Twentsche_Ros | donderdag 6 februari 2014 @ 10:28 |
De volgende tekst staat op de site van de PVV: www.pvv.nl. Voorzitter, laat ik beginnen met het fundament van de islam, de Koran. De plicht voor alle moslims om strijd te leveren tegen niet-moslims, vormt het kernthema van de Koran, de islamitische Mein Kampf, en met strijd wordt bedoeld: oorlog, jihad. De Koran is vooral een krijgsboek – waarin opgeroepen wordt niet-moslims af te slachten (2:191, 3:141, 4:91, 5:33), te braden (4:56, 69:30-69:32) en om bloedbaden onder hen aan te richten (47:4). Joden worden vergeleken met apen en zwijnen (2:65, 5:60, 7:166). Mensen die geloven dat Jezus Christus de zoon van God is, moeten volgens de Koran bestreden worden (9:30). Nu is het vaker zo dat de PVV, cq Geert Wilders de Koran citeert en vaker heb ik gehoord dat dit nogal eenzijdig gebeurt en niet helemaal klopt. Vandaar dat ik zelf bovenstaande teksten heb nagelezen op: http://www.koranonline.nl/koran/nl/?go=NL Om de tekst in de juiste context te plaatsen heb ik ook voorafgaande en latere soera’s bekeken. Allereerst de oproepen tot het afslachten van Niet-Moslims Er staat vanaf 2:190 t/m 2:192 190. En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief. 191. En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen. 192. Maar als zij ophouden, dan is Allah zeker Vergevensgezind, Genadevol. Dit klopt dus niet. Er wordt alleen maar gezegd dat je mensen moet bevechten die jou aanvallen. En als de aanvallers ophouden, hou je zelf ook op. Prima toch. Niks mis mee. Je mag je verdedigen 3:140 t/m 3:142 140. Als gij (Moslims) letsel krijgt (in de strijd); dat volk (de tegenstander) is reeds een dergelijk letsel overkomen. Zulke dagen laten Wij onder de mensen wisselen, opdat Allah degenen, die geloven onderscheide en uit uw midden getuigen (martelaren) neme en Allah heeft de onrechtvaardigen niet lief. 141. Opdat Allah de gelovigen moge louteren en de ongelovigen vernietigen. 142. Denkt gij, dat gij het paradijs moogt binnengaan, terwijl Allah degenen uwer die strijden en standvastig zijn nog niet heeft onderscheiden? Dit klopt ook niet. Hierbij wordt gezegd dat allen degene die strijd voert tegen de moslims gedoemd is om door Allah gestrafd te worden. Er wordt niet opgeroepen om “op aarde” dit reeds uit te voeren. Allah zal er voor zorgen. En dan niet automatisch alle niet-moslims. Maar gewoon diegene die strijd levert tegen de Moslims. 4:90 t/m 4:92 90. Behalve degenen die tot een volk behoren waarmee gij een verbond gesloten hebt, of zij die tot u komen terwijl hun hart zich verzet u te bestrijden of hun eigen volk aan te vallen. En indien Allah wilde, zou Hij hun macht tegen u hebben gegeven; dan zouden zij zeker tegen u hebben gevochten. Dus, als zij zich van u op een afstand houden en u niet bestrijden en u vrede aanbieden - heeft Allah u niet toegestaan iets tegen hen te ondernemen. 91. Gij zult anderen vinden die veilig bij u willen zijn en bij hun eigen volk; telkens wanneer zij tot vijandigheid worden opgeroepen, doen zij blindelings mee. Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven. 92. Het betaamt een gelovige niet, een andere gelovige te doden, tenzij dit bij vergissing gebeurt. En wie een gelovige bij vergissing doodt moet een gelovige slaaf bevrijden en bloedgeld betalen ter overhandiging aan de erfgenamen, tenzij deze het uit liefdadigheid kwijtschelden. Maar indien hij (de gedode) tot een u vijandig gezind volk behoort en een gelovige is, dan moet (de overtreder) een gelovige slaaf bevrijden en als hij van een volk is waarmede gij een verbond hebt, dan moet een bloedgeld aan zijn familie worden betaald en een gelovige slaaf worden bevrijd. Maar wie er geen vindt, moet twee maanden achtereenvolgens vasten - een boete van Allah. En Allah is Alwetend, Alwijs. Ook hier weer: Alleen strijd leveren tegen degene die jou aanvalt. Niet automatisch alle niet-moslims. 5:32 t/m 5:34 32. Deswegen schreven Wij de kinderen Israėls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken. En voorzeker Onze boodschappers kwamen met duidelijke tekenen tot hen en toch - werden daarna -velen hunner op aarde tot over treders. 33. De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen. 34. Dit, met uitzondering van hen die berouw tonen, voordat gij hen in uw macht hebt. Weet derhalve, dat Allah Vergevensgezind, Genadevol is. En wederom: Alleen degene die oorlog voeren tegen Allah, mag je aanvallen. Als iemand zich gedraagt (cq geen strijd levert), gebeurt er niks. En dat geldt ook voor de kinderen Israėls. 4:55 t/m 4:57 55. En sommigen hunner geloofden er in en sommigen hunner weerhielden anderen er van te (geloven). De hel, met het laaiende vuur is toereikend (voor hen). 56. Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan. Waarlijk, Allah is Almachtig, Alwijs. 57. En degenen, die geloven en goede daden verrichten, zullen Wij tuinen doen binnengaan waar doorheen rivieren stromen om er eeuwig te vertoeven, daarin zullen zij reine metgezellen hebben en Wij zullen hen door schaduw omringen. Er wordt niet opgeroepen dat Moslims Ongelovigen hier op aarde moeten braden. Het zal alleen hun lot zijn na hun dood. Ze komen dan nl in de hel. Dat is dus net zo als bij het Christendom. 69:11 t/m 69:33 11. Ziet, toen de wateren stegen, droegen Wij u de ark binnen, 12. Opdat Wij dit tot een les voor u mochten maken en opdat degene die deze (gebeurtenis) kan onthouden zich deze moge herinneren. 13. En wanneer een enkele stoot op de bazuin zal worden geblazen, 14. En de aarde en de bergen van hun plaats zullen worden opgeheven en terstond zullen worden verbrijzeld, 15. Op die Dag zal de grote gebeurtenis plaats vinden. 16. En de hemelen zullen uiteen splijten, zodat deze op die Dag zwak zullen zijn. 17. En de engelen zullen op de zijden ervan staan. En op die Dag zullen acht engelen de troon van uw Heer boven zich houden. 18. Dan zult gij worden bloot gelegd en geen uwer geheimen zal verborgen blijven. 19. En hij, aan wie zijn boek in de rechter hand wordt gegeven, zal zeggen: "Komt, leest mijn boek. 20. Voorzeker, ik wist dat ik mijn afrekening tegemoet moest gaan." 21. Deze zal dan een heerlijk leven krijgen 22. In een verheven tuin, 23. Waarvan het fruit gemakkeljik bereikbaar zal zijn. 24. "Eet en drinkt smakelijk als loon voor hetgeen gij in vroeger dagen hebt gedaan." 25. Maar, hij wiens boek in de linker hand wordt gegeven, zal zeggen: "O was mijn boek mij maar niet gegeven! 26. En had ik maar niet geweten wat mijn oordeel was! 27. O, had de dood maar aan mij een einde gemaakt! 28. Mijn rijkdom heeft mij niet gebaat, 29. Mijn macht is van mij weg gegaan." 30. Grijpt hem en boeit hem. 31. Werpt hem dan in de hel. 32. Bindt hem vervolgens met een ketting vast waarvan de lengte zeventig armlengten bedraagt; 33. Want hij geloofde niet in Allah, de Grote. Volgens mij is dit gewoon de beschrijving van de hel. Dus iets wat na de dood gebeurt. En geen oproep voor moslims om dit ongelovigen op aarde aan te doen. 47:1 t/m 47:4 1. Zij, die (de Waarheid) verwerpen en mensen van Allah's weg afleiden, hun werk zal Hij vruchteloos maken. 2. Maar zij, die geloven en goede werken doen en in hetgeen aan Mohammed is ge openbaard, geloven - dit is de Waarheid van hun Heer - hun fouten zal Hij van hen wegnemen en hun toestand verbeteren. 3. Dat is omdat de ongelovigen de leugen volgen, terwijl de gelovigen de Waarheid van hun Heer volgen. Zo deelt Allah aan de mensen hun toestand mede. 4. Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken. En wederom: Je mag de vijand in tijd van oorlog aanvallen. Niet zomaar je tegenstanders. 2:62 t/m 2:67 62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren. 63. En toen Wij een verbond met u aangingen en de berg hoog boven u verhieven, zeiden Wij: "Houdt vast, wat Wij u hebben gegeven en bedenkt wat het bevat, zodat gij behoed zult worden." 64. Maar gij wenddet u af en, had Allah u Zijn genade en barmhartigheid niet betoond, dan zoudt gij zeker zijn ondergegaan. 65. Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Alzo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen." 66. Zo maakten Wij hen tot een voorbeeld voor hen die in die tijd leefden en voor degenen, die na hen kwamen en tot een les voor de godvrezenden. 67. En toen Mozes tot zijn volk zeide: "Waarlijk, Allah gebiedt u, een koe te slachten", zeiden zij: "Drijft gij de spot met ons?" Hij zeide: "Ik zoek toevlucht bij Allah, om niet tot de onwetenden te behoren." Alleen de Joden die de Sabath ontheiligen worden met apen vergeleken. Niet de Joden die zich netjes aan de Sabath houden. Volgens mij kunnen rechtgeaarde Joden zich hier prima mee verenigen. 5:58 t/m 5:62 58. En zij die, wanneer gij tot het gebed roept het tot spotternij en spel maken. Dit komt doordat zij een volk zijn dat niet begrijpt. 59. Zeg: "O, mensen van het Boek, gij haat ons slechts, omdat wij in Allah geloven en in hetgeen ons is nedergezonden en in hetgeen voordien was nedergezonden of doordat de meesten van u ongehoorzaam zijn." 60. Zeg: "Zal ik u vertellen over degenen wier straf bij Allah erger is dan dit? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald." 61. Wanneer zij tot u komen, zeggen zij: "Wij geloven," terwijl zij met ongeloof binnenkomen en er mee heengaan en Allah weet het beste, wat zij verbergen. 62. En gij ziet velen hunner zich haasten om zonde te bedrijven en overtreding en van verboden dingen te gebruiken. Het is inderdaad slecht, wat zij doen. Alleen degenen die Allah vervloeken en spotternij bedrijven, zullen door Allah zelf tot apen worden gemaakt. Er wordt volgens mij niet specifiek naar een volk gerefereerd. 7:160 t/m 7:166 160. En Wij verdeelden hen in twaalf stammen, als afzonderlijke volkeren. En Wij openbaarden aan Mozes, toen zijn volk om drinken vroeg: "Sla de rots met uw staf" en er ontsprongen twaalf bronnen aan: elke stam kende zijn drinkplaats. En Wij deden wolken hen overschaduwen en Wij zonden Manna en kwartels voor hen neder. "Eet van de goede dingen, waarmede Wij u hebben voorzien." En zij deden Ons geen onrecht aan, maar zij schaadden zichzelf. 161. En toen er tot hen werd gezegd: "Woont in deze stad en eet ervan waar gij ook wilt en zegt: 'God, verlicht onze last', en gaat de poort in nederigheid binnen, Wij zullen u uw tekortkomingen vergeven. Wij zullen meer geven aan hen die goed doen." 162. Maar de onrechtvaardigen onder hen vervingen het woord door een ander dat niet tot hen was gesproken. Daarom zonden Wij een kastijding van de hemel over hen neder omdat zij onrechtvaardig waren. 163. En vraag hun omtrent de stad, die aan de zee lag. Toen zij de Sabbath ontheiligden verscheen vis op hun Sabbath aan de oppervlakte van het water, maar de dag waarop zij geen Sabbath hielden kwam zij niet tot hen. Zo beproefden Wij hen omdat zij overtreders waren. 164. Toen een gedeelte hunner zeide: "Waarom predikt gij tot een volk dat Allah wil vernietigen of met een strenge kastijding gaat straffen?" Het andere deel antwoordde: "Als een verontschuldiging tegenover uw Heer en opdat zij rechtvaardig mogen worden." 165. En toen zij de vermaning vergaten redden Wij degenen die het kwade verboden en grepen de onrechtvaardigen met een strenge straf aan, omdat zij verkeerd handelden. 166. En toen zij overtraden, hetgeen hun was verboden, zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen." Wederom: Uitsluitend degene die (individueel) verkeerd handelt, wordt vergeleken met apen. Niet een heel volk. 9:28 t/m 9:31 28. O, gij die gelooft, de afgodendienaren zijn voorzeker onrein. Zij zullen daarom na (verloop van) dit jaar de heilige Moskee niet naderen. En als gij armoede vreest, zal Allah u als Hij wil, uit Zijn overvloed verrijken. Voorzeker, Allah is Alwetend, Alwijs. 29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign. 30. En de Joden zeggen: "Ezra is de zoon van Allah" en de Christenen zeggen: "De Messias is de zoon van Allah." Dit is, hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van degenen die vََr hen ongelovig waren; Allah's vloek zij over hen, hoe zijn zij afgekeerd! 31. Zij hebben naast Allah hun geleerde mannen en hun monniken tot Heren genomen. En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen slechts de ene God te aanbidden. Er is geen God naast Hem. Hij is verheven boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen. Zoals ik het lees, is dit wederom de beschrijving van het lot van ongelovigen na de dood. En de straf die Allah voor hen in petto heeft. EINDCONCLUSIE: Mijn eindconclusie is dat de teksten door de PVV helemaal uit hun context worden gehaald. En de hel en verdoemenisteksten die er uiteindelijk instaat zijn stuk voor stuk ook in de bijbel wel terug te vinden. | |
Prospos | donderdag 6 februari 2014 @ 10:30 |
veel blabla. het is maar hoe je zo'n boek interpreteert. en het gaat op dat gebied met elk geloof mis. | |
SpecialK | donderdag 6 februari 2014 @ 10:31 |
Waar staat precies dat het gaat om mensen die jou direct (met fysiek geweld) aanvallen? | |
Twentsche_Ros | donderdag 6 februari 2014 @ 10:33 |
vers 190: "..... die tegen u strijden....." | |
SpecialK | donderdag 6 februari 2014 @ 10:33 |
Ik strijd tegen kinderkanker. Moet ik nu naar de gevangenis voor geweldpleging? | |
ReplaR | donderdag 6 februari 2014 @ 10:40 |
Wat jodenhaat betreft interpreteren ze het allemaal hetzelfde... | |
Peunage | donderdag 6 februari 2014 @ 10:56 |
Wat hiernaast ook interessant is, de historische context van verschillende verzen. Je zult zien dat veel verzen gaan over een bestaand conflict, iets wat al bezig is. Dus "slaat in op hun nekken" is iets wat in die tijd sowieso gebeurde in een conflict. Daarom raad ik iedereen aan om de film "the messenger" te kijken. Dan krijg je een stukje geschiedenis mee en helpt het om het 1 en ander te snappen. | |
deedeetee | donderdag 6 februari 2014 @ 11:48 |
Het zijn niet de koranverzen die voor problemen zorgen, het zijn de mensen die anderen kwaad willen doen. Als je hond wilt slaan kun je altijd wel een stok vinden. En sommige mensen hebben van nature toch al een bloedhekel aan honden. | |
Peunage | donderdag 6 februari 2014 @ 12:05 |
Wat anti-semitisme betreft, niemand kan ontkennen dat dit veelvuldig voorkomt bij Arabieren (niet perse moims) en Moslims. Maar dat heeft heel simpel met Israėl en Palestina te maken. Zo had Mohammed (profeet van de Islam) een Joodse buurman, en was 1 van zijn vrouwen zelfs joods (later bekeerd). Er waren in die tijd conflicten ontstaan tussen moslims (nieuwkomers, als in nieuwe religie) en machtige joodse stammen die deze nieuwe groep niet tolereerden. Probleem is dat de anti-semitisme kaart te snel getrokken wordt. Als ik ruzie krijg met een Jood/jood en ik sla diegene, dan ben ik al heel snel een anti-semiet. Terwijl ons handgemeen niks met zijn Jood-zijn te maken heeft. | |
Aloulou | donderdag 6 februari 2014 @ 12:39 |
Het Arabische woord in dat vers wat vertaalt wordt naar "strijden" sluit taalkundig gezien alle vormen van niet-fysiek geweld uit. Al qitaal betekent fysiek en middels geweld vechten, voor andere manieren van strijden heb je andere woorden in het Arabisch die algemener van aard zijn. Terechte vraag van je overigens. Kortgezegd betekent het gebruikte woord naar moderne tijd vertaalt "naar de wapens grijpen" dus. Men werd fysiek bestreden en dit vers haalt expliciet dat als reden aan en gebiedt de Moslims om terug te vechten (fysiek). Dit neemt niet weg dat er genoeg problemen zijn met bestaande Koraninterpretaties en al helemaal de verhouding Islam en een moderne rechtsstaat. Gezien het feit dat de meeste Moslimlanden veel armoede en ellende kennen houden die problemen met bestaande religieuze opvattingen en interpretaties en de ellende die men kent elkaar in stand. | |
SpecialK | donderdag 6 februari 2014 @ 13:32 |
Prima. Dank voor de verheldering. In dat geval vraag ik me dus af in hoeverre het normaal is om op te roepen om mensen op te gaan zoeken die naar hun wapens zullen grijpen. Ik kan ook wel bij een Amerikaanse redneck op zijn erf komen, in zijn huis inbreken. Je hebt 100% zekerheid dat hij naar zijn wapen zal grijpen. Maar ben ik dan moreel in het recht om hem te doden in zijn eigen huis? De oproep lijkt in ieder geval buiten haar context te gaan over pre-emptive strikes uitvoeren op wat jij je vijand acht. Daar lijkt mij een aantal morele valkuilen te liggen. | |
Cockwhale | donderdag 6 februari 2014 @ 14:41 |
Die ene! ![]() | |
Twentsche_Ros | donderdag 6 februari 2014 @ 22:05 |
Eindconclusie kan dus toch wel zijn dat de Koran op zich niet een tweede "Mein Kampf" is. Want de zaken die er in staan, staan ook in de bijbel. Het is maar hoe je het interpreteert. En iedere Christen kan er ook mee doen wat hij wil. Je hebt oersofte Christenen, van die geitenwollensokkenfiguren als dominee Visser, Huub Oosterhuis en ex-EO/thans-KRO knuffelbeer Arie Boomsma aan de ene kant, en aan de andere kant bv de Amerikaanse Westboro Baptist Church, het Afrikaanse "leger van de Heer", Anders Breivik etc. | |
Life2.0 | donderdag 6 februari 2014 @ 22:10 |
inb4 relmoslim die beweert dat dit onmogelijk in de koran staat want de koran is niet nederlands | |
Life2.0 | donderdag 6 februari 2014 @ 22:10 |
de bijbel is toch ook een beetje een mein kampf? ![]() | |
Life2.0 | donderdag 6 februari 2014 @ 22:13 |
en anders geef je hem gewoon een trap, als er echt geen stokken zijn, en dan beredeneer je dat god wou dat je hem schopte anders had hij wel een stok gegeven als het persee een stok moest zijn ![]() | |
Twentsche_Ros | donderdag 6 februari 2014 @ 22:24 |
OK, we zijn er uit. Dat argument dat in onze Joods-Christelijke cultuur geen plaats is voor Islam en dat de Islam als ideologie heeeeeeeel wat anders zou zijn dan het Jodendom of het Christendom is hiermee definitief ontzenuwd. Waarvan akte. Dus of de Bijbel en de Koran zijn allebei "Mein Kampfen" avant la lettre, of ze zijn het geen van beide. Duidelijk!! | |
Life2.0 | donderdag 6 februari 2014 @ 22:25 |
Joh, jezelf druk maken om religie ![]() | |
Twentsche_Ros | donderdag 6 februari 2014 @ 22:27 |
Ik maak me niet druk om religie, wel als mensen denken onderscheid te moeten maken tussen de ene en de andere religie, wanneer dat nergens op gebaseerd is, zoals nu blijkt. Ik maak me ook niet druk om rassen, wel als mensen denken onderscheid te moeten maken tussen het ene en het andere ras, wanneer dat nergens op gebaseerd is. | |
Life2.0 | donderdag 6 februari 2014 @ 22:28 |
religie is gelijk, het is allemaal onzin. rassen zijn anders, allemaal, stuk voor stuk, per definitie. | |
Uitstekelbaars | donderdag 6 februari 2014 @ 22:53 |
Ik meen ooit iets gelezen te hebben over mohammed die 100 joden eigenhandig onthoofd heeft. Kan dat? De een of andere hadith. Ben te lui om de bron te plaatsen. Komt morgen wel. En ik heb weleens gelezen dat Hamas een koranvers aanhaalt over stenen en bomen die de joden aangeven omdat ze achter hen schuilen. Misschien herkent iemand dit al. Anders zal wederom morgen de bron volgen. Of rectificatie ![]() | |
Peunage | donderdag 6 februari 2014 @ 23:08 |
Kort antwoord, nee, dat heeft hij niet gedaan. Lang antwoord; http://www.muhammadfactch(...)d-700-innocent-jews/ | |
ATON | donderdag 6 februari 2014 @ 23:13 |
Ik vrees dat je de Tenach voor de Bijbel aanziet. | |
ATON | donderdag 6 februari 2014 @ 23:16 |
Ik denk het niet, gezien Mo vermoedelijk nooit bestaan heeft. Heb ik ook ergens gelezen, maar mag mijn bron niet vermelden. | |
de_tevreden_atheist | donderdag 6 februari 2014 @ 23:21 |
laten we zeggen dat het niet ging volgens de conventie van Geneve over krijgsgevangenen. | |
Peunage | donderdag 6 februari 2014 @ 23:33 |
Nee, dat ging in 600 na Christus wel anders dan nu. | |
#ANONIEM | donderdag 6 februari 2014 @ 23:58 |
Dit betreft een Hadith, als een van de kenmerken van de 'einde der tijden'
| |
Aloulou | vrijdag 7 februari 2014 @ 00:01 |
Dit vers is in de geschiedkundige context gezien - vanuit de Islam dan - bedoeld als reactie op de gewelddadige vervolging van de eerste Moslimgemeenschap en de consequentie van het terugvechten is een "militaire slag". Of zoals toendertijd een treffen tussen twee vechtende partijen, met zwaarden vooral. Dit gaat over een oorlogssituatie kortgezegd, niet een vredevolle situatie waarin individuen wapens (mogen) bezitten en je bij iemand inbreekt om hem vervolgens snel om te leggen voordat ie zijn revolver op je richt. Wat pre-emptive strikes betreft heb je gelijk, hoewel dit sowieso een belangrijk en onontkombaar onderdeel van elke oorlog is (even buiten religieuze argumentatie om). De aanslag in Madrid was er wellicht zo een, honderden doden en het gevolg was als ik het goed had dat de Spaanse premier Zapatero uiteindelijk tegen de invasie in Irak was en zich niet als bondgenoot naast Amerika schaarde. En "Bin Laden" keek tevreden toe met de pre-emptive strike. Een "succesvolle" pre-emptive strike zou je die aanslag onder kunnen scharen, en dan heb je het inderdaad over zo'n valkuil die makkelijk uitgebuit kan worden. Overigens zeggen teksten op zich niet zoveel, teksten doen op zichzelf niemand geweld aan. Het gaat erom hoe de gelovige ermee aan de slag gaat, interpretatie dus. En wat religie betreft welke methodieken met hanteert om tot interpretaties van religieuze teksten te komen. In die zin moet je het over religieuze opvattingen en interpretaties hebben die onder Moslims (de gelovigen die met geloof aan de slag gaan) heersend zijn. Een discussie over "de Islam" is vrij zinloos aangezien dat allemaal in the eye of the beholder is. [ Bericht 12% gewijzigd door Aloulou op 07-02-2014 00:08:48 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 7 februari 2014 @ 00:06 |
Ja, in die tijd had je echt revolvers he. | |
Aloulou | vrijdag 7 februari 2014 @ 00:10 |
Schijnt wel dat ze MANPADS hadden geleverd. Ergens keer gelezen. | |
#ANONIEM | vrijdag 7 februari 2014 @ 00:14 |
Was dat niet geproduceerd / ontworpen door de Nazi's? Daar heb je al de link met Islam en antisemitisme he. Geen Bukhari, Koran ofzo voor nodig, gewoon historische feiten. | |
Kees22 | vrijdag 7 februari 2014 @ 02:06 |
Goed werk! ![]() Ik heb inderdaad om dezelfde reden de qoran eens nagelezen. 's Morgens, rustig zittend op mijn gemak met een bak koffie erbij ![]() Mooi dat je ze hier eens op een rijtje zet! | |
Twentsche_Ros | woensdag 30 april 2014 @ 09:43 |
De volgende verzen vond ik ergens anders, maar kunnen ook nog dienen als aanvulling: "Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiėrs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62) quote: "Zeg: "O ongelovigen. Ik zal niet dienen wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. En ik dien niet wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. Jullie hebben jullie godsdienst en ik heb mijn godsdienst." (109:1-6) quote: "Wie het wil, die moet dan geloven en wie het wil, die moet maar ongelovig zijn." (Koran 18:29) quote: "In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256) quote: "Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen."(Koran 88:22-23) quote: Profeet Mohamed gaf de mannen de opdracht vrouwen niet te berispen of niet te slaan. Bahz Ibn Hakim vertelde: "Ik vroeg de Profeet hoe om te gaan met vrouwen en hij zei: Voed ze zoals jullie jezelf voeden, kleed ze zoals jullie jezelf kleden en sla of berisp hen niet." quote: De Boodschapper van God zei: "Ik waarschuw jullie voor extremisme in de godsdienst want er waren gemeenschappen die voor jullie kwamen die vernietigd werden als gevolg van hun extremisme in de godsdienst." (Gemeld door an-Nasaa'ee [5/268], ibn Maajah [no. 3029], Ahmad [1/215, 347]) quote: Profeet Mohamed zei: "O Heer! Heer van mijn leven en van alles in het universum! Ik bevestig dat alle mensen broeders zijn van elkaar." quote: "En als een groep van jullie gelooft in dat waarmee ik gezonden ben een een groep niet gelooft, weest dan geduldig totdat God tussen ons oordeelt want Hij is de beste van hen die oordelen." (Koran 7:87) quote: "God verbiedt niet dat jullie hen die niet wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben en die jullie niet uit jullie woningen verdreven hebben, met respect en rechtvaardigheid te behandelen." (Koran 60:8) quote: "Verdraag wat zij zeggen dus geduldig en prijs de lof van jouw Heer ..." (Koran 50:39) quote: "Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34) quote: "Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen. (...)" (Koran 49:11) quote: "...en je zult merken dat zij die zeggen "Wij zijn christenen" in genegenheid het dichtst staan bij (de muslims)". (Koran 5:82) quote: “Spreekt tot hen die ongelovig zijn. Als zij ophouden, dan zal hun wat zij eerder deden vergeven worden ..." (Koran 8:38) quote: “En als zij geneigd zijn tot vrede, wees daar dan ook toe geneigd en stel je vertrouwen op God." (Koran 8:61) quote: "En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet."(Koran 2:190). quote: wie iemand doodt, "het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood" (Koran 5:32). quote: "Omkleedt de waarheid niet met onzin en verbergt haar niet; jullie weten wel beter." (Koran 2:42) quote: "De Heilige Profeet zei: "De grootste jihad is het spreken van het woord van waarheid tegen een tiran." (Mishkat, Book of Rulership and Judgment, hoofdstuk 1, sectie 2) quote: "God rekent jullie onnadenkende uitspraken bij jullie eden niet aan, maar Hij rekent jullie wel aan wat jullie harten bedoelen. God is vergevend en zachtmoedig." (Koran 2:225) quote: "Jullie die geloven! Vermijdt vele vermoedens - sommige vermoedens zijn zonde - en spioneert niet en rodelt niet over elkaar...." (Koran 49:12) "Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen.... " (Koran 49:11) "Wee elke lasteraar en roddelaar..." (Koran 105:1) quote: "O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier is niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke - behalve in termen van vroomheid en goede daden". quote: "Wanneer jij hen ziet die onze tekenen bespotten, wend je dan van hen af totdat zij op een ander gesprek overgaan..." (Koran 6:68) quote: "Haat uw vijand op milde wijze, hij kan op een dag uw vriend worden." (Uitspraak door Profeet Mohamed, al-Tirmidhi). "Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is Almachtig, en God is Vergevend en Barmhartig". (Koran 60:7). quote: "Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34) quote: "... En laat de afkeer van bepaalde mensen, omdat zij jullie de weg naar de heilige moskee versperren, jullie er niet toe brengen overtredingen te begaan, maar staat elkaar bij in vroomheid en godvrezendheid en staat elkaar niet bij in zonde en overtreding, maar vreest God. ..." (Koran 5:2) quote: "Jullie die geloven! Weest standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid. En vreest God. God is welingelicht over wat jullie doen." (Koran 5:8) [quote]"En weegt met de juiste weegschaal. En doe de mensen niet te kort in de dingen die van hen zijn ..." (Koran 26:182) quote: "Zij die gierig zijn met wat God hun van Zijn goedgunstigheid gegeven heeft, moeten niet denken dat het goed voor hen is." (Koran 3:180) quote: "Jullie die geloven! Geeft ook bijdragen van de goede dingen die jullie verworven hebben en ook van wat Wij voor jullie uit de aarde hebben voortgebracht...." (Koran 2:267) quote: "Zeg: "Mijn Heer heeft bevolen rechtvaardig te zijn..." (Koran 7:29) quote: "God gebiedt rechtvaardig te handelen, goed te doen, en aan de verwanten giften te geven en Hij verbiedt wat gruwelijk, verwerpelijk en gewelddadig is. .." (Koran 16:90) quote: "Jullie die geloven! Als een verdorvene met een mededeling tot jullie komt, zorgt dan dat jullie duidelijke inlichtingen inwinnen, opdat jullie niet in onwetendheid mensen treffen en wroeging krijgen over wat jullie gedaan hebben." (Koran 49:6) quote: "En ga niet achter iets aan waarvan jij geen kennis hebt. Het horen, het zien en het hart, over al dat wordt verantwoording afgelegd." (Koran 17:36) quote: "En wie een fout of een zonde begaat en er dan iemand die onschuldig is van beschuldigt, die heeft een lasterlijke slechtheid en een duidelijke zonde op zich geladen." (Koran 4:112) quote: "God houdt er niet van dat openlijk over het slechte gesproken wordt, behalve als aan iemand onrecht is aangedaan. God is horend en wetend."(Koran 4:148) quote: "En als jouw Heer het had gewild, hadden wie er hier op de aarde zijn allen geloofd. Wil jij dan de mensen dwingen gelovigen te worden?" quote: "Laat er uit jullie een gemeenschap voortkomen [van mensen] die oproepen tot het goede, het behoorlijke gebieden en het verwerpelijke verbieden. Zij zijn het die het welgaat." (Koran 3:104) quote: "Jullie die geloven! Verteert niet onderling elkaars bezittingen door bedrog, behalve als het om handel met wederzijdse instemming gaat,... (Koran 4:29) quote: "... Aan mannen is toegewezen wat zij verdienen, en aan vrouwen is toegewezen wat zij verdienen..." (Koran 4:32) [17] quote: "en een rechtmatig aandeel in hun bezittingen [van de godvrezenden] was voor de bedelaar en de onbemiddelde." (Koran 51:19) quote: "Jullie die geloven! Maakt jullie aalmoezen niet waardeloos door gepoch en ergernis zoals hij die zijn bezit weggeeft om door de mensen gezien te worden ..." (Koran 2:264) quote: « De liefde van God voor Zijn schepselen is 100 keer en meer groter dan die van een moeder voor haar kind. » quote: « Vraagt jullie Heer om vergeving en wendt jullie dan berouwvol tot Hem; mijn Heer is barmhartig en liefdevol. » (Koran 11:90) quote: « Als iemand met een goede daad komt dan is er voor hem tien maal zoveel en als iemand met een slechte daad komt dan wordt hem slechts dienovereenkomstig vergolden en hun zal geen onrecht worden aangedaan. » (Koran 6:160) quote: « En wanneer zij die in Onze tekenen geloven tot jou komen en zeggen: “Vrede zij met jullie, jullie Heer heeft Zichzelf barmhartigheid voorgeschreven: als iemand van jullie uit onwetendheid het verkeerde doet en dan later berouw toont en het weer goedmaakt, dan is Hij vergevend en barmhartig. » (Koran 6:54) quote: « Zeg: "Mijn dienaren! Als jullie tegen jezelf onmatig zijn geweest moeten jullie de hoop op barmhartigheid van God niet opgeven. God vergeeft al de zonden; Hij is de vergevende, de barmhartige. En wendt jullie schuldbewust tot jullie Heer en geeft jullie over aan Hem voordat de bestraffing tot jullie komt. Dan zullen jullie geen hulp krijgen." » (Koran 39:53) quote: « Het is Gods taak om zich genadig tot hen te wenden die het verkeerde uit onwetendheid doen en dan spoedig berouw tonen. Zij zijn het tot wie God zich genadig wendt. God is wetend en wijs. » (Koran 4:17-19) « Voorts is jouw Heer voor hen die het verkeerde uit onwetendheid doen en dan daarna berouw tonen en het weer goedmaken, jouw Heer is daarna zeker vergevend en barmhartig. » (Koran 16:119) quote: «En God roept naar het tehuis van Vrede en leidt wie Hij wil naar het rechte pad.» (Koran 10:25) quote: « "... dat wie iemand doodt anders dan voor doodslag en verderf zaaien op de aarde, het is alsof hij de mensheid gezamenlijk heeft gedood en dat wie iemand laat leven, het is alsof hij de hele mensheid gezamenlijk heeft laten leven » (Koran 5:32) quote: «Ook al strek jij je hand naar mij uit om mij te doden, ik zal mijn hand niet naar jou uitstrekken om jou te doden. Ik vrees God, de Heer van de wereldbewoners. Ik wens dat jij de zonde aan mij en jouw zonde over je brengt en dan tot de bewoners van het vuur zult behoren.» (Koran 5:28) quote: «En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet.» (Koran 2:190). quote: «God beveelt jullie in bewaring gegeven goederen aan de rechthebbenden te overhandigen en, wanneer jullie tussen de mensen oordelen, dat jullie rechtvaardig oordelen...» (Koran 4:58) quote: "O zoon van Adam, zo lang je een beroep op Mij doet en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik vind dat niet erg. O zoon van Adam, al reikten je zonden tot de wolken van de hemel, als je Mij om vergeving vroeg, zou Ik je vergeven. O zoon van Adam , als je tot Mij kwam met zonden, die bijna zo groot als de aarde waren en als je Mij dan onder ogen zou komen, zoder Mij deelgenoten toe te schrijven, dan zou Ik je vergiffenis geven bijna zo groot als dat ( dwz de aarde) Met al deze quotes wil ik natuurlijk niet het terrorisme van veel moslims goedpraten, Het is alleen zo dat sommige mensen zeggen dat er geen gematigde islam kan bestaan, omdat de Koran een tweede "Mein Kampf" is. En dat bestrijd ik. Dat maakt dus het Christen-Terrorisme gelijk aan het Moslim-terrorisme. | |
de_tevreden_atheist | donderdag 1 mei 2014 @ 18:38 |
Tl;dnr | |
Kees22 | vrijdag 2 mei 2014 @ 01:39 |
![]() | |
Calhoun84 | vrijdag 2 mei 2014 @ 11:53 |
Mooi uitzoekwerk Twensche_Ros. Een zeldzaamheid tegenwoordig. Voor veel PVV'ers zal het echter niet zo gek veel uitmaken vermoed ik. Het probleem is dat veel mensen in landen met een extremistische islam ongeletterd zijn. Deze mensen zijn afhankelijk van anderen als het om geloof gaat. Er wordt veel misbruik gemaakt wanneer het gaat om religieuze teksten, terwijl de Bijbel (en wellicht ook de Koran) alleen vrede en liefde predikt wanneer je het in de juiste context leest. (En dus niet alleen het OT zonder het NT hier bij te betrekken ![]() Ergens in de Koran staat dat de Thora en het Evangelie ook voor moslims gelden (ik heb nu zo snel niet de tijd om uit te zoeken waar dat staat). Ik vraag mij alleen af hoe het kan dat Jezus in de Koran niet de zoon van God is en ook niet is gestorven voor onze zonde. Misschien dat er een moslim of andere Koran kenner is die dat weet. Op internet lees ik alleen dat de Bijbel vervalst zou zijn, wat natuurlijk feitelijk onmogelijk is aangezien de oudst bewaarde teksten geschreven zijn ver voordat Mohammed zijn openbaringen zou hebben gehad. | |
Twentsche_Ros | vrijdag 2 mei 2014 @ 12:04 |
Ik denk dat er nu voldoende teksten bekend zijn in zowel de bijbel als de koran om de slot-conclusie te trekken dat je met respectievelijk beide boeken zowel de vredelievende als ook de gewelddadige kant op kunt. Het ene boek is niet gewelddadiger dan het andere. En de Koran is absoluut niet vergelijkbaar met "Mein Kampf". | |
Twentsche_Ros | vrijdag 2 mei 2014 @ 12:09 |
Je bedoelt: Too long; did not read. Maar ben je het dan wel eens met de stelling: "De Koran is niet gewelddadiger dan de Bijbel." Of heb je een conclusie en ben je niet bereid om de feiten te onderzoeken? | |
ems. | vrijdag 2 mei 2014 @ 14:25 |
Noch voor moslims. Wat dat betreft zijn PVV'ers en moslims eigenlijk hetzelfde. Ze geloven allebei maar wat omdat het hun goed uitkomt en ze verdraaien eeuwenoude (en irrelevante) teksten om dat te ondersteunen. | |
Twentsche_Ros | vrijdag 2 mei 2014 @ 15:06 |
Niet alle moslims. Aangezien de Koran niet gewelddadiger is dan de Bijbel, heeft iedere moslim de keus of hij gewelddadig wordt of niet.... | |
Skillsy | vrijdag 2 mei 2014 @ 15:46 |
Ja zie het ook steeds vaker. Moest het opzoeken. Het is soort internet taal. Erg populair onder tieners (met name meisjes) Het verkorten van woorden en zinnen is al jaren aan de gang , niet alleen omdat men te lui is overigens , het is vooral een trend geworden onder tieners. Net als : w8ff- idd- bih vaak gebruikt wordt/werd op msn Messenger | |
ikbeneenkiwi | vrijdag 2 mei 2014 @ 15:46 |
tl;dr | |
Individual | vrijdag 2 mei 2014 @ 15:57 |
Jezus was een jood en 1 van de profeten in Islam. http://nl.wikipedia.org/wiki/Isa_(profeet) Zowel jodendom, christendom als islam zijn Abrahamitische religies en hebben dus dezelfde oorsprong. Het is de interpretatie en misbruik van een religie die vaak voor de problemen zorgen. | |
Skillsy | vrijdag 2 mei 2014 @ 16:01 |
j jwt kmk k | |
sjoemie1985 | vrijdag 2 mei 2014 @ 16:36 |
Het evangelie is voor iedereen. | |
Calhoun84 | vrijdag 2 mei 2014 @ 16:50 |
Ik bedoel Soera 3:3 Hij heeft u het Boek met de waarheid nedergezonden, vervullende, hetgeen er aan voorafgaat en Hij zond voordien de Torah en het Evangelie als leiding voor het volk en Hij heeft het Verschil geopenbaard. Dat het evangelie voor iedereen is dat begrijp ik, wat ik niet begrijp is dat men in de Koran het evangelie als Goddelijk beschouwt maar tegelijkertijd zegt dat Isa niet de zoon van God is, niet werd gekruisigd en niet uit de dood is opgestaan. Zoals ik al zei lees ik op internet wel eens dat de Bijbel vervalst zou zijn, behalve dat het feitelijk onjuist is sluit de Koran dat ook uit. (Soera 6:34 (..) Er is niemand die de woorden van Allah kan veranderen) Ik ben eigenlijk oprecht benieuwd hoe moslims hier tegenaan kijken maar wellicht iets teveel off-topic. | |
sjoemie1985 | vrijdag 2 mei 2014 @ 16:55 |
Hoe kan het überhaupt dat er wel een Jezus wordt genoemd in de koran al dan niet als profeet? Heeft Mohamed gehoord dat hij geboren is bij de joden dan ofzo? | |
de_tevreden_atheist | vrijdag 2 mei 2014 @ 17:02 |
De koran is niet geweldadiger dan de bijbel, de moslims zijn geweldadiger dan de joden. | |
de_tevreden_atheist | vrijdag 2 mei 2014 @ 17:03 |
Ik ben lisa, 14 jaar ![]() | |
de_tevreden_atheist | vrijdag 2 mei 2014 @ 17:04 |
Ik zou zeggen, lees de koran eens, heb ik ook gedaan, net als de bijbel. En daarna beide terzijde gelegd als niet meer relevant. | |
de_tevreden_atheist | vrijdag 2 mei 2014 @ 17:06 |
Het argument is dat de woorden van Allah dus zijn verdraaid in het evangelie. | |
Calhoun84 | vrijdag 2 mei 2014 @ 17:14 |
Niet bepaalt een steehoudend argument dan..... De oudste geschriften dateren al van ver voor de geboorte van Mohammed. Zeker de teksten uit de Thora. | |
Twentsche_Ros | vrijdag 2 mei 2014 @ 17:44 |
Dat is een kwestie van hoe je gaat tellen. Feit is in ieder geval dat "in de kern" de Islam niet gewelddadiger is dan de Bijbel. | |
de_tevreden_atheist | vrijdag 2 mei 2014 @ 20:59 |
Ehm, we hadden het toch over koran en bijbel? | |
de_tevreden_atheist | vrijdag 2 mei 2014 @ 21:03 |
De oudste komplete bijbel is de codex sinaiticus uit 350 na chr., dus 300 jaar voor mohammed. | |
#ANONIEM | vrijdag 2 mei 2014 @ 22:14 |
300 jaar, ja? te bedenken dat Mohammed echt is gestorven rond 630+/- | |
Skillsy | vrijdag 2 mei 2014 @ 22:36 |
Haha ![]() | |
Calhoun84 | vrijdag 2 mei 2014 @ 22:47 |
Dat doet dan toch nog niets af aan het punt? In beide gevallen was de Schrift voordat Mohammed zijn openbaringen kreeg hetzelfde als dat deze nu is. Wat dus in zou houden dat de huidige Bijbel voor moslims heilig zou moeten zijn. | |
#ANONIEM | vrijdag 2 mei 2014 @ 22:54 |
Het was ook geen reactie op die punt, maar op de gegeven info. Waar vind jij dan een claim in de Koran dat het tot 350 puur is gebleven, in 3.5 uur kan ik de Bijbel al bewerken tot iets compleet anders, in oude tijden, 3,5 maand, 3,5 jaar, 3,5 maanden, 3,5 jaar, zeg het maar? Nergens claimt de Koran dat de Bijbel eeuwenlang zuiver is gebleven, integendeel, volgens de Koran zijn het de Rabijnen en Auteurs geweest die het hebben bewerkt. Dat Paulus een andere weg dan Jezus insloeg kan je zelfs notabene terug vinden in de Bijbel, waar heb je het over? [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2014 22:55:29 ] | |
ATON | vrijdag 2 mei 2014 @ 23:14 |
Jij geloofd ook alles he ? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 2 mei 2014 @ 23:18 |
Leer begrijpend lezen. | |
de_tevreden_atheist | vrijdag 2 mei 2014 @ 23:25 |
Uit modern (westers) koranonderzoek volgt dat ook de koran meerdere redaktieslagen heeft gekend. De dodezeerollen laten een jesajarol zien die ongewijzigd is ten opzichte van de huidige hebreeuwse bijbel. Dat laat niet onverlet dat tot die codificatie deuterojesaja vrolijk de tekst heeft "aangevuld". | |
de_tevreden_atheist | vrijdag 2 mei 2014 @ 23:26 |
Leer begrijpend schrijven. | |
#ANONIEM | vrijdag 2 mei 2014 @ 23:34 |
Er is vandaag de dag een Koran in handen van de moslims die identiek is aan een Koran zo een 25 jaar na de dood van Mohammed, de Westerse onderzoeken die zijn gedaan concluderen dat er eerder andere teksten waren, op diezelfde bladeren die zijn gevonden, geen enkel onderzoek claimt een ander boodschap of een andere Soerah vers dan die vandaag de dag te vinden is, vooralsnog, op enkele nuances zoals is het figuurlijk of letterlijk, is het in Arameers context of tribaal Arabisch context. Als jij dan alsnog wilt claimen dat de Koran aangepast, niet meer authenitiek is, vind ik dat alsnog prima. De dode zee rollen zijn fragmenten, niet vergelijkbaar met de complete Bijbel, maar goed. Als ook jij van het niveau bent, - dat wanneer ik het over de Koran heb en wat de Koran voorschrijft - dat je mijn persoon er in betrekt en dat wegzet als mijn - zogenaamde - visie, dan zal ik idd mijn reacties moeten aanpassen naar jouw niveau van redeneren. | |
de_tevreden_atheist | vrijdag 2 mei 2014 @ 23:59 |
Jij bent toch agnost met islamsympathieėn? | |
#ANONIEM | zaterdag 3 mei 2014 @ 00:29 |
Al ben ik een dikke werkloze teletubbie met sympathie voor wiggers, is het dan meer of minder juist wat ik overlever dat de Koran stelt? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2014 00:29:51 ] | |
Calhoun84 | zaterdag 3 mei 2014 @ 00:40 |
Ik lees het als volgt. In de Koran staat dat de Thora en het Evangelie het woord van God is. Dus op het moment dat Mohammed dit van God ontving was de Bijbel zoals God deze bedoeld heeft, als dat niet zo was dan had Hij dat aan Mohammed laten weten. Daarnaast vertelt de Koran dat het niet mogelijk is voor mensen om de woorden van God te veranderen, dat geldt dan ook voor de Bijbel vermoed ik. Dat de Bijbel foutief herschreven zou zijn is onjuist, de oudste geschriften zijn immers ouder dan dan Mohammed. Ik vind het eigenlijk ook jammer dat dit argument telkens terugkeert. Is er dan helemaal geen theologisch toetsbaar argument om dit op te vangen? Via Google kan ik deze in ieder geval niet vinden, vandaar dat ik het hier postte. | |
#ANONIEM | zaterdag 3 mei 2014 @ 00:54 |
De Torah en Evangelie is volgens de Koran idd een openbaring van God geweest, alleen is dit niet zuiver gebleven, volgens diezelfde Koran die dat zelfs stelt, de Koran spreekt hierover in meerdere verzen herhaaldelijks, dat God dat in de Koran niet heeft laten weten is simpelweg niet waar, dat de Torah en Evangelie zijn aangepast voor wereldse belangen is een Koranisch claim. Is dat ook met terugwerkende kracht? Volgens de Bijbel kan niemand valselijk een gelofte namens god uitspreken, wanneer dit wel gebeurt zal diegene een goddelijke straf krijgen, Mohammed was voor zijn tijd en leven een enorm succesvolle 'profeet'. De Bijbel is meer dan godswoord natuurlijk, meer dan godswoord zijn het overleveringen, herinneringen en samenvattingen van apostelen, rabijnen en geschiedenis. De Koran stelt dat zij woord voor woord Goddelijk is, dit terwijl de Bijbel claimt goddelijk geinspireerd te zijn / goddelijk boodschap te bevatten, wat natuurlijk een groot verschil is. Weer volgens diezelfde Koran was het beschermen van de Torah en Evangelie aan de rabijnen en geleerden toevertrouwd, toen dit herhaaldelijks bleef gebeuren heeft God de bescherming van de Koran op zich genomen. Het is dan ook een misvatting van dat de claim berust op het (niet)bestaan van Mohammed, danwel dat het gekoppeld is aan zijn leeftijd, periode, volgens de Koran is de Torah namelijk al aangepast voordat Jezus op het toneel verscheen, Jezus was dan ook gestuurd aan het volk des Israels om het te reinigen van alle corruptie, hetzelfde is gebeurd met de Evangelische geluiden nadat Jezus heenging volgens de Koran. De theologische argumenten die de Koran vooral gebruikt is dat de Christenen bijvoorbeeld af zijn gestapt van het monotheisme - en dus de leer van Abraham - door de goddelijkheid van Jezus. Historisch gezien valt er genoeg te zeggen over de vleesgeworden Jezus z'n manier van leven en het pad want Paulus bewandelde. | |
Iblardi | zaterdag 3 mei 2014 @ 01:06 |
Op welk onderzoek doel je dan? Voor zover ik weet heeft de tekstkritische studie van de Koran in dat opzicht nog niet zo heel veel opgeleverd. Er is momenteel geen breed gedragen "Koranische" tegenhanger van Wellhausens bronnentheorie voor het Oude Testament. | |
Manke | zaterdag 3 mei 2014 @ 01:36 |
Na Mohammed waren er meerdere korans in de omloop, uthman heeft er 1 van gemaakt en het overige materiaal verbrand. (1) Narrated Anas bin Malik: Hudhaifa bin Al-Yaman came to Uthman at the time when the people of Sham and the people of Iraq were Waging war to conquer Arminya and Adharbijan. Hudhaifa was afraid of their (the people of Sham and Iraq) differences in the recitation of the Qur'an, so he said to 'Uthman, "O chief of the Believers! Save this nation before they differ about the Book (Quran) as Jews and the Christians did before." So 'Uthman sent a message to Hafsa saying, "Send us the manuscripts of the Qur'an so that we may compile the Qur'anic materials in perfect copies and return the manuscripts to you." Hafsa sent it to 'Uthman. 'Uthman then ordered Zaid bin Thabit, 'Abdullah bin AzZubair, Said bin Al-As and 'AbdurRahman bin Harith bin Hisham to rewrite the manuscripts in perfect copies. 'Uthman said to the three Quraishi men, "In case you disagree with Zaid bin Thabit on any point in the Qur'an, then write it in the dialect of Quraish, the Qur'an was revealed in their tongue." They did so, and when they had written many copies, 'Uthman returned the original manuscripts to Hafsa. 'Uthman sent to every Muslim province one copy of what they had copied, and ordered that all the other Qur'anic materials, whether written in fragmentary manuscripts or whole copies, be burnt. Said bin Thabit added, "A Verse from Surat Ahzab was missed by me when we copied the Qur'an and I used to hear Allah's Apostle reciting it. So we searched for it and found it with Khuzaima bin Thabit Al-Ansari. (That Verse was): 'Among the Believers are men who have been true in their covenant with Allah.' (33.23) (Book #61, Hadith #510) | |
ATON | zaterdag 3 mei 2014 @ 06:22 |
Waar slaat dat nu weer op ? Wat jij vertelt is onzin. Begrijp je dat? ONZIN | |
ATON | zaterdag 3 mei 2014 @ 06:34 |
Juist, de oerversie van Deuteronomium werd geschreven in 620 v.C. Dan moeten volgens prof. K. van der Toorn de schrijvers de tekst rond 580, 540 en 560 v.C. hebben herzien. De Tenach zou pas rond 500 v.C. zijn afgesloten. | |
ATON | zaterdag 3 mei 2014 @ 06:39 |
Je kletst weer danig uit je nek joh ! Kom maar eens met bronnen. Trouwens, Mohammed is zelfs een fictief personage. Ben je door je argumenten heen ? | |
ATON | zaterdag 3 mei 2014 @ 06:41 |
Vooral minder. | |
#ANONIEM | zaterdag 3 mei 2014 @ 12:00 |
Het zit wel diep bij sommigen. | |
ATON | zaterdag 3 mei 2014 @ 12:45 |
Zeg dat wel ! ![]() | |
Tevik | zaterdag 3 mei 2014 @ 13:03 |
De Koran spreekt over het Evangelie in het enkelvoud, wat door God zou zijn geopenbaard aan Jezus, God zou het ‘onderwezen’ hebben aan Jezus, ter bevestiging van de Thora, en waarin leiding en licht zou zitten. Ik zie dan wel een aantal verschillen tussen deze 'eigenschappen' en de Evangeliėn zoals we die nu kennen. De Bijbel bevat meerdere Evangelieėn (niet 1). Het zijn getuigenverslagen van mensen, bij het lezen ervan krijg je dus niet de indruk dat God zich richt tot Jezus. God kan de Evangeliėn (van de Bijbel) niet ‘aan Jezus’ hebben ‘onderwezen’ (zoals de Koran stelt), aangezien de Evangeliėn steeds spreken over de daden/woorden van Jezus zelf. Ik denk dus dat het hier om een compleet/deels andere Evangelie gaat. De Koran maakt ook melding van dat de Bijbel 'veranderd' is en dat de ware kennis ervan ook 'verborgen' werd: "En er zijn ongeletterden onder hen die het Boek niet kennen, behalve door kletspraat en zij vermoeden slechts. Wee dan degenen die het Boek met hun eigen handen schrijven en vervolgens zeggen: "Dit komt van Allah." Om het te verruilen voor iets van geringe waarde. Wee dan hen vanwege wat hun handen geschreven hebben en wee hen vanwege wat zij verrichtten." (Koran 2:78-79) "Voorwaar, degenen die verbergen wat Allah heeft neergezonden van het Boek en die het verruilen voor een geringe prijs, zij zijn degenen die in hun buiken niets dan vuur verteren. En Allah zal niet tot hen spreken op de Dag der Opstanding en Hij zal hen niet reinigen en voor hen is er een pijnlijke bestraffing." (Koran 2:174) Dit is volgens mij ook niet zo'n vreemde bewering, aangezien Jezus in zijn tijd de geleerden ook beschuldigde van dat ze kennis verborgen: "Wee jullie wetgeleerden, want jullie hebben de sleutel tot de kennis weggenomen; zelf zijn jullie niet binnengegaan, en anderen die wel binnen wilden gaan hebben jullie tegengehouden." (Bijbel, Lucas 11:52) Wat betreft het veranderen van God's Woord: In de Koran wordt onder God’s Woord niet altijd het opgeschreven woord bedoelt (de openbaringen), maar het Bevel van God, dus datgene wat is en zal gebeuren. Dat kun je eigenlijk ook wel opmaken uit 6:34, als je het in context leest. Je kunt het ook opmaken uit verzen als: “En voorzeker, Ons Woord is voorafgegaan aan Onze dienaren, de Boodschappers. Voorwaar, zij zijn het die zeker geholpen zullen worden.” (37:171-172) | |
Kees22 | zondag 4 mei 2014 @ 01:49 |
Vet van mij. Mwoa? Het eerste klopt wel, het laatste kun je toch niet menen? De joodse staat Israel loochenstraft dat wel. | |
de_tevreden_atheist | zondag 4 mei 2014 @ 11:37 |
Doorgehaald van mij :-p Na 1900 jaar jodenvervolging gingen de joden zich eindelijk verdedigen. | |
Calhoun84 | zondag 4 mei 2014 @ 13:33 |
Hartelijk dank voor je reactie, iets meer diepte dan wat ik veelal op internet tegenkom. Daar gaat het vaak niet verder dan de Bijbel is vervalst punt. | |
Kees22 | maandag 5 mei 2014 @ 00:53 |
Oh shit!!! ![]() ![]() ![]() Loochenen en logenstraffen door elkaar gehaald! ![]() ![]() ![]() Mwa, dat verdedigen werd door de toenmalige bewoners van Palestina dus anders opgevat! En over die jodenvervolging valt ook wel het een en ander te zeggen. | |
Kees22 | maandag 5 mei 2014 @ 00:59 |
Inderdaad! Dit is inhoudelijk en niet polemisch! Maar roept meteen wel andere vragen op. Cruciaal verschil is dat in de evangelies van het nieuwe testament Jezus zichzelf als zoon van god presenteert. Terwijl in het evangelie volgens de koran Jezus een profeet is die een en ander uitgelegd krijgt door god. De evangelies zijn door de katholieke kerk binnen 100 of 200 jaar geaccepteerd als ooggetuigenverslagen. Maar goed: we weten inmiddels dat getuigenverklaringen erg onbetrouwbaar kunnen zijn. Maar de koran is pas 600 jaar na de geboorte van jezus geopenbaard. Hoe komen we er achter welke versie waar is? (Dan ga ik voor het gemak er even vanuit dat we het bestaan van god aannemen.) [ Bericht 35% gewijzigd door Kees22 op 05-05-2014 01:06:04 ] |