21:55 - 22:30 op NED 3.quote:'RAMBAM' neust in vertrouwelijke dossiers klanten ABN-AMRO
'RAMBAM' heeft de hand weten te leggen op een tas met vertrouwelijke dossiers van vermogende ABN AMRO-klanten, zo valt aanstaande maandag in de uitzending te zien. De dossiers lagen in een kast van een oud bankgebouw in Amsterdam en zijn door medewerkers van de bank vergeten mee te nemen. De dossiers hebben hier waarschijnlijk meer dan een jaar gelegen.
In de dossiers staan alle bankgegevens van een aantal rijke, zogenaamde 'preferred banking'-klanten vermeld, inclusief hun spaartegoeden. Ook staan er klachten in, soms zelfs met paspoortgegevens erbij. Overduidelijk privé-informatie, die nooit zomaar naar buiten zou mogen komen. In de uitzending van 'RAMBAM' op 27 februari vragen de makers opheldering aan de bank en brengen zij de dossiers op gepaste wijze weer terug.
om 4:11 verstuurdquote:
Enorm slecht inderdaadquote:Op maandag 13 januari 2014 22:16 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Politie die zijn eigen mening geeft
rutte heeft 20 jarige studentes die dat voor hem uitzoekenquote:
elke week hetzelfde clubjequote:Op maandag 13 januari 2014 22:18 schreef rubbereend het volgende:
dus dat is het groepje mensen waarvoor de premier zijn persconferenties doet
quote:Met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft hij die het wapen van het Zwitserse Eedgenootschap of een teken hetwelk een nabootsing daarvan vormt, gebruikt:
1. hetzij als fabrieks- of handelsmerk of als onderdeel van zulk een merk;
2. hetzij met een doel, strijdig met de eerlijkheid in de handel;
3. hetzij onder omstandigheden die het Zwitserse nationale gevoel zouden kunnen krenken.
quote:Op maandag 13 januari 2014 22:19 schreef themole het volgende:
3. hetzij onder omstandigheden die het Zwitserse nationale gevoel zouden kunnen krenken.
Was alleen op de radio ja. Misselijke grap.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:20 schreef ddx het volgende:
Hmms niet teruggekomen in programma.
Politie geeft Rambam standje na nepmelding
die reactiesquote:Op maandag 13 januari 2014 22:20 schreef ddx het volgende:
Is vanochtend al uitgezonden. Was voor Rambam-radio.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:20 schreef ddx het volgende:
Was met hetzelfde thema. Een of andere regel over overlast. Rambam belt naar politie. Politie zegt: een blaffende hond, daar komen wij niet voor. Beller zegt: dan los ik het zelf wel op. Vervolgens het geluid van een machinegeweer. Politieman: eh meneer, wat was dat voor geluid?quote:Op maandag 13 januari 2014 22:24 schreef ddx het volgende:
Ah wist niet dat er ook een rambam radio was.
Waardoor die agent onnodig met spoed naar die plek toe moest. Leuk joh.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Was met hetzelfde thema. Een of andere regel over overlast. Rambam belt naar politie. Politie zegt: een blaffende hond, daar komen wij niet voor. Beller zegt: dan los ik het zelf wel op. Vervolgens het geluid van een machinegeweer. Politieman: eh meneer, wat was dat voor geluid?
Ik lees nu pas dat ze het serieus namen. Op de radio klonk het nogal nep. Niet verwacht dat ze echt dachten dat er werd geschoten.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:31 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Waardoor die agent onnodig met spoed naar die plek toe moest. Leuk joh.
Er lopen genoeg gekken rond in Nederland helaas.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:33 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik lees nu pas dat ze het serieus namen. Op de radio klonk het nogal nep. Niet verwacht dat ze echt dachten dat er werd geschoten.
Zoals gezegd: het schieten klonk nogal nep.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:34 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Er lopen genoeg gekken rond in Nederland helaas.
Dat kunnen ze überhaupt nietquote:Op maandag 20 januari 2014 22:04 schreef themole het volgende:
Beslagleggen, dat kunnen ze echt niet zomaar.
Dat accentje ook van die vrouwquote:Op maandag 20 januari 2014 22:06 schreef themole het volgende:
Dit klinkt echt als pauperincassobureaus.
Vies dik wijf man.quote:Op maandag 20 januari 2014 22:09 schreef themole het volgende:
Ze maakt zich kenbaar als deurwaarder. Dat macht niet zomaar.
Je bedoelt een hijgsessiequote:Op maandag 20 januari 2014 22:20 schreef Palomar het volgende:
[..]
geen harde confrontaties zoals bijv. Alberto Stegeman....
Nee dat zou een enorme meerwaarde hebben inderdaadquote:Op maandag 20 januari 2014 22:20 schreef Palomar het volgende:
[..]
nee dat bedoel ik nietquote:Op maandag 20 januari 2014 22:20 schreef Palomar het volgende:
[..]
Misschien(weet ik ook niet hoor) hadden ze heel veel contact met de 'schuldeisers' of andere mensen die jan de bontquote:Op maandag 20 januari 2014 22:25 schreef ddx het volgende:
Ik had echt het idee dat groot deel in scene was gezet, wel heel toevallig ben je bij tennisclub in je rolstoel als ze langskomen.
Net alsof hij hele weken in die rolstoel zit, want ze komen echt niet binnen paar dagen bij je langs.
Ik denk dat ze die incassobureaus uitvoerig hebben ingelicht over zijn verblijfplaatsen en zijn afspraken, zodat ze ongeveer konden inschatten wanneer ze iemand konden verwachten of niet.quote:Op maandag 20 januari 2014 22:25 schreef ddx het volgende:
Ik had echt het idee dat groot deel in scene was gezet, wel heel toevallig ben je bij tennisclub in je rolstoel als ze langskomen.
Net alsof hij hele weken in die rolstoel zit, want ze komen echt niet binnen paar dagen bij je langs.
Terugpakken? Dan kijk jij zeker een ander programma dan ik, want onder terugpakken versta ik toch iets anders dan het opvoeren van een koddig toneelstukje.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 18:16 schreef Mansjester het volgende:
Haha, mooi altijd hoe ze elke aflevering de slechteriken terugpakken
Ik vind het juist wel leuk hoe ze het op de huidige manier doen. Om ze met een soort van knipoog terug te pakkenquote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:48 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Terugpakken? Dan kijk jij zeker een ander programma dan ik, want onder terugpakken versta ik toch iets anders dan het opvoeren van een koddig toneelstukje.
Ik vind dat ze die lui toch vooral beschermen (bijvoorbeeld door het wegpiepen van de namen) in plaats van ze terug te pakken of te confronteren.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:56 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel leuk hoe ze het op de huidige manier doen. Om ze met een soort van knipoog terug te pakken
Volgens mij mag je niet eens zomaar die namen laten horen.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik vind dat ze die lui toch vooral beschermen (bijvoorbeeld door het wegpiepen van de namen) in plaats van ze terug te pakken of te confronteren.
Het is de Nederlandse versie van Basta. Ze hebben de rechten gewoon netjes gekocht.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 20:03 schreef Kansenjongere het volgende:
Ik zat meer aan een confrontatie in de stijl van Basta te denken, je weet wel dat programma wat Rambam probeert na te doen.
Het is de Nederlandse poging tot Basta, het blijft in mijn ogen toch een slap aftreksel. Vermakelijk, maar ze blijven ver achter bij het niveau van hun Belgische collega's. Dat zie je onder andere terug in de hilarische confrontaties van Basta met bijvoorbeeld de Nigeriaanse oplichters, Sabam en de telecommaatschappij.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 20:16 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Het is de Nederlandse versie van Basta. Ze hebben de rechten gewoon netjes gekocht.
Is niet genoeg tijd/geld voor denk ik.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 21:24 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het is de Nederlandse poging tot Basta, het blijft in mijn ogen toch een slap aftreksel. Vermakelijk, maar ze blijven ver achter bij het niveau van hun Belgische collega's. Dat zie je onder andere terug in de hilarische confrontaties van Basta met bijvoorbeeld de Nigeriaanse oplichters, Sabam en de telecommaatschappij.
Right. Als Kassa in 2008 test wat de beste pindakaas is, dan mag Radar natuurlijk nooit meer aandacht besteden aan pindakaas. Als Jeroen Pauw in 2009 een interview had met Youp van 't Hek, dan mag Frenk van der Linden Youp nooit meer interviewen - dat is immers al eens gedaan door een ander programma.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:07 schreef zeebeschuit het volgende:
http://glamora.ma/2014/01/rambam_blijft_items_jatten.html
quote:Rambam spoort Nederlandse kledingketens aan tot het geven van meer openheid over de arbeidsomstandigheden in landen waar ze hun kleren produceren. De makers van het VARA-programma tikken zowel CoolCat als Wibra op de vingers voor het feit dat zij (op het moment van opname) het veiligheidsakkoord voor Bangladesh niet hebben ondertekend. CoolCat wordt uit de tent gelokt met een nepnieuwsbericht in NRC Handelsblad en de directeur van Wibra wordt geconfronteerd met een Bengaalse werknemer, in werkelijkheid een door ‘Rambam’ ingehuurde acteur.
‘Rambam’ eist hiermee de verantwoordelijkheid op voor het nepnieuwsbericht dat geplaatst werd door NRC Handelsblad op 22 november vorig jaar. In dat artikel kondigt CoolCat-directeur Roland Kahn een inzamelingsactie van kleding voor Bangladesh aan. Het artikel in NRC Handelsblad veroorzaakte de nodige ophef en kreeg veel aandacht in andere media.
‘Rambam’ confronteert directeur Ron Wierdsma van textielsuper Wibra met één van zijn zogenaamde Bengaalse werknemers en weet hem zo als eerste televisieprogramma een persoonlijke reactie te ontlokken. Desondanks heeft Wibra het Veiligheidsakkoord tot op heden niet getekend. Voor ‘Rambam’ genoeg reden om een speciale kledinglijn te ontwerpen voor het familiebedrijf uit Epe, die nu exclusief in de schappen van Wibra te vinden is.
Directe aanleiding voor de actie was de brand in een textielfabriek in Dhaka die in april 2013 aan meer dan 1100 mensen het leven kostte. Deze ramp resulteerde in het opstellen van een Veiligheidsakkoord voor Bangladesh, dat echter niet door alle Nederlandse bedrijven getekend werd.
Scheelt dat ze nu wel eindelijk ook echt direct namen aanpakken. Nu maar hopen dat de confrontatie ook echt iets oplevert.quote:
ja maar dit is links en dan mag hetquote:
tsja, die selectieve verontwaardigheid van linksquote:Op maandag 27 januari 2014 22:14 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ja maar dit is links en dan mag het
Idd, verschrikkelijk. Diegene die dat produceert in Bangladesh is waarschijnlijk blind geworden.quote:
Dat betekent niet dat ketens blindelings contracten moeten tekenen. Sowieso als ze dat niet willen, laat ze het dan niet doen. Vrije keuze enzoquote:Op maandag 27 januari 2014 22:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat een faalreacties in dit topic.
Het is gewoon een feit dat vrijwel alle winkelketens aansporing nodig hebben om de arbeidsomstandigheden in derde wereldlanden te verbeteren omdat ze uit zichzelf niets doen, en zelfs met aansporing zullen ze er nog alles aan doen om de verbeteringen zo marginaal mogelijk te laten zijn.
Daar mogen ketens best eens op aangesproken worden.
quote:Op maandag 27 januari 2014 22:16 schreef donald_dick het volgende:
En zo maakt de minister je zaak kapot
Het punt is dat dat contract maar een doekje voor het bloeden is, pure symboolpolitiek. In de praktijk verandert er weinig tot niets, winkelketens kunnen er een stickertje duurzaam op kunnen plakken. De hogere verkoopprijs eindigt echt niet voor 100% bij die arme Bengaal op de werkvloer.quote:Op maandag 27 januari 2014 22:23 schreef zijle het volgende:
Kansloze aflevering, die hele discussie is sowieso uit z'n verband getrokken, iets wat ze in de laatste beelden pas melden
Maar geef dan ook de reden waarom die ketens niet klakkeloos zon verdrag tekenen, dat kwam in heel deze reportage niet voorquote:Op maandag 27 januari 2014 22:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is gewoon een feit dat vrijwel alle winkelketens aansporing nodig hebben om de arbeidsomstandigheden in derde wereldlanden te verbeteren omdat ze uit zichzelf niets doen, en zelfs met aansporing zullen ze er nog alles aan doen om de verbeteringen zo marginaal mogelijk te laten zijn.
niemand verplicht zequote:Op maandag 27 januari 2014 22:26 schreef Pannenkoek3000 het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat ketens blindelings contracten moeten tekenen. Sowieso als ze dat niet willen, laat ze het dan niet doen. Vrije keuze enzo
door middel van leugens en valse voorwendselenquote:Op maandag 27 januari 2014 22:25 schreef Tomatenboer het volgende:
ook dit kloptquote:Op maandag 27 januari 2014 22:27 schreef themole het volgende:
[..]
Het punt is dat dat contract maar een doekje voor het bloeden is, pure symboolpolitiek. In de praktijk verandert er weinig tot niets, winkelketens kunnen er een stickertje duurzaam op kunnen plakken. De hogere verkoopprijs eindigt echt niet voor 100% bij die arme Bengaal op de werkvloer.
Het punt is dat mensen geen zak willen betalen voor hun kleding. Iemand moet daar de prijs voor betalen, maar dat is de hypocrisie de volgende dag staat men wel in de rij bij de Primark voor een broek van een tientje. Die mentaliteit moet eerst veranderen.quote:Op maandag 27 januari 2014 22:25 schreef Tomatenboer het volgende:
inspiratie is opquote:Op maandag 27 januari 2014 22:28 schreef Pannenkoek3000 het volgende:
[..]
Klopt, dus deze hele aflevering was vrij kansloos
Klopt, maar de reden kun je wel raden toch? De meeste ketens zijn gewoon uit op winstmaximalisatie, en willen dus best de arbeidsomstandigheden verbeteren, als het maar niet teveel kost, en als het wel teveel kost dan willen ze de afspraken wat nuanceren zodat ze minder kwijt zijn aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.quote:Op maandag 27 januari 2014 22:27 schreef zijle het volgende:
[..]
Maar geef dan ook de reden waarom die ketens niet klakkeloos zon verdrag tekenen, dat kwam in heel deze reportage niet voor
Er wordt ook veel dure merkkleding in Bangladesh gemaakt.quote:Op maandag 27 januari 2014 22:30 schreef themole het volgende:
[..]
Het punt is dat mensen geen zak willen betalen voor hun kleding. Iemand moet daar de prijs voor betalen, maar dat is de hypocrisie de volgende dag staat men wel in de rij bij de Primark voor een broek van een tientje. Die mentaliteit moet eerst veranderen.
Dat ook, absoluut.quote:Op maandag 27 januari 2014 22:30 schreef themole het volgende:
[..]
Het punt is dat mensen geen zak willen betalen voor hun kleding. Iemand moet daar de prijs voor betalen, maar dat is de hypocrisie de volgende dag staat men wel in de rij bij de Primark voor een broek van een tientje. Die mentaliteit moet eerst veranderen.
Veel te dure troep van Apple kopen helpt daarentegen evenmin, die wordt onder dezelfde erbarmelijke omstandigheden in elkaar gezet als de goedkopere concurrent.quote:Op maandag 27 januari 2014 22:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar dat consumenten ook alles voor een dubbeltje willen hebben helpt inderdaad ook niet.
Vara he.quote:
Daarom kijk ikquote:
Dat is exact de onderdrukking van het proletariaatquote:Op dinsdag 28 januari 2014 01:09 schreef maan_man het volgende:
Slechte uitzending.
Het klinkt sowieso heel nobel om die fabrieksarbeider wat extra te betalen. Men vergeet echter dat de arbeidskosten slechts een fractie van de kostprijs vormen. Andere kosten zullen relatief hoog zijn als je in Bangladesh produceert. De arbeidskosten maken het ondanks de andere kosten interessant om in Bangladesh te produceren.Haal je die interessante factor weg, dan zal iedereen vertrekken en verdient de fabrieksarbeider niks. Met het sociale vangnet in Bangladesh ook geen pretje.
Een voorbeeld. Volgens dit artikel verdient een fabrieksarbeider in Bangladesh ¤ 25-30,- per maand. Volgens dit artikel verdient de gemiddelde Roemeen ¤ 350,- per maand. Een verschil van ¤ 320-325,- per maand. Roemenië ligt echter binnen de EU, dus geen invoerkosten, want vrij verkeer van goederen. Daarnaast ligt Roemenië dichter bij huis dus minder transportkosten. Dan heb je de extra loonkosten in Roemenië al bijna terugverdient. Dus waarom nog produceren in Bangladesh mochten de loonkosten stijgen, maar daar houden de nobele mensen geen rekening mee.
belachelijk natuurlijk dat ze dat meegevenquote:Op maandag 3 februari 2014 22:22 schreef Ronaldsen het volgende:
Ze zijn blij dat ze af zijn van die broodjes die er al de hele dag liggen
Een partij die in 2009 is opgericht kun je toch moeilijk een oudere partij noemen...quote:Op maandag 3 februari 2014 22:23 schreef maan_man het volgende:
Haha, over 5 jaar zijn alle mensen die daar in de zaal zitten dood. Het probleem dat oudere partij heet, wordt opgelost door de tand des tijds.
Zo gaat dat tegenwoordig. Een partij waarvan geen enkel dier lid is, wordt toch een dierenpartij genoemd.quote:Op maandag 3 februari 2014 22:26 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Een partij die in 2009 is opgericht kun je toch moeilijk een oudere partij noemen...
grapjas.quote:Op maandag 3 februari 2014 22:23 schreef maan_man het volgende:
Haha, over 5 jaar zijn alle mensen die daar in de zaal zitten dood. Het probleem dat oudere partij heet, wordt opgelost door de tand des tijds.
Daarom zei tie ook: De jongeren van vandaag zijn de ouderen van morgenquote:Op dinsdag 4 februari 2014 07:29 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
grapjas.
Kijk even de laatste tegenlicht aflevering.
Inderdaad. Maar dan nog. Ze deden alles volgens de regels, dus ze konden het niet weigerenquote:Op dinsdag 4 februari 2014 00:02 schreef Tomatenboer het volgende:
Vond het dit keer maar een matige uitzending.
Wel opvallend hoe relatief eenvoudig je zo'n congres kunt 'kapen', en ook opvallend dat de Nederlandse media zo slecht aan achtergrond-onderzoek doen. Een beetje Googlen had ze waarschijnlijk meteen geleerd dat het voorstel van een Rambam medewerker afkwam. Terwijl nu de media schijnbaar vol stond met het voorstel voor een jongeren afdeling voor 50 Plus.
De Belgen hebben in het origineel al eens aangetoond hoe makkelijk onzin wordt overgenomen door de mediaquote:Op dinsdag 4 februari 2014 00:02 schreef Tomatenboer het volgende:
Vond het dit keer maar een matige uitzending.
Wel opvallend hoe relatief eenvoudig je zo'n congres kunt 'kapen', en ook opvallend dat de Nederlandse media zo slecht aan achtergrond-onderzoek doen. Een beetje Googlen had ze waarschijnlijk meteen geleerd dat het voorstel van een Rambam medewerker afkwam. Terwijl nu de media schijnbaar vol stond met het voorstel voor een jongeren afdeling voor 50 Plus.
Ik heb vandaag nog een onbeschofte politie-medewerker aan de telefoon gehad..quote:
quote:Op maandag 10 februari 2014 22:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Dit is dus de reden dat ik de eigenaar van mijn gevonden portemonnee op facebook heb opgezocht
Heb hem netjes zijn portemonnee teruggegeven, ik vertrouw de politie bij deze nietquote:
Idd, die naam.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:16 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
De projectgroep zitmeubulair
Zo dom als je weet dat je met zo'n kleine gemeente in de media terecht komtquote:Op maandag 10 februari 2014 22:22 schreef donald_dick het volgende:
Nog een advies, spoor de dader op
Bedoel je die dame die er bij gehaald werd?quote:
Ja, die dame van de gemeente.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:44 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Bedoel je die dame die er bij gehaald werd?
Die billen vielen mij ook al op
Gemeente Hoornquote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:45 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
facilitaire dienst van de gemeente
Welke gemeente?Misschien is ze vindbaar op het net.
quote:Alles is te koop, zelfs een hit. Dat blijkt uit een onderzoek van het VARA-programma Rambam. De makers weten daarin voor enkele duizenden euro’s een plek in de charts te bemachtigen.
De afgelopen jaren deden steeds vaker geruchten over hitlijstmanipulatie de ronde. Artiesten als Gordon en Dries Roelvink werden ervan beschuldigd hun eigen singles te kopen om maar een zo hoog mogelijke notering te scoren. Nooit eerder werd echter aangetoond hoe dat proces in zijn werk gaat. De Rambammers hebben daarom aanvankelijk geprobeerd een eigen single de hitlijst in te krijgen, maar stuitten daarbij op het wantrouwen van betrokkenen in de muziekindustrie.
Rambam riep vervolgens de hulp in van Harry Slinger, frontman van de band Drukwerk. De zanger legde contact met de eigenaar van een groot artiestenbureau en gebruikte zijn bekendheid om het vertrouwen van de ‘hitmakers’ te winnen. Zij toonden zich bereid om tegen betaling een single van Harry Slinger de hitlijsten binnen te helpen.Dat bleek geen grootspraak: op vrijdag 14 februari kwam Schijn een lichie op mij van Drukwerk? vanuit het niets binnen op plaats 32 in de single top 100.
De aflevering van Rambam over de gemanipuleerde muziekindustrie is maandag om 21.55 uur te zien bij de VARA op Nederland 3.
Dat was ook wel een topliedje.quote:Op maandag 17 februari 2014 22:04 schreef Walter81 het volgende:
Hitje maken? Ook niet origineel. Ik zeg: kopspijkers-one day fly.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |