Gast, dat is geen uitleg hoe zwaartekracht werkt maar wel wat je er tegen kan doen... Je ziet toch zelf ook wel het verschil he?quote:Op woensdag 2 april 2014 11:31 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Kijk nog eens, en kijk dan even naar het deel waarin wordt vertelt hoe Newton nadacht over zwaartekracht aan de hand van het voorbeeld van de kanonskogel. Hoe harder je de kanonskogel schiet, hoe verder hij komt. Dat betekent dat er een bepaalde snelheid is waarbij de kogel nooit meer de grond raakt. Hij heeft berekend wat die snelheid moet zijn. Wat blijkt, dat is ook de snelheid die een raket moet halen om los te breken van uit het zwaartekrachtveld van de aarde. Doodsimpel, zelfs een kind kan dit begrijpen.
Nog ene keer gast, lees eens wat beter voor je je weer belachelijk maakt. Alchemie is geen wetenschap, dat is wat letterknechten ervan gemaakt hebben in de loop van de tijd. Het was bedoeld om jezelf beter te maken. Leer eens symbolisch te denken, zoals die mensen vroeger deden. De mens zelf is metaal, en men probeerde zichzelf symbolisch te veranderen in zilver en goud. In beter en best. Kijk, als je dit niet kan snappen waarom oordeel je dan over wat ik zeg?quote:Sorry, maar ik lees alleen maar onzinnigheden over hoe het jezelf beter zou maken. Ten eerste is dat wetenschappelijk gezien natuurlijk onzin, ten tweede heeft dat niets te maken met hoe schei- en natuurkunde werken.
De huidige wetenschap kam inderdaad op in de late middeleeuwen. Vooral de manier waarop er nu gewerkt wordt. Maar dat wil niet zeggen dat men vroeger geen onderzoeken deed. Hoeveel monniken zijn er niet gedood door de Kerk, omdat ze zich met wetenschap bezighielden en daarover schreven.quote:Nogmaals, jij begrijpt wetenschap niet. De mensen die jij aanhaalt zijn filosofen. Mensen die nadenken over hoe de wereld werkt. Pas in de late Middeleeuwen kwam de wetenschap op, die deze zaken ging toetsen in de praktijk. Empirisch onderzoek. Natuurlijk heeft iemand vroeger al bedacht dat de aarde rond was en om de zon draaide. Maar niet iedereen wist dat te staven met onderzoek.
Ja, dit ben ik met je eens. En dit probeer ik ook steeds duidelijk te maken. Maar die presentator negeert dit soort feiten, om populair te doen. Men moest eens te diep in de materie duiken.quote:Deze bijvoorbeeld wel: http://en.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes
Wat hij heeft bewezen klopt nog steeds. Hij wist al hoe groot en hoe rond de aarde was, voordat we in staat waren de hele wereld rond te varen.
Dit is de kortzichtigheid van de mensheid vandaag de dag. Dus omdat een theorie verschijnselen verklaart die wij ervaren is het een juiste theorie? Waar slaat dit precies op?quote:En met de Oort-wolk is dat precies zo:
[..]
Ten eerste is de Oort-wolk niet te zien, omdat de afstanden tussen de rotsblokken te groot zijn. Ten tweede is dit idee op exact dezelfde manier te toetsen als die van Eratosthenes. Het verklaart namelijk alle verschijnselen die wij hier ervaren. Zoals o.a. kometen, die zich verder exact blijken te houden aan de berekeningen van Newton, en de waarnemingen van Halley. Dat is waar de docu om ging.
Je generaliseert nu wel extreem hoor. Er zijn genoeg mensen te vinden die zich nooit verdiepen in de zaken maar die wetenschap als hun religie zien. De enige reden waarom ik het niet zo op heb met wetenschap is omdat ik Herman Philipse en zijn hoorcolleges gevolgd heb, en daarin stelt hij (en hij is wetenschapsfilosoof, dus hij zal wel weten van de hoed en de rand) dat voor elke theorie er heel veel vragen overblijven of er zelfs bij komen. Vragen waar de gemiddelde "wetenschapsmens" geen weet van heeft. Die denkt gewoon dat het bewezen is (en dan heb ik het over religie, bigbang, kosmos en zelfs over de evolutietheorie heeft de wetenschap verschillende hypothesen).quote:Nee, mensen denken niet "de wetenschap zegt het, dus het is vast zo". De mensen wegen het bewijs wat de wetenschap levert, en proberen het tegendeel te bewijzen. Zolang het tegendeel niet bewezen is, blijft de theorie overeind. Maar het wordt nooit een vaststaand feit. Daarom hebben we het nog steeds over de evolutietheorie, en niet het evolutiefeit. Dat er inmiddels overweldigend bewijs is dat de theorie klopt, maakt het nog steeds geen feit. Dat is wat wetenschap is en doet. En niets anders.
Los van het feit dat je die hier in W&T vrijwel niet tegenkomt, dat hun beeld van de wetenschap niet klopt is toch hun probleem?quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:53 schreef BerjanII het volgende:
Je generaliseert nu wel extreem hoor. Er zijn genoeg mensen te vinden die zich nooit verdiepen in de zaken maar die wetenschap als hun religie zien.
Ik heb het ovet het algemeen, niet over wat hier wel of niet voorbij komt...quote:Op zaterdag 5 april 2014 13:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Los van het feit dat je die hier in W&T vrijwel niet tegenkomt, dat hun beeld van de wetenschap niet klopt is toch hun probleem?
Spreek ik die mystikvm hier enkel op aan? Volgens mij spreek ik hem ook aan op het idee van de alchemie, waar die kerel duidelijk geen kaas van gegeten heeft en waardoor we langs elkaar heen praten.quote:Waarom zou je de wetenschap, mystikvm of Neil deGrasse Tyson, die dat allemaal duidelijk wel hebben begrepen, daarop aanspreken?![]()
Haha, ik ben het niet met anderen eens en ik daarom bevatten mijn posts veel vijandigheid? Ik moet mensen hun aars likken, is dat wat je bedoelt te zeggen?quote:Verder moet het me van het hart: je posts bevatten veel vijandigheid maar weinig inhoud.
Nee, BerjanII heeft dingen gestudeerd en heeft daardoor fouten gezien die "jullie" niet zien en niet willen zien. En als BerjanII daar opmerkingen over maakt wordt hij weggezet als troll. Waar kent BerjanII dit nog meer van? O ja, BerjanII kent dit van zijn vroegere geloof waar hij ineens ook werd weggezet als troll (lees:satan volgeling)...quote:
Eet smakelijkquote:Op dinsdag 1 april 2014 19:38 schreef BerjanII het volgende:
[..]
O deed je dat dan?
Is het niet zo dat wetenschappers die een ander idee hebben (bijvoorbeeld over het ontstaan van de kosmos of de evolutie) in het verdachten/verdomden hoekje komen te zitten? Dus praat men elkaar naar de mond om maar geld te blijven ontvangen voor hun onderzoeken. Als dit niet zo is eet ik mijn pet op!
Hier nog een stukje kritiek van Tyson. In dit geval gericht aan Dawkins, maar het had in deze net zo goed aan jou gericht kunnen zijn:quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:30 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Nee, BerjanII heeft dingen gestudeerd en heeft daardoor fouten gezien die "jullie" niet zien en niet willen zien. En als BerjanII daar opmerkingen over maakt wordt hij weggezet als troll. Waar kent BerjanII dit nog meer van? O ja, BerjanII kent dit van zijn vroegere geloof waar hij ineens ook werd weggezet als troll (lees:satan volgeling)...
Liever mensen wegzetten als trollen, dan zelf nadenken over wat degene te zeggen heeft en daar lering uit trekken. Zelfs als het misschien wat hard gezegd word.
Dan heb ik dus over alchemie, waar jullie (wie de schoen past trekke haar aan) geen moer van weten. En over het feit dat in dat programma gezegd werd dat Haynes de eerste was die door had dat de sterren bewogen. Dat jullie (wie de schoen past trekke haar aan) dit nog geloven ook zegt mij meer over jullie dan wanneer ik jullie cv zou doorlichten.
Dit is gewoon hilarisch. Je hebt 2 wereldrijken, als de koning de oorlog in gaat dan zal er één vallen. Wat een indrukwekkende voorspelling zeg.quote:Een mooie is die van de Griekse orakels. Die zeiden "als onze koning de oorlog in gaat vernietigd hij een wereldrijk". Iedereen dacht dat het over de vijand ging, maar vervolgens werd het eigen rijk verpletterend verslagen.
quote:Op zondag 6 april 2014 15:14 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vanavond weer genieten om 22.00 uur
Cosmos: A Spacetime Odyssey: Hiding in the Light
In deze aflevering staan de zoogdieren centraal, van hun nederige oorsprong tot een explosie van diversiteit en dominantie
Hahaha, ik hoop het ook niet. Afgaande op de voorgaande weken zal het toch wel weer iets van de eerste 10 minuten missen wordenquote:Op zondag 6 april 2014 16:07 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
En nu hopen dat ik het begin niet mis.
Lang leve de herinneringsfunctie met automatische overschakelingquote:Op zondag 6 april 2014 16:20 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Hahaha, ik hoop het ook niet. Afgaande op de voorgaande weken zal het toch wel weer iets van de eerste 10 minuten missen worden
Kijk, dit soort dingne mogen mensen wel zeggen. Maar als ik bijvoorbeeld zeg: gast (dit heb ik twee keer gezegd) en een keer vloek dan is het "je toon is ronduit vijandig". Nou ga ik niet doen alsof ik alles weet, maar iemand zijn ideeen en dergelijke neerzetten als onzin is veel vijandiger dan een of twee keer gast te zeggen...quote:Op zondag 6 april 2014 15:07 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Jemig, wat is hier allemaal gaande?
Als ik het zo allemaal snel doorlees zou ik ook zeggen dat BerjanII een troll is, hoe kan iemand zoveel onzin spuien, ik weet niet eens waar te beginnen.
Wel grappig dat je het boek 'Voorspellingen' van Tony Allen aanhaalt, ik heb het namelijk hier in de kast en heb er jaren geleden wel eens stukjes uit overgenomen en hier op Fok! gezet.
Toevallig neem ik dit soort dingen ook op (is wel de laatste keer geweest overigens) en hij zegt heel duidelijk dat het voor het eerst was dat een voorspelling uit kwam..quote:Het begint al met een false assumption dat er wordt gesteld dat voorspellingen niet bestaan.
Tyson zegt duidelijk dat profeten zelden zulk preciese voorspellingen hebben gedaan. Niet dat ze niet bestaan.
Je vergeet hierbij dat die Halley voorspellingen doet van een mechanisme, en die van de Tempelier een voorspelling is waarbij andere personen bij betrokken zijn. Dat maakt het enerzijds moeilijker en anderzijds ook makkelijker. Want als je voorspelt dat iemand over drie dagen dood gaat kan de ander zichzelf al na een dag doden en zo je voorspelling niet uit laten komen. Anderzijds kunnen mensen het dan gooien op een selffulfilling prophecy.quote:In het boek van Tony Allen bijvoorbeeld staat geen enkele voorspelling die eenzelfde precisie behaalt als de voorspelling die Halley heeft gedaan. De enige die ook maar een beetje in de buurt komt is de Vloek van de Tempelier ofzo waar de Tempelier een vloek uitspreekt over de koning en de paus dat ze binnen een half jaar zullen sterven.
Als we de precisie van Halley zouden nemen dan zou de vloek de exacte datums van sterven en de manier van sterven voorspellen bijvoorbeeld.
Het is een leuk boek om te lezen en een mooie opsomming van 'voorspellingen', 'visioenen' en dromen.
Hierbij maak je precies dezelfde fout die, ik denk, veel mensen maken. Je vergeet dat wetenschappelijke voorspellingen gaan over mechanismen, en die andere voorspellingen gingen over menselijke zaken. En die hebben toch een mate van vrije wil, terwijl kometen en dergelijke daar niet over beschikken.quote:Alles komt voorbij, astrologie, tarot, handlezen, het werpen van beenderen, de toekomst voorspellen ahv ingewanden, Nostradamus, Merlijn, enz enz...
Het moge duidelijk zijn dat geen enkele van deze een betrouwbare methode is om de toekomst te voorspellen. De voospellingen zijn meestal voor interpretatie vatbaar, triviaal, kennen geen exacte datums en blijken maar al te vaak niet uit te komen.
Wat wil je hier nou precies mee zeggen? Ik heb het idee dat je je zin half afmaakt en daarna weer doorgaat met een volgende zin. En over dat laatste gesproken: Als Lincoln inderdaad wist wie hem zou doden zou hij dit niet voorkomen door die man te laten arresteren?quote:Of bijvoorbeel dat Abraham Lincoln zijn eigen dood zou hebben gedroomd. Hij zag zichzelf op het bed liggen en hoort iemand zeggen: wie ligt daar? 'het is de president'
dromen zijn duidelijk geen betrouwbare bron, lang niet alle dromen komen uit
En hoeveel mensen dromen wel eens dat ze dood gaan in hun droom maar het gebeurt niet in de realiteit? En of je nou echt van een voospellende droom kunt spreken in het geval van Lincoln weet ik niet, het zou op z'n minst indrukwekkender zijn geweest als hij droomde dat hij werd van achteren werd doodgeschoten door john wilkes booth in het thater tijdens de voorstelling waarnaar hij aan het kijken was bijvoorbeeld...
Ook hier maak je weer die fout. De wetenschap wil kijken naar het mechanisme van de natuur, die zieners, profeten en dergelijke willen kijken wat die komeet voor hen te betekenen heeft. En feitelijk hebben ze toch gelijk met die oogsten die zouden mislukken? Zou zo'n komeet op Aarde inslaan kun je daar een tijdje niks meer op oogsten. Geen wonder dus dat ze bang waren.quote:Laten we terug gaan naar de komeet van Halley. Er zijn veel zieners, profeten, waarzeggers in de oudheid geweest die ahv Halley voorspellingen deden, Ze dachten vooral dat het verschijnen van de komeet een negatieve betekenis had. Er werden voorspellingen gedaan over ongeluk, bijv dat oogsten zouden mislukken... Ook deze voorspellingen kwamen vaak niet uit, de methode is niet betrouwbaar.
Nogmaals, omdat die komeet aan bepaalde wetten zich moet houden. De voorspellingen van ander aard hadden dat geluk niet.quote:Toen kwam Halley die heeft laten zien dat wetenschap wel een betrouwbare bron is om voorspellingen te doen. Je observeert de natuur, verzamelt data, maakt een model op basis van de data. en probeert voorspellingen te doen ahv het model. En zie, de voorspelling kwam exact uit. Halley verscheen op de exacte datum op een exacte plaats in de lucht. En tot op de dag van vandaag kunnen we aan de hand van die methode exacte voorspellingen blijven doen over het verschijnen van de komeet op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats.
Gefeliciteerd, kun je nog meer open deuren intrappen? Of is dit precies bedoeld om te laten zien hoe belezen je bent? Ik ken jou nog van je discussies met gelovigen op het filosofie forum, daar gedroeg je je precies zo.... Kijk mij eens tijd te over hebben....quote:Ik vind het ook grappig dat je Herman Phillipse aanhaalt, ik heb de man ook veel gevolgd.(Prachtig hoe Herman in het programma 'Boeken' Cees Decker met de grond gelijk maakte). Ik heb ook filosofie gestudeerd, en ik heb wetenschapsfilosofie gehad van Herman de Regt. Ik kan je vertellen dat in de wetenschapsfilosofie de wetenschappelijke methode als meest betrouwbare methode wordt gerzien om de werkelijkheid te besturderen. Dat het meer vragen oproept is juist goed.
Hoeveel oorlogen zijn er geweest waarin alles ineen stortte? Een beetje slimmer nadenken graag voor je anderen voor hilarische dingen beticht.quote:overigens zeg je dit:
Dit is gewoon hilarisch. Je hebt 2 wereldrijken, als de koning de oorlog in gaat dan zal er één vallen. Wat een indrukwekkende voorspelling zeg.
Mooie vergelijking, die je meteen de prullenbak in kan mikken als je een beetje doorgedacht had..quote:Het is zoiets als naar een restaurant gaan, iets bestellen, en dan stellen dat je een voorspelling hebt gedaan als de ober met je bestelling aan komt zetten.
Waarom moeten mensen trouwens altijd naar filmpjes verwijzen om een punt te maken? Kun je het zelf niet uitleggen? En wat heeft dit precies met de voorspellingen te maken waar wij het over hadden? It makes no sense...quote:Matt Dillahunty doet dit mooi uit de doeken
quote:Op zondag 6 april 2014 22:51 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het heeft altijd nut
Tyson zerd net bijna opgeslokt door een zwart gat, dat zag er wel indrukwekkend uit
Dat kan...quote:Op zondag 6 april 2014 22:53 schreef Molurus het volgende:
Dit is ook zo'n serie waar je makkelijk halverwege in kan vallen.Zonde om de helft te missen, maar niet meer dan dat.
quote:Op zondag 6 april 2014 19:17 schreef BerjanII het volgende:
[..]
iemand zijn ideeen en dergelijke neerzetten als onzin is veel vijandiger dan een of twee keer gast te zeggen...
[..]Op woensdag 2 april 2014 11:09 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Wat een onzin weer...
de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, of hoe ging dat gezegde ook weer ..?quote:Op zondag 6 april 2014 19:17 schreef BerjanII het volgende:
Of is dit precies bedoeld om te laten zien hoe belezen je bent? .
[quote]Op zaterdag 5 april 2014 12:53 schreef BerjanII het volgende:
omdat ik Herman Philipse en zijn hoorcolleges gevolgd heb,
Voor jouw trollgedrag heb ik iig geen tijd. adieu monseigneurquote:Ik ken jou nog van je discussies met gelovigen op het filosofie forum, daar gedroeg je je precies zo.... Kijk mij eens tijd te over hebben...
Moet ik het soms uittekenen mijnheer? Ik zeg dit enkel en alleen omdat ik door diens luistercollege op een idee gebracht ben. Terwijl jij enkel zegt ik heb die en die gehoord en die en die gelezen, zonder dat je zegt waarom je het zegt... Stoer doenderij dus.quote:Op maandag 7 april 2014 07:26 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
[..]
de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, of hoe ging dat gezegde ook weer ..?
Ik zeg enkel en alleen dat ik weet wie je bent en dat je bij die mensen precies op dezelfde manier gedroeg. Wat dat met trollgedrag te maken heeft is mij een volkomen raadsel. Ik denk overigens wel dat ik het weet: Het is makkelijker iemand anders van trollgedrag te beschuldigen, dan dat je de ander serieus neemt en leert van wat degene te zeggen.quote:Voor jouw trollgedrag heb ik iig geen tijd. adieu monseigneur
Deze aflevering zal ik niet missen...quote:Op zondag 13 april 2014 15:38 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vanavond weer om 22:00 uur op National Geographic
Cosmos: A Spacetime Odyssey
Ontdek hoe licht, tijd en zwaartekracht onze opvattingen over het heelal beïnvloeden
Dat doe ik ook steedsquote:Op zondag 13 april 2014 20:34 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Deze aflevering zal ik niet missen...
Want licht, tijd en zwaartekracht heeft me geholpen
om nu al NGC op de tv te zetten.
quote:Op zondag 13 april 2014 20:34 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Deze aflevering zal ik niet missen...
Want licht, tijd en zwaartekracht heeft me geholpen
om nu al NGC op de tv te zetten.
quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:31 schreef -CRASH- het volgende:
Heb ik (al) iets gemist![]()
![]()
![]()
Dacht dat het pas 16 maart begon op NGC
Je bedoelt zijn vrouw? De meester zelf is - helaas - overleden.quote:Op donderdag 17 april 2014 15:34 schreef aspi het volgende:
Je kunt zo zo HD downloaden en ik vind ze wel de moeite waard. Ook mooi om te zien dat de oude meester ook aan de docu meewerkt.
Zijn boek 'Cosmos' droeg hij op aan zijn (laatste) echtgenote Ann Druyan die ook heeft meegewerkt aan de eerste Cosmos televisieserie.quote:Op donderdag 17 april 2014 15:44 schreef aspi het volgende:
Oh heb ik de aftiteling niet goed gelezen? Man ik wist echt totaal niet dat hij echt al lang geleden overleden was. Laats nog een boek van hem gekregen, ging er vanuit dat hij nog leefde. Wat jammer zeg.
Wat producenten betreft. Brannon Braga, de man die eigenhandig Star Trek omzeep heeft geholpen, is er ook een.quote:Op maandag 14 april 2014 18:03 schreef TLC het volgende:
Een van de erg weinige programma's op tv waar ik daadwerkelijk naar mag uitkijken en met volle teugen van het programma kan genieten, en bovenal ; ik steek er daadwerkelijk nog iets van op ook![]()
![]()
Wel grappig dat Seth MacFarlane (die van o.a. Family Guy en American Dad) een van de producenten is![]()
Ik schakel toevallig net in. Heb de eerste aflevering gezien maar daarna geen tijd meer gehad om het bij te houden, zal binnenkort eens de rest van de afleveringen terugkijken. Tot vijf uur lig ik voor de buis iigquote:Op zondag 20 april 2014 15:29 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Er is al een paar uur Cosmos op Nat Geo.
Nog tot 17.00 uur
en vanavond natuuurlijk weer een nieuwe, alweer de 6de aflevering
Cosmos: A Spacetime Odyssee: Depper; deeper, deeper still
De wetenschap maakt alles zichtbaar, ook Neil zelf. We zien hem als een mens die uit atomen is opgebouwd.
Ik heb het helemaal gemist...quote:Op maandag 21 april 2014 13:18 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het was weer een mooie aflevering gisteren.
Ik vond wel dat toen Neil over het atomisme en Democritus had; dat hij zeker de naam Leucippus ook had moeten noemen.
Voor de rest zag het er weer spectaculair uit
Die uitzending waar EMF het over heeft wordt vanavond om 19.00u herhaald. Om 22.00u is er weer een nieuwe.quote:Op maandag 21 april 2014 13:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb het helemaal gemist...
Nou ja, maar even ergens een herhaling of download opzoeken straks.
Ik vond vooral dat stukje over de fotosynthese erg mooi in beeld gebracht.quote:Op maandag 21 april 2014 13:18 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het was weer een mooie aflevering gisteren.
Ik vond wel dat toen Neil over het atomisme en Democritus had; dat hij zeker de naam Leucippus ook had moeten noemen.
Voor de rest zag het er weer spectaculair uit
Dat programma met Ymke is pure tv-vervuilingquote:Op zondag 27 april 2014 08:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die uitzending waar EMF het over heeft wordt vanavond om 19.00u herhaald. Om 22.00u is er weer een nieuwe.
En tussen die 2 afleveringen van een van de betere docuseries in jaren komen notabene een paar afleveringen van dat programma met die Ymke
[..]
Ik vond vooral dat stukje over de fotosynthese erg mooi in beeld gebracht.
Ja het is geluktquote:Op maandag 28 april 2014 08:08 schreef StateOfMind het volgende:
En, gelukt om wakker te blijven tot het einde?
Toch moet ik zeggen dat ik de afleveringen over het heelal zelf vele malen interessanter vind dan bijvoorbeeld de laatste 2 afleveringen. Die waren ook interessant, maar toch een stuk minder.
''The whole is greater than the sum of the parts.''quote:Op zondag 20 april 2014 15:29 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Er is al een paar uur Cosmos op Nat Geo.
Nog tot 17.00 uur
en vanavond natuuurlijk weer een nieuwe, alweer de 6de aflevering
Cosmos: A Spacetime Odyssee: Depper; deeper, deeper still
De wetenschap maakt alles zichtbaar, ook Neil zelf. We zien hem als een mens die uit atomen is opgebouwd.
Alle atomen zijn uit dezelfde protonen, neutronen en elektronen opgebouwd, (behalve waterstof natuurlijk) maar daar is ook niet alles mee gezegd.quote:Op woensdag 30 april 2014 21:52 schreef man1986 het volgende:
[..]
''The whole is greater than the sum of the parts.''
Mensen mogen dan wel uit atomen zijn opgebouwd, maar daarmee is natuurlijk niet alles mee gezegd.
Als je meer verdieping wil, er staan in iTunes veel podcasts en iTunesU, over alle wetenschaps gebieden, van laagdrempelige introducties tot universitaire colleges. Zowel met als zonder video, en allemaal gratis.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:59 schreef Saekerhett het volgende:
Ze moeten meer in detail gaan vertellen en ophouden met die stomme tekenfilmpjes tussendoor
afl 8 inmiddelsquote:Op zondag 4 mei 2014 12:57 schreef StateOfMind het volgende:
Vanavond belooft weer een interessante aflevering te worden. Gaat over het ontstaan en de ondergang van sterren.
Het programma of Ymke?quote:Op zondag 4 mei 2014 21:39 schreef StateOfMind het volgende:
Heb nu alvast Nat Geo HD opstaan zodat ik het niet vergeet, maar wat is dat 'programma' van die Ymke tenenkrommend![]()
Beide.quote:Op zondag 4 mei 2014 23:33 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Het programma of Ymke?![]()
Ik ben weer eens te laat. Zometeen de herhaling kijken.
quote:Op zondag 4 mei 2014 23:50 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Beide.
Heb 'm zelf ook gemist. Mijn bank ligt veels te lekker, ik was in slaap gevallen
Sorry ik heb me vergist, ik ging ervan uit dat nu de herhaling zou zijn, maar blijkbar niet dusquote:
Ik zag het net in de gids. Herhaling is pas om 01.45u. Dat is me net wat te gortigquote:Op maandag 5 mei 2014 00:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Sorry ik heb me vergist, ik ging ervan uit dat nu de herhaling zou zijn, maar blijkbar niet dus
Ik dacht dat ie het toen over andromeda over 2 tot 4 miljard jaar ging hebbenquote:Op maandag 5 mei 2014 02:41 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het was weer een mooie aflevering met op het einde een mooie quote van Carl Sagan's Cosmos: a Personal Voyage
'A still more glorious dawn awaits
Not a sunrise, but a galaxy rise
A morning filled with 400 billion suns
The rising of the milky way'
quote:Op maandag 5 mei 2014 15:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik dacht dat ie het toen over andromeda over 2 tot 4 miljard jaar ging hebben.
http://www.flabber.nl/lin(...)n-het-andromeda-stel
Wordt fokking vet als we tegen die tijd nog leven.
Nemen beide sterrenstelsels dan niet een paar sterren van elkaar mee? Dan zouden wij zomaar ineens met onze zon met Andromeda meegesleurd kunnen worden! Jammer alleen dat onze zon tegen die tijd net uitdooft...quote:Op maandag 5 mei 2014 15:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Voor het zover is is het eerst een rode reus geworden die zo enorm opgezwollen is dat iig Mercurius en Venus, en waarschijnlijk ook de Aarde 'opgeslokt' worden. Maar al lang daarvoor is er toch al geen leven meer op Aarde door de immens toegenomen alles verzengende hitte.quote:Op maandag 5 mei 2014 23:54 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nemen beide sterrenstelsels dan niet een paar sterren van elkaar mee? Dan zouden wij zomaar ineens met onze zon met Andromeda meegesleurd kunnen worden! Jammer alleen dat onze zon tegen die tijd net uitdooft...
Nou, het idee is dat er geen Andromeda en Melkweg stelsels meer zijn, maar dat er 1 grote bolvormige gevormd wordt door die 2. De zwarte gaten zullen om elkaar heen draaien tot ze samengaan in 1 enorm groot zwart gat.quote:Op maandag 5 mei 2014 23:54 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nemen beide sterrenstelsels dan niet een paar sterren van elkaar mee? Dan zouden wij zomaar ineens met onze zon met Andromeda meegesleurd kunnen worden! Jammer alleen dat onze zon tegen die tijd net uitdooft...
Dan moeten we al vertrokken zijn naar een andere planeet, maar wat een spektakel zou dat zijn zeg jaquote:Op maandag 5 mei 2014 15:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee de zon is er pas over 5 miljard jaar klaar mee dan wordt het pas een rode reuzenster. Dus die is er dan nog. En volgens mij blijven de sterrenstelsels wel redelijk bij elkaar ivm de grote hoeveelheid lege ruimte alleen het uitzicht 'snachts wordt dus drastisch anders.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 08:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Voor het zover is is het eerst een rode reus geworden die zo enorm opgezwollen is dat iig Mercurius en Venus, en waarschijnlijk ook de Aarde 'opgeslokt' worden. Maar al lang daarvoor is er toch al geen leven meer op Aarde door de immens toegenomen alles verzengende hitte.
Overigens klopt dat uitgedoofd niet helemaal. Als de Zon eenmaal een witte dwerg is geworden blijft hij dat honderden miljarden jaren waarin hij langzaam afkoelt totdat het écht is afgelopen.
quote:Op dinsdag 6 mei 2014 08:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Voor het zover is is het eerst een rode reus geworden die zo enorm opgezwollen is dat iig Mercurius en Venus, en waarschijnlijk ook de Aarde 'opgeslokt' worden.
quote:Op dinsdag 6 mei 2014 17:46 schreef TagForce het volgende:
Je kunt dus wel zeggen dat we als mensheid op het meest briljante moment in de geschiedenis van het heelal leven.
Religie is ook grote onzin wat ons tegenhoud.quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:14 schreef Maanvis het volgende:
Oke er is weer een nieuwe aflevering: Aflevering 9! En die gaat over het uitsterven van de dino's en het verplaatsen van de continenten naar wat het nu is. Erg mooie aflevering, maar de presentator zit iets te veel te lullen in de richting van boehoe we maken de aarde kapot en huilhuil religie is slecht want het werkt de wetenschap tegen. Het zou hem sieren als ie de feiten voor zichzelf liet spreken ipv er een mening aan vast te knopen.
Valt heel erg mee, de grootste wetenschappers in de geschiedenis zijn christelijk of moslim.quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:37 schreef Kirov het volgende:
[..]
Religie is ook grote onzin wat ons tegenhoud.
Het feit dat religie slecht is omdat het de wetenschap tegenwerkt is gewoon een feit in de geschiedenis van de wetenschap...quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:14 schreef Maanvis het volgende:
Oke er is weer een nieuwe aflevering: Aflevering 9! En die gaat over het uitsterven van de dino's en het verplaatsen van de continenten naar wat het nu is. Erg mooie aflevering, maar de presentator zit iets te veel te lullen in de richting van boehoe we maken de aarde kapot en huilhuil religie is slecht want het werkt de wetenschap tegen. Het zou hem sieren als ie de feiten voor zichzelf liet spreken ipv er een mening aan vast te knopen.
Ja prima maar ik kom om dingen te leren niet om gehuilpropaganda aan te horen.quote:Op donderdag 8 mei 2014 18:53 schreef TagForce het volgende:
[..]
Het feit dat religie slecht is omdat het de wetenschap tegenwerkt is gewoon een feit in de geschiedenis van de wetenschap...
Daar is niks huilhuil aan, hoor. En dat we de boel verkloten is ook een feit.
Het is geen propaganda... Het is geschiedenis, en vertelt het verhaal van de ontdekkingen die de wetenschap gedaan heeft, en de omstandigheden waarin dat gebeurde.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 00:22 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ja prima maar ik kom om dingen te leren niet om gehuilpropaganda aan te horen.
Maar het vertelt maar één kant van het verhaal van 'opwarming van de aarde'. Dat het wel heel toevallig goed samenloopt met zonneactiviteit en dat CO2 misschien nauwelijks een rol speelt komt natuurlijk niet meer ter sprake.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 06:06 schreef TagForce het volgende:
[..]
Het is geen propaganda... Het is geschiedenis, en vertelt het verhaal van de ontdekkingen die de wetenschap gedaan heeft, en de omstandigheden waarin dat gebeurde.
Dat er in de maatschappij veel discussie / controverse bestaat over antropogene klimaatverandering wil niet zeggen dat dat in de wetenschappelijke wereld zelf ook een controverse is.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 08:38 schreef MAHL het volgende:
[..]
Maar het vertelt maar één kant van het verhaal van 'opwarming van de aarde'. Dat het wel heel toevallig goed samenloopt met zonneactiviteit en dat CO2 misschien nauwelijks een rol speelt komt natuurlijk niet meer ter sprake.
Behoorlijk jammer van een overigens erg interessante aflevering
In de westerse wereld heeft het Joods-Christelijke geloof de wetenschap juist gepromoot en aangemoedigd. Het bestaan van universiteiten is te danken aan de Christelijke invloed door de eeuwen heen. Ook leuk om te weten:quote:Op donderdag 8 mei 2014 18:53 schreef TagForce het volgende:
[..]
Het feit dat religie slecht is omdat het de wetenschap tegenwerkt is gewoon een feit in de geschiedenis van de wetenschap...
Daar is niks huilhuil aan, hoor. En dat we de boel verkloten is ook een feit.
Ehm, er zijn geen serieuze sceptici ten aanzien van antropogene klimaatverandering onder experts. Nee, echt niet.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 13:55 schreef man1986 het volgende:
Experts komen aan beide kanten van het argument voor. Daarbij spelen er ook grote belangen, politiek en anderzijds, bij het promoten van klimaatverandering. Al met al zijn er genoeg redenen om voorlopig sceptisch te blijven over de oorzaken van klimaatverandering en de mate waarin de mens daaraan bijdraagt.
Toe maar. En wat weet een software developer er dan van?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 15:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehm, er zijn geen serieuze sceptici ten aanzien van antropogene klimaatverandering onder experts. Nee, echt niet.
Er zijn bergen sceptici, maar niet 1 daarvan heeft ook werkelijk relevant onderzoek gedaan of iets op dat vlak gepubliceerd.
Dan is er nog een handjevol experts dat sceptisch is ten aanzien van stromannen. Dat wil zeggen: die sceptisch zijn ten aanzien van zaken die de wetenschap helemaal niet beweert.
Die hele maatschappelijke controverse heeft sterk de neiging de wetenschappelijke discussie te vertroebelen. Ten aanzien van wat er wordt beweerd, ten aanzien van de argumenten daarvoor, etc.
De meeste mensen lijken geen flauw benul te hebben van wat het nu precies is dat de wetenschap hierover zegt en waarom. Maar bijna niemand is zo realistisch om dat gebrek aan expertise te erkennen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |