ik mijdtquote:Op woensdag 15 januari 2014 01:05 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Nee, is een van de weinige drugs die ik mijdt...
ik meiden willen.quote:
Deze retoriek is geplaatst door een dualist, polemisch van aard, evenals al zijn andere reacties. Alles wat de dualist, die meestal ook theist is, niet bevalt probeert hij te associeren met atheisme.quote:Op woensdag 15 januari 2014 07:54 schreef JerryWesterby het volgende:
De topicopener is gemaakt door een materialist en is polemisch van aard, evenals die filmpjes. Alles wat de materialist, die meestal ook een atheist is, niet bevalt probeert hij te associeren met religie.
Het argument is al meer dan honderd jaar oud. Het is van William James. Hij gebruikte een prisma als voorbeeld. Later is men de prisma door een radio of TV, of liever nog een zender/ontvanger gaan vervangen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit "ontvanger" argument noem ik een Pim van Lommeltje. Ik heb hem dit argument voor het eerst horen noemen, het brein als "ontvanger" net als een TV.
Dat is niet het punt van het argument. Dat gaat over de werking van het brein, niet hoe het ontstaan is. M.a.w. is er sprake van causaliteit of alleen maar van correlatie.[/quote]quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:21 schreef Libertarisch het volgende:
Het verschil met de TV is de volgende:
veel mensen vergeten dat ons brein het product is van miljarden jaren evolutie. Een reptiel heeft nagenoeg geen bewustzijn, een mens wel. Rara hoe kan dat? Omdat het brein complexer geworden is.
Ik heb alleen maar just so stories gezien.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:21 schreef Libertarisch het volgende:
De illusie van een vrije wil en een hoger bewustzijn zijn allemaal het resultaat van een complexer brein. Het is emergent uit het brein. De argumenten hier voor zijn al zo vaak gegeven.
Dan moet je terug lezen in de topic vanaf het moment dat ik er bij kwam, want ik kan niet alles gaan herhalen. Dat is denk ik niet de bedoeling van een forum.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:21 schreef Libertarisch het volgende:
Wat is zijn nu jouw hoofdargumenten tegen een materialistisch bewustzijn?
Het herhalen van je post van 7:54 in elk topicdeel is ook niet de bedoeling.quote:Op woensdag 15 januari 2014 08:13 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dan moet je terug lezen in de topic vanaf het moment dat ik er bij kwam, want ik kan niet alles gaan herhalen. Dat is denk ik niet de bedoeling van een forum.
Ik heb deze hele reeks gevolgd en alles gelezen vanaf dat jij er bij kwam, maar als je je hoofdpunten tegen een materialistisch bewustzijn even kunt samenvatten zou dat fijn zijn. En zeker nu we een paar delen gehad hebben is een samenvatting wel op zijn plaatsquote:Op woensdag 15 januari 2014 08:13 schreef JerryWesterby het volgende:
Dan moet je terug lezen in de topic vanaf het moment dat ik er bij kwam, want ik kan niet alles gaan herhalen. Dat is denk ik niet de bedoeling van een forum.
Oops! Geen idee wat de 't' daar doet..quote:
Dat laatste zou me verbazen. Ik ging even terugbladeren en kwam een aardige bijdrage van jou tegen. Een soort principeverklaring.quote:Op woensdag 15 januari 2014 17:16 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Oops! Geen idee wat de 't' daar doet..Niks voor mij. Maar was al een uurtje of 60 wakker. Wellicht dat dat als verzachtende omstandigheid aangevoerd kan worden. Heb inmiddels een kleine 6 uur gepit en ben weer helemaal fit. Zal niet meer voorkomen Kees..
Ook daarin staan wat d/t/dt-fouten.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:47 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Het bewijst m.i. alleen maar dat de hersenen de producent zijn van het bewustzijn en niet los van elkaar gezien kunnen worden. Invloed op de ene uitoefenen beïnvloed altijd de andere. Er is wel degelijk sprake van een causaal verband. Dat blijkt uit elke 'waarneming' tot nu toe. Ze zijn complementair en onafscheidelijk. Met de hersenen sterft ook het bewustzijn dat er aan ontleend wordt. Dat zal ook jij eens gedwongen moeten aanvaarden zul je ervaren in de toekomst. Jammer alleen dat er geen manier is om dat feit te bevestigen als het eenmaal zover is.. Ook het tegendeel niet btw.
[knip]
Dood aan het dualisme ! Leve de levende materie ! Zo, en nou staak ik mijn oeverloos gezwam..
Die TO is niet neutraal maar hij komt wel iedere keer weer terug terwijl al mijn argumenten ertegen zijn verdwenen. Dat lijkt me niet de bedoeling van een discussie. Zo zouden we iedere keer opnieuw moeten beginnen maar daar begin ik natuurlijk niet aan. Het kost aardig wat tijd en ik heb nog meer te doen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 08:00 schreef Molurus het volgende:
Zullen we nu weer inhoudelijk gaan reageren, Jerry? Dit soort reacties ben ik inmiddels wel klaar mee. Het draagt namelijk *niets* bij aan de discussie.
Jammer voor jou.quote:Op woensdag 15 januari 2014 08:25 schreef Molurus het volgende:
Maar ik moet het eerlijk zeggen: jouw argumentatie is mij ook ontgaan.
En niks wat we nu zien wijst in de richting van een materiele verklaring van bewustzijn, werkelijk niets. Het enige argument is de aanname dat het nu eenmaal zo is.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:06 schreef Libertarisch het volgende:
En niks wat we nu zien wijst in de richting van een God of een spirituele substantie, werkelijk niets. Het enige argument voor iets bovennatuurlijks is het feit dat we niet alles kunnen verklaren wat we in de wereld zien.
Het is niet aan jou om de OP aan te vullen of uit te breiden.quote:Op donderdag 16 januari 2014 07:52 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Die TO is niet neutraal maar hij komt wel iedere keer weer terug terwijl al mijn argumenten ertegen zijn verdwenen. Dat lijkt me niet de bedoeling van een discussie. Zo zouden we iedere keer opnieuw moeten beginnen maar daar begin ik natuurlijk niet aan. Het kost aardig wat tijd en ik heb nog meer te doen.
Grappig dat je wel meent de OP te moeten aanvullen in dit topic, maar zoiets fundamenteels kennelijk de moeite van het herhalen niet waard vindt. (Als er iets te herhalen valt natuurlijk.)quote:Op donderdag 16 januari 2014 07:53 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Jammer voor jou.
Beter opletten voortaan.
Ten eerste wijst de samenhang tussen bewustzijn en de hersenen wel degelijk in die richting, ten tweede is er geen coherent alternatief. Het lijkt me niet aan een materialist om zo'n alternatief coherent te maken, dat mag je zelf doen. (En dat heb je, zover ik kan zien, nog niet gedaan.)quote:Op donderdag 16 januari 2014 07:58 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
En niks wat we nu zien wijst in de richting van een materiele verklaring van bewustzijn, werkelijk niets. Het enige argument is de aanname dat het nu eenmaal zo is.
Wat bedoel je met 'niet fysisch'? We draaien in cirkeltjes. Als je wilt volhouden dat bewustzijn 'niet fysisch' is (of zou kunnen zijn) dan zul je moeten uitleggen wat je daar nu eigenlijk mee bedoelt. (En als je dat hebt gedaan mag je het nog aannemelijk maken.)quote:Op donderdag 16 januari 2014 07:58 schreef JerryWesterby het volgende:
Wat bedoel je eigenlijk met bovennatuurlijk? Bewustzijn is niet bovennatuurlijk. Ook niet als het niet fysisch is.
Jij gaat wel grondig te werk Kees. Zal nog beter moeten opletten dus. Ben blij dat mijn betoog "zeer helder" was want zelf was ik dat op dat moment niet echt. Ik had ook zo mijn bedenkingen of ik het wel posten moest omdat ik twijfelde of het wel in goede aarde zou vallen en een zinvolle bijdrage zou zijn in deze verradelijke discussie die per slot van rekening al eeuwen woedt.quote:Op donderdag 16 januari 2014 01:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat laatste zou me verbazen. Ik ging even terugbladeren en kwam een aardige bijdrage van jou tegen. Een soort principeverklaring.
[..]
Ook daarin staan wat d/t/dt-fouten.
Verder een zeer helder betoog.
Eeuwig gelukkig lijkt me ook geen pretje, trouwens.
Ik geloof niet in reincarnatie maar zelfs als het zou bestaan heb je er toch niks aan?quote:Op donderdag 16 januari 2014 01:39 schreef Kees22 het volgende:
Anderzijds zijn er aanwijzingen dat reïncarnatie wel optreedt.
Hopelijk is er daarna wel een soort rust, Nirwana, Walhalla, hemel, paradijs of zo. Maar ja, volgens sommigen is er dan ook weer een nieuwe ontwikkeling.
Eeuwig gelukkig lijkt me ook geen pretje, trouwens.
Dat is zeker niet waar en dat weet jij ook wel. Er zijn genoeg aanwijzingen voor een materieel bewustzijn, nog geen definitieve bewijzen maar wel sterke aanwijzingen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 07:58 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
En niks wat we nu zien wijst in de richting van een materiele verklaring van bewustzijn, werkelijk niets. Het enige argument is de aanname dat het nu eenmaal zo is.
Met bovennatuurlijk bedoel ik iets wat boven onze natuurwetten staat en iets wat voor ons per definitie onwaarneembaar en onbewijsbaar is (omdat het onwaarneembaar is).quote:Op donderdag 16 januari 2014 07:58 schreef JerryWesterby het volgende:
Wat bedoel je eigenlijk met bovennatuurlijk? Bewustzijn is niet bovennatuurlijk. Ook niet als het niet fysisch is. Het bestaat gewoon. Het is geen spook of zo. Wat bedoel je met spirituele substantie? Een substantie is iets fysisch. En God zou ik er niet bij halen, het is al ingewikkeld genoeg.
Als het ook maar enige invloed heeft op ons bewustzijn (bewustzijn is een waarneembaar verschijnsel), dan zou ook die invloed waarneembaar moeten zijn lijkt me.quote:Op donderdag 16 januari 2014 14:02 schreef Libertarisch het volgende:
Met bovennatuurlijk bedoel ik iets wat boven onze natuurwetten staat en iets wat voor ons per definitie onwaarneembaar en onbewijsbaar is (omdat het onwaarneembaar is).
Goed punt ja. De niet-materialisten moeten dan maar uitleggen welk deel van het bewustzijn beinvloed wordt door de "geest" (zo noem ik het dan maar) en waaruit dan inderdaad blijkt dat die "geest" dat deel van het bewustzijn doet ontstaan. Lijkt me een zeer lastige taak.....quote:Op donderdag 16 januari 2014 14:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het ook maar enige invloed heeft op ons bewustzijn (bewustzijn is een waarneembaar verschijnsel), dan zou ook die invloed waarneembaar moeten zijn lijkt me.
Dit is het klassieke interactieprobleem. Of er is geen invloed, maar wat heeft het dan met bewustzijn te maken? Of die invloed is er wel, maar dan zou het waarneembaar moeten zijn en derhalve is het onduidelijk wat het dualisme nu voorstelt, of wat er nu bedoeld wordt met 'bovennatuurlijk'.
Zoals gezegd: het is aan de dualist om zijn idee coherent te maken. "Het kan niet bestaan in de wereld zoals wij die kennen" is evident onzin: het bestaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |