuk. Misschien dat een dikke rand wel een beetje afbreuk doet aan het strepenpatroon...
Gelukkig heb je nog even de tijd om na te denken tijdens het wegwerken van al die losse draadjes!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 22:04 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ja, uiteindelijk zie je dat niet als je de deken instopt. Ik denk nog even!
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 22:16 schreef HarrrrieH het volgende:
[..]
Gelukkig heb je nog even de tijd om na te denken tijdens het wegwerken van al die losse draadjes!
kleurtjesquote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:56 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens een hele batch in allerlei kleuren gekocht van een katoenmix van Schachenmayr van iemand die met de hobby stopte en van haar enorme voorraad afmoest. Fantastisch spul maar wel in de categorie op=op.
Fotootje:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 22:16 schreef HarrrrieH het volgende:
[..]
Gelukkig heb je nog even de tijd om na te denken tijdens het wegwerken van al die losse draadjes!
quote:
Op de een of andere manier niet de kleuren die ik voor een babydeken zou verwachten, maar wel een hele mooie combi.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 21:58 schreef Stormqueen het volgende:
mijn babydeken valt trouwens ook veel kleiner uit ondanks naar mijn idee ruim opgezette lossen. Ben nog in dubio of ik er dan een rand van 10 cm omheen maak of het verkoop als wiegendeken
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |