En een politicus laat zijn keuze helemaal niet afhangen van lobbyisten die zaken in hun oor fluisteren, partijbonzen die ze onder druk zetten en nog tig andere vormen van machtsspelletjes?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat is wel lastiger en de meeste kiezers zullen die moeite niet nemen en hun stem eerder baseren op de gevoerde populistische campagnes.
Zo'n zelfde beweging maken politici ook. Die gaan af op belangen en kijken niet naar de langere termijn. Sterker nog, politici slaan geregeld adviezen tegen beter weten in af.quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat is wel lastiger en de meeste kiezers zullen die moeite niet nemen en hun stem eerder baseren op de gevoerde populistische campagnes.
Dat beweer ik toch niet? Ik geef aan dat ze gemiddeld genomen beter in staat zullen zijn een oordeel te vellen. En door de manier waarop we wetgeving maken ook met meer nuances, bijvoorbeeld door aanpassing van het voorstel.quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En zij nemen hun beslissingen ook puur en alleen gebaseerd op een rationele afweging van de aan hun gegeven kennis?
Internationaal betalingsverkeer is inderdaad een stuk eenvoudiger geworden.quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:46 schreef raptorix het volgende:
Ik weet nog heel goed dat de minister tegen het vol riep: "mensen, die euro is zo goed, nooit meer wisselen aan de grens!"![]()
![]()
En met een simpele JA of NEE zal die afweging beter gemaakt worden?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zo'n zelfde beweging maken politici ook. Die gaan af op belangen en kijken niet naar de langere termijn. Sterker nog, politici slaan geregeld adviezen tegen beter weten in af.
Dat afleggen van verantwoording bij verkiezingen gebeurt niet of nauwelijks. Er wordt alleen gekeken naar wat men belooft voor de toekomst, en die beloftes verdwijnen als sneeuw voor de zon zo gauw de verkiezingen voorbij zijn.quote:Op woensdag 22 januari 2014 16:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die verantwoording leggen ze af bij de verkiezingen. 'Kiezersbedrog' bestaat niet.
Echt een enorm voordeel ja! En denk je dat dit komt door de euro of door commercieele bedrijven?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Internationaal betalingsverkeer is inderdaad een stuk eenvoudiger geworden.
Is de kiezer dan zo dom dat ze zelfs met pakweg vijf landelijke verkiezingen na paars twee nog niet voor de alternatieven gaat die zoveel beter zouden zijn?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat afleggen van verantwoording bij verkiezingen gebeurt niet of nauwelijks. Er wordt alleen gekeken naar wat men belooft voor de toekomst, en die beloftes verdwijnen als sneeuw voor de zon zo gauw de verkiezingen voorbij zijn.
En dat laatste is zo ongeveer de definitie van kiezersbedrog.
Met een referendum weet je in ieder geval zeker dat 'het volk' bepaalt en politici zich niet laten leiden door andere belangen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En met een simpele JA of NEE zal die afweging beter gemaakt worden?
Dat is Europees afgedwongen. Banken werkten daar op eigen houtje niet erg fanatiek aan mee.quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Echt een enorm voordeel ja! En denk je dat dit komt door de euro of door commercieele bedrijven?
Kiezers kijken niet naar de beste partij, maar wat in hun ogen het meest gunstige resultaat oplevert, als ik een pauper was zou ik ook PVDA of SP stemmen, lalalala geld.quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is de kiezer dan zo dom dat ze zelfs met pakweg vijf landelijke verkiezingen na paars twee nog niet voor de alternatieven gaat die zoveel beter zouden zijn?
Maar geeft het ook een betere en meer gebalanceerde afweging?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Met een referendum weet je in ieder geval zeker dat 'het volk' bepaalt en politici zich niet laten leiden door andere belangen.
En bij een referendum kiezen ze wel wat het beste is voor een land?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kiezers kijken niet naar de beste partij, maar wat in hun ogen het meest gunstige resultaat oplevert, als ik een pauper was zou ik ook PVDA of SP stemmen, lalalala geld.
Welke belangen zien we dan over het hoofd die volgens jou wel meegenomen moeten worden?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar geeft het ook een betere en meer gebalanceerde afweging?
Ja man en alle rijke tata's stemmen VVD en het ECHTE VOLK stemt PVV tochquote:Op woensdag 22 januari 2014 17:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kiezers kijken niet naar de beste partij, maar wat in hun ogen het meest gunstige resultaat oplevert, als ik een pauper was zou ik ook PVDA of SP stemmen, lalalala geld.
Natuurlijk, dat is toch direct voor het eigen belang?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En bij een referendum kiezen ze wel wat het beste is voor een land?
Een ja of nee is erg absoluut, volgens mij kan een ja, mits of een nee, tenzij vaak een beter besluit opleveren.quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Welke belangen zien we dan over het hoofd die volgens jou wel meegenomen moeten worden?
Min of meerquote:Op woensdag 22 januari 2014 17:23 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus de conclusie is dat ze allebei (zowel referendum als politici) ruk zijn?
Je geeft net aan dat kiezers voor hun eigen belang gaan en dat dat zo slecht is. Wat bedoel je nu precies?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat is toch direct voor het eigen belang?
Volgens mij is dat gelul in de marge. Maar welke voorbeelden heb je precies waarbij zo'n ingebouwde constructie noemenswaardig beter was?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een ja of nee is erg absoluut, volgens mij kan een ja, mits of een nee, tenzij vaak een beter besluit opleveren.
Veel aangenomen amendementen voegen daadwerkelijk iets toe. Dat kan je toch niet geheel onbekend voorkomen?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Volgens mij is dat gelul in de marge. Maar welke voorbeelden heb je precies waarbij zo'n ingebouwde constructie noemenswaardig beter was?
Doorgaans ook niet, maar er zijn toch wel andere vormen van democratie te bedenken buiten referenda of verkozen vertegenwoordigers? Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld het voorstel van Terrill Bouricius, die een hedendaagse versie van de Atheense democratie heeft proberen te ontwerpen: http://www.publicdelibera(...)cle=1220&context=jpdquote:Op woensdag 22 januari 2014 17:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar geeft het ook een betere en meer gebalanceerde afweging?
Het zal allicht beter kunnen inderdaad.quote:Op woensdag 22 januari 2014 18:00 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Doorgaans ook niet, maar er zijn toch wel andere vormen van democratie te bedenken buiten referenda of verkozen vertegenwoordigers? Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld het voorstel van Terrill Bouricius, die een hedendaagse versie van de Atheense democratie heeft proberen te ontwerpen: http://www.publicdelibera(...)cle=1220&context=jpd
Noem eens wat amendementen die door referenda uitgesloten zouden zijn?quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Veel aangenomen amendementen voegen daadwerkelijk iets toe. Dat kan je toch niet geheel onbekend voorkomen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |