quote:
Op vrijdag 2 mei 2014 16:50 schreef Calhoun84 het volgende:[..]
Ik bedoel Soera 3:3
Hij heeft u het Boek met de waarheid nedergezonden, vervullende, hetgeen er aan voorafgaat en Hij zond voordien de Torah en het Evangelie als leiding voor het volk en Hij heeft het Verschil geopenbaard. Dat het evangelie voor iedereen is dat begrijp ik, wat ik niet begrijp is dat men in de Koran het evangelie als Goddelijk beschouwt maar tegelijkertijd zegt dat Isa niet de zoon van God is, niet werd gekruisigd en niet uit de dood is opgestaan. Zoals ik al zei lees ik op internet wel eens dat de Bijbel vervalst zou zijn, behalve dat het feitelijk onjuist is sluit de Koran dat ook uit. (
Soera 6:34 (..) Er is niemand die de woorden van Allah kan veranderen)
Ik ben eigenlijk oprecht benieuwd hoe moslims hier tegenaan kijken maar wellicht iets teveel off-topic.
De Koran spreekt over het Evangelie in het enkelvoud, wat door God zou zijn geopenbaard aan Jezus, God zou het ‘onderwezen’ hebben aan Jezus, ter bevestiging van de Thora, en waarin leiding en licht zou zitten. Ik zie dan wel een aantal verschillen tussen deze 'eigenschappen' en de Evangeliën zoals we die nu kennen.
De Bijbel bevat meerdere Evangelieën (niet 1). Het zijn getuigenverslagen van mensen, bij het lezen ervan krijg je dus niet de indruk dat God zich richt tot Jezus. God kan de Evangeliën (van de Bijbel) niet ‘aan Jezus’ hebben ‘onderwezen’ (zoals de Koran stelt), aangezien de Evangeliën steeds spreken over de daden/woorden van Jezus zelf.
Ik denk dus dat het hier om een compleet/deels andere Evangelie gaat. De Koran maakt ook melding van dat de Bijbel 'veranderd' is en dat de ware kennis ervan ook 'verborgen' werd:
"En er zijn ongeletterden onder hen die het Boek niet kennen, behalve door kletspraat en zij vermoeden slechts.
Wee dan degenen die het Boek met hun eigen handen schrijven en vervolgens zeggen: "Dit komt van Allah." Om het te verruilen voor iets van geringe waarde. Wee dan hen vanwege wat hun handen geschreven hebben en wee hen vanwege wat zij verrichtten." (Koran 2:78-79)
"Voorwaar,
degenen die verbergen wat Allah heeft neergezonden van het Boek en die het verruilen voor een geringe prijs, zij zijn degenen die in hun buiken niets dan vuur verteren. En Allah zal niet tot hen spreken op de Dag der Opstanding en Hij zal hen niet reinigen en voor hen is er een pijnlijke bestraffing." (Koran 2:174)
Dit is volgens mij ook niet zo'n vreemde bewering, aangezien Jezus in zijn tijd de geleerden ook beschuldigde van dat ze kennis verborgen:
"Wee jullie wetgeleerden,
want jullie hebben de sleutel tot de kennis weggenomen; zelf zijn jullie niet binnengegaan, en anderen die wel binnen wilden gaan hebben jullie tegengehouden." (Bijbel, Lucas 11:52)
Wat betreft het veranderen van God's Woord: In de Koran wordt onder God’s Woord niet altijd het opgeschreven woord bedoelt (de openbaringen), maar het Bevel van God, dus datgene wat is en zal gebeuren. Dat kun je eigenlijk ook wel opmaken uit 6:34, als je het in context leest. Je kunt het ook opmaken uit verzen als:
“En voorzeker, Ons Woord is voorafgegaan aan Onze dienaren, de Boodschappers. Voorwaar, zij zijn het die zeker geholpen zullen worden.” (37:171-172)