Wordt frisser, maar ook droger (gelukkig)... Winterweer vind ik alleen fijn als er geen kans is op gladheid en dat er dus ook nergens die pekeltroep op de weg gestrooid hoeft te worden.quote:
Heb ik nu al, op m'n vingertoppenquote:Op maandag 13 januari 2014 22:18 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Wordt frisser, maar ook droger (gelukkig)... Winterweer vind ik alleen fijn als er geen kans is op gladheid en dat er dus ook nergens die pekeltroep op de weg gestrooid hoeft te worden.
Aan de andere kant... van heel droog winterweer krijg ik ook last van een droge huid.
Prachtig inderdaad!quote:Deze prachtige mamatusveld zal ik nooit meer vergeten. Vooral de omvang hiervan was bizar maar wel prachtig! 28-8-2009
pekel wordt ook gewoon gestrooid als het droog is in NLquote:Op maandag 13 januari 2014 22:18 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Wordt frisser, maar ook droger (gelukkig)... Winterweer vind ik alleen fijn als er geen kans is op gladheid en dat er dus ook nergens die pekeltroep op de weg gestrooid hoeft te worden.
Aan de andere kant... van heel droog winterweer krijg ik ook last van een droge huid.
yep, zoals gisterenochtend......quote:Op maandag 13 januari 2014 23:16 schreef Blik het volgende:
[..]
pekel wordt ook gewoon gestrooid als het droog is in NL
Neequote:Op maandag 13 januari 2014 23:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Gaat het nu echt kouder worden dan?
Droger, zeg je. Het is de laatste dagen al kurkdroog en zonnig.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:18 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Wordt frisser, maar ook droger (gelukkig)...
Ja, volgende week wordt het kouderquote:Op maandag 13 januari 2014 23:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Gaat het nu echt kouder worden dan?
Zit zeer fraaie plaatjes tussenquote:Op maandag 13 januari 2014 22:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mijn collectie weerfoto's van afgelopen jaren
ECMWF heeft na ieder weekend te veel gezopen zo te zien.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met de kans dit terug te moeten nemen zeg ik: ''Dag winter, probeer het ergens eind november maar weer''
Op naar level 3's and squall lines![]()
Was ook erg indrukwekkend zo'n veld. Normaal zie je ze niet in deze getallen.quote:
Dankquote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:04 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Zit zeer fraaie plaatjes tussen!
Hoogstens boven de 2500 meterquote:Op maandag 13 januari 2014 20:15 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Hoe gaat de winter in Bulgarije?
Ligt er al veel sneeuw?
En dan nog 4 weken te gaan en dan is het alweer maart! Op naar de lentequote:KNMI:
Dinsdag 21 januari tot en met dinsdag 28 januari
Grote kans, rond 70%, op een wisselvallig weertype met temperaturen rond normaal. De kans op winterweer van betekenis blijft onveranderd klein.
Een keer zal het toch uitkomen. Al moeten we er tot de volgende winter op wachten.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, volgende week wordt het kouder
(en volgende week blijkt het uitgesteld te zijn en wordt het de week erna kouder, enz, enz.)
En dan is het maart en begint eindelijk de winterquote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:28 schreef roislecxe het volgende:
[..]
En dan nog 4 weken te gaan en dan is het alweer maart! Op naar de lente
Laten we dat maar gewoon niet doenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:43 schreef aloa het volgende:
[..]
En dan is het maart en begint eindelijk de winterkan ook nog!
laten we het hopenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:33 schreef Felagund het volgende:
[..]
Een keer zal het toch uitkomen. Al moeten we er tot de volgende winter op wachten.
Ik bewonder je optimismequote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik vind december eigenlijk ook altijd wel een wintermaand. Goed, het is zelden winterweer in december maar okay. Verder vind ik dat ook, maar vorig jaar werd daar geen gehoor aan gegevenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:56 schreef aloa het volgende:
[..]
Van mij hoeft het in maart niet meer.
Winter moet het zijn in de maanden januari en februari
Een iets te koude maart is nog geen winter, maar een maart zoals vorig jaar zou wel erg vreemd aanvoelen, na een zachte winter.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Jij geeft januari dus helemaal geen kans meer?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:04 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Een iets te koude maart is nog geen winter, maar een maart zoals vorig jaar zou wel erg vreemd aanvoelen, na een zachte winter.
Gelukkig is een ijskoude maart na een zachte februari haast onmogelijk, het weer gaat hooguit verder zoals het was in februari. Ik ben benieuwd wat februari brengt dus.
Oh, jawel, voor de inval van een koudeperiode wel, maar als geheel kan het onmogelijk nog een koude maand worden.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:18 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Jij geeft januari dus helemaal geen kans meer?
Mja, als we tussen 25 en 31 januari siberische temperaturen van overdag -25 en snachts rond de -40 krijgen wel hoorquote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:23 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Oh, jawel, voor de inval van een koudeperiode wel, maar als het geheel kan het onmogelijk nog een koude maand worden.
Een ijskoude maart na een zachte februari is gewoon mogelijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:04 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Een iets te koude maart is nog geen winter, maar een maart zoals vorig jaar zou wel erg vreemd aanvoelen, na een zachte winter.
Gelukkig is een ijskoude maart na een zachte februari haast onmogelijk, het weer gaat hooguit verder zoals het was in februari. Ik ben benieuwd wat februari brengt dus.
Maar zeer ongebruikelijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:57 schreef aloa het volgende:
[..]
Een ijskoude maart na een zachte februari is gewoon mogelijk.
Heb je hier voorbeelden van kunnen vinden? Ik heb namelijk beperkt gezocht, en heb niks gezien wat in de buurt kwam van zo'n situatie. Ik heb zelfs zo snel geen maartmaanden gevonden die kouder waren dan de februari ervoor. Ja, 2013, toen was maart in delen van Nederland iets kouder dan februari, in de Bilt echter niet. De situatie van toen was al zeer uitzonderlijk, toch?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:57 schreef aloa het volgende:
[..]
Een ijskoude maart na een zachte februari is gewoon mogelijk.
Dat maart kouder is dan februari zal idd niet snel gebeuren...maar dat na een zachte februari een koude maart volgt is niet onmogelijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 16:02 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Heb je hier voorbeelden van kunnen vinden? Ik heb namelijk beperkt gezocht, en heb niks gezien wat in de buurt kwam van zo'n situatie. Ik heb zelfs zo snel geen maartmaanden gevonden die kouder waren dan de februari ervoor. Ja, 2013, toen was maart in delen van Nederland iets kouder dan februari, in de Bilt echter niet. De situatie van toen was al zeer uitzonderlijk, toch?
Wat extreme jaren waren:
2013: maart 2,5 graden, februari 1,7
1987: maart 2,3 graden, februari 2,1
Beide laten precies zien dat een koude maart lijkt op de februari ervoor, qua gemiddelde.
Dan vraag ik me nog steeds af: is het wel eens gebeurd, de afgelopen 300 jaar?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 16:15 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat maart kouder is dan februari zal idd niet snel gebeuren...maar dat na een zachte februari een koude maart volgt is niet onmogelijk.
Tot uurtje of 3 was het goed te doen in Oldenzaalquote:
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 16:17 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dan vraag ik me nog steeds af: is het wel eens gebeurd, de afgelopen 300 jaar?
Want de weerspreuk "Als februari lacht, wordt maart niet zacht" doet vermoeden van wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
Het lijkt wel een flipperkastquote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:02 schreef aloa het volgende:
GFS komt ineens met winterse kaarten.![]()
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:02 schreef aloa het volgende:
GFS komt ineens met winterse kaarten.![]()
[ afbeelding ]
Dat wilde ik doen maar ik word steeds wakker om dat m'n lichaam denkt dat 't lente is met die hoge temperaturenquote:
http://janvissersweer.nl/quote:Het heeft in De Bilt deze maand nog maar een keer gevroren. Afgelopen zondag bedroeg de minimumtemperatuur op het KNMI -2,0º. De kans dat het aantal vorstdagen op korte termijn stijgt is niet groot. Of de teller op 31 januari nog steeds op een vorstdag staat lijkt mij echter niet aannemelijk. Zelfs de met afstand ‘lauwste louwmaand’, januari 2007 met gemiddeld 7,1º, kwam nog tot een score van 5 dagen met op standaard waarnemingshoogte (1.50 meter) enige vorst. De kleinste aantallen vorstdagen komen onder meer voor rekening van januari 1975 (door weerman Hans de Jong destijds omschreven als de ‘krokuswinter’) en 2008. Toen 3 vorstdagen. Kampioen is januari 1988 toen het op twee dagen, 15 en 23 januari, tot vorst kwam.
De winter van 2012-2013 kende ook een lange zeer zachte fase maar vanaf 10 januari vroor het in De Bilt 17 dagen op rij. In Herwijnen werd het op de 16de -18,0º.
Ik kijk nooit op weerwoord. Ziet er nogal chaotisch uit...quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:18 schreef Straatcommando. het volgende:
Erg leuk om in 't archief van weerwoord te snuffelen trouwens
Die gaan het zwaar krijgen, als het alsnog gaat vriezen...quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:41 schreef Lemans24 het volgende:
Er zijn nu al net zo veel vogels te zien, als vorig jaar in april... Van alles in de tuinen en het bos en in het veld is het al helemaal bar. De kieviten gaan al flink tekeer.
twitter:janvissersweer twitterde op dinsdag 14-01-2014 om 20:02:15ECMWF goed in lijn met vorige run: nauwelijks tot geen kou volgens de nieuwe 10-daagse http://t.co/89TPgYOOOW reageer retweet
Zolang ik maar geld bespaar op de stookkosten maakt het mij niet uitquote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:54 schreef aloa het volgende:
[..]
Die gaan het zwaar krijgen, als het alsnog gaat vriezen...
ik word ook steeds pessimistischer.... maar ja, het kan nog even. Jaren geleden ook een flutwinter, en toen opeens eind feb/begin maart een berg sneeuw en diepvries 's nachts. Je weet het niet...quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:59 schreef Jor_Dii het volgende:
Het zou zomaar een flutwinter kunnen worden. We kruipen al langzaam richting februari en gisteren voelde het echt al een beetje lenteachtig aan in de ochtend.
Ach, ga ook even naar Noorwegen, als je zo aan sneeuw toe bent.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:29 schreef Gwywen het volgende:
Mijn man zat in Noorwegen. Helemaal in het zuidelijkste puntje. Stuurt hij foto's: Snil! Dikke, verse, knisperende snil!![]()
Hoeveel scheelt dat nou, hij zat ter hoogte van Denemarken. Die paar honderd kilometer doen het hem.![]()
Ik wil ook snil. Al is het maar drie centimeter. Gewoon, omdat het kan, in deze tijd van het jaar.
Straks is de winter voorbij en is de enige snil de bloesem die uit de appelboom waait.
Dat geloof ik pas als ik een koude rug krijg. Als ik een koude rug heb een paar dagen van te voren, weet ik dat er echt sneeuw komt. Andere mensen hebben een eksteroog of een jeukend litteken, maar ik heb dus een rug die gevoelig is voor toekomstige sneeuw.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:30 schreef Lemans24 het volgende:
Overigens staat er volgens de weerfictie sneeuw op stapel voor 22 januari.
Zei je dat een paar weken geleden ook niet?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:32 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dat geloof ik pas als ik een koude rug krijg. Als ik een koude rug heb een paar dagen van te voren, weet ik dat er echt sneeuw komt. Andere mensen hebben een eksteroog of een jeukend litteken, maar ik heb dus een rug die gevoelig is voor toekomstige sneeuw.
Ja, maar toen was het maar heel kort, ik twijfelde toen zelf ook al.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:33 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zei je dat een paar weken geleden ook niet?
Hou maar lekker daar in China.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:44 schreef Kowloon het volgende:
Wat mij betreft gaat het snel weer stormen, nu kou uit lijkt te blijven.
Laat maar komenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:25 schreef Againzender het volgende:
[..]
ik word ook steeds pessimistischer.... maar ja, het kan nog even. Jaren geleden ook een flutwinter, en toen opeens eind feb/begin maart een berg sneeuw en diepvries 's nachts. Je weet het niet...
2005 was dat geloof ik. 20cm sneeuw in Amsterdam met -13 opeens, ik kon gewoon met de fiets niet goed een bocht maken door dat tapijt sneeuwquote:
Kweenie hoor maar na april waren ook mei en juni flink boven normaal warm in 2007.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:50 schreef Lemans24 het volgende:
De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat een jaar zonder winter, voor mijn gevoel, nooit een prachtige, warme, zonnige lente kan opleveren, gevolgd door een perfecte, hete zomer. Ergens moet dat toch fout gaan?
De non-winter van 2007 werd gevolgd door een ideale april, maar toen was de koek op. Een half jaar zacht, toen een half jaar fris. In 2013 was het omgekeerd: een half jaar koud, gevolgd door een half jaar zacht weer. Dat zachte weer is doorgegaan in 2014, maar voor hoe lang nog?
Precies dat halve jaar dus. Ik wist het niet zo goed meer, was na april het hele jaar op reisquote:Op woensdag 15 januari 2014 00:03 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Kweenie hoor maar na april waren ook mei en juni flink boven normaal warm in 2007.
Ah, ziet er lekker afgelegen uit, zo op de kaart. Veel plezier!quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Pandan eiland, voor de kust van mindoro.
De warmste zomer in Nederland volgde na de op een na koudste winter. Niet dat het verder wat zegt, maar 1947 was een opvallend jaar.quote:Op woensdag 15 januari 2014 02:34 schreef RemcoW23 het volgende:
Ik heb ook het altijd het gevoel dat er na zo`n slappe winter ook een trieste zomer komt. Vorige zomer, en dan met name het moment dat ik vakantie had, vond ik super. Normaal regent het dan weer 2 of 3 weken lang
.
Ik heb juist altijd het gevoel dat de te warme trend zich in de zomer dan gewoon voortzet. Of dit klopt met de feiten weet ik niet.quote:Op woensdag 15 januari 2014 02:34 schreef RemcoW23 het volgende:
Ik heb ook het altijd het gevoel dat er na zo`n slappe winter ook een trieste zomer komt. Vorige zomer, en dan met name het moment dat ik vakantie had, vond ik super. Normaal regent het dan weer 2 of 3 weken lang
.
Ik denk dat het niets met elkaar te maken heeft. Winter 2012 was hier ijskoud (weken tussen de -10 en -20), zomer was bloedheet (twee maanden tussen de 35 en 42). Winter 2013 was warm en de zomer gemiddeld.quote:Op woensdag 15 januari 2014 09:30 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ik heb juist altijd het gevoel dat de te warme trend zich in de zomer dan gewoon voortzet. Of dit klopt met de feiten weet ik niet.
Jij doelt hier op autocorrelatie? Die lijkt inderdaad niet veel verder te reiken dan een week. Oftwel, als een bepaalde dag warm is dan is er een grotere kans dat opvolgende dagen ook warm zijn, maar die correlatie is vrijwel helemaal verdwenen na een week.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:50 schreef Lemans24 het volgende:
Na een zachte winter, is de kans op een zachte lente iets groter, de rest van het jaar heeft er inderdaad niets mee te maken. Het voelt echter anders, wellicht omdat de zomer altijd tegenvalt, na een mooie lente?
Positief blijvenquote:Op woensdag 15 januari 2014 12:48 schreef aloa het volgende:
Om nog even te laten zien dat het zeker nog koud kan worden in februari:
8 van de 15 elfstedentochten werden verreden in februari (6 in januari).
De koudste maand, sinds de metingen was februari 1956.
De 2e koudste maand in februari (1947) was net zo koud als de koudste januarimaand (1940).
Het kan allemaal nog(of niet natuurlijk)
als, als, als, alsquote:Op woensdag 15 januari 2014 14:59 schreef dick_laurent het volgende:
Die koppen zijn er nu min of meer al:
http://www.weer.nl/weer-i(...)_sneeuwloosheid.html
Overigens, het is nog steeds te vroeg om winterweer af te schrijven, als de wind in februari draait naar NO krijgen we alsnog een bak kou en sneeuw.
True. Ik hoop ook op 'niets' hoor.... kou en sneeuw mogen van mij heus wegblijven dit jaarquote:Op woensdag 15 januari 2014 15:00 schreef Klonk het volgende:
[..]
als, als, als, als
als dat niet gebeurt gebeurt er ook niets
Ik denk dat hij autocorrelatie op grotere tijdschalen bedoelt, dat als een maand (of meerdere maanden) warm is (zijn), dat de kans groter is dat de volgende maand(en) ook warm zijn. Maar ik denk dat die correlatie erg groot is.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:01 schreef cynicus het volgende:
[..]
Jij doelt hier op autocorrelatie? Die lijkt inderdaad niet veel verder te reiken dan een week. Oftwel, als een bepaalde dag warm is dan is er een grotere kans dat opvolgende dagen ook warm zijn, maar die correlatie is vrijwel helemaal verdwenen na een week.
Tijd om wat statistische chops op KNMI temperatuur data los te laten dusquote:Op woensdag 15 januari 2014 15:09 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik denk dat hij autocorrelatie op grotere tijdschalen bedoelt, dat als een maand (of meerdere maanden) warm is (zijn), dat de kans groter is dat de volgende maand(en) ook warm zijn. Maar ik denk dat die correlatie erg groot is.
Ok, ik ben een leek.... maar wat is 'transportkou' ?quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:11 schreef Straatcommando. het volgende:
Het warme zeewater kan over een tijdje wel zorgen voor leuke onweersbuien.. bovendien zou ik het voor de statistieken leuk vinden om een hellman-loze winter mee te maken. Echt winter word het toch niet meer. Bovendien, als het echt koud moet worden in februari zijn we afhankelijk van transportkou..
Leuk zijdelings relevant verhaaltje van de KNMI over beukenootjes en de relatie met temperatuur en neerslag.quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:09 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik denk dat hij autocorrelatie op grotere tijdschalen bedoelt, dat als een maand (of meerdere maanden) warm is (zijn), dat de kans groter is dat de volgende maand(en) ook warm zijn. Maar ik denk dat die correlatie erg groot is.
Klopt niet, het is eerder andersom blijkt.quote:Veel noten op het harde hout, maakt de winter hard en koud.
Hangen er in September veel noten aan de twijgen dan gaan we een strenge winter krijgen.
Klopt niet, er is geen sterk verband.quote:Is oktober warm en fijn, het zal een strenge winter zijn.
Klopt niet, er is geen sterk verband.quote:de 89-jaar cyclus van Easton en de 22-jaar cyclus van Cor Schuurmans.
Zal vast ook wel iets over geschreven/gepubliceerd zijn, het eerste waar ik moet denken is atmosferische blokkades (die kunnen lang duren), maar daar weet ik zo 1,2,3 ook geen publicatie die hierover gaat.quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:20 schreef cynicus het volgende:
[..]
Tijd om wat statistische chops op KNMI temperatuur data los te laten dus
Wat ik bij de KNMI kan vinden wijst dus sterk op "geen aangetoond verband tussen seizoenen". Atmosferische blokkades doen hun werk van dagen tot een paar weken en zullen dus waarschijnlijk ook geen inter-sezoens invloed hebben.quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:24 schreef Felagund het volgende:
[..]
Zal vast ook wel iets over geschreven/gepubliceerd zijn, het eerste waar ik moet denken is atmosferische blokkades (die kunnen lang duren), maar daar weet ik zo 1,2,3 ook geen publicatie die hierover gaat.
Dat heeft een particulier al eens gedaan, en daar heb ik de informatie dan ook vandaan. Er is (voor De Bilt) geen enkel verband tussen de winter en de zomer, maar wel een beperkt verband tussen de winter en de lente. Zal de grafiekjes zo eens posten.quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:20 schreef cynicus het volgende:
[..]
Tijd om wat statistische chops op KNMI temperatuur data los te laten dus
Maar als de stroming hardnekkig uit het oosten komt, zoals vorig jaar, dan heeft het zeewater geen invloed.quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
Lijkt me logisch dat de lente meer kans heeft zachter te zijn als er een zachte winter aan vooraf is gegaan. Zeewater is dan niet zo koud.
2013 was dan ook geen zachte winter en deze werd gevolgd door een koude lente. Zie hier, correlatie. 2,9 graden vs 7,4 graden zou redelijk goed in de puntenwolk hierboven passen. Maar eigenlijk zou die lente een graadje warmer hebben moeten zijn, ja.quote:Op woensdag 15 januari 2014 16:12 schreef aloa het volgende:
[..]
Maar als de stroming hardnekkig uit het oosten komt, zoals vorig jaar, dan heeft het zeewater geen invloed.
Winter 2013 was normaal.quote:Op woensdag 15 januari 2014 16:22 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
2013 was dan ook geen zachte winter en deze werd gevolgd door een koude lente. Zie hier, correlatie. 2,9 graden vs 7,4 graden zou redelijk goed in de puntenwolk hierboven passen. Maar eigenlijk zou die lente een graadje warmer hebben moeten zijn, ja.
En er zijn wel eens uitzonderingen, die volledig niet gecorreleerd zijn, 1975 bijvoorbeeld.
Ach, oostenwind. Dat is iets wat niet meer bestaatquote:Op woensdag 15 januari 2014 16:33 schreef aloa het volgende:
[..]
Winter 2013 was normaal.
Maar het ging om het warme zeewater.
duurt niet heel lang zo te zien..quote:Op woensdag 15 januari 2014 16:38 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ach, oostenwind. Dat is iets wat niet meer bestaat
Al schijnt het maandag weer eens te gaan gebeuren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Weet ik.quote:Op woensdag 15 januari 2014 16:49 schreef cynicus het volgende:
Bedankt Lemans!
Aloa, uitzonderingsjaren zijn dat: uitzonderlijk, en kunnen derhalve geen verband aantonen.
Precies wat de naam zegt. Als het koud is in het oosten, polen, Rusland, en de kou word onze kant op geblazen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok, ik ben een leek.... maar wat is 'transportkou' ?
Wat zorgt voor een harde koude wind. Niet prettig om dan buiten te zijn, kan zelfs gevaarlijk worden door de windchill.quote:Op woensdag 15 januari 2014 17:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Precies wat de naam zegt. Als het koud is in het oosten, polen, Rusland, en de kou word onze kant op geblazen.
Dat was 2 jaar geleden ook zo erg. Volgens mij in februari ofzo? Begon toen net met een baantje, weet nog goed dat ik 's ochtends om 6 uur naar mijn auto liep, m'n auto -20 aangaf en het loeihard waaide. Verschrikkelijk was dat.quote:Op woensdag 15 januari 2014 17:36 schreef aloa het volgende:
[..]
Wat zorgt voor een harde koude wind. Niet prettig om dan buiten te zijn, kan zelfs gevaarlijk worden door de windchill.
Ja, ook in De Bilt. Er staat ook ´verder verlopen´, volledig vorstloos gaat het niet meer worden, dat zou ook wel zeer onwaarschijnlijk zijn, een januari zonder vorst.quote:Op woensdag 15 januari 2014 20:39 schreef beantherio het volgende:
Het heeft een paar dagen geleden toch wel een beetje (nacht)gevroren op een aantal plaatsen? Ik meen dat gelezen te hebben tenminste.
Het woordje 'verder' had ik even gemist.quote:Op woensdag 15 januari 2014 20:41 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, ook in De Bilt. Er staat ook ´verder verlopen´, volledig vorstloos gaat het niet meer worden, dat zou ook wel zeer onwaarschijnlijk zijn, een januari zonder vorst.
Dat laatste zou top zijn. Zo'n dag als vandaag is echt deprimerend.quote:Op woensdag 15 januari 2014 20:38 schreef Lemans24 het volgende:
Ongelooflijk, januari zou zomaar eens volledig vorstloos verder kunnen verlopen.
[ afbeelding ]
En qua regen gaat het, na morgen, best meevallen en qua hoeveelheid zon opnieuw goed komen.
Midden januari lijkt me dat toch wel heel erg veel gevraagd. Maar goed: hopen staat vrij.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:03 schreef alors het volgende:
Prima, mooi droog ook, ik heb nog een weiland wat moet opdrogen.
De kamperfoelies in het bos worden al voorzichtig groen en ik zag ook al openbarstende knoppen aan de bomen![]()
En dan ook maar niet meer vriezen, niet goed voor de fruitoogst.
Haha, wishcasterquote:Op woensdag 15 januari 2014 23:06 schreef Lemans24 het volgende:
Ja, vast...
Februari, maart en april vol met vorst en snil.
En dat na zo'n zachte start?
Goed planquote:Op woensdag 15 januari 2014 22:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
Midden januari lijkt me dat toch wel heel erg veel gevraagd. Maar goed: hopen staat vrij.![]()
Ik hoop dat we hierna nog 3 maanden sneeuw en vorst krijgen.![]()
Hittegolf is het andere uiterste, maar zo stabiel als het nu tussen 2 en 10 graden zit, mag het dan tussen 22 en 28 graden zitten.quote:Op woensdag 15 januari 2014 23:47 schreef aloa het volgende:
[..]
Goed planen dan vanaf mei t/m september een hele lange hittegolf
![]()
En daarna uiteraard weer kou.
Amen, liefst +25 graden. Ik teken ervoor.quote:Op woensdag 15 januari 2014 23:47 schreef aloa het volgende:
[..]
Goed planen dan vanaf mei t/m september een hele lange hittegolf
![]()
En daarna uiteraard weer kou.
Nu maar hopen dat het weer hier even slecht te voorspellen valt als in Nederlandquote:Following the warm weather over the past month, now its time for Bulgarians to brace for the arrival of real winter.
Meteorologists predict snowfall by the 25th of January, with temperatures dropping considerably. When the cold grips, it is likely to last all through February and into March, according to Standartnews.
Temperatures will drop to -10, -12 degrees Celsius by next month.
Meanwhile, residents of Bulgaria will be able to enjoy another sunny and warm weekend this week, the last such before spring.
Verkeerde topic volgens mijquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:20 schreef pullup het volgende:
Ruud somt op waar Billy allemaal stress van krijgt.
Zo ongeveer alles waar ze moeite voor moet doen dus.
Mijn excuusquote:
Momenteel in Australië.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:09 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Amen, liefst +25 graden. Ik teken ervoor.
Spannend!!! Kan nog steeds.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:27 schreef INViCTuS het volgende:
Langere termijn
Tja, en dan de vraag of het überhaupt nog wat gaat worden met de winter in West Europa. Ik wil hier, ofschoon buiten het kader van het Alpenweer toch even dieper op ingaan. Zoals ik al schreef zien we op de weerkaarten eigenlijk een heel fraaie en ook winterse setting. Helaas vallen de puzzelstukjes nog steeds net verkeerd of beter gezegd passen niet om de winterse puzzel compleet te maken. Steeds weer die vervelende fout lopende golf (straalstroom) met zuidwestelijke hoogtestroming boven west en midden Europa en steeds weer die kou die zo dichtbij zit maar niet vanuit het noordoosten of oosten kan gaan binnenstromen. Toch voorzie ik voor volgende week ontwikkelingen die een overgang naar een kouder en winters weertype kunnen gaan inleiden.
Cruciaal ook nu weer de precieze koers van het tweede laag rond het midden van de week. Mocht dit gunstig gaan verlopen (zuidelijke koers) dan zou dit laag als trekpaard kunnen gaan dienen voor koudere lucht en alsnog een blokkade in de steigers gaan zetten. Nog interessanter in het verdere verloop zijn de ontwikkelingen die zich afspelen in de omgeving van Canada en Groenland. Ook hier zien we signalen (afkoppelen koude pool richting IJsland -Scandinavië, zie kaart hieronder ) die op de langere termijn een overgang naar koud winterweer kunnen gaan inleiden. Hoe dan ook, volgende week wordt heel interessant en wellicht stevenen we eindelijk op een veel koudere winterse fase af.
[ afbeelding ]
Wat goddelijk, zo devine. Wat een temperaturenquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:29 schreef aloa het volgende:
[..]
Momenteel in Australië.
[ afbeelding ]
WKN / Hittegolf Australië
Het wordt steeds extremer in Australië. Ik neem aan dat die 0 graden een foutje isquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:32 schreef Dven het volgende:
[..]
Wat goddelijk, zo devine. Wat een temperaturen
Daar ga ik wel van uit ja. Als het nu midden in de nacht was zou ik het nog wel kunnen begrijpen daar in de woestijn maar nuquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:41 schreef aloa het volgende:
[..]
Het wordt steeds extremer in Australië. Ik neem aan dat die 0 graden een foutje is
Voor het eerst dat de bulk van de lijnen voor de korte termijn over het algemeen omlaag neigen toch?quote:
twitter:MeteoConsult twitterde op donderdag 16-01-2014 om 08:04:18Vorig jaar begonnen we de dag in het Gelderse #Herwijnen met -18 graden boven een vers sneeuwdek, nu is het daar 26 graden warmer.. #winter reageer retweet
"volgende week" en allerlei toevalligheden. Dat wordt al de vierde koudeperiode deze winter...quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:27 schreef INViCTuS het volgende:
Langere termijn
Tja, en dan de vraag of het überhaupt nog wat gaat worden met de winter in West Europa. Ik wil hier, ofschoon buiten het kader van het Alpenweer toch even dieper op ingaan. Zoals ik al schreef zien we op de weerkaarten eigenlijk een heel fraaie en ook winterse setting. Helaas vallen de puzzelstukjes nog steeds net verkeerd of beter gezegd passen niet om de winterse puzzel compleet te maken. Steeds weer die vervelende fout lopende golf (straalstroom) met zuidwestelijke hoogtestroming boven west en midden Europa en steeds weer die kou die zo dichtbij zit maar niet vanuit het noordoosten of oosten kan gaan binnenstromen. Toch voorzie ik voor volgende week ontwikkelingen die een overgang naar een kouder en winters weertype kunnen gaan inleiden.
Cruciaal ook nu weer de precieze koers van het tweede laag rond het midden van de week. Mocht dit gunstig gaan verlopen (zuidelijke koers) dan zou dit laag als trekpaard kunnen gaan dienen voor koudere lucht en alsnog een blokkade in de steigers gaan zetten. Nog interessanter in het verdere verloop zijn de ontwikkelingen die zich afspelen in de omgeving van Canada en Groenland. Ook hier zien we signalen (afkoppelen koude pool richting IJsland -Scandinavië, zie kaart hieronder ) die op de langere termijn een overgang naar koud winterweer kunnen gaan inleiden. Hoe dan ook, volgende week wordt heel interessant en wellicht stevenen we eindelijk op een veel koudere winterse fase af.
[ afbeelding ]
Thxquote:Op donderdag 16 januari 2014 10:27 schreef INViCTuS het volgende:
Langere termijn
Jonguh, kap toch eens met dat bekritiseren op berichten die verder weg zijn dan 1 dag. Ik post dat voor iedereen zodat men kan lezen wat de prognose KAN worden. De schrijver van het artikel zegt niet dat het koud of winter gaat worden maar wel dat de modellen er zo voor liggen dat het MOGELIJK is. Het zijn geen toevalligheden...het weer bestaat volgens mij altijd uit toevalligheden en vindt het plaats zoals het gaat, dat bepaald niemand.Het hoeft niet te gaan gebeuren, maar het kan wel...waarom is het toevallig dan?quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:49 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
"volgende week" en allerlei toevalligheden. Dat wordt al de vierde koudeperiode deze winter...
Gastquote:Op donderdag 16 januari 2014 12:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Jonguh, kap toch eens met dat bekritiseren op berichten die verder weg zijn dan 1 dag. Ik post dat voor iedereen zodat men kan lezen wat de prognose KAN worden. De schrijver van het artikel zegt niet dat het koud of winter gaat worden maar wel dat de modellen er zo voor liggen dat het MOGELIJK is. Het zijn geen toevalligheden...het weer bestaat volgens mij altijd uit toevalligheden en vindt het plaats zoals het gaat, dat bepaald niemand. Ik niet, jij niet, Johan ( de schrijver ) en zeker een niet bestaande god niet. Het hoeft niet te gaan gebeuren, maar het kan wel...waarom is het toevallig dan?
Toevalligheden, als in lagedrukgebieded die precies op hun plek vallen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 12:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Jonguh, kap toch eens met dat bekritiseren op berichten die verder weg zijn dan 1 dag. Ik post dat voor iedereen zodat men kan lezen wat de prognose KAN worden. De schrijver van het artikel zegt niet dat het koud of winter gaat worden maar wel dat de modellen er zo voor liggen dat het MOGELIJK is. Het zijn geen toevalligheden...het weer bestaat volgens mij altijd uit toevalligheden en vindt het plaats zoals het gaat, dat bepaald niemand. Ik niet, jij niet, Johan ( de schrijver ) en zeker een niet bestaande god niet. Het hoeft niet te gaan gebeuren, maar het kan wel...waarom is het toevallig dan?
Nee, hoorquote:Op donderdag 16 januari 2014 12:14 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Toevalligheden, als in lagedrukgebieded die precies op hun plek vallen.
Maar doe maar wat je wilt: Iedereen blij maken met die lappen langetetmijntekst van een ander, nuttig hoor.
Ik geniet voorlopig maar gewoon van het mooie weer dan. Er zijn inderdaad altijd mogelijkheden.quote:Op donderdag 16 januari 2014 12:15 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nee, hoorik neem altijd alles maar zoals het gaat
ik geloof zeker niet in lange termijn en dat slappe gelul altijd van mensen op andere sites kan ik ook echt niet tegen, maar jij valt wel vaak in herhaling
lees het vaak genoeg...op termijn ziet het er zus of zo uit, ja prima, dat zien we tzt dan wel weer
. Er gebeur genoeg en laat mensen lekker, er zijn altijd mogelijkheden
Het regent hier...stiekem mag het ook best wel maart worden en richting 15-20 graden gaan. Tijd voor festivalsquote:Op donderdag 16 januari 2014 12:19 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik geniet voorlopig maar gewoon van het mooie weer dan. Er zijn inderdaad altijd mogelijkheden.
In 2009 en 2012 hoopte ik op een zomer zonder tropische dagen, gewoon voor de statistiek, net als nu mrt die hellmannen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 12:17 schreef Dven het volgende:
Wat dat betreft eens met Invictus. Andersom heb je in de zomer exact hetzelfde. Alleen wel opvallend dat de personen die in de zomer juchen als er een dertiger in de lange termijn staat [...]
Ik doelde niet (enkel) op jouquote:Op donderdag 16 januari 2014 12:22 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
In 2009 en 2012 hoopte ik op een zomer zonder tropische dagen, gewoon voor de statistiek, net als nu mrt die hellmannen.
Die reacties van jou zijn nuttig zekerquote:Op donderdag 16 januari 2014 12:14 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Toevalligheden, als in lagedrukgebieded die precies op hun plek vallen.
Maar doe maar wat je wilt: Iedereen blij maken met die lappen langetetmijntekst van een ander, nuttig hoor.
De schrijver heeft het over "vervelende stromingen", die zacht weer veroorzaken, dat vind ík storend.
Zoals een zomer zon moet hebben zo moet een winter sneeuw en ijs hebben.quote:Op donderdag 16 januari 2014 12:00 schreef dick_laurent het volgende:
Waarom willen zoveel mensen het zo graag koud hebben?![]()
snap dat echt niet...
Sommige best wel, net als sommige van jou. Deze niet, overigensquote:Op donderdag 16 januari 2014 12:28 schreef aloa het volgende:
[..]
Die reacties van jou zijn nuttig zeker
quote:Op donderdag 16 januari 2014 12:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Sommige best wel, net als sommige van jou. Deze niet, overigens
het hoort er gewoon bij... winter kou sneeuw... tis onderdeel van ons klimaat...quote:Op donderdag 16 januari 2014 12:00 schreef dick_laurent het volgende:
snap dat echt niet...
Gewoon mee doorgaanquote:Op donderdag 16 januari 2014 12:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Jonguh, kap toch eens met dat bekritiseren op berichten die verder weg zijn dan 1 dag. Ik post dat voor iedereen zodat men kan lezen wat de prognose KAN worden. De schrijver van het artikel zegt niet dat het koud of winter gaat worden maar wel dat de modellen er zo voor liggen dat het MOGELIJK is. Het zijn geen toevalligheden...het weer bestaat volgens mij altijd uit toevalligheden en vindt het plaats zoals het gaat, dat bepaald niemand.Het hoeft niet te gaan gebeuren, maar het kan wel...waarom is het toevallig dan?
ik vind jouw negatieve wijze van posten van de laatste weken ook storend en ik heb er inmiddels ook meerdere klachten over ontvangenquote:
Nou, ik zou het persoonlijk heel prettig vinden als Koning Winter mij verlost van al het onkruid/eenjarige troep in mijn tuin, dat nu allemaal enthousiast blijft doorgroeien. Normaliter hoort dit met een flinke vorstperiode allemaal af te sterven.quote:Op donderdag 16 januari 2014 12:00 schreef dick_laurent het volgende:
snap dat echt niet...
quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ik vind jouw negatieve wijze van posten van de laatste weken ook storend en ik heb er inmiddels ook meerdere klachten over ontvangen
Ja, dat begreep ik al uit de reacties van vandaag. De meerderheid is hier winterliefhebber, dat is nou eenmaal zo.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ik vind jouw negatieve wijze van posten van de laatste weken ook storend en ik heb er inmiddels ook meerdere klachten over ontvangen
Mijn peterselie blijft maar groeienquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:02 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nou, ik zou het persoonlijk heel prettig vinden als Koning Winter mij verlost van al het onkruid/eenjarige troep in mijn tuin, dat nu allemaal enthousiast blijft doorgroeien. Normaliter hoort dit met een flinke vorstperiode allemaal af te sterven.
Tuurlijk. Lekker je mond houden maar wel bij modjes klagen. Da's pas nuttig. De enige die ik nu een keer wat over lemans heb zien typen is Invictus, en die zegt 'r gewoon wat van tegen hem zelf.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Bedankt voor deze nuttige toevoeging
De meerderheid is onweerliefhebber...quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:15 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, dat begreep ik al uit de reacties van vandaag. De meerderheid is hier winterliefhebber, dat is nou eenmaal zo.
Het is wel interessant dat je het als negatieve manier van posten ziet, want ik ben nog nooit zó positief geweest in een winter!
Lees dan alles maar eens op je dooie gemak terugquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tuurlijk. Lekker je mond houden maar wel bij modjes klagen. Da's pas nuttig. De enige die ik nu een keer wat over lemans heb zien typen is Invictus, en die zegt 'r gewoon wat van tegen hem zelf.
Mooi is inderdaad meer dan enkel te warm voor de tijd van het jaar. Hier nu ook 'te warm'. Maar door de mist en bewolking word ik er stukken minder vrolijk van dan wanneer het koel/gemiddeld zou zijn met sneeuw of zon.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:30 schreef Silmarwen het volgende:
Overigens mooi weer? Het is te warm voor de tijd van het jaar, maar mooi weer.... Regen en veel wind. Het voelt alsof we nu sinds oktober in de herfst zitten.
Toch hebben we wel écht mooi weer gehad hoor. Dynamisch, in ieder geval. Ook veel zonuren.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:32 schreef Dven het volgende:
[..]
Mooi is inderdaad meer dan enkel te warm voor de tijd van het jaar. Hier nu ook 'te warm'. Maar door de mist en bewolking word ik er stukken minder vrolijk van dan wanneer het koel/gemiddeld zou zijn met sneeuw of zon.
Ik geloof inderdaad dat afgelopen weken voor Nederlandse begrippen mooi waren. Zon en wat warmer dan gemiddeld is altijd beter dan typisch Hollandse kwakkelwinterquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Toch hebben we wel écht mooi weer gehad hoor. Dynamisch, in ieder geval. Ook veel zonuren.
Ik vind het nog steeds fokking koud op de fiets, met tegenwind en regen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:32 schreef Dven het volgende:
[..]
Mooi is inderdaad meer dan enkel te warm voor de tijd van het jaar. Hier nu ook 'te warm'. Maar door de mist en bewolking word ik er stukken minder vrolijk van dan wanneer het koel/gemiddeld zou zijn met sneeuw of zon.
We hebben al zes mooiweerdagen (ADS dagen) gehad deze winter, een record voor deze fase.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:30 schreef Silmarwen het volgende:
Overigens mooi weer? Het is te warm voor de tijd van het jaar, maar mooi weer.... Regen en veel wind. Het voelt alsof we nu sinds oktober in de herfst zitten.
Dat, en een aantal stormpjesquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik geloof inderdaad dat afgelopen weken voor Nederlandse begrippen mooi waren. Zon en wat warmer dan gemiddeld is altijd beter dan typisch Hollandse kwakkelwinter
En hoeveel hondenbossentakkenkutweerdagen?quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
We hebben al zes mooiweerdagen (ADS dagen) gehad deze winter, een record voor deze fase.
Ik probeer altijd de beste sfeer te behouden dus ik heb me al een tijdje geleden ingedamtquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:36 schreef INViCTuS het volgende:
Als we maar lief blijven doen he
Morgen en overmorgen schijnen ook droog te gaan verlopen met zo nu en dan zon
Hm, ik weet niet of die worden gemeten. Kun jij dat uitzoeken?quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:35 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En hoeveel hondenbossentakkenkutweerdagen?
Volgens mij valt dat wel mee. Is mij niet opgevallen in ieder geval. Ik weet wel dat er winters zijn geweest waarin het in het zuiden in de plus was en het noorden diep in de min.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:36 schreef Dven het volgende:
Hoe zit het met de scheiding tussen noord/zuid oost/west? Veel verschil qua temperatuur, neerslag en zonuren deze winter?
Heerlijke kaartjes levert dat opquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat wel mee. Is mij niet opgevallen in ieder geval. Ik weet wel dat er winters zijn geweest waarin het in het zuiden in de plus was en het noorden diep in de min.
Iedereen mag een mening hebben! Bedenk wel hoe je die wilt brengen en de frequentie daarvan, dat is mijn mening danquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik probeer altijd de beste sfeer te behouden dus ik heb me al een tijdje geleden ingedamt
quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:35 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En hoeveel hondenbossentakkenkutweerdagen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Dat bedoelde ik dus ookquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:39 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Iedereen mag een mening hebben! Bedenk wel hoe je die wilt brengen en de frequentie daarvan, dat is mijn mening dan
twitter:Kakhiel twitterde op donderdag 16-01-2014 om 13:40:56als je vorige maand bent geboren dan is het gewoon al je hele leven kutweer best tragisch reageer retweet
Toen ik werd geboren was het mooi nazomer en werd die winter de elfstedentocht verredenquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:55 schreef Lemans24 het volgende:
Toen ik ben geboren, heb ik drie maanden sneeuw en ijs te verduren gekregen en géén elfstedentocht gezien!
Wat mij betreft ook...alleen dat constante gezeur en gezeik hoeft van mij niet. Open dan een topic in Klaagbaakquote:Op donderdag 16 januari 2014 14:06 schreef cynicus het volgende:
Zoals jullie weten ben ik ben altijd in voor een potje hard tegen hard. Zolang het maar feitelijk gebaseerd is mag van mij alles
Op zich ben ik het wel eens met Lemans (feitelijk gezien heeft 'ie gelijk) maar ik snap ook wel de wensen en dromen van de extreem weer liefhebbers zolang die zelf maar weten dat het wensen en dromen zijn
Btw, krijg je ook klachten over mij, Fruts?
Brrr...quote:Op donderdag 16 januari 2014 14:55 schreef aloa het volgende:
[..]
Wat mij betreft ook...alleen dat constante gezeur en gezeik hoeft van mij niet. Open dan een topic in Klaagbaak
* cynicus sluit zich aanquote:Op donderdag 16 januari 2014 15:24 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Weg met de winter! [ afbeelding ]
Voor mooi ijs moet je naar een schaatsbaanquote:Op donderdag 16 januari 2014 15:27 schreef cynicus het volgende:
[..]
* cynicus sluit zich aan![]()
Maar dan wel met één week overal prachtig zwart natuurijs, zodat ik mijn favoriete jeugdbezigheid weer even kan uitoefenen
Je zou eens moeten weten.quote:Op donderdag 16 januari 2014 15:29 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Voor mooi ijs moet je naar een schaatsbaan
Echt mooi zwart natuurijs heb je hier niet vaak, altijd wel bobbeltjes van sneeuw of regen of vastgevroren eenden onderweg.
Ik zie geen vorstquote:Op donderdag 16 januari 2014 15:48 schreef Lemans24 het volgende:
Nou die vorstloze tweede helft van januari is ook weerfictie gebleken, lijkt het. GFS is een partij kouder geworden!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Post #214. Het gaat dus frisser worden inderdaad.quote:Op donderdag 16 januari 2014 15:48 schreef Lemans24 het volgende:
Nou die vorstloze tweede helft van januari is ook weerfictie gebleken, lijkt het. GFS is een partij kouder geworden!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het gaat dus *misschien* frisser worden, bedoelde ik. Maar fris weer is prima, afgelopen weekend was prachtig. Zolang de Hellmannscore maar nul blijft tot 6 februari (voor het record), niet boven de 1,8 uitkomt (voor dat andere record) en de winterprik kort is (voor mij).quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:00 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Post #214. Het gaat dus frisser worden inderdaad.
Dan heb je gelukquote:Op donderdag 16 januari 2014 15:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is hier gewoon droog. Stop de persen!
Je zou het niet zeggen hèquote:Op donderdag 16 januari 2014 16:14 schreef Lemans24 het volgende:
Het is wel al duidelijke flink langer licht dan in december.
waarom?quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:15 schreef Dven het volgende:
[..]
Je zou het niet zeggen hèHelaas wordt dat in maart weer allemaal teniet gedaan
Psst het was geen persoonlijke aanval mocht het per ongeluk zo over gekomen zijn..quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:05 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het gaat dus *misschien* frisser worden, bedoelde ik. Maar fris weer is prima, afgelopen weekend was prachtig. Zolang de Hellmannscore maar nul blijft tot 6 februari (voor het record), niet boven de 1,8 uitkomt (voor dat andere record) en de winterprik kort is (voor mij).
Weet niet waar ik zat met mijn hoofd dat ik dacht dat in maart de klok een uur terug zou gaanquote:
Hier had iemand een brandkraan opengedraaid, dat deel van de stoep was net iets natter dan de restquote:Op donderdag 16 januari 2014 16:07 schreef Lemans24 het volgende:
Zelfs in Utrecht nu droog. De lucht althans, want de starten zijn een waterballet.
En daar is de zon! (door de wolken heen)
Ver de diepte in en meters sneeuw dan maar. Zowel het koude als het warmterecord stammen nog uit de jaren 40, die mogen weleens verbroken worden...quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:19 schreef Nattekat het volgende:
Ik stem voor twee opties:
• Terug naar de 10+ en droog
• Ver de diepte in en meters sneeuw
Alles ertussenin niet (dus niet net boven 0 of regen)
Ze gaan niet echt met de tijd mee nee.quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:42 schreef Lemans24 het volgende:
Er zijn bloeiende krokussen gespot op Ameland, lees ik op weerwoord.
Wat een onoverzichtelijk forum is dat trouwens!
Was heel fraai inderdaad! Jammer dat ik geen camera bij me had.quote:Op donderdag 16 januari 2014 18:36 schreef Lemans24 het volgende:
Die zonsondergang vandaag was wel een héle mooie!
Maar nog steeds een redelijke kans op geen vorst.quote:Op donderdag 16 januari 2014 15:48 schreef Lemans24 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Soms is genieten voldoendequote:Op donderdag 16 januari 2014 18:38 schreef Fred0w het volgende:
[..]
Was heel fraai inderdaad! Jammer dat ik geen camera bij me had.
Dezequote:Op donderdag 16 januari 2014 18:36 schreef Lemans24 het volgende:
Die zonsondergang vandaag was wel een héle mooie!
Ik zie twee keer dezelfde. Edit: nu niet meerquote:Op donderdag 16 januari 2014 21:43 schreef Fred0w het volgende:
Pluim gisteren:
[ afbeelding ]
Vandaag:
[ afbeelding ]
quote:Op en neer gaan de ensembles de laatste runs, met variatie in gemiddelde waarden tussen iets te koud en vrij koud, zonder echt koude/winterse waarden.
Op en neer gaat dus de strijd tussen hogedruk ten noordoosten met pretentie tot blokkadevorming en opstomende westelijke lagedruk ten westen die de zonaliteit er weer vol in wil brengen voor onze omgeving.
Misschien is dit op en neer wel een symbool van een strijd tussen een al een tijd heersende en ook historisch krachtige zonaliteit en een aanstaande -flinke- omstelling van de weerkaarten.
Misschien is dit op en neer ook wel een voorbode van een winter die zal bestaan uit een historisch zachte 1e deel en een, laten we het voorzichtig stellen, flink kouder 2e deel.
Ec oper 12z, onderstaand een weergave van de 10-daagse met hierin duidelijke (op en neer) fasen, met als uiteindelijk resultaat dat het er steeds rooskleuriger begint uit te zien, zowel qua patroon als ook de thermische verhoudingen aan de bodem.
Langzaam maar zeker de winter in?..........
http://www.boulevardforum.nl/index.php/topic,413.msg7574.html#new
7,5 graden in huis, hahahaha schitterendquote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:50 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb de eerste twee weken van januari 11 kuub verstookt. Vorig jaar was dat 9 kuub en stookte ik niet eens voor verwarming. Dit jaar wel, maar dat kost dus bijna niks extra, momenteel.
Maar de komende dagen gaan echt het verschil maken, in comfort althans. Vorig jaar was het bij mij in huis op 19 januari slechts 8,5 graden en op 23 januari zelfs 7,5 graden. Dit jaar hou ik het gewoon netjes 15-16 graden.
Ik vul m'n meterstand trouwens iedere week in, online bij Greenchoice. En dan eens per jaar voor de nota, wanneer ik het zelf wil. Mag ook twee keer per jaar én ik kan m'n maandbedrag onbeperkt aanpassen. Erg tevreden met ze, al met al!
Het was vorig jaar hoor, niet dit jaarquote:Op vrijdag 17 januari 2014 01:40 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
7,5 graden in huis, hahahaha schitterend. Hoe zit je dan thuis en wat doet eventuele visite?
Vanaf januari kan ik even niet zien ivm storing NUON, maar vanaf eind februari 2013 t/m 16 januari 2014 op 282 kuub. Nu houdt ik het wel gewoon rond de 17/18 graden dus het is voor jouw begrippen veel wat ik heb verbruikt.
Vorig jaar 458m2, dus daar blijf ik dit jaar ruim onder.
Ja ik weet dat dat van vorig jaar was, heb dat toen ook gevolgd hier. Leuk experiment, maar dat was dit jaar iets gunstiger geweest denk ik zoquote:Op vrijdag 17 januari 2014 01:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het was vorig jaar hoor, niet dit jaar
Bij 7,5 graden (en ook bij 8,5) zat ik in vijf lagen kleding met een slaapzak over me heen tv te kijken en te fokken. Verder lang in bed blijven liggen en veel op bezoek gaan bij andere mensen. En lang warm douchen op het goeie moment.
Maar jou verbruik vind ik echt heel laag! Ik zou, mocht dat niet-stookjaar in een kalenderjaar passen, nog steeds 200 kuub dan. En in een normaal jaar ongeveer 350, denk ik. Maar normale jaren komen nooit voor, ben altijd wel een paar maanden op reis of er zitten een paar maanden anderen in m'n huis.
Als ik het dit jaar had gedaan, had ik van alle daken geschreeuwd dat het een makkie is, en dat in Nederland stoken echt onzin isquote:Op vrijdag 17 januari 2014 01:57 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Ja ik weet dat dat van vorig jaar was, heb dat toen ook gevolgd hier. Leuk experiment, maar dat was dit jaar iets gunstiger geweest denk ik zo![]()
.
Is helemaal afhankelijk van je isolatie denk ik. HR ++ glas en relatief veel zonuren in december en januari scheelt al een stuk om het lang vol te houden.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 02:14 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Als ik het dit jaar had gedaan, had ik van alle daken geschreeuwd dat het een makkie is, en dat in Nederland stoken echt onzin is![]()
Ik ben blij dat ik een realistische winter heb 'gekozen' voor het experiment. Sterker nog, met die non-lente er achteraan, was het meer dan representatief! Nu is mijn conclusie vooral dat het mogelijk, maar niet aan te raden, is om niet te stoken en dat je met 16 graden daarna erg blij bent.
Staat er compleet los van.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:36 schreef RemcoW23 het volgende:
NUON wil mijn meterstanden al hebben. Ruim een maand eerder dan voorgaande 2 jaren.
Vorig jaar hebben ze nog even tot na de koudegolf (+ nog wat extra daagjes) gewacht met het verlossende kaartje en nu zijn ze er wel weer snel bij. Ik wacht nog even met invullen
Zowieso, nu nog enkel glas hebben in de leefruimte die je altijd warm hebtquote:Op vrijdag 17 januari 2014 02:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Is helemaal afhankelijk van je isolatie denk ik. HR ++ glas en relatief veel zonuren in december en januari scheelt al een stuk om het lang vol te houden.
Als je een oud huis hebt met enkel glas is het al een heel ander verhaal.
Is er een flinke brand geweest in Oost Europa?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:07 schreef Dven het volgende:
De (relatieve) warmte in Europa is goed zichtbaar
[ afbeelding ]
Winter wil ik dat dus niet noemen. Misschien nog niet eens een prikje.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:36 schreef Wessell het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/91(...)r-dan-toch-toe.dhtml
Ik vraag me af of dat heel erge warmte is. In Spanje vindt je het namelijk ook, exact naast een gebied waar het kouder is dan gebruikelijk. Lijkt me sterk dat de verschillen lokaal zo groot zijn?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is er een flinke brand geweest in Oost Europa?
Wie was die iemand?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:28 schreef Straatcommando. het volgende:
Las van de week dat iemand liever bewolkt grijs en koud weer heeft dan het (relatief) mooie weer dat we hebben gehad
Geen gegevens / wolken. Het zijn immers satellietgegevens.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is er een flinke brand geweest in Oost Europa?
Was op weerwoord, daar zitten sowieso alle uitersten bij elkaar. Ook een hoop slimme jongens, trouwens.quote:
Wel aardig weer hier, zon en droog, maar in Nederland is het dus helemaal niets?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 16:31 schreef Lemans24 het volgende:
Vandaag valt trouwens wel tegen zeg, qua weer.
Grijs, in Utrecht.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 16:32 schreef Felagund het volgende:
[..]
Wel aardig weer hier, zon en droog, maar in Nederland is het dus helemaal niets?
Vanmiddag in Noord-Limburg zon en heerlijke temperatuur! Maar nu is het grijs geworden en zelfs een beetje motregen.quote:
Ach, het is weekend, geniet er van!quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:30 schreef Sj0rSz het volgende:
Wat een kutweer zeg. Sinds een uurtje of half vijf gestage regen.
Ter compensatie voor een te warme winter meteen de diepvries in.quote:
Mwahahahahahahaaaaaaquote:Op vrijdag 17 januari 2014 22:06 schreef michiel_merk het volgende:
pluim Noord-oost
[ afbeelding ]
De control heeft er zin in
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |