Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt Peterselieman, men kan zeker niet tegelijk vertrekken van spoor 1 en spoor 2 en de vertreksporen van beide stoptreinen omdraaien?
Nee. Beide treinen moeten over hetzelfde wissel. Je kunt wel nog wat tijd winnen door een van de treinen rechtdoor over spoortje 19 te leiden, terwijl de andere wel de normale route neemt. Ook voor bijplaatsingen die op het laatste moment gebeuren is dat extra doorgaande spoortje handig.
die IC van utrecht naar amsterdam van 00:25 zal 1 van de laatste geweest zijn (buiten nachtnet om) denk ik? die van 23:25 zat ik in en dat was 12 bakken virm.
verder een een aanbieding niet voor niks een aanbieding he daar kies je zelf voor. een losse whopper is bij de Burger King ook duurder dan een king deal dubbele menu
Op zondag 2 februari 2014 12:42 schreef gebrokenglas het volgende: Ik zou nooit gokken op de laatste trein. Altijd maximaal de een-na laatste pakken - als die uitvalt heb je dus dan nog een fallback.
Als er een fiets bij het station staat interesseert me het niet. Als ik aan het lamballen ben, wil ik de ena-laatste trein die aansluit op de bus in Enschede. Anders wordt het een half uur lopen en daar heb ik geen zin in
Op zondag 2 februari 2014 12:42 schreef gebrokenglas het volgende: Ik zou nooit gokken op de laatste trein. Altijd maximaal de een-na laatste pakken - als die uitvalt heb je dus dan nog een fallback.
klopt. Zo doe ik het ook wel eens en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
verder een een aanbieding niet voor niks een aanbieding he daar kies je zelf voor. een losse whopper is bij de Burger King ook duurder dan een king deal dubbele menu
Dat dus. Zeuren over een aanbieding die je niet aanstaat is echte Hollandse azijnpisserij. Het gebeurt in de detailhandel wel vaker dat meer kopen goedkoper is dan minder kopen.
Verder vind ik het woordgebruik van Driek in zijn brief/klacht/site erg onprofessioneel voor iets wat je naar een directielid stuurt namens een rezigersbelangenorganisatie. Een virm-viertje is op de werkvloer een normale aanduiding, in een officiële klacht omschrijf je dat beter als een treinstel van het type virm bestaande uit vier rijtuigen.
Op zondag 2 februari 2014 12:42 schreef gebrokenglas het volgende: Ik zou nooit gokken op de laatste trein. Altijd maximaal de een-na laatste pakken - als die uitvalt heb je dus dan nog een fallback.
Die verstandige aanpak heeft er helaas voor gezorgd dat diverse vervoerbedrijven laatste ritten schrapten “wegens gebrek aan reizigers”…
Bovendien: via mobiel, om de keuze te maken tussen logeren of naar huis, gekeken of die late trein nog reed. Antwoord “ja”. Iets van 10 minuten later gearriveerd op het station, maar ook 10 minuten voor geplande vertrektijd, blijkt die trein te zijn opgeheven. Dan kun je de reiziger nul komma niets verwijten, ook niet zijn keuze om te kiezen voor een laatste aansluiting.
[ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 02-02-2014 14:03:50 ]
Met statistiek kun je alles aan mekaar liegen. Met statistiek kun je alle terechte klachten wegcijferen. Het trieste echter, is dat ik zo’n 2 a 3 keer per week een retourreis maak, in afstand variërend van 30 tot meer dan honderd kilometer enkele reis. Pakweg eens per maand -over een tijdvak van vele, vele jaren- beleef ik een treinreis die de kenmerken heeft van het verhaal dat ik nu maar eens heb opgeschreven. Ik ben als persoon uiteraard maar een kleine steekproef, maar mijn vrouw beleeft hetzelfde, en ook adviseurs van MVBOV herkennen zich in dit beeld.
Dan is een opmerking over “een van de 5000 ritten” gewoon een schandelijke belediging aan het adres van de klant.
quote:
[..]
Dit overbodige zinnetje had ik opgeschreven om lollige opmerkingen over armoede en gierigheid voor te zijn. Wel of niet benoemen: het is per definitie altijd wel fout in de ogen van iemand.
Heb ik ook al eens gehad ja. "Doe kort voor vertrek de reisplanner-check!"
Sowieso al bedroevend dat dat kennelijk nodig is natuurlijk, maar ALS je dat dan doet, heb je er gewoon geen flikker aan. Als je de reisplanner-check doet "blijkt" er niets aan de hand, 3 minuten later blijkt je trein al een kwartier stil te staan met vaste remmen 10 km verderop
Dus bij de toezegging van de NS om (ook bij werkzaamheden) zorgvuldig om te gaan met de vereiste treinlengtes vallen wel vraagtekens te plaatsen.
N=1.
Kun je 100x zeggen dat statistiek niet deugt (ja, je kunt manipuleren. Maar is nu niet aan de orde), maar op een ervaring N=1 zo'n uitspraak durven te doen gaat veel te hard door de bocht.
Daarnaast: Als voorzitter van een club die voor Reizigers staat, op een enkele ervaring die je zelf hebt gehad, meteen de CEO mailen. Echt
Iemand aanspreken op een concreet voorbeeld van iets dat veel vaker fout gaat is een prima manier. Laat die directeur zich hier maar eens uitpraten. Waarom niet?
Ik vind dit ook een prima manier. Juist aan het einde van de dag, wanneer er weinig uitwijkmogelijkheden zijn, moeten dit soort dingen zorgvuldiger gaan. Er wordt nu een concreet voorbeeld gegeven van een treinreis die mis gaat.
Op zondag 2 februari 2014 14:21 schreef WhiteJoker het volgende: Ik vind dit ook een prima manier. Juist aan het einde van de dag, wanneer er weinig uitwijkmogelijkheden zijn, moeten dit soort dingen zorgvuldiger gaan. Er wordt nu een concreet voorbeeld gegeven van een treinreis die mis gaat.
Precies. En al helemaal omdat men bij de spoorwegen heeft beloofd veel beter om te gaan met langere treinen bij werkzaamheden. Terechte klacht
Met statistiek kun je alles aan mekaar liegen. Met statistiek kun je alle terechte klachten wegcijferen. Het trieste echter, is dat ik zo’n 2 a 3 keer per week een retourreis maak, in afstand variërend van 30 tot meer dan honderd kilometer enkele reis. Pakweg eens per maand -over een tijdvak van vele, vele jaren- beleef ik een treinreis die de kenmerken heeft van het verhaal dat ik nu maar eens heb opgeschreven. Ik ben als persoon uiteraard maar een kleine steekproef, maar mijn vrouw beleeft hetzelfde, en ook adviseurs van MVBOV herkennen zich in dit beeld.
Dan is een opmerking over “een van de 5000 ritten” gewoon een schandelijke belediging aan het adres van de klant.
Prachtig maar het wekt de suggestie met deze post dat dit beeld representatief is voor het leeuwendeel van de reizen. Ik zal even verklappen dat dat niet het geval is tenzij ik in een parallel universum leef o.i.d. Dat wil niet zeggen dat er niet regelmatig iets kleins of groters mis gaat. Dat moet ook echt beter. Maar het is gewoon overduidelijk dat dit een samenloop van meerdere dingen was. Volkomen terecht om daar een klacht over in te dienen maar hier een brief aan wijden voor de hoge top, dat openbaar maken om vervolgens de chantagetruc "ze reageren niet dus ze zijn niet voor de reiziger" uit te kunnen halen vind ik toch wel wat laag bij de grond.
Overigens moet ik ook zeggen dat ik toch redelijk content ben. Zelfs met de vele grote bendes die ik heb meegemaakt is het me maar een enkele keer overkomen dat ik er meer dan een half uur langer over heb gedaan en heb ik slechts één keer een reis hoeven af- of onderbreken. Dan heb ik het nog niet gehad over dat het bedrijf ook nog echt positieve kanten heeft.
Gister ben ik zo dom geweest om een tas in de trein naar Leeuwarden te laten liggen bij het overstappen op een trein naar Groningen in Zwolle. Ik heb meteen de conducteur opgezocht, gevraagd of hij na wilde vragen en waar mijn verwachting anno 2014 van grote organisaties was dat ik de tas waarschijnlijk vanaf maandag in Utrecht zou mogen ophalen was men zo attent geweest om de tas in Leeuwarden bij het loket neer te zetten. Die had ik dus twee uur later alweer terug. Uiteindelijk komt het er op neer dat men best wat voor de klant overheeft en dat dat heel ver kan gaan maar dat er regelmatig grote missers worden gemaakt. Jammer, moet beter maar het is geen reden voor alleen maar zurigheid.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Klaasje op 02-02-2014 14:53:46 ]
Op zondag 2 februari 2014 14:18 schreef Peter het volgende: Iemand aanspreken op een concreet voorbeeld van iets dat veel vaker fout gaat is een prima manier. Laat die directeur zich hier maar eens uitpraten. Waarom niet?
Het is niet een "concreet voorbeeld", er worden vragen gesteld aan de hand van deze ervaring. Niets blijkt uit het stuk dat het vaker fout gaat. Natuurlijk "weten" we dat het vast een paar keer is fout gegaan in het verleden, maar zolang je het niet onderbouwt, dan sta je alsnog nergens met je bewering.
Maar nee, er wordt een bewering gedaan over dat meneer en mevrouw niet konden zitten: Hele trein doorgelopen? Waren er wel zitplaatsen of niet naast elkaar? Is het tweede treinstel erafgetrapt doordat er problemen er mee waren? Je weet het niet.
Juist door elk wissewasje (Door N=1) ga je niet serieus genomen worden als organisatie.
[..] Daarnaast: Als voorzitter van een club die voor Reizigers staat, op een enkele ervaring die je zelf hebt gehad, meteen de CEO mailen. Echt
Ik heb nu een paar jaar deelgenomen aan een reizigersoverleg. Structurele fouten kwamen daar op tafel en daar werd ook echt de aandacht voor gevraagd bij managers van de vervoerders. Daarentegen is het wel zo dat ik voor een individuele fout gewoon contact opnam met de klantenservice. Je zit in zo'n overleg voor de reizigers en niet om het ov voor jezelf te verbeteren of iets dergelijks. En al die reizigers hebben er niets aan als je begint te zeuren over die ene chauffeur die een minuutje te vroeg was bij halte x op tweede paasdag om 21:15 om nog maar te zwijgen wat het voor effect heeft op de toehorende managers, die zullen je meteen een stuk minder serieus nemen.
Het zijn herkenbare klachten die nu in 1 reis tegelijk zich voordoen. Prima voorbeeld dus. Doe nu niet alsof je van elke klacht niet al lang wist dat deze regelmatig voorkomt.
Op zondag 2 februari 2014 14:31 schreef Peter het volgende: Het zijn herkenbare klachten die nu in 1 reis tegelijk zich voordoen. Prima voorbeeld dus. Doe nu niet alsof je van elke klacht niet al lang wist dat deze regelmatig voorkomt.
Hoho, ik mail niet naar de CEO omdat mijn treinreis ruk was. Kan het nog regelmatig voorkomen, maar dat blijkt uit de mail niet.
Beetje quasigeleerd met N=1 gaan staan zwaaien, alsof dat DUS bewijst dat dat de allereerste en enige keer is dat er iets fout gaat op het spoor. Nou nou Zootje triestneuzen bijmekaar hier ook.
Hoho, ik mail niet naar de CEO omdat mijn treinreis ruk was. Kan het nog regelmatig voorkomen, maar dat blijkt uit de mail niet.
Als ik het mailadres van die knakker had en er ging zoveel mis, dan zou ik ook mailen. En dan ziet hij maar wat hij er mee doet. Maar ik ben als klant teleurgesteld in zijn bedrijf. Waarom zou ik dat niet mogen melden?
Als ik het mailadres van die knakker had en er ging zoveel mis, dan zou ik ook mailen. En dan ziet hij maar wat hij er mee doet. Maar ik ben als klant teleurgesteld in zijn bedrijf. Waarom zou ik dat niet mogen melden?
De reden dat jij zijn mailadres niet hebt is dat hij daar geen tijd voor heeft. Als hij alle mails moet beantwoorden van iedere zonderlinge figuur, denk je dan dat hij in staat is om problemen op te lossen? Er blijft nogal weinig tijd over. Bij hoge piefen horen alleen structurele problemen thuis zodat ze ook de tijd kunnen maken om ze op te lossen.
En wat B2PY al zegt: Er reden genoeg treinen een stuk langer dan normaal en zelfs langer dan in de doordeweekse spits. Dus kennelijk wordt er toch wat aan het structurele probleem gedaan maar is er iets anders aan de hand.
De reden dat jij zijn mailadres niet hebt is dat hij daar geen tijd voor heeft. Als hij alle mails moet beantwoorden van iedere zonderlinge figuur, denk je dan dat hij in staat is om problemen op te lossen? Er blijft nogal weinig tijd over. Bij hoge piefen horen alleen structurele problemen thuis zodat ze ook de tijd kunnen maken om ze op te lossen.
En wat B2PY al zegt: Er reden genoeg treinen een stuk langer dan normaal en zelfs langer dan in de doordeweekse spits. Dus kennelijk wordt er toch wat aan het structurele probleem gedaan maar is er iets anders aan de hand.
Het zijn herkenbare en bekende klachten gecombineerd in 1 voorbeeld. Ik zie het probleem niet om op deze wijze er nogmaals aandacht voor te vragen en aan te geven dat er in dit geval veel mis is gegaan.
En dat er veel treinen wel goed rijden.. tja. Vind je het oké als bijv. alle laatste treinen een uitvalpercentage van 50% hebben? Over de hele dag gemeten is het niet veel, maar wel een structureel probleem. Dus wat jij genoeg/veel/weinig vindt is niet relevant. De ervaring van reizigers en het vertrouwen in se NS wel.
Op zondag 2 februari 2014 14:35 schreef Dr_Flash het volgende: Beetje quasigeleerd met N=1 gaan staan zwaaien, alsof dat DUS bewijst dat dat de allereerste en enige keer is dat er iets fout gaat op het spoor. Nou nou Zootje triestneuzen bijmekaar hier ook.
Volgens mij lever ik kritiek op de onderbouwing van de bewering die is gebaseerd op 1 enkele ervaring.
Niet inhoudelijk over dat de trein van Rinus niet verlengd is. Dat is vervelend en een klacht richting de klantenservice waard.
Op zondag 2 februari 2014 14:47 schreef Guppyfriend het volgende: treinvriendjes! Vraagje, weten jullie dit? Parkeren bij station Utrecht Lunetten, is dat nog steeds gratis?
Met statistiek kun je alles aan mekaar liegen. Met statistiek kun je alle terechte klachten wegcijferen. Het trieste echter, is dat ik zo’n 2 a 3 keer per week een retourreis maak, in afstand variërend van 30 tot meer dan honderd kilometer enkele reis. Pakweg eens per maand -over een tijdvak van vele, vele jaren- beleef ik een treinreis die de kenmerken heeft van het verhaal dat ik nu maar eens heb opgeschreven. Ik ben als persoon uiteraard maar een kleine steekproef, maar mijn vrouw beleeft hetzelfde, en ook adviseurs van MVBOV herkennen zich in dit beeld.
Dan is een opmerking over “een van de 5000 ritten” gewoon een schandelijke belediging aan het adres van de klant.
[..]
Dit overbodige zinnetje had ik opgeschreven om lollige opmerkingen over armoede en gierigheid voor te zijn. Wel of niet benoemen: het is per definitie altijd wel fout in de ogen van iemand.
Volgens mij lever ik kritiek op de onderbouwing van de bewering die is gebaseerd op 1 enkele ervaring.
Uiteraard is het structurele karakter van de klacht bij de NS, en dus ook bij Huges, meer dan bekend, mede doordat MVBOV dit soort narigheid meermalen aan de orde heeft gesteld.
Zie trouwens ook de tweede alinea in de open brief.
De reden dat jij zijn mailadres niet hebt is dat hij daar geen tijd voor heeft. Als hij alle mails moet beantwoorden van iedere zonderlinge figuur, denk je dan dat hij in staat is om problemen op te lossen? Er blijft nogal weinig tijd over. Bij hoge piefen horen alleen structurele problemen thuis zodat ze ook de tijd kunnen maken om ze op te lossen.
Timo.Huges@NS.nl, die man heeft ongetwijfeld een assistent(e) die dat soort e-mails weer doorstuurt naar de klantenservice.
Ik meende gehoord te hebben dat het niet meer gratis was, maar het lijkt er dus op dat dat nog steeds zo is. Fijn!
Moet zeggen dat het mij ook wel verbaasd, dacht dat in de grote steden betaald parkeren wel de norm was, ook op de kleinere stations. Maar ik neem aan dat de informatie actueel is
Het zal ongetwijfeld vergelijkbaar zijn met Berlin - Poznan. Veel uitgestrekte weilanden, 160 km/h en prima comfort. Verwacht geen Rijndal heuvelachtige meuk, zal wel meer worden als je naar Wenen gaat. Ik weet niet waar je precies op zit te wachten?