abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139518435
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 12:00 schreef Triggershot het volgende:
Het zit wel diep bij sommigen.
Zeg dat wel ! :W
pi_139518737
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 16:50 schreef Calhoun84 het volgende:

[..]

Ik bedoel Soera 3:3

Hij heeft u het Boek met de waarheid nedergezonden, vervullende, hetgeen er aan voorafgaat en Hij zond voordien de Torah en het Evangelie als leiding voor het volk en Hij heeft het Verschil geopenbaard.

Dat het evangelie voor iedereen is dat begrijp ik, wat ik niet begrijp is dat men in de Koran het evangelie als Goddelijk beschouwt maar tegelijkertijd zegt dat Isa niet de zoon van God is, niet werd gekruisigd en niet uit de dood is opgestaan. Zoals ik al zei lees ik op internet wel eens dat de Bijbel vervalst zou zijn, behalve dat het feitelijk onjuist is sluit de Koran dat ook uit. (Soera 6:34 (..) Er is niemand die de woorden van Allah kan veranderen)

Ik ben eigenlijk oprecht benieuwd hoe moslims hier tegenaan kijken maar wellicht iets teveel off-topic.
De Koran spreekt over het Evangelie in het enkelvoud, wat door God zou zijn geopenbaard aan Jezus, God zou het ‘onderwezen’ hebben aan Jezus, ter bevestiging van de Thora, en waarin leiding en licht zou zitten. Ik zie dan wel een aantal verschillen tussen deze 'eigenschappen' en de Evangeliën zoals we die nu kennen.
De Bijbel bevat meerdere Evangelieën (niet 1). Het zijn getuigenverslagen van mensen, bij het lezen ervan krijg je dus niet de indruk dat God zich richt tot Jezus. God kan de Evangeliën (van de Bijbel) niet ‘aan Jezus’ hebben ‘onderwezen’ (zoals de Koran stelt), aangezien de Evangeliën steeds spreken over de daden/woorden van Jezus zelf.
Ik denk dus dat het hier om een compleet/deels andere Evangelie gaat. De Koran maakt ook melding van dat de Bijbel 'veranderd' is en dat de ware kennis ervan ook 'verborgen' werd:

"En er zijn ongeletterden onder hen die het Boek niet kennen, behalve door kletspraat en zij vermoeden slechts. Wee dan degenen die het Boek met hun eigen handen schrijven en vervolgens zeggen: "Dit komt van Allah." Om het te verruilen voor iets van geringe waarde. Wee dan hen vanwege wat hun handen geschreven hebben en wee hen vanwege wat zij verrichtten." (Koran 2:78-79)

"Voorwaar, degenen die verbergen wat Allah heeft neergezonden van het Boek en die het verruilen voor een geringe prijs, zij zijn degenen die in hun buiken niets dan vuur verteren. En Allah zal niet tot hen spreken op de Dag der Opstanding en Hij zal hen niet reinigen en voor hen is er een pijnlijke bestraffing." (Koran 2:174)

Dit is volgens mij ook niet zo'n vreemde bewering, aangezien Jezus in zijn tijd de geleerden ook beschuldigde van dat ze kennis verborgen:

"Wee jullie wetgeleerden, want jullie hebben de sleutel tot de kennis weggenomen; zelf zijn jullie niet binnengegaan, en anderen die wel binnen wilden gaan hebben jullie tegengehouden." (Bijbel, Lucas 11:52)

Wat betreft het veranderen van God's Woord: In de Koran wordt onder God’s Woord niet altijd het opgeschreven woord bedoelt (de openbaringen), maar het Bevel van God, dus datgene wat is en zal gebeuren. Dat kun je eigenlijk ook wel opmaken uit 6:34, als je het in context leest. Je kunt het ook opmaken uit verzen als:

“En voorzeker, Ons Woord is voorafgegaan aan Onze dienaren, de Boodschappers. Voorwaar, zij zijn het die zeker geholpen zullen worden.” (37:171-172)
pi_139541736
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 17:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De koran is niet gewelddadiger dan de bijbel, de moslims zijn gewelddadiger dan de joden.
Vet van mij.
Mwoa? Het eerste klopt wel, het laatste kun je toch niet menen?
De joodse staat Israel loochenstraft dat wel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_139545438
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 01:49 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vet van mij.
Mwoa? Het eerste klopt wel, het laatste kun je toch niet menen?
De joodse staat Israel loochenstraft logenstraft dat wel.
Doorgehaald van mij :-p
Na 1900 jaar jodenvervolging gingen de joden zich eindelijk verdedigen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_139547509
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 13:03 schreef Tevik het volgende:

[..]

De Koran spreekt over het Evangelie in het enkelvoud, wat door God zou zijn geopenbaard aan Jezus, God zou het ‘onderwezen’ hebben aan Jezus, ter bevestiging van de Thora, en waarin leiding en licht zou zitten. Ik zie dan wel een aantal verschillen tussen deze 'eigenschappen' en de Evangeliën zoals we die nu kennen.
De Bijbel bevat meerdere Evangelieën (niet 1). Het zijn getuigenverslagen van mensen, bij het lezen ervan krijg je dus niet de indruk dat God zich richt tot Jezus. God kan de Evangeliën (van de Bijbel) niet ‘aan Jezus’ hebben ‘onderwezen’ (zoals de Koran stelt), aangezien de Evangeliën steeds spreken over de daden/woorden van Jezus zelf.
Ik denk dus dat het hier om een compleet/deels andere Evangelie gaat. De Koran maakt ook melding van dat de Bijbel 'veranderd' is en dat de ware kennis ervan ook 'verborgen' werd:

"En er zijn ongeletterden onder hen die het Boek niet kennen, behalve door kletspraat en zij vermoeden slechts. Wee dan degenen die het Boek met hun eigen handen schrijven en vervolgens zeggen: "Dit komt van Allah." Om het te verruilen voor iets van geringe waarde. Wee dan hen vanwege wat hun handen geschreven hebben en wee hen vanwege wat zij verrichtten." (Koran 2:78-79)

"Voorwaar, degenen die verbergen wat Allah heeft neergezonden van het Boek en die het verruilen voor een geringe prijs, zij zijn degenen die in hun buiken niets dan vuur verteren. En Allah zal niet tot hen spreken op de Dag der Opstanding en Hij zal hen niet reinigen en voor hen is er een pijnlijke bestraffing." (Koran 2:174)

Dit is volgens mij ook niet zo'n vreemde bewering, aangezien Jezus in zijn tijd de geleerden ook beschuldigde van dat ze kennis verborgen:

"Wee jullie wetgeleerden, want jullie hebben de sleutel tot de kennis weggenomen; zelf zijn jullie niet binnengegaan, en anderen die wel binnen wilden gaan hebben jullie tegengehouden." (Bijbel, Lucas 11:52)

Wat betreft het veranderen van God's Woord: In de Koran wordt onder God’s Woord niet altijd het opgeschreven woord bedoelt (de openbaringen), maar het Bevel van God, dus datgene wat is en zal gebeuren. Dat kun je eigenlijk ook wel opmaken uit 6:34, als je het in context leest. Je kunt het ook opmaken uit verzen als:

“En voorzeker, Ons Woord is voorafgegaan aan Onze dienaren, de Boodschappers. Voorwaar, zij zijn het die zeker geholpen zullen worden.” (37:171-172)
Hartelijk dank voor je reactie, iets meer diepte dan wat ik veelal op internet tegenkom. Daar gaat het vaak niet verder dan de Bijbel is vervalst punt.
pi_139574256
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 11:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Doorgehaald van mij :-p
Na 1900 jaar jodenvervolging gingen de joden zich eindelijk verdedigen.
Oh shit!!! :@ :@ :@
Loochenen en logenstraffen door elkaar gehaald! :@ :@ :@

Mwa, dat verdedigen werd door de toenmalige bewoners van Palestina dus anders opgevat!

En over die jodenvervolging valt ook wel het een en ander te zeggen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_139574355
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 13:33 schreef Calhoun84 het volgende:

[..]

Hartelijk dank voor je reactie, iets meer diepte dan wat ik veelal op internet tegenkom. Daar gaat het vaak niet verder dan de Bijbel is vervalst punt.
Inderdaad! Dit is inhoudelijk en niet polemisch!
Maar roept meteen wel andere vragen op.

Cruciaal verschil is dat in de evangelies van het nieuwe testament Jezus zichzelf als zoon van god presenteert. Terwijl in het evangelie volgens de koran Jezus een profeet is die een en ander uitgelegd krijgt door god.
De evangelies zijn door de katholieke kerk binnen 100 of 200 jaar geaccepteerd als ooggetuigenverslagen. Maar goed: we weten inmiddels dat getuigenverklaringen erg onbetrouwbaar kunnen zijn.
Maar de koran is pas 600 jaar na de geboorte van jezus geopenbaard.
Hoe komen we er achter welke versie waar is? (Dan ga ik voor het gemak er even vanuit dat we het bestaan van god aannemen.)

[ Bericht 35% gewijzigd door Kees22 op 05-05-2014 01:06:04 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')