Dit ja. Dan zijn de straffen al laag en gaat er ook nog eens standaard 1/3de af.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 22:58 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Persoonlijk stoor ik me meer aan het feit dat gevangenen 1/3e vermindering krijgen bij goed gedrag.
Het OM moet daar in principe ook vervolgen, en dus moet de politie onderzoeken. Nederland moet ook van het opportuniteitsbeginsel af, dat leidt alleen maar tot klassenjustitie en gemakzucht.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
In het Duitse systeem is het zo dat men strenger straft, als verdachte niet meewerkt zijn maatjes te verlinken er nog een bonus bovenop komt.
Dit, en samen met een nog ouderwetse politie die nog boeven vangt, en onderzoek doet leiden ertoe dat het oplospercentage hier op 55% ligt. Slordig drievoudige van wat het in Nederland is.
Zijn in Duitsland rechters verkiesbaar?quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
In het Duitse systeem is het zo dat men strenger straft, als verdachte niet meewerkt zijn maatjes te verlinken er nog een bonus bovenop komt.
Dit, en samen met een nog ouderwetse politie die nog boeven vangt, en onderzoek doet leiden ertoe dat het oplospercentage hier op 55% ligt. Slordig drievoudige van wat het in Nederland is.
Ik denk zelf dat 1/3 strafvermindering vaker geldt bij hogere straffen. Maar hoewel er ontevredenheid heerst over de hoogte van de straffen in Nederland pakken gelukkig niet álle straffen even laag uit. In deze gevallen vind ik dat men bij 'normaal gedrag' in aanmerking mag komen voor enige strafvermindering, anders niet.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:40 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dit ja. Dan zijn de straffen al laag en gaat er ook nog eens standaard 1/3de af.
Correctquote:Op woensdag 22 januari 2014 13:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het OM moet daar in principe ook vervolgen, en dus moet de politie onderzoeken. Nederland moet ook van het opportuniteitsbeginsel af, dat leidt alleen maar tot klassenjustitie en gemakzucht.
Nee, het verkiesbaar stellen van rechters bedoel ik als middel hoe je de zaak veranderen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:51 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Zijn in Duitsland rechters verkiesbaar?
Maar wat heeft dat met het strafrecht te maken?quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Correct
En dan hebben we het nog niet er over dat advocaten een overtreding van regelgeving, auteurswet, etc kunnen vervolgen.
Als jij als bedrijf op je website je AGB niet in orde hebt, je levervoorwaarden op Ebay niet correct zijn, volgens de laatste stand van de wet, of illigaal download, etc, kan je een gepeperde rekening van een advocaat verwachten, de zgn Abmahnanwalten.
Schending Auteursrecht is een misdrijf, maar komt niet voor de rechter omdat het al voor die tijd "geschikt" wordt. De rest wat die advocaten abmahnen is een illustratie dat ze meer doen dan alleen datquote:Op woensdag 22 januari 2014 14:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat met het strafrecht te maken?
Dat is in Nederland ook zo. Hier heb je ook advocaten die een schikkingsvoorstel sturen voor de civiele kant van de zaak. Dat staat verder los van de strafrechtelijke afwikkeling. Dus ik zie het verschil niet.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schending Auteursrecht is een misdrijf, maar komt niet voor de rechter omdat het al voor die tijd "geschikt" wordt. De rest wat die advocaten abmahnen is een illustratie dat ze meer doen dan alleen dat
Jij kan in NL serieus een brief van een advocaat verwachten als je een paar MP3's/Films download?quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is in Nederland ook zo. Hier heb je ook advocaten die een schikkingsvoorstel sturen voor de civiele kant van de zaak. Dat staat verder los van de strafrechtelijke afwikkeling. Dus ik zie het verschil niet.
In Nederland is downloaden op zich niet ontrechtmatig, maar bij andere inbreuken op andermans intellectuele eigendom is een vordering van een advocaat zeker mogelijk.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij kan in NL serieus een brief van een advocaat verwachten als je een paar MP3's/Films download?
In Nederland komt dat volgens mij omdat een officier niet vervolgt bij een aangifte hiervan, die ziet een misdrijf (schending auteurswet) als een civiele zaak.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In Nederland is downloaden op zich niet ontrechtmatig, maar bij andere inbreuken op andermans intellectuele eigendom is een vordering van een advocaat zeker mogelijk.
Het gros van de misdrijven is ook een civiele zaak, alleen wordt het er niet altijd van gemaakt net zoals niet van elke civiele zaak een strafzaak wordt gemaakt ook al zou dat mogelijk zijn.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In Nederland komt dat volgens mij omdat een officier niet vervolgt bij een aangifte hiervan, die ziet een misdrijf (schending auteurswet) als een civiele zaak.
Daar is wat gedoe over geloof ik naar aanleiding van de downloadkwesties. Maar ik zie nog steeds niet hoe dit met het strafrecht te maken heeft. Er wordt immers schade gevorderd, geen vergeldende leedtoevoeging nagestreefd.quote:In D zien Advocaten het als verdienmodel, en hoeft er helemaal geen klager te zijn
Uhuh, lekker boeiend dat het strafklimaat het strengste is van West-Europa, dat zegt nul komma nul.quote:Op woensdag 22 januari 2014 00:46 schreef Tomatenboer het volgende:
Joost Eerdmans. Een walgelijke zelfvoldane populist is het.
Voegt werkelijk niets toe aan ons politieke bestuur. Ik begrijp werkelijk niet wat mensen in hem zien.
Bovendien zijn de straffen in Nederland helemaal niet zo mild en is dat puur onderbuikgezwets. Nederland kent de laatste jaren één van de strengste 'strafklimaten' van West-Europa. Dus inhoudelijk heeft hij ook nog eens geen punt.
En ik zie niet in waarom dat relevant of ontopic zou zijn,quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar is wat gedoe over geloof ik naar aanleiding van de downloadkwesties. Maar ik zie nog steeds niet hoe dit met het strafrecht te maken heeft. Er wordt immers schade gevorderd, geen vergeldende leedtoevoeging nagestreefd.
Het topic gaat over de strafmaat in Nederland, strafrecht dus, dan is het best interessant om te kijken wat er qua strafrecht beter gaat in Duitsland, maar dan kom jij met een Duitste civielrechtelijke praktijk aanzetten in de hardnekkige veronderstelling dat je snapt waar je het over hebt. Dan zou ik zeggen, probeer daar de volgende keer iets in het Nederlands over te lezen, misschien snap je het dan wel.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik zie niet in waarom dat relevant of ontopic zou zijn,
Nee, ik zette dat als sidenote in een post, met een uitleg erbij waar abmahen voor diende, om een illustratie te geven hoe zaken hier anders geregeld zijn, en dan ga jij daarop in. Daarbij zei ik " En dan hebben we het nog niet er over dat advocaten een overtreding van regelgeving, auteurswet, etc kunnen vervolgen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het topic gaat over de strafmaat in Nederland, strafrecht dus, dan is het best interessant om te kijken wat er qua strafrecht beter gaat in Duitsland, maar dan kom jij met een Duitste civielrechtelijke praktijk aanzetten in de hardnekkige veronderstelling dat je snapt waar je het over hebt. Dan zou ik zeggen, probeer daar de volgende keer iets in het Nederlands over te lezen, misschien snap je het dan wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |