abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132602653
In mijn naaste omgeving heb ik te maken met iemand die al jaren opgaat in de antroposofische ideologie/filosofie. Ik sta daar nogal sceptisch tegenover. Het probleem is dat er weinig ruimte is voor debat. Iedere keer als ik een kritische noot laat horen krijg ik het verwijt dat ik al een oordeel heb en dat ik me maar eerst moet verdiepen in deze levensbeschouwing.

Ik ben op internet gaan zoeken naar informatie omdat ik er geen heil in zie om alles wat Rudolf Steiner geschreven heeft door te worstelen. Wat me daarbij opvalt is dat er totaal geen discussie/debatten te vinden zijn tussen antroposofen en andersdenkenden.

Mijn vraag is: zijn er hier antroposofen of mensen in die er ook in hun directe omgeving mee te maken hebben die een aantal vragen kunnen beantwoorden?

- Is reincarnatie een onderdeel van de antroposofische gedachte?
- Is het lezen van aura's daar onderdeel van?
-Wat is precies het "occulte" gedeelte van deze levensbeschouwing?
-Wordt er op de Vrije Scholen ook les gegeven in deze bovennatuurlijke verschijnselen?
-Wat is de meerwaarde van antroposofische artsen, tandartsen enz.?
-Zijn er resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek?
-Is het zo dat dat de sterren/planeten invloed zouden hebben op hun biologisch/dynamische landbouw?
-Waarom wordt er bij de Triodos Bank niet bijverteld dat deze uitgaat van de antroposofische gedachte?

Zo heb ik nog veel meer vragen. Ik krijg de indruk dat het een nogal besloten wereld is welke weinig tegenspraak duldt en nogal wereldvreemd is. Zie ik dat verkeerd?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zondag 27 oktober 2013 @ 02:03:49 #2
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_132604346
M'n ex was soof.. Pfffffff....

Mijn conclusie is dat ze zo geïndoctrineerd zijn dat je het er nooit uit zal krijgen.

Tip: Kijk de Hokjesman (VPRO, Uitzending gemist), die heeft een aflevering bij de antroposofen gemaakt en die gaat precies in op jouw vragen.
gaan ook nog op bezoek bij de directeur van Triodos.

Overigens kwam in die uitzending ook naar voren dat niemand zegt antroposoof te zijn, alleen aanhanger van de gedachte.
Een vrouw zei zelfs dat als je antroposoof bent je een soort godheid bent :D
  zondag 27 oktober 2013 @ 02:24:28 #3
45 SiGNe
pi_132604813
En om antwoord te geven op jouw vragen:

- Is reincarnatie een onderdeel van de antroposofische gedachte?
Ja, men gelooft in geesten en dat je alleen een geest kan worden als je een aantal stadia van reïncarnatie hebt doorgemaakt.

- Is het lezen van aura's daar onderdeel van?
Ja, als je genoeg reïncarnaties hebt doorgemaakt dan kan je meer in contact komen met vorige incarnaties, geesten en "zie" je dingen.
Mijn ex zat volgens veel "kenners" in de laatste fase, kreeg ook vaak te horen dat ze niet veel mensen tegen waren gekomen die zo "hoog" zaten.

-Wat is precies het "occulte" gedeelte van deze levensbeschouwing?
Geloof in geesten en natuurwezens

-Wordt er op de Vrije Scholen ook les gegeven in deze bovennatuurlijke verschijnselen?
Weet ik niet zeker maar er wordt wel onderwezen dat er meer is, incarnaties en geesten in elk geval.

-Wat is de meerwaarde van antroposofische artsen, tandartsen enz.?
Geen, gebruiken alleen meer natuurproducten voor verdoving e.d. maar moeten volgens de wet wel overstappen op reguliere medicatie als de ziekte dat vereist.. maar goed, waneer dat is bepaalt die arts weer.

-Zijn er resultaten van antroposofisch wetenschappelijk onderzoek?
Ja en nee.. Ja er is wetenschappelijk bewijs dat Antroposofie géén wetenschap is.

-Is het zo dat dat de sterren/planeten invloed zouden hebben op hun biologisch/dynamische landbouw?
Volgens antroposofie wel maar daar is geen wetenschappelijk bewijs voor.

-Waarom wordt er bij de Triodos Bank niet bijverteld dat deze uitgaat van de antroposofische gedachte?
Weet ik niet meer maar die directeur zegt dat geloof ik wel bij de Hokjesman.
Volgens mij omdat het geen Antroposofische bank is maar het alleen op de gedachte berust, oftewel.. niet duidelijk.
pi_132605352
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:03 schreef SiGNe het volgende:
M'n ex was soof.. Pfffffff....

Mijn conclusie is dat ze zo geïndoctrineerd zijn dat je het er nooit uit zal krijgen.

Tip: Kijk de Hokjesman (VPRO, Uitzending gemist), die heeft een aflevering bij de antroposofen gemaakt en die gaat precies in op jouw vragen.
gaan ook nog op bezoek bij de directeur van Triodos.

Overigens kwam in die uitzending ook naar voren dat niemand zegt antroposoof te zijn, alleen aanhanger van de gedachte.
Een vrouw zei zelfs dat als je antroposoof bent je een soort godheid bent :D
Thanks! Zal die uitzending opzoeken. Hoe meer ik opzoek op internet hoe meer ik het akelige gevoel krijg dat ik met een soort sekte te maken heb. Iedere keer weer loop ik tegen de muur op dat het niet specifiek benoemd wordt maar dat er wel steeds de nadruk wordt gelegd op de positieve kanten zoals de persoonlijke benadering van het individu met zijn specifieke talenten. Kennis is daarbij naar mijn indruk van ondergeschikt belang. Creativiteit daarentegen wordt aangemoedigd.

Ik krijg ook de indruk dat er na jaren van slechte resultaten op de Vrije Scholen de criteria bijgesteld zijn. De resultaten op die scholen zijn verbeterd en het aantal leerlingen neemt zelfs toe vanwege de kleinschaligheid en de persoonlijke benadering. Wat ik me afvraag is waarom dit voornamelijk "witte" scholen zijn. Misschien is dit "toevallig" het gevolg en geen doel maar dan vraag ik mij toch af of de leerlingen van zo'n school geen achterstand hebben op de "werkelijkheid" van de hedendaagse maatschappij.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zondag 27 oktober 2013 @ 02:06:27 #5
45 SiGNe
pi_132605604
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:54 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Thanks! Zal die uitzending opzoeken. Hoe meer ik opzoek op internet hoe meer ik het akelige gevoel krijg dat ik met een soort sekte te maken heb. Iedere keer weer loop ik tegen de muur op dat het niet specifiek benoemd wordt maar dat er wel steeds de nadruk wordt gelegd op de positieve kanten zoals de persoonlijke benadering van het individu met zijn specifieke talenten. Kennis is daarbij naar mijn indruk van ondergeschikt belang. Creativiteit daarentegen wordt aangemoedigd.

Ik krijg ook de indruk dat er na jaren van slechte resultaten op de Vrije Scholen de criteria bijgesteld zijn. De resultaten op die scholen zijn verbeterd en het aantal leerlingen neemt zelfs toe vanwege de kleinschaligheid en de persoonlijke benadering. Wat ik me afvraag is waarom dit voornamelijk "witte" scholen zijn. Misschien is dit "toevallig" het gevolg en geen doel maar dan vraag ik mij toch af of de leerlingen van zo'n school geen achterstand hebben op de "werkelijkheid" van de hedendaagse maatschappij.
Er komt ook een jongen aan bod die uit de antroposofie is gestapt, die vond het ook een sekte, werd ook daarna heel erg tegengewerkt.
Eigenlijk net zoals wanneer je uit de scientology stapt.

En wat mij opvalt aan die scholen (Er zit hier in Zeist een grote (Zonnehuis)) is dat de leerlingen vaak een beperking hebben, autistisch zijn, ADHD, etc. en inderdaad, voornamelijk blanke kinderen maar dat komt denk ik doordat blanke ouders eerder naar dit soort scholen uitwijken dan getinte ouders.
Er zijn eigenlijk 2 soorten sofen:
- degenen waarvan de ouders Soof zijn, normale kinderen..
- degenen met een "uitdaging", kinderen die niet mee kunnen komen op reguliere scholen maar wel op atroposofische scholen omdat het allemaal speelser e creratiever is en minder op resultaten gericht.
Bij het rekenen bijvoorbeeld dansen, houtbewerking, metaal smeden, tuinieren...

wat mij ook op is gevallen is dat de meeste kinderen die op een antroposofische school hebben gezeten best wel dyslectisch zijn...
Ik denk alleen niet dat ze dyslectisch zijn maar dat ze gewoon enorm slecht taalonderwijs hebben gehad.
Ik ken (mede door die ex) redelijk wat mensen die op het Zonnehuis hebben gezeten en bijna allemaal (ook degenen die gewoon normaal overkomen en ondanks alles een redelijke baan hebben) hebben ze problemen met schrijven... met lezen weer niet...
pi_132605985
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:06 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Er komt ook een jongen aan bod die uit de antroposofie is gestapt, die vond het ook een sekte, werd ook daarna heel erg tegengewerkt.

En wat mij opvalt aan die scholen (Er zit hier in Zeist een grote (Zonnehuis)) is dat de leerlingen vaak een beperking hebben, autistisch zijn, ADHD, etc. en inderdaad, voornamelijk blanke kinderen maar dat komt denk ik doordat blanke ouders eerder naar dit soort scholen uitwijken dan getinte ouders.
- degenen met een "uitdaging", kinderen die niet mee kunnen komen op reguliere scholen maar wel op atroposofische scholen omdat het allemaal speelser e creratiever is en minder op resultaten gericht.

wat mij ook op is gevallen is dat de meeste kinderen die op een antroposofische school hebben gezeten best wel dyslectisch zijn...
Ik denk alleen niet dat ze dyslectisch zijn maar dat ze gewoon enorm slecht taalonderwijs hebben gehad.
Ik ken (mede door die ex) redelijk wat mensen die op het Zonnehuis hebben gezeten en bijna allemaal (ook degenen die gewoon normaal overkomen en ondanks alles een redelijke baan hebben) hebben ze problemen met schrijven... met lezen weer niet...
Jeetje dit doet me denken aan een gesprek wat ik een keer had met mijn "soof"! Zij vertelde dat haar stiefdochter dyslectisch was maar buitengewoon creatief. Toen ik opperde dat het misschien in haar brein zo was dat het een het ander compenseerde (waar ik me dan wel weer iets bij voor kan stellen) antwoordde ze: "Daar kan ik helemaal niks mee". Voor haar kan blijkbaar je brein nooit een uitleg zijn voor de talenten die je hebt. Het wordt meer van je geboorte af aan van "hogerhand" meegegeven.
  zondag 27 oktober 2013 @ 02:37:25 #7
45 SiGNe
pi_132606062
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Jeetje dit doet me denken aan een gesprek wat ik een keer had met mijn "soof"! Zij vertelde dat haar stiefdochter dyslectisch was maar buitengewoon creatief. Toen ik opperde dat het misschien in haar brein zo was dat het een het ander compenseerde (waar ik me dan wel weer iets bij voor kan stellen) antwoordde ze: "Daar kan ik helemaal niks mee". Voor haar kan blijkbaar je brein nooit een uitleg zijn voor de talenten die je hebt. Het wordt meer van je geboorte af aan van "hogerhand" meegegeven.
Van hogerhand dan denk ik eigenlijk eerder aan de rector van de reguliere school die niks met het kind aankan (moeilijk kind, veel ruzie, veel gepest) en dat men dan maar na lang zoeken en twijfelen tussen montesori en antroposofie voor antroposofie kiest.
Bij antroposofie kan het meest simpele kind nog uitblinken heb ik het idee en dat is natuurlijk wat elke ouder wil horen, dat hun kind goed meekomt met de rest.
pi_132606225
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:37 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Van hogerhand dan denk ik eigenlijk eerder aan de rector van de reguliere school die niks met het kind aankan (moeilijk kind, veel ruzie, veel gepest) en dat men dan maar na lang zoeken en twijfelen tussen montesori en antroposofie voor antroposofie kiest.
Bij antroposofie kan het meest simpele kind nog uitblinken heb ik het idee en dat is natuurlijk wat elke ouder wil horen, dat hun kind goed meekomt met de rest.
Hm het had volgens mij niets te maken met wat een schoolhoofd er van dacht maar meer wat zij denkt dat ieder individu meegekregen heeft vanaf zijn geboorte. In wezen is dat natuurlijk ook zo, alleen verbindt zij er een soort van "van voren af bestemming" aan vast heb ik het idee.
  zondag 27 oktober 2013 @ 03:01:05 #9
45 SiGNe
pi_132606358
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Hm het had volgens mij niets te maken met wat een schoolhoofd er van dacht maar meer wat zij denkt dat ieder individu meegekregen heeft vanaf zijn geboorte. In wezen is dat natuurlijk ook zo, alleen verbindt zij er een soort van "van voren af bestemming" aan vast heb ik het idee.
IK snap wat je bedoelt, dat heeft ook weer te maken met die incarnaties.
Ze denken dat iedereen bepaalde uitdagingen op hun levenspad krijgt die men moet overwinnen.
Soort computerspel, je moet de slechte ding verslaan om naar het volgende level te gaan.
Uiteindelijk ga je steeds een stap hoger tot je de eindbaas verslagen hebt en dan ga je naar de hemel.

M'n ex zat geloof ik op level 15 en da's het hoogste level, moet je leren omgaan met zaken als instralen en contact maken met geesten.
Ze heeft ook het idee dat ze contact heeft met Wim Sonnevelt bijv.
't is niet dat ze er les in krijgt ofzo, dat soort dingen leren ze je ook weer niet op de antroposofische school maar je wordt wel een beetje die kant opgestuurd en vervolgens moet je het zelf maar uitzoeken en horen van mensen op paranormaalbeurzen enzo.

De gedachten van reïncarnatie en steeds een stapje verder gaan wordt wel weer geleerd.
pi_132606472
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 03:01 schreef SiGNe het volgende:

[..]

IK snap wat je bedoelt, dat heeft ook weer te maken met die incarnaties.
Ze denken dat iedereen bepaalde uitdagingen op hun levenspad krijgt die men moet overwinnen.
Soort computerspel, je moet de slechte ding verslaan om naar het volgende level te gaan.
Uiteindelijk ga je steeds een stap hoger tot je de eindbaas verslagen hebt en dan ga je naar de hemel.

M'n ex zat geloof ik op level 15 en da's het hoogste level, moet je leren omgaan met zaken als instralen en contact maken met geesten.
Ze heeft ook het idee dat ze contact heeft met Wim Sonnevelt bijv.
't is niet dat ze er les in krijgt ofzo, dat soort dingen leren ze je ook weer niet op de antroposofische school maar je wordt wel een beetje die kant opgestuurd en vervolgens moet je het zelf maar uitzoeken en horen van mensen op paranormaalbeurzen enzo.

De gedachten van reïncarnatie en steeds een stapje verder gaan wordt wel weer geleerd.
Het gekke vind ik dat ik nergens zie dat er bijeenkomsten zijn zoals in kerken bijvoorbeeld. Hoe worden de contacten onderhouden? De laatste keer vertelde ze me dat er in de Kunsthal in Rotterdam een tentoonstelling komt over Rudolf Steiner. Dan vraag ik me af waarom. Ik heb niet het idee dat deze man in de "reguliere" filosofie van enig belang is.
  zondag 27 oktober 2013 @ 08:21:25 #11
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_132607809
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 03:11 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het gekke vind ik dat ik nergens zie dat er bijeenkomsten zijn zoals in kerken bijvoorbeeld. Hoe worden de contacten onderhouden? De laatste keer vertelde ze me dat er in de Kunsthal in Rotterdam een tentoonstelling komt over Rudolf Steiner. Dan vraag ik me af waarom. Ik heb niet het idee dat deze man in de "reguliere" filosofie van enig belang is.
Wel in de reguliere architectuur (en kunst) :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_132609910
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:03 schreef SiGNe het volgende:
De betreffende aflevering staat ook hier:

http://tvblik.nl/de-hokjesman/de-antroposofen

:)

Zelf ook eens kijken... heb me wel eens eerder verdiept in die Steiner, maar ben er nooit in geslaagd om - tussen al het zweverige geleuter - te ontdekken wat nu precies de kern is van deze filosofie / dit geloof.

EDIT:

Inmiddels gekeken... mijn indruk: een kruising tussen hekserij en scientology. Best wel eng clubje. :{ Een hele grote poot in de financiele- en vastgoedwereld, en tegelijk totaal onbekend. Iemand is hier heel goed in het verzamelen van veel geld en te zorgen dat iedereen z'n mond erover houdt.

Typisch ook dat helemaal niemand, desgevraagd, wil bevestigen antroposoof te zijn. Er lijkt een soort 'als iemand ernaar vraagt bestaan we niet' cultuur te heersen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 27-10-2013 12:03:18 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_132610022
Ken iemand die naar een atroposofische basisschool is geweest en die wil de kinderen daar ook heensturen, omdat ze zingen en creatieve ontwikkeling ook belangrijk vindt. Verder vindt ze een gewone middelbare school prettig en heeft ze niets met antroposofische geneeskunde en niet vaccineren. Zo kan het ook.
pi_132619390
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:06 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Wow. Ik heb twee vrienden die antroposoof zijn en naar een vrije school zijn gegaan en dit wat jij schrijft sluit echt zo bizar goed op hen aan. Zij zijn idd ook beiden dyslectisch en niet de meest sociaal handige personen. Op z'n zachtst gezegd opvallend idd.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_132647772
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 02:24 schreef SiGNe het volgende:
Volgens mij omdat het geen Antroposofische bank is maar het alleen op de gedachte berust, oftewel.. niet duidelijk.
Zo'n beetje iedereen in 'de Hokjesman' ontkent antroposoof te zijn en ze zeggen alleen, bijvoorbeeld, te sympathiseren met de gedachte. Wat dat ook moge betekenen.

Het lijkt erop dat de houding van de Triodosbank vergelijkbaar is. Puntje bij paaltje zijn er - zo lijkt het - geen antroposofen en geen antroposofische organisaties. En derhalve is er niemand die precies weet waar het over gaat, niemand die het kan/wil verdedigen en niemand die zich er verantwoordelijk voor voelt. How convenient.

Wellicht dat een nieuw woord hier wenselijk is. 'Antroposofiesympathisanten' of 'antroposofisten' ofzo: mensen die niet precies weten hoe het zit maar die geloven dat antroposofie gaat over iets coherents en dat er mensen zijn die het, in tegenstelling tot henzelf, begrijpen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 28-10-2013 11:48:34 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_132652549
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 08:21 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Wel in de reguliere architectuur (en kunst) :)
Ja dat is waar. Die gebouwen hebben ook wel iets. Vandaar in de Kunsthal natuurlijk.
  maandag 28 oktober 2013 @ 15:01:30 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132656494
Die antroposofische dans- en beweegvoorstellingen in die aflevering van "De Hokjesman" waren ook erg... bijzonder.

Hopelijk hadden de deelnemers het wel naar hun zin :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_132656557
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:01 schreef Perrin het volgende:
Die antroposofische dans- en beweegvoorstellingen in die aflevering van "De Hokjesman" waren ook erg... bijzonder.

Hopelijk hadden de deelnemers het wel naar hun zin :P
Dat schijnt dus ook een verplicht vak te zijn op de Vrije Scholen.

maandag 28 oktober 2013 @ 15:05:21 #19
38496 Perrin
pi_132656620
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:03 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat schijnt dus ook een verplicht vak te zijn op de Vrije Scholen.
Je kunt het igg slecht of nooit fout doen, iedereen kan gewoon doen wat 'm invalt :P

edit: Oh dat filmpje van jou ziet er wel enigszins synchroon uit.. ik dacht dat 't vooral allemaal improvisatie was.
pi_132656668
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:05 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je kunt het igg slecht of nooit fout doen, iedereen kan gewoon doen wat 'm invalt :P
Maar die euritmie wordt dan ook weer als therapie gebruikt!
pi_132656700
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:05 schreef Perrin het volgende:

[..]

edit: Oh dat filmpje van jou ziet er wel enigszins synchroon uit.. ik dacht dat 't vooral allemaal improvisatie was.
Misschien zijn dat de gevorderden *O*
pi_132657290
Ook deze quote roept vragen op:

De Steinerschool is volgens de aanhangers van de antroposofische filosofie een christelijke school, niet in de confessionele zin van het woord, maar naar de inhoud. Dat wil zeggen dat er in de Steinerschool een streven is naar verdieping, naar innerlijke bezinning, naar een streven naar het hogere, naar respect en begrip voor de wil van de ander. Een volwassene is in niet-confessionele zin (volgens de voorstanders van het Steineronderwijs) christelijk wanneer hij vanuit eigen innerlijke overtuiging en inzicht tracht menselijke deugden in zich tot ontwikkeling te brengen.

‘…Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer men de kinderen hoger vernoemde waarden laat beleven. Dit kan men doen door hen een zinvol gestructureerd levensritme aan te bieden, zowel thuis als op school, het vieren van jaarfeesten (kosmisch ritme) en door het vertellen van verhalen, sprookjes, biografieën en sagen. Dit alles is belangrijk voor de innerlijke kracht van het kind, waaruit geleidelijk aan het volle bewustzijn ontstaat van de individuele verschillen tussen mensen en het wederzijds begrip voor elkaar, waardoor samenleven pas mogelijk wordt. Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder in het vrij christelijk uur speciale aandacht krijgt. Daarnaast is het mogelijk dat om het even welke godsdienst aan bod komt in een Steinerschool, wanneer de ouders dit wensen en als er een leraar gevonden wordt…’ [1]

Is dit citaat uit een schoolbrochure van een Rudolf Steinerschool geen sprekend voorbeeld van een indoctrinaire tekst? O.i. wordt in deze tekst bewust aan begripsverwarring gedaan om alle eventueel geïnteresseerde kandidaten voor de school de indruk te geven dat de Steinerschool een vrije school is, d.w.z. een school waar iedereen, met welke godsdienstige overtuiging dan ook, op levensbeschouwelijk gebied aan zijn trekken komt. Niets is echter minder waar! De Rudolf Steinerpedagogiek, die volledig bepaald wordt door de antroposofie of de leer van Rudolf Steiner, is een normatieve pedagogie met een sterk evocatief karakter. Vooral de ideeën van Steiner omtrent reïncarnatie, kosmologie, natuur-geestverhouding (bvb. in verband met het ik-lichaam, het fysieke lichaam, het ether lichaam, het astrale lichaam), de ontogenese als recapitulatie van de fylogenese, enz. getuigen van een verouderd en archaïsch mens- en wereldbeeld en nopen ons tot enig voorbehoud bij dit antroposofisch gekleurd project… [2]

Bron: https://sites.google.com/site/steinerscholen/

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 28-10-2013 15:47:05 ]
  maandag 28 oktober 2013 @ 15:43:50 #23
38496 Perrin
pi_132657872
pi_132658050
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:43 schreef Perrin het volgende:
Nog een 90-min docu van de KRO:
http://www.hebikgenoeg.kr(...)11-2011/default.aspx
Dank! Vanavond even kijken
pi_132664469
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:26 schreef Kijkertje het volgende:
Ook deze quote roept vragen op:

De Steinerschool is volgens de aanhangers van de antroposofische filosofie een christelijke school, niet in de confessionele zin van het woord, maar naar de inhoud. Dat wil zeggen dat er in de Steinerschool een streven is naar verdieping, naar innerlijke bezinning, naar een streven naar het hogere, naar respect en begrip voor de wil van de ander. Een volwassene is in niet-confessionele zin (volgens de voorstanders van het Steineronderwijs) christelijk wanneer hij vanuit eigen innerlijke overtuiging en inzicht tracht menselijke deugden in zich tot ontwikkeling te brengen.

‘…Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer men de kinderen hoger vernoemde waarden laat beleven. Dit kan men doen door hen een zinvol gestructureerd levensritme aan te bieden, zowel thuis als op school, het vieren van jaarfeesten (kosmisch ritme) en door het vertellen van verhalen, sprookjes, biografieën en sagen. Dit alles is belangrijk voor de innerlijke kracht van het kind, waaruit geleidelijk aan het volle bewustzijn ontstaat van de individuele verschillen tussen mensen en het wederzijds begrip voor elkaar, waardoor samenleven pas mogelijk wordt. Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder in het vrij christelijk uur speciale aandacht krijgt. Daarnaast is het mogelijk dat om het even welke godsdienst aan bod komt in een Steinerschool, wanneer de ouders dit wensen en als er een leraar gevonden wordt…’ [1]

Is dit citaat uit een schoolbrochure van een Rudolf Steinerschool geen sprekend voorbeeld van een indoctrinaire tekst? O.i. wordt in deze tekst bewust aan begripsverwarring gedaan om alle eventueel geïnteresseerde kandidaten voor de school de indruk te geven dat de Steinerschool een vrije school is, d.w.z. een school waar iedereen, met welke godsdienstige overtuiging dan ook, op levensbeschouwelijk gebied aan zijn trekken komt. Niets is echter minder waar! De Rudolf Steinerpedagogiek, die volledig bepaald wordt door de antroposofie of de leer van Rudolf Steiner, is een normatieve pedagogie met een sterk evocatief karakter. Vooral de ideeën van Steiner omtrent reïncarnatie, kosmologie, natuur-geestverhouding (bvb. in verband met het ik-lichaam, het fysieke lichaam, het ether lichaam, het astrale lichaam), de ontogenese als recapitulatie van de fylogenese, enz. getuigen van een verouderd en archaïsch mens- en wereldbeeld en nopen ons tot enig voorbehoud bij dit antroposofisch gekleurd project… [2]

Bron: https://sites.google.com/site/steinerscholen/
Een antroposofische vriend van me noemt zichzelf christen, omdat hij in Jezus gelooft. Maar hij gelooft dus ook in reïncarnatie en al die dingen van de antroposofen.
Vaag clubje hoor. Echt.

Edit:
Ze waren een paar maanden terug natuurlijk ook in het nieuws met die mazelenepidemie. Toen lagen de gereformeerden onder vuur voor het niet inenten van hun kinderen maar later werd bekend dat de groep niet-inenters voor maar liefst driekwart bestaat uit antroposofen.

[ Bericht 4% gewijzigd door UltraR op 28-10-2013 18:58:01 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')