quote:
Op zondag 6 april 2014 15:07 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:Jemig, wat is hier allemaal gaande?

Als ik het zo allemaal snel doorlees zou ik ook zeggen dat BerjanII een troll is, hoe kan iemand zoveel onzin spuien, ik weet niet eens waar te beginnen.
Wel grappig dat je het boek 'Voorspellingen' van Tony Allen aanhaalt, ik heb het namelijk hier in de kast en heb er jaren geleden wel eens stukjes uit overgenomen en hier op Fok! gezet.
Kijk, dit soort dingne mogen mensen wel zeggen. Maar als ik bijvoorbeeld zeg: gast (dit heb ik twee keer gezegd) en een keer vloek dan is het "je toon is ronduit vijandig". Nou ga ik niet doen alsof ik alles weet, maar iemand zijn ideeen en dergelijke neerzetten als onzin is veel vijandiger dan een of twee keer gast te zeggen...
Het zal wel aan mij liggen, want ik ben al vaker hier beticht van een vijandige houding (op het filosofie forum) terwijl ik mij van geen kwaad bewust was, aangezien ik niet aan die regeltjes doe waar mensen zich aan moeten houden. Ik kijk naar de inhoud, en niet naar de verpakking. Terwijl het voor de mensen hier schijnbaar belangrijker is dat de verpakking goed is, dat er stront uitkomt wanneer je de verpakking openmaakt (symbolisch mensen!) maakt ze dan schijnbaar minder uit...
Als iemand zegt "wat een onzin spui je hier" doe je in feite twee aannames. Eerste is dat de ander ongelijk heeft, en het tweede is het hoogmoedige van "mijn waarheid is beter dan de jouwe".
quote:
Het begint al met een false assumption dat er wordt gesteld dat voorspellingen niet bestaan.
Tyson zegt duidelijk dat profeten zelden zulk preciese voorspellingen hebben gedaan. Niet dat ze niet bestaan.
Toevallig neem ik dit soort dingen ook op (is wel de laatste keer geweest overigens) en hij zegt heel duidelijk dat het voor het eerst was dat een voorspelling uit kwam..
Natuurlijk zegt hij niet dat men geen voorspellingen deed, maar een voorspelling is pas een voorspelling als het uit komt (in mijn denkwereld dan toch) anders is het gebrabbel van niks...
quote:
In het boek van Tony Allen bijvoorbeeld staat geen enkele voorspelling die eenzelfde precisie behaalt als de voorspelling die Halley heeft gedaan. De enige die ook maar een beetje in de buurt komt is de Vloek van de Tempelier ofzo waar de Tempelier een vloek uitspreekt over de koning en de paus dat ze binnen een half jaar zullen sterven.
Als we de precisie van Halley zouden nemen dan zou de vloek de exacte datums van sterven en de manier van sterven voorspellen bijvoorbeeld.
Het is een leuk boek om te lezen en een mooie opsomming van 'voorspellingen', 'visioenen' en dromen.
Je vergeet hierbij dat die Halley voorspellingen doet van een mechanisme, en die van de Tempelier een voorspelling is waarbij andere personen bij betrokken zijn. Dat maakt het enerzijds moeilijker en anderzijds ook makkelijker. Want als je voorspelt dat iemand over drie dagen dood gaat kan de ander zichzelf al na een dag doden en zo je voorspelling niet uit laten komen. Anderzijds kunnen mensen het dan gooien op een selffulfilling prophecy.
quote:
Alles komt voorbij, astrologie, tarot, handlezen, het werpen van beenderen, de toekomst voorspellen ahv ingewanden, Nostradamus, Merlijn, enz enz...
Het moge duidelijk zijn dat geen enkele van deze een betrouwbare methode is om de toekomst te voorspellen. De voospellingen zijn meestal voor interpretatie vatbaar, triviaal, kennen geen exacte datums en blijken maar al te vaak niet uit te komen.
Hierbij maak je precies dezelfde fout die, ik denk, veel mensen maken. Je vergeet dat wetenschappelijke voorspellingen gaan over mechanismen, en die andere voorspellingen gingen over menselijke zaken. En die hebben toch een mate van vrije wil, terwijl kometen en dergelijke daar niet over beschikken.
quote:
Of bijvoorbeel dat Abraham Lincoln zijn eigen dood zou hebben gedroomd. Hij zag zichzelf op het bed liggen en hoort iemand zeggen: wie ligt daar? 'het is de president'
dromen zijn duidelijk geen betrouwbare bron, lang niet alle dromen komen uit

En hoeveel mensen dromen wel eens dat ze dood gaan in hun droom maar het gebeurt niet in de realiteit? En of je nou echt van een voospellende droom kunt spreken in het geval van Lincoln weet ik niet, het zou op z'n minst indrukwekkender zijn geweest als hij droomde dat hij werd van achteren werd doodgeschoten door john wilkes booth in het thater tijdens de voorstelling waarnaar hij aan het kijken was bijvoorbeeld...
Wat wil je hier nou precies mee zeggen? Ik heb het idee dat je je zin half afmaakt en daarna weer doorgaat met een volgende zin. En over dat laatste gesproken: Als Lincoln inderdaad wist wie hem zou doden zou hij dit niet voorkomen door die man te laten arresteren?
quote:
Laten we terug gaan naar de komeet van Halley. Er zijn veel zieners, profeten, waarzeggers in de oudheid geweest die ahv Halley voorspellingen deden, Ze dachten vooral dat het verschijnen van de komeet een negatieve betekenis had. Er werden voorspellingen gedaan over ongeluk, bijv dat oogsten zouden mislukken... Ook deze voorspellingen kwamen vaak niet uit, de methode is niet betrouwbaar.
Ook hier maak je weer die fout. De wetenschap wil kijken naar het mechanisme van de natuur, die zieners, profeten en dergelijke willen kijken wat die komeet voor hen te betekenen heeft. En feitelijk hebben ze toch gelijk met die oogsten die zouden mislukken? Zou zo'n komeet op Aarde inslaan kun je daar een tijdje niks meer op oogsten. Geen wonder dus dat ze bang waren.
quote:
Toen kwam Halley die heeft laten zien dat wetenschap wel een betrouwbare bron is om voorspellingen te doen. Je observeert de natuur, verzamelt data, maakt een model op basis van de data. en probeert voorspellingen te doen ahv het model. En zie, de voorspelling kwam exact uit. Halley verscheen op de exacte datum op een exacte plaats in de lucht. En tot op de dag van vandaag kunnen we aan de hand van die methode exacte voorspellingen blijven doen over het verschijnen van de komeet op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats.
Nogmaals, omdat die komeet aan bepaalde wetten zich moet houden. De voorspellingen van ander aard hadden dat geluk niet.
Denk je bijvoorbeeld niet dat die oudere volkeren niet doorhadden dat als je een appel liet vallen hij op de grond terecht zou komen? Ze vondne dit zo makkelijk dat ze hier geen regels en wetten voor bedachten. De wetenschap van nu heeft tijd te over en bedenkt zo hun wetten.
quote:
Ik vind het ook grappig dat je Herman Phillipse aanhaalt, ik heb de man ook veel gevolgd.(Prachtig hoe Herman in het programma 'Boeken' Cees Decker met de grond gelijk maakte). Ik heb ook filosofie gestudeerd, en ik heb wetenschapsfilosofie gehad van Herman de Regt. Ik kan je vertellen dat in de wetenschapsfilosofie de wetenschappelijke methode als meest betrouwbare methode wordt gerzien om de werkelijkheid te besturderen. Dat het meer vragen oproept is juist goed.
Gefeliciteerd, kun je nog meer open deuren intrappen? Of is dit precies bedoeld om te laten zien hoe belezen je bent? Ik ken jou nog van je discussies met gelovigen op het filosofie forum, daar gedroeg je je precies zo.... Kijk mij eens tijd te over hebben....
Ik heb ook nergens beweerd dat Philipse tegen de wetenschappelijke methode is, sterker nog hij is een atheīstisch materialist en dan weet je het wel. Ik heb hem enkel aangehaald omdat ik dankzij Philipse in de gaten hebben hoeveel gaten er nog zitten in zaken waarvan je op het eerste oog denkt dat de wetenschappers het hier wel over eens zouden zijn. Ik weet niet of je het liedje van Sting kent "if i ever lose my faith in you"? Daarin zingt hij "you could say i lost my faith in science and progress". Zo voelde ik mij ook, nadat ik zijn colleges beluisterd heb. En die luisterde ik trouwens enkel en alleen om voor eens en altijd komaf te maken met religie en de materialistische en wetenschappelijke kaders te omarmen. Dat eerste was gelukt, maar het tweede absoluut niet.
quote:
overigens zeg je dit:
Dit is gewoon hilarisch. Je hebt 2 wereldrijken, als de koning de oorlog in gaat dan zal er één vallen. Wat een indrukwekkende voorspelling zeg.
Hoeveel oorlogen zijn er geweest waarin alles ineen stortte? Een beetje slimmer nadenken graag voor je anderen voor hilarische dingen beticht.
Nogmaals, dat ik wel als vijandig word beschouwt is tot daar aan toe. Maar ik ga van anderen niet zeggen dat wat ze zeggen hilarisch is... Dat is veel erger dan een keertje vloeken of iets te verhit de discussie aangaan (waar ik mij nogmaals niet van bewust ben).
quote:
Het is zoiets als naar een restaurant gaan, iets bestellen, en dan stellen dat je een voorspelling hebt gedaan als de ober met je bestelling aan komt zetten.
Mooie vergelijking, die je meteen de prullenbak in kan mikken als je een beetje doorgedacht had..
quote:
Matt Dillahunty doet dit mooi uit de doeken
Waarom moeten mensen trouwens altijd naar filmpjes verwijzen om een punt te maken? Kun je het zelf niet uitleggen? En wat heeft dit precies met de voorspellingen te maken waar wij het over hadden? It makes no sense...
Die atheist experience is op zich wel goed hoor, maar ook zij schoppen open deuren in.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche