Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt Peterselieman, men kan zeker niet tegelijk vertrekken van spoor 1 en spoor 2 en de vertreksporen van beide stoptreinen omdraaien?
Nee. Beide treinen moeten over hetzelfde wissel. Je kunt wel nog wat tijd winnen door een van de treinen rechtdoor over spoortje 19 te leiden, terwijl de andere wel de normale route neemt. Ook voor bijplaatsingen die op het laatste moment gebeuren is dat extra doorgaande spoortje handig.
die IC van utrecht naar amsterdam van 00:25 zal 1 van de laatste geweest zijn (buiten nachtnet om) denk ik? die van 23:25 zat ik in en dat was 12 bakken virm.
verder een een aanbieding niet voor niks een aanbieding he daar kies je zelf voor. een losse whopper is bij de Burger King ook duurder dan een king deal dubbele menu
Op zondag 2 februari 2014 12:42 schreef gebrokenglas het volgende: Ik zou nooit gokken op de laatste trein. Altijd maximaal de een-na laatste pakken - als die uitvalt heb je dus dan nog een fallback.
Als er een fiets bij het station staat interesseert me het niet. Als ik aan het lamballen ben, wil ik de ena-laatste trein die aansluit op de bus in Enschede. Anders wordt het een half uur lopen en daar heb ik geen zin in
Op zondag 2 februari 2014 12:42 schreef gebrokenglas het volgende: Ik zou nooit gokken op de laatste trein. Altijd maximaal de een-na laatste pakken - als die uitvalt heb je dus dan nog een fallback.
klopt. Zo doe ik het ook wel eens en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
verder een een aanbieding niet voor niks een aanbieding he daar kies je zelf voor. een losse whopper is bij de Burger King ook duurder dan een king deal dubbele menu
Dat dus. Zeuren over een aanbieding die je niet aanstaat is echte Hollandse azijnpisserij. Het gebeurt in de detailhandel wel vaker dat meer kopen goedkoper is dan minder kopen.
Verder vind ik het woordgebruik van Driek in zijn brief/klacht/site erg onprofessioneel voor iets wat je naar een directielid stuurt namens een rezigersbelangenorganisatie. Een virm-viertje is op de werkvloer een normale aanduiding, in een officiële klacht omschrijf je dat beter als een treinstel van het type virm bestaande uit vier rijtuigen.
Op zondag 2 februari 2014 12:42 schreef gebrokenglas het volgende: Ik zou nooit gokken op de laatste trein. Altijd maximaal de een-na laatste pakken - als die uitvalt heb je dus dan nog een fallback.
Die verstandige aanpak heeft er helaas voor gezorgd dat diverse vervoerbedrijven laatste ritten schrapten “wegens gebrek aan reizigers”…
Bovendien: via mobiel, om de keuze te maken tussen logeren of naar huis, gekeken of die late trein nog reed. Antwoord “ja”. Iets van 10 minuten later gearriveerd op het station, maar ook 10 minuten voor geplande vertrektijd, blijkt die trein te zijn opgeheven. Dan kun je de reiziger nul komma niets verwijten, ook niet zijn keuze om te kiezen voor een laatste aansluiting.
[ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 02-02-2014 14:03:50 ]
Met statistiek kun je alles aan mekaar liegen. Met statistiek kun je alle terechte klachten wegcijferen. Het trieste echter, is dat ik zo’n 2 a 3 keer per week een retourreis maak, in afstand variërend van 30 tot meer dan honderd kilometer enkele reis. Pakweg eens per maand -over een tijdvak van vele, vele jaren- beleef ik een treinreis die de kenmerken heeft van het verhaal dat ik nu maar eens heb opgeschreven. Ik ben als persoon uiteraard maar een kleine steekproef, maar mijn vrouw beleeft hetzelfde, en ook adviseurs van MVBOV herkennen zich in dit beeld.
Dan is een opmerking over “een van de 5000 ritten” gewoon een schandelijke belediging aan het adres van de klant.
quote:
[..]
Dit overbodige zinnetje had ik opgeschreven om lollige opmerkingen over armoede en gierigheid voor te zijn. Wel of niet benoemen: het is per definitie altijd wel fout in de ogen van iemand.
Heb ik ook al eens gehad ja. "Doe kort voor vertrek de reisplanner-check!"
Sowieso al bedroevend dat dat kennelijk nodig is natuurlijk, maar ALS je dat dan doet, heb je er gewoon geen flikker aan. Als je de reisplanner-check doet "blijkt" er niets aan de hand, 3 minuten later blijkt je trein al een kwartier stil te staan met vaste remmen 10 km verderop
Dus bij de toezegging van de NS om (ook bij werkzaamheden) zorgvuldig om te gaan met de vereiste treinlengtes vallen wel vraagtekens te plaatsen.
N=1.
Kun je 100x zeggen dat statistiek niet deugt (ja, je kunt manipuleren. Maar is nu niet aan de orde), maar op een ervaring N=1 zo'n uitspraak durven te doen gaat veel te hard door de bocht.
Daarnaast: Als voorzitter van een club die voor Reizigers staat, op een enkele ervaring die je zelf hebt gehad, meteen de CEO mailen. Echt
Iemand aanspreken op een concreet voorbeeld van iets dat veel vaker fout gaat is een prima manier. Laat die directeur zich hier maar eens uitpraten. Waarom niet?
Ik vind dit ook een prima manier. Juist aan het einde van de dag, wanneer er weinig uitwijkmogelijkheden zijn, moeten dit soort dingen zorgvuldiger gaan. Er wordt nu een concreet voorbeeld gegeven van een treinreis die mis gaat.
Op zondag 2 februari 2014 14:21 schreef WhiteJoker het volgende: Ik vind dit ook een prima manier. Juist aan het einde van de dag, wanneer er weinig uitwijkmogelijkheden zijn, moeten dit soort dingen zorgvuldiger gaan. Er wordt nu een concreet voorbeeld gegeven van een treinreis die mis gaat.
Precies. En al helemaal omdat men bij de spoorwegen heeft beloofd veel beter om te gaan met langere treinen bij werkzaamheden. Terechte klacht
Met statistiek kun je alles aan mekaar liegen. Met statistiek kun je alle terechte klachten wegcijferen. Het trieste echter, is dat ik zo’n 2 a 3 keer per week een retourreis maak, in afstand variërend van 30 tot meer dan honderd kilometer enkele reis. Pakweg eens per maand -over een tijdvak van vele, vele jaren- beleef ik een treinreis die de kenmerken heeft van het verhaal dat ik nu maar eens heb opgeschreven. Ik ben als persoon uiteraard maar een kleine steekproef, maar mijn vrouw beleeft hetzelfde, en ook adviseurs van MVBOV herkennen zich in dit beeld.
Dan is een opmerking over “een van de 5000 ritten” gewoon een schandelijke belediging aan het adres van de klant.
Prachtig maar het wekt de suggestie met deze post dat dit beeld representatief is voor het leeuwendeel van de reizen. Ik zal even verklappen dat dat niet het geval is tenzij ik in een parallel universum leef o.i.d. Dat wil niet zeggen dat er niet regelmatig iets kleins of groters mis gaat. Dat moet ook echt beter. Maar het is gewoon overduidelijk dat dit een samenloop van meerdere dingen was. Volkomen terecht om daar een klacht over in te dienen maar hier een brief aan wijden voor de hoge top, dat openbaar maken om vervolgens de chantagetruc "ze reageren niet dus ze zijn niet voor de reiziger" uit te kunnen halen vind ik toch wel wat laag bij de grond.
Overigens moet ik ook zeggen dat ik toch redelijk content ben. Zelfs met de vele grote bendes die ik heb meegemaakt is het me maar een enkele keer overkomen dat ik er meer dan een half uur langer over heb gedaan en heb ik slechts één keer een reis hoeven af- of onderbreken. Dan heb ik het nog niet gehad over dat het bedrijf ook nog echt positieve kanten heeft.
Gister ben ik zo dom geweest om een tas in de trein naar Leeuwarden te laten liggen bij het overstappen op een trein naar Groningen in Zwolle. Ik heb meteen de conducteur opgezocht, gevraagd of hij na wilde vragen en waar mijn verwachting anno 2014 van grote organisaties was dat ik de tas waarschijnlijk vanaf maandag in Utrecht zou mogen ophalen was men zo attent geweest om de tas in Leeuwarden bij het loket neer te zetten. Die had ik dus twee uur later alweer terug. Uiteindelijk komt het er op neer dat men best wat voor de klant overheeft en dat dat heel ver kan gaan maar dat er regelmatig grote missers worden gemaakt. Jammer, moet beter maar het is geen reden voor alleen maar zurigheid.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Klaasje op 02-02-2014 14:53:46 ]
Op zondag 2 februari 2014 14:18 schreef Peter het volgende: Iemand aanspreken op een concreet voorbeeld van iets dat veel vaker fout gaat is een prima manier. Laat die directeur zich hier maar eens uitpraten. Waarom niet?
Het is niet een "concreet voorbeeld", er worden vragen gesteld aan de hand van deze ervaring. Niets blijkt uit het stuk dat het vaker fout gaat. Natuurlijk "weten" we dat het vast een paar keer is fout gegaan in het verleden, maar zolang je het niet onderbouwt, dan sta je alsnog nergens met je bewering.
Maar nee, er wordt een bewering gedaan over dat meneer en mevrouw niet konden zitten: Hele trein doorgelopen? Waren er wel zitplaatsen of niet naast elkaar? Is het tweede treinstel erafgetrapt doordat er problemen er mee waren? Je weet het niet.
Juist door elk wissewasje (Door N=1) ga je niet serieus genomen worden als organisatie.
[..] Daarnaast: Als voorzitter van een club die voor Reizigers staat, op een enkele ervaring die je zelf hebt gehad, meteen de CEO mailen. Echt
Ik heb nu een paar jaar deelgenomen aan een reizigersoverleg. Structurele fouten kwamen daar op tafel en daar werd ook echt de aandacht voor gevraagd bij managers van de vervoerders. Daarentegen is het wel zo dat ik voor een individuele fout gewoon contact opnam met de klantenservice. Je zit in zo'n overleg voor de reizigers en niet om het ov voor jezelf te verbeteren of iets dergelijks. En al die reizigers hebben er niets aan als je begint te zeuren over die ene chauffeur die een minuutje te vroeg was bij halte x op tweede paasdag om 21:15 om nog maar te zwijgen wat het voor effect heeft op de toehorende managers, die zullen je meteen een stuk minder serieus nemen.
Het zijn herkenbare klachten die nu in 1 reis tegelijk zich voordoen. Prima voorbeeld dus. Doe nu niet alsof je van elke klacht niet al lang wist dat deze regelmatig voorkomt.
Op zondag 2 februari 2014 14:31 schreef Peter het volgende: Het zijn herkenbare klachten die nu in 1 reis tegelijk zich voordoen. Prima voorbeeld dus. Doe nu niet alsof je van elke klacht niet al lang wist dat deze regelmatig voorkomt.
Hoho, ik mail niet naar de CEO omdat mijn treinreis ruk was. Kan het nog regelmatig voorkomen, maar dat blijkt uit de mail niet.
Beetje quasigeleerd met N=1 gaan staan zwaaien, alsof dat DUS bewijst dat dat de allereerste en enige keer is dat er iets fout gaat op het spoor. Nou nou Zootje triestneuzen bijmekaar hier ook.
Hoho, ik mail niet naar de CEO omdat mijn treinreis ruk was. Kan het nog regelmatig voorkomen, maar dat blijkt uit de mail niet.
Als ik het mailadres van die knakker had en er ging zoveel mis, dan zou ik ook mailen. En dan ziet hij maar wat hij er mee doet. Maar ik ben als klant teleurgesteld in zijn bedrijf. Waarom zou ik dat niet mogen melden?
Als ik het mailadres van die knakker had en er ging zoveel mis, dan zou ik ook mailen. En dan ziet hij maar wat hij er mee doet. Maar ik ben als klant teleurgesteld in zijn bedrijf. Waarom zou ik dat niet mogen melden?
De reden dat jij zijn mailadres niet hebt is dat hij daar geen tijd voor heeft. Als hij alle mails moet beantwoorden van iedere zonderlinge figuur, denk je dan dat hij in staat is om problemen op te lossen? Er blijft nogal weinig tijd over. Bij hoge piefen horen alleen structurele problemen thuis zodat ze ook de tijd kunnen maken om ze op te lossen.
En wat B2PY al zegt: Er reden genoeg treinen een stuk langer dan normaal en zelfs langer dan in de doordeweekse spits. Dus kennelijk wordt er toch wat aan het structurele probleem gedaan maar is er iets anders aan de hand.
De reden dat jij zijn mailadres niet hebt is dat hij daar geen tijd voor heeft. Als hij alle mails moet beantwoorden van iedere zonderlinge figuur, denk je dan dat hij in staat is om problemen op te lossen? Er blijft nogal weinig tijd over. Bij hoge piefen horen alleen structurele problemen thuis zodat ze ook de tijd kunnen maken om ze op te lossen.
En wat B2PY al zegt: Er reden genoeg treinen een stuk langer dan normaal en zelfs langer dan in de doordeweekse spits. Dus kennelijk wordt er toch wat aan het structurele probleem gedaan maar is er iets anders aan de hand.
Het zijn herkenbare en bekende klachten gecombineerd in 1 voorbeeld. Ik zie het probleem niet om op deze wijze er nogmaals aandacht voor te vragen en aan te geven dat er in dit geval veel mis is gegaan.
En dat er veel treinen wel goed rijden.. tja. Vind je het oké als bijv. alle laatste treinen een uitvalpercentage van 50% hebben? Over de hele dag gemeten is het niet veel, maar wel een structureel probleem. Dus wat jij genoeg/veel/weinig vindt is niet relevant. De ervaring van reizigers en het vertrouwen in se NS wel.
Op zondag 2 februari 2014 14:35 schreef Dr_Flash het volgende: Beetje quasigeleerd met N=1 gaan staan zwaaien, alsof dat DUS bewijst dat dat de allereerste en enige keer is dat er iets fout gaat op het spoor. Nou nou Zootje triestneuzen bijmekaar hier ook.
Volgens mij lever ik kritiek op de onderbouwing van de bewering die is gebaseerd op 1 enkele ervaring.
Niet inhoudelijk over dat de trein van Rinus niet verlengd is. Dat is vervelend en een klacht richting de klantenservice waard.
Op zondag 2 februari 2014 14:47 schreef Guppyfriend het volgende: treinvriendjes! Vraagje, weten jullie dit? Parkeren bij station Utrecht Lunetten, is dat nog steeds gratis?
Met statistiek kun je alles aan mekaar liegen. Met statistiek kun je alle terechte klachten wegcijferen. Het trieste echter, is dat ik zo’n 2 a 3 keer per week een retourreis maak, in afstand variërend van 30 tot meer dan honderd kilometer enkele reis. Pakweg eens per maand -over een tijdvak van vele, vele jaren- beleef ik een treinreis die de kenmerken heeft van het verhaal dat ik nu maar eens heb opgeschreven. Ik ben als persoon uiteraard maar een kleine steekproef, maar mijn vrouw beleeft hetzelfde, en ook adviseurs van MVBOV herkennen zich in dit beeld.
Dan is een opmerking over “een van de 5000 ritten” gewoon een schandelijke belediging aan het adres van de klant.
[..]
Dit overbodige zinnetje had ik opgeschreven om lollige opmerkingen over armoede en gierigheid voor te zijn. Wel of niet benoemen: het is per definitie altijd wel fout in de ogen van iemand.
Volgens mij lever ik kritiek op de onderbouwing van de bewering die is gebaseerd op 1 enkele ervaring.
Uiteraard is het structurele karakter van de klacht bij de NS, en dus ook bij Huges, meer dan bekend, mede doordat MVBOV dit soort narigheid meermalen aan de orde heeft gesteld.
Zie trouwens ook de tweede alinea in de open brief.
De reden dat jij zijn mailadres niet hebt is dat hij daar geen tijd voor heeft. Als hij alle mails moet beantwoorden van iedere zonderlinge figuur, denk je dan dat hij in staat is om problemen op te lossen? Er blijft nogal weinig tijd over. Bij hoge piefen horen alleen structurele problemen thuis zodat ze ook de tijd kunnen maken om ze op te lossen.
Timo.Huges@NS.nl, die man heeft ongetwijfeld een assistent(e) die dat soort e-mails weer doorstuurt naar de klantenservice.
Ik meende gehoord te hebben dat het niet meer gratis was, maar het lijkt er dus op dat dat nog steeds zo is. Fijn!
Moet zeggen dat het mij ook wel verbaasd, dacht dat in de grote steden betaald parkeren wel de norm was, ook op de kleinere stations. Maar ik neem aan dat de informatie actueel is
Het zal ongetwijfeld vergelijkbaar zijn met Berlin - Poznan. Veel uitgestrekte weilanden, 160 km/h en prima comfort. Verwacht geen Rijndal heuvelachtige meuk, zal wel meer worden als je naar Wenen gaat. Ik weet niet waar je precies op zit te wachten?
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de route, met name of het uitzicht een beetje leuk/afwisselend is, of dat driekwart van de reis bestaat uit platte grauwe weilanden.
Een alternatief dat ik uit de reisplanner krijg is Wenen - Würzburg - Göttingen - Berlijn (3x ICE), wat ongeveer even snel is als de EC via Praag.
Ik keek net op Bahn.de naar treinkaartjes, bij één van de Sparpreise stond er 'nur mit BahnCard 25 möglich'. Nou heb ik die niet, maar ik kan wel Railplus krijgen bij mijn VDU. Zou dat vergelijkbaar zijn?
Op zondag 2 februari 2014 16:02 schreef James1988 het volgende: Ik ben vooral nieuwsgierig naar de route, met name of het uitzicht een beetje leuk/afwisselend is, of dat driekwart van de reis bestaat uit platte grauwe weilanden.
Een alternatief dat ik uit de reisplanner krijg is Wenen - Würzburg - Göttingen - Berlijn (3x ICE), wat ongeveer even snel is als de EC via Praag.
Ik keek net op Bahn.de naar treinkaartjes, bij één van de Sparpreise stond er 'nur mit BahnCard 25 möglich'. Nou heb ik die niet, maar ik kan wel Railplus krijgen bij mijn VDU. Zou dat vergelijkbaar zijn?
Het is vooral weiland als ik Google Maps te voorschijn tover.
Maja, of de ICE spannend is is ook maar de vraag. Berlijn - Fulda - Würzburg - Wenen is ook niet echt de moeite volgens mij Heb je die overstappen ook gezien trouwens
Het is ook gewoon brak dat er geen ICE ABS/NBS ligt van München naar Berlin V.V. Nu komt er nog een NBS Nürnberg - Erfurt bij, maar het is gewoon brak dat je helemaal om moet via Wüirzburg..
Op zondag 2 februari 2014 16:06 schreef b2py het volgende: Maja, of de ICE spannend is is ook maar de vraag. Berlijn - Fulda - Würzburg - Wenen is ook niet echt de moeite volgens mij Heb je die overstappen ook gezien trouwens
Het stuk tussen Leipzig en Eisenach Erfurt is best mooi.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
De ICE van James gaat over Göttingen helaas dan maar..
Maar dat wist ik niet
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op zondag 2 februari 2014 16:19 schreef James1988 het volgende: Wat een lappendeken aan snelheden is dat trouwens. Dat doen de Fransen of Spanjaarden dan toch wel iets beter, vind ik.
Achja, het Nederlandse HRN is nog erg versplintert dus dat scheelt Soort van appels met peren, maar goed
Vanaf maandag verdwijnt het DDZ in de 1900 IC Den Haag - Venlo vv. Er rijden dan 5 omlopen ICR en 2 omlopen VIRM6 (startend in 1926+1928) en oa nog door de spits als 1957+1959). Hoe de bezetting in het weekend is, weet ik nog niet.
Mijn bron (zit op de bijsturing) kan nog niet zien of DDZ nog in het weekend gepland staat. DDZ is verdreven vanwege 'capaciteitsproblemen'. VIRM6 paste beter. Geen dubbele stellen dus meer.
De versperring die enige uren geduurd heeft, gisteravond, tussen Rotterdam en Dordrecht kwam doordat een IC thv Rotterdam Stadion een wissel kapotgereden had. De trein werd daar geevacueerd, maar het treinverkeer heeft niet (langdurig) platgelegen.
Op zondag 2 februari 2014 17:27 schreef xcachet het volgende: Kun je het Dal vrij abonnement en Altijd voordeel abonnement samen op 1 OV-chipkaart zetten?
Op zondag 2 februari 2014 17:32 schreef greavy het volgende: De versperring die enige uren geduurd heeft, gisteravond, tussen Rotterdam en Dordrecht kwam doordat een IC thv Rotterdam Stadion een wissel kapotgereden had. De trein werd daar geevacueerd, maar het treinverkeer heeft niet (langdurig) platgelegen.
Vreemd. Kapot gereden of open gereden of is dat jou onbekend?
Dat is mij onbekend. Het heeft zo'n 2 uur geduurd voordat ze de trein er weg hebben (kunnen) halen. Wegsleeploc was vanaf Kijfhoek binnen 30 minuten ter plaatse. Wissel is vannacht gefixt, de eers treinen vandaag hadden daar geen last meer van.
Op zondag 2 februari 2014 16:19 schreef James1988 het volgende: Wat een lappendeken aan snelheden is dat trouwens. Dat doen de Fransen of Spanjaarden dan toch wel iets beter, vind ik.
Tja, wat is beter? In Frankrijk is alles gericht op Parijs, dus met een grote strategie van een aantal HSL-lijnen uitwaaierend vanaf Parijs kom je een heel eind. Duitsland is echter een wirwar van allerlei verbindingen tussen allerlei ongeveer even belangrijke steden, dus daar is de infrastructuurplanning totaal niet gericht op een grote strategie, maar vooral op het oplossen van knelpunten.
En zo is het eigenlijk altijd al geweest. Ongeacht welk onderwerp je pakt, Duitsland is het land van Kleinstaaterei en Kirchturmpolitik en MKB-familiebedrijven, en Frankrijk is het land van de Grands Projets en hele grote bedrijven met veel inmenging van de landelijke overheid.
En in Spanje bouwen ze een Frans-achtig netwerk dat echter blijkbaar niet op de mobiliteitsbehoefte aansluit zodat er vaak maar een paar treinen per dag rijden en iedereen alsnog de auto of het vliegtuig pakt, dus dat lijkt me niet zo'n goed voorbeeld.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2014 18:37:42 ]
Op zondag 2 februari 2014 18:09 schreef Dr_Flash het volgende: Pak toch die EC over Praag man, super mooi stuk tussen Decin en Dresden door het Elbtal. En nul krappe overstaps. Geen discussie gewoon.
Inderdaad. Per EC via Praag is zóóó veel mooier als dat eindeloze duffe stuk door Duitsland. Als het meezit worden er ook Tsjechische prijzen in de bistro gerekend (EC172 heeft geloof ik een Oostenrijkse restowagen mee). Het stuk Brno-Pardubice is ook wel heel tof.
Inderdaad. Per EC via Praag is zóóó veel mooier als dat eindeloze duffe stuk door Duitsland. Als het meezit worden er ook Tsjechische prijzen in de bistro gerekend (EC172 heeft geloof ik een Oostenrijkse restowagen mee). Het stuk Brno-Pardubice is ook wel heel tof.
Alle EC's hebben bistro rijtuigen, en anders even checken op vagonweb.cz
Moet zeggen dat het mij ook wel verbaasd, dacht dat in de grote steden betaald parkeren wel de norm was, ook op de kleinere stations. Maar ik neem aan dat de informatie actueel is
Betaald parkeren is, over het algemeen, alleen gebaseerd op vraag en aanbod. Ruimtegebruik zorgt voor betaald parkeren en hoe hoog de prijs is.
Dit gaat natuurlijk niet altijd op, er zijn altijd wel uitzonderingen die de regel bevestigen
Ik zit nu in de Thalys van Rotterdam naar Parijs (moest met urgentie naar nl dit weekend) en de chef du bord trekt even 6 zwartrijders uit 1 plee! 6! (op de heenweg ook nog wat meegemaakt, maar das te lang op op een faalberry te tikken!)
Op zondag 2 februari 2014 20:59 schreef Darkwing_Duck het volgende: Ik zit nu in de Thalys van Rotterdam naar Parijs (moest met urgentie naar nl dit weekend) en de chef du bord trekt even 6 zwartrijders uit 1 plee! 6! (op de heenweg ook nog wat meegemaakt, maar das te lang op op een faalberry te tikken!)
Geniaal! Ik zag laatst wat moois, zal het filmpje eens opzoeken
Omlopen maandag - vrijdag tussen Den Haag en Venlo:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* Letop; Enkel treinnummers! Bijhorende tijden kunt u zelf opzoeken via ovtijden.com / NS Reisplanner / bahn.de / papieren spoorboekje of whatever
[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 02-02-2014 21:32:33 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* Letop; Enkel treinnummers! Bijhorende tijden kunt u zelf opzoeken via ovtijden.com / NS Reisplanner / bahn.de / papieren spoorboekje of whatever
Op zondag 2 februari 2014 16:40 schreef greavy het volgende: Vanaf maandag verdwijnt het DDZ in de 1900 IC Den Haag - Venlo vv. Er rijden dan 5 omlopen ICR en 2 omlopen VIRM6 (startend in 1926+1928) en oa nog door de spits als 1957+1959). Hoe de bezetting in het weekend is, weet ik nog niet.
Thank god, het was nu af en toe echt veevervoer met een DDZ4 in de spits. Hopelijk zetten ze wel langer dan ICM4 in.
[ Bericht 0% gewijzigd door _serial_ op 02-02-2014 21:28:31 (ICR moest ICM zijn) ]
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* Letop; Enkel treinnummers! Bijhorende tijden kunt u zelf opzoeken via ovtijden.com / NS Reisplanner / bahn.de / papieren spoorboekje of whatever
Op zondag 2 februari 2014 18:09 schreef Dr_Flash het volgende: Pak toch die EC over Praag man, super mooi stuk tussen Decin en Dresden door het Elbtal. En nul krappe overstaps. Geen discussie gewoon.
Inderdaad. Per EC via Praag is zóóó veel mooier als dat eindeloze duffe stuk door Duitsland. Als het meezit worden er ook Tsjechische prijzen in de bistro gerekend (EC172 heeft geloof ik een Oostenrijkse restowagen mee). Het stuk Brno-Pardubice is ook wel heel tof.
Haha, duidelijk verhaal heren.
Als ik het doe (ik ben nog bezig met reisplannen maken) zal het hoogstwaarschijnlijk via Praag gaan.
Op zondag 2 februari 2014 20:45 schreef J.B. het volgende: Die Tsjechische EC's met cabines zijn zo'n beetje de fijnste treinen waar ik ooit in heb gezeten, en nog voor een mooie prijs ook
Die EC komt uit Villach en gaat naar Hamburg, zo te zien aan Wagonweb.cz zitten daar geen Tsjechische bakken in.
edit: ik me maar afvragen waarom dat ding in sommige stations zo gruwelijk lang stilstaat, blijkt dat ding onderweg 2x van locomotief te wisselen.
[ Bericht 3% gewijzigd door James1988 op 03-02-2014 01:59:06 ]
Zeg, vervelende kut NS. Leuk hoor dat jullie vandie gele plestik hoesjes uuitdelen waar mijn portemonnee sowieso al onnodig dik van wordt. Maar ik krijg nu dus alleen maar gezeik van conducteurs. Pasje zit er verkeerd om in, ik moet het pasje er zelf maar uit halen etc. Als jullie nogeens wat weten met je kantoorwijdheid
Op maandag 3 februari 2014 09:18 schreef Dr_Flash het volgende: Zeg, vervelende kut NS. Leuk hoor dat jullie vandie gele plestik hoesjes uuitdelen waar mijn portemonnee sowieso al onnodig dik van wordt. Maar ik krijg nu dus alleen maar gezeik van conducteurs. Pasje zit er verkeerd om in, ik moet het pasje er zelf maar uit halen etc. Als jullie nogeens wat weten met je kantoorwijdheid
Ik weiger dat soort waardeloze hoesjes te gebruiken en laat mijn pasje altijd gewoon in mijn portemonnee zitten.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op maandag 3 februari 2014 09:29 schreef Dr_Flash het volgende: Nee oké, ik dus ook nu. Voorbeeldje nummer 288.000 waaruit blijkt dat NS gewoon geen idee heeft waar wel en niet behoefte aan is.
Waarschijnlijk konden ze die dingen ergens voor een habbekrats opkopen.
Ik vind het wel een leuk aardigheidje. Je hebt er geen zak aan, maar vooruit.
De eerste twee generaties ICE-treinen zijn van een soortgelijke opbouw als de TGV: locomotieven en rijtuigen. Bij de ICE 1 zit er aan beide kanten een loc, bij ICE 2 slechts aan één kant. Bij de ICE 3 heeft men gekozen voor een treinstel, waarbij de tractiemotoren over de hele trein zijn verspreid.
Op maandag 3 februari 2014 09:18 schreef Dr_Flash het volgende: Zeg, vervelende kut NS. Leuk hoor dat jullie vandie gele plestik hoesjes uuitdelen waar mijn portemonnee sowieso al onnodig dik van wordt. Maar ik krijg nu dus alleen maar gezeik van conducteurs. Pasje zit er verkeerd om in, ik moet het pasje er zelf maar uit halen etc. Als jullie nogeens wat weten met je kantoorwijdheid
Ik kreeg ook zo'n ding en zie het nut er niet van in. Had er dan op zijn minst een keycord aan gedaan. Dan voegt het nog iets toe aan functionaliteit.
Bijzonder. Weet iemand waarom deze loc alleen reed en/of er mee aan de hand, gezien de kap van de neus ontbreekt. Overigens, het blijven mooie treinen die ICE's. Met name de ICE-1 & ICE-2.
De eerste twee generaties ICE-treinen zijn van een soortgelijke opbouw als de TGV: locomotieven en rijtuigen. Bij de ICE 1 zit er aan beide kanten een loc, bij ICE 2 slechts aan één kant. Bij de ICE 3 heeft men gekozen voor een treinstel, waarbij de tractiemotoren over de hele trein zijn verspreid.
Dat weet ik, maar de ICE-wagons hebben bijv. een heel andere 'harmonica' aan beide uiteindes, en dan ook nog zonder tussendeuren, zoals bij normale wagons.
Bijzonder. Weet iemand waarom deze loc alleen reed en/of er mee aan de hand, gezien de kap van de neus ontbreekt. Overigens, het blijven mooie treinen die ICE's. Met name de ICE-1 & ICE-2.
volgens mij rijdt er wel vaker een loc alleen en rijdt deze op deze manier tussen werkplaatsen.
In Nederland kun je heel sporadisch bij Haarlem hetzelfde zien met een motorrijtuig DD-AR/DDZ.
Op maandag 3 februari 2014 11:49 schreef b2py het volgende: Ze hebben ook wel eens een ICE2 loc voor een TGV duplex rijtuigen set gezet. Grappig om te zien.
Klopt, dat was bedoeld om Europese HST-technologie aan het buitenland te verkopen. Volgens mij heette dat project Eurotrain.
Nee, dit kost effectief hetzelfde als een TGV of ICE en kan veel te hard. Er was van Siemens geen tegenbod van de V250 trouwens, wel voor de V220(of was het 230).
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Er komt wel een buitendienststelling in Utrecht dit jaar: http://dennistd.nl/temp/nietreizen2014.jpg Maar of 'Utrecht Noord' ook betekent dat de hele noordzijde van Utrecht (Amersfoort, Amsterdam en Woerden) eruit ligt zou ik niet weten...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
er komen wel grootschalige werkzaamheden aan, maar dat is aan de noordzijde. De zuidzijde van Utrecht Centraal blijft wel bereikbaar.
Ikzelf had verwacht dat ze het in vier of vijf blokken van 52 uur op zouden knippen, maar kennelijk zijn de plannen gewijzigd.
Maak er dan meteen maar zeven of acht blokken van... Het nadeel van opknippen is dat iedere keer de spullen erin en eruit moeten en dat de bovenleiding weer netjes moet hangen. En dat laatste is vrij veel werk. Een draad over een afstand van 500 meter goedhangen kost nou eenmaal wat tijd.
Ik denk dat minstens de buurtspoortjes wel in dienst blijven.
Die beginnen en eindigen dan op Overvecht denk ik dan.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Die beginnen en eindigen dan op Overvecht denk ik dan.
Je kan 1 t/m 3 compleet los buiten dienst nemen zonder 5 t/m 19 te hoeven pakken. In week 30/31 oid komt ook drie weer terug, ik zie een treindienst ontstaan.
Je zou Utrecht kunnen opknippen in vijf secties, N, O, Z, W, Buurtsporen. Voor die tijd indien nodig sectiescheiders in de bovenleidingen aanbrengen, en dan per kwadrant buiten dienst. Dan kun je nog wel een soort van dienst blijven aanbieden. Dat zou mijn voorstel zijn.
Je kan 1 t/m 3 compleet los buiten dienst nemen zonder 5 t/m 19 te hoeven pakken. In week 30/31 oid komt ook drie weer terug, ik zie een treindienst ontstaan.
Ik zou 4 er ook bij pakken dan, bij de buurtsporen. Als het moet dan kun je de Noord-Oost daar laten keren namelijk.
Ik denk dat Amsterdam-Utrecht via Hilversum gaat en dat men ook gaat proberen Amersfoort-Utrecht in de lucht te houden. Amersfoort/Zwolle-Rotterdam/Den Haag moet over Schiphol/Haarlem.