Er zijn dogma's die je als gelovige accepteert en niet ondervraagt, zoals dat Mohammed de profeet van God is, dat Jezus niet de zoon van God is en dat de Koran het geopenbaarde woord van God is, et cetera, maar door de eeuwen heen heeft men hierbuiten genoeg gediscussieerd en ondervraagd, hence de verschillende stromingen en madhabs die tot stand kwamen. Het is van belang dat je je standpunt terug kunt voeren tot een keten van betrouwbare overleveringen, verzen uit de Koran of een consensus onder geleerden.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:29 schreef Weissman het volgende:
[..]
Het is in de Islam toch verboden om sommige onderwerpen in twijfel te trekken en er kritische vragen over te stellen?
Iman staat toch gelijk aan ''teslimiyet'' dus geen vragen stellen erover?
De Koran is daar juist toch wel kritiisch over, waarom iets wel / niet zo is?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:35 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Er zijn dogma's die je als gelovige accepteert en niet ondervraagt, zoals dat Mohammed de profeet van God is, dat Jezus niet de zoon van God is en dat de Koran het geopenbaarde woord van God is, maar door de eeuwen heen heeft men hierbuiten genoeg gediscussieerd en ondervraagd, hence de verschillende stromingen en madhabs die tot stand kwamen. Het is van belang dat je je standpunt terug kunt voeren tot een keten van betrouwbare overleveringen, verzen uit de Koran of een consensus onder geleerden.
Wat moet ik onderbouwen, je komt met 2 proposities, ik zeg dat zij niet zo zijn. Iman heeft vrij weinig met teslimiyet te maken, zo ook dat je maar bij sommige dingen neer te leggen hebt.quote:
Dat is dan toch ook geen punt van geschil meer als het expliciet in de Koran wordt vermeld?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Koran is daar juist toch wel kritiisch over, waarom iets wel / niet zo is?
Ging meer over de uitleg van dogma's, dat die wel uitgelegd worden en het derhalve niet echt dogma's meer zijn?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:39 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dat is dan toch ook geen punt van geschil meer als het expliciet in de Koran wordt vermeld?
Ja, maar wordt het als een beter leg je je hierbij neer gepresenteerd of tracht de koran dit rationeel te onderbouwen?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:39 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dat is dan toch ook geen punt van geschil meer als het expliciet in de Koran wordt vermeld?
Ah, op die manier. Wellicht geen goede voorbeelden, inderdaad, maar er zijn natuurlijk andere zaken waarover God zegt...quote:Op zondag 9 februari 2014 16:40 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Ging meer over de uitleg van dogma's, dat die wel uitgelegd worden en het derhalve niet echt dogma's meer zijn?
quote:2:216 Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not.
Echt een meestervers ook.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:42 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Wellicht geen goede voorbeelden, inderdaad, maar er zijn natuurlijk andere zaken waarover God zegt...
[..]
Welke kanttekeningen plaats je bij deze vers dan?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:42 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Wellicht geen goede voorbeelden, inderdaad, maar er zijn natuurlijk andere zaken waarover God zegt...
[..]
Daar maak je een goed punt, inderdaad.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, maar wordt het als een beter leg je je hierbij neer gepresenteerd of tracht de koran dit rationeel te onderbouwen?
kom je gezellig mee?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:29 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Wel gaan dan, hè? We zien een uitgebreide fotoreportage van het etentje morgen wel in dit topic tegemoet.
Mwuah, bij voorbaat aannemen dat ik betere inzichten heb is niet constructief denk ikquote:Op zondag 9 februari 2014 16:50 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Daar maak je een goed punt, inderdaad.Maar misschien is het voorbeeld van varkensvlees en alcohol een betere? Moslims eten en drinken dit simpelweg niet omdat God het verboden heeft, ongeacht morgen een studie aan zal tonen dat alcohol geen nadelige gevolgen heeft en gezond is. Maar jij hebt hier beter inzicht in dan ik.
Mooi mesquote:Op zondag 9 februari 2014 16:57 schreef sylvesterrr het volgende:
[ link | afbeelding ]
Auw!!
Komt ervan als ik geen halal kip koop...
Oe, lekker!quote:Op zondag 9 februari 2014 16:27 schreef groenappeltje20 het volgende:
[..]
ewa vergeet de marokkaanse koekjes niet, dan neem ik baklava mee.
quote:Op zondag 9 februari 2014 16:57 schreef sylvesterrr het volgende:
[ link | afbeelding ]
Auw!!
SPOILERTAG. ZULKE. SHIT.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:57 schreef sylvesterrr het volgende:
[ link | afbeelding ]
Auw!!
Die opmerking was om aan te geven dat mijn kennis hierover beperkt is en dat ik opensta voor nieuwe inzichten en om van je te leren.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mwuah, bij voorbaat aannemen dat ik betere inzichten heb is niet constructief denk ik
Wat betreft varkensvlees en alcohol, is er nog steeds het een en ander aan itjihaad nodig, alles verwerpt zijn eigen geboden bijvoorbeeld als het bijdraagt aan je overleving? Ook over alcohol wordt er gezegd dat de nadelen meer zijn dan de voordelen, de nadelige gevolgen van alcohol is ons alles bekend toch, en niet louter alleen de gezondheid, maar ook de sociale en morele gevolgen van alcohol gebruik?
1 x was grappig. Nu is het gewoon lame.quote:Op zondag 9 februari 2014 17:04 schreef Weissman het volgende:
[..]
Ik meen het lan.
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 9 februari 2014 17:00 schreef Crip het volgende:
[..]![]()
![]()
Allah ej shafiek! Rustig aan met dat mes he.
oley oleyy tililili.. Je weet wel vrouwen die gillen met hun handen voor de mondquote:Op zondag 9 februari 2014 17:00 schreef Crip het volgende:
[..]
Oe, lekker!De koekjes staan al klaar!
Jij bent 'lan'..quote:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!quote:Op zondag 9 februari 2014 17:07 schreef groenappeltje20 het volgende:
[..]
oley oleyy tililili.. Je weet wel vrouwen die gillen met hun handen voor de mond
Blijkbaar kun je wel typen...quote:Op zondag 9 februari 2014 17:07 schreef sylvesterrr het volgende:
Een opmerking maken over hoe mooi het mes is terwijl ik verga van de pijn... Echt typisch Weiss.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |