Ik heb pas de 8-16 fish voor Crop van Sigma gekocht. Nog niet serieus kunnen proberen.quote:Op maandag 20 januari 2014 23:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb net een 8mm samyang pro fish eye II besteld, eens kijken wat die op FF doet tegenover de 14mm
Dat zegt me allemaal niks. Alleen IPS weet ik. Zoiets zoek ik dan ook, maar is duur. Dus ik hoopte dat er iets zou zijn wat net wat goedkoper wasquote:Op maandag 20 januari 2014 23:51 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
1080P (4K op een laptop zou ik (nu en straks) niet aan beginnen) met een (vorm van) IPS, PLS, MVA e.d. Geen TN. Die eerdere technieken zorgen o.a. voor betere kijkhoek en betere kleurproductie.
Misschien ook een idee om een externe, losse monitor te gebruiken. Doe ik waarschijnlijk als mijn laptop er mee ophoudt. Wordt het een W8 tablet (bijv. Surface Pro) met eventueel losse monitor en toestenbord/muis.
Dell Ultrasharp U2312HMquote:Op dinsdag 21 januari 2014 00:11 schreef xuryah het volgende:
[..]
Dat zegt me allemaal niks. Alleen IPS weet ik. Zoiets zoek ik dan ook, maar is duur. Dus ik hoopte dat er iets zou zijn wat net wat goedkoper was
Losse monitor gaat hem niet worden. Mijn laptop heb ik al verkocht, die kon geen paintshop aan.
Nu mag ik tot ik een eigen laptop heb de laptop lenen van mn vriend..
Ik moet 'm nog aanvragen. Heb je de originele documenten van de Pentax importeur gelezen? En er kan zelfs meer dan dat, ik heb de mijne in Duitsland gekocht, gebeld met de Pentax importeur en bevestigd gekregen dat ik dan ook gewoon de cashback krijg. Aanvragen moet ik 'm nog, had 't wat druk de laatste tijd.quote:Op maandag 20 januari 2014 23:08 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Er stond "op alle kits" van de K5II en de K5IIs (body). Dit stond op meerdere websites. Oh, het staat nu nog op de website van Foka. Bij de K5II body staat niet "krijg ¤100 terug".
Maar het gold dus wél voor de K5II body? Heb jij de cashback al ontvangen, of duurt dat erg lang?
fijn lensjequote:Op maandag 20 januari 2014 23:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb net een 8mm samyang pro fish eye II besteld, eens kijken wat die op FF doet tegenover de 14mm
Blijven drama dingen. Uit mijn Citrix tijd (vroegah!) het eerst wat ik eruit knikkerde en overging op hybrid profiles.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:14 schreef Ynske het volgende:
Roaming profiles
t word alleen maar erger
Het is dinsdag?!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mijn vriend heeft ook een flinke tijd vast gestaan. Het is weer zo'n maandag ^^
Je hebt gelijkquote:
Oh ja.. Dat krijg je met die thuiswerkdagen helemaal in de war ^^quote:
Hier, neem een bak koffie. Ik ben ook helemaal wakker nu!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oh ja.. Dat krijg je met die thuiswerkdagen helemaal in de war ^^
Doe maar een bak thee haha.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:32 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Hier, neem een bak koffie. Ik ben ook helemaal wakker nu!
[ afbeelding ]
Dat kan nog steedsquote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:37 schreef J03llV het volgende:
Ik dacht al, wordt toch niet nu al langzaam dement..
Geweldige binnenkomerquote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:32 schreef Merlijn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Overleg vooraf goed hoe je de foto's opgeleverd wilt hebben. Album? Digitaal? RAW bestanden? Wat wil je qua nabewerking...quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:42 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Geweldige binnenkomer![]()
Ik had een vraag voor jullie FOT-ters... Wij gaan vanavond op gesprek bij een fotograaf omtrend een trouwreporage. Zijn er nog dingen waarop ik zou moeten letten - behalve de klik / prijs / en of ik haar vorige foto's leuk vind...
wauw, ik wil uhm, foto's hebben...quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:44 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Overleg vooraf goed hoe je de foto's opgeleverd wilt hebben. Album? Digitaal? RAW bestanden? Wat wil je qua nabewerking...
RAW is een bestandsformaat.quote:
ben om half 9 begonnen en zijn nog niet aan t werkquote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:16 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Blijven drama dingen. Uit mijn Citrix tijd (vroegah!) het eerst wat ik eruit knikkerde en overging op hybrid profiles.
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
RAW is een bestandsformaat.
Je camera heeft (meestal) twee opties, JPEG en RAW opslaan (of allebeide)
JPEG is een plaatje met een compressie
RAW is een bestand waarin de sensorwaarden tijdens de opname (en nog meer zaken) zijn opgeslagen, dus een heleboel nabewerking die bij een jpeg niet meer goed mogelijk zijn, of helemaal niet zijn bij een RAW nog wel mogelijk
Zie het zo, een JPEG is een afgedrukte foto, of een polaroid, een RAW is een negatief wat nog niet ontwikkeld is en waar je nog een hoop mee kan doen.
Dankjewel alletwee!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:00 schreef kanovinnie het volgende:
Zorg dat alles duidelijk is qua prijs.
Dus inderdaad, hoe worden de foto's aangeleverd en wat kost dat?
Hoe laat is ze er op de dag zelf, hoe laat gaat ze weer weg?
Wanneer krijg je de foto's?
RAW zijn de ongecomprimeerde bestanden van je sensor, dus alle data die de sensor (Van je camera) opslaat. JPEG is gecomprimeerd. RAW hoef je niet te hebben, want je gaat zelf denk ik niet bewerken toch?
Maak ook een afspraak over het wel of niet publiceren van foto's voor haar portfolio, waarschijnlijk vraagt ze het wel maar het is ook vervelend als je jezelf tegenkomt terwijl je dat niet wilt
Autsj... En het erge: Je zou er iets aan kunnen doen met de juiste rechten.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:05 schreef Ynske het volgende:
[..]
ben om half 9 begonnen en zijn nog niet aan t werk
lang leve rootuserquote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:09 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Autsj... En het erge: Je zou er iets aan kunnen doen met de juiste rechten.
Jeetje, lekker handig dat ze dat er dus niet even bijzeggen. Ik heb wel een document van de importeur gezien, maar daarbij is mij niks opgevallen over andere types of combinaties voor de cashback.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 06:33 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik moet 'm nog aanvragen. Heb je de originele documenten van de Pentax importeur gelezen? En er kan zelfs meer dan dat, ik heb de mijne in Duitsland gekocht, gebeld met de Pentax importeur en bevestigd gekregen dat ik dan ook gewoon de cashback krijg. Aanvragen moet ik 'm nog, had 't wat druk de laatste tijd.
Dat lijkt me wel.quote:Op maandag 20 januari 2014 01:22 schreef SunChaser het volgende:
[..]
5 mei rondje Nederland in n heli?
Bel dan gewoon met de winkel ipv hier te zitten speculeren..quote:Op dinsdag 21 januari 2014 11:21 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Jeetje, lekker handig dat ze dat er dus niet even bijzeggen. Ik heb wel een document van de importeur gezien, maar daarbij is mij niks opgevallen over andere types of combinaties voor de cashback.
...Ik heb nog even gezocht en hier staan de voorwaarden (.pdf). Daar staat de K5II niet bij.Maar goed, als je het bevestigd hebt gekregen zal dat toch wel gelden. Of heb je hem eerder gekocht? Want bij een vorige actie in 2013 kreeg je wel korting op de K5II body in ieder geval.
Dat is het hem nou juist, verschillende winkels t/m de importeur en verschillende verhalen.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Bel dan gewoon met de winkel ipv hier te zitten speculeren..
Echt schitterend deze! Zit inmiddels aan de energiedrank dus het is dubbelop.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:32 schreef Merlijn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik zie je zitten:quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:23 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Echt schitterend deze! Zit inmiddels aan de energiedrank dus het is dubbelop.
Haha, ja bijna wel. Nah, wordt er juist alleen maar een beetje meer wakker door. Budget-nepmerk hè, misschien dat dat scheelt.quote:
Ik krijg hartkloppingen van die rotzooi.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:23 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Echt schitterend deze! Zit inmiddels aan de energiedrank dus het is dubbelop.
Ja, dat is RAW (en zoals hierboven verduidelijkt). Je kunt erom vragen, misschien is het over 15 jaar ineens prettig dat je ze hebt, maar niet iedere fotograaf wil ze (zomaar) kwijt. Voor mij zijn deze bestanden een beetje als m'n kindjes, die je eerst netjes wilt aankleden voordat je ze de deur uit stuurt. Ik weet niet hoe dat voor de andere fotografen hier is?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:58 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
wauw, ik wil uhm, foto's hebben...![]()
We willen wel een trouwalbum, maar we willen ook alle foto's digitaal (usb stick/dvd).
Wat is RAW? onbewerkt en kopie-plak van de camera naar usb stick ?
Volgens mij is het ook niet erg gezond. Thee is beter.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:32 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik krijg hartkloppingen van die rotzooi.
Moe'k een remote desktopje voor je aanmaken ?quote:
Ik denk dat dat nog een understatement is haha.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:33 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Volgens mij is het ook niet erg gezond. Thee is beter.
joh ik zou kunnen werken, lokale user no issuesquote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:34 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Moe'k een remote desktopje voor je aanmaken ?
Ik heb inderdaad niets aan (half)naakte kindjes van de fotograafquote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:32 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Ja, dat is RAW (en zoals hierboven verduidelijkt). Je kunt erom vragen, misschien is het over 15 jaar ineens prettig dat je ze hebt, maar niet iedere fotograaf wil ze (zomaar) kwijt. Voor mij zijn deze bestanden een beetje als m'n kindjes, die je eerst netjes wilt aankleden voordat je ze de deur uit stuurt. Ik weet niet hoe dat voor de andere fotografen hier is?
Noem eens 1 situatie waar je er over 15 jaar nog wat aan hebt?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:32 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Ja, dat is RAW (en zoals hierboven verduidelijkt). Je kunt erom vragen, misschien is het over 15 jaar ineens prettig dat je ze hebt, maar niet iedere fotograaf wil ze (zomaar) kwijt. Voor mij zijn deze bestanden een beetje als m'n kindjes, die je eerst netjes wilt aankleden voordat je ze de deur uit stuurt. Ik weet niet hoe dat voor de andere fotografen hier is?
15 jaar is wellicht overdreven, maar wat nou als je net de geweldige foto hebt gevonden, maar de nabewerking blijft een gevalletje Meh....quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:01 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Noem eens 1 situatie waar je er over 15 jaar nog wat aan hebt?
Ik zou dat zo niet kunnen bedenken, maar tijden veranderen. Of: stel dat de jpeg's en tiff's ineens spontaan oplossen maar de RAW's het nog wel even uithouden? Of dat je huis is afgebrand en je hoopt dat de fotograaf nog wel wat heeft bewaard. Die zijn meestal erg zuinig opquote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:01 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Noem eens 1 situatie waar je er over 15 jaar nog wat aan hebt?
Zelfde, RAW = negatieven, JPG = afdruk/eindproduct. Evt. voor prints wil ik nog weleens TIFF en andere formaten aanleveren, maar RAW gaat hier in principe nooit de deur uit.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:32 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Nee, dat is het geld op je rekening zienquote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:53 schreef Dark_Angelus het volgende:
Facturen schrijven, leukste wat er is
Ja true, krijg nog steeds wat van lui uit Oktoberquote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:17 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Nee, dat is het geld op je rekening zien
Ik heb zelf een kopie offsite (lees een usb hardeschijf op mijn werk in de kluis) liggen van al mijn digitale foto's, en belangrijke bestandenquote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:04 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Ik zou dat zo niet kunnen bedenken, maar tijden veranderen. Of: stel dat de jpeg's en tiff's ineens spontaan oplossen maar de RAW's het nog wel even uithouden? Of dat je huis is afgebrand en je hoopt dat de fotograaf nog wel wat heeft bewaard. Die zijn meestal erg zuinig opfoto's. (Of andersom dan, dat de RAW's van de fotograaf zijn verbrand).
Ik heb ook idd een volledige backup van de MBp en de MBa 200km verderop liggenquote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:25 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Ik heb zelf een kopie offsite (lees een usb hardeschijf op mijn werk in de kluis) liggen van al mijn digitale foto's, en belangrijke bestanden
Dat denk ik altijd *nadat* er iets gebeurd is... "Crap.. van wanneer is mijn laatste backup"quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik moet echt de foto's van La palma back-uppen.. Ik sprong zowat in paniek modus toen die laptop er pas mee kapte.
Dat is echt hel. Ik had het na de vakantie in Noorwegen. Vooraf volledige back up. Tijdens vakaantie alle foto's op de laptop gezet. Eerste dag thuis: harddisk crash. Onderweg 20 foto's online gegooid. Dat is alles wat ik nog over hadquote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik moet echt de foto's van La palma back-uppen.. Ik sprong zowat in paniek modus toen die laptop er pas mee kapte.
Mja ik heb meestal alleen de ipad bij op vakantie. en wissel regelmatig af van geheugenkaartje. Dus steeds als we iets belangrijks hebben gehad. Bijvoorbeeld op la palma de caldera enzo. Dan wissel ik van kaartje en berg de gebruikte veilig op. Meer kun je bijna niet doen denk ik.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:50 schreef Uncle het volgende:
[..]
Dat is echt hel. Ik had het na de vakantie in Noorwegen. Vooraf volledige back up. Tijdens vakaantie alle foto's op de laptop gezet. Eerste dag thuis: harddisk crash. Onderweg 20 foto's online gegooid. Dat is alles wat ik nog over had![]()
Tegenwoordis als ik op lange reis ga (en laptop mee gaat) dan doe ik onderweg dus ook backupjes draaien. En als het kan dan gooi ik het onderweg alvast op flickr in een verborgen mapje
Spideroak bv?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:10 schreef kanovinnie het volgende:
Eigenlijk zouden er voor luie honden als mij automatische programma's zijn die dat automatisch in de cloud gooien ofzo. MAja, te lui om uit te zoeken. Vanavond maar ff de backup harddisk aan mijn laptop hangen. Of morgen
Ze zijn er wel van die programma's of tenminste een vriend van me heeft dat. Maar het zou ook goed kunnen zijn dat hij dat zelf gemaakt heeft.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:10 schreef kanovinnie het volgende:
Eigenlijk zouden er voor luie honden als mij automatische programma's zijn die dat automatisch in de cloud gooien ofzo. MAja, te lui om uit te zoeken. Vanavond maar ff de backup harddisk aan mijn laptop hangen. Of morgen
Wel weer duur... Heb al heel wat RAW foto's staan.quote:
Zo gooi ik altijd wel de slechte JPG's weg.. maar vergeet vervolgens de RAW's mee weg te gooien ^^quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:15 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wel weer duur... Heb al heel wat RAW foto's staan.
Al moet ik eigenlijk eens tijd maken om die hele zooi nog eens uit te zoeken en de echt slechte raw's weg te gooien.
Ze vreten toch geen brood?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:16 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Zo gooi ik altijd wel de slechte JPG's weg.. maar vergeet vervolgens de RAW's mee weg te gooien ^^
Wel hoor. Heb nu denk 300 gig aan foto'squote:
https://mega.co.nz/quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:15 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wel weer duur... Heb al heel wat RAW foto's staan.
Al moet ik eigenlijk eens tijd maken om die hele zooi nog eens uit te zoeken en de echt slechte raw's weg te gooien.
Wow, hoe kan dat zo goedkoop zijn? 8 dollar per maand, dat is 6 euro?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:18 schreef Merlijn het volgende:
[..]
https://mega.co.nz/
Kun je voorlopig mee vooruit
Zonde van de ruimte. Zie niet in waarom ik ze wel zou laten staan ^^quote:
Bij mij zegt de website 8,33 EUR per maand...quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wow, hoe kan dat zo goedkoop zijn? 8 dollar per maand, dat is 6 euro?
Ik ben mijn leesbril kwijtquote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:23 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Bij mij zegt de website 8,33 EUR per maand...
Pannenkoeken van gisterenquote:
Lekker maar niet vandaag haha.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:28 schreef m1st1g het volgende:
[..]
Ik ben vandaag lui en doe simpel: uitsmijtertje.
Eigenlijk een beetje hetzelfde lekker maar niet vandaag hahaquote:
Karbonades met aardappels en een fijne groene saladequote:
Pasta salade is wel lekker. Maar gisteren ook al salade op. Mijn vriend ziet me aankomen ^^quote:
Tegen pasta met tomaat/komkommer/mozzarella/hamreepjes/olijven/zilveruitjes en wat dressing zegt toch niemand nee?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:29 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Pasta salade is wel lekker. Maar gisteren ook al salade op. Mijn vriend ziet me aankomen ^^
Ach, twee pannetjes, bakken maar. Half uurtje klaar.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:29 schreef m1st1g het volgende:
[..]
Ook een goed plan hoewel ik daar dan ook langer de keuken voor in moet.
Morgen eten we boerenkoolstamp met een gehaktbal..quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:31 schreef m1st1g het volgende:
Morgen wel iets uitgebreider, stoofvlees met rodekool .
Hier staat kabeljauw voor donderdag op het menu.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:31 schreef Merlijn het volgende:
Ik gok iets met vis, aangezien onze vriezer vol ligt met het spul
Vissticks?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:31 schreef Merlijn het volgende:
Ik gok iets met vis, aangezien onze vriezer vol ligt met het spul
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |