Ik hou niet van cultuurtradities als ze niet tot stand zijn gekomen door intellect.quote:
quote:Op zondag 9 februari 2014 15:46 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik vind de eigenschap om empathie te kunnen hebben met mensen, ongeacht hun afkomst, religie of sociale status, erg belangrijk.
Inderdaad. Je hebt tradities en je hebt tradities. Het is achterlijk om een traditie in ere te houden die de ontwikkeling van de mens tegenhoudt, zoals, ik noem maar wat, het niet naar school sturen van meisjes. Maar bijvoorbeeld het verlenen van emotionele steun en het verzorgen van eten en drinken aan een familie die bezig is met de uitvaart van een pas overleden familielid, zodat hun lasten een stuk verminderen, is een mooie traditie die wij hebben die sociale banden alleen maar versterkt.quote:Op zondag 9 februari 2014 15:47 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Ik hou niet van cultuurtradities als ze niet tot stand zijn gekomen door intellect.
[..]
heb je nog een zitplaats vrij? I love visssssquote:Op zondag 9 februari 2014 15:57 schreef Crip het volgende:
[..]
Geroosterde tomatensoep met gegrilde vis en een spinazie salade.
Ofcourse! Je bent welkom.quote:Op zondag 9 februari 2014 15:59 schreef groenappeltje20 het volgende:
[..]
heb je nog een zitplaats vrij? I love visssss
Exact, als je iets doet moet je altijd weten waarom je het doet. Mensen die iets doen omdat hun ouders dat ook deden, vind ik een beetje vreemd.quote:Op zondag 9 februari 2014 15:56 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Inderdaad. Je hebt tradities en je hebt tradities. Het is achterlijk om een traditie in ere te houden die de ontwikkeling van de mens tegenhoudt, zoals, ik noem maar wat, het niet naar school sturen van meisjes. Maar bijvoorbeeld het verlenen van emotionele steun en het verzorgen van eten en drinken aan een familie die bezig is met de uitvaart van een pas overleden familielid, zodat hun lasten een stuk verminderen, is een mooie traditie die wij hebben die sociale banden alleen maar versterkt.
quote:Op zondag 9 februari 2014 16:06 schreef Arcadia het volgende:
Vrouwen die altijd zogenaamd eten met elkaar delen, maar dan uiteindelijk elkaar nooit bezoeken.
quote:En dat wat je zei is iets vanuit de islam,
Nee, ik verbaas me er gewoon over dat je iets positiefs gelijkt linkt aan de islamquote:
Nee, want dat is iets dat voortkwam uit de ahadith. Praten zonder kennis is echt makkelijk mainquote:Op zondag 9 februari 2014 16:14 schreef Weissman het volgende:
[..]
Nee, ik verbaas me er gewoon over dat je iets positiefs gelijkt linkt aan de islam![]()
Alsof religie monopoly heeft over ''goede daden''
Dat is mogelijk natuurlijk, ik geloof je meteen. Mijn moeder en zusje die naar de begrafenis van mijn oma waren geweest vertelden mij dat men toen 3 dagen zelf niet heeft hoeven koken omdat de buren voor dermate genoeg eten hadden gezorgd. Ik vond dit mooi om te horen. Maar dit was natuurlijk mar een voorbeeld.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:06 schreef Arcadia het volgende:
Vrouwen die altijd zogenaamd eten met elkaar delen, maar dan uiteindelijk elkaar nooit bezoeken.
[..]
Exact, als je iets doet moet je altijd weten waarom je het doet. Mensen die iets doen omdat hun ouders dat ook deden, vind ik een beetje vreemd.
En dat wat je zei is iets vanuit de islam, TS schijnt hier vast een beter licht op, maar het was zo dat in dat huis niet gekookt mocht worden voor een bepaalde tijd, dus komt visite meestal met eten aanzetten. Ik heb het zelf nooit in praktijk gezien though.
quote:Op zondag 9 februari 2014 16:15 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Nee, want dat is iets dat voortkwam uit de ahadith. Praten zonder kennis is echt makkelijk main
En dat heb ik niet gezegd.
Alleen mijn moeder en ik. o: Klinkt goed!quote:Op zondag 9 februari 2014 16:06 schreef groenappeltje20 het volgende:
[..]
met ze hoevelen zijn jullie thuis? Ik ga naast jou zitten. Zullen we daarna iets leuks doen?
Het was volgens mij inderdaad 3 dagen, maar ik ben er niet zeker van. Uiteraard. Allah rahmet eylesin.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:16 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dat is mogelijk natuurlijk, ik geloof je meteen. Mijn moeder en zusje die naar de begrafenis van mijn oma waren geweest vertelden mij dat men toen 3 dagen zelf niet heeft hoeven koken omdat de buren voor dermate genoeg eten hadden gezorgd. Ik vond dit mooi om te horen. Maar dit was natuurlijk mar een voorbeeld.
Soms beïnvloedt religie de leefwijze van mensen op zo'n manier dat iets traditie wordt. Besnijdenis bij jongens is zo'n voorbeeld. Vanuit het geloof is het niet verplicht, het wordt aangeraden, maar onder het volk heerst de opvatting/traditie dat een onbesneden jongen geen man is.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:14 schreef Weissman het volgende:
[..]
Nee, ik verbaas me er gewoon over dat je iets positiefs gelijkt linkt aan de islam![]()
Alsof religie monopoly heeft over ''goede daden''
yallah zina, ik kom..quote:Op zondag 9 februari 2014 16:17 schreef Crip het volgende:
[..]
Alleen mijn moeder en ik. o: Klinkt goed!
Soms iets te veel ja. Waardoor mensen zelf niet meer kunnen nadenken waarom ze zich aan die tradities houden.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:19 schreef TheMagnificent het volgende:
Soms beïnvloedt religie de leefwijze van mensen
En dat was toch het probleem waar iedereen het eens mee was, dus wat is het nut nu om dit te zeggenquote:Op zondag 9 februari 2014 16:22 schreef Weissman het volgende:
[..]
Soms iets te veel ja. Waardoor mensen zelf niet meer kunnen nadenken waarom ze zich aan die tradities houden.
Omdat religie hier aan bijdraagt.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:24 schreef Arcadia het volgende:
[..]
En dat was toch het probleem waar iedereen het eens mee was, dus wat is het nut nu om dit te zeggen
Amin.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:17 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Het was volgens mij inderdaad 3 dagen, maar ik ben er niet zeker van. Uiteraard. Allah rahmet eylesin.
En hoezo denk je dat daar niet over is nagedacht? Het punt dat Arcadia maakt, is juist dat men de oorsprong en effecten van een traditie dient te ondervragen.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:22 schreef Weissman het volgende:
[..]
Soms iets te veel ja. Waardoor mensen zelf niet meer kunnen nadenken waarom ze zich aan die tradities houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |