natuurlijk gaat dat helpenquote:Op maandag 6 januari 2014 21:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Denk je dat dat gaat helpen? Met een machinegeweer op pad in plaats van een pistool? Lijkt me allebei nogal gevaarlijk als de boeven die je tracht te vangen bewapend zijn. Ik zou dan eerder investeren in kogelvrije vesten.(Of brandwerende kleding, afhankelijk van de tijd van het jaar.)
als de politie de pistolen vervangt door romeinse kaarsen en strijkers dan is dat een prima vergelijking iddquote:[..]
Aha! En als ik nu tegen jou zeg: vuurwerk, prima. Maar stal dat vuurwerk dan maar in een bewaakte bunker onder politietoezicht. Kunnen wij elkaar dan misschien vinden?
Ik heb er namelijk helemaal niets tegen als de gemeente het vuurwerk organiseert. Net zo veel plezier, en zonder de ellende.
Neuh, maar naarmate de belangen groter worden neem je genoegen met meer risico. Dat autorijden risico's met zich meebrengt accepteert iedereen, omdat er grote economische belangen mee zijn gemoeid.quote:Op maandag 6 januari 2014 21:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zo liggen ze wat mij betreft ook, maar dat daar bepaalde risico's aan vast zitten is an sich nog geen argument voor een verbod.
Die zie ik niet hoor... degene die het laatst de trekker overhaalt is gewoon dood.quote:Op maandag 6 januari 2014 21:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
natuurlijk gaat dat helpen
als de 1 een pistool heeft en de ander een machinegeweer dan staat de ander een stuk sterker als het schieten begint
nee degene die niet raak schiet is gewoon doodquote:Op maandag 6 januari 2014 21:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die zie ik niet hoor... degene die het laatst de trekker overhaalt is gewoon dood.
En op mijn beurt is het mij nog steeds een volslagen raadsel waar voor jou de grens tussen betutteling en legitieme wettelijke bescherming van burgers dient te liggen.quote:Op maandag 6 januari 2014 21:43 schreef sp3c het volgende:
whatever
ik ben iig niet overtuigd van je argumenten om vuurwerk te verbieden
euh ...quote:Op maandag 6 januari 2014 21:45 schreef Hoplahopla het volgende:
De gemiddelde Fok!er is nog niet overtuigt van een holocaust als er slechts 60 miljoen doden zijn.
mij ook niet, dat zei ik in het vorige deel al ergens, nooit over nagedacht, nooit mee bezig geweest, zie ook niet waarom het van belang isquote:Op maandag 6 januari 2014 21:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
En op mijn beurt is het mij nog steeds een volslagen raadsel waar voor jou de grens tussen betutteling en legitieme wettelijke bescherming van burgers dient te liggen.
Hoe dan ook, ik heb niet de indruk dat we verder komen... so let's agree to disagree.
Tijd voor
Ik loop even niet meer mee, als je het niet erg vindt.quote:Op maandag 6 januari 2014 21:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
mij ook niet, dat zei ik in het vorige deel al ergens, nooit over nagedacht, nooit mee bezig geweest, zie ook niet waarom het van belang is
de grens ligt iig een stuk hoger dan het jaarlijkse vuurwerkfeestje
ben ik toch weer in rondjes aan het lopen ...
Dat is ook onzin. Er zijn weinig economische voordelen aan het blijven wonen in je woning en blijven stilstaan in de file. Het is voor de economie beter dat de huizenmarkt lekker beweegt, en dat er minder auto's in de file staan. Kortom, het is beter dat mensen p de fiets naar hun werk gaan en dus bij een nieuwe baan gaan verhuizen als dat noodzaak is.quote:Op maandag 6 januari 2014 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neuh, maar naarmate de belangen groter worden neem je genoegen met meer risico. Dat autorijden risico's met zich meebrengt accepteert iedereen, omdat er grote economische belangen mee zijn gemoeid.
Je neemt hier wederom ten onrechte aan dat werken betekent dat je je op 1 plaats bevindt. Voor heel veel beroepen is het essentieel dat je je kunt verplaatsen.quote:Op maandag 6 januari 2014 21:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is ook onzin. Er zijn weinig economische voordelen aan het blijven wonen in je woning en blijven stilstaan in de file. Het is voor de economie beter dat de huizenmarkt lekker beweegt, en dat er minder auto's in de file staan. Kortom, het is beter dat mensen p de fiets naar hun werk gaan en dus bij een nieuwe baan gaan verhuizen als dat noodzaak is.
Mensen met vouwfietsen ( of kinderwagens + baby ) zijn de ergste soort reizigers die je kan hebbenquote:Op maandag 6 januari 2014 22:22 schreef sp3c het volgende:
nou je kunt in NL gewoon overal komen met het OV en een vouwfietsje kost je wat meer tijd maar denk je eens in hoeveel afgerukte ledematen dat zou schelen per jaar!
dan kunnen we die auto's (feitelijk gecontroleerde brandbommen die met 100km per uur over de weg razen) uit de onverantwoordelijke klauwen van de burger en kan toch iedereen van ons prachtige wegennetwerk genieten
SBS berichtjes niet zoveel.quote:Op maandag 6 januari 2014 17:49 schreef Vriezzer het volgende:
Wat hebben we dan nog aan nieuwsberichten..
Er is niets mis met entertainment. Het enige dat je kunt zeggen is dat entertainment geen enkel groot belang dient. En dan kun moet je veel kritischer kijken naar de risico's.quote:Op maandag 6 januari 2014 23:55 schreef Ulx het volgende:
Wat is er eigenlijk mis met entertainment? Gezien het feit dat de entertainmentindustrie behoorlijk groot is, zal er toch zeker een noodzaak zijn voor entertainment. Anders zou tenslotte niemand een TV kopen.
Whoohoooo. Als het geen groot belang dient dan zouden mensen geen geld uitgeven aan entertainment. Maar er gaat erg veel geld om in de entertainment industrie. Ook blijkt entertainment al duizenden jaren te bestaan, je hoeft alleen maar naar romeinse ruines te kijken om dat te weten. Ik denk dus dat er wèl een hele belangrijke reden voor entertainment is.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het enige dat je kunt zeggen is dat entertainment geen enkel groot belang dient.
Vrijetijdsinvulling is een groot belang.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is niets mis met entertainment. Het enige dat je kunt zeggen is dat entertainment geen enkel groot belang dient. En dan kun moet je veel kritischer kijken naar de risico's.
quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Whoohoooo. Als het geen groot belang dient dan zouden mensen geen geld uitgeven aan entertainment. Maar er gaat erg veel geld om in de entertainment industrie. Ook blijkt entertainment al duizenden jaren te bestaan, je hoeft alleen maar naar romeinse ruines te kijken om dat te weten. Ik denk dus dat er wèl een hele belangrijke reden voor entertainment is.
Ik zeg niet dat er geen belang is. Maar in relatie tot veiligheid en economie is het een klein belang.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:12 schreef Specularium het volgende:
[..]
Vrijetijdsinvulling is een groot belang.
Zoals een kerkdienst? Wedstrijdje koekhappen? Zaklopen?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:14 schreef Molurus het volgende:
Bovendien zijn er tal van veel veiliger vormen van vermaak die die functie net zo goed vervullen.
Je gaat me hoop ik toch niet vertellen dat jij geen andere manieren kent om jezelf te vermaken dan het afsteken van vuurwerk. Dat zou best sneu zijn.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zoals een kerkdienst? Wedstrijdje koekhappen? Zaklopen?
Even serieus: Ben jij in staat om veilig en verantwoord vuurwerk af te steken?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Ik zeg niet dat er geen belang is. Maar in relatie tot veiligheid en economie is het een klein belang.
Bovendien zijn er tal van veel veiliger vormen van vermaak die die functie net zo goed vervullen.
100% veilig, nee. Acceptabel veilig, wellicht. Helaas geldt dat niet voor iedereen zoals de statistieken pijnlijk duidelijk maken.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Even serieus: Ben jij in staat om veilig en verantwoord vuurwerk af te steken?
Jij had het over entertainment in het algemeen.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je gaat me hoop ik toch niet vertellen dat jij geen andere manieren kent om jezelf te vermaken dan het afsteken van vuurwerk. Dat zou best sneu zijn.
Als ik ergens een andere indruk heb gewekt dan was dat niet mijn bedoeling, maar ik had het over vuurwerk als vorm van entertainment.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:18 schreef Specularium het volgende:
[..]
Jij had het over entertainment in het algemeen.
Acceptabel veilig is ook maar zo tot er iets fout gaat. Overigens ben ik wel in staat vuurwerk veilig af te steken. Zo moeilijk is het niet.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
100% veilig, nee. Acceptabel veilig, wellicht. Helaas geldt dat niet voor iedereen zoals de statistieken pijnlijk duidelijk maken.
Hoogmoed komt voor de val enzo.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Acceptabel veilig is ook maar zo tot er iets fout gaat. Overigens ben ik wel in staat vuurwerk veilig af te steken. Zo moeilijk is het niet.
Dan vul je een anderhalve literfles met water en dan waait ie niet meer zo makkelijk om.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoogmoed komt voor de val enzo.Je zet een pijl in een fles.. steekt hem aan.. en vlak voordat ie de lucht in gaat komt er ineens een flinke windvlaag voorbij en poef... de pijl vliegt ineens horizontaal in plaats van verticaal.
Veiliger dan "acceptabel veilig" wordt het nooit. Je kunt niet garanderen dat er nooit iets mis gaat.
Natuurlijk niet. Je maakt om een of andere duistere reden de aanname dat ik niet let op de veiligheid. Is dat projectie?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoogmoed komt voor de val enzo.Je zet een pijl in een fles.. steekt hem aan.. en vlak voordat ie de lucht in gaat komt er ineens een flinke windvlaag voorbij en poef... de pijl vliegt ineens horizontaal in plaats van verticaal.
Veiliger dan "acceptabel veilig" wordt het nooit. Je kunt niet garanderen dat er nooit iets mis gaat.
Voor de prijs van een beetje vuurpijl heb je inderdaad een pot die al 3 keer zo goed is. Maar het vuurwerk wat je hier in Nederland haalt valt sowieso tegen. Voor de prijs van de duurste cake hier heb je in België of Duitsland zo'n beetje een heel pakket wat qua kwaliteit er al bovenuit steekt.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:44 schreef Kowloon het volgende:
Beter is nog om gewoon een buis in de grond te steken en daar de vuurpijl in te zetten. Ik vind, als vuurwerkliefhebber, vuurpijlen grote ondingen. De effecten zijn vaak waardeloos, ze knallen ook niet hard en zijn onbetrouwbaar. Daarom werken professionals ook met shells en niet met vuurpijlen.
Voor minder dan ¤ 75 is het dus mogelijk om meer dan 13 kg buskruit via legale wegen te verkrijgen. De ervaring met verboden leert dat men zijn heil gaat zoeken in alternatieven. Dat zie je bijvoorbeeld aan het zelf stoken van alcohol, dat zie bijvoorbeeld aan het zelf produceren van harddrugs en dat zie je aan de handel in vuurwapens. Een totaal verbod op vuurwerk voor consumenten zal een dergelijke reactie in de hand werken.quote:Met even rond kijken op internet kan je zo alle ingredienten voor een grote bom bestellen. We hebben nodig 75 delen kaliumnitraat, 15 delen zwavel en 10 delen houtskool, dit mengsel vormt buskruit (zie Wikipedia).
Edit: Hier stond een handleiding voor het maken buskruit, inclusief de internetshops waar je alle benodigde ingrediënten eenvoudig en anoniem kan kopen. Ik heb het weggehaald om te voorkomen dat er mensen op ideeen komen, maar het is zeer eenvoudig om thuis een grote hoeveelheid buskruit te maken.
Alle ingrediënten zijn mooi tegen de Kerst binnen. De zwavel is al poedervormig. De kaliumnitraat en de houtskool zijn nog wat grof. We pakken een oude keukenmachine van moeder om deze twee ingrediënten even fijn te malen. Dat kan prima zonder gevaar want zolang het nog geen mengsel is, is er nauwelijks kans op ontbranding. We mengen de verkregen poeders in de eerder genoemde verhouding en komen daarmee aan 10 + 2 + 1,3 = 13,3 kg (!) buskruit voor ¤ 73,68 exclusief verzendkosten. Wat je met een dergelijke hoeveelheid buskruit kunt doen hoef ik natuurlijk niet te vertellen.
En in Duitsland ligt het gewoon naast de bloemkolen en de wasmiddelen in de supermarkt.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:56 schreef Xa1pt het volgende:
Voor de prijs van een beetje vuurpijl heb je inderdaad een pot die al 3 keer zo goed is. Maar het vuurwerk wat je hier in Nederland haalt valt sowieso tegen. Voor de prijs van de duurste cake hier heb je in België of Duitsland zo'n beetje een heel pakket wat qua kwaliteit er al bovenuit steekt.
Moeten ze hier ook doen. Zegeltjes erbij enzo.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 01:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
En in Duitsland ligt het gewoon naast de bloemkolen en de wasmiddelen in de supermarkt.
Een slim compromis kan dus zijn pijltjes, astronauten en ander klein grut niet meer toestaan. Vuurpijlen ook niet meer toestaan. Maar potten, cakes, flowerbeds en Chinese rollen wel toestaan. Ten eerst is dat vuurwerk relatief duur, het is dus niet zo geschikt om er zo kwistig mee om te gaan als met babypijltjes, Romeinse kaarsjes en astronauten. Ten tweede is dat vuurwerk wat gewoon op de grond gezet moet worden, het kan niet even gegooid worden want daar is het gewoon niet voor gemaakt. Je kan het dan dus ook niet meer op voetgangers richten.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:55 schreef Ulx het volgende:
Die kleine kutpijltjes kun je inderdaad beter afschaffen. Dat zijn echt ondingen.
Je vergeet alleen dat in 9 van de 10 vuurwerk items uit Belgie en Duitsland minder kruid zit dan in Nederland. Ja, je leest het goed. Nederlands vuurwerk heeft meer kruid dan vuurwerk uit omliggende landen. Jammer alleen is dat het vuurwerk uit Nederland van een miserabele bagger kwaliteit is.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 01:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een slim compromis kan dus zijn pijltjes, astronauten en ander klein grut niet meer toestaan. Vuurpijlen ook niet meer toestaan. Maar potten, cakes, flowerbeds en Chinese rollen wel toestaan. Ten eerst is dat vuurwerk relatief duur, het is dus niet zo geschikt om er zo kwistig mee om te gaan als met babypijltjes, Romeinse kaarsjes en astronauten. Ten tweede is dat vuurwerk wat gewoon op de grond gezet moet worden, het kan niet even gegooid worden want daar is het gewoon niet voor gemaakt. Je kan het dan dus ook niet meer op voetgangers richten.
Maak potten, cakes, flowerbeds en Chinese rollen aantrekkelijk door het wat krachtiger en goedkoper te maken en je haalt daarmee ook de noodzaak weg om naar Belgie af te reizen. Blijft natuurlijk wel het zware illegale knalvuurwerk en de hier boven beschreven bommen over, maar dat valt enkel met meer handhaving te beperken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |