Zonder iemand op de tenen te trappen of zo, maar ik vind het geen mooie taalquote:Op woensdag 22 januari 2014 23:50 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Klopt, maar dat het het minst klinkt op het standaard Arabisch maakt het niet gelijk een lelijk dialect. Ik vind het Marokkaans-Arabisch eigenlijk best mooi. Het Egyptisch-Arabisch is pas lelijk joh.
Als jij het Marokkaans al niet te pruimen vindt, wat vind je dan wel niet van het Berbers?
Jij bent gewoon een dikke Arabische nationalist.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:53 schreef Peunage het volgende:
[..]
Zonder iemand op de tenen te trappen of zo, maar ik vind het geen mooie taal
Maar er zijn dan ook weinig talen die ik mooi vind behalve het Arabisch.
Arabische Nationalisten bestaan niet.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:54 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Jij bent gewoon een dikke Arabische nationalist.
En trouwens had je me YouTube-filmpje die ik voor jouw gepost had al bekeken.
Ja, klonk gewoon goed toch?quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:54 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Jij bent gewoon een dikke Arabische nationalist.
En trouwens had je me YouTube-filmpje die ik voor jouw gepost had al bekeken.
http://www.syrianperspect(...)ews-and-comment.htmlquote:AL-’AZEEZIYYA LIBERATED COMPLETELY; 118 RATS KILLED IN HURAYTAAN-ALEPPO; RAT FORTIFICATIONS ANNIHILATED IN BUSTAAN AL-QASR; NEWS AND COMMENT
ALEPPO:
News sources in Aleppo are keeping mum about military movements in accordance with MoD guidelines. In the following, we tell you what we know based on scant reports and media covereage. We can also confirm the arrival of 2 mechanized armored divisions one of which has already liberated Al-Shaykh Najjaar. The presence of these 2 divisions from the 3rd Army Corps indicates that the situation on the coast is becoming increasingly calm with anti-ship missile batteries and anti-aircraft positions properly defended. The campaign in Latakia by Bandar (now lounging in his own private prison in the U.S.) has been declared an abject failure.
‘Arbeed: SyrPer can attest to the fact that 41 rodents were sent to Satan’s Shelter for Soulless Vermin yesterday as the SAA perfects every day its ability to use a whole spectrum of instrumentalities to eradicate the plague of Wahhabism. Because the situation in this area is fluid, I have no names. Wael reports that the majority of the dead are foreigners. That was determined by intercepting communications.
Central Prison: It appears the arrival of the SAA reinforcements has had a salubrious effect on its efforts to pacify this area which has been subject to over 150 attempts to storm it. In deference to our Texan friends, we shall refer to it as our Impregnable Citadel. Yesterday, 3 rodents were shot down by snipers in the prison towers.
http://wikimapia.org/#lan(...)n=37.202024&z=16&m=b
20140122-142509_h523758
Kuwayris: It is expected that the SAA will soon be cleaning out this village and the nearby airbase as part of Operation Canopus Star. Yesterday, Wael reports eyewitnesses seeing armored brigades moving into the area.
http://wikimapia.org/#lan(...)n=37.576933&z=14&m=b
Fighting reported in these areas:
Al-Judayda
Al-’Aamiriyya
East Maayer
South of the Turkish Factory
Al-Bayk Farms
Infantry Academy area
Dayr Haafer at east entrance
North of the Industrial Zone (recently cleaned out by SAA)
Huraytaan: Intelligence came into SAA hq from spotters using flares at night that there was a large concentration of rodents in this area. The SAF immediately deployed Sukhoi bombers killing 118 vermin. All have been confirmed to be non-Syrian. No survivors as the SAF
http://wikimapia.org/#lan(...)n=37.088041&z=15&m=b
Al-Wudhayhi
Rasm Al-’Abbood Airport near Kuwayris (see map above)
Balaat
Heelaan (var. Haylaan)
Baabees
Yaaqid Al-’Adas: 13 rodents killed here yesterday. Only a few kms from ‘Anadaan. Watch this area.
http://wikimapia.org/#lan(...)n=37.021608&z=16&m=b
Dayr Al-Jamaal
Al-Sayyid ‘Ali Quarter. Attempted infiltration resulted in 21 rats killed and 13 taken prisoner.
Salaahuddeen Quarter: Large ammo cache seized and given to NDF
Bustaan Al-Qasr: SYRIAN ARMY DEMOLISHES THE LAST FORTIFICATIONS BUILT BY TERRORIST VERMIN AND KILLS 29 CANNIBALS IN MAJOR SWEEP OF THIS QUARTER. Ba’ath Party sources confirm the SAA used infantry, artillery and aircraft to pulverize rodent positions. Wael confirms reports that the area has been cleared of rodents which is likely to result in a MoD proclamation tomorrow or the next day.
http://wikimapia.org/#lan(...)n=37.145741&z=16&m=b
Ma’aarat Al-Arteeq
Dat is nog eens duidelijke taalquote:"Assad is kern van het probleem"
woensdag 22 jan 2014, 23:41 (Update: 22-01-14, 23:48)
Minister Timmermans van Buitenlandse Zaken
Minister Timmermans van Buitenlandse ZakenANP
"Assad is de kern van het probleem." Dat zei minister Timmermans van Buitenlandse zaken vanavond bij terugkomst uit Montreux. Daar woonde hij de vredesconferentie over Syri bij.
Timmermans noemde het in Nieuwsuur "goed dat de hele internationale gemeenschap nu eens in alle helderheid heeft gezien met wat voor mensen we te maken hebben aan de kant van het regime van Assad".
Volgens Timmermans hoort de Syrische president Assad voor een rechtbank, hetzij in een vrij, democratisch Syri, hetzij voor het internationaal strafhof in Den Haag. Hij ziet geen mogelijkheden voor een vreedzame oplossing waar Assad en zijn familie deel van uit zouden maken.
Belachelijk
Lavrov, de Russische minister van Buitenlandse Zaken zit volgens Timmermans nu ook op de lijn dat er een vreedzame, politieke oplossing moet komen. Rusland heeft tot nu toe altijd het Syrische regime gesteund.
De Syrische minister van Buitenlandse Zaken blijft maar herhalen dat Syri te maken heeft met terroristen die vernietigd moeten worden. "Iedereen die het niet eens is met Assad noemt hij een terrorist, wat natuurlijk een belachelijke uitspraak is."
Verder zei de minister dat hij niet denkt dat we het vredesproces een plezier doen door de hele Syrische oppositie buiten spel te zetten omdat er ook "een aantal volkomen verkeerde elementen aan die kant meevechten".
Rohani
Ook zei Timmermans nog dat de ontmoeting eerder vandaag tussen premier Rutte en de Iraanse president Rohani plaatsvond op verzoek van Iran.
Rohani en Rutte spraken elkaar op het World Economic Forum in de Zwitserse plaats Davos.
Dankzij een Perzische geleerde inderdaad.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:38 schreef Peunage het volgende:
[..]
Arabisch is juist heel erg goed ontwikkeld.
Niets suprieur aan die woestijncultuur.quote:
Die heeft dat helemaal in zijn eentje gedaan ja?quote:Op donderdag 23 januari 2014 08:26 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Dankzij een Perzische geleerde inderdaad.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sibawaih
Wat is dat, een woestijncultuur?quote:Niets suprieur aan die woestijncultuur.
Een cultuur gevormd door leven in een woestijnachtig klimaat.quote:
Meest significante deel inderdaad wel. Lees Ibn Khaldun's Muqaddimah maar.quote:Op donderdag 23 januari 2014 09:18 schreef Peunage het volgende:
Die heeft dat helemaal in zijn eentje gedaan ja?
Een analogie tussen de woestijn en Arabische cultuur, waar de woestijn een metafoor is voor de dorre grondslag ervan.quote:Wat is dat, een woestijncultuur?
Frans Timmermans is als gesjeesde diplomaat en PvdA-huichelaar toch echt de weg kwijt.quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:44 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat is nog eens duidelijke taal
Houd eens op met jullie kinderachtige migrantendiscussies over eigen fixaties.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:57 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
In het Koerdisch is Sukran Everbas.
Die FSA / VSL bij Krak des Chevaliers geven zich wel over zoals in Talkanakh eerder. De soennitische moslimstrijders van VSL daar leven in gebied omsingeld door Alawitische en Christelijke dorpen op hand van de regering-Assad.....quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:26 schreef IPA35 het volgende:
[..]
http://www.syrianperspect(...)ews-and-comment.html
Tevens:
Rebellen proberen weer eens te infilteren vlakbij Qusayr.
Het Syrische leger valt nu eindelijk twee kleine omsingelde posities aan in Homs provincie waaronder Krak des Chevaliers en het nabijgelegen dorpje.
Wel jammer dat de stad Aleppo niet heroverd en bevrijd is door het regeringsleger voorafgaand aan de conferentie in Zwitserland....quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:26 schreef IPA35 het volgende:
[..]
http://www.syrianperspect(...)ews-and-comment.html
Tevens:
Rebellen proberen weer eens te infilteren vlakbij Qusayr.
Het Syrische leger valt nu eindelijk twee kleine omsingelde posities aan in Homs provincie waaronder Krak des Chevaliers en het nabijgelegen dorpje.
Opzich heeft hij ook best gelijk.quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:44 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat is nog eens duidelijke taal
Je dacht laat ik een gedateerde video die ik op MP.net tegenkwam maar meteen hier plaatsen?quote:Op donderdag 23 januari 2014 10:31 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Opzich heeft hij ook best gelijk.
Jij zit daar ook al?quote:Op donderdag 23 januari 2014 10:50 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Je dacht laat ik een gedateerde video die ik op MP.net tegenkwam maar meteen hier plaatsen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Incelfrikandel
quote:Op donderdag 23 januari 2014 10:54 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Jij zit daar ook al?Ik ben Surenas.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ah dat verklaart, had al zo'n vermoeden dat dat een Nederlander wasquote:
Welke Fokkers zitten er daar nog meer dan?quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ah dat verklaart, had al zo'n vermoeden dat dat een Nederlander wasEr zitten wel meer Fok!kers op dat forum. Binnenkort ook maar eens een accountje aanmaken.
expans. En nog een aantal, maar dat weet ik niet uit m'n hoofd.quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:03 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Welke Fokkers zitten er daar nog meer dan?
Denk het niet, ik heb nog nooit iemand onder de naam Expans zien posten daar.quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:06 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Niet onder dezelfde naam toch?
Leuk voor jou.quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:57 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
In het Koerdisch is Sukran Everbas.
Ja, het is zijn kleindochter hoor ik hem zeggen. Het is de dochter van zijn dochter. Wallaah awal maraaaa! Jaja, maakt dat de kat maar wijs. Zogenaamd de allereerste keer.quote:Op donderdag 23 januari 2014 02:30 schreef Charismatisch het volgende:
Een FSA-opa wordt betrapt tijdens seks met zijn kleindochter?
quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:27 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ja, het is zijn kleindochter hoor ik hem zeggen. Het is de dochter van zijn dochter. Wallaah awal maraaaa! Jaja, maakt dat de kat maar wijs. Zogenaamd de allereerste keer.
En waarom krijgt die man klappen ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 02:30 schreef Charismatisch het volgende:
Een FSA-opa wordt betrapt tijdens seks met zijn kleindochter?
Dus ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:27 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ja, het is zijn kleindochter hoor ik hem zeggen. Het is de dochter van zijn dochter. Wallaah awal maraaaa! Jaja, maakt dat de kat maar wijs. Zogenaamd de allereerste keer.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus ?
Als hij seks wil met zijn kleindochter dan moet hij dat toch zelf weten ?
Als de kleindochter het ook wil en de kleindochter niet minderjarig is uiteraard.
Trollquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En waarom krijgt die man klappen ?
Ik ben van mening dat die man geen klappen hoeft te krijgen en ik ben een troll ?quote:
Hier in Nederland loopt een heel stoet aan tokkies door het centrum met fakkels en hooivorken wanneer ze vermoeden dat er een pedofiel in de buurt woont, en jij hebt het over een woestijncultuur in deze casus?quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:19 schreef theunderdog het volgende:
Lang leven het woestijncultuur ! eerlijk proces ? nergens voor nodig !
Die Tokkies vind ik net zo achterlijk...quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:23 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Hier loopt een heel stoet aan tokkies door het centrum met fakkels en hooivorken wanneer ze vermoeden dat er een pedofiel in de buurt woont, en jij hebt het over een woestijncultuur in deze casus?
Hier is het niet veel anders.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die Tokkies vind ik net zo achterlijk...
Het gaat mij juist om het goed vinden van zulke zaken, dat noem ik een woestijn-mentaliteit.
Dus ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:25 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Hier is het niet veel anders.
Je moet eens wat minder fel reageren. Ik heb nergens gezegd dat het prima is dat ze hem slaan. Ik heb slechts een korte vertaling gegeven.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus ?
Als hij seks wil met zijn kleindochter dan moet hij dat toch zelf weten ?
Als de kleindochter het ook wil en de kleindochter niet minderjarig is uiteraard.
Reageer ik fel ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:36 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Je moet eens wat minder fel reageren. Ik heb nergens gezegd dat het prima is dat ze hem slaan. Ik heb slechts een korte vertaling gegeven.
Jeetje, rustig man.
Je weet geeneens wat er gezegd wordt maar loopt hier wel een oordeel te vellen? Als je het verstaan zou hebben dan zou je hebben geweten dat het ze meer te doen is om het pesten. Ook gezien de vragen die ze vragen. Van die sarcastische vragen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat die man geen klappen hoeft te krijgen en ik ben een troll ?![]()
Lang leven het woestijncultuur ! eerlijk proces ? nergens voor nodig !
Ah, een oude man pesten !quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:37 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Je weet geeneens wat er gezegd wordt maar loopt hier wel een oordeel te vellen? Als je het verstaan zou hebben dan zou je hebben geweten dat het ze meer te doen is om het pesten. Ook gezien de vragen die ze vragen. Van die sarcastische vragen.
Jij hebt het over neef-nicht (zoon of dochter van oom of tante) huwelijken, dat is iets heel anders dan incest met een direct familielid zoals in de video.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:35 schreef IPA35 het volgende:
Familie neuken in het Midden-Oosten is volstrekt normaal.
En zelfs daar is niks mis mee. Begrijp niet wat het probleem is van het huwen met een nicht of neef.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:38 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jij hebt het over neef-nicht (zoon of dochter van oom of tante) huwelijken, dat is iets heel anders dan incest met een direct familielid zoals in de video.
Een oude man die iets doet wat in die cultuur gewoon heel fout is. Het equivelant met iemand in Nederland die seks met dieren heeft. Hoe denk je dat de gemiddelde Nederlander daar op reageert?quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ah, een oude man pesten !
De helden:
Genetische problemen voor het nageslacht, vooral.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:40 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
En zelfs daar is niks mis mee. Begrijp niet wat het probleem is van het huwen met een nicht of neef.
Ach, oud is hij niet gezien zijn seksuele activiteiten.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ah, een oude man pesten !
De helden:
Nogmaals, dan reageer ik ook met dezelfde verontwaardiging...quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:40 schreef Peunage het volgende:
[..]
Een oude man die iets doet wat in die cultuur gewoon heel fout is. Het equivelant met iemand in Nederland die seks met dieren heeft. Hoe denk je dat de gemiddelde Nederlander daar op reageert?
volgens mij schijnt dat heel erg mee te vallen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:40 schreef waht het volgende:
[..]
Genetische problemen voor het nageslacht, vooral.
Die meid deed al het werk.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:41 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ach, oud is hij niet gezien zijn seksuele activiteiten.
Het probleem is dat neef/nicht in het Nederlands 2 dingen kan betekenen. Mensen denken bij neef-nicht huwelijken direct aan iemand die met zijn/haar oom/tante trouwt, maar dat is niet zo.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:40 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
En zelfs daar is niks mis mee. Begrijp niet wat het probleem is van het huwen met een nicht of neef.
Meisjes die bij hoog en laag blijven volhouden dat ze er zelf voor hebben gekozenquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:40 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ja, dat kan ja. Je klinkt nu net een kaaskop.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:42 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Meisjes die bij hoog en laag blijven volhouden dat ze er zelf voor hebben gekozen.
Je moet dingen in context plaatsen, niet alles op naar jouw denkwijze betrekken, want niet iedereen denkt zoals jij doet. Er zijn in Syri mensen die ze direct hadden omgelegd, zonder vragen te stellen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nogmaals, dan reageer ik ook met dezelfde verontwaardiging...
Een oude man gaan pesten omdat die iets doet wat niet mag volgens de cultuur .....x miljoen.
Ja we hebben het over verhoogd risico, niet over het einde van de wereld.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:41 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
volgens mij schijnt dat heel erg mee te vallen.
Ach ja, alles wat van Allah komt is welkom. Dus als je verliefd bent op je neef of nicht dan zeg ik gewoon doen en trouwen!quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:44 schreef waht het volgende:
[..]
Ja we hebben het over verhoogd risico, niet over het einde van de wereld.
Welnee, die meid stuurde hem...quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:43 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Hij lag anders toch echt bovenop, dus deed dan logischerwijs ook het meeste werk.
Nee, daar is in mijn ogen niets mis mee.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:43 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ja, dat kan ja. Je klinkt nu net een kaaskop.
Ik ken heel veel dames die geheel vrijwillig gekozen hebben voor een huwelijk met een neef. Is daar wat mis mee?
Ik vind dat echt ziek.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:43 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ja, dat kan ja. Je klinkt nu net een kaaskop.
Ik ken heel veel dames die geheel vrijwillig gekozen hebben voor een huwelijk met een neef. Is daar wat mis mee?
Ziek? Als jij een oh zo rechtste klootzak bent dan hoor je te weten dat als een meisje vrijwillig kiest voor een huwelijk met haar neef dat niet ziek is. Vrije keus noemen we dat.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:46 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik vind dat echt ziek.
Maar dat is vooral omdat het overbekend is dat zulke huwelijken altijd door de familie worden gepushed.
Stop is met trollen man. Er zijn genoeg mensen die daar vrijwillig voor kiezen.quote:
Ah, en daarom denk je dat iedereen gedwongen is die dat doet.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:59 schreef IPA35 het volgende:
Bij ons is ook veel inteelt hoor. Meisjes van 16 die moeten trouwen en zo ook.
Kan heel goed, hoor. Gebeurt heel veel in mijn omgeving. Dus? Mijn echtgenoot is ook een achterneef van mij.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:42 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Meisjes die bij hoog en laag blijven volhouden dat ze er zelf voor hebben gekozen.
Dat snap ik, maar ik ken ook gevallen waarbij het toch wel anders is.quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:47 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Kan heel goed, hoor. Gebeurt heel veel in mijn omgeving. Dus? Mijn echtgenoot is ook een achterneef van mij.![]()
Over werkelijk alles heb je zowel negatieve verhalen als positieve verhalen. Ga jij altijd uit van het negatieve?quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:53 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik ken ook gevallen waarbij het toch wel anders is.
Ik ken ook verhalen van mensen die hun vrouw ontvoerd hebben en die een gelukkig huwelijk hebben.quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:53 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Over werkelijk alles heb je zowel negatieve verhalen als positieve verhalen. Ga jij altijd uit van het negatieve?
quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:57 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik ken ook verhalen van mensen die hun vrouw ontvoerd hebben en die een gelukkig huwelijk hebben.
Heb nog steeds mijn bedenkingen bij deze traditie...
Is waar.quote:
Trouwen onder familiedruk met iemand waar je niet echt van houdt vind ik eveneens een weinig respectabel cultureel gebruik. Laat ik het daar op houden. En dat komt nu eenmaal veel voor in het gehele Midden-Oosten. Dat kun jij ontkennen wat je wilt verder maar dat zijn feiten van algemene bekendheid. En nee daarmee ik wil niet zeggen dat dit de norm is, net zoals het trouwen met familieleden niet de norm is (maar is wel normaal en geaccepteerd).quote:Op donderdag 23 januari 2014 14:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het gaat om de vergelijking die nogal faalt.
Waar ontken ik dat ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 14:14 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Trouwen onder familiedruk met iemand waar je niet echt van houdt vind ik eveneens een weinig respectabel cultureel gebruik. Laat ik het daar op houden. En dat komt nu eenmaal veel voor in het gehele Midden-Oosten. Dat kun jij ontkennen wat je wilt verder maar dat zijn feiten van algemene bekendheid. En nee daarmee ik wil niet zeggen dat dit de norm is, net zoals het trouwen met familieleden niet de norm is (maar is wel normaal en geaccepteerd).
Niet dus ik zie het probleem niet.quote:
Jij maakt er een gehele discussie van, niet ik.quote:Op donderdag 23 januari 2014 14:17 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Niet dus ik zie het probleem niet.
Ik zei enkel dat voortplanting met familie normaal is daar. Anderen begonnen dat toen te verdedigen...quote:Op donderdag 23 januari 2014 14:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij maakt er een gehele discussie van, niet ik.
Oke je kan wel verliefd zijn op je neef-nicht, maar ik vind het persoonlijk echtquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:45 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ach ja, alles wat van Allah komt is welkom. Dus als je verliefd bent op je neef of nicht dan zeg ik gewoon doen en trouwen!
Omdat dit in Nederland als volstrekt onacceptabel gezien wordt door de meeste mensen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 15:02 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Oke je kan wel verliefd zijn op je neef-nicht, maar ik vind het persoonlijk echt![]()
![]()
om met je neef of nicht te trouwen.
Een reden waarom ik het abnormaal is dat Nederlanders heel raar gaan reageren als je zegt dat je met je neef/nicht getrouwd bent.
Nee hoor er ontstaan geen romances tussen neef en nicht. Want het is daar ook niet toegestaan dat neef en nicht met elkaar contact maken voor het huwelijk.quote:Op donderdag 23 januari 2014 15:04 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Omdat dit in Nederland als volstrekt onacceptabel gezien wordt door de meeste mensen.
Er is heel weinig begrip voor in elk geval.
Tot in 1970 was het dan ook gewoon verboden.
Zal er wel mee te maken hebben dat in het Midden-Oosten sociale contacten voor een veel groter deel met familieleden plaatsvinden dat er daarom ook eerder romances ontstaan of zo.
De reden dat jij het abnormaal vindt is omdat Nederlanders er zo over denken? Zucht.quote:Op donderdag 23 januari 2014 15:02 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Oke je kan wel verliefd zijn op je neef-nicht, maar ik vind het persoonlijk echt![]()
![]()
om met je neef of nicht te trouwen.
Een reden waarom ik het abnormaal is dat Nederlanders heel raar gaan reageren als je zegt dat je met je neef/nicht getrouwd bent.
Aanpassen noem je dat.quote:Op donderdag 23 januari 2014 15:53 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
De reden dat jij het abnormaal vindt is omdat Nederlanders er zo over denken? Zucht.
Nee, als je in Nederland bent moet je je gewoon aanpassen aan de Nederlands cultuur, normen en waarden enz.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:46 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Aanpassen doe je tot op een bepaalde hoogte.
Zoals ik net al zei: tot op een bepaalde hoogte.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, als je in Nederland bent moet je je gewoon aanpassen aan de Nederlands cultuur, normen en waarden enz.
Verklaar je nader ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:48 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Zoals ik net al zei: tot op een bepaalde hoogte.
Je moet je eigen identiteit niet verliezen. Je eigen cultuur, taal, normen en waarden, geloof etc. zijn net zo belangrijk (al dan niet belangrijker) als die in het land waar je woont.quote:
Oke, ik dacht al.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:24 schreef De_Ilias het volgende:
Die opa die ontucht pleegt met zijn kleindochter!
Volgens mij zijn die opa en kleindochter al gedood, als de beschrijving van die video klopt.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:24 schreef De_Ilias het volgende:
Die opa die ontucht pleegt met zijn kleindochter!
De Nederlandse cultuur is een multiculturele cultuur, jij hoeft dus helemaal niet je eigen identiteit te verliezen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 16:56 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Je moet je eigen identiteit niet verliezen. Je eigen cultuur, taal, normen en waarden, geloof etc. zijn net zo belangrijk (al dan niet belangrijker) als die in het land waar je woont.
De grootste vorm van aanpassen is imho respecteren.
Wat vind je van het feit dat die man niet over een baard beschikt?quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:34 schreef De_Ilias het volgende:
Prachtig! Hij noemt gewoon alle namen op die schuldig zijn achter het ronselen van moslim jongeren!
quote:The decision to exclude Iran from the Montreux talks is a huge diplomatic mistake.
quote:By inviting Saudi Arabia and excluding Iran, “the United States is taking sides in a regional ethnic power struggle.
Iran’s heavyweight absence hangs over Syria talksquote:Swedish Foreign minister Carl Bildt said negotiations should include anyone with a significant role in the conflict. “You make peace between enemies, you don’t have a peace conference to make peace between friends”.
Dat stukje heb ik live gezien, ik dacht op het einde 'die komt niet meer op TV'. Maar zijn show is nu op tv (MBC) as we speak.quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:34 schreef De_Ilias het volgende:
AlouAlou
Prachtig! Hij noemt gewoon alle namen op die schuldig zijn achter het ronselen van moslim jongeren!
Wat moet ik daar van vinden? Mijn vader heeft geen baard, wat moet ik daar van vinden?quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:46 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Wat vind je van het feit dat die man niet over een baard beschikt?
Waarom zou hij niet meer op tv komen? Wat hij zegt is gewoon de waarheid!quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:52 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat stukje heb ik live gezien, ik dacht op het einde 'die komt niet meer op TV'. Maar zijn show is nu op tv (MBC) as we speak.
Subjectief. Daarnaast weet je best wat je van die man zonder baard moet vinden, anders zou jij niet op die ISIL-gasten lijken, zoals je eerder hebt aangegeven.quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:57 schreef De_Ilias het volgende:
Waarom zou hij niet meer op tv komen? Wat hij zegt is gewoon de waarheid!
Sommige mensen willen dit niet naar buiten brengen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:57 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Waarom zou hij niet meer op tv komen? Wat hij zegt is gewoon de waarheid!
Ach ja subjectief, natuurlijk omdat jij misschien een andere mening hebt. Hoe dan ook, ik ben van mening dat iemand die geen baard draagt gewoon zondig is, maar dat iemand geen baard draagt kan meerdere redenen hebben. Veel moslims denken namelijk dat een baard dragen geen verplichting is (ik ook vroeger), zij denken namelijk dat het een aanbevolen daad is die niet verplicht is. Daarom kan je niet gelijk iemand beoordelen omdat hij geen baard draagt.quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:59 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Subjectief. Daarnaast weet je best wat je van die man zonder baard moet vinden, anders zou jij niet op die ISIL-gasten lijken, zoals je eerder hebt aangegeven.
Ja natuurlijk, ISIS ratten en andere soortgenoten vinden dat niet zo leuk.quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:59 schreef Peunage het volgende:
[..]
Sommige mensen willen dit niet naar buiten brengen.
Wat ben je mild en genuanceerd opeens terwijl de sjiieten zonder uitzondering ongelovigen zijn. Daarnaast werk je met de Marokkaanse geheime dienst terwijl je takfiri's in Irak toejuicht, dubbele standaard.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:07 schreef De_Ilias het volgende:
Daarom kan je niet gelijk iemand beoordelen omdat hij geen baard draagt.
Hij denkt gewoon dat alle Sjiieten Ali en de twaalf imams aanbidden i.p.v. Allah(swt).quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:10 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Wat ben je mild en genuanceerd opeens terwijl de sjiieten zonder uitzondering ongelovigen zijn. Daarnaast werk je met de Marokkaanse geheime dienst terwijl je takfiri's in Irak toejuicht, dubbele standaard.
De baard is een onderwerp die te maken heeft met de takken in de religie (فروع - furuu3), dat zijn zaken waarin meningverschillen opzich wel toegestaan zijn zolang ze maar gepaard gaan met bewijzen uit de Koran en de Traditie (sunah). Daar valt de baard ook onder, de baard is namelijk geen Fundament in de religie (اصل - Asl)! Want in de fundamenten zijn verschillende meningen absoluut niet toegestaan en een verschil in de fundament is een verschil in de religie!quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:10 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Wat ben je mild en genuanceerd opeens terwijl de sjiieten zonder uitzondering ongelovigen zijn. Daarnaast werk je met de Marokkaanse geheime dienst terwijl je takfiri's in Irak toejuicht, dubbele standaard.
Charismatisch, het is wel een mooi verhaal ik denk eerlijk gezegd niet dat het er echt zo aan toe gaat.quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:30 schreef Charismatisch het volgende:
30 min durende anti-Syrische-jihadisten-propaganda-cartoon-video:
Kun je misschien posten wat er precies allemaal in dat filmpje gezegd word?quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:34 schreef De_Ilias het volgende:
AlouAlou
Kortom, je beoordeelt alle sjiieten aan de hand van wat jij denkt dat 'de fundamenten van hun stroming' zijn.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:17 schreef De_Ilias het volgende:
Een fundament bij de sjieten is bijvoorbeeld: "De Sahaba (metgezellen van de profeet mohammd) zijn ongelovigen, behalve een aantal."
Daarom noemde ik het een propaganda-video. Maar vermakelijk om naar te kijken.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:21 schreef Baklava95 het volgende:
Charismatisch, het is wel een mooi verhaal ik denk eerlijk gezegd niet dat het er echt zo aan toe gaat.
Geheel los van theologische vraagstukken bezien heb je in mijn ogen helemaal gelijk.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:32 schreef Intellectueel het volgende:
Als ongelovige kan ik de Sjiitische doctrine veel meer respecteren dan de over het algemeen conservatieve, weinig flexibele en strikte Soennitische doctrine. Sjiieten zijn veel meer spiritueler, pragmatischer en gematigder ingesteld. Het Soennitisme daarentegen heeft de meest verschrikkelijke organisaties van de 20ste en 21ste eeuw voortgebracht.
whut?quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:32 schreef Intellectueel het volgende:
Als ongelovige kan ik de Sjiitische doctrine veel meer respecteren dan de over het algemeen conservatieve, weinig flexibele en strikte Soennitische doctrine. Sjiieten zijn veel meer spiritueler, pragmatischer en gematigder ingesteld. Het Soennitisme daarentegen heeft de meest verschrikkelijke organisaties van de 20ste en 21ste eeuw voortgebracht.
Waarom is hij direct een faasiq, misschien is hij onwetend over de baard? Dat die video de waarheid is heeft niet te maken dat precies die moderator hierover spreekt, ik ken de namen van de personen die genaamd worden in die video! Zij zijn inderdaad zogenaamde shayhks die de moslims oproepen om naar Syrie te gaan. En waarom zou een faasiq geen waarheid kunnen zeggen? Ik heb dit nieuws al geverifieerd en onderzocht, dus ik ben ook niet fout geweest volgens de vers uit de koran.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:30 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Kortom, je beoordeelt alle sjiieten aan de hand van wat jij denkt dat 'de fundamenten van hun stroming' zijn.
Die man in jouw video is volgens de fundamenten van jouw stroming een faasiq. In de Koran word je gewaarschuwd:
O you who believe! If a rebellious evil person comes to you with a news, verify it, lest you harm people in ignorance, and afterwards you become regretful to what you have done.
http://quran.com/49/6
Maar jij vindt die video 'de waarheid'. Inconsistent. En je ontwijkt mijn opmerking over de dubbele standaard ten op zichte van takfiri's in Marokko en Irak.
Soennisme staat niet gelijk aan salafisme/wahabisme, helaas denken velen dat wel (door vele petroldollars) en dan kom je inderdaad tot deze conclusie.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:32 schreef Intellectueel het volgende:
Zoals je zelf al eerder zei over de sjiitische "ongelovigen", "onwetendheid is geen geldige reden".quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:43 schreef De_Ilias het volgende:
Waarom is hij direct een faasiq, misschien is hij onwetend over de baard?
Onwetendheid in de fundamenten (de duidelijke zaken) is geen geldige reden, wat betreft (الامور الخفية و الخلافية - onduidelijke zaken en zaken van meningverschil), dan is daar wel excuus mogelijk naarmate de situatie van een bepaald persoon.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:46 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Zoals je zelf al eerder zei over de sjiitische "ongelovigen", "onwetendheid is geen geldige reden".
Heeft naast historische redeneren ook gewoon met theologische redenen te maken. Bijvoorbeeld hoe de Koran en de Sunna (shari'a) genterpreteerd (fiqh) wordt. Wanneer het aankomt op usul al-fiqh (de bron van de jurisprudentie) erkennen de Soennitische scholen en de Twaalver Sjiieten beide de Koran, de Sunna van de profeet en Ijma (consensus). De Twaalvers daarentegen erkennen ook de rede. Op dit punt zijn de Sjiieten dan ook meer benvloedt door het rationalisme van de Mu'tazila school.quote:
dat historische kan ik me enigszins indenken, sjiisme bijna uitsluitend de stroming van een minderheid geweestquote:Op donderdag 23 januari 2014 19:49 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Heeft naast historische redeneren ook gewoon met theologische redenen te maken. Bijvoorbeeld hoe de Koran en de Sunna (Shari'a) genterpreteerd (Fiqh) wordt. Wanneer het aankomt op usul al-fiqh (de bron van de jurisprudentie) erkennen de Soennitische scholen en de Twaalver Sjiieten beide de Koran, de Sunna van de profeet en Ijma (consensus). De Twaalvers daarentegen erkennen ook de rede. Op dit punt zijn de Sjiieten dan ook meer benvloedt door het rationalisme van de Mu'tazila school.
Theoretisch gezien inderdaad niet veel verschil, maar cultureel gezien wel. Kijk eens naar het verschil in rituelen en gebruiken. Ashura (het rouwen), het centrale punt dat de dood, de imams, de heiligdommen, etc. inneemt in beide doctrines.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:55 schreef Slayage het volgende:
maar dat theologische zoals jezelf ook aangeeft scheelt niet zo gek veel van elkaar en waaruit zou blijken dat het sjiisme spiritueler zou zijn?
5x per dag bidden is geen onderdeel van de fundamenten? Maar gisteren gaf je "nee" als antwoord op de vraag of diegene een ongelovige was omdat ze niet 5x per dag bidt. Hoezo nee?quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:48 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Onwetendheid in de fundamenten (de duidelijke zaken) is geen geldige reden, wat betreft (الامور الخفية و الخلافية - onduidelijke zaken en zaken van meningverschil), dan is daar wel excuus mogelijk naarmate de situatie van een bepaald persoon.
De Salat is een fundament van de Islam, maar het vijf keer per dag bidden komt niet naar voren in de Koran. Dat is ook gewoon overgenomen van het Zoroastrisme.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:59 schreef Charismatisch het volgende:
5x per dag bidden is geen onderdeel van de fundamenten?
Wat ik met die "nee" bedoelde was dat ik haar ten eerste niet tot ongelovige verklaarde omdat ze niet doet aan bidden. Nee! Ik zie haar als ongelovige omdat zij sjietisch is, daarbij is zij per definitie in mijn ogen geen moslim. Wat betreft of het gebed een Fundament is in de religie, Jazeker! Iemand die het gebed verlaat is geen moslim, een ongelovige! Maar zelfs hier is een discussie tussen de geleerden, is degene die het gebed verlaat een ongelovige of niet? De meerdere geleerden van de 4 madahib hebben gezegd dat het een grote zondaar is, Imam Ahmad zegt nee het is een ongelovige. Terwijl Malik, Shaf3ie en Hanafie zeggen dat het nog een moslim is.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:59 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
5x per dag bidden is geen onderdeel van de fundamenten? Maar gisteren gaf je "nee" als antwoord op de vraag of diegene een ongelovige was omdat ze niet 5x per dag bidt. Hoezo nee?
Makkelijk hoor, de verplichting van de Salaat staat in de Koran. De praktische toepassing hiervan staat in de traditie (sunan).quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:03 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
De Salat is een fundament van de Islam, maar het vijf keer per dag bidden komt niet naar voren in de Koran. Dat is ook gewoon overgenomen van het Zoroastrisme.
Als jij de fundamenten (Usool in het Arabisch) van sjiieten wilt weten kun je het gewoon vragen. Wij kennen 3 Usool Aldeen (fundamenten van het geloof). nheid van god, profetie, en Qiamah (day of judgement). Als je in die 3 gelooft ben je een moslim. Dan zijn er 2 die Usool al-madhhab heten (fundamenten van de stroming zeg maar), dat zijn het geloven in de imams en in de gerechtigheid van God/Allah. Volgens mij geld dit ook zo voor Alawieten in Syri.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:17 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
De baard is een onderwerp die te maken heeft met de takken in de religie (فروع - furuu3), dat zijn zaken waarin meningverschillen opzich wel toegestaan zijn zolang ze maar gepaard gaan met bewijzen uit de Koran en de Traditie (sunah). Daar valt de baard ook onder, de baard is namelijk geen Fundament in de religie (اصل - Asl)! Want in de fundamenten zijn verschillende meningen absoluut niet toegestaan en een verschil in de fundament is een verschil in de religie!
Waarom val ik sjiieten aan en niet iemand die zijn baard scheert? Antwoord is erg simpel!
Een fundament in de religie is bijvoorbeeld:
"Alleen Allah heeft het recht om aanbeden te worden, en alles wat naast hem aanbeden wordt is afgoderij (كفر و شرك - kufr en shirk)."
Iemand die zijn baard afscheert maar wel deze fundament in praktijk brengt is mijn moslim broeder, ondanks het feit dat hij zijn baard afscheert!
Een probleem die ik heb met de sjiieten is niet omdat zij hun baarden scheren, of dat zij een andere taal spreken en of dat zij uit Iran en Irak komen. NEEN!
Zij (de sjieten) hebben andere fundamenten dan die van ons, daarom zijn zij geen moslims.
Een fundament bij de sjieten is bijvoorbeeld: "De Sahaba (metgezellen van de profeet mohammd) zijn ongelovigen, behalve een aantal."
En ga zo maar door!
Ik heb het vooral over zijn stroming en niet 'de islam' in het algemeen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:03 schreef Intellectueel het volgende:
De Salat is een fundament van de Islam, maar het vijf keer per dag bidden komt niet naar voren in de Koran. Dat is ook gewoon overgenomen van het Zoroastrisme.
Ik vind dat je te ver gaat door alle sjiieten bij voorbaat als ongelovigen neer te zetten. Zie bijvoorbeeld de mening van deze imam, pro-Saoed-imam, maar gaat niet zover door hen allemaal ongelovigen te noemen. Wat ik me afvraag is waarom jij niet de mening van deze imam deelt wat betreft de sjiieten, en een stuk verder gaat. Of denk je dat deze imam aan taqqiya doet?quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:04 schreef De_Ilias het volgende:
Wat ik met die "nee" bedoelde was dat ik haar ten eerste niet tot ongelovige verklaarde omdat ze niet doet aan bidden. Nee! Ik zie haar als ongelovige omdat zij sjietisch is, daarbij is zij per definitie in mijn ogen geen moslim. Wat betreft of het gebed een Fundament is in de religie, Jazeker! Iemand die het gebed verlaat is geen moslim, een ongelovige! Maar zelfs hier is een discussie tussen de geleerden, is degene die het gebed verlaat een ongelovige of niet? De meerdere geleerden van de 4 madahib hebben gezegd dat het een grote zondaar is, Imam Ahmad zegt nee het is een ongelovige. Terwijl Malik, Shaf3ie en Hanafie zeggen dat het nog een moslim is.
wat is at dan?quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:07 schreef Peunage het volgende:
Wat jij zegt over de metgezellen, dat is geen fundament.
Maar over het aantal keer twist men. Vandaar dat de Sjiieten het zuhr en 'asr gebed en mahrib and 'isha bij elkaar hebben gevoegd.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:05 schreef De_Ilias het volgende:
Makkelijk hoor, de verplichting van de Salaat staat in de Koran. De praktische toepassing hiervan staat in de traditie (sunan).
Hier heb je mijn geliefde koning Hassan de tweede (moge God/Allah hem barmhartig zijn) die Khomeini tot ongelovige verklaard vanwege een fundament die zij de 12ers hebben en dat is dat de "imaam van de imaamiyah dichter bij God is dan de engelen en zelfs mohammed". Is hij nu ook Takfirie?quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:09 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ik heb het vooral over zijn stroming en niet 'de islam' in het algemeen.
[..]
Ik vind dat je te ver gaat door alle sjiieten bij voorbaat als ongelovigen neer te zetten. Zie bijvoorbeeld de mening van deze imam, pro-Saoed-imam, maar gaat niet zover door hen allemaal ongelovigen te noemen. Wat ik me afvraag is waarom jij niet de mening van deze imam deelt wat betreft de sjiieten, en een stuk verder gaat. Of denk je dat deze imam aan taqqiya doet?
Nog een vraag: als je tientallen miljoenen sjiieten als ongelovigen verklaart, doe jij dan ook niet aan takfir? Waarom wordt alleen ISIL takfiri genoemd, terwijl jij net zo goed aan takfir doet, en zoals in deze topicreeks duidelijk is geworden doen allerlei soorten moslims aan takfir, van sjiieten tot aan gematigde soennieten.
Geen idee, ik weet niet waar hij het vandaan heeft. De Sahaba (metgezellen) zijn een belangrijk onderwerp in de 'soenni-shia' discussie om het maar zo te noemen. Sjiieten denken dat sommige metgezellen na de dood van de profeet grote fouten hebben gemaakt zichzelf de macht hebben toegeigend en Ahlulbait onrecht hebben aangedaan. Maar dat zijn dus niet alle metgezellen.quote:
Veel twaalver geleerden doen wel aan taqqiya.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:12 schreef IPA35 het volgende:
Het mooiste is nog dat geen een twaalver aan taqiyya doet.
Wacht, jij ben sjiiet? Nooit gemerkt tijdens onze onenigheid over Zion.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:07 schreef Peunage het volgende:
[..]
Als jij de fundamenten (Usool in het Arabisch) van sjiieten wilt weten kun je het gewoon vragen. Wij kennen 3 Usool Aldeen (fundamenten van het geloof). nheid van god, profetie, en Qiamah (day of judgement). Als je in die 3 gelooft ben je een moslim. Dan zijn er 2 die Usool al-madhhab heten (fundamenten van de stroming zeg maar), dat zijn het geloven in de imams en in de gerechtigheid van God/Allah. Volgens mij geld dit ook zo voor Alawieten in Syri.
Wat jij zegt over de metgezellen, dat is geen fundament.
Dat heeft niks met het aantal te maken. Het gebed moet 5 keer per dag verricht worden, daar is iedereen het over eens. Sjiieten bidden uit praktische redenen de 2 middaggebeden en de 2 avondgebeden samen. Maar ze bidden wel gewoon 5 keer. Soennieten vinden dat het samenbrengen van 2 gebeden niet mag.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:13 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Maar over het aantal keer twist men. Vandaar dat de Sjiieten het zuhr en 'asr gebed en mahrib and 'isha bij elkaar hebben gevoegd.
Hij doet aan takfir, dan ben je wat mij betreft een takfiri. Er zijn natuurlijk verschillende gradaties, die geliefde koning van jou beperkt zich tot Khomeini, terwijl jij het hebt over minstens 150 miljoen mensen wereldwijd. Zelfs ISIL gaat niet zover.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:16 schreef De_Ilias het volgende:
Hier heb je mijn geliefde koning Hassan de tweede (moge God/Allah hem barmhartig zijn) die Khomeini tot ongelovige verklaard vanwege een fundament die zij de 12ers hebben en dat is dat de "imaam van de imaamiyah dichter bij God is dan de engelen en zelfs mohammed". Is hij nu ook Takfirie?
Die discussie heeft wat mij betreft niet zo zeer met religie te maken. Ik zie het meer als een nationalistische zaak.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:18 schreef waht het volgende:
[..]
Wacht, jij ben sjiiet? Nooit gemerkt tijdens onze onenigheid over Zion.
Ja ik ook, wellicht vandaar.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:19 schreef Peunage het volgende:
[..]
Die discussie heeft wat mij betreft niet zo zeer met religie te maken. Ik zie het meer als een nationalistische zaak.
Hoe weet je dat? Op welke leugens heb je ze betrapt?quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:16 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Veel twaalver geleerden doen wel aan taqqiya.
Vooral in Iran. Ook weer een voorbeeld van Sjiitische pragmatisme.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:16 schreef Baklava95 het volgende:
Veel twaalver geleerden doen wel aan taqqiya.
Oke dit heeft wat nuance nodig, ik zal die later brengen omdat ik nu in tijdnood zit LOL. Mag ik jou vragen? Ben jij een moslim?quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:18 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Hij doet aan takfir, dan ben je wat mij betreft een takfiri. Er zijn natuurlijk verschillende gradaties, die geliefde koning van jou beperkt zich tot Khomeini, terwijl jij het hebt over minstens 150 miljoen mensen wereldwijd. Zelfs ISIL gaat niet zover.
Zij zijn daar de baas, geen noodzaak tot taqiyya...quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:21 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Vooral in Iran. Ook weer een voorbeeld van Sjiitische pragmatisme.
Vraag de Iranirs eens hoe gebruikelijk taqiyya onder de mullahs in Qom is.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:22 schreef IPA35 het volgende:
Zij zijn daar de baas, geen noodzaak tot taqiyya...
vertelquote:Op donderdag 23 januari 2014 20:23 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Vraag de Iranirs eens hoe gebruikelijk taqiyya onder de mullahs in Qom is.
Antwoord kun je vinden bij user Intellectueel.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:21 schreef Peunage het volgende:
[..]
Hoe weet je dat? Op welke leugens heb je ze betrapt?
Mullahs worden tot n van de minst betrouwbare instituties in Iran gezien. Was vroeger wel anders.quote:
Nee vriend, jij zei het, je zegt het wel vaker, dus geef eens antwoord.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:26 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Antwoord kun je vinden bij user Intellectueel.
Maar ik doe zeker geen takfir over sjieten. Alleen op taqqiya-geleerden en sjiieten die mevechten met Bashar.
Ik weet niet hoe veel van die bewering klopt, maar dat heet dan gewoon liegen. En liegen is geen taqiyya.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:29 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Mullahs worden tot n van de minst betrouwbare instituties in Iran gezien. Was vroeger wel anders.
Intellectueel zegt net dat Mullah's in Iran tot de minst betrouwbare instituties worden gezien in Iran dus het antwoord heb je daar.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:29 schreef Peunage het volgende:
[..]
Nee vriend, jij zei het, je zegt het wel vaker, dus geef eens antwoord.
Want het is eigenlijk best wel een lachwekkende bewering en beschuldiging. Welke geloofsaspecten willen ze precies geheim houden? En als jij weet dat ze taqiyyah doen, dan ken jij het geheim, dus dan is het onzinnig om het geheim te houden, toch? Verder is iets wat onderdeel is van een stroming binnen de Islam niet iets wat je geheim kunt houden. Er worden hele boekwerken en theorien over geschreven, dat kun je niet zomaar even wegtaqqiyen.
Jij begon hier over gast. Geef eens een goed antwoord, want dit gaat nergens over. Weet je wel wat taqqiya is? Weet je dat het in de Koran staat?quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:33 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Intellectueel zegt net dat Mullah's in Iran tot de minst betrouwbare instituties worden gezien in Iran dus het antwoord heb je daar.
En ik heb gelezen en gehoord verschillende Soennitische bronnen die zeggen dat twaalvers en Alawieten aan taqqiyya doen. Je kan eht beter aan hun vragen.
Ik heb het van verschillende Soennitische geleerden gelezen op internet.
Maar zoals ik al eerder zie. Zij en ik doen geen massatakfir op Sjiieten zoals De_Ilias doet. Wij zien gewoon de meeste sjiieten als Moslims(broeders).
Dus houden ze hun daadwerkelijke religie geheim?quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:29 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Mullahs worden tot n van de minst betrouwbare instituties in Iran gezien. Was vroeger wel anders.
Ik weet wat Taqiyya inhoudt. Simpelweg het zwijgen over je ware denkbeelden wanneer die denkbeelden jou als individu of de gemeenschap waartoe je behoort in gevaar kunnen brengen. Wordt nog wel eens ruim genterpreteerd.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:29 schreef Peunage het volgende:
Ik weet niet hoe veel van die bewering klopt, maar dat heet dan gewoon liegen. En liegen is geen taqiyya.
Wel hun ware intenties, die mullahs vaak niet los zien van het geloof. Zo is men dan ook middels misleiding aan de macht gekomen in 1979.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:34 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Dus houden ze hun daadwerkelijke religie geheim?
Maar het gaat hier nu juist om de religieuze doctrines.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:35 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ik weet wat Taqiyya inhoudt. Simpelweg het zwijgen over je ware denkbeelden wanneer die denkbeelden jou als de individu of de gemeenschap waartoe je behoort in gevaar kunnen brengen. Wordt nog wel eens ruim genterpreteerd.
Dat heeft er niks mee te maken.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:36 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Wel hun ware intenties, die mullahs vaak niet los zien van het geloof. Zo is men dan ook middels misleiding aan de macht gekomen in 1979.
In de Koran staat het best wel duidelijk beschreven. Je kunt het niet zomaar net zo ruim nemen als dat jij wilt.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:35 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ik weet wat Taqiyya inhoudt. Simpelweg het zwijgen over je ware denkbeelden wanneer die denkbeelden jou als de individu of de gemeenschap waartoe je behoort in gevaar kunnen brengen. Wordt nog wel eens ruim genterpreteerd.
Zeker.quote:
Ok, geen probleem.quote:ik zal die later brengen omdat ik nu in tijdnood zit LOL.
Alhamdulillah.quote:Ben jij een moslim?
De scheidslijn tussen liegen an sich en taqiyya is soms erg klein. Vanuit het oogpunt van mullahs is taqiyya in sommige gevallen dan ook gewoon religieus verantwoord liegen. Men liegt in essentie (of zwijgt) omdat men gelooft dat dat in het belang is van de gemeenschap an sich, of Islam als geheel. Bijvoorbeeld, de mullahs predikten het in standhouden van sommige seculiere gewoontes in Iran in 1979 en vrijheid met betrekking tot (religieuze) kledij. Dat bleek niet veel later allemaal een farce te zijn.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:36 schreef Peunage het volgende:
In de Koran staat het best wel duidelijk beschreven. Je kunt het niet zomaar net zo ruim nemen als dat jij wilt.
Verder, hoe weet je dat zij taqiyyah plegen en niet simpelweg liegen?
Ik weet niet waar je dit precies vandaan haalt, maar taqiyya is bedoeld om jezelf te beschermen wanneer je in direct gevaar bent. Zo staat het in de Koran 16:106 en dat is de historische context ook (Ammar bin Yassir).quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:43 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
De scheidslijn tussen liegen an sich en taqiyya is soms erg klein. Vanuit het oogpunt van mullahs is taqiyya in sommige gevallen dan ook gewoon religieus verantwoord liegen. Men liegt in essentie (of zwijgt) omdat men gelooft dat dat in het belang is van de gemeenschap an sich, of Islam als geheel. Bijvoorbeeld, de mullahs predikten het in standhouden van sommige seculiere gewoontes in Iran in 1979 en vrijheid met betrekking tot (religieuze) kledij. Dat bleek niet veel later allemaal een farce te zijn.
"Personal desire, age, and my health do not allow me to personally have a role in running the country after the fall of the current system." -Ayatollah Khomeini (in an interview with the Associated Press, Paris, November 7, 1978)quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:50 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je dit precies vandaan haalt, maar taqiyya is bedoeld om jezelf te beschermen wanneer je in direct gevaar bent. Zo staat het in de Koran 16:106 en dat is de historische context ook (Ammar bin Yassir).
Wat jij nu zegt over religieuze kledij, dat is niet bepaald een geheim. En daarin verschillen sjiieten ook niet van mainstream soennieten. Khomeini was vanaf het begin volgens mij heel erg duidelijk geweest in waar hij heen wilde met Iran, en de cassettebandjes met zijn toespraken en zo die hij naar Iran verstuurde zijn denk ik wel ergens terug te vinden.
Dat geldt ook voor genoeg soennitische Islamisten, de inspirator van de Moslimbroederscchap Qaradawi heeft daar genoeg over gezegd...precies dezelfde redenatie voor Islamistische politieke partijen: soms mag je zaken "achterhouden" om "het einddoel (Islam in politiek) te bereiken". Je hebt hiervoor in de Arabische wereld onder de normale mensen een ander woord: tojjaar al-din. Omwille van politieke macht in "religie handelen".quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:43 schreef Intellectueel het volgende:
Bijvoorbeeld, de mullahs predikten het in standhouden van sommige seculiere gewoontes in Iran in 1979 en vrijheid met betrekking tot (religieuze) kledij. Dat bleek niet veel later allemaal een farce te zijn.
Aha, dat wist ik niet. Thanks voor de info. Dat lijkt precies op hetgeen wat zich in Iran afspeelde na de revolutie.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:55 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor genoeg soennitische Islamisten, de inspirator van de Moslimbroederscchap Qaradawi heeft daar genoeg over gezegd...precies dezelfde redenatie voor Islamistische politieke partijen: soms mag je zaken "achterhouden" om "het einddoel (Islam in politiek) te bereiken". Je hebt hiervoor in de Arabische wereld onder de normale mensen een ander woord: tojjaar al-din. Omwille van politieke macht in "religie handelen".
Dat is dus het punt, hij kan ook gewoon gelogen hebben. Of misschien is de revolutie niet helemaal gegaan zoals hij dat wilde. Maar mijn eerdere punt blijft gewoon staan.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:55 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
"Personal desire, age, and my health do not allow me to personally have a role in running the country after the fall of the current system." -Ayatollah Khomeini (in an interview with the Associated Press, Paris, November 7, 1978)
"I don't want to be the leader of the Islamic Republic; I don't want to have the government or the power in my hands. I only guide the people in selecting the system." -Ayatollah Khomeini (in an interview with an Austrian TV reporter, Paris, November 16, 1978)
"The Islamic regime does not have oppression." -Ayatollah Khomeini (in an interview with France Press news agency, Paris, October 25, 1978)
"The foundation of our Islamic government is based on freedom of dialogue and will fight against any kind of censorship." -Ayatollah Khomeini (in an interview with Reuters news agency, Paris, October 26, 1978)
"Our future society will be a free society, and all the elements of oppression, cruelty, and force will be destroyed." -Ayatollah Khomeini (in an interview with the German magazine Der Spiegel, Paris, November 7, 1978)
"Women are free in the Islamic Republic in the selection of their activities and their future and their clothing." -Ayatollah Khomeini (in an interview with The Guardian newspaper, Paris, November 6, 1978)
"The ranking Shiite religious clergymen do not want to govern in Iran themselves.
Taqiyya op zijn best.
Geen twijfel over mogelijk. Liegen omwille van het geloof. In mijn woordenboek gewoon taqiyya. In hoeverre dat naar voren komt in de Koran is mij om het even.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:59 schreef Peunage het volgende:
Dat is dus het punt, hij kan ook gewoon gelogen hebben.
Is ook hetzelfde, hoewel niet alle Islamistische partijen in de Arabisch-soennitische wereld zich precies zo gedragen als Khomeini en zodra ze macht hebben gewoon direct een religieuze staat uitroepen. Maar in het algemeen heb je ook gewoon religieuze justification daarvoor zoals Qaradawi vaak "uitlegde", en niet onbelangrijk inspirator van Egyptische Moslimbroederschap.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:57 schreef Intellectueel het volgende:
Aha, dat wist ik niet. Thanks voor de info. Dat lijkt precies op hetgeen wat zich in Iran afspeelde na de revolutie.
Omwille van het geloof? Is dat een vaststaand feit dan? Misschien omwille van de macht?quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:01 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Geen twijfel over mogelijk. Liegen omwille van het geloof. In mijn woordenboek gewoon taqiyya. In hoeverre dat naar voren komt in de Koran is mij om het even.
Komt ook gewoon omdat de Arabieren, Turken en elk ander volk dat te maken heeft met Islamisten op het politieke toneel een referentie heeft, in welk geval Iran. Kijk maar eens naar de retoriek van de Turkse, Egyptische en Tunesische seculieren wanneer men het heeft over hoe Islamisten de samenleving willen vormen. Bijna altijd wordt er verwezen naar Iran en de revolutie van 1979. Een dergelijke levendige voorbeeld hadden de Iranirs in 1979 daarentegen niet.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:04 schreef Aloulou het volgende:
Is ook hetzelfde, hoewel niet alle Islamistische partijen in de Arabisch-soennitische wereld zich precies zo gedragen als Khomeini en zodra ze macht hebben gewoon direct een religieuze staat uitroepen. Maar in het algemeen heb je ook gewoon religieuze justification daarvoor zoals Qaradawi vaak "uitlegde", en niet onbelangrijk inspirator van Egyptische Moslimbroederschap.
Het droevige voor Iraniers is dat de (dommere) Arabieren zich niet zo makkelijk in het ootje laten leggen, zie de massale demonstraties tegen de Moslimbroederschap in Egypte na amper een jaar regeren bijv. Waarbij verschrikkelijk veel Egyptenaren een broertje dood heeft inmiddels aan religieuze retoriek en op basis daarvan proberen mensen mee te krijgen voor je politieke doeleinden. Laat staan een theocratische religieuze staat....ik zie dat niet snel gebeuren in een Arabisch land. De enige manier is zoals in Syrie nu via een bestaande burgeroorlog waarbij Islamistische milities de overhand krijgen. Maar niet vanuit een stabielere situatie.
Dat is een dun lijntje...een Islamist zou uitleggen dat "omwille van macht" juist ook omwille van de Islam is omdat hij "de Islam ook op politiek vlak gaat implementeren" en daarmee het ook omwille van geloof is (en verplichting).quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:05 schreef Peunage het volgende:
Omwille van het geloof? Is dat een vaststaand feit dan? Misschien omwille van de macht?
Video: 20 minuten durend exclusief interview met John Kerry:quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:07 schreef Baklava95 het volgende:
Deze part van het topicreeks helemaal off topic al 8 pagina's lang.![]()
![]()
We hebben het hier over theocraten. Mensen die de wereld door een religieuze bril bekijken. Mensen die menen dat de samenleving gevormd moet worden door strikt Islamitische wetgeving, zelfs wanneer de meerderheid of een significant deel van de samenleving zich daartoe verzet. Dit heeft alles met religie te maken.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:05 schreef Peunage het volgende:
Omwille van het geloof? Is dat een vaststaand feit dan? Misschien omwille van de macht?
Klopt helemaal, en daarom is het droevig dat Iraniers in deze - redelijk intelligent volk - toch zo'n voorbeeld dienen voor vele Arabieren hoe het niet moet...maar zelf hun eigen situatie al tientalle njaren moeten accepteren.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:07 schreef Intellectueel het volgende:
Komt ook gewoon omdat de Arabieren, Turken en elk ander volk dat te maken heeft met Islamisten op het politieke toneel een referentie heeft
Ja, maar iets zegt mij (ik kan het fout hebben) dat de status van imam's/mollahs onder de Iraanse sjia-Islam en zeker het sjitische theologische concept van "imamaat" zaken wel makkelijker maakt voor religieuze leiders om de huidige republiek in stand te houden. In het soennisme heb je zo'n belangrijke positie niet van de imam noch sjeikh, ook niet in de theologie. Maar ik ken Iran niet genoeg om hier dat met enige zekerheid te stellen.quote:, in welk geval Iran. Kijk maar eens naar de retoriek van de Turkse, Egyptische en Tunesische seculieren wanneer men het heeft over hoe Islamisten de samenleving willen vormen. Bijna altijd wordt er gewezen naar Iran en de revolutie van 1979. Een dergelijke levendige voorbeeld hadden de Iranirs in 1979 daarentegen niet.
Gelukkig ga jij door dat telkens te herhalen wel Ontopic.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:07 schreef Baklava95 het volgende:
Deze part van het topicreeks helemaal off topic al 8 pagina's lang.![]()
![]()
Tenminste nog iets positiefs dat die revolutie in 1979 teweeg heeft gebracht. Fungeert dan ook gewoon als een vogelverschrikker voor de seculieren in de Islamitische wereld. En terecht.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:12 schreef Aloulou het volgende:
Klopt helemaal, en daarom is het droevig dat Iraniers in deze - redelijk intelligent volk - toch zo'n voorbeeld dienen voor vele Arabieren hoe het niet moet...maar zelf hun eigen situatie al tientalle njaren moeten accepteren.
Klopt inderdaad ook. Vroeger genoten de mollahs nog enigszins aanzien in het land, maar dat is sinds 1979 ook gewoon drastisch afgenomen. Ik denk dan ook dat de revolutie en hoe men de zaken na de revolutie heeft aangepakt een strategische fout is geweest, dat men achteraf pas gaat inzien. De mollahs zullen nooit meer dezelfde waardigheid en betekenis genieten wanneer de Islamitische Republiek verleden tijd. Daar klagen veel mollahs vandaag de dag zelfs over. Men wordt geridiculiseerd en beledigd op straat, terwijl de Iranirs enkel minder gelovig zijn geworden.quote:Ja, maar iets zegt mij (ik kan het fout hebben) dat de status van imam's/mollahs onder de Iraanse sjia-Islam en zeker het sjitische theologische concept van "imamaat" zaken wel makkelijker maakt voor religieuze leiders om de huidige republiek in stand te houden. In het soennisme heb je zo'n belangrijke positie niet van de imam noch sjeikh, ook niet in de theologie. Maar ik ken Iran niet genoeg om hier dat met enige zekerheid te stellen.
Helemaal mee eens. En qua ontwikkeling is het toch wel de Nr. 1 in het Midden-Oosten (m.u.v. het Joden Eiland en wat de golfstaten betreft dat is allemaal schijn natuurlijk).quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:20 schreef Peunage het volgende:
Ik ben het niet helemaal met jullie eens wat de uitkomst van de Iraanse revolutie betreft. Misschien geen perfect systeem en land, maar ze zijn er beter uitgekomen dan in de tijd van de shah. Een onafhankelijk en sterk land, dat haar eigen route kan bepalen, ongeacht wat ik of wij van die route vinden.
Wie is 'ze'? Degene die de route van Iran bepalen zijn de theocraten in Qom. De meerderheid van de bevolking heeft hier helemaal geen stem in. Veel mensen zien de tijd onder de Sjah met terugwerkende kracht dan ook gewoon positiever in. En maak je geen illusies waar; er zijn genoeg Sjiitische geleerden in Iran die het systeem en de onderdrukking afkeuren. Zelfs enkele prominente sjiieten, zoals wijlen Ayatollah Montazeri en Ayatollah Boroujerdi. De laatste werd een aantal jaren geleden zelfs gearresteerd, ondanks het feit dat Boroujerdi uit een gerespecteerd religieus familie komt - zijn vader was immers een beroemde groot-Ayatollah. In de nacht dat Boroujerdi werd gearresteerd hield hij zelfs een speech over het reilen en zeilen in Iran.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:20 schreef Peunage het volgende:
Ik ben het niet helemaal met jullie eens wat de uitkomst van de Iraanse revolutie betreft. Misschien geen perfect systeem en land, maar ze zijn er beter uitgekomen dan in de tijd van de shah. Een onafhankelijk en sterk land, dat haar eigen route kan bepalen, ongeacht wat ik of wij van die route vinden.
Ho, ik heb geen waardeoordeel gegeven in deze richting. Dat het nu dus beter of slechter zou zijn dan ten tijde van de shah heb ik niet uitgesproken. Ik weet veel te weinig van Iran daarvoor.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:20 schreef Peunage het volgende:
Ik ben het niet helemaal met jullie eens wat de uitkomst van de Iraanse revolutie betreft. Misschien geen perfect systeem en land, maar ze zijn er beter uitgekomen dan in de tijd van de shah.
Enkel VoR en Infowars berichtten hierover. Lijkt me een broodje aap.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:10 schreef theunderdog het volgende:
http://voiceofrussia.com/(...)ng-Syria-Kerry-9394/
Toch nog ?
Ik denk het ook, wat heeft de VS er nu aan om het wel te doen ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:34 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Enkel VoR en Infowars berichtten hierover. Lijkt me een broodje aap.
'Ze' als land dus. Ik weet dat niet iedereen het eens is met de regering, maar ik weet ook 100% zeker dat de meeste mensen dit veel liever hebben dan de sjah. Ze hebben een parlement, volksvertegenwoordigers, ze kunnen zelf een president verkiezen, etc. Er is een vorm van democratie die je niet in veel landen in het MO terugziet. Het is ook echt niet zo dat als je 'iets' over het regime zegt dat je meteen doodgeknuppeld wordt of zo. Ik ben er zelf geweest en heb het meegemaakt.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:26 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Wie is 'ze'? Degene die de route van Iran bepalen zijn de theocraten in Qom. De meerderheid van de bevolking heeft hier helemaal geen stem in. Veel mensen zien de tijd onder de Sjah met terugwerkende kracht dan ook gewoon positiever in. En maak je geen illusies waar; er zijn genoeg Sjiitische geleerden in Iran die het systeem en de onderdrukking afkeuren. Zelfs enkele prominente sjiieten, zoals wijlen Ayatollah Montazeri en Ayatollah Boroujerdi. De laatste werd een aantal jaren geleden zelfs gearresteerd, ondanks het feit dat Boroujerdi uit een gerespecteerd religieus familie komt - zijn vader was immers een beroemde groot-Ayatollah. In de nacht dat Boroujerdi werd gearresteerd hield hij zelfs een speech over het reilen en zeilen in Iran.
Luister vanaf 0:10.
Boroujerdi zit nog steeds vast in de politieke afdeling van de Evin-gevangenis.
Dit is precies het grote gevaar dat ook voorstanders van een theocratie moeten onderkennen dat het hun religie geweld aandoet. De Iraanse sjitische geleerden die het concept van "wilayat al-faqih" (een Islamitisch jurist moet het land leiden en slechts de religieuze wet toepassen) niet onderschrijven vanwege een theologisch verschil, en zich daar tegen uitspreken...worden gewoon vervolgd. Terwijl dit - puur religieus gezien - een legitiem meningsverschil is. Zeker aangezien het concept pas later is uitgewerkt en in die zin juist heel modern is. Daarnaast is het ook helemaal geen theologisch fundament binnen het sjiisme...dus waarom moet de staat zulke geleerden die dat bekritiseren opsluiten? Een staat die zich nog wel op de Islam beroept.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:26 schreef Intellectueel het volgende:
En maak je geen illusies waar; er zijn genoeg Sjiitische geleerden in Iran die het systeem en de onderdrukking afkeuren. Zelfs enkele prominente sjiieten, zoals wijlen Ayatollah Montazeri en Ayatollah Boroujerdi.
Kunnen wij nog wat van leren...quote:
best crappy dusquote:Op donderdag 23 januari 2014 21:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
2
Iran staat qua beschaving, gezondheidszorg op hetzelfde niveau als wij.
Mwa, dat eerste is een complex verhaal, wat dat tweede betreft misschien wel hoger.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
2
Vandaar dat 90% van de jeugd een Amerikaanse green card wilt bemachtigen, of er alles aandoet om in Europa te geraken. Iran is n van de meest autoritaire landen ter wereld. De democratie gehalte is een farce. Vraag maar eens aan een willekeurige Iranir.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:40 schreef theunderdog het volgende:
Er is geen enkele rationele reden waarom wij politiek onafhankelijk zouden moeten wordenquote:Op donderdag 23 januari 2014 21:41 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Mwa, dat eerste is een complex verhaal, wat dat tweede betreft misschien wel hoger.
Ik doelde meer op politieke onafhankelijkheid.
Het was ironie, maar ik geef toe dat dit zeer lastig te herkennen was.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:42 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Vandaar dat 90% van de jeugd een Amerikaanse green card wilt bemachtigen, of er alles aandoet om in Europa te geraken. Iran is n van de meest autoritaire landen ter wereld. De democratie gehalte is een farce. Vraag maar eens aan een willekeurige Iranir.
Omdat de staat dergelijke geleerden als bedreiging voor het systeem zien. Geen strik religieuze zaak meer, maar in hun ogen een politieke dreiging, van notabene een ayatollah nog wel. Wat het in veel gevallen nog een stuk erger maakt.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:38 schreef Aloulou het volgende:
Dit is precies het grote gevaar dat ook voorstanders van een theocratie moeten onderkennen dat het hun religie geweld aandoet. De Iraanse sjitische geleerden die het concept van "wilayat al-faqih" (een Islamitisch jurist moet het land leiden en slechts de religieuze wet toepassen) niet onderschrijven vanwege een theologisch verschil, en zich daar tegen uitspreken...worden gewoon vervolgd. Terwijl dit - puur religieus gezien - een legitiem meningsverschil is. Zeker aangezien het concept pas later is uitgewerkt en in die zin juist heel modern is. Daarnaast is het ook helemaal geen theologisch fundament binnen het sjiisme...dus waarom moet de staat zulke geleerden die dat bekritiseren opsluiten? Een staat die zich nog wel op de Islam beroept.
Sistani (zelf Iranir) is inderdaad geen voorstander van de Velayat-e Faqih systeem. De Irakezen mogen Sistani dan ook op hun blote knien bedanken. Iemand als Nasrallah steunt deze religieus-politieke theorie daarentegen wel weer.quote:Overigens schijnen Iraakse sjitische geleerden minder politiek en aanhanger te zijn van "wilayat al-faqih". Ik dacht dat Ali al-Sistani ook voor een "civil state" (dawla madaniyya) was in Irak, en geen religieuze staat.
Ben je wel eens in Iran geweest?quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:42 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Vandaar dat 90% van de jeugd een Amerikaanse green card wilt bemachtigen, of er alles aandoet om in Europa te geraken. Iran is n van de meest autoritaire landen ter wereld. De democratie gehalte is een farce. Vraag maar eens aan een willekeurige Iranir.
Ali al-Sistani is een wijze man en ik respecteer hem zeer. En ik ben niet sjitisch maar soennitisch. Wat Nasrallah betreft heb je gelijk.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:45 schreef Intellectueel het volgende:
Sistani (zelf Iranir) is inderdaad geen voorstander van de Velayat-e Faqih systeem. De Irakezen mogen Sistani dan ook op hun blote knien bedanken. Iemand als Nasrallah steunt deze religieus-politieke theorie daarentegen wel weer.
Ook de rol die Sistani ten tijde van de Amerikaanse bezetting speelde is bewonderenswaardig. Heeft in zijn eentje gewoon een burgeroorlog voorkomen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:50 schreef Aloulou het volgende:
Ali al-Sistani is een wijze man en ik respecteer hem zeer. En ik ben niet sjitisch maar soennitisch. Wat Nasrallah betreft heb je gelijk.
Je gaat dan ook wel uit van het extreme. Je hebt ook dames van 24 jaar en ouders die ja geheel vrijwillig kiezen voor een huwelijk met een neef. Is dat volgens jou een probleem?quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:59 schreef IPA35 het volgende:
Bij ons is ook veel inteelt hoor. Meisjes van 16 die moeten trouwen en zo ook.
Sistani is zeer mild. Hij is dan wel een religieus leider, maar wel heel mild en dynamisch.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:50 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ali al-Sistani is een wijze man en ik respecteer hem zeer. En ik ben niet sjitisch maar soennitisch. Wat Nasrallah betreft heb je gelijk.
1. Ik vind het incest en dus een slecht idee. Is mijn persoonlijke mening en ik begrijp dat mensen daar een andere kijk op kunnen hebben.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:05 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Je gaat dan ook wel uit van het extreme. Je hebt ook dames van 24 jaar en ouders die ja geheel vrijwillig kiezen voor een huwelijk met een neef. Is dat volgens jou een probleem?
Er wordt al jaren lang in Nederland in veel moskeeen tegen de shia gepredikt, is niet nieuw hoor. Alleen de media moet natuurlijk weer iets doen ophitsen. Ik kwam zelf al 6 of 7 jaar terug in de assunah moskee, toen werd er ook over de shia gesproken en over hun ongeloof.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:36 schreef Aloulou het volgende:
Artikel van vandaag "sektarische strijd nu ook in enkele Nederlandse moskeeen". Syrische conflict is ook in NL gearriveerd.
Haters gonna hate.quote:Israel first country in the world to recognize Kurdish Autonomy in Syria
quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:38 schreef Senor__Chang het volgende:
http://www.liveleak.com/view?i=54e_1390509234
[..]
Haters gonna hate.
[ afbeelding ]
Wat vond jij er destijds van? Dat er zo gesproken werd over onze sjietische broeders en zusters?quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:38 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Er wordt al jaren lang in Nederland in veel moskeeen tegen de shia gepredikt, is niet nieuw hoor. Alleen de media moet natuurlijk weer iets doen ophitsen. Ik kwam zelf al 6 of 7 jaar terug in de assunah moskee, toen werd er ook over de shia gesproken en over hun ongeloof.
Haha jouw "broeders" niet die van mij!quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:40 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Wat vond jij er destijds van? Dat er zo gesproken werd over onze sjietische broeders en zusters?
Wat vind je van mensen die van de Islam zijn afgestapt, beste Illias?quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:43 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Haha jouw "broeders" niet die van mij!
Op het begin dat ik begon met het leren over de Islam had ik grote respect voor Shia en Khomeini, alhamdulilah is dat veranderd.
Ik ben ook gewoon soennitisch hoor.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:43 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Haha jouw "broeders" niet die van mij!
Op het begin dat ik begon met het leren over de Islam had ik grote respect voor Shia en Khomeini, alhamdulilah is dat veranderd.
Dat is het Liveleak-kanaal van good ol' computerprobleem, "burn_khameneis_beard", wat een gast.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:38 schreef Senor__Chang het volgende:
Haters gonna hate.
Moeten ze zelf weten.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:44 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Wat vind je van mensen die van de Islam zijn afgestapt, beste Illias?
Kan je Koerdisch? Er is een link naar een Koerdisch nieuwsbericht in het Arabische schrift.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:47 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Dat is het Liveleak-kanaal van good ol' computerprobleem, "burn_khameneis_beard", wat een gast.
Ja ik kan me nog herinneren dat jij inderdaad een hekel had aan de sjia (in een andere topic) dus ik twijfel daar niet aan!quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:45 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ik ben ook gewoon soennitisch hoor.
Hoe zou computerprobleem op deze nieuwsbericht reageren als hij niet geband was.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:47 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Dat is het Liveleak-kanaal van good ol' computerprobleem, "burn_khameneis_beard", wat een gast.
quote:Both Assad and ISIS Declared War On The Syrian People, Because Both Want The Same For Themselves
By John Adalah January 23, 2014 18:09 Updated
Syria Op-Ed: Both Assad and ISIS Declared War On The Syrian People, Because Both Want The Same For Themselves
Story Highlights
Not enough evidence to prove co-operation between Assad & Islamic State of Iraq & as-Sham
But ISIS "looks like they're just another of Assad's tool of oppression"
"Both the Assad family and ISIS are mafia gangs"
All the talk of how Bashar al-Assad directs the Islamic State of Iraq and ash-Sham (ISIS), how his men have infiltrated ISIS, how the regime pays ISIS or how it controls or runs ISIS, doesn’t make much sense in terms of the progress of the Syrian Revolution, because — even if it were true — it’s plain implausible to the average interested reader.
There’s just no (or not enough) evidence out there to back these claims, and that provides supporters of both Assad and ISIS with far too many weak points to attack such half-baked conspiracy theories.
However, a fact that no one can deny is that the way ISIS acts on the ground in Syria makes them looks like they’re just another of Assad’s tools of oppression, alongside the Syrian Arab Army, the National Defense Forces, the “shabiha”, the mukhabarat (security forces) and so on, plus Hezbollah and all the other foreign terrorist organizations fighting on behalf of “al-Batta” (Bashar al Assad).
For the suffering Syrian people, there’s no difference between an attack by Hezbollah on Qusayr and an ISIS attack on Al Bab. In both cases the aggressor deploys unbelievable brutality both during the attack and in its aftermath, in the combing operations that kill even more civilians, the looting, and the oppressive regime in the days, weeks, and months afterwards.
But does that prove without any reasonable doubt that ISIS is just another Assad regime mercenary like Hezbollah?
No, it does not.
Here is what we have:
Both Assad and ISIS launched a war on the Syrian people, because both want the same for themselves — that is as much ground on Syrian soil as possible, populated by enough fearful Syrian slaves to keep the oppressor’s farm business running and prospering.
The ideology (Baathism in the case of Assad, versus a weird so-called ‘religion’ partly based on a totally messed-up misunderstanding of medieval Islam in the case of ISIS) is different, of course — but the goals and methods applied are identical.
Both the Assad family and ISIS are mafia gangs, both act as such, and both are led by ruthless bosses who don’t give a flying rat’s fart about religion or ideology, which they see as just a tool to please and unite their followers and foot-soldiers, and a cheap way to gain international support from misled private donors and fascist states like Russia or Iran (in case of the latter geopolitics play an important role too, that’s a different but similarly disgusting topic we won’t go into here).
So these are the similarities. Simplified, but significant — in fact there’s not much more to add without writing a book on criminal intent.
Now let’s take a closer look at arguments that “ISIS is run by Assad” crowd shove down our throats on a daily basis, with an increasing cadence recently in preparation for the useless Geneva II diplomatic circus that doesn’t serve any other purpose than prolonging Assad’s “mandate” to kill and oppress scores of Syrians eternally.
Here’s their claim: The Assad regime doesn’t attack ISIS with air strikes, in some cases Assad’s artillery and air force provides battlefield support for ISIS units attacking Syrian insurgents.
Well, both observations are true, obviously. However, the conclusions are wrong. In fact the Assad regime does that just because it fits their interests, not because they are protecting their “own forces”.
The Assad regime leaves ISIS alone, and sometimes even supports their military operations, because Assad considers ISIS thugs to be helpful for various reasons. For example, in insurgent-controlled areas ISIS establishes a terror regime, replacing Assad’s oppression with their reign, by making use of an even crueller modus operandi.
This serves two purposes for the Assad regime.
First, ordinary Syrians under the ISIS regime can no longer be bothered with opposition activities, or even regime-unfriendly thoughts any more, because they’re far too busy surviving the indiscriminate ISIS oppression on a daily basis.
Second, the brutality of the ISIS regime sets an example that’s even worse than some visible elements of the Assad regime. Under Assad, killings of dissidents happened in secret detention facilities and mukhabarat dungeons, not in the village market place in front of a large audience, including children, who are all forced to attend events like public beheadings.
The logic behind this approach is simple. If Assad can no longer rule a town or village, he prefers ISIS terror above troublesome local coordination committees, which establish grass-roots democracy, breeding ideas and making positive experiences that make Syrians even more rebellious against the Assad regime than they were previously.
Assad’s calculus is ruthless, but it does work to some extent.
Of course, there is some cooperation between Assad and ISIS on lower levels.
For example, where ISIS units more or less openly work hand-in-hand with regime forces for pragmatic reasons, since ISIS is in Syria to establish their terror state, and not to fight Assad in the first place (of course they do that when Assad’s forces get in their way, but that’s rare).
Also, in some cases ISIS did join in battles against the regime, to obtain spoils of war and/or territory, not for the freedom and dignity of the Syrian people. Those ISIS units always were small, and came late to the theater, but their tactics made headlines like in the battle for Menagh Air Base last August.
For this reason, ISIS’s propaganda machine was able to sell the rebel victories as ISIS-led, partly due to the non-existent PR work of the real Syrian revolutionary forces (one can’t assign ISIS to the rebels, not even as a ‘faction’, they’re aliens to the Syrian people — including the Syrian rebels and the few foreigners fighting in their ranks).
The handful of battles ISIS fought against the Assad regime is the sole argument used when Syrian rebels and activists criticize ISIS for their atrocities, brutal oppression of civilians, theft of (Western-supplied) humanitarian aid, attacks on ‘fellow’ rebels, and so on.
“We’re your brothers, so many of us died for you, we left everything at home to help you out, so don’t spread fitnah” — these propaganda lies are disgusting to the well-informed observer — they served ISIS well for a long time, as did their brutality that they used to spread fear, and which prevented opposition even in areas where only a few ISIS thugs were stationed.
Of course does Assad still fund ISIS, as Al Qa’eda in Iraq/ the Islamic State of Iraq, since 2003, (nowadays through middlemen), but it’s highly unlikely that the central ISIS command level, which are all Iraqis, has been infiltrated. It surely looks to be the case, but just because both make use of the same methods to oppress the same people in Syria, that doesn’t mean they’re working for the same boss.
As for ISIS’ activities in Iraq — a close Assad ally — that scenario makes even less sense, although there’s no such thing as loyalty or friendship under thugs like Assad and Maliki. Go figure.
That leaves us with the crude oil and gas deals. Yes, ISIS as well as others have deals with the Assad regime. Oil and petroleum gas for US dollars. Initially, all these deals were made between local tribes and the regime. Oil and gas for money, and protection — as in no air raids. When ISIS (or Jabhat al-Nusra) overtook an oil well, they just kept these agreements in place, collected the money, and laughed all the way to the bank. The regime relies on every domestic source of oil and gas, so nothing changed except the production well ownerships.
As far as Jabhat al-Nusra, which actively fights the regime and doesn’t bother much with pseudo-Islamic-driven oppression of civilians like ISIS, is concerned, this is not very bad news at the moment, since Jabhat al-Nusra invests all these petrobucks in the revolution. But with ISIS, it’s very bad news indeed, because ISIS not only financed their recent operations in Iraq with these oil sales, but they were also able to build up solid financial reserves which now enable them to hold their ground against Syrian revolutionary forces in Raqqa and Aleppo provinces, and elsewhere.
There are more arguments, like the Syrian Islamists released from Syrian prisons in 2011, but they are weak , since the ISIS leadership consists of foreigners, not Syrians. Also the fact that some ISIS thugs had Russian and Iranian visas in their passports proves nothing except the route these guys took to reach Syria.
So, the bottom line is that probably Assad prays for the survival of ISIS in Syria every morning, but he does not have them on his payroll.
It’s possible that some day, sooner rather than later, evidence of a closer Assad-Baghdadi cooperation will emerge. So what? It won’t make a difference at all, since both the Assad clan as well as al-Baghdadi’s gangs are terrorists who deserve to get rooted out from the surface of this wonderful planet, thug by thug. And the same goes for the fascist regimes (Russia, Iran, Iraq) supporting Assad’s terror reign, foreign terrorist organizations like Hezbollah and the Iraqi militias who fight the Syrian people on Syrian soil, and all those private donors who fund these enemies of Syria, regardless their motives.
Laten we maar eerst wachten op een serieuze bron.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:48 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Kan je Koerdisch? Er is een link naar een Koerdisch nieuwsbericht in het Arabische schrift.
Ik begrijp helaas niet wat op die site staat.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:48 schreef Senor__Chang het volgende:
Kan je Koerdisch? Er is een link naar een Koerdisch nieuwsbericht in het Arabische schrift.
Een klein deel van de Koerden.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:51 schreef Baklava95 het volgende:
Computerprobleem vertegenwoordigen de Koerden niet.
Dilok Bakurequote:Op donderdag 23 januari 2014 22:51 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Hoe zou computerprobleem op deze nieuwsbericht reageren als hij niet geband was.![]()
![]()
Computerprobleem vertegenwoordigen de Koerden niet.
De media kan toch niet vaak genoeg dit aan het daglicht brengen ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:38 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Er wordt al jaren lang in Nederland in veel moskeeen tegen de shia gepredikt, is niet nieuw hoor. Alleen de media moet natuurlijk weer iets doen ophitsen. Ik kwam zelf al 6 of 7 jaar terug in de assunah moskee, toen werd er ook over de shia gesproken en over hun ongeloof.
Jaja, vriendjes zijn met de bezetters.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:38 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Haters gonna hate.
[ afbeelding ]
Waar denk je dat dat toe leid? Dat steeds een groepje mensen bij elkaar komen en dag in dag uit hun haat over sjiieten spuien? Uiteindelijk gaat er ook iemand gewelddadig worden.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De media kan toch niet vaak genoeg dit aan het daglicht brengen ?
Kijk, ik vind dat vrijheid van meningsuiting absoluut moet zijn. Dus als jij als soennitische moslim sjiieten niet als moslim ziet, dan moet dat gewoon kunnen. Maar wij willen geen geweld !
Zaken met grof geweld oplossen doe je maar in Arabische landen.
Sinds wanneer bezet Israel een deel van Koerdistan?quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:57 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jaja, vriendjes zijn met de bezetters.
Wees er maar trots op.
Dat alles is geen reden om vrijheid van meningsuiting te beperken.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:58 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waar denk je dat dat toe leid? Dat steeds een groepje mensen bij elkaar komen en dag in dag uit hun haat over sjiieten spuien? Uiteindelijk gaat er ook iemand gewelddadig worden.
Ik had het uiteraard over Palestina.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:58 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Sinds wanneer bezet Israel een deel van Koerdistan?
Er is een dunne lijn tussen vrijheid van meningsuiting en hate speech.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat alles is geen reden om vrijheid van meningsuiting te beperken.
In een beschaafd land mag je zeggen wat je wil. Alleen geweld moet men zoveel mogelijk voor zijn.
Omdat je begon over een stuk land naar de Mediterane Zee die de Koerden moeten bemachtigen onder het bericht van de autonomieverklaring. En omdat je hetzelfde profielplaatje hebt.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:58 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Hoe ken je mijn Rudaw profielnaam.
Waarom moet ik mij daar om bekommeren?quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik had het uiteraard over Palestina.
Heb je ook een account kunnen we daar over Koerden discussiren.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:00 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Omdat je begon over een stuk land naar de mediterrane Zee die de Koerden moeten bemachtigen onder het bericht van de autonomieverklaring. En omdat je hetzelfde profielplaatje hebt.
Ik vind gewoon dat men alles mag zeggen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:59 schreef Peunage het volgende:
[..]
Er is een dunne lijn tussen vrijheid van meningsuiting en hate speech.
Ze zijn onze lotgenoten.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:01 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Waarom moet ik mij daar om bekommeren?
Ben jij Koerd ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:01 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Waarom moet ik mij daar om bekommeren?
Nope.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:01 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Heb je ook een account kunnen we daar over Koerden discussiren.
Daar kan je lang over discuseren. De Qajar en Pahlavi hebben enorme schade aangericht in Iran. Het klopt zeker dat infrastructuur, gezondheidszorg en onderwijs enorm gestegen zijn na de revolutie. Iran staat ook op nummer twee, na Zuid-Korea als de grootse stijgers van de Human Development Index. Dus je heb wel een beetje gelijk. Maar dat betekent niet dat de ayatollahs zo bijzonder zijn, iedereen kan het beter doen die twee mislukte koningshuizen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:20 schreef Peunage het volgende:
De Pahlavis zijn de grondleggers van de moderne staat van Iran. De ayatollahs hebben op veel vlakken enkel de reformen van de Shah doorgezet. Het is dus niet dankzij de religieuze staat, maar ondanks. Iran had er stukken beter voor kunnen staan als die dinosaurus in Qom het niet voor het zeggen hadden.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:03 schreef Doler12 het volgende:
Daar kan je lang over discuseren. De Qajar en Pahlavi hebben enorme schade aangericht in Iran. Het klopt zeker dat infrastructuur, gezondheidszorg en onderwijs enorm gestegen zijn na de revolutie. Iran staat ook op nummer twee, na Zuid-Korea als de grootse stijgers van de Human Development Index. Dus je heb wel een beetje gelijk. Maar dat betekent niet dat de ayatollahs zo bijzonder zijn, iedereen kan het beter doen die twee mislukte koningshuizen.
Dat weet ik. Het is daarom ook dat voor de echte sjia-haters het Syrische conflict een ideale gelegenheid biedt om sjia-haat verder onder de gewone man te brengen bij mede-soennieten. In tegenstelling tot voor het Syrische conflict en 2006 bijvoorbeeld, toen Hizbullah zeer populair was onder ook veel soennie's en de sjia-haters "een beetje gek waren" met hun "sjieten-zijn-kafir gezever". Tijden veranderenquote:Op donderdag 23 januari 2014 22:38 schreef De_Ilias het volgende:
Je maakt je zorgen om niets.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:30 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dat weet ik. Het is daarom ook dat voor de echte sjia-haters het Syrische conflict een ideale gelegenheid biedt om sjia-haat verder onder de gewone man te brengen bij mede-soennieten. In tegenstelling tot voor het Syrische conflict en 2006 bijvoorbeeld, toen Hizbullah zeer populair was onder ook veel soennie's en de sjia-haters "een beetje gek waren" met hun "sjieten-zijn-kafir gezever". Tijden veranderen
quote:
quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:58 schreef Baklava95 het volgende:
Hoe ken je mijn Rudaw profielnaam.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:00 schreef Senor__Chang het volgende:
Omdat je begon over een stuk land naar de Mediterane Zee die de Koerden moeten bemachtigen onder het bericht van de autonomieverklaring. En omdat je hetzelfde profielplaatje hebt.
http://youpuncturedtheark(...)and-ignorant-sunnis/quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:30 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dat weet ik. Het is daarom ook dat voor de echte sjia-haters het Syrische conflict een ideale gelegenheid biedt om sjia-haat verder onder de gewone man te brengen bij mede-soennieten. In tegenstelling tot voor het Syrische conflict en 2006 bijvoorbeeld, toen Hizbullah zeer populair was onder ook veel soennie's en de sjia-haters "een beetje gek waren" met hun "sjieten-zijn-kafir gezever". Tijden veranderen
quote:
Jij denkt serieus dat dit tot nare conflicten kan leiden in Nederland ?quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:36 schreef Aloulou het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ok baas, ben gerustgesteld nu.
Qaradawi is sinds de "Arabische lente" sowieso beetje gaan trippen...weet niet wat ie allemaal rookt daar in Qatar. Gewoon politiek meningsverschil over Syrie en Assad, niets met religie te maken. Niettemin blijft hij interessante Islamitische jurisprudentiele (fiqh) opinies hebben op sommige gebieden. Gewoon loskoppelen van zijn politieke meningen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:36 schreef Slayage het volgende:
[..]
http://youpuncturedtheark(...)and-ignorant-sunnis/
jammer dat dat islam online op gedoekt isquote:Op donderdag 23 januari 2014 23:40 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Qaradawi is sinds de "Arabische lente" sowieso beetje gaan trippen...weet niet wat ie allemaal rookt daar in Qatar. Gewoon politiek meningsverschil over Syrie en Assad, niets met religie te maken. Niettemin blijft hij interessante Islamitische jurisprudentiele (fiqh) opinies hebben op sommige gebieden. Gewoon loskoppelen van zijn politieke meningen.
Qaradawi stelt toch weinig voor, ondanks de claim dat hij zo'n 60 miljoen kijkers heeft. Was hij niet die figuur die laatst nog Rusland en Iran aanviel vanwege hun steun aan Assad? Tegelijkertijd insinueren dat de strijd tegen Assad gerechtvaardigd is? Niet een heel erg grote impact gehad moet ik zeggen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:36 schreef Slayage het volgende:
http://youpuncturedtheark(...)and-ignorant-sunnis/
Op zijn Arabische site kan je veel van zijn (ook beknopte) boeken gewoon gratis lezen, maar volgens mij is die niet naar het Engels vertaald. Islamonline is wel doorgegaan volgens mij deels en hebben nu ander e link...ben de naam ff vergeten. Maar ze bestaan nog wel en ook zelfde site en themas.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:41 schreef Slayage het volgende:
jammer dat dat islam online op gedoekt is
Hey Ipa, ons trots.quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:36 schreef Aloulou het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ok baas, ben gerustgesteld nu.
Aloulou dikke shirk hiero.quote:
Mag ik een link van de site waarop die Arabische boeken te lezen zijn?quote:Op donderdag 23 januari 2014 23:48 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Op zijn Arabische site kan je veel van zijn (ook beknopte) boeken gewoon gratis lezen, maar volgens mij is die niet naar het Engels vertaald. Islamonline is wel doorgegaan volgens mij deels en hebben nu ander e link...ben de naam ff vergeten. Maar ze bestaan nog wel en ook zelfde site en themas.
quote:
Ja Rudaw ken ik.quote:
http://qaradawi.net/library.htmlquote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:31 schreef Maghrebijnse het volgende:
Mag ik een link van de site waarop die Arabische boeken te lezen zijn?
Ik weet dat je het zo niet bedoelde. Peace en zo.quote:
quote:
Ya Bashar, Ya Habibquote:
"al-Batta"? Say what?quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:51 schreef Slayage het volgende:
and all the other foreign terrorist organizations fighting on behalf of “al-Batta” (Bashar al Assad).
Hij komt met 0,0 bewijs dat zij een messed-up misunderstanding van medieval Islam hebben.quote:a weird so-called ‘religion’ partly based on a totally messed-up misunderstanding of medieval Islam in the case of ISIS
Lol? En zijn grote voorbeeldstaat is? Kunnen we even gaan kijken hoe fascistisch zij wel niet zijn.quote:fascist states like Russia or Iran
Thug al-Maliki..quote:there’s no such thing as loyalty or friendship under thugs like Assad and Maliki
De auteur bagetaliseert de Syrische tak van al-Qaeda. Omdat zij hem goed uitkomen zijn ze geen thugs en fascisten meer.quote:As far as Jabhat al-Nusra, which actively fights the regime and doesn’t bother much with pseudo-Islamic-driven oppression of civilians like ISIS
Ah, Irak is ook toegevoegd aan zijn "fascist regimes-lijstje".quote:It won’t make a difference at all, since both the Assad clan as well as al-Baghdadi’s gangs are terrorists who deserve to get rooted out from the surface of this wonderful planet, thug by thug. And the same goes for the fascist regimes (Russia, Iran, Iraq)
Als je neergeschoten wordt of je sterft door ouderdom in een bed...quote:Op vrijdag 24 januari 2014 01:42 schreef De_Ilias het volgende:
Uiteraard, de vraag is hoe en wanneer.
Het boeit je niet op wat voor manier je doodgaat ja?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 01:52 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Als je neergeschoten wordt of je sterft door ouderdom in een bed...
Beide is het hetzelfde...
Liefst niet al te pijnlijk.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 02:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het boeit je niet op wat voor manier je doodgaat ja?
Liever strijdend ten onder dan in bijv. je slaap dood gaan toch? Of ben ik de enige hier die er zo over denkt?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 02:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het boeit je niet op wat voor manier je doodgaat ja?
Eens, maar dan moet je zorgen dat je niet gevangen genomen wordt en dan afgemaakt als een hond of zo. Dat is dan weer weinig eervol.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 02:17 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Liever strijdend ten onder dan in bijv. je slaap dood gaan toch? Of ben ik de enige hier die er zo over denkt?
Frontlinie eer...quote:Op vrijdag 24 januari 2014 02:19 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Eens, maar dan moet je zorgen dat je niet gevangen genomen wordt en dan afgemaakt als een hond of zo. Dat is dan weer weinig eervol.
Ben ik het wel mee eens.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 02:17 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Liever strijdend ten onder dan in bijv. je slaap dood gaan toch? Of ben ik de enige hier die er zo over denkt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |