Sven Kramer denkt dat de schaatsfans in Noorwegen weinig begrip hebben voor de afmelding van Havard Bökko en Sverre Lunde Pedersen op de 10 kilometer bij de Olympische Spelen. 'Dat zal wel voor de nodige opschudding zorgen', denkt Kramer. 'De 10 kilometer is een afstand met veel historische waarde.' .
Aan de andere kant zegt de Fries de keuze wel te begrijpen. 'Het is meer onmacht. Ze zijn op dit moment gewoon niet goed genoeg. Ik had ook geen rekening met ze gehouden. Dus voor mij maakt het niet zoveel uit.'
Kramer denkt dat er vijf kanshebbers op een medaille zijn op de 10 kilometer. De TVM'er verwacht concurrentie van Jorrit Bergsma, Bob de Jong, de Belg Bart Swings en de Zuid-Koreaanse titelverdediger Lee Seung-hoon.
Eerder in het toernooi besloot Kramer zelf af te zien van deelname op de 1500 meter, omdat hij zich volledig wilde concentreren op de 10 kilometer en de ploegachtervolging. 'Dus wie ben ik om hier wat van te zeggen', aldus Kramer.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !