Wordt frisser, maar ook droger (gelukkig)... Winterweer vind ik alleen fijn als er geen kans is op gladheid en dat er dus ook nergens die pekeltroep op de weg gestrooid hoeft te worden.quote:
Heb ik nu al, op m'n vingertoppenquote:Op maandag 13 januari 2014 22:18 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Wordt frisser, maar ook droger (gelukkig)... Winterweer vind ik alleen fijn als er geen kans is op gladheid en dat er dus ook nergens die pekeltroep op de weg gestrooid hoeft te worden.
Aan de andere kant... van heel droog winterweer krijg ik ook last van een droge huid.
Prachtig inderdaad!quote:Deze prachtige mamatusveld zal ik nooit meer vergeten. Vooral de omvang hiervan was bizar maar wel prachtig! 28-8-2009
pekel wordt ook gewoon gestrooid als het droog is in NLquote:Op maandag 13 januari 2014 22:18 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Wordt frisser, maar ook droger (gelukkig)... Winterweer vind ik alleen fijn als er geen kans is op gladheid en dat er dus ook nergens die pekeltroep op de weg gestrooid hoeft te worden.
Aan de andere kant... van heel droog winterweer krijg ik ook last van een droge huid.
yep, zoals gisterenochtend......quote:Op maandag 13 januari 2014 23:16 schreef Blik het volgende:
[..]
pekel wordt ook gewoon gestrooid als het droog is in NL
Neequote:Op maandag 13 januari 2014 23:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Gaat het nu echt kouder worden dan?
Droger, zeg je. Het is de laatste dagen al kurkdroog en zonnig.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:18 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Wordt frisser, maar ook droger (gelukkig)...
Ja, volgende week wordt het kouderquote:Op maandag 13 januari 2014 23:34 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Gaat het nu echt kouder worden dan?
Zit zeer fraaie plaatjes tussenquote:Op maandag 13 januari 2014 22:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mijn collectie weerfoto's van afgelopen jaren
ECMWF heeft na ieder weekend te veel gezopen zo te zien.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 02:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met de kans dit terug te moeten nemen zeg ik: ''Dag winter, probeer het ergens eind november maar weer''
Op naar level 3's and squall lines![]()
Was ook erg indrukwekkend zo'n veld. Normaal zie je ze niet in deze getallen.quote:
Dankquote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:04 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Zit zeer fraaie plaatjes tussen!
Hoogstens boven de 2500 meterquote:Op maandag 13 januari 2014 20:15 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Hoe gaat de winter in Bulgarije?
Ligt er al veel sneeuw?
En dan nog 4 weken te gaan en dan is het alweer maart! Op naar de lentequote:KNMI:
Dinsdag 21 januari tot en met dinsdag 28 januari
Grote kans, rond 70%, op een wisselvallig weertype met temperaturen rond normaal. De kans op winterweer van betekenis blijft onveranderd klein.
Een keer zal het toch uitkomen. Al moeten we er tot de volgende winter op wachten.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, volgende week wordt het kouder
(en volgende week blijkt het uitgesteld te zijn en wordt het de week erna kouder, enz, enz.)
En dan is het maart en begint eindelijk de winterquote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:28 schreef roislecxe het volgende:
[..]
En dan nog 4 weken te gaan en dan is het alweer maart! Op naar de lente
Laten we dat maar gewoon niet doenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:43 schreef aloa het volgende:
[..]
En dan is het maart en begint eindelijk de winterkan ook nog!
laten we het hopenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:33 schreef Felagund het volgende:
[..]
Een keer zal het toch uitkomen. Al moeten we er tot de volgende winter op wachten.
Ik bewonder je optimismequote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik vind december eigenlijk ook altijd wel een wintermaand. Goed, het is zelden winterweer in december maar okay. Verder vind ik dat ook, maar vorig jaar werd daar geen gehoor aan gegevenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:56 schreef aloa het volgende:
[..]
Van mij hoeft het in maart niet meer.
Winter moet het zijn in de maanden januari en februari
Een iets te koude maart is nog geen winter, maar een maart zoals vorig jaar zou wel erg vreemd aanvoelen, na een zachte winter.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 12:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Jij geeft januari dus helemaal geen kans meer?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:04 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Een iets te koude maart is nog geen winter, maar een maart zoals vorig jaar zou wel erg vreemd aanvoelen, na een zachte winter.
Gelukkig is een ijskoude maart na een zachte februari haast onmogelijk, het weer gaat hooguit verder zoals het was in februari. Ik ben benieuwd wat februari brengt dus.
Oh, jawel, voor de inval van een koudeperiode wel, maar als geheel kan het onmogelijk nog een koude maand worden.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:18 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Jij geeft januari dus helemaal geen kans meer?
Mja, als we tussen 25 en 31 januari siberische temperaturen van overdag -25 en snachts rond de -40 krijgen wel hoorquote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:23 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Oh, jawel, voor de inval van een koudeperiode wel, maar als het geheel kan het onmogelijk nog een koude maand worden.
Een ijskoude maart na een zachte februari is gewoon mogelijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:04 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Een iets te koude maart is nog geen winter, maar een maart zoals vorig jaar zou wel erg vreemd aanvoelen, na een zachte winter.
Gelukkig is een ijskoude maart na een zachte februari haast onmogelijk, het weer gaat hooguit verder zoals het was in februari. Ik ben benieuwd wat februari brengt dus.
Maar zeer ongebruikelijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:57 schreef aloa het volgende:
[..]
Een ijskoude maart na een zachte februari is gewoon mogelijk.
Heb je hier voorbeelden van kunnen vinden? Ik heb namelijk beperkt gezocht, en heb niks gezien wat in de buurt kwam van zo'n situatie. Ik heb zelfs zo snel geen maartmaanden gevonden die kouder waren dan de februari ervoor. Ja, 2013, toen was maart in delen van Nederland iets kouder dan februari, in de Bilt echter niet. De situatie van toen was al zeer uitzonderlijk, toch?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:57 schreef aloa het volgende:
[..]
Een ijskoude maart na een zachte februari is gewoon mogelijk.
Dat maart kouder is dan februari zal idd niet snel gebeuren...maar dat na een zachte februari een koude maart volgt is niet onmogelijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 16:02 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Heb je hier voorbeelden van kunnen vinden? Ik heb namelijk beperkt gezocht, en heb niks gezien wat in de buurt kwam van zo'n situatie. Ik heb zelfs zo snel geen maartmaanden gevonden die kouder waren dan de februari ervoor. Ja, 2013, toen was maart in delen van Nederland iets kouder dan februari, in de Bilt echter niet. De situatie van toen was al zeer uitzonderlijk, toch?
Wat extreme jaren waren:
2013: maart 2,5 graden, februari 1,7
1987: maart 2,3 graden, februari 2,1
Beide laten precies zien dat een koude maart lijkt op de februari ervoor, qua gemiddelde.
Dan vraag ik me nog steeds af: is het wel eens gebeurd, de afgelopen 300 jaar?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 16:15 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat maart kouder is dan februari zal idd niet snel gebeuren...maar dat na een zachte februari een koude maart volgt is niet onmogelijk.
Tot uurtje of 3 was het goed te doen in Oldenzaalquote:
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 16:17 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dan vraag ik me nog steeds af: is het wel eens gebeurd, de afgelopen 300 jaar?
Want de weerspreuk "Als februari lacht, wordt maart niet zacht" doet vermoeden van wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
Het lijkt wel een flipperkastquote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:02 schreef aloa het volgende:
GFS komt ineens met winterse kaarten.![]()
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:02 schreef aloa het volgende:
GFS komt ineens met winterse kaarten.![]()
[ afbeelding ]
Dat wilde ik doen maar ik word steeds wakker om dat m'n lichaam denkt dat 't lente is met die hoge temperaturenquote:
http://janvissersweer.nl/quote:Het heeft in De Bilt deze maand nog maar een keer gevroren. Afgelopen zondag bedroeg de minimumtemperatuur op het KNMI -2,0º. De kans dat het aantal vorstdagen op korte termijn stijgt is niet groot. Of de teller op 31 januari nog steeds op een vorstdag staat lijkt mij echter niet aannemelijk. Zelfs de met afstand ‘lauwste louwmaand’, januari 2007 met gemiddeld 7,1º, kwam nog tot een score van 5 dagen met op standaard waarnemingshoogte (1.50 meter) enige vorst. De kleinste aantallen vorstdagen komen onder meer voor rekening van januari 1975 (door weerman Hans de Jong destijds omschreven als de ‘krokuswinter’) en 2008. Toen 3 vorstdagen. Kampioen is januari 1988 toen het op twee dagen, 15 en 23 januari, tot vorst kwam.
De winter van 2012-2013 kende ook een lange zeer zachte fase maar vanaf 10 januari vroor het in De Bilt 17 dagen op rij. In Herwijnen werd het op de 16de -18,0º.
Ik kijk nooit op weerwoord. Ziet er nogal chaotisch uit...quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:18 schreef Straatcommando. het volgende:
Erg leuk om in 't archief van weerwoord te snuffelen trouwens
Die gaan het zwaar krijgen, als het alsnog gaat vriezen...quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:41 schreef Lemans24 het volgende:
Er zijn nu al net zo veel vogels te zien, als vorig jaar in april... Van alles in de tuinen en het bos en in het veld is het al helemaal bar. De kieviten gaan al flink tekeer.
twitter:janvissersweer twitterde op dinsdag 14-01-2014 om 20:02:15ECMWF goed in lijn met vorige run: nauwelijks tot geen kou volgens de nieuwe 10-daagse http://t.co/89TPgYOOOW reageer retweet
Zolang ik maar geld bespaar op de stookkosten maakt het mij niet uitquote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:54 schreef aloa het volgende:
[..]
Die gaan het zwaar krijgen, als het alsnog gaat vriezen...
ik word ook steeds pessimistischer.... maar ja, het kan nog even. Jaren geleden ook een flutwinter, en toen opeens eind feb/begin maart een berg sneeuw en diepvries 's nachts. Je weet het niet...quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:59 schreef Jor_Dii het volgende:
Het zou zomaar een flutwinter kunnen worden. We kruipen al langzaam richting februari en gisteren voelde het echt al een beetje lenteachtig aan in de ochtend.
Ach, ga ook even naar Noorwegen, als je zo aan sneeuw toe bent.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:29 schreef Gwywen het volgende:
Mijn man zat in Noorwegen. Helemaal in het zuidelijkste puntje. Stuurt hij foto's: Snil! Dikke, verse, knisperende snil!![]()
Hoeveel scheelt dat nou, hij zat ter hoogte van Denemarken. Die paar honderd kilometer doen het hem.![]()
Ik wil ook snil. Al is het maar drie centimeter. Gewoon, omdat het kan, in deze tijd van het jaar.
Straks is de winter voorbij en is de enige snil de bloesem die uit de appelboom waait.
Dat geloof ik pas als ik een koude rug krijg. Als ik een koude rug heb een paar dagen van te voren, weet ik dat er echt sneeuw komt. Andere mensen hebben een eksteroog of een jeukend litteken, maar ik heb dus een rug die gevoelig is voor toekomstige sneeuw.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:30 schreef Lemans24 het volgende:
Overigens staat er volgens de weerfictie sneeuw op stapel voor 22 januari.
Zei je dat een paar weken geleden ook niet?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:32 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dat geloof ik pas als ik een koude rug krijg. Als ik een koude rug heb een paar dagen van te voren, weet ik dat er echt sneeuw komt. Andere mensen hebben een eksteroog of een jeukend litteken, maar ik heb dus een rug die gevoelig is voor toekomstige sneeuw.
Ja, maar toen was het maar heel kort, ik twijfelde toen zelf ook al.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:33 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zei je dat een paar weken geleden ook niet?
Hou maar lekker daar in China.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:44 schreef Kowloon het volgende:
Wat mij betreft gaat het snel weer stormen, nu kou uit lijkt te blijven.
Laat maar komenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:25 schreef Againzender het volgende:
[..]
ik word ook steeds pessimistischer.... maar ja, het kan nog even. Jaren geleden ook een flutwinter, en toen opeens eind feb/begin maart een berg sneeuw en diepvries 's nachts. Je weet het niet...
2005 was dat geloof ik. 20cm sneeuw in Amsterdam met -13 opeens, ik kon gewoon met de fiets niet goed een bocht maken door dat tapijt sneeuwquote:
Kweenie hoor maar na april waren ook mei en juni flink boven normaal warm in 2007.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:50 schreef Lemans24 het volgende:
De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat een jaar zonder winter, voor mijn gevoel, nooit een prachtige, warme, zonnige lente kan opleveren, gevolgd door een perfecte, hete zomer. Ergens moet dat toch fout gaan?
De non-winter van 2007 werd gevolgd door een ideale april, maar toen was de koek op. Een half jaar zacht, toen een half jaar fris. In 2013 was het omgekeerd: een half jaar koud, gevolgd door een half jaar zacht weer. Dat zachte weer is doorgegaan in 2014, maar voor hoe lang nog?
Precies dat halve jaar dus. Ik wist het niet zo goed meer, was na april het hele jaar op reisquote:Op woensdag 15 januari 2014 00:03 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Kweenie hoor maar na april waren ook mei en juni flink boven normaal warm in 2007.
Ah, ziet er lekker afgelegen uit, zo op de kaart. Veel plezier!quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Pandan eiland, voor de kust van mindoro.
De warmste zomer in Nederland volgde na de op een na koudste winter. Niet dat het verder wat zegt, maar 1947 was een opvallend jaar.quote:Op woensdag 15 januari 2014 02:34 schreef RemcoW23 het volgende:
Ik heb ook het altijd het gevoel dat er na zo`n slappe winter ook een trieste zomer komt. Vorige zomer, en dan met name het moment dat ik vakantie had, vond ik super. Normaal regent het dan weer 2 of 3 weken lang
.
Ik heb juist altijd het gevoel dat de te warme trend zich in de zomer dan gewoon voortzet. Of dit klopt met de feiten weet ik niet.quote:Op woensdag 15 januari 2014 02:34 schreef RemcoW23 het volgende:
Ik heb ook het altijd het gevoel dat er na zo`n slappe winter ook een trieste zomer komt. Vorige zomer, en dan met name het moment dat ik vakantie had, vond ik super. Normaal regent het dan weer 2 of 3 weken lang
.
Ik denk dat het niets met elkaar te maken heeft. Winter 2012 was hier ijskoud (weken tussen de -10 en -20), zomer was bloedheet (twee maanden tussen de 35 en 42). Winter 2013 was warm en de zomer gemiddeld.quote:Op woensdag 15 januari 2014 09:30 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ik heb juist altijd het gevoel dat de te warme trend zich in de zomer dan gewoon voortzet. Of dit klopt met de feiten weet ik niet.
Jij doelt hier op autocorrelatie? Die lijkt inderdaad niet veel verder te reiken dan een week. Oftwel, als een bepaalde dag warm is dan is er een grotere kans dat opvolgende dagen ook warm zijn, maar die correlatie is vrijwel helemaal verdwenen na een week.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:50 schreef Lemans24 het volgende:
Na een zachte winter, is de kans op een zachte lente iets groter, de rest van het jaar heeft er inderdaad niets mee te maken. Het voelt echter anders, wellicht omdat de zomer altijd tegenvalt, na een mooie lente?
Positief blijvenquote:Op woensdag 15 januari 2014 12:48 schreef aloa het volgende:
Om nog even te laten zien dat het zeker nog koud kan worden in februari:
8 van de 15 elfstedentochten werden verreden in februari (6 in januari).
De koudste maand, sinds de metingen was februari 1956.
De 2e koudste maand in februari (1947) was net zo koud als de koudste januarimaand (1940).
Het kan allemaal nog(of niet natuurlijk)
als, als, als, alsquote:Op woensdag 15 januari 2014 14:59 schreef dick_laurent het volgende:
Die koppen zijn er nu min of meer al:
http://www.weer.nl/weer-i(...)_sneeuwloosheid.html
Overigens, het is nog steeds te vroeg om winterweer af te schrijven, als de wind in februari draait naar NO krijgen we alsnog een bak kou en sneeuw.
True. Ik hoop ook op 'niets' hoor.... kou en sneeuw mogen van mij heus wegblijven dit jaarquote:Op woensdag 15 januari 2014 15:00 schreef Klonk het volgende:
[..]
als, als, als, als
als dat niet gebeurt gebeurt er ook niets
Ik denk dat hij autocorrelatie op grotere tijdschalen bedoelt, dat als een maand (of meerdere maanden) warm is (zijn), dat de kans groter is dat de volgende maand(en) ook warm zijn. Maar ik denk dat die correlatie erg groot is.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:01 schreef cynicus het volgende:
[..]
Jij doelt hier op autocorrelatie? Die lijkt inderdaad niet veel verder te reiken dan een week. Oftwel, als een bepaalde dag warm is dan is er een grotere kans dat opvolgende dagen ook warm zijn, maar die correlatie is vrijwel helemaal verdwenen na een week.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |