Ook ik heb de wijsheid niet in pacht; licht dit vooral verder toequote:Op maandag 13 januari 2014 23:12 schreef imikethat het volgende:
In een moderne samenleving hebben we geen last van tijgers, wel van schuldeisers en een corrupte overheid.
quote:Op maandag 13 januari 2014 23:23 schreef beerten het volgende:
Voor mij persoonlijk is hoogbegaafd net zoiets als een snelle pc. Hij/zij denkt/doet alles veel sneller. Het zegt minder over wat er in het koppie omgaat. Hardware, niet sofware.
Mensen die zich beter voelen dan een ander heb je altijd. Niet alleen bij hoogbegaafden, of bovengemiddeld slimme mensen. Het is vooral iets mens-eigen. En of het goed of fout is, zelfs dat is maar de vraag. Het is anders. Het is menselijk
Levenservaring staat los van IQ.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:14 schreef awiebo het volgende:
groot gelijk. Hoogbegaafdheid is een maatstaf van jan kul.
Je hebt in het leven ook sociale vaardigheden nodig. Interesse en kennis van algemene dingen en om financieel succesvol te kunnen zijn draagt een hoger iq wel bij, maar volstaat niet alleen.
Ondernemingsgezind zijn is ook een pre. En er zijn genoeg mensen met een niet al te hoog IQ die het er prima vanaf brengen in het leven. Qua geluk, financiėn of succes.
Onze maatschappij is van een klassenmaatschappij naar meritocratie gegaan. Je zou kunnen stellen dat zij die mbo gedaan hebben nu de lagere klasse vertegenwoordigen, zij die hbo gedaan hebben de middenklasse, en zij die universitair opgeleid zijn de hogere klasse.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:04 schreef novusordoseclorum het volgende:
Beste Fokkers,
het valt me in R&P op dat er de laatste tijd behoorlijk wat topics gaan over hoogbegaafdheid, of een sociologisch onderwerp waarin iemands 'door westerse methoden meetbaar denkvermogen als scheidslijn' een al of niet meer significante maatschappelijke rol zou vervullen.
De reacties eronder zijn soms getranscendeerd, soms komisch, soms louter inhoudelijk of aanvullend, maar erg vaak doordrongen van zelfverheffing.
Het is als De Telegraaf die een artikel schrijft over hoogbegaafdheid; de eerste 40 reacties gaan ongeveer zo:
HARD WERKENDE BELASTINGBETALER zegt:
hoi ik heb een HOOG IQ hoeveel percies weet ik niet maar de psychiater schat het op 250. MAAR IK VOEL MEIN NIET BETER ALS ANDERE!!!1! dus ja zo een NIEUWS BERICHT is eigenlijk STEMMING makerij.
12-01-2014 : 10:43
Mijn punt is dat hoogbegaafdheid als een soort statussymbool wordt gezien.
Je hebt er in mijn optiek geen moer aan, en of het nou waar is of niet, je zet jezelf ermee voor joker.
Het is niet de sterkste aap die het langst overleeft.
De intelligentste aap is ook niet immuun tegen tijgerbeten.
Het is de aap die zich het best kan aanpassen op tijgers, droogte en sneeuw die het langst overleeft. Daar is geen IQ van 120 of 130 voor nodig. 100 volstaat ruimschoots.
Ik ontken niet dat hoogbegaafdheid een status is waar je een voordeel uit kunt halen, maar het pronken doet eerder afbreuk dan deugd. Een fotomodel wordt ook niet knapper gevonden als ze haar lichamelijke schoonheid in dyslectische koeienletters op het internet rondloeit.
Middels deze discussie hoop ik een eerste stap te zetten naar het sturen van de publieke opinie van Fok! inzake zelftoetsing en -waardering. Laten we het op meriten van de mentaliteit doen.
Op daadkrachtigheid, op concreetheid, op zorgvuldigheid en sociale handigheid.
Wat vinden jullie?
intelligentie is iets heel anders dan kennis.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Onze maatschappij is van een klassenmaatschappij naar meritocratie gegaan. Je zou kunnen stellen dat zij die mbo gedaan hebben nu de lagere klasse vertegenwoordigen, zij die hbo gedaan hebben de middenklasse, en zij die universitair opgeleid zijn de hogere klasse.
Dat komt omdat een hogere opleiding een sterke positieve correlatie heeft met een hoger salaris en een machtigere functie in bedrijfsleven, overheid of wetenschap.
Deze differentiatie in bevolkingsgroepen vindt al plaats tijdens de citotoets, en eindigt vanaf dat punt niet meer. De grootste indicator voor succes in opleiding is academische intelligentie.
Met andere woorden, intelligentie is 1 van de belangrijkste aspecten in de hedendaagse maatschappij die bepalen wat voor positie je gaat innemen.
Natuurlijk zijn omgeving, persoonlijkheid, geluk en sociale intelligentie ook belangrijk maar zonder die academische intelligentie kun je het in de hedendaagse maatschappij normaal gesproken wel shaken.
Ik heb zelf trouwens geen waarde oordeel over lager opgeleiden, ik zie hen niet als minder en ik zie hoger opgeleiden niet als beter. Sommige hoogopgeleiden zijn klootzakken en sommige laagopgeleiden zijn toffe mensen.
Maar ik denk dat dit over het algemeen wel een redelijke analyse is.
Studeren is niet alleen simpelweg kennis opdoen, je moet allerlei cognitieve vaardigheden hebben zoals abstract denken, logica gebruiken, antwoorden goed formuleren, grote hoeveelheden informatie kunnen opnemen en samenvatten in je hoofd, een groot oplossingsvermogen en soms ook creatief denken.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:14 schreef marc0871 het volgende:
[..]
intelligentie is iets heel anders dan kennis.
iemand met een gemiddeld IQ kan ook genoeg kennis verzamelen, om een universitaire studie met goed gevolg te voltooien.
net zoals een hoog IQ geen garantie is om dat ook te doen.
Nog niet bij stilgestaan, maar ik denk dat je aardig in de richting zitquote:Op maandag 13 januari 2014 23:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Onze maatschappij is van een klassenmaatschappij naar meritocratie gegaan. Je zou kunnen stellen dat zij die mbo gedaan hebben nu de lagere klasse vertegenwoordigen, zij die hbo gedaan hebben de middenklasse, en zij die universitair opgeleid zijn de hogere klasse.
Dat komt omdat een hogere opleiding een sterke positieve correlatie heeft met een hoger salaris en een machtigere functie in bedrijfsleven, overheid of wetenschap.
Deze differentiatie in bevolkingsgroepen vindt al plaats tijdens de citotoets, en eindigt vanaf dat punt niet meer. De grootste indicator voor succes in opleiding is academische intelligentie.
Met andere woorden, intelligentie is 1 van de belangrijkste aspecten in de hedendaagse maatschappij die bepalen wat voor positie je gaat innemen.
Natuurlijk zijn omgeving, persoonlijkheid, geluk en sociale intelligentie ook belangrijk maar zonder die academische intelligentie kun je het in de hedendaagse maatschappij normaal gesproken wel shaken.
Ik heb zelf trouwens geen waarde oordeel over lager opgeleiden, ik zie hen niet als minder en ik zie hoger opgeleiden niet als beter. Sommige hoogopgeleiden zijn klootzakken en sommige laagopgeleiden zijn toffe mensen.
Maar ik denk dat dit over het algemeen wel een redelijke analyse is.
studeren is wel degelijk alleen kennis opdoen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Studeren is niet alleen simpelweg kennis opdoen, je moet allerlei cognitieve vaardigheden hebben zoals abstract denken, logica gebruiken, antwoorden goed formuleren, grote hoeveelheden informatie kunnen opnemen en samenvatten in je hoofd, een groot oplossingsvermogen en soms ook creatief denken.
Het is niet zo van, ik lees veel boeken en dan kan ik examens op universitair niveau halen. Daar heb je echt cognitieve skills voor nodig die grotendeels genetisch vastgelegd zijn.
Als je een studie doet moet je niet alleen kennis op doen, je moet ook presentaties houden, examens maken, groepsopdrachten maken, scripties schrijven, experimenten doen enzovoorts. Bij kennis opdoen en toepassen komen allemaal intellectuele vaardigheden om de hoek kijken in een universitaire context wat echt niet iedereen kan.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:23 schreef marc0871 het volgende:
[..]
studeren is wel degelijk alleen kennis opdoen.
intelligentie is wat je met die kennis kan.
een savant kan in een klein kader ook heel snel veel informatie verwerken.
maar verder kan die niet veel verder zijn dan een kind van 5.
'tuurlijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als je een studie doet moet je niet alleen kennis op doen, je moet ook presentaties houden, examens maken, groepsopdrachten maken, scripties schrijven, experimenten doen enzovoorts. Bij kennis opdoen en toepassen komen allemaal intellectuele vaardigheden om de hoek kijken in een universitaire context wat echt niet iedereen kan.
i hear you.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:33 schreef BenX_95 het volgende:
Sterker nog, de meeste mensen die echt hoogbegaafd zijn, hebben psychische problemen. Juist bij hoogbegaafdheid is een disharmonisch hersenprofiel vaak aan de orde. Ik zal een voorbeeld van mezelf erbij pakken.
Officieel ben ik hoogbegaafd. Ik heb een gemiddeld IQ van 140, maar mijn linker hersenhelft presteert veel minder dan mijn rechter. Wat betekent dit in de praktijk? Ik ben kort gezegd een kluns. Ik kan helemaal niet goed leren en niemand in mijn omgeving merkt heden ten dage wat van mijn hoogbegaafdheid. Vroeger was dat anders, ik interesseerde me in abnormale onderwerpen die een normale 10-jarige totaal niet interesseert, maar nu ik ouder ben is dat helemaal niet belangrijk. Het gaat vooral om leercapaciteiten en dat is dus een probleem. De meeste hoogbegaafden schoppen het helemaal niet zover. Zij blijven hangen op een bepaald niveau en worden ingehaald door de goede en hardwerkende "leerder". Slechts enkelingen schoppen het zover dat ze met gemak een universitair diploma halen. Bovendien wordt het hebben van een hoog IQ veel te zwaar benadrukt in de hedendaagse maatschappij.
Ik ben het helemaal eens met TS, maar ik heb nog één klein voetnootje. De mensen die op zo'n artikel zo reageren zijn meestal helemaal niet hoogbegaafd, maar die denken dat hoogbegaafden alles goed kunnen en willen daarom graag hoogbegaafd zijn.
gezien het verloop van mijn leven had ik graag een stuk lager IQ gewild. Dit in verband met pesterijen, depressiviteit en pogingen tot zelfmoord die eigenlijk allemaal kwamen doordat ik mijzelf en anderen totaal niet kon begrijpen. Gelukkig heb ik mijn leven aardig op de rails weten te krijgen.
Ik kon er moeilijk info over vinden, maar dit heb ik wel gevonden:quote:Op dinsdag 14 januari 2014 01:01 schreef marc0871 het volgende:
[..]
'tuurlijk.
iemand met een IQ van 80 heeft er niet veel te zoeken.
maar iemand met een gemiddeld IQ en een gezonde portie verstand, zal best mee kunnen komen.
en je maakt mij niet wijs dat iedereen op een uni een IQ van 120+ heeft.
Linkquote:Van de bevolking heeft 2,5 procent een IQ van boven de 130 (ter vergelijking: het gemiddelde IQ van een havo-leerling bedraagt 103.8, voor een vwo-leerling 115)
quote:I don't know what my IQ is. People who gloat about their IQ's are losers.
Stephen Hawking
De definitie van intelligentie word op dit moment nog steeds gelegd op het kunnen zien van verbanden die een ander niet ziet.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 22:25 schreef robin007bond het volgende:
Wat mijn bezwaar is tegen IQ-testen is dat het nog geen exacte definitie kan geven van intelligentie. Er zijn heel veel factoren die meespelen bij IQ-testen:
- Sociaal-economische rollen
- Leefmilieu
- Onderwijs (ja, in landen met slechter onderwijs scoren mensen gemiddeld ook lager op IQ-testen.)
- Zelfbeeld. Als negroļde mensen aan hun stereotype worden herinnerd, scoren ze slechter.
- IQ-testen kun je oefenen en zo beter scoren
Daarom hecht ik geen waarde aan IQ. Misschien als we in de ontwikkeling van IQ wat verder zijn en alle andere factoren die van invloed zijn niet meer bestaan. We hebben nog steeds niet een exacte definitie van wat intelligentie is.
Je hebt wel een punt. Alleen het idee dat mensen hoogbegaafdheid van de daken schreewuen klopt niet helemaal. Op FOk kan ik er eens open over praten. Verder weten alleen de mensen dichtbij me er iets van. Op mijn werk of mijn 'gewone' vrienden weet niemand dit. Ik wil op mijn gedrag/resultaten beoordeeld worden, niet op mijn talenten.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:26 schreef novusordoseclorum het volgende:
[..]
Levenservaring staat los van IQ.
We moeten als maatschappij eens leren begrijpen dat een IQ van tussen de 90 en 110 prima volstaat voor zelfs de meer complexe taken van het leven en de 'hogere' (wat begin ik deze term te hekelen) beroepsuitoefening.
Alles boven de 110 maakt sommige taken makkelijker, maar niet per sé beter.
Ook iemand met hele grote handen kan een vingervlugge goochelaar zijn.
Je bent met je hoge IQ geen beter mens, of zelfs maar een capabeler mens, je bent gewoon bevoorrecht met ietsjes meer cognitief reserve, that's all. Het netto voordeel wat je eraan hebt is niet wezenlijk groter dan wat iemand kan hebben met een hele mooie stem, of een zeer verfijnd handschrift.
Dan heb je nog de befaamde 'dyslectische hoogbegaafde'.
Leuk joh, een wonderkind dat bij de 10% zwakste taalbehandelaars hoort. Super.
De som van hoogbegaafdheid (het cijfertje 130, de facto) hoeft tenslotte niet voort te komen uit harmonische prestatie-indicatoren.
Alles om maar op die sokkel te blijven staan met je aangeboren kunde om goed testjes te kunnen afleggen. Iedere hoogbegaafde is net zo individueel of cliché als iedere gemiddelde of zelfs zwakzinnige die ik ooit ontmoet heb.
Het is denkvermogen. Geen wijsheid, geen gelijkheid, en geen superioriteit.
IQ is een momentopname en zoals zo ongveeer alles gevoelig voor bias. Helaas voor jou is het een behoorlijk goed onderzochte grootheid en een behoorlijk goed bewezen concept.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 22:25 schreef robin007bond het volgende:
Wat mijn bezwaar is tegen IQ-testen is dat het nog geen exacte definitie kan geven van intelligentie. Er zijn heel veel factoren die meespelen bij IQ-testen:
- Sociaal-economische rollen
- Leefmilieu
- Onderwijs (ja, in landen met slechter onderwijs scoren mensen gemiddeld ook lager op IQ-testen.)
- Zelfbeeld. Als negroļde mensen aan hun stereotype worden herinnerd, scoren ze slechter.
- IQ-testen kun je oefenen en zo beter scoren
Daarom hecht ik geen waarde aan IQ. Misschien als we in de ontwikkeling van IQ wat verder zijn en alle andere factoren die van invloed zijn niet meer bestaan. We hebben nog steeds niet een exacte definitie van wat intelligentie is.
Dat heb je ook in ADHD en autisme topics: allemaal ADHDers en autisten. Wat een toeval! Alleen wordt daar niet geroepen dat iedereen 'het zo nodig van de daken moet schreeuwen'.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 23:37 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt. Alleen het idee dat mensen hoogbegaafdheid van de daken schreewuen klopt niet helemaal. Op FOk kan ik er eens open over praten.
Niets "helaas voor mij" hoor. Er zijn wel meerdere wetenschappelijke studies over te vinden, dat IQ nog niet goed alle facetten van intelligentie meet.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 23:39 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
IQ is een momentopname en zoals zo ongveeer alles gevoelig voor bias. Helaas voor jou is het een behoorlijk goed onderzochte grootheid en een behoorlijk goed bewezen concept.
quote:Op maandag 13 januari 2014 23:04 schreef novusordoseclorum het volgende:
Ik ontken niet dat hoogbegaafdheid een status is waar je een voordeel uit kunt halen, maar het pronken doet eerder afbreuk dan deugd. Een fotomodel wordt ook niet knapper gevonden als ze haar lichamelijke schoonheid in dyslectische koeienletters op het internet rondloeit.
Dat inderdaad!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 23:37 schreef Spanky78 het volgende:
Ik denk alleen dat er op fok over wordt gepraat omdat mensen er normaal beter hun mond over kunnen houden juist door wat jij in je TT zegt. Als je slim bent vinden mensen je al snel betweter, arrogant en hoog van de toren blazen,
Waarom wordt intelligentie altijd zo gedownplayed ten opzichte van andere zaken? Intelligentie is ook een merite, net zoals sociale handigheid.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:04 schreef novusordoseclorum het volgende:
Middels deze discussie hoop ik een eerste stap te zetten naar het sturen van de publieke opinie van Fok! inzake zelftoetsing en -waardering. Laten we het op meriten van de mentaliteit doen.
Maar, toegegeven, ik zie wel mensen pronken hoor.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:04 schreef novusordoseclorum het volgende:
Ik ontken niet dat hoogbegaafdheid een status is waar je een voordeel uit kunt halen, maar het pronken doet eerder afbreuk dan deugd.
Maar is dat ook echt zo? Het kan ook zijn dat mensen (kinderen) die tegen allerlei psychische/sociale problemen aanlopen eerder een IQ-test toegeschoven krijgen waar dan vaak uitkomt dat zo'n kind hoogbegaafd is. Maar al die andere mensen die wel prima functioneren, in ieder geval goed genoeg om geen hulp te willen/zoeken, hebben misschien ook wel een hoog IQ.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:33 schreef BenX_95 het volgende:
Sterker nog, de meeste mensen die echt hoogbegaafd zijn, hebben psychische problemen. Juist bij hoogbegaafdheid is een disharmonisch hersenprofiel vaak aan de orde.
Dit.quote:Op woensdag 22 januari 2014 10:49 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Waarom wordt intelligentie altijd zo gedownplayed ten opzichte van andere zaken? Intelligentie is ook een merite, net zoals sociale handigheid.
Misschien is dat omgekeerd ook een ego dingetje? Dat mensen die 'gewoontjes' zijn qua intelligentie daar stiekum van balen?
Als er een 'genie' op TV is wordt er altijd meteen geroepen 'die zal wel 0 vrienden hebben'. Maar niemand roept het omgekeerde: Bij een leuk sociaal persoon 'die zal het warme scheerwater niet hebben uitgevonden'.
Alsof intelligentie iets bedreigend is dat snel onschadelijk gemaakt dient te worden door
A te roepen dat het 'helemįįl niet belangrijk is'.
B te geloven dat alles 'eerlijk verdeeld' is en dat een hoge intelligentie wel samen moet gaan met een fors gebrek op een ander gebied.
quote:Op woensdag 22 januari 2014 12:24 schreef novusordoseclorum het volgende:
Ik durf openlijk te zeggen dat ik een IQ heb van tussen de 90-100.
Toch accrediteer ik mezelf voldoende objectiviteit en denkkaderbreedte om dit niet - ook niet onbewust - te typen als een heimelijke maaiveldpropaganda.
Dit topic heeft me wel veel bijgeleerd, en mijn inzichten verrijkt.
Wel was ik misschien een beetje te judgemental over de 'roeptoeterende massa'.
Ondanks mijn lage IQ herken ik me in bijna alle punten van het profiel.
(eerlijk gezegd zou ik het raar vinden als iemand zich niet in minstens de helft ervan herkent)
Sommige mensen zijn nou eenmaal slimmer dan ik, én atlethischer dan ik, én mooier dan ik, én socialer dan ik. Netto een beter mens dus. Dat ontkennen was ook niet het doel van dit topic.
Men kan mij alleen maar op mijn woord geloven als ik zeg "hoogbegaafdheid is een kindertijdhandicap". Daarmee wil ik hun potentiele meriten totaal niet tekort doen.
Iemand zei dat je cognitieve skills nodig hebt om een moeilijke studie te kunnen voltrekken, en dat die grotendeels genetisch zijn bepaald. Daar ben ik het mee eens. De vraag is of die skills een causaal verband hebben met een hoog meetbaar denkvermogen.
En de vagina's van vrouwen zijn zo strak als het maar kan en diep johquote:Op maandag 13 januari 2014 23:08 schreef minthy het volgende:
Dit is Fok!. Alle users hebben een belachelijk hoog IQ, een ieder heeft een afgeronde universitaire studie (of is bezig met het halen van een tweede) en de piemels van de heren hier meten boven de 30 centimeter.
Het ging over IQ, niet homoseksualiteit. Maar in dat geval, als iemand het in de basis niet snapt dan telt die wat mij betreft niet meer mee in een discussie.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 23:37 schreef Spanky78 het volgende:
Je geeft een prachtig voorbeeld van het hollandse maaiveld. Je mag wel hoogbegaafd zijn, maar niet te veel slimme dingen zeggen. Je mag homo zijn, maar niet openlijk met je vriend zoenen, je mag wel talent hebben, maar vooral moet je doen of je precies bent zoals de rest.
Komt door jaloezie maar ach, ik haal gewoon mn schouders op en ga weer verder met mn levenquote:Op woensdag 22 januari 2014 10:49 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Waarom wordt intelligentie altijd zo gedownplayed ten opzichte van andere zaken? Intelligentie is ook een merite, net zoals sociale handigheid.
Misschien is dat omgekeerd ook een ego dingetje? Dat mensen die 'gewoontjes' zijn qua intelligentie daar stiekum van balen?
Als er een 'genie' op TV is wordt er altijd meteen geroepen 'die zal wel 0 vrienden hebben'. Maar niemand roept het omgekeerde: Bij een leuk sociaal persoon 'die zal het warme scheerwater niet hebben uitgevonden'.
Alsof intelligentie iets bedreigend is dat snel onschadelijk gemaakt dient te worden door
A te roepen dat het 'helemįįl niet belangrijk is'.
B te geloven dat alles 'eerlijk verdeeld' is en dat een hoge intelligentie wel samen moet gaan met een fors gebrek op een ander gebied.
Nee, want autisme of andere stoornissen zijn negatief, het is een nadeel in het leven en hoogbegaafd duid juist op een voordeel en lijkt daarom positief. En moeten mensen zo iemand wel zien als 'meerdere' of 'leidend' want dat is nu eenmaal zo in de evolutie, dieren volgen diegene die het sterkste lijkt. Terwijl bij stoornissen kan zo iemand bedenken dat niet alles wat iemand zegt of doet het beste is, bv. een mavoer met een havoer die autisme heeft, die trekjes hoeft zo'n mavoer dan niet te accepteren alsof het iets goed is, maar als die havoer een opdracht heeft voor die mavoer dan moet die dat weer wel zien als iets wat bij het normale hoort.quote:Op woensdag 22 januari 2014 11:28 schreef Operc het volgende:
Voor mij is hoogbegaafd zijn hetzelfde als ADHD hebben, een vorm van autisme hebben of dyslectisch zijn, namelijk een label om aan te duiden waarom je 'anders' bent dan anderen.
Dat is allemaal hardware. Iemand met een pentium4, hdd enz kan betere en efficientere software hebben dan iemand met een i7, ssd enz. Het ligt echt aan hoe het OS de hardware benut, daarnaast evolueert het menselijk lichaam natuurlijk niet zo snel.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:03 schreef Leonoire het volgende:
Je RAM kan nog zo hoog zijn, maar als het CPU niet meewerkt ben je nergens
Het is niet altijd slim om in de spotlights te staan btwquote:Op woensdag 22 januari 2014 13:30 schreef loop het volgende:
[..]
Nee, want autisme of andere stoornissen zijn negatief, het is een nadeel in het leven en hoogbegaafd duid juist op een voordeel en lijkt daarom positief. En moeten mensen zo iemand wel zien als 'meerdere' of 'leidend' want dat is nu eenmaal zo in de evolutie, dieren volgen diegene die het sterkste lijkt. Terwijl bij stoornissen kan zo iemand bedenken dat niet alles wat iemand zegt of doet het beste is, bv. een mavoer met een havoer die autisme heeft, die trekjes hoeft zo'n mavoer dan niet te accepteren alsof het iets goed is, maar als die havoer een opdracht heeft voor die mavoer dan moet die dat weer wel zien als iets wat bij het normale hoort.
Dit is simpelweg niet waar. Heb jij zelf gestudeerd?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:23 schreef marc0871 het volgende:
[..]
studeren is wel degelijk alleen kennis opdoen.
intelligentie is wat je met die kennis kan.
een savant kan in een klein kader ook heel snel veel informatie verwerken.
maar verder kan die niet veel verder zijn dan een kind van 5.
Wat is je hoogste? Je verbale of performale?quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:33 schreef krullenbolletje het volgende:
Mijn hoogbegaafdheid werkt mij eerder tegen, had liever een "normaal" IQ gehad met een kleiner verschil tussen performaal en verbaal
Ik bedoelde niet te stellen dat hoogbegaafd zijn negatief is. Ik vraag me alleen wel af of het zo positief is als het in principe lijkt. Niet gebaseerd op cijfers dus totaal niet objectief, maar de hoogbegaafden die ik ken hebben mede door hun enorme intelligentie klassen overgeslagen. Hierdoor waren ze cognitief gezien zeker gelijk aan hun oudere klasgenoten, maar was het moeilijk om sociale contacten te onderhouden. Niet dat ze sociaal niet of minder vaardig zijn dan hun leeftijdsgenoten, maar juist omdat hun sociale ontwikkeling niet met de zelfde snelheid ontwikkelde als hun buitegewone intelligentie. Voor veel ouders is het ook een moeilijke keuze: Mijn kind uitdagen op school door een klas over te slaan en daarmee een risico nemen met betrekking tot de sociale contacten met klasgenoten, of het gewone traject laten doorlopen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:30 schreef loop het volgende:
[..]
Nee, want autisme of andere stoornissen zijn negatief, het is een nadeel in het leven en hoogbegaafd duid juist op een voordeel en lijkt daarom positief. En moeten mensen zo iemand wel zien als 'meerdere' of 'leidend' want dat is nu eenmaal zo in de evolutie, dieren volgen diegene die het sterkste lijkt. Terwijl bij stoornissen kan zo iemand bedenken dat niet alles wat iemand zegt of doet het beste is, bv. een mavoer met een havoer die autisme heeft, die trekjes hoeft zo'n mavoer dan niet te accepteren alsof het iets goed is, maar als die havoer een opdracht heeft voor die mavoer dan moet die dat weer wel zien als iets wat bij het normale hoort.
Geloof hier helemaal niks van, weet vrij zeker dat je sterk overdrijft of dingen verzint. Slaat gewoon nergens op dat iemand die slim is moeilijk gaat doen over simpele dingen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 01:01 schreef marc0871 het volgende:
i hear you.
ik ken er ook eentje die er, als je hem vraagt hoeveel 1+1 is, bij wijze van spreken wiskunde, scheikunde en natuurkunde bijhaalt.
die heeft trouwens wel een aantal studies voltooit, een goede baan bij yale (de slotenmaker) gehad, en verschillende patenten op zijn naam.
maar voor de rest is hij een erg moeilijk man voor zichzelf, en zijn omgeving.
alles overanalyseren.
Maar heeft dat niet meer te maken met gebrekkig onderwijs? Ikzelf zie HB niet als een handicap, maar op de 1 of andere manier gaan meningen wel vaak deze kant opquote:Op woensdag 22 januari 2014 13:37 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet te stellen dat hoogbegaafd zijn negatief is. Ik vraag me alleen wel af of het zo positief is als het in principe lijkt. Niet gebaseerd op cijfers dus totaal niet objectief, maar de hoogbegaafden die ik ken hebben mede door hun enorme intelligentie klassen overgeslagen. Hierdoor waren ze cognitief gezien zeker gelijk aan hun oudere klasgenoten, maar was het moeilijk om sociale contacten te onderhouden. Niet dat ze sociaal niet of minder vaardig zijn dan hun leeftijdsgenoten, maar juist omdat hun sociale ontwikkeling niet met de zelfde snelheid ontwikkelde als hun buitegewone intelligentie. Voor veel ouders is het ook een moeilijke keuze: Mijn kind uitdagen op school door een klas over te slaan en daarmee een risico nemen met betrekking tot de sociale contacten met klasgenoten, of het gewone traject laten doorlopen.
De vraag is dan dus ook of een hoogbegaafd persoon de sterkste lijkt zoals je stelt, omdat deze persoon op een enkel vlak ver boven de gemiddelde bevolking uitsteekt.
Ik heb verbaal iets van 148 en performaal 128quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:36 schreef novusordoseclorum het volgende:
[..]
Wat is je hoogste? Je verbale of performale?
Daar heb je zeker gelijk in.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar heeft dat niet meer te maken met gebrekkig onderwijs? Ikzelf zie HB niet als een handicap, maar op de 1 of andere manier gaan meningen wel vaak deze kant op
Ik denk dat er twee dingen gebeuren als je dit doet:quote:
Ik zou zeggen, zet alle HB samen in een klas, dan zal je zien hoe hard ze gaan stralen
De meeste hoogbegaafden kinderen zijn wel sociaal echter worden zij simpel weg niet geboren met het begrip dat mensen met een gemiddeld IQ anders denken dan zijzelf. Ik ben door kampen voor hoogbegaafden in aanraking gekomen met veel kinderen die zich eerst erg alleen voelde op sociaal gebied, het idee hadden dat ze anders waren op een slechte manier omdat ze anders dachten dan andere kinderen. De meeste groeide hier echter overeen (mede door contact met andere hoogbegaafden die hetzelfde probleem hadden). Ik heb nu ook meer vrienden die niet hoogbegaafd zijn terwijl dat een paar jaar terug andersom was. Toch heb ik af en toe het gevoel dat ik mij moet inhouden terwijl ik dat bij mede hoogbegaafden niet heb.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:37 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet te stellen dat hoogbegaafd zijn negatief is. Ik vraag me alleen wel af of het zo positief is als het in principe lijkt. Niet gebaseerd op cijfers dus totaal niet objectief, maar de hoogbegaafden die ik ken hebben mede door hun enorme intelligentie klassen overgeslagen. Hierdoor waren ze cognitief gezien zeker gelijk aan hun oudere klasgenoten, maar was het moeilijk om sociale contacten te onderhouden. Niet dat ze sociaal niet of minder vaardig zijn dan hun leeftijdsgenoten, maar juist omdat hun sociale ontwikkeling niet met de zelfde snelheid ontwikkelde als hun buitegewone intelligentie. Voor veel ouders is het ook een moeilijke keuze: Mijn kind uitdagen op school door een klas over te slaan en daarmee een risico nemen met betrekking tot de sociale contacten met klasgenoten, of het gewone traject laten doorlopen.
De vraag is dan dus ook of een hoogbegaafd persoon de sterkste lijkt zoals je stelt, omdat deze persoon op een enkel vlak ver boven de gemiddelde bevolking uitsteekt.
Wat punt 2 betreft, mensen gaan altijd om met mensen die meer in hun hokje passen, maar intelligentie is slechts 1 factor waarop mensen mensen selecteren. Als ik mezelf als voorbeeld neem, mijn voorkeur gaat uit naar mensen met een puur hart. Sterker nog, van al mijn vrienden heeft niemand een hogere middelbare opleiding gedaan dan MAVO (niemand in mijn vriendengroep deed HAVO of VWO) maar -dat- zijn de mensen die -ik- heb uitgezocht om close met mij te zijn.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:47 schreef Operc het volgende:
[..]
Daar heb je zeker gelijk in.En dat is ook de reden dat mensen het als handicapn zien denk ik. Als je zelf niet hoogbegaafd bent is het moeilijk om te zien waar zulke mensen mee worstelen en er zijn op de basisschool weinig tot geen mogelijkheden om daar echt actief mee aan de slag te gaan, behalve uit gemak maar een klas over te laten slaan.
[..]
Ik denk dat er twee dingen gebeuren als je dit doet:
1. Ze gaan inderdaad stralen en helpen elkaar om nog beter verbanden te zien etc.
2. Ze gaan meer moeite hebben om in de maatschappij mee te komen omdat ze gewend raken aan mensen van hun eigen niveau en tot dat niveau komt de rest van de maatschappij niet.
Dat tweede probleem speelt bij alle lagen van de bevolking overigens, niet alleen bij hoogbegaafden. Door mensen van verschillende achtergronden te ontmoeten leer je beter omgaan met anderen. Of die achtergronden nu gebaseerd zijn op sociale status, afkomst, cultuur, religie of intelligentie maakt niet eens heel veel uit. Om alle 'speciale gevallen' dus bij elkaar te zetten kan hen helpen met het omgaan met hun speciale eigenschap, maar tegelijkertijd moet je de sociale aspecten niet uit het oog verliezen.
Ik probeerde ook aan te geven dat ze sociaal zeker niet achterlopen (wat sommige mensen denken, dat de intelligentie wordt gecompenseerd door een gebrek aan sociale vaardigheden). Ik doelde op het punt dat sommige mensen zo hyperintelligent zijn dat ze bij veel oudere kinderen in de klas komen op een leeftijd waarop ze zelf nog niet bezig zijn met de zaken waar die oudere kinderen wel mee bezig zijn (meisjes/jongens, drank etc.) Dat lijkt me lastig als hoogbegaafd kind (of als ouders die een keuze moeten maken.)quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:52 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
De meeste hoogbegaafden kinderen zijn wel sociaal echter worden zij simpel weg niet geboren met het begrip dat mensen met een gemiddeld IQ anders denken dan zijzelf. Ik ben door kampen voor hoogbegaafden in aanraking gekomen met veel kinderen die zich eerst erg alleen voelde op sociaal gebied, het idee hadden dat ze anders waren op een slechte manier omdat ze anders dachten dan andere kinderen. De meeste groeide hier echter overeen (mede door contact met andere hoogbegaafden die hetzelfde probleem hadden). Ik heb nu ook meer vrienden die niet hoogbegaafd zijn terwijl dat een paar jaar terug andersom was. Toch heb ik af en toe het gevoel dat ik mij moet inhouden terwijl ik dat bij mede hoogbegaafden niet heb.
En dat lijkt me dus een heel goed 'selectiecriterium' waar enkel 'intelligentie' dat mogelijk niet is.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat punt 2 betreft, mensen gaan altijd om met mensen die meer in hun hokje passen, maar intelligentie is slechts 1 factor waarop mensen mensen selecteren. Als ik mezelf als voorbeeld neem, mijn voorkeur gaat uit naar mensen met een puur hart. Sterker nog, van al mijn vrienden heeft niemand een hogere middelbare opleiding gedaan dan MAVO (niemand in mijn vriendengroep deed HAVO of VWO) maar -dat- zijn de mensen die -ik- heb uitgezocht om close met mij te zijn.
In mijn vriendengroep ben ik zeg maar het brein, de 2e is de handyman, de 3e is weer wat anders enz enz, past perfect bij mekaar
Ik heb 2 klassen overgeslagen en dat was heerlijk, ik ben altijd omgegaan met oudere kinderen omdat zij over het algemeen verder waren qua intelligentie. Het zijn in mijn ervaring eerder andere kinderen die er niet mee om kunnen gaan dat een hoogbegaafd kind word "voorgetrokken".quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:55 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik probeerde ook aan te geven dat ze sociaal zeker niet achterlopen (wat sommige mensen denken, dat de intelligentie wordt gecompenseerd door een gebrek aan sociale vaardigheden). Ik doelde op het punt dat sommige mensen zo hyperintelligent zijn dat ze bij veel oudere kinderen in de klas komen op een leeftijd waarop ze zelf nog niet bezig zijn met de zaken waar die oudere kinderen wel mee bezig zijn (meisjes/jongens, drank etc.) Dat lijkt me lastig als hoogbegaafd kind (of als ouders die een keuze moeten maken.)
Op welke manier moet je je inhouden eigenlijk?
Helder verhaal, bedankt voor de uitleg.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:03 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Ik heb 2 klassen overgeslagen en dat was heerlijk, ik ben altijd omgegaan met oudere kinderen omdat zij over het algemeen verder waren qua intelligentie. Het zijn in mijn ervaring eerder andere kinderen die er niet mee om kunnen gaan dat een hoogbegaafd kind word "voorgetrokken".
En dat vind ik moeilijk uit te leggen, een extreme vergelijking is hoe een persoon met een normaal IQ zich voelt als hij/zij met een zwak begaafde praat. Mijn hersenen werken voor mijn idee 10x zo snel als gemiddeld, soms kom ik ook niet uit mijn woorden omdat mijn mond mijn gedachten simpelweg niet kan bijhouden. Ik heb mij ondertussen wel leren aanpassen en kan ook gewoon een leuk gesprek hebben met wie dan ook maar toch merk ik dat ik het achteraf vermoeiend vind.
Dit heb ik zelf ervaren, het sluit erg aan bij wat jij mee hebt gemaaktquote:Op woensdag 22 januari 2014 13:52 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
De meeste hoogbegaafden kinderen zijn wel sociaal echter worden zij simpel weg niet geboren met het begrip dat mensen met een gemiddeld IQ anders denken dan zijzelf. Ik ben door kampen voor hoogbegaafden in aanraking gekomen met veel kinderen die zich eerst erg alleen voelde op sociaal gebied, het idee hadden dat ze anders waren op een slechte manier omdat ze anders dachten dan andere kinderen. De meeste groeide hier echter overeen (mede door contact met andere hoogbegaafden die hetzelfde probleem hadden). Ik heb nu ook meer vrienden die niet hoogbegaafd zijn terwijl dat een paar jaar terug andersom was. Toch heb ik af en toe het gevoel dat ik mij moet inhouden terwijl ik dat bij mede hoogbegaafden niet heb.
quote:Het omgekeerde is echter het geval. Deze kinderen lopen vaak ook op sociaal-emotioneel vlak voor, en dat leidt tot miscommunicatie met hun leeftijdsgenootjes. Een hoogbegaafde kleuter kan erg teleurgesteld raken als zijn 'beste vriend' ineens beste vriend is met een andere kleuter, omdat die een cool stuk speelgoed heeft. Het hoogbegaafde kind heeft vriendschapsverwachtingen die eerder passen bij oudere kinderen, en wordt teleurgesteld als die verwachtingen niet beantwoord worden door zijn leeftijdsgenootjes.
Vond het zelf nogal warrig maar toch bedanktquote:Op woensdag 22 januari 2014 14:05 schreef Operc het volgende:
[..]
Helder verhaal, bedankt voor de uitleg.
Ja ik kon tot mijn 15e ongeveer echt niks met mensen van mijn eigen leeftijd, ik vond ze kinderachtig en dom. Ondertussen is dat een beetje bijgetrokken en ik heb geleerd dat vriendschappen meer zijn dan een klik qua intelligentie. Al is het natuurlijk fijn als het op alle gebieden goed klikt maar dat is zeldzaam voor mij helaas.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:06 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Dit heb ik zelf ervaren, het sluit erg aan bij wat jij mee hebt gemaakt
[..]
haha, menig 'middelmatige' heeft het verder weten te schoppen dan ikquote:Op woensdag 22 januari 2014 11:52 schreef hlmllp het volgende:
Je bent een bedreiging voor de ego's van de middelmatigen
Maar intelligentie is niet belangrijk hoor, hélémaal niet!quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:12 schreef magnetronkoffie het volgende:. Owee als je voor dom wordt uitgemaakt (of als het zelfs alleen maar geimpliceerd wordt), dan is het hek van de dam.
quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:16 schreef krullenbolletje het volgende:
Ik vind het trouwens ook best naar dat je tegen een zwakbegaafd iemand nooit zult zeggen "stel je niet zo aan!" "Pas je gewoon aan aan de rest!" "Je IQ is niet alles!" terwijl dat wel vaak tegen hoogbegaafden wordt gezegdBeide zijn een afwijking van de norm en beide hebben het moeilijk in deze maatschappij waar alles is bedoeld voor de gemiddelde persoon.
Ik snap je punt wel een beetje, maar ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat het zo gaat. Tegen een snel persoon kan je ook best zeggen dat hij wat langzamer moet lopen, terwijl je van iemand die simpelweg niet sneller kan lopen niet kan verwachten dat hij sneller gaat.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:16 schreef krullenbolletje het volgende:
Ik vind het trouwens ook best naar dat je tegen een zwakbegaafd iemand nooit zult zeggen "stel je niet zo aan!" "Pas je gewoon aan aan de rest!" "Je IQ is niet alles!" terwijl dat wel vaak tegen hoogbegaafden wordt gezegdBeide zijn een afwijking van de norm en beide hebben het moeilijk in deze maatschappij waar alles is bedoeld voor de gemiddelde persoon.
In het huidige schoolsysteem is sneller gaan (behalve als je hoge cijfers haalt wat de meeste hoogbegaafden nou net niet interesseert) bijna onmogelijk.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:22 schreef owl. het volgende:
[..]
Ik snap je punt wel een beetje, maar ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat het zo gaat. Tegen een snel persoon kan je ook best zeggen dat hij wat langzamer moet lopen, terwijl je van iemand die simpelweg niet sneller kan lopen niet kan verwachten dat hij sneller gaat.
Maar vind het dan weer niet nodig om van die eerste groep te verwachten dat ze zich altijd maar aanpassen, je moet ze wel vrij laten om ook snel te mogen lopen als ze dat willen. Denk dat het hem meer daar in zit. Maar als sneller persoon kan je zelf ook momenten zoeken waar je gewoon je gang kan gaan, je hoeft niet per se maar langzamer te gaan.
Maar waarom zouden langzamere lopers dan een klaagtopic over snellere lopers openen of over ze klagen?quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:22 schreef owl. het volgende:
[..]
Ik snap je punt wel een beetje, maar ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat het zo gaat. Tegen een snel persoon kan je ook best zeggen dat hij wat langzamer moet lopen, terwijl je van iemand die simpelweg niet sneller kan lopen niet kan verwachten dat hij sneller gaat.
Maar vind het dan weer niet nodig om van die eerste groep te verwachten dat ze zich altijd maar aanpassen, je moet ze wel vrij laten om ook snel te mogen lopen als ze dat willen. Denk dat het hem meer daar in zit. Maar als sneller persoon kan je zelf ook momenten zoeken waar je gewoon je gang kan gaan, je hoeft niet per se altijd maar langzamer te gaan.
Komt bij mij wel over als 'wel de lusten maar niet de lasten' (van het leiderschap ook al is het van een sociale subgroep en de verantwoordelijkheden die daarbij horen).quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:37 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet te stellen dat hoogbegaafd zijn negatief is.
Ik zie intelligentie als een totaal van vlakken, niet dat er een vlak is dat zegt IQ=200, waarbij sommige vlakken verder ontwikkeld zijn dan anderen. Uiteindelijk komt het neer op overtuiging en wat de massa als een waarheid ziet, aangezien er nog geen alles verklarende theorie is waar iedereen het over eens is en niemand kan ontkennen voor zichzelf.quote:De vraag is dan dus ook of een hoogbegaafd persoon de sterkste lijkt zoals je stelt, omdat deze persoon op een enkel vlak ver boven de gemiddelde bevolking uitsteekt.
Ik snap deze zin niet.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:35 schreef loop het volgende:
[..]
Komt bij mij wel over als 'wel de lusten maar niet de lasten' (van het leiderschap ook al is het van een sociale subgroep en de verantwoordelijkheden die daarbij horen).
En deze eigenlijk ook niet als ik eerlijk ben. Hoe is dat gerelateerd aan mijn opmerking dat enkel heel intelligent zijn niet betekent dat je de sterkste bent zoals jij stelde?quote:[..]
Ik zie intelligentie als een totaal van vlakken, niet dat er een vlak is dat zegt IQ=200, waarbij sommige vlakken verder ontwikkeld zijn dan anderen. Uiteindelijk komt het neer op overtuiging en wat de massa als een waarheid ziet, aangezien er nog geen alles verklarende theorie is waar iedereen het over eens is en niemand kan ontkennen voor zichzelf.
Moeilijk, maar wel mogelijk. En echt zwakbegaafden kunnen zich simpelweg niet aanpassen, dus denk dat jij niet alleen op hen doelde maar in het algemeen op mensen met een IQ onder gemiddeld maar niet echt beperkt? Want dan hebben we het sowieso al niet over dezelfde groep mensen, aangezien je het nu hebt over sommige laagbegaafden en die mensen bedoelde ik nou juist net niet met mijn (uiteraard simplistische) loop vergelijking.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:28 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
In het huidige schoolsysteem is sneller gaan (behalve als je hoge cijfers haalt wat de meeste hoogbegaafden nou net niet interesseert) bijna onmogelijk.
En ik vind de loop vergelijking zeker geen goede, voor mij is "langzamer lopen" ontzettend veel moeite en het heeft lang geduurd voordat ik het onder de knie had. Nog steeds vind ik het rond uit kut om te doen. Sommige laagbegaafden kunnen trouwens ook gewoon regulier onderwijs volgen als ze er hard hun best op doen. Zo hard moeten veel hoogbegaafden ook werken om in het voor hun onzinnige onderwijs systeem successen te boeken.
Doen echt zwakbegaafden dat ja? Klaagtopics openen op internet? Lijkt mij dat de meeste echt zwakbegaafden nogal moeite hebben om überhaupt zelfstandig op het internet te komen. Denk dat het gezeik meer komt van de 'gemiddelde' mensen, die zeuren al over zoveel dingen dus dan mijden ze dat onderwerp ook niet.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar waarom zouden langzamere lopers dan een klaagtopic over snellere lopers openen of over ze klagen?
Overigens is intelligentie grootdeels aangeboren en snel lopen minder.
Even voor de duidelijkheid, met langzamere lopers doelde ik op normaal begaafden, niet op zwakbegaafden.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:54 schreef owl. het volgende:
[..]
Doen echt zwakbegaafden dat ja? Klaagtopics openen op internet? Lijkt mij dat de meeste echt zwakbegaafden nogal moeite hebben om überhaupt zelfstandig op het internet te komen. Denk dat het gezeik meer komt van de 'gemiddelde' mensen, die zeuren al over zoveel dingen dus dan mijden ze dat onderwerp ook niet.
Is dat zo? Volgens mij liggen sportieve vermogens ook vast in het DNA. Aan de sporter om deze volop te leren benutten, maar het zit er echt niet bij iedereen in hoor. Bedoelde dus met snel lopen eigenlijk vooral heel erg hard kunnen rennen, dat had ik beter zo kunnen zeggen misschien?
Maar het was dus vooral een simpele vergelijking om aan te geven hoe ik zwakbegaafden hier bedoelde, als mensen die echt niet harder/sneller/slimmer kunnen gaan/worden. En als het er écht niet in zit, dan vind ik het niet meer dan logisch dat die verwachtingen er niet zijn.
Iemand met een hoger IQ kan zich wel aanpassen naar beneden, of het leuk of makkelijk is is een tweede. Maar daardoor wel logischer dat het verwacht en gezegd wordt in mijn ogen.
Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, maar ik denk dat het dan meer ligt aan ander zaken en niet puur aan het hogere IQ. Want zoals ik al opmerkte denk ik niet dat psychologische/sociale problemen per definitie samenhangen met een hoger IQ, dus dat zie ik ook hier los van elkaar.
Een heel lang verhaal maar de conclusie is weer > afwijkend IQ naar boven moet zich aanpassen en afwijkend IQ naar onder kan dat niet. Zwakbegaafden (IQ van rond de 70) hebben een net zo grote afwijking als hoogbegaafden (IQ van rond de 130) maar omdat je slimmer bent gaat men er maar van uit dat je je makkelijker aanpastquote:Op woensdag 22 januari 2014 14:54 schreef owl. het volgende:
[..]
Moeilijk, maar wel mogelijk. En echt zwakbegaafden kunnen zich simpelweg niet aanpassen, dus denk dat jij niet alleen op hen doelde maar in het algemeen op mensen met een IQ onder gemiddeld maar niet echt beperkt? Want dan hebben we het sowieso al niet over dezelfde groep mensen, aangezien je het nu hebt over sommige laagbegaafden en die mensen bedoelde ik nou juist net niet met mijn (uiteraard simplistische) loop vergelijking.
Wat mij betreft is het dus een verschil tussen wel kunnen, zij het met (veel) moeite, en het gewoon helemaal niet kunnen om je aan te passen.
Er zijn wel mogelijkheden om sneller te gaan in het huidige schoolsysteem hoor, maar ook dat kost misschien moeite om zo'n manier te vinden. Of anders focus je je op kansen buiten dit systeem, kan allemaal best hoor, je moet het er alleen wel voor over hebben.
[..]
Doen echt zwakbegaafden dat ja? Klaagtopics openen op internet? Lijkt mij dat de meeste echt zwakbegaafden nogal moeite hebben om überhaupt zelfstandig op het internet te komen. Denk dat het gezeik meer komt van de 'gemiddelde' mensen, die zeuren al over zoveel dingen dus dan mijden ze dat onderwerp ook niet.
Is dat zo? Volgens mij liggen sportieve vermogens ook vast in het DNA. Aan de sporter om deze volop te leren benutten, maar het zit er echt niet bij iedereen in hoor. Bedoelde dus met snel lopen eigenlijk vooral heel erg hard kunnen rennen, dat had ik beter zo kunnen zeggen misschien?
Maar het was dus vooral een simpele vergelijking om aan te geven hoe ik zwakbegaafden hier bedoelde, als mensen die echt niet harder/sneller/slimmer kunnen gaan/worden. En als het er écht niet in zit, dan vind ik het niet meer dan logisch dat die verwachtingen er niet zijn.
Iemand met een hoger IQ kan zich wel aanpassen naar beneden, of het leuk of makkelijk is is een tweede. Maar daardoor wel logischer dat het verwacht en gezegd wordt in mijn ogen.
Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, maar ik denk dat het dan meer ligt aan ander zaken en niet puur aan het hogere IQ. Want zoals ik al opmerkte denk ik niet dat psychologische/sociale problemen per definitie samenhangen met een hoger IQ, dus dat zie ik ook hier los van elkaar.
Ik had het wel zwakbegaafden omdat degene die ik quote het zo stelde, maar ik gaf al aan dat wij daar waarschijnlijk al op iets verschillends doelden. Dat jij het niet over sporters had bedacht ik mij ook, daarom zei ik dus dat ik het duidelijker had kunnen zeggen. Dus even voor de duidelijkheid, ik had het puur over logica van verwachtingen die anderen van mensen hebben. Niet of het 'eerlijk' is om die verwachtingen te hebben.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, met langzamere lopers doelde ik op normaal begaafden, niet op zwakbegaafden.
En even voor de duidelijkheid, ik had het niet over sporters, maar over meer allerdaagse dingen zoals naast elkaar wandelen op weg naar de supermarkt.
En even voor de duidelijkheid, ik heb geen zin om me aan te passen aan iemand die slomer is in z'n hoofd. Dat verwachten mijn vrienden ook niet van me. Ik ga met mensen om waarbij ik mezelf kan zijn. Als er iemand is die van mij verwacht dat ik mezelf naar beneden ga halen, helaas, dan zijn wij niet compatible met elkaar. Jammer voor hem...minder jammer voor mij
Het is een keuze...1 optie is dat ik gewoon mezelf kan zijn. De 2e optie is dat ik iemand anders moet zijn en in ruil voor wat? Begrip van een persoon die ik verder niet belangrijk vind en zelfs helemaal niet ken? Dan is wmb de keus snel gemaaktquote:Op woensdag 22 januari 2014 15:08 schreef owl. het volgende:
[..]
Ik had het wel zwakbegaafden omdat degene die ik quote het zo stelde, maar ik gaf al aan dat wij daar waarschijnlijk al op iets verschillends doelden. Dat jij het niet over sporters had bedacht ik mij ook, daarom zei ik dus dat ik het duidelijker had kunnen zeggen. Dus even voor de duidelijkheid, ik had het puur over logica van verwachtingen die anderen van mensen hebben. Niet of het 'eerlijk' is om die verwachtingen te hebben.
Dat is juist onderdeel van mijn laatste punt, je hóeft je als hoogbegaafd persoon helemaal niet altijd maar aan te passen als je dat niet wil, maar ik vind dus dat je niet raar op moet kijken als anderen die verwachtingen wel van je kunnen hebben. Want er zit nou eenmaal een bepaalde gedachtegang achter die niet geheel onlogisch is verder. Aan jou dan de keuze of je je daar wat van aantrekt, jij doet dat dus niet en dat is helemaal prima. Maar dat is ook juist het mooie ervan, jij hebt die keuze namelijk wel.
Sommige hoogbegaafden hebben die keuze niet dat is mijn hele punt. Net als sommige mensen met een extreem laag IQ toch een vmbo diploma weten te halen zo weten ook sommige hoogbegaafden zich aan te passen aan het voor hun onlogische onderwijssysteem. Maar ook genoeg eindigen zonder diploma omdat het ze simpelweg niet lukt zich aan te passen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:08 schreef owl. het volgende:
[..]
Ik had het wel zwakbegaafden omdat degene die ik quote het zo stelde, maar ik gaf al aan dat wij daar waarschijnlijk al op iets verschillends doelden. Dat jij het niet over sporters had bedacht ik mij ook, daarom zei ik dus dat ik het duidelijker had kunnen zeggen. Dus even voor de duidelijkheid, ik had het puur over logica van verwachtingen die anderen van mensen hebben. Niet of het 'eerlijk' is om die verwachtingen te hebben.
Dat is juist onderdeel van mijn laatste punt, je hóeft je als hoogbegaafd persoon helemaal niet altijd maar aan te passen als je dat niet wil, maar ik vind dus dat je niet raar op moet kijken als anderen die verwachtingen wel van je kunnen hebben. Want er zit nou eenmaal een bepaalde gedachtegang achter die niet geheel onlogisch is verder. Aan jou dan de keuze of je je daar wat van aantrekt, jij doet dat dus niet en dat is helemaal prima. Maar dat is ook juist het mooie ervan, jij hebt die keuze namelijk wel.
Nogmaals, ik zeg nergens dat het makkelijk is om je als hoogbegaafden aan te passen en ook zeker niet dat je het móet doen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:08 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Een heel lang verhaal maar de conclusie is weer > afwijkend IQ naar boven moet zich aanpassen en afwijkend IQ naar onder kan dat niet. Zwakbegaafden (IQ van rond de 70) hebben een net zo grote afwijking als hoogbegaafden (IQ van rond de 130) maar omdat je slimmer bent gaat men er maar van uit dat je je makkelijker aanpastOok als je naar bijv mensen met down kijkt (laten we uitgaan van iemand met downsyndroom met een IQ van 40) in vergelijking met iemand met een extreem hoog IQ (160 bijv) is de afwijking ongeveer even groot. Waarom denken mensen dan nog steeds dat puur omdat de afwijking naar "boven" is dat die laatste mensen het makkelijker hebben?
Ja.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:11 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het is een keuze...1 optie is dat ik gewoon mezelf kan zijn. De 2e optie is dat ik iemand anders moet zijn en in ruil voor wat? Begrip van een persoon die ik verder niet belangrijk vind en zelfs helemaal niet ken? Dan is wmb de keus snel gemaakt
En naar mijn idee is dat niet op te hangen aan alleen maar een hoog IQ, in mijn ogen spelen er dan meer zaken mee waardoor het 'mis' gaat. Dus dan is de keuze er misschien niet, maar niet puur omdat die mensen een hoog IQ hebben maar juist omdat anderen zaken hen ook tegenwerken.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:13 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Sommige hoogbegaafden hebben die keuze niet dat is mijn hele punt. Net als sommige mensen met een extreem laag IQ toch een vmbo diploma weten te halen zo weten ook sommige hoogbegaafden zich aan te passen aan het voor hun onlogische onderwijssysteem. Maar ook genoeg eindigen zonder diploma omdat het ze simpelweg niet lukt zich aan te passen.
Jij vindt het logisch dat mensen meer verwachten van iemand met een IQ afwijking naar boven. Ik vind dat een van de meest onlogische gedachten die je kan hebben. Verwacht jij ook dat iemand die met 3 benen geboren word zich beter kan voortbewegen dan iemand met 1?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:13 schreef owl. het volgende:
[..]
Nogmaals, ik zeg nergens dat het makkelijk is om je als hoogbegaafden aan te passen en ook zeker niet dat je het móet doen.
En waarom mensen dat denken heb ik je net uitgelegd, daarmee was ik die redenatie niet aan het goedpraten maar gaf ik juist aan dat ik wel snap dat mensen zo denken omdat het nou eenmaal zo werkt in hun ogen. Mijn kanttekening was juist dat het een ander verhaal is om het ook echt constant van iemand te verlangen, ongeacht of je het ook van anderen verlangt, maar dat je je daar in theorie dus van kan onttrekken omdat jij wel die keuze kan maken.
Daarom benoemde ik ook maar dat ik met zwakbegaafden dus letterlijk bedoel degene die écht niet 'beter' kunnen, dus mijn tweedeling is al niet hetzelfde als de jouwe hierin.
Dus nee, eigenlijk is dat helemaal niet mijn conclusie.
Waarom is voor jou een extreem laag IQ een afwijking opzich maar een extreem hoog IQ niet? Zie je echt niet hoe krom dat is?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:15 schreef owl. het volgende:
[..]
En naar mijn idee is dat niet op te hangen aan alleen maar een hoog IQ, in mijn ogen spelen er dan meer zaken mee waardoor het 'mis' gaat. Dus dan is de keuze er misschien niet, maar niet puur omdat die mensen een hoog IQ hebben maar juist omdat anderen zaken hen ook tegenwerken.
Zaken die niet alle mensen met een hoog IQ tegenwerken.
Nee natuurlijk niet, nu trek je mijn voorbeeld in het extreme om een antwoord in jouw straatje uit te lokken.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:17 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Jij vindt het logisch dat mensen meer verwachten van iemand met een IQ afwijking naar boven. Ik vind dat een van de meest onlogische gedachten die je kan hebben. Verwacht jij ook dat iemand die met 3 benen geboren word zich beter kan voortbewegen dan iemand met 1?
Nee, maar die kan in elk geval langer blijven staan. Hoe je het ook wendt of keert, om maatschappelijk bij te blijven hebben hoogbegaafden beduidend minder problemen. Wellicht is het onderwijs niet helemaal naar wens, maar ze hebben geen hulp nodig om op eigen benen te staan omdat ze slecht kunnen lezen, gevolgen niet kunnen overzien of omdat ze geen normale baan kunnen uitvoeren.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:17 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Jij vindt het logisch dat mensen meer verwachten van iemand met een IQ afwijking naar boven. Ik vind dat een van de meest onlogische gedachten die je kan hebben. Verwacht jij ook dat iemand die met 3 benen geboren word zich beter kan voortbewegen dan iemand met 1?
Je hebt niks aan sterkere en ontwikkelde benen als er alleen maar hardlooplessen en wedstrijden worden gegeven voor mensen met 1 been.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:22 schreef owl. het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, nu trek je mijn voorbeeld in het extreme om een antwoord in jouw straatje uit te lokken.
Wel vind ik het logisch dat iemand met sterkere, beter ontwikkelde benen zich beter voort kan bewegen dan iemand met maar één been. Of tenminste, dat mensen dat van die persoon zullen verwachten, of het ook echt logisch is voor die persoon zelf hangt dan ook weer van andere zaken af (bijv. lichaamsgewicht, uithoudingsvermogen, gezondheid etc.)
Maar nee, in zo'n geval vind ik het niet heel raar dat er bij veel mensen die niet altijd verder kijken dan hun neus lang is (heel menselijk en niet raar, vooral als je een gemiddeld IQ hebt) een bepaalde verwachting is dat die persoon ook sneller kan lopen.
Je begrijpt mij niet helemaal heb ik het idee.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:18 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Waarom is voor jou een extreem laag IQ een afwijking opzich maar een extreem hoog IQ niet? Zie je echt niet hoe krom dat is?
Wat nergens op slaat in vergelijking met hoogbegaafden tussen de normalen, want dan zou het zo zijn dat die wedstrijden en hardlooplessen er zijn voor mensen met twee benen, het gemiddelde.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:24 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Je hebt niks aan sterkere en ontwikkelde benen als er alleen maar hardlooplessen en wedstrijden worden gegeven voor mensen met 1 been.
Dit.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:22 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, maar die kan in elk geval langer blijven staan. Hoe je het ook wendt of keert, om maatschappelijk bij te blijven hebben hoogbegaafden beduidend minder problemen. Wellicht is het onderwijs niet helemaal naar wens, maar ze hebben geen hulp nodig om op eigen benen te staan omdat ze slecht kunnen lezen, gevolgen niet kunnen overzien of omdat ze geen normale baan kunnen uitvoeren.
Kan de begeleiding voor hoogbegaafden beter? Misschien. Maar wat nu precies hoogbegaafd is, is nu eenmaal lastiger te constateren dan wanneer iemand zwakbegaafd is. Dat jij vindt dat debielen maar een stapje harder moeten lopen voor elk stapje dat jij langzamer moet lopen is natuurlijk net zo krom.
En dit.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:26 schreef ssebass het volgende:
"Talent only gets you so far" Zie de intelligentie als een talent, zonder hard werken heb je er weinig aan.
Al stoor mij wel aan mensen die beweren bijzonder intelligent te zijn, maar in de meeste dingen hebben gefaald. Altijd het excuus dat het door luiheid komt, maar het wel hadden gekund. Buiten het feit dat het je niet is gelukt om wat voor reden ook, betwijfel ik of ze het met werken wel hadden gehaald.
Hoe je het ook wendt of keert de maatschappelijke problemen van hoogbegaafden worden zwaar onderschat. Alleen omdat je er amper iets over hoort betekent niet dat er geen beerputten vol liggen ermee. Maargoed ik voer deze discussie al een paar jaar en daarvoor mijn moeder voor mij.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:22 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, maar die kan in elk geval langer blijven staan. Hoe je het ook wendt of keert, om maatschappelijk bij te blijven hebben hoogbegaafden beduidend minder problemen. Wellicht is het onderwijs niet helemaal naar wens, maar ze hebben geen hulp nodig om op eigen benen te staan omdat ze slecht kunnen lezen, gevolgen niet kunnen overzien of omdat ze geen normale baan kunnen uitvoeren.
Kan de begeleiding voor hoogbegaafden beter? Misschien. Maar wat nu precies hoogbegaafd is, is nu eenmaal lastiger te constateren dan wanneer iemand zwakbegaafd is. Dat jij vindt dat debielen maar een stapje harder moeten lopen voor elk stapje dat jij langzamer moet lopen is natuurlijk net zo krom.
In een ideale maatschappij misschien, in deze bedoeld voor de gemiddelde persoon zijn allebei die afwijkingen even negatief.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:25 schreef owl. het volgende:
[..]
Je begrijpt mij niet helemaal heb ik het idee.
Beide zijn afwijkingen van het gemiddelde, alleen de een een negatieve en de ander een positieve. Puur naar IQ gekeken dus. Als de top van je cognitieve functies vrij laag ingeschaald is, dan verwacht ik ook niet dat er veel in zit, maar als die top erg hoog ligt dan is er in potentie meer mogelijk. Maar ik persoonlijk ga er dus niet vanuit dat het ook waar gemaakt moet worden, ik snap enkel en alleen wel dat het zo gezien wordt in het algemeen.
Natuurlijk vind jij dat het zwaar onderschat wordt, want jij hebt er zeer veel last van ondervonden.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:28 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Hoe je het ook wendt of keert de maatschappelijke problemen van hoogbegaafden worden zwaar onderschat. Alleen omdat je er amper iets over hoort betekent niet dat er geen beerputten vol liggen ermee. Maargoed ik voer deze discussie al een paar jaar en daarvoor mijn moeder voor mij.
En dat laatste stukje is gewoon niet waar, ik zeg nergens dat zwakbegaafden maar harder moeten werken jij bent het juist die zegt dat hoogbegaafden dat maar moeten omdat men heeft bedacht dat het voor hun makkelijker zou zijn.
Ik ben het er dus niet mee eens dat een hoog IQ een negatief iets is, maar dat heb ik nu al een aantal keer gezegd.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:29 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
In een ideale maatschappij misschien, in deze bedoeld voor de gemiddelde persoon zijn allebei die afwijkingen even negatief.
Dan slaat het hele voorbeeld nergens op want iemand die hoogbegaafd is heeft geen "gespierdere benen" maar eerder een heel ander soort "benen".quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:26 schreef owl. het volgende:
[..]
Wat nergens op slaat in vergelijking met hoogbegaafden tussen de normalen, want dan zou het zo zijn dat die wedstrijden en hardlooplessen er zijn voor mensen met twee benen, het gemiddelde.
Het hebben van één been sloeg namelijk op zwakbegaafden, en zwakbegaafden zijn niet de maatstaf in onze maatschappij zoals je nu suggereert.
Nogmaals, dat vind jij omdat jij alleen het negatieve lijkt te willen zien, maar dat staat helemaal niet zo vast. Oh en dat één been voorbeeld kwam van jou af, remember?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:31 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Dan slaat het hele voorbeeld nergens op want iemand die hoogbegaafd is heeft geen "gespierdere benen" maar eerder een heel ander soort "benen".
Zat mensen met een gemiddeld IQ die ook falen, ik maak daar eigenlijk geen onderscheid in.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:26 schreef ssebass het volgende:
"Talent only gets you so far" Zie de intelligentie als een talent, zonder hard werken heb je er weinig aan.
Al stoor mij wel aan mensen die beweren bijzonder intelligent te zijn, maar in de meeste dingen hebben gefaald. Altijd het excuus dat het door luiheid komt, maar het wel hadden gekund. Buiten het feit dat het je niet is gelukt om wat voor reden ook, betwijfel ik of ze het met werken wel hadden gehaald.
En daar zit het hele probleem, je weet er niks vanaf! Google eens voor de lol "hoogbegaafd problemen" je vindt waarschijnlijk fora's vol. In de verening waar ik bij zat kwamen honderden ouders en kinderen vanuit heel Nederland bij een om hij problemen te delen, sommige al lang ten einde raad. "Ik denk dat een hoog IQ voor weinig problemen zorgt" en zie daar je fout, je weet niet, je denkt.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:30 schreef owl. het volgende:
[..]
Natuurlijk vind jij dat het zwaar onderschat wordt, want jij hebt er zeer veel last van ondervonden.
Vraag is natuurlijk of het echt sowieso zo erg is, ik denk dus niet dat een hoog IQ op zich voor zoveel problemen zorgt nee.
Misschien je wat minder in zulke discussies mengen en gewoon aan jezelf denken, uitvogelen wat voor jou wel werkt en je wat minder aantrekken wat de 'maatschappij' van je verwacht omdat je ooit een stempeltje kreeg.
Hoogbegaafdheid is heel nuttig, aangezien je dingen gewoon sneller begrijpt. De negatieve aspecten die mensen vaak noemen heeft te maken met andere zaken, die al dan niet los staan van hoogbegaafdheid zelf. Bijvoorbeeld autisme, of gebrekkige sociale capaciteiten. Hoogbegaafd betekent niet autist en autist betekent niet hoogbegaafd. Opscheppen over hoogbegaafdheid is compleet nutteloos als je er niets mee kan. Overigens opscheppen over wat dan ook maakt je niet bijzonder sympathiek. Zeker niet over dingen waar men weinig invloed op kan uitoefenen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:31 schreef owl. het volgende:
[..]
Ik ben het er dus niet mee eens dat een hoog IQ een negatief iets is, maar dat heb ik nu al een aantal keer gezegd.
Ik begon over het been om mensen met een extreem laag IQ (1 been) te vergelijken met mensen met een extreem hoog IQ (3 benen). Jij kwam later met extra gespierde benen (mensen met een hoog IQ) VS mensen met normale benen (mensen met een normaal IQ). Dat voorbeeld gaat nergens over omdat benen getraind kunnen worden om gespierder te worden terwijl je je IQ niet kan veranderen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:33 schreef owl. het volgende:
[..]
Nogmaals, dat vind jij omdat jij alleen het negatieve lijkt te willen zien, maar dat staat helemaal niet zo vast. Oh en dat één been voorbeeld kwam van jou af, remember?
Mijn ervaring is dat hoogbegaafden normaalgesproken er ook nooit over opscheppen dus ik zie het probleem niet zoquote:Op woensdag 22 januari 2014 15:37 schreef ssebass het volgende:
[..]
Hoogbegaafdheid is heel nuttig, aangezien je dingen gewoon sneller begrijpt. De negatieve aspecten die mensen vaak noemen heeft te maken met andere zaken, die al dan niet los staan van hoogbegaafdheid zelf. Bijvoorbeeld autisme, of gebrekkige sociale capaciteiten. Hoogbegaafd betekent niet autist en autist betekent niet hoogbegaafd. Opscheppen over hoogbegaafdheid is compleet nutteloos als je er niets mee kan. Overigens opscheppen over wat dan ook maakt je niet bijzonder sympathiek. Zeker niet over dingen waar men weinig invloed op kan uitoefenen.
Dan loop je nog niet lang genoeg mee op fokquote:Op woensdag 22 januari 2014 15:34 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zat mensen met een gemiddeld IQ die ook falen, ik maak daar eigenlijk geen onderscheid in.
Overigens merk ikzelf niet echt dat mensen met een hoog IQ de neiging hebben zoals jij die beschrijft.
In elke IQ laag zitten wel rotzakken, maar om vanwege de HB rotzakken, gelijk alle HB over 1 kam te scheren, is natuurlijk best wel dom
Laten we het zo zeggen, ik heb zelf de ervaring dat mijn hoge IQ mij verder niet belemmerd en een aantal vrienden/vriendinnen hebben hetzelfde. We kunnen prima onze weg vinden in deze maatschappij, maar wel op voorwaarde dat wij ook wel eens onze eigen gang kunnen gaan. Dat doen wij dan ook, misschien dat dat scheelt?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:35 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
En daar zit het hele probleem, je weet er niks vanaf! Google eens voor de lol "hoogbegaafd problemen" je vindt waarschijnlijk fora's vol. In de verening waar ik bij zat kwamen honderden ouders en kinderen vanuit heel Nederland bij een om hij problemen te delen, sommige al lang ten einde raad. "Ik denk dat een hoog IQ voor weinig problemen zorgt" en zie daar je fout, je weet niet, je denkt.
Hier valt natuurlijk geen discussie over te voeren. Als je stampvoetend gaat beweren dat mensen je niet begrijpen omdat ze niet hoogbegaafd zijn dan kan ik je aanraden dit topic te verlaten en te gaan mokken in een hoekje. Kan je bij alle andere mensen gaan zitten die zich graag een slachtofferrol aanmeten op basis van genetische aandoeningen/afwijkingen. Schiet je erg veel mee op.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:35 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
En daar zit het hele probleem, je weet er niks vanaf! Google eens voor de lol "hoogbegaafd problemen" je vindt waarschijnlijk fora's vol. In de verening waar ik bij zat kwamen honderden ouders en kinderen vanuit heel Nederland bij een om hij problemen te delen, sommige al lang ten einde raad. "Ik denk dat een hoog IQ voor weinig problemen zorgt" en zie daar je fout, je weet niet, je denkt.
Ja precies, dat denk ik dus juist. Maar het wordt in mijn ogen veel te vaak wel aan elkaar gelinkt en daar zie ik meer een probleem in.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:37 schreef ssebass het volgende:
[..]
Hoogbegaafdheid is heel nuttig, aangezien je dingen gewoon sneller begrijpt. De negatieve aspecten die mensen vaak noemen heeft te maken met andere zaken, die al dan niet los staan van hoogbegaafdheid zelf. Bijvoorbeeld autisme, of gebrekkige sociale capaciteiten. Hoogbegaafd betekent niet autist en autist betekent niet hoogbegaafd. Opscheppen over hoogbegaafdheid is compleet nutteloos als je er niets mee kan. Overigens opscheppen over wat dan ook maakt je niet bijzonder sympathiek. Zeker niet over dingen waar men weinig invloed op kan uitoefenen.
Fok =/ de wereldquote:Op woensdag 22 januari 2014 15:39 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dan loop je nog niet lang genoeg mee op fok![]()
IQ heeft ook niet bijzonder veel te maken met karakter nee.
Maar dat is het hem nou net, je kan wél invloed uitoefenen op je IQ score. Daarom vond ik dat een betere vergelijking als het dan toch perse tegenover iemand met één been moest staan. Drie benen voor iemand met een hoog IQ slaat juist nergens op.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:38 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Ik begon over het been om mensen met een extreem laag IQ (1 been) te vergelijken met mensen met een extreem hoog IQ (3 benen). Jij kwam later met extra gespierde benen (mensen met een hoog IQ) VS mensen met normale benen (mensen met een normaal IQ). Dat voorbeeld gaat nergens over omdat benen getraind kunnen worden om gespierder te worden terwijl je je IQ niet kan veranderen.
Jij bent degene die steeds zegt dat een hoog IQ alleen positief is. Ik weet uit ervaringen van mijzelf en anderen dat dit vaak niet opgaat. En nee dan heb ik het niet over andere aandoeningen maar puur over een hoog IQ.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:39 schreef owl. het volgende:
[..]
Laten we het zo zeggen, ik heb zelf de ervaring dat mijn hoge IQ mij verder niet belemmerd en een aantal vrienden/vriendinnen hebben hetzelfde. We kunnen prima onze weg vinden in deze maatschappij, maar wel op voorwaarde dat wij ook wel eens onze eigen gang kunnen gaan. Dat doen wij dan ook, misschien dat dat scheelt?
Ik weet dondersgoed dat er mensen met een hoog IQ zijn die wél problemen hebben, mijn broertje is er daar één van, maar in mijn ogen is dit niet puur te wijten aan het hoge IQ zoals vaak wel gedaan wordt. Daar zit wat mij betreft de crux.
Maar goed ik gaf steeds al aan dat het mijn meningen en interpretaties zijn, maar ik geef ook aan waarop die baseer alleen lijk jij over die uitleg heen te lezen, je hoeft het er van mij ook niet mee eens te zijn maar je hoeft mij daarom niet weg te gaan zetten als iemand die er niets van snapt/weet/wil begrijpen.
quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:40 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Hier valt natuurlijk geen discussie over te voeren. Als je stampvoetend gaat beweren dat mensen je niet begrijpen omdat ze niet hoogbegaafd zijn dan kan ik je aanraden dit topic te verlaten en te gaan mokken in een hoekje. Kan je bij alle andere mensen gaan zitten die zich graag een slachtofferrol aanmeten op basis van genetische aandoeningen/afwijkingen. Schiet je erg veel mee op.
Ik waag het probleem van hoogbegaafden in twijfel te trekken. We hebben namelijk ook forums vol met ouders en kinderen die zich beklagen over de problemen die ADHD'ers hebben. En we weten allemaal dat de problemen die ze werkelijk ervaren misschien vooral ingegeven zijn door de modegrill dat ADHD is, en dat sommige gedragsproblemen van voorbijgaande aard zouden zijn, als de ouders hun kinderen eens niet zo wijs zouden maken dat ze zo verdomde bijzonder zijn er daarom niet mee kunnen komen.
Klopt maar buiten fok hoorde ik het ook vaak. Kwam vaak naar boven als studie of werk werd besproken, door mensen die naar hun idee onder hun eigen niveau hebben gepresteerd.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:40 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Fok =/ de wereld
En hoe lang zou je dan al op fok hebben moeten rondgelopen hebben om het wel te merken? Waar ligt wat jou betreft die grens?
Oh dus omdat sommige aandoeningen volgens jou onder het kopje modegrillen vallen verzin ik mijn (en anderen hun) problemen maarquote:Op woensdag 22 januari 2014 15:40 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Hier valt natuurlijk geen discussie over te voeren. Als je stampvoetend gaat beweren dat mensen je niet begrijpen omdat ze niet hoogbegaafd zijn dan kan ik je aanraden dit topic te verlaten en te gaan mokken in een hoekje. Kan je bij alle andere mensen gaan zitten die zich graag een slachtofferrol aanmeten op basis van genetische aandoeningen/afwijkingen. Schiet je erg veel mee op.
Ik waag het probleem van hoogbegaafden in twijfel te trekken. We hebben namelijk ook forums vol met ouders en kinderen die zich beklagen over de problemen die ADHD'ers hebben. En we weten allemaal dat de problemen die ze werkelijk ervaren misschien vooral ingegeven zijn door de modegrill dat ADHD is, en dat sommige gedragsproblemen van voorbijgaande aard zouden zijn, als de ouders hun kinderen eens niet zo wijs zouden maken dat ze zo verdomde bijzonder zijn er daarom niet mee kunnen komen.
Een hoog IQ is bijzonder positief. Het lagere IQ van anderen is negatief. Dat is een hele andere opvatting.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:42 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Jij bent degene die steeds zegt dat een hoog IQ alleen positief is. Ik weet uit ervaringen van mijzelf en anderen dat dit vaak niet opgaat. En nee dan heb ik het niet over andere aandoeningen maar puur over een hoog IQ.
Dus in dit topic zou ik dergelijke reacties ook hebben moeten kunnen zien? Zou jij er 1tje voor me willen quoten?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:44 schreef ssebass het volgende:
[..]
Klopt maar buiten fok hoorde ik het ook vaak. Kwam vaak naar boven als studie of werk werd besproken, door mensen die naar hun idee onder hun eigen niveau hebben gepresteerd.
Ik loop gewoon al te lang op fok dat wanneer ik dit soort topics zie, meteen al de reacties voor mij zie. Dus waar die grens ligt weet ik niet, dat ik hem heb overschreden wel
Natuurlijk zeg ik dat, dat is dan ook wat ik vind. Puur en alleen naar IQ gekeken dus, ja dat vind ik positief. En in mijn mening zijn het andere aandoeningen die het naar iets negatiefs kunnen draaien, er wordt teveel opgehangen aan hoogbegaafdheid naar mijn mening, zaken die je los moet zien en zowel apart als in samenhang kan proberen op te lossen, maar die niet inherent zijn aan een hoog IQ.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:42 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Jij bent degene die steeds zegt dat een hoog IQ alleen positief is. Ik weet uit ervaringen van mijzelf en anderen dat dit vaak niet opgaat. En nee dan heb ik het niet over andere aandoeningen maar puur over een hoog IQ.
Dan stel jij je mening dus boven de ervaring van andere mensen en heeft deze discussie geen zin meer.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:45 schreef owl. het volgende:
[..]
Natuurlijk zeg ik dat, dat is dan ook wat ik vind. Puur en alleen naar IQ gekeken dus, ja dat vind ik positief. En in mijn mening zijn het andere aandoeningen die het naar iets negatiefs kunnen draaien, er wordt teveel opgehangen aan hoogbegaafdheid naar mijn mening, zaken die je los moet zien en zowel apart als in samenhang kan proberen op te lossen, maar die niet inherent zijn aan een hoog IQ.
En jij wil niet aan het idee dat die negatieve kanten dus juist wel eens die stoornissen kunnen zijn, en niet inherent zijn aan een hoog IQ. Maar waarom is het in jouw geval wel anders en zet je ons dan maar weg als zij die het niet willen begrijpen? Dat kunnen wij dan ook van jou vinden.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:45 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Oh dus omdat sommige aandoeningen volgens jou onder het kopje modegrillen vallen verzin ik mijn (en anderen hun) problemen maarIk stop met deze discussie want ik kom geen stap verder als mensen niet af willen van hun idee dat er geen negatieve kanten zitten aan een hoog IQ (buiten stoornissen om),
Nou dan heb je nu toch al twee personen die het alleen als positief ondervinden. Owl en ik.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:42 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Waar doe jij iets anders dan?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:46 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Dan stel jij je mening dus boven de ervaring van andere mensen en heeft deze discussie geen zin meer.
Ik spreek uit ervaring. Mij is dat label ook opgeplakt. Maar dat zal je wel niet geloven, omdat ik na mijn basisschool/brugklasjaren geen problemen meer heb ondervonden.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:45 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Oh dus omdat sommige aandoeningen volgens jou onder het kopje modegrillen vallen verzin ik mijn (en anderen hun) problemen maarIk stop met deze discussie want ik kom geen stap verder als mensen niet af willen van hun idee dat er geen negatieve kanten zitten aan een hoog IQ (buiten stoornissen om),
Omdat ik mensen ken zonder stoornissen (myself included) die wel last hebben van hun hoge IQ.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:46 schreef owl. het volgende:
[..]
En jij wil niet aan het idee dat die negatieve kanten dus juist wel eens die stoornissen kunnen zijn, en niet inherent zijn aan een hoog IQ. Maar waarom is het in jouw geval wel anders en zet je ons dan maar weg als zij die het niet willen begrijpen? Dat kunnen wij dan ook van jou vinden.
Dat zijn er dus nu al drie: Owl, Mystikvm en ikquote:Op woensdag 22 januari 2014 15:47 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik spreek uit ervaring. Mij is dat label ook opgeplakt. Maar dat zal je wel niet geloven, omdat ik na mijn basisschool/brugklasjaren geen problemen meer heb ondervonden.
Nou heb ik niet de hele thread teruggelezen, maar welke problemen ervaar jij zoal, die uitsluitend aan je hoge IQ toe te schrijven zijn?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:47 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Omdat ik mensen ken zonder stoornissen (myself included) die wel last hebben van hun hoge IQ.
Dat zeg jij, maar ik denk dus dat er te snel is afgedaan met het labeltje hoogbegaafd in de negatieve zin, terwijl er best verder gekeken had kunnen worden naar waar jij en die anderen tegenaan lopen en daar een oplossing of iets dergelijks voor te vinden. Misschien zijn het ook niet letterlijk stoornissen, maar ze zijn dus blijkbaar wel belemmerend genoeg dat jij er last van ondervind.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:47 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Omdat ik mensen ken zonder stoornissen (myself included) die wel last hebben van hun hoge IQ.
Misschien moet je dan het onderdeel "zonder stoornissen" even herevalueren.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:47 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Dus omdat jou een label is opgeplakt wat niet klopte is het bij iedereen een mode grill? Omdat jij geen problemen meer ondervind moeten andere mensen wel een stoornis hebben?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:47 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik spreek uit ervaring. Mij is dat label ook opgeplakt. Maar dat zal je wel niet geloven, omdat ik na mijn basisschool/brugklasjaren geen problemen meer heb ondervonden.
Naast een IQ test heeft iedereen die ik ken ook een uitgebreid persoonlijkheids onderzoek gehad en meerdere psychologen/psychiaters gesproken.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:49 schreef owl. het volgende:
[..]
Dat zeg jij, maar ik denk dus dat er te snel is afgedaan met het labeltje hoogbegaafd in de negatieve zin, terwijl er best verder gekeken had kunnen worden naar waar jij en die anderen tegenaan lopen en daar een oplossing of iets dergelijks voor te vinden.
Je doet alweer zelf precies hetzelfde, en waarom klopte zijn label niet? Ik geloof meteen dat hij nog steeds een hoog IQ heeft, maar omdat hij er geen last meer van heeft is zijn IQ niet opeens 100 geworden.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:49 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Dus omdat jou een label is opgeplakt wat niet klopte is het bij iedereen een mode grill? Omdat jij geen problemen meer ondervind moeten andere mensen wel een stoornis hebben?
Ik zeg niet dat je een stoornis hebt. Wellicht zijn de problemen die jij zegt te ondervinden wel helemaal geen grote problemen en heb je ze groot gemaakt. En wie zegt dat mijn labeltje niet heeft geklopt? Omdat ik geen problemen zeg te hebben?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:49 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Dus omdat jou een label is opgeplakt wat niet klopte is het bij iedereen een mode grill? Omdat jij geen problemen meer ondervind moeten andere mensen wel een stoornis hebben?
En die psychologen/psychiaters zijn alwetend/perfect?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:51 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Naast een IQ test heeft iedereen die ik ken ook een uitgebreid persoonlijkheids onderzoek gehad en meerdere psychologen/psychiaters gesproken.
Ga je nu mensen een stoornis aanpraten omdat hun problemen niet kloppen met jouw mening?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:49 schreef ssebass het volgende:
[..]
Misschien moet je dan het onderdeel "zonder stoornissen" even herevalueren.
Ga jij nu alle stoornissen ontkennen omdat je alleen hoogbegaafdheid een acceptabele verklaring vindt voor jouw problemen?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:51 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Ga je nu mensen een stoornis aanpraten omdat hun problemen niet kloppen met jouw mening?
Precies. Zonder al te veel moeite kan je vernietigende rapporten vinden over conclusies die met name in de jaren '90 en begin deze eeuw getrokken zijn over het mentale welzijn van kinderen. Dat wil niet zeggen dat elke diagnose verkeerd is, maar dat er wel geblunderd is.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:51 schreef owl. het volgende:
[..]
En die psychologen/psychiaters zijn alwetend/perfect?
Waar is de oneerlijkheid in deze? Ik vind het openhartig overkomen, dat je erkent dat je iets niet begrijpt.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:38 schreef Operc het volgende:
En deze eigenlijk ook niet als ik eerlijk ben.
Intelligentie kan men voor het goede of slechte gebruiken. Maar de sterkste zal altijd voor het goede kiezen of het sterkste blijf steeds weer terug te keren. Ook al lijkt een waarheid soms niet bijster intelligent.quote:Hoe is dat gerelateerd aan mijn opmerking dat enkel heel intelligent zijn niet betekent dat je de sterkste bent zoals jij stelde?
Hier wil ik mij bij aansluiten. Voor alle hoogbegaafden met problemen zijn er net zoveel die prima functioneren. Ik denk dat de oplossing vooral bij jezelf ligt, en niet bij de maatschappij.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:56 schreef owl. het volgende:
Kijk, van mij mag je best star zijn in jouw idee dat jouw problemen enkel en alleen komen doordat je hoogbegaafd bent. Maar misschien helpt het jou uiteindelijk wel als je jouw problemen individueel probeert aan te pakken of misschien zelfs te omzeilen even los van het labeltje wat er ooit aangehangen is. Je klinkt best bitter namelijk, lijkt mij niet nodig.
En tsja, soms is het leven oneerlijk dus misschien ga je er helemaal niet uitkomen, maar ook mensen zonder een hoog IQ hebben daar wel eens last van hoor.
Je beantwoord mijn vragen niet. Hoe maakt hoogbegaafd zijn je de sterkste? Waarom denk je dat intelligentie alle andere eigenschappen teniet doet in de kwalificering 'sterkste'?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:54 schreef loop het volgende:
[..]
Waar is de oneerlijkheid in deze? Ik vind het openhartig overkomen, dat je erkent dat je iets niet begrijpt.
[..]
Intelligentie kan men voor het goede of slechte gebruiken. Maar de sterkste zal altijd voor het goede kiezen of het sterkste blijf steeds weer terug te keren. Ook al lijkt een waarheid soms niet bijster intelligent.
Ik beweer zelf niets over mijn intelligentie want uiteindelijk bewijst iets zich in de praktijk wel.
Ik reageerde op het labelen, iemand die hoogbegaafd is zou zich moeten kunnen aanpassen zodra zoiets duidelijk is voor die persoon. Zo iemand zou zelfs meerdere sociale talen moeten kunnen leren spreken, beter weten welke expressie in welke situatie naast het begrijpen van dingen. Maar voor ADHD, autisme en andere psychische aandoeningen vind ik dat anders.quote:Op woensdag 22 januari 2014 16:45 schreef Operc het volgende:
[..]
Je gaat ook geen moeite meer doen om het uit te leggen dus? Oke, helder.
Waarom is dat anders? En waarom verwacht je van iemand die hoogbegaafd is dat aanpassingsvermogen?quote:Op woensdag 22 januari 2014 16:57 schreef loop het volgende:
[..]
Ik reageerde op het labelen, iemand die hoogbegaafd is zou zich moeten kunnen aanpassen zodra zoiets duidelijk is voor die persoon. Zo iemand zou zelfs meerdere sociale talen moeten kunnen leren spreken, beter weten welke expressie in welke situatie naast het begrijpen van dingen. Maar voor ADHD, autisme en andere psychische aandoeningen vind ik dat anders.
Het is heel simpel, als iemand je uitleg niet begrijpt, leg je het niet duidelijk genoeg uit. (Daar mag je mij natuurlijk ook aan houden overigens.) Als er vervolgens wordt gevraagd om verduidelijking en de enige reactie is: 'Sorry dan niet.', dan kom je natuurlijk geen steek verder op een discussieforum, dat begrijp jij ook wel.quote:Jij zou ook meer moeite moeten kunnen doen om na te denken over mijn punt trouwens of tijd besteden.
ja, natuurlijk is dat enigszins overdreven.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:38 schreef TC03 het volgende:
[..]
Geloof hier helemaal niks van, weet vrij zeker dat je sterk overdrijft of dingen verzint. Slaat gewoon nergens op dat iemand die slim is moeilijk gaat doen over simpele dingen.
quote:Op woensdag 22 januari 2014 11:28 schreef Operc het volgende:
Voor mij is hoogbegaafd zijn hetzelfde als ADHD hebben, een vorm van autisme hebben of dyslectisch zijn, namelijk een label om aan te duiden waarom je 'anders' bent dan anderen.
Echter, al deze labels worden te pas en te onpas gebruikt als excuus waarom iemand iets sociaal onwenselijks doet. (Hoogbegaafd: Nee, hij is niet sociaal zwak, hij is hoogbegaafd, zijn vriendjes snappen hem gewoon niet/ADHD: Hij kan er ook niets aan doen dat hij druk is/Autisme: Hij werkt anders, daar moet de omgeving maar rekening mee houden/dyslectisch, ja hij kan er ook niets aan kan doen dat hij niet kan spellen.)
Daar zit wat mij betreft het probleem, het labelen van kinderen met een 'afwijking' (als in, afwijkend van leeftijdsgenootjes) is het begin, niet een eindstation om vervolgens alles goed te praten wat niet zo lekker loopt.
HAHAHAHAH JULLIE ZIJN FUCKING DOMquote:Op woensdag 22 januari 2014 19:15 schreef Re het volgende:
iemand die daadwerkelijk hoogbegaafd is zal dat niet van de hoge toren blazen, slim als ze zijn
Dat doen we dan ook niet. We houden het in het gewone leven voor ons, en als we op een forum wat lotgenoten tegen komen, bespreken we het daar.quote:Op woensdag 22 januari 2014 19:15 schreef Re het volgende:
iemand die daadwerkelijk hoogbegaafd is zal dat niet van de hoge toren blazen, slim als ze zijn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat doe ik dus ook niet. Het is mijn familie die de hele tijd roept dat ik oh zo slim ben, veel slimmer dan zij (terwijl dat niet zo is) en mij zo een alien laat voelenquote:Op woensdag 22 januari 2014 19:15 schreef Re het volgende:
iemand die daadwerkelijk hoogbegaafd is zal dat niet van de hoge toren blazen, slim als ze zijn![]()
![]()
Wat ik me afvraag.. Waarom zijn er geen R&P topics over hoe het is om rijk te zijn? Lijkt me ook typisch nou zo iets waarmee veel mensen je benijden, maar dat tegelijkertijd ook onverwachte problemen geeft (waarover je dus met lotgenoten zou willen praten)
Of doe je dat op de tennisclub?![]()
![]()
Je zou voor de lol eens in andere lotgenoten-topics eens moeten gaan trollen zoals er altijd in hb topics getrold wordt:
Mensen die zwanger willen worden.
'Zo hee, jullie willen allemaal een kind? Dat geloof ik dus nooit hé, dat er zoveel mensen zijn die een kind willen!'
ADHD
'Ja jullie hebben het steeds over jullie aandachtsspanne, maar aandachtsspanne heeft dus echt 0,0 relevantie in het echte leven!'
Autisten
Iemand die écht autistisch is, zou daar dus nooit op een forum over opscheppen, stelletje nepperds!
Mensen met de ziekte van Lyme
'Ja, Lyme daar geloof ik dus niet in, dat zo'n testje zou betekenen dat jullie moe worden en ontstekingsklachten krijgen. Wat zegt zo'm stom testje nu helemaal? Daar moet je niet alle ellende in je leven op gooien!
Autoliefhebbers.
'waarom in Godsnaam een topic openen over auto's?'
[ Bericht 4% gewijzigd door ZuidKardinaal op 22-01-2014 20:21:35 ]![]()
Bullshit. Hoogbegaafdheid heeft niks maar dan ook niks met karakter te maken. Iemand kan hoogbegaafd zijn en nog steeds arrogant zijn. Iemand kan hoogbegaafd zijn en nog steeds een opschepperige kwal zijn.quote:Op woensdag 22 januari 2014 19:15 schreef Re het volgende:
Hoogbegaafdheid =/= wijsheid
Hoogbegaafdheid =/= kennis
Heb mijn lidmaatschap van de mensa stopgezet toen ik er achter kwam dat het een stel elitaire mongolen zijn.
Ik ben hoogbegaafd en kan je vertellen dat ik niets dan respect heb voor klasgenoten die aantoonbaar en overduidelijk minder intelligent zijn, maar dit ruimschoots goedmaken door motivatie en inzet. Ik ga het waarschijnlijk minder ver schoppen dan de meesten van hen.
Maatschappelijk en financieel succes is niet afhankelijk van intelligentie, het is afhankelijk van ontiegelijk veel factoren waarbij intelligentie een redelijk grote is, maar lang niet de belangrijkste. Inzet, sociale vaardigheden e.d. zijn zeker niet minder belangrijk.![]()
Sowieso is opscheppen over iets, waar je zelf helemaal geen hand in hebt gehad, best simplistisch om te doen.
Je kan er natuurlijk blij om zijn, maar er mee pochen alsof het eigenverdienste is, is
The waves you made will always be![]()
Niet mee eens. Met opscheppen zet je jezelf voor joker, dat klopt. Maar dat je er geen moer aan hebt is niet waar.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:04 schreef novusordoseclorum het volgende:
Mijn punt is dat hoogbegaafdheid als een soort statussymbool wordt gezien.
Je hebt er in mijn optiek geen moer aan, en of het nou waar is of niet, je zet jezelf ermee voor joker.
Ik merk in het dagelijks leven dat het voor mij makkelijker is om nuances te zien, vergelijkingen te trekken, gesprekken te sturen en in gesprekken conclusies te trekken voor de ander ze heeft gemaakt.
Het scheelt niet veel, maar is wel merkbaar. Niet alleen voor mijzelf, ook voor anderen.
Correct.quote:Het is niet de sterkste aap die het langst overleeft.
De intelligentste aap is ook niet immuun tegen tijgerbeten.
Het is de aap die zich het best kan aanpassen op tijgers, droogte en sneeuw die het langst overleeft. Daar is geen IQ van 120 of 130 voor nodig. 100 volstaat ruimschoots.Correct.quote:Ik ontken niet dat hoogbegaafdheid een status is waar je een voordeel uit kunt halen, maar het pronken doet eerder afbreuk dan deugd. Een fotomodel wordt ook niet knapper gevonden als ze haar lichamelijke schoonheid in dyslectische koeienletters op het internet rondloeit.Ik heb nog nooit iemand oprecht op horen scheppen over zijn of haar intelligentie en denk niet dat er erg veel mensen zijn die het als statussymbool zien. Het is gewoon een eigenschap, net als je haarkleur of je piemellengte. Je kunt er blij mee zijn, maar niet echt trots op.quote:Middels deze discussie hoop ik een eerste stap te zetten naar het sturen van de publieke opinie van Fok! inzake zelftoetsing en -waardering. Laten we het op meriten van de mentaliteit doen.
Wat vinden jullie?![]()
Oh ja dit dus inderdaad, had je reactie nog niet gezien.quote:Op woensdag 22 januari 2014 21:39 schreef pepper_961 het volgende:
Sowieso is opscheppen over iets, waar je zelf helemaal geen hand in hebt gehad, best simplistisch om te doen.
Je kan er natuurlijk blij om zijn, maar er mee pochen alsof het eigenverdienste is, is
Als je opschept over iets dat niet je eigen verdienste is, dan ben je gewoon een arrogant varken.![]()
Dat wordt ook helemaal niet beweerdquote:Op woensdag 22 januari 2014 21:32 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Bullshit. Hoogbegaafdheid heeft niks maar dan ook niks met karakter te maken.Begrijpend lezen, lastig.
Bovendien: ervaring kan je ook slimmer maken, in de zin van 'wijzer'. En idd, het is vaak wijzer om niet over HB te spreken. Mensen snappen het niet, of verwarren het met opscheppen."Een kloek en manlyk hart pleeght ook in spyt der weederspoedt ankergrondt aan de hoope te vinden"![]()
Klopt, maar adak is het weer leuker om wel een tipje van de sluier op te lichten vanwege al de haatreacties van die frusties die je dan krijgtquote:Op woensdag 22 januari 2014 22:43 schreef WilhelmusVanNassau het volgende:
[..]
Dat wordt ook helemaal niet beweerdBegrijpend lezen, lastig.
Bovendien: ervaring kan je ook slimmer maken, in de zin van 'wijzer'. En idd, het is vaak wijzer om niet over HB te spreken. Mensen snappen het niet, of verwarren het met opscheppen.![]()
![]()
Ik ben dat stadium een beetje voorbij, geloof ikquote:Op woensdag 22 januari 2014 22:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Klopt, maar adak is het weer leuker om wel een tipje van de sluier op te lichten vanwege al de haatreacties van die frusties die je dan krijgt
"Een kloek en manlyk hart pleeght ook in spyt der weederspoedt ankergrondt aan de hoope te vinden"![]()
Ik ben geloof ik nog jong en domquote:Op woensdag 22 januari 2014 22:49 schreef WilhelmusVanNassau het volgende:
[..]
Ik ben dat stadium een beetje voorbij, geloof ik![]()
![]()
Jouw tijd komt nogquote:Op woensdag 22 januari 2014 22:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik ben geloof ik nog jong en dom
"Een kloek en manlyk hart pleeght ook in spyt der weederspoedt ankergrondt aan de hoope te vinden"![]()
Jawel. Voor je gemak pakken we de originele post er nog even bij, dan leg ik het je uit. Sterker nog, ik hak hem even in makkelijk te begrijpen stukjes voor je. Hier kan niks misgaan. Stel je vertrouwen maar op mij, ik maak je wel even duidelijk wat er aan de hand is.quote:Op woensdag 22 januari 2014 22:43 schreef WilhelmusVanNassau het volgende:
[..]
Dat wordt ook helemaal niet beweerdBegrijpend lezen, lastig.
Bovendien: ervaring kan je ook slimmer maken, in de zin van 'wijzer'. En idd, het is vaak wijzer om niet over HB te spreken. Mensen snappen het niet, of verwarren het met opscheppen.Eerste deel: "iemand die daadwerkelijk hoogbegaafd is" Dit spreekt eigenlijk voor zich. Het onderwerp van de zin zijn mensen die aan een bepaalde voorwaarde voldoen, nl. hoogbegaafdheid. Da's duidelijk.quote:(iemand die daadwerkelijk hoogbegaafd is) (zal dat niet van de hoge toren blazen), (slim als ze zijn)
Tweede deel: "zal dat niet van de hoge toren blazen" Dit is de actie, het handelen van de eerder in het eerste deel genoemde groep mensen. Wat zegt hij nou precies? Hij zegt dat iemand die deel uitmaakt van deze groep niet hoog van de toren zal blazen en zich dus niet arrogant zal opstellen t.o.v. anderen n.a.v. de eigenschap die hem lid van de voornoemde groep mensen maakt.
Derde deel: "slim als ze zijn" Dit is de reden dat de groep uit het eerste deel de actie uit het tweede deel niet uit zal voeren. Namelijk omdat de groep hier te intelligent voor is. Niets meer en niets minder.
Als we dit nu allemaal achter elkaar zetten, wat krijg je dan?
Een hoogbegaafde gedraagt zich niet arrogant omdat hij slim is.
Of anders gezegd: De intelligentie van een hoogbegaafde heeft invloed op zijn karakter op een zodanige wijze dat hij zich niet arrogant zal gedragen.
Of anders: Iemand die hoog van de toren blaast dat hij hoogbegaafd is, is dit niet. Hoogbegaafden doen dit niet omdat zij hier te intelligent voor zijn.
En wat is dit uiteraard? Bullshit.
En waarom is dit bullshit? Lees mijn post nog maar een keer.
Begrijp je iets niet? Heb ik te moeilijke woorden gebruikt? Schroom niet, stuur een DM! Dit doe je door rechts boven mijn post deze knop te drukken:![]()
![]()
tl;drquote:Op woensdag 22 januari 2014 23:52 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Jawel. Voor je gemak pakken we de originele post er nog even bij, dan leg ik het je uit. Sterker nog, ik hak hem even in makkelijk te begrijpen stukjes voor je. Hier kan niks misgaan. Stel je vertrouwen maar op mij, ik maak je wel even duidelijk wat er aan de hand is.
[..]
Eerste deel: "iemand die daadwerkelijk hoogbegaafd is" Dit spreekt eigenlijk voor zich. Het onderwerp van de zin zijn mensen die aan een bepaalde voorwaarde voldoen, nl. hoogbegaafdheid. Da's duidelijk.
Tweede deel: "zal dat niet van de hoge toren blazen" Dit is de actie, het handelen van de eerder in het eerste deel genoemde groep mensen. Wat zegt hij nou precies? Hij zegt dat iemand die deel uitmaakt van deze groep niet hoog van de toren zal blazen en zich dus niet arrogant zal opstellen t.o.v. anderen n.a.v. de eigenschap die hem lid van de voornoemde groep mensen maakt.
Derde deel: "slim als ze zijn" Dit is de reden dat de groep uit het eerste deel de actie uit het tweede deel niet uit zal voeren. Namelijk omdat de groep hier te intelligent voor is. Niets meer en niets minder.
Of anders gezegd: De intelligentie van een hoogbegaafde heeft invloed op zijn karakter op een zodanige wijze dat hij zich niet arrogant zal gedragen.
Of anders: Iemand die hoog van de toren blaast dat hij hoogbegaafd is, is dit niet. Hoogbegaafden doen dit niet omdat zij hier te intelligent voor zijn.
Begrijp je iets niet? Heb ik te moeilijke woorden gebruikt? Schroom niet, stuur een DM! Dit doe je door rechts boven mijn post deze knop te drukken: [ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Een kloek en manlyk hart pleeght ook in spyt der weederspoedt ankergrondt aan de hoope te vinden"![]()
quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:55 schreef WilhelmusVanNassau het volgende:
[..]
tl;drKorter? Bullet points? Kan ik regelen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mensen die gelijk hebben:
• Ik
Mensen die geen gelijk hebben:
• Jij
• Hij![]()
quote:Op woensdag 22 januari 2014 23:59 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Korter? Bullet points? Kan ik regelen.
Mensen die gelijk hebben:
• Ik
Mensen die geen gelijk hebben:
• Jij
• HijSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.OK, duidelijk
arrogante kwalquote:Op woensdag 22 januari 2014 23:52 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Jawel. Voor je gemak pakken we de originele post er nog even bij, dan leg ik het je uit. Sterker nog, ik hak hem even in makkelijk te begrijpen stukjes voor je. Hier kan niks misgaan. Stel je vertrouwen maar op mij, ik maak je wel even duidelijk wat er aan de hand is.
[..]
Eerste deel: "iemand die daadwerkelijk hoogbegaafd is" Dit spreekt eigenlijk voor zich. Het onderwerp van de zin zijn mensen die aan een bepaalde voorwaarde voldoen, nl. hoogbegaafdheid. Da's duidelijk.
Begrijp je iets niet? Heb ik te moeilijke woorden gebruikt? Schroom niet, stuur een DM! Dit doe je door rechts boven mijn post deze knop te drukken: [ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:13 schreef marc0871 het volgende:
[..]
arrogante kwal
*ziet sig* Talking heads?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
wat heeft die band met mijn sig te maken?quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:27 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
*ziet sig* Talking heads?![]()
Deed me aan een nummer van hun denkenquote:Op donderdag 23 januari 2014 00:35 schreef marc0871 het volgende:
[..]
wat heeft die band met mijn sig te maken?![]()
![]()
quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Deed me aan een nummer van hun denken![]()
Ja die, alleen deed het geluid het niet (heeft youtube eruit gehaaldquote:)
Reactie op edit: Ja geweldig nummer!![]()
![]()
![]()
Ik wil meedoen met de discussie, maar wil even niet de op lezen. Kan iemand mij in korte lijnen uitleggen wat er hier aan het handje is?![]()
Normaal begaafden jaloers op hoogbegaafden en daarom hoogbegaafden willen haten.quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:44 schreef Gregor1994 het volgende:
Ik wil meedoen met de discussie, maar wil even niet de op lezen. Kan iemand mij in korte lijnen uitleggen wat er hier aan het handje is?![]()
fixed.quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja die, alleen deed het geluid het niet (heeft youtube eruit gehaald)
![]()
Er zijn hier toch helemaal geen normaal begaafden?quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Normaal begaafden jaloers op hoogbegaafden en daarom hoogbegaafden willen haten.![]()
Op FOK? Jawel hoor, die zitten in KLB en ONZ.quote:Op donderdag 23 januari 2014 08:30 schreef Chai het volgende:
[..]
Er zijn hier toch helemaal geen normaal begaafden?![]()
Ik heb een IQ van 95, maar mijn penis is wel heel groot. Als nodig, kan ik je voorzien in foto's.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:08 schreef minthy het volgende:
Dit is Fok!. Alle users hebben een belachelijk hoog IQ, een ieder heeft een afgeronde universitaire studie (of is bezig met het halen van een tweede) en de piemels van de heren hier meten boven de 30 centimeter.![]()
Dan is ie gewoon zwaar autistisch of heeft ie een gekke stoornis, heeft niet zozeer met zijn intelligentie te maken.quote:Op woensdag 22 januari 2014 18:12 schreef marc0871 het volgende:
[..]
ja, natuurlijk is dat enigszins overdreven.
het was ook maar om aan te geven met welke omwegen deze man soms denkt.Ten percent faster with a sturdier frame![]()
You crack me up!quote:Op maandag 13 januari 2014 23:08 schreef minthy het volgende:
Dit is Fok!. Alle users hebben een belachelijk hoog IQ, een ieder heeft een afgeronde universitaire studie (of is bezig met het halen van een tweede) en de piemels van de heren hier meten boven de 30 centimeter.![]()
![]()
![]()
:: Even if you win the rat race, you are still a rat ::![]()
Net als facebook overigens, waar iedereen van verre vakantie naar hip feestje hoptquote:Op maandag 13 januari 2014 23:08 schreef minthy het volgende:
![]()
Ik wil het even omdraaien. Wat als we WEL uit hoogbegaafden zouden halen wat erin zit, wat zouden we dan winnen?quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:30 schreef owl. het volgende:
[..]
Natuurlijk vind jij dat het zwaar onderschat wordt, want jij hebt er zeer veel last van ondervonden.
Vraag is natuurlijk of het echt sowieso zo erg is, ik denk dus niet dat een hoog IQ op zich voor zoveel problemen zorgt nee.
Misschien je wat minder in zulke discussies mengen en gewoon aan jezelf denken, uitvogelen wat voor jou wel werkt en je wat minder aantrekken wat de 'maatschappij' van je verwacht omdat je ooit een stempeltje kreeg.
Talent niet gebruiken is verspilling.
En om maar eens even heel arrogant te zeggen hoe het soms kan voelen; als ik met een gemiddelde Nederlander praat (mbo, IQ ca 100) dan is dat ongeveer een even groot verschil als diegene die een gesprek met de drummer van de jostiband aangaat. Dat is even leuk, maar daar word je wel eens moe van.
Dus voor iedereen die het zich niet kan voorstellen, bedenk dat eens. Verder is er nog vanalles te nuanceren, maar grofgezegd zijn dit wel verschillen waar we het over hebben.Whatever...![]()
Illusory superiority, nuff said.Roses are red. Violets are blue. They don't think it be like it is, but it do.![]()
Zo zie je maar weer. Iets wat behoorlijk objectief is vast te stellen is eigenlijk en illusie om superioriteit te veinzen bij gebrek aan iets anders. Sterke post. Goed over nagedacht.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:15 schreef ArmandvanHelden het volgende:
Illusory superiority, nuff said.Whatever...![]()
helemaal supertjesquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:03 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer. Iets wat behoorlijk objectief is vast te stellen is eigenlijk en illusie om superioriteit te veinzen bij gebrek aan iets anders. Sterke post. Goed over nagedacht.Roses are red. Violets are blue. They don't think it be like it is, but it do.![]()
Flikker op
[ Bericht 97% gewijzigd door Re op 25-01-2014 00:41:04 ]Roses are red. Violets are blue. They don't think it be like it is, but it do.![]()
man met ondraaglijk hoog IQquote:Op woensdag 22 januari 2014 19:21 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
HAHAHAHAH JULLIE ZIJN FUCKING DOM
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"![]()
Het is toch helemaal niet raar dat mensen jaloers zijn op hoogbegaafden? Hoogbegaafdheid wordt nog altijd gezien als zeer intelligent en mensen zien dat als een positieve eigenschap. Geef zelf toe, wie wordt nu niet liever slim dan dom genoemd.quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Normaal begaafden jaloers op hoogbegaafden en daarom hoogbegaafden willen haten.
ROBODEMONS..................|:(![]()
Dit is ook best een slechte vergelijking. 1 been of 3 benen hebben is daadwerkelijk een afwijking, terwijl de hoogte van je IQ meer een eigenschap is waarmee je geboren wordt. Is eigenlijk het zelfde als je lengte. IQ en lengte gaan 'geleidelijk' van laag naar hoog, waarbij hoe meer je naar het centrum gaat hoe meer mensen daarin passen. Kleine en lange mensen hebben ook moeite met aanpassen, omdat de maatschappij is aangepast op het gemiddelde, alleen lopen ze tegen verschillende problemen aan. Met 1m40 of 2m20 ben je dan wel afwijkend van het gemiddelde, je hebt geen afwijking. Ook omdat je geen grens kunt zetten wanneer precies die afwijking begint. Vanaf 2m, 2m10 of 2m20. Iemand van 2m20 is echt niet zoveel anders dan iemand van 2m19, dus dan is het vreemd om bij de één te spreken over een afwijking en bij de ander niet.quote:Op woensdag 22 januari 2014 15:38 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Ik begon over het been om mensen met een extreem laag IQ (1 been) te vergelijken met mensen met een extreem hoog IQ (3 benen). Jij kwam later met extra gespierde benen (mensen met een hoog IQ) VS mensen met normale benen (mensen met een normaal IQ). Dat voorbeeld gaat nergens over omdat benen getraind kunnen worden om gespierder te worden terwijl je je IQ niet kan veranderen.
En zo zit het ook met intelligentie. Er is ooit besloten dat vanaf een IQ van 120 of 130 hoogbegaafd bent, maar het verschil tussen 129 en 130 is vrij klein.ROBODEMONS..................|:(![]()
Zoals gewoonlijk heb je weer gelijkquote:Op zaterdag 25 januari 2014 02:09 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het is toch helemaal niet raar dat mensen jaloers zijn op hoogbegaafden? Hoogbegaafdheid wordt nog altijd gezien als zeer intelligent en mensen zien dat als een positieve eigenschap. Geef zelf toe, wie wordt nu niet liever slim dan dom genoemd.
Maar m.i. is het geen ramp als je minder intelligent bent. Zoals ik al zei, geen van mijn vrienden is zeer intelligent want dat vind ik helemaal niet zo belangrijk, ik wil gewoon mezelf kunnen zijn en daar horen mijn rare tikken ook gewoon bij![]()
![]()
Ik heb altijd het gevoel dat er zo'n dubbele standaard is op het gebied van HB. HB topics krijgen altijd kritiek.
Als je in een topic zegt dat je suikerziekte hebt, dat je ouders gescheiden zijn, of dat je uit Kroatiė komt, wordt dat altijd voor waar aan genomen. Maar als je zegt dat je HB bent wordt daar heel vaak openlijk aan getwijfeld. Alsof je daar over zou liegen op een anoniem forum![]()
Ik heb in mijn jeugd 2 officiėle testen gedaan waar een hb score uitkwam. Dus ja, ik ben niet 'iemand zie zichzelf heel slim vindt'. Ik bén slimmer dan de gemiddelde mens. Net zoals iemand die een diagnose ASS heeft waarschijnlijk ook gewoon echt een autist is, en niet een wannabe.
Ook irritant, dat men je er zo op vast pint. Ook HBers zeggen wel eens domme dingen (of dingen die de andere partij dom vindt). En dan is het meteen 'nou, als je dįt denkt/zegt dan ben je vast niet hb'
Iedereen mag natuurlijk zeggen wat ie denkt. Maar irritant is het wel dat HB'ers, in tegenstelling tot andere groepen, nooit eens rustig over hun 'dingetje' kunnen bomen, zonder dat er mensen tussendoor komen die roepen dat het allemaal niet echt is.
[ Bericht 7% gewijzigd door ZuidKardinaal op 25-01-2014 18:00:37 ]![]()
Maar wat is nu het nut van die testjes? Wat is nou de toegevoegde waarde aan weten dat je hoogbegaafd bent? Naar mijn mening is het alleen een bordje zonder enige toegevoegde waarde, net als dyslectie en ADHD, al is het in het laatste geval een bordje die over het algemeen positiever wordt gezien.![]()
Dit soort testjes worden ook niet zomaar gedaan. Iemand loopt tegen bepaalde dingen aan en aan de hand van testjes kun je uitzoeken wat de oorzaak hiervan is.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:13 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Maar wat is nu het nut van die testjes? Wat is nou de toegevoegde waarde aan weten dat je hoogbegaafd bent? Naar mijn mening is het alleen een bordje zonder enige toegevoegde waarde, net als dyslectie en ADHD, al is het in het laatste geval een bordje die over het algemeen positiever wordt gezien.ROBODEMONS..................|:(![]()
ALs alles prima gaat wel. Als je wilt weten waarom je toch altijd net even anders over dingen denkt, vastloop tin het onderwijssysteem terwijl je slim genoeg bent de stof te beheersen en kan dat label je helpen zaken te plaatsen en jezelf wat beter te leren kennen.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:13 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Maar wat is nu het nut van die testjes? Wat is nou de toegevoegde waarde aan weten dat je hoogbegaafd bent? Naar mijn mening is het alleen een bordje zonder enige toegevoegde waarde, net als dyslectie en ADHD, al is het in het laatste geval een bordje die over het algemeen positiever wordt gezien.
Bij mij had men al een 'ADHD' geconstateerd, terwijl ik me best goed kan concentreren. Alleen ik hoefde me altijd maar heel kort te concentreren om iets te doen/snappen. Daarna kon ik weer lekker gaan zitten kutten. Best lekker, ritalin, maar echt blij werd ik er niet van. Dus toch eens iets verder kijken en van die shit af. Met de wetenschap dat ik echt sneller denk en dat het niet zo gek is dat ik anders tegen de wereld aankijk werd het voor mij makkelijker me door een studie heen te bijten en succesvol te worden in mijn werk.
Op dit moment ben ik de jongste manager op mijn niveau in het bedrijf en krijg en pak diverse kansen op leuk werk en goede uitdagingen. Niet omdat mensen weten van mijn iq (ik houd het geheim, hollands maaiveld), maar wel omdat het mij heeft geholpen mezelf te leren kennen en mijzelf heeft leren plaatsen tov de rest van mensen.
Ik snapte nooit waarom mensen niet snapten wat ik gewoon 'zag'. Ik hoef niet diep na te denken over sommige ingewikkelde zaken, ik 'zie' de krachten lopen in constructies, ik zie hoe bepaalde chemische reacties verlopen en waarom, ik zie waarom bepaalde systemen een bepaalde tendens hebben (denk aan bepaalde dingen in economie, pensioenen etc. ). Ik zie ook heel gemakkelijk wat mensen in sociale zin van plan zijn en ben dus een bedreiging voor sommigen. Nu begrijp ik dat dit helemaal niet normaal is en dat ik dus voorzichtig moet zijn met wat ik zeg en wanneer. Ik heb geleerd mijn mond te houden en op het juiste moment mijn punt goed te maken, ik pas me dus continue aan. En hoewel dat best vermoeiend kan zijn heb ik op mijn manier toch een weg gevonden om alsnog mijzelf te zijn. Ik verloochen mijzelf niet meer, heb me ook een tijd een stuk dommer voorgedaan dan ik was... hielp niet. En weten dat ik echt hoogbegaafd ben (ik ben ook heel creatief en heb een sterke drive, dus ook de bredere definite past me) heeft me dus enorm geholpen.
Nogmaals; ik kan dit zo alleen online zeggen. Mijn vrouw begrijpt het ook, net als wat andere mensen dicht bij me. Voor de rest houd ik het stil. Ik kijk ook niet op mensen neer, tenminste, niet op het hun meegekregen IQ (sommige andere zaken kan ik wel minachten, ik ben niet zo'n utopiaan)Whatever...![]()
Ik merk dat HB in dit opzicht wel enorme voordelen biedt. Het is voor mij relatief makkelijk om mij onder iets uit te praten met argumenten die voor de gesprekspartner herkenbaar zijn, waardoor ik vergeleken met de klasgenoten erg weinig doe en er toch nooit kritiek op krijg van vakdocenten en studieloopbaanbegeleiders. Drijfveren zien is erg makkelijk en als je daar op inspeelt wordt dat gezien als iets herkenbaars voor de ander. Scoor je sociale puntjes mee.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 20:49 schreef Spanky78 het volgende:
Ik zie ook heel gemakkelijk wat mensen in sociale zin van plan zijn en ben dus een bedreiging voor sommigen. Nu begrijp ik dat dit helemaal niet normaal is en dat ik dus voorzichtig moet zijn met wat ik zeg en wanneer. Ik heb geleerd mijn mond te houden en op het juiste moment mijn punt goed te maken, ik pas me dus continue aan. En hoewel dat best vermoeiend kan zijn heb ik op mijn manier toch een weg gevonden om alsnog mijzelf te zijn.
Tegelijkertijd is dat ook een enorme valkuil omdat ik opdrachten en verslagen inderdaad niet ga maken als ik er onderuit kan komen. Heb ik uiteindelijk mijzelf mee.
Voor de rest goed verhaal (geen sarcasme).![]()
Dan is het voor jou zeker van toegevoegde waarde geweest. Mag ik je vragen wat je gestudeerd hebt?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 20:49 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
ALs alles prima gaat wel. Als je wilt weten waarom je toch altijd net even anders over dingen denkt, vastloop tin het onderwijssysteem terwijl je slim genoeg bent de stof te beheersen en kan dat label je helpen zaken te plaatsen en jezelf wat beter te leren kennen.
Bij mij had men al een 'ADHD' geconstateerd, terwijl ik me best goed kan concentreren. Alleen ik hoefde me altijd maar heel kort te concentreren om iets te doen/snappen. Daarna kon ik weer lekker gaan zitten kutten. Best lekker, ritalin, maar echt blij werd ik er niet van. Dus toch eens iets verder kijken en van die shit af. Met de wetenschap dat ik echt sneller denk en dat het niet zo gek is dat ik anders tegen de wereld aankijk werd het voor mij makkelijker me door een studie heen te bijten en succesvol te worden in mijn werk.
Op dit moment ben ik de jongste manager op mijn niveau in het bedrijf en krijg en pak diverse kansen op leuk werk en goede uitdagingen. Niet omdat mensen weten van mijn iq (ik houd het geheim, hollands maaiveld), maar wel omdat het mij heeft geholpen mezelf te leren kennen en mijzelf heeft leren plaatsen tov de rest van mensen.
Ik snapte nooit waarom mensen niet snapten wat ik gewoon 'zag'. Ik hoef niet diep na te denken over sommige ingewikkelde zaken, ik 'zie' de krachten lopen in constructies, ik zie hoe bepaalde chemische reacties verlopen en waarom, ik zie waarom bepaalde systemen een bepaalde tendens hebben (denk aan bepaalde dingen in economie, pensioenen etc. ). Ik zie ook heel gemakkelijk wat mensen in sociale zin van plan zijn en ben dus een bedreiging voor sommigen. Nu begrijp ik dat dit helemaal niet normaal is en dat ik dus voorzichtig moet zijn met wat ik zeg en wanneer. Ik heb geleerd mijn mond te houden en op het juiste moment mijn punt goed te maken, ik pas me dus continue aan. En hoewel dat best vermoeiend kan zijn heb ik op mijn manier toch een weg gevonden om alsnog mijzelf te zijn. Ik verloochen mijzelf niet meer, heb me ook een tijd een stuk dommer voorgedaan dan ik was... hielp niet. En weten dat ik echt hoogbegaafd ben (ik ben ook heel creatief en heb een sterke drive, dus ook de bredere definite past me) heeft me dus enorm geholpen.
Nogmaals; ik kan dit zo alleen online zeggen. Mijn vrouw begrijpt het ook, net als wat andere mensen dicht bij me. Voor de rest houd ik het stil. Ik kijk ook niet op mensen neer, tenminste, niet op het hun meegekregen IQ (sommige andere zaken kan ik wel minachten, ik ben niet zo'n utopiaan)![]()
Ongelogen een IQ van 136 dus feitelijk hoogbegaafd zoals ze dat noemen. Zie het niet als een statussymbool, en mij hoor je er nooit over. Het heeft een paar voordelen voor mijzelf welke ik netjes voor mij houd want dit is en openbaar forum. Heb mij nooit echt speciaal of beter dan een ander gevoeld, en dat zal ook niet snel gebeuren.![]()
Ik heb uiteindelijk een hbo studie gedaan in een richting waarin ik niet werk...dat was alleen maar mijn toegangskaartje tot de echte wereld.... Ben inmiddels R&D manager en expert in een aantal velden. Heb een goed aantal postgraduate courses gedaan en mezelf verdiept in een aantal kennisgebieden. Wil er verder niet te veel over zeggen, want dan ben ik herkenbaar.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 21:13 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Dan is het voor jou zeker van toegevoegde waarde geweest. Mag ik je vragen wat je gestudeerd hebt?Whatever...![]()
Ik ben getest omdat ik bijna niet met mijn leeftijdgenootjes speelde, en niks deed op school. Mijn ouders wilden weten waar dat aan lag. Daaraan dus.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 18:13 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Maar wat is nu het nut van die testjes? Wat is nou de toegevoegde waarde aan weten dat je hoogbegaafd bent? Naar mijn mening is het alleen een bordje zonder enige toegevoegde waarde, net als dyslectie en ADHD, al is het in het laatste geval een bordje die over het algemeen positiever wordt gezien.![]()
Dat reageren op drijfveren (de facto lichte manipulatie) lukt mij ook heel goed.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 20:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Ik merk dat HB in dit opzicht wel enorme voordelen biedt. Het is voor mij relatief makkelijk om mij onder iets uit te praten met argumenten die voor de gesprekspartner herkenbaar zijn, waardoor ik vergeleken met de klasgenoten erg weinig doe en er toch nooit kritiek op krijg van vakdocenten en studieloopbaanbegeleiders. Drijfveren zien is erg makkelijk en als je daar op inspeelt wordt dat gezien als iets herkenbaars voor de ander. Scoor je sociale puntjes mee.
Tegelijkertijd is dat ook een enorme valkuil omdat ik opdrachten en verslagen inderdaad niet ga maken als ik er onderuit kan komen. Heb ik uiteindelijk mijzelf mee.
Voor de rest goed verhaal (geen sarcasme).
(IQ: 90) Ik ben niet intelligent, maar heb wel aangeboren talenten als een verfijnd taalgevoel en empathie. Goede combo die mijn matige inzichten en cognitieve prestatie(indicatoren) verbloemen :-P
Anyways, ik vind het een interessante bijdrage, maar dit specifieke voordeel associeer ik niet per sé met hoogbegaafdheid. Ik heb met zwakzinnigen gewerkt die er bijna net zo goed in zijn als ikzelf, of sommige van mijn hoogbegaafde vrienden.
(dit brengt mij intern wel op de vraag waarom ik er zo veel ken)
Edit: ik manipuleer echter nooit. Iemand psychisch uitbuiten voelt voor mij net zo kwaadaardig als iemand lichamelijk uitbuiten. Ik wil mezelf niet op een ethisch verheven sokkel zetten, maar van een gebrek aan integriteit kan niemand me betichten.asdfasdfasdfasdfasdf![]()
Wellicht relevante link: W&T / Intelligentie.
Daarin wordt geprobeerd een definitie van intelligentie te geven. Ben wel benieuwd wat de hier aanwezige HB's ervan vinden want zij zijn tenslotte de hiermee begiftigden. Is wel wat leeswerk maar daar zullen de meesten van jullie geen problemen mee hebben.....The King is dead! All hail the King!!
"Salmannassar verkondigt de waarheid"-Spongeboss.
Braindraininsanesmartstarthartfirstthenthinkfeelurway.
Deadprez 4 ( KLB) Modgod !![]()
Wat moet ik er van zeggen? Staat een hoop onzin in, staan een hoop goede dingen in.
Wat er goed naar voren komt is dat intelligentie niet de enige factor van belang is voor een 'succesvol' leven. Motivatie, sociale vaardigheden e.d. zijn momstens even belangrijk.
Maar ook dat is al vaker genoemd.![]()
Open deur idd. Een mooi gezichtje alleen is ook niet voldoende om het te maken als fotomodelquote:Op zaterdag 1 februari 2014 17:07 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Wat moet ik er van zeggen? Staat een hoop onzin in, staan een hoop goede dingen in.
Wat er goed naar voren komt is dat intelligentie niet de enige factor van belang is voor een 'succesvol' leven. Motivatie, sociale vaardigheden e.d. zijn momstens even belangrijk.
Maar ook dat is al vaker genoemd.![]()
![]()
quote:Op zaterdag 1 februari 2014 17:07 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Maar ook dat is al vaker genoemd.Ok. Maar had eigenlijk gehoopt dat jullie een bijdrage zouden gaan leveren aan dat topic om daarmee de discussie weer nieuw leven in te blazen op basis van jullie argumenten. Wat zijn b.v. de goede dingen en wat de onzin?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 19:08 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Open deur idd. Een mooi gezichtje alleen is ook niet voldoende om het te maken als fotomodel
Het is een heel fundamentele vraag n.l. waarover de mensheid te weinig nadenkt imho. We noemen onszelf wel intelligent maar zijn we dat ook gezien onze tragische geschiedenis? Wat een carnaval van blunders. Hoe meer we de koppen bij elkaar steken des te groter de compromissen terwijl de tijd van compromissen imho voorbij is. Het is tijd voor een herevaluatie van onze zekerheden en prioriteiten. Anders gaan we naar de klote. Intellect ten spijt...We gebruiken het verkeerd.The King is dead! All hail the King!!
Dat topic is toch redelijk vol? Dan kan die beter een slotje krijgen, gereekst worden aan deze en deze OP vervangen worden door die. Heb je meteen een HB-reeks met twee goedgevulde topics.![]()
Waar blijft Uw hooggewaardeerde opinie?quote:Op zondag 2 februari 2014 11:51 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Schrijf vanmiddag wel een kort stukje met wat punten uit beide reeksen en mijn mening erover.The King is dead! All hail the King!!
Ok, smoes geaccepteerd...quote:Op woensdag 26 februari 2014 08:53 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Heh, midden in een verhuizing. Het laat nog even op zich wachten.The King is dead! All hail the King!!
Ik kan me hier wel in vinden.
Steeds vaker hoor ik mensen over zichzelf zeggen dat ze hoogbegaafd zijn, maar wanneer ik er vervolgens naar vraag blijkt meestal al snel dat ze het labeltje gewoon op zichzelf geplakt hebben.
Waarom ze dat doen valt natuurlijk uitgebreid over te discussiėren, ik heb namelijk wel het idee dat veel van hen oprecht denken dat ze hoogbegaafd zijn.
Misschien is het een vergelijkbaar effect als de positiviteits-bias (psychologisch fenomeen waarbij mensen altijd optimistischer zijn over hun eigen geluk, toekomst en kwaliteiten dan over die van anderen. Zo schatten pas getrouwde stellen de kans dat zij ooit scheiden vaak op 0%)?
Het lijkt ook een beetje een hype te zijn, zoals dat ieder kind ADHD had in de jaren '90.
Wat ook niet meehelpt is de dubbele standaard. Veel mensen denken dat iemand met een IQ van 130 of hoger 'hoogbegaafd' is, maar in de wetenschap wordt hoogbegaafdheid veelal meer als een specifieke conditie gezien die een hele set karaktereigenschappen en vaardigheden meebrengt.
Zelf ben ik ook 'officieel' hoogbegaafd en in eerste instantie ben ik zelfs gediagnosticeerd met het syndroom van Asperger!
En wanneer je dat wetenschappelijke beeld erbij neemt (zie voor de grap ook eens de kenmerken van zelf-actualisatie (Maslow), want die zijn praktisch gelijk aan die van hoogbegaafden) dan wordt ook de keerzijde zichtbaar.
Tuurlijk, op gebied van intelligentie ben ik iedereen 3 stappen voor, maar emotioneel gezien ben ik over het grootste gedeelte van mijn 22 jaar gewoon letterlijk een wrak geweest.
Ik denk dat je het het beste kunt beschrijven als overgevoeligheid; Ik ben snel gekwetst, schrik snel en trek me dingen snel aan. Mijn schooltijd was een ware hel, thuis heb ik altijd problemen gehad en werk ervaar ik als bijzonder stressvol.
Oorzaak: Ik werk anders dan anderen. Anderen leven meestal voor plezier en sociale momenten, terwijl mijn klok tikt voor persoonlijke en intellectuele ontwikkeling. Zij begrijpen mij niet en ik begrijp hen niet, in ieder geval niet zoals anderen elkaar begrijpen, ik en hen spreken een andere taal als het ware.Ik doe mijn best.![]()
Klinkt me wel enigzins bekend, met name dat anderen jou niet echt begrijpen en andersom. Toch kun je je leren aanpassen. Tenminste, bij mij is dat wel gelukt. Dat kost me wel moeite, maarja.quote:Op woensdag 26 februari 2014 10:37 schreef Woutjeh het volgende:
Ik kan me hier wel in vinden.
Steeds vaker hoor ik mensen over zichzelf zeggen dat ze hoogbegaafd zijn, maar wanneer ik er vervolgens naar vraag blijkt meestal al snel dat ze het labeltje gewoon op zichzelf geplakt hebben.
Waarom ze dat doen valt natuurlijk uitgebreid over te discussiėren, ik heb namelijk wel het idee dat veel van hen oprecht denken dat ze hoogbegaafd zijn.
Misschien is het een vergelijkbaar effect als de positiviteits-bias (psychologisch fenomeen waarbij mensen altijd optimistischer zijn over hun eigen geluk, toekomst en kwaliteiten dan over die van anderen. Zo schatten pas getrouwde stellen de kans dat zij ooit scheiden vaak op 0%)?
Het lijkt ook een beetje een hype te zijn, zoals dat ieder kind ADHD had in de jaren '90.
Wat ook niet meehelpt is de dubbele standaard. Veel mensen denken dat iemand met een IQ van 130 of hoger 'hoogbegaafd' is, maar in de wetenschap wordt hoogbegaafdheid veelal meer als een specifieke conditie gezien die een hele set karaktereigenschappen en vaardigheden meebrengt.
Zelf ben ik ook 'officieel' hoogbegaafd en in eerste instantie ben ik zelfs gediagnosticeerd met het syndroom van Asperger!
En wanneer je dat wetenschappelijke beeld erbij neemt (zie voor de grap ook eens de kenmerken van zelf-actualisatie (Maslow), want die zijn praktisch gelijk aan die van hoogbegaafden) dan wordt ook de keerzijde zichtbaar.
Tuurlijk, op gebied van intelligentie ben ik iedereen 3 stappen voor, maar emotioneel gezien ben ik over het grootste gedeelte van mijn 22 jaar gewoon letterlijk een wrak geweest.
Ik denk dat je het het beste kunt beschrijven als overgevoeligheid; Ik ben snel gekwetst, schrik snel en trek me dingen snel aan. Mijn schooltijd was een ware hel, thuis heb ik altijd problemen gehad en werk ervaar ik als bijzonder stressvol.
Oorzaak: Ik werk anders dan anderen. Anderen leven meestal voor plezier en sociale momenten, terwijl mijn klok tikt voor persoonlijke en intellectuele ontwikkeling. Zij begrijpen mij niet en ik begrijp hen niet, in ieder geval niet zoals anderen elkaar begrijpen, ik en hen spreken een andere taal als het ware.
Overigens was mijn schooltijd geen regelrechte hel, maar het voelde wel een beetje als een te lange vlucht met easyjet. Het knelde overal... En het isniet echt leuk.
Inmiddels ben ik best succesvol (vind ik zelf dan) en gaat het goed. Dat lukt allen door me flexibel op te stellen en veelal mijn mond te houden. Pick your battles en pas je aan.
Maarja, hoogbegaafdheid is inderdaad wel aan inflatie onderheveig. Niet dat mij dat ergert, niemand weet het van mij. Ik denk alleen wel dat met een hele klas hoogbegaafden per school degenen die echt het risico lopen op problemen alsnog de aandacht niet krijgen ie ze nodig hebben.
Maargoed gelukkig wordt er inmiddels ook eens wat meer geinvesteerd in de slimme kinderen ipv alleen de 'busjeskinderen'.Whatever...![]()
Ik was een busjeskindquote:Op donderdag 27 februari 2014 21:25 schreef Spanky78 het volgende:
Maargoed gelukkig wordt er inmiddels ook eens wat meer geinvesteerd in de slimme kinderen ipv alleen de 'busjeskinderen'.![]()
![]()
Ja, daar is verder niets mis mee. Maar daar gaan vele miljarden naar toe en naar de kant die misschien wel een medicijn tegen kanker, koude kernfusie oid kunnen vinden, daar is geen geld voor...We zijn in Nederland heel goed in het zorgen voor de onderkant, daarbij voorkomen we ook een hoop voortvloeiende ellende. Maar de bovenkant, daar doen we niet zoveel mee. Slimme kinderen? Die moeten zich maar redden, die hebben eigenlijk al enorm geluk...quote:
P.S. Kinderen die vanwege religie in busjes moeten naar school dat is het toppunt van achterlijkheid, maargoed dat is religie sowieso al.Whatever...![]()
Ik weet, ik weet. Ik loop ook maar een beetje te stangenquote:Op donderdag 27 februari 2014 22:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, daar is verder niets mis mee. Maar daar gaan vele miljarden naar toe en naar de kant die misschien wel een medicijn tegen kanker, koude kernfusie oid kunnen vinden, daar is geen geld voor...We zijn in Nederland heel goed in het zorgen voor de onderkant, daarbij voorkomen we ook een hoop voortvloeiende ellende. Maar de bovenkant, daar doen we niet zoveel mee. Slimme kinderen? Die moeten zich maar redden, die hebben eigenlijk al enorm geluk...
P.S. Kinderen die vanwege religie in busjes moeten naar school dat is het toppunt van achterlijkheid, maargoed dat is religie sowieso al.![]()
![]()
Dit dus.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:33 schreef BenX_95 het volgende:
Sterker nog, de meeste mensen die echt hoogbegaafd zijn, hebben psychische problemen. Juist bij hoogbegaafdheid is een disharmonisch hersenprofiel vaak aan de orde. Ik zal een voorbeeld van mezelf erbij pakken.
Officieel ben ik hoogbegaafd. Ik heb een gemiddeld IQ van 140, maar mijn linker hersenhelft presteert veel minder dan mijn rechter. Wat betekent dit in de praktijk? Ik ben kort gezegd een kluns. Ik kan helemaal niet goed leren en niemand in mijn omgeving merkt heden ten dage wat van mijn hoogbegaafdheid. Vroeger was dat anders, ik interesseerde me in abnormale onderwerpen die een normale 10-jarige totaal niet interesseert, maar nu ik ouder ben is dat helemaal niet belangrijk. Het gaat vooral om leercapaciteiten en dat is dus een probleem. De meeste hoogbegaafden schoppen het helemaal niet zover. Zij blijven hangen op een bepaald niveau en worden ingehaald door de goede en hardwerkende "leerder". Slechts enkelingen schoppen het zover dat ze met gemak een universitair diploma halen. Bovendien wordt het hebben van een hoog IQ veel te zwaar benadrukt in de hedendaagse maatschappij.
Ik ben het helemaal eens met TS, maar ik heb nog één klein voetnootje. De mensen die op zo'n artikel zo reageren zijn meestal helemaal niet hoogbegaafd, maar die denken dat hoogbegaafden alles goed kunnen en willen daarom graag hoogbegaafd zijn.
gezien het verloop van mijn leven had ik graag een stuk lager IQ gewild. Dit in verband met pesterijen, depressiviteit en pogingen tot zelfmoord die eigenlijk allemaal kwamen doordat ik mijzelf en anderen totaal niet kon begrijpen. Gelukkig heb ik mijn leven aardig op de rails weten te krijgen.
@TS en vele anderen hier: verdiep je eens in hoogbegaafdheid voordat je er een oordeel over hebt.
Verder: de reageerders op Telegraaf.nl hebben veelal niet de meeste geestelijke baggage.Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten![]()
Iets wat ik vaak hoor is dat hoogbegaafdheid vooral iets van de ouders zou zijn.
Ouders zouden een kind pushen om allerlei ingewikkelde interesses na te jagen, terwijl het kind liever gewoon met leeftijdgenootjes wil spelen.
Maar een kind zal dat nooit zeggen, want kinderen zijn loyaal. Ze zeggen vaak wat de ouders willen horen. Zodat die ouders weer kunnen zeggen 'kijk hij wil het zelf'.
Dus vraag ik me af hoe dat bij volwassen hoogbegaafden zit. Die praten als het goed is hun ouders niet meer naVoelde je je gepushed vroeger?
[ Bericht 1% gewijzigd door Noordsestern op 28-02-2014 11:32:03 ]![]()
Nee.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 11:26 schreef Noordsestern het volgende:
Iets wat ik vaak hoor is dat hoogbegaafdheid vooral iets van de ouders zou zijn.
Ouders zouden een kind pushen om allerlei ingewikkelde interesses na te jagen, terwijl het kind liever gewoon met leeftijdgenootjes wil spelen.
Maar een kind zal dat nooit zeggen, want kinderen zijn loyaal. Ze zeggen vaak wat de ouders willen horen. Zodat die ouders weer kunnen zeggen 'kijk hij wil het zelf'.
Dus vraag ik me af hoe dat bij volwassen hoogbegaafden zit. Die praten als het goed is hun ouders niet meer naVoelde je je gepushed vroeger?
Overigens zie ik niet direct een relatie tussen pushen en hoogbegaafdheid.Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten![]()
Ik zie zelf ook geen relatie, maar je hoort dat dus wel eens.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 11:32 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Nee.
Overigens zie ik niet direct een relatie tussen pushen en hoogbegaafdheid.
Dat ouders net zo lang pushen tot hun gehersenspoelde kind dat moelijke boekje maar pakt. Maar zo heb jij het niet ervaren dus.![]()
![]()
Ik hoor dat zelf nooit icm hoogbegaafdheid. Het lijken 2 totaal op zichzelf staande dingen te zijn.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:22 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ik zie zelf ook geen relatie, maar je hoort dat dus wel eens.
Dat ouders net zo lang pushen tot hun gehersenspoelde kind dat moelijke boekje maar pakt. Maar zo heb jij het niet ervaren dus.![]()
Ik hoor het regelmatig. Bij wijze van vooroordeel. 'Oh het zijn die ouders die het willen, arm kind, laat het lekker spelen'.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 17:08 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik hoor dat zelf nooit icm hoogbegaafdheid. Het lijken 2 totaal op zichzelf staande dingen te zijn.
Ik heb het nooit zo ervaren, overigens.
Sterker nog ik zou zelfs willen dat ik meer gepusht was. Als ik die kids op een Leonaordo school zie ben ik best jaloers. Vanaf dag 1 op school voluit mogen, echt met interessante dingen bezig, heerlijk..![]()
Ik ben wel gepushed, maar dan om me minder autistisch te gedragen...wat natuurlijk niet gingquote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:30 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ik hoor het regelmatig. Bij wijze van vooroordeel. 'Oh het zijn die ouders die het willen, arm kind, laat het lekker spelen'.
Ik heb het nooit zo ervaren, overigens.
Sterker nog ik zou zelfs willen dat ik meer gepusht was. Als ik die kids op een Leonaordo school zie ben ik best jaloers. Vanaf dag 1 op school voluit mogen, echt met interessante dingen bezig, heerlijk..![]()
![]()
Waren jullie als kind al van die kleine "professortjes"?
Die het veel leuker vonden om over het universum te praten dan over dingen die kinderen doorgaans interessant vonden, en dan geen aansluiting vinden bij de rest van de kinderen?
Ik zie een paar kinderen in mijn omgeving die namelijk zo zijn, eentje heeft PDD/NOS en daar kan ik het wel van begrijpen, de ander is een klein meisje, meer een dromertje.![]()
Uhuhquote:Op vrijdag 28 februari 2014 19:38 schreef Gwywen het volgende:
Waren jullie als kind al van die kleine "professortjes"?![]()
![]()
![]()
Ja.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 19:38 schreef Gwywen het volgende:
Waren jullie als kind al van die kleine "professortjes"?
Die het veel leuker vonden om over het universum te praten dan over dingen die kinderen doorgaans interessant vonden, en dan geen aansluiting vinden bij de rest van de kinderen?
Ik zie een paar kinderen in mijn omgeving die namelijk zo zijn, eentje heeft PDD/NOS en daar kan ik het wel van begrijpen, de ander is een klein meisje, meer een dromertje.![]()
Mijn moeder werd echt gek van mijn gevraag. Met andere kinderen ging ik niet om, dat waren kleuters, vond ik niks aan. En mijn moeder me maar pushen om leuk met mijn leeftijdgenootjes te spelen (wat iid niet lukte). Maar ik vond volwassenen veel interessanter.
In mijn familie sta ik hierdoor een beetje tussen generaties in. Mijn ooms en tantes, die zag ik als mijn vrienden, en dat is deels wel zo gebleven. Best bizar eigenlijk.![]()
Ikzelf kan prima met mensen van alle leeftijden opschieten, das iets wat ik van heel jongs af aan al geleerd hebquote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:25 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja.![]()
Mijn moeder werd echt gek van mijn gevraag. Met andere kinderen ging ik niet om, dat waren kleuters, vond ik niks aan. En mijn moeder me maar pushen om leuk met mijn leeftijdgenootjes te spelen (wat iid niet lukte). Maar ik vond volwassenen veel interessanter.
In mijn familie sta ik hierdoor een beetje tussen generaties in. Mijn ooms en tantes, die zag ik als mijn vrienden, en dat is deels wel zo gebleven. Best bizar eigenlijk.
Ik denk namelijk dan: Waarom iemand beoordelen op iemand's (psychische) leeftijd? Verschil moet er wezen toch?![]()
![]()
Ik keek er ook niet op neer hoor, op kinderen, ik heb alleen zelf niet zoveel met kinderen. Ook niet toen ik zelf kind was.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ikzelf kan prima met mensen van alle leeftijden opschieten, das iets wat ik van heel jongs af aan al geleerd heb
Ik denk namelijk dan: Waarom iemand beoordelen op iemand's (psychische) leeftijd? Verschil moet er wezen toch?![]()
Kloptquote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:42 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik keek er ook niet op neer hoor, op kinderen, ik heb alleen zelf niet zoveel met kinderen. Ook niet toen ik zelf kind was.
Mijn 1e indruk was ook "wtf zijn ze raar man!" maar even later haalde ik mn schouders op en deed gewoon met ze mee...of althans, probeerde ik en meestal faalde ik dan
Maar niet altijd
Ik heb als kind op de basisschool zelf ooit een spelletje bedacht wat op een gegeven moment best wel veel gespeeld werd op mijn school toendertijd (het was eigenlijk een variatie op trefbal en werd gespeeld met de plastic dekseltjes van strooppotjes, je speelde ze als frisbees zeg maar).
Nog altijd ben ik altijd creatief bezig met spellen en met games, tis 1 van mn (vele) hobbies gebleven![]()
![]()
Jij weet er dan weer iets creatiefs uit te slepenquote:![]()
Doet me denken aan de knikkertijd, btw. want dat vond ik dan wel weer leuk. Ik was een echte kingpin met knikkeren![]()
![]()
Ik had daar 't geld niet voorquote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:50 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Jij weet er dan weer iets creatiefs uit te slepen![]()
Doet me denken aan de knikkertijd, btw. want dat vond ik dan wel weer leuk. Ik was een echte kingpin met knikkeren
Dus dan maar met strooppotdekseltjes iets bedenken
We speelden het altijd met een man (of kind) of 6. Het schoolplein werd dan denkbeeldig ingedeeld in vlakken en iedereen had enkele levens. Als je geraakt werd, verloor je 1 leven tot je "af" was, behalve als je hem ving (zonder dat ie daarna de grond raakte), dan verloor de ander een leven.
Ik ben de details van dat zelfbedachte spel ondertussen allang alweer vergeten (het was toch een kwart eeuw geleden ondertussen), maar dit was zo'n beetje de strekking van dat spelletje van toen![]()
![]()
Knikkers koop je niet, die win je. Ik begon met 5 knikkers en eindde met 30/100. Elke dagquote:Op vrijdag 28 februari 2014 21:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik had daar 't geld niet voor
Dus dan maar met strooppotdekseltjes iets bedenken
We speelden het altijd met een man (of kind) of 6. Het schoolplein werd dan denkbeeldig ingedeeld in vlakken en iedereen had enkele levens. Als je geraakt werd, verloor je 1 leven tot je "af" was, behalve als je hem ving (zonder dat ie daarna de grond raakte), dan verloor de ander een leven.
Ik ben de details van dat zelfbedachte spel ondertussen allang alweer vergeten (het was toch een kwart eeuw geleden ondertussen), maar dit was zo'n beetje de strekking van dat spelletje van toen![]()
Maar jij was ook al een gamedesigner in de dop![]()
![]()
Als je hoogbegaafd bent is het slimste wat je kunt doen dat niet echt aan anderen te vertellen. Dat wekt maar verwachtingen of afgunst. Wees gewoon jezelf, gebruik de kennis om met jezelf om te leren gaan en waarom je je het best regelmatig kan aanpassen. Laat anderen je maar beoordelen op je acties en gedrag.
Want als je niet oppast wordt het een self fulfilling prophecy; hoogbegaafden hebben het moeilijk, dus krijg jij het ook.
Ik vond het niet altijd eenvoudig, maar hey, dat heeft iedereen, slim of dom. Dus ook ouders; ookal is je kind heel slim, ga daar niet teveel over rondroepen.Whatever...![]()
Games modden is nog steeds 1 van mn hobbies. Sterker nog, heb er ooit een (niet zo goedlopendquote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:09 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Knikkers koop je niet, die win je. Ik begon met 5 knikkers en eindde met 30/100. Elke dag![]()
Maar jij was ook al een gamedesigner in de dop) topic op fok over gemaakt
![]()
![]()
Bij mij weten alleen mn naasten dat ik best-wel-slim ben. Als het toevallig ter sprake komt, dan praat ik er gewoon over, maar alleen maar dan.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:09 schreef Spanky78 het volgende:
Als je hoogbegaafd bent is het slimste wat je kunt doen dat niet echt aan anderen te vertellen. Dat wekt maar verwachtingen of afgunst. Wees gewoon jezelf, gebruik de kennis om met jezelf om te leren gaan en waarom je je het best regelmatig kan aanpassen. Laat anderen je maar beoordelen op je acties en gedrag.
Want als je niet oppast wordt het een self fulfilling prophecy; hoogbegaafden hebben het moeilijk, dus krijg jij het ook.
Ik vond het niet altijd eenvoudig, maar hey, dat heeft iedereen, slim of dom. Dus ook ouders; ookal is je kind heel slim, ga daar niet teveel over rondroepen.
Het er constant over hebben is een beetje vergelijkbaar met een bankdirecteur die maar door en door blijft lullen over hoe groot z'n bonus afgelopen jaar wel niet was, beetje zo![]()
![]()
Ik houd het geheim, op werk etc. hoeven ze het echt niet te weten. Dat ik niet dom ben weten ze heus wel. Heb liever dat ze me slim vinden door mijn werk en hoe ze me meemaken dan door een getalletje bij mijn iq. En als ze me dom vinden is dat ook prima.Whatever...![]()
Nicequote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Games modden is nog steeds 1 van mn hobbies. Sterker nog, heb er ooit een (niet zo goedlopend) topic op fok over gemaakt
![]()
![]()
Mocht je interesse hebben om te lezen, ik heb hem even opgezochtquote:(zie spoiler)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Collega's etc hoeven het ook niet te weten. Het is vind ik een "strictly need to know basis"quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:22 schreef Spanky78 het volgende:
Ik houd het geheim, op werk etc. hoeven ze het echt niet te weten. Dat ik niet dom ben weten ze heus wel. Heb liever dat ze me slim vinden door mijn werk en hoe ze me meemaken dan door een getalletje bij mijn iq. En als ze me dom vinden is dat ook prima.![]()
![]()
quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:33 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Mocht je interesse hebben om te lezen, ik heb hem even opgezocht(zie spoiler)
Geweldig! Ik had ooit een totaal maffe Unreal Tournament mod met Homer Simpsom, Darth Vader en Duke Nukem door elkaar. Compleet met exploderende babypoppen!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
In mijn vriendenkring spreekt niemand het uit en iedereen weet het van mekaar.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:33 schreef magnetronkoffie het volgende:
Collega's etc hoeven het ook niet te weten. Het is vind ik een "strictly need to know basis"
Net zoals je op een tennisclub in Wassenaar ook niet praat over hoeveel geld je hebt.![]()
![]()
Ik vind die droge mods zeker leuk, beetje humor maakt het alleen maar leuker vind ikquote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:35 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Geweldig! Ik had ooit een totaal maffe Unreal Tournament mod met Homer Simpsom, Darth Vader en Duke Nukem door elkaar. Compleet met exploderende babypoppen!
Sowieso, als je een beetje serieus wilt modden, dan komt het ook aan op o.a. balancing. Het moet moeilijk (of eigenlijk meer pittig) -en- leuk zijn!
Ik kan uuurenlang doorgaan over vertellen over modden en wat ik allemaal wel niet meegemaakt heb, maar dat bespaar ik je wel!
Tipje van de sluier: Ik heb het al duizenden keren meegemaakt dat een spel niet meer wou opstarten
Ik heb het er echt alleen maar over wanneer het toevallig ter sprake komt. Al mn vrienden weten het, maar ze weten veel meer dan alleen maar dat ene stukje van mijquote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:37 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
In mijn vriendenkring spreekt niemand het uit en iedereen weet het van mekaar.
Net zoals je op een tennisclub in Wassenaar ook niet praat over hoeveel geld je hebt.
Ik zie het een beetje hetzelfde als met autisme: Ik vertel dat ook niet iedereen (tenzij "need to know" of "good if they know").
Forum Opties Forumhop: Hop naar: