abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 juli 2014 @ 10:21:12 #203
62913 Blik
The one and Only!
pi_142084344
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 10:16 schreef oxylus11 het volgende:
Ik vond de My Son tempels ook erg indrukwekkend. Dit Unesco tempelcomplex is makkelijk te bereiken met een dagexcursie vanaf Hoi An.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Persoonlijk vond ik dit de grootste farce van mijn hele bezoek aan Vietnam, maar ik denk dat mijn bezoek aan Angkor Wat 2 weken daarvoor daar ook wel mee te maken heeft. Zo ziet het er mooi uit, en de omgeving is ook mooi, maar in mijn beleving waren het echt alleen ruïnes en niks in vergelijking met Angkor.

Dus als je Angkor niet vantevoren bezoekt, gewoon My Son gaan doen. Doe je wel Angkor Wat daarvoor, dan kun je het beter overslaan en aan het strand gaan liggen ;)
pi_142084407
Ik heb My Son inderdaad voor Angkor Wat bezocht. Misschien haalt het het niet bij die tempels, maar toch nog steeds zeer bijzonder en ook weer totaal anders qua bouw en stijl dan Angkor. Bovendien is het maar een dagexcursie op 20 km van Hoi An. Je kan zelfs dezelfde dag nog op het strand liggen terwijl je sóchtends je cultuur gesnoven hebt. :)
  woensdag 9 juli 2014 @ 10:38:16 #205
62913 Blik
The one and Only!
pi_142084717
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 10:24 schreef oxylus11 het volgende:
Ik heb My Son inderdaad voor Angkor Wat bezocht. Misschien haalt het het niet bij die tempels, maar toch nog steeds zeer bijzonder en ook weer totaal anders qua bouw en stijl dan Angkor. Bovendien is het maar een dagexcursie op 20 km van Hoi An. Je kan zelfs dezelfde dag nog op het strand liggen terwijl je sóchtends je cultuur gesnoven hebt. :)
I know, we hebben het precies zo gedaan, zelf een brommertje gehuurd en er zelf naartoe gereden. Ik vond de trip ernaartoe indrukwekkender dan de tempels zelf...

Maar zoals ik al zei, als je al het geweld van Angkor hebt gezien valt een tempel in soortgelijke stijl al snel tegen
pi_142085196
Nog een aanvulling op Hanoi. De Tempel van de literatuur/oude universiteit is ook wel een aanrader. Een van de mooiste tempels daar.

Oh ja, ik ben over de Mekong gereisd naar Cambodja. Ook best bijzonder om dat gebied eens te ervaren op die manier. De steden waar we aanlegden waren niet superbijzonder, maar ik vind het altijd wel leuk om tijdens mijn reizen wat minder toeristische plaatsen te zien. Dan krijg je toch een beter beeld van hoe het normale leven in een land zich afspeelt.
  zaterdag 19 juli 2014 @ 19:01:08 #207
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_142487565
Is er ook iemand die in de de-militarised-zone (DMZ) is geweest?
of heb ik er over heen gelezen :@

wij willen Danang, Hoi an en Hue EN de DMZ bekijken in 5 dagen :) dus is de vraag of de DMZ de moeite waard is

Voorlopige route:
Bangkok ( 3 nachten)
Hanoi ( 2 nachten)
Bac Ha /Sapa ( 3 nachten incl 2 nacht treinen)
Halong ( 1 nacht)
Cruise Halong bay ( 2 nachten)
[Binnenlandse vlucht Haiphong - Da Nang]
Danang/Hue/Hoi An (4 nachten)
[Binnenlandse vlucht Da Nang- Nha Trang ]
Nha Trang ( 3 nachten)
[Binnenlandse vlucht Nha Trang - Ho Chi Minh City]
HCMC ( 3 nachten)
Bangkok (1 dag)
dikgedrukt staat al vast

Wij zijn niet de "typische" backpackers en doen een aantal dingen liever met het vliegtuig
MAAR het hoeft allemaal niet schreeuwend duur te zijn ;)
tips??

[ Bericht 36% gewijzigd door Barreltje op 19-07-2014 19:10:51 ]
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zaterdag 19 juli 2014 @ 19:34:57 #208
62913 Blik
The one and Only!
pi_142488388
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 19:01 schreef Barreltje het volgende:

wij willen Danang, Hoi an en Hue EN de DMZ bekijken in 5 dagen :) dus is de vraag of de DMZ de moeite waard is

Voorlopige route:
Bangkok ( 3 nachten)
Hanoi ( 2 nachten)
Bac Ha /Sapa ( 3 nachten incl 2 nacht treinen)
Halong ( 1 nacht)
Cruise Halong bay ( 2 nachten)
[Binnenlandse vlucht Haiphong - Da Nang]
Danang/Hue/Hoi An (4 nachten)
[Binnenlandse vlucht Da Nang- Nha Trang ]
Nha Trang ( 3 nachten)
[Binnenlandse vlucht Nha Trang - Ho Chi Minh City]
HCMC ( 3 nachten)
Bangkok (1 dag)
dikgedrukt staat al vast

Wij zijn niet de "typische" backpackers en doen een aantal dingen liever met het vliegtuig
MAAR het hoeft allemaal niet schreeuwend duur te zijn ;)
tips??
Jammer dat Nha Trang al vast staat, 1 nachtje was ook voldoende geweest. Of sterker nog, had het overgeslagen en was 3 dagen naar Da Lat gegaan.

Ik ben niet bij DMZ geweest, weet niet of het de moeite waard is. Danang is overigens ook weinig bijzonders, hoef je geen tijd aan te besteden
  zaterdag 19 juli 2014 @ 20:27:04 #209
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_142490132
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 19:01 schreef Barreltje het volgende:

DaNang kun je overslaan. Vliegen naar Hue voor een DMZ tour met een gids met Noord Vietnamese blik is wel een aardige eyeopener. Maar realiseer je dat er buiten de tunnels, museum annex overwoekerde runway niet zo heel veel meer te zien is. Hamburgerhill is een overwoekerde rots waar je niet op mag. Ik zou het overslaan en lekker 4 dagen in Hoi An relaxen. En Nha Trang zou ik echt cancellen als je niet van Benidorm houdt.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zondag 20 juli 2014 @ 07:41:01 #210
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_142504987
:D we gaan JUISt naar nha trang om op het strand te liggen. dat komt wel goed dus ;)
( en we zitten niet in nha trang zelf maar op het eiland er voor ( die met het waterpark etc :) )
danang staat op de lijst omdat je vanaf daar moet vliegen?? kan je ook op Hue vliegen dan?
  zondag 20 juli 2014 @ 08:13:57 #211
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_142505134
quote:
7s.gif Op zondag 20 juli 2014 07:41 schreef Barreltje het volgende:
:D we gaan JUISt naar nha trang om op het strand te liggen. dat komt wel goed dus ;)
( en we zitten niet in nha trang zelf maar op het eiland er voor ( die met het waterpark etc :) )
danang staat op de lijst omdat je vanaf daar moet vliegen?? kan je ook op Hue vliegen dan?
OK, ieder z'n meug. En ja je kunt naar Hue vliegen. Vandaar met de bus naar Hoi An is iets van 3 uur en een taxi vandaar naar Da Nang airport kost je ook niet veel.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_142505385
quote:
Vinpearl! Leuk waterpark :Y
pi_142506887
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 19:34 schreef Blik het volgende:

[..]

Jammer dat Nha Trang al vast staat, 1 nachtje was ook voldoende geweest. Of sterker nog, had het overgeslagen en was 3 dagen naar Da Lat gegaan.

Ik ben niet bij DMZ geweest, weet niet of het de moeite waard is. Danang is overigens ook weinig bijzonders, hoef je geen tijd aan te besteden
Nha Trang is ook wel chil en Da Lat ligt dan op de route. Ik heb beide een dagje gedaan, maar mijn schoonvader is erg bekend met het gebied dus die had ook een superefficiente rondleiding en die kende de adresjes ;) Als je een beetje moet zoeken heb je misschien meer tijd nodig.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_142509230
Wat is Sapa geweldig mooi.
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
  zondag 20 juli 2014 @ 12:45:29 #215
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_142509337
Beter Sapa doen dan Bac Ha?
En zo'n trekking , is dat een beetje een wandeling of moet je er een goede conditie voor hebben??
pi_142509586
quote:
7s.gif Op zondag 20 juli 2014 12:45 schreef Barreltje het volgende:
En zo'n trekking , is dat een beetje een wandeling of moet je er een goede conditie voor hebben??
Met Sapa bedoelde ik eigenlijk gewoon de gehele omgeving daar. De 'steden' zijn toch enkel je vertrekpunt, dus maakt weinig uit denk ik. Je hebt verschillende trekkingen, ook qua moeilijkheid, maar over het algemeen valt dat allemaal wel mee. Ook een beetje afhankelijk van het weer wat je hebt, laatste nacht had het behoorlijk geregend en dan wil het wel eens een beetje glad zijn. Ik denk dat alle trekkingen wel te doen zijn tenzij je kilo's aan overgewicht met je meezeult.
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
pi_142510298
quote:
7s.gif Op zondag 20 juli 2014 12:45 schreef Barreltje het volgende:
Ik ken Bac Ha niet maar Sapa was toch wel het hoogte puntje van Vietnam voor mij... Ik kan je dan ook zeker Sapa Sisters aanraden en dan met name onze tourguide Mu. Je betaald iets meer maar ze neemt je wel mee naar plekken waar de meeste toeristen niet komen.

Neem wel de juiste schoenen mee. Ik deed het op mijn Adidas en gleed continu weg. gelukkig liepen er nog wat vrouwtjes mee (die verwachtten dat je uiteindelijk ook iets van hun koopt van ongeveer 3 euro) en ik mocht hun laarzen lenen. Dat liep uiteindelijk een stuk beter!
  zondag 20 juli 2014 @ 15:55:17 #218
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_142515208
praktische vraag :
veel touroperators zeggen dat je alleen een kleine rugzak mee moet nemen naar SAPA. waar laat je je grote rugzak dan?

en hoe comfortabel is de sleeper train? :o
pi_142515254
quote:
7s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:55 schreef Barreltje het volgende:
praktische vraag :
veel touroperators zeggen dat je alleen een kleine rugzak mee moet nemen naar SAPA. waar laat je je grote rugzak dan?

Als je een bed hebt, dikke prima. Dit ticket was één van de weinige dingen die wij in Nederland al hadden geregeld.
Wij hadden onze grote tas in het hotel in Hanoi achtergelaten
  zondag 20 juli 2014 @ 15:58:44 #220
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_142515338
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Als je een bed hebt, dikke prima. Dit ticket was één van de weinige dingen die wij in Nederland al hadden geregeld.
Wij hadden onze grote tas in het hotel in Hanoi achtergelaten
had je het hotel voor 3 dagen doorbetaald? of gewoon waar je geslapen had voordat je naar sapa ging?
  zondag 20 juli 2014 @ 16:14:17 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_142516042
quote:
7s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:55 schreef Barreltje het volgende:
praktische vraag :

Die sleeper was prima.

Een grote rugzak achterlaten in een hotel is bijna nooit een probleem, aangezien het hotel dan weet dat je waarschijnlijk terugkomt (=business!). Het ontgaat me alleen waarom je niet gewoon je spullen wilt meenemen naar Sapa, tenzij je een meerdaagse trek gaat doen. Je kunt prima dagtochten lopen vanuit Sapa zelf. Guide is ook nergens voor nodig.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 20 juli 2014 @ 16:17:05 #222
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_142516165
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 16:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die sleeper was prima.

Een grote rugzak achterlaten in een hotel is bijna nooit een probleem, aangezien het hotel dan weet dat je waarschijnlijk terugkomt (=business!). Het ontgaat me alleen waarom je niet gewoon je spullen wilt meenemen naar Sapa, tenzij je een meerdaagse trek gaat doen. Je kunt prima dagtochten lopen vanuit Sapa zelf. Guide is ook nergens voor nodig.
ghehe omdat het op het internet staat dat de tour operators liever niet hebben dat die tas mee gaat :)
als het geen probleem is neem ik dir ugzak liever mee natuurlijk ( al hoef ik daar ook niet een hele dag mee te zeulen :P )

is dat te doen om zelfstandig dagtochten te regelen/lopen? ik bedoel.. het is geen panama ofzo?? :o
pi_142516558
quote:
7s.gif Op zondag 20 juli 2014 16:17 schreef Barreltje het volgende:

[..]

ghehe omdat het op het internet staat dat de tour operators liever niet hebben dat die tas mee gaat :)
als het geen probleem is neem ik dir ugzak liever mee natuurlijk ( al hoef ik daar ook niet een hele dag mee te zeulen :P )

is dat te doen om zelfstandig dagtochten te regelen/lopen? ik bedoel.. het is geen panama ofzo?? :o
Sommige touroperators bieden je aan om je tas bij hen in Sapa te laten. Je kan daar zelfs gratis douchen. Weet niet of ze dat allemaal doen maar Sapa Sisters in ieder geval wel
  zondag 20 juli 2014 @ 16:29:33 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_142516617
quote:
7s.gif Op zondag 20 juli 2014 16:17 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Ja als je op een georganiseerde reis gaat dan weet ik natuurlijk niet wat voor eisen ze verder aan je gaan stellen.

quote:
Ik heb prachtige wandelingen (dagtochten) gemaakt vanuit Sapa, gewoon in m'n eentje. Het is geen jungle ofzo waar je verdwaalt en wordt opgevreten door wilde beesten maar een bewoond en in cultuur gebracht gebied. In het onwaarschijnlijke geval dat je verdwaalt dan loop je naar het dichtstbijzijnde huis en vraagt de weg :).
En mocht je van gedachten veranderen dan vind je heel gemakkelijk een guide in Sapa zelf. Veel van die H'Mong vrouwtjes bieden zichzelf als guide aan.

Check mijn reisverslag, daar staat ook een stukje over Sapa in
TRV / [Reisverslag] Vietnam + Laos + Cambodja
Mijn reisverslagen
  zondag 20 juli 2014 @ 22:02:53 #225
62913 Blik
The one and Only!
pi_142530897
quote:
Just my 2 cents, ga dan een paar dagen extra naar Hoi An, stranden zijn beter daar.

En vliegveld van Da nang kun je gewoon naartoe vanaf Hoi an, is hooguit een uurtje. Daarvoor hoef je da nang niet te bezoeken
pi_143018801
He Selang, ik las dat jij ook vanaf Cat Ba Island naar Halong Bay was gegaan? Hoe lang raad je aan om te gaan? En kun jij (of iemand anders) ook een specifieke cruise/touroperater aanraden?

Over twee dagen gaan we die kant op (zit nu in Ninh Binh) en ik vind het echt lastig om een keuze te maken. Het is me inmiddels best duidelijk dat je niet de goedkoopste boot moet hebben, maar bij de wat duurdere heb ik het idee dat je betaald voor dingen die je helemaal niet nodig hebt. Ik ben op zoek naar een eenvoudige boot met een vriendelijke staff die vooral de schoonheid van de omgeving laat zien. 'Disco grotten' met de massa sla ik liever over. Tips anyone?
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_143068902
Lot_1, ik ben net een goede maand terug uit Vienam + Cambodja.
Ik zou voor Halong bay 2 dagen aanraden, dus met 1 overnachting.
Na deze tijd gaan alle rotsen nogal op elkaar lijken ;)

Wij zijn toen met de "Glory Cruise" (Foute naam ik weet het) geweest.
De boot was eigenlijk prima! hygiënisch en niet te druk!
Ook lekker betaalbaar en vriendelijke crew! (neem eventuele muziek mee die zetten ze graag op, op het zondek)

De disco grot doe je wel net als praktisch alle andere boten.
Ook gaan ze s'avonds later dan de meeste boten naar een strandje midden in halong, waardoor je
op het eind het gevoel krijgt het strand voor je eigen te hebben, een erg lekker gevoel!
Hopelijk kan je er iets mee!
lets get lost, i know the way.
  maandag 4 augustus 2014 @ 22:28:53 #228
62913 Blik
The one and Only!
pi_143069141
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 22:23 schreef bl44t1 het volgende:
Lot_1, ik ben net een goede maand terug uit Vienam + Cambodja.
Ik zou voor Halong bay 2 dagen aanraden, dus met 1 overnachting.
Na deze tijd gaan alle rotsen nogal op elkaar lijken ;)
Daarom gaan alle 3-daagse cruises ook naar Cat Ba Island. Ik zou juist altijd aanraden om 3 dagen te doen omdat je veel meer waar voor je geld krijgt
pi_143070379
Heb mijn cruise toendertijd geboekt in het backpackershotel in Hanoi. Had een prima boot en zelfs een kamer voor mezelf. De eerste avond belanden we in de kamers van de crew en gingen we met z'n alle zelfgemaakte drank drinken.

Voor de rest is elke cruise wel ongeveer hetzelfde en laat een beetje hetzelfde zien.
pi_143070878
Btw Ninh Binh noemen ze niet voor niets halong op het land (ook erg mooi) maar het lijkt wel op elkaar,
.Wellicht iets om mee te nemen in je keuze!
pi_143085334
Maar ik zit al op Cat Ba Island he, en vanuit daar wil ik een tour doen. Was benieuwd of jullie daar meer over wisten. Maar inmiddels hebben we de opties verminderd tot twee: Cat Ba Travel en Cat Ba Ventures. Die schijnen beide buiten de gebaande toeristische paden te gaan. En misschien gaan we nog een dagje klimmen met Asia Outdoors, daar hoor ik ook goede verhalen over.

Ninh Binh was prachtig inderdaad, echt een aanrader!
pi_143093397
Ik weet helaas de naam van mijn cruise niet meer naar die ging juist een totaal andere route. Heb de hele die dagen lang maar één andere boot gezien en veerder altijd alleen geweest. Stranden voor jezelf waren leuk maar s nachts alleen in zo'n baai was heel bijzonder.
pi_143096403
Oww sorry dat had ik even gemist Lot, in ieder geval veel plezier in halong!
pi_143201975
't Was erg tof! Uiteindelijk hebben we maar een tour van een dag gedaan want langere tours zaten vol. Geen discogrot gezien. :P Het was erg relaxed, maar ik vind het ook weer niet zo enorm indrukwekkend. Niet veel indrukwekkender dan Nimh Binh bijvoorbeeld, en dat slaan veel mensen over. En een groot voordeel ban Ninh Binh is dat het nog niet zo enorm vervuild is als Halong Bay en Lan Ha Bay. De enorme sporen plastic troep deden wel wat aan mijn plezier af. Maar het is absoluut een prachtige omgeving :Y

Ik kan een dagje mountain climbing met Asia Outdoors ook aanraden als je op Cat Ba Island bent. Ik had nog nooit geklommen en ben ook niet super sportief maar ze weten hun enthousiasme goed over te brengen en het was heel leuk om te doen. Voor de wat meer ervaren sportievelingen hebben ze ook genoeg leuks.
pi_143657574
Werk als leraar Engels in Da Nang. Vind het absoluut geweldig hier.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_144791353
Omdat ik met enorm veel plezier het topic heb gelezen, zal ik hier nog wat foto's van mijn geweldige reis laten zien:

HCMC

Hoi An

Hoi An

Ninh Binh

Lan Ha Bay

Onderweg naar Dong Van

in Meo Vac

de Ma Pi Leng-pass

't varken leeft gewoon ;)

Ergens in een bergdorpje; het was markt dus vandaar de drukte. Op de trouwposter staat de zoon des huizes. Inmiddels had het stel een schattig baby'tje :D

In traditionele kledij

Er wordt veel gevoetbald in Vietnam

Hanoi

En verder nog wat aanraders:

- ga in HCMC het park in 's avonds. Leuk sfeertje, mensen die aan het dansen zijn of aan het sporten, en vaak hangen er studenten rond die graag met je willen praten om hun Engels te oefenen. Leuk als je wat meer contact met locals wilt!
- ga naar Hoi An als je een echt vakantiegevoel wilt. Heerlijk plaatsje, vlak bij de zee (prima strand). Wel erg toeristisch maar vreemd genoeg had ik er daar niet veel last van; relaxte sfeer.
- Reis een stukje per bus: een ervaring op zich. Neem plastic zakjes mee, de kans is aanwezig dat je misselijk wordt van de rijstijl van de chauffeur.
- Ga naar Ninh Binh. Het is wat onbekender, maar het is er prachtig. Huur een scooter en rij lekker zelf rond. Als je niet van massatoerisme houdt, mijdt dan Tam Coc en ga in plaats daarvan naar Van Long, heerlijk rustig daar.
- Als je een echte chaotische Aziatische stad wilt ervaren is Hanoi een aanrader. Enorm druk, veel lawaai, maar heerlijk eten en bier drinken op straat voor een spotprijs.
- zorg dat je genoeg tijd doorbrengt in het Noorden. Zelf ben ik richting Ha Giang / Dong Van / Meo Vac / Babe lake gegaan en daar was het absoluut niet toeristisch. Enorm mooie natuur, prachtige uitzichten, echt heel indrukwekkend. En ook gewoon tof om in een paar dagen tijd geen enkele andere westerse toerist te zien. Wij deden dit met Hanoi Easyrider, kost wel wat geld maar is absoluut een aanrader. Omdat je met Vietnamezen op stap bent krijg je veel meer inside-informatie over Vietnam en de bergvolkeren. Sa Pa schijnt ook een must te zijn, dat zal wel toeristischer zijn. Als ik het over zou kunnen doen zou ik zeker een volle week rondreizen door het uiterste noorden en noord-westen van Vietnam.
pi_144791439
Gaaf :) Ik moet mn berg foto's nog steeds uitzoeken.. vooral van die motobikes kan ik een complete serie maken met de meest vage dingen die ze vervoeren.

Leuk dat je precies die gedeeltes hebt bezocht waar ik niet ben geweest (behalve Hanoi dan), want toen wij er waren was het echt slecht weer, koud, nat en mistig en hebben daarom Sapa en Halong bay moeten skippen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_144791846
Haha, wij hebben ook meer dan 2000 foto's gemaakt. Echt lastig om een selectie te maken, ik worstel ook al een maand met het maken van een fotoboek 8)7

Wat jammer dat het zulk slecht weer was! Wij hebben ook wel slechte dagen gehad maar meestal trok het wel weer bij naarmate de dag vorderde. Waar ben jij dan wel geweest?

Voorbeeldje van slecht weer in Halong Bay:
pi_144792180
Kort door de bocht: Saigon - Mekong Delta (o.a. Can Tho) - Saigon - Hanoi - Hue - Hoi An - Nha Thrang - Saigon :)

Oorspronkelijk plan was om vanaf Hanoi nog richting het noorden te gaan en langs de kust, maar het weer was gewoon echt te slecht dus zijn we meteen afgezakt naar Hue met de trein, terug naar de warmte. Wat betreft Sapa was het gewoon redelijk nutteloos jammer genoeg want er hing toen al een week of 2 dichte mist en dan zie je niks van het geweldige landschap daar. En in Halong Bay was het continu regen. Denk dat we in de verkeerde tijd van het jaar waren (afgelopen februari/maart).

Hue vond ik een te gek stadje trouwens :) Begon ook wel aardig toeristisch te worden, maar nog lang niet zo verneukt als Nha Trang.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_144792297
Nha Trang vond ik ook niets nee, één nachtje daar overnacht omdat de trein pas om half 6 's ochtends vertrok. Ik heb best lekker op het strand gehangen hoor, maar 't is niet echt de Vietnamese sfeer die je dan om je heen hebt als je meer Russisch dan Vietnamees hoort praten ;)

Wij hebben in de bergen ook een enkele dag gehad waarop het alleen maar regende en mistig was, en dat is wel zonde want je ziet inderdaad niets meer van het mooie landschap. Verstandig besluit dus, maar wel erg jammer. Wil je er niet nog een keer heen in een gunstiger seizoen?
pi_144792901
Het staat nog wel op het lijstje inderdaad, al dan niet gecombineerd met Cambodja en Laos. Evt. zelfs nog met een stukje noordelijk Thailand erbij. (daar heb ik ook nog 2 bergen foto's van :+)

Maar de eerstvolgende keer richting azie wordt waarschijnlijk eerst Indonesie, min of meer verplicht sociaal op familie bezoek ;)

Als je van Vietnamees eten houdt kan ik dit kookboek van harte aanbevelen, na de reis naar Vietnam heb ik het mijn vrouw cadeau gedaan en het was echt een feest van herkenning, werkelijk vrijwel alles staat erin.

Behalve de geroosterde hond dan, en dingen als slang en krokodil :+
pi_144794530
Dank voor de tip! Ik mis het vietnamese eten wel :Y

Heb je echt geroosterde hond gezien in Vietnam? Ik heb één doodsbange hond aan een ketting gezien die volgens onze gidsen de volgende dag de pan in zou gaan.. maar ik heb het verder nergens zien verkocht worden.

Slang wel veel inderdaad. En in Ninh Binh zijn ze dol op geit; daar heb ik op de menukaart dingen als geitenbloedpudding en geitentestikels gezien. Ook best apart :Y)
pi_144795617
In Hanoi had je vlakbij het grote marktgebouw langs het spoor een hele straat waar ze op karretjes etenswaar opgestapeld lagen, geroosterd en wel. Best wel een shocker als je er nietsvermoedend tegenaan loopt. Zoals wij deden, op zoek naar het meeting point voor onze streetfood tour.

Volgens mij was het ook meer een typisch Noordvietnamees gebruik, en was het zelfs in Hanoi een beetje taboe, het stond niet met grote letters op de gevels zegmaar :P

Al met al een aparte gewaarwording, omdat de Vietnamezen ook gewoon honden als huisdieren houden. Maar de honden die worden gegeten waren van een specifieke soort.

Dikke aanrader in Hanoi trouwens, die urban street food tour.
pi_144833766
Hoelang hebben jullie ongeveer over Vietnam gedaan? Ik heb zojuist vluchten geboekt. Voor november/december. In totaal 6 weken voor Cambodia en Vietnam. Ik zat te denken aan 2 weken Cambodia en 4 weken Vietnam.

In Cambodia zijn Siem reap/ankor wat mustsees voor me, daarna wil ik naar Phnom Penhe en Sihanoukville. Dat moet in twee weken goed kunnen.

Vietnam heb ik me nog niet heel erg in verdiept, maar Mekong Delta, Sapa, HCMC, Hanoi en Ha Long Bay staan sowieso op de lijst. Ik gokte er op dat 4 weken genoeg zou zijn, het visum is ook maar 30 dagen geldig.

En uit nieuwsgierigheid... wat zijn jullie dagelijkse uitgaven geweest? Ik verblijf voornamelijk in hostels (solo traveller), dus slapen is niet duur...
  dinsdag 23 september 2014 @ 20:52:54 #245
62913 Blik
The one and Only!
pi_144834679
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 20:28 schreef Retarded het volgende:
Hoelang hebben jullie ongeveer over Vietnam gedaan? Ik heb zojuist vluchten geboekt. Voor november/december. In totaal 6 weken voor Cambodia en Vietnam. Ik zat te denken aan 2 weken Cambodia en 4 weken Vietnam.

In Cambodia zijn Siem reap/ankor wat mustsees voor me, daarna wil ik naar Phnom Penhe en Sihanoukville. Dat moet in twee weken goed kunnen.

Vietnam heb ik me nog niet heel erg in verdiept, maar Mekong Delta, Sapa, HCMC, Hanoi en Ha Long Bay staan sowieso op de lijst. Ik gokte er op dat 4 weken genoeg zou zijn, het visum is ook maar 30 dagen geldig.

En uit nieuwsgierigheid... wat zijn jullie dagelijkse uitgaven geweest? Ik verblijf voornamelijk in hostels (solo traveller), dus slapen is niet duur...
6 weken lijkt mij precies goed, ik had 4.5 weken en vond dat wel net wat te weinig. Had graag nog wat meer van Cambodja gezien en een paar dagen extra in Vietnam was ook fijn geweest.

Wat tips mijnerzijds, 3 dagen siem reap is voldoende, koop een 3-dagen pas voor Angkor en bezoek ook de sites buiten het algemene park. siem reap zelf is niks aan, leuk voor een biertje 's avonds. 2 of 3 dagen pnomh Penh zou ook voldoende moeten zijn en dan zou je evt. Naar Sihanoukville kunnen gaan, maar misschien zijn er leukere plekken om te bezoeken. Helemaal als je ook nog naar Vietnam gaat. Overigens kun je vanuit Pnomh Penh met een Mekong tour naar Vietnam toe, 2 vliegen in 1 klap.

Voor Vietnam hebben wij het volgende gedaan: HCMC - Dalat - Nha Trang - Hue - Hoi An - Hanoi - sapa - halong bay. Achteraf zou ik Nha Trang wellicht overgeslagen hebben en naar Ninh Binh en DMZ zijn geweest. Verder allemaal hartstikke gave bestemmingen, zou ze allemaal aanraden. Met name Hoi An vond ik heerlijk.

Qua budget, het is alweer een jaartje of 7 geleden, maar toen waren we met zn 2en bijna nooit meer kwijt dan 10-15 dollar voor slapen (vaak goedkoper), eten en drinken gedurende de hele dag misschien 20 dollar (kan veel goedkoper), en dan voor excursies, entree en vervoer misschien nog een 20 dollar per dag? Ik weet het allemaal niet meer zo goed, lang geleden ;). Maar mijn gevoel zegt dat je met 60-70 dollar per dag goed uit zou moeten komen in Vietnam. Cambodja iets duurder, daar wordt je iets meer uitgezogen als toerist zijnde, en zijn dingen zoals Angkor gewoon prijzig.
pi_144837257
Maar dat is als je met zn 2en was zei je. Hostels zijn gemiddeld zo'n 10 dollar per nacht, en las dat je al snel kunt eten voor 10 dollar per dag... ik ben van plan om veel lokaal op markten te eten enzo.

Ik heb ongeveer 250 euro per week gebudgeteerd voor Cambodja en Vietnam. Ongeveer 35 euro (45 dollar) per dag dus. Volgens vele websites zou dat meer dan voldoende moeten zijn. De meeste backpackers hebben het over een gemiddelde van 25 euro per dag, inclusief slapen eten excursies.
  dinsdag 23 september 2014 @ 22:37:02 #247
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_144838351
Cambodja duurder dan Vietnam? Nou heb ik in Vietnam nog nooit een biertje in een bar kunnen krijgen voor $ 0,50 -0,75. In Phnom Penh wel. En een BBQ Steak tuna or chicken voor $ 3,00, of een Margarita voor $ 1,50. En mexican of indian food, ja ik weet het, vloeken in de kerk, maar in PP kan het allemaal voor <$ 10 en niet alleen tijdens happy hour hé. Guesthouse prijzen ken ik niet maar prima hotels voor $20 in PP en voor $ 15 in Sihanoukville.

Het enige waar ze je in Cambo steevast mee tillen is alles in Siem Reap en in PP de toegang tot Tuol Sleng en ze proberen het bij een rit naar de Killing Fields. Maar voor de rest, nog niet meegemaakt. In Vietnam kreeg ik wel eens een vage restaurant nota waarvan ik dacht, dit kan eigenlijk niet. Hotels vond ik in Vietnam aanmerkelijk duurder, het voedsel dacht ik ook maar Zeker de drank. Ik denk dat je uitgaven per dag in Cambodja gemiddeld wat lager liggen dan in Vietnam. Maar in PP is de boot naar Vietnam of SR ook weer kneiter duur in vergelijk met de bus.
  dinsdag 23 september 2014 @ 22:37:46 #248
62913 Blik
The one and Only!
pi_144838392
Zou kunnen hoor, het is al erg lang geleden. Maar 25 euro lijkt me erg minimaal, zeker inclusief excursies

Maar wat ik nu ook zie is dat de valuta flink gezakt is, in mijn tijd was 16000 dong een dollar en 22.000 dong 1 dollar. Nu is 22.000 dong 1 dollar. Dat scheelt nogal in de prijzen. Dan zou die 45 dollar nog wel prima kunnen lukken, in ieder geval in Vietnam, Cambodja is wat moeilijker met in ieder geval Angkor, killing fields en tuol sleng met bijkomend vervoee.
  dinsdag 23 september 2014 @ 22:41:15 #249
62913 Blik
The one and Only!
pi_144838617
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:37 schreef buzz1291 het volgende:
Cambodja duurder dan Vietnam? Nou heb ik in Vietnam nog nooit een biertje in een bar kunnen krijgen voor $ 0,50 -0,75. In Phnom Penh wel. En een BBQ Steak tuna or chicken voor $ 3,00, of een Margarita voor $ 1,50. En mexican of indian food, ja ik weet het, vloeken in de kerk, maar in PP kan het allemaal voor <$ 10 en niet alleen tijdens happy hour hé. Guesthouse prijzen ken ik niet maar prima hotels voor $20 in PP en voor $ 15 in Sihanoukville.

Het enige waar ze je in Cambo steevast mee tillen is alles in Siem Reap en in PP de toegang tot Tuol Sleng en ze proberen het bij een rit naar de Killing Fields. Maar voor de rest, nog niet meegemaakt. In Vietnam kreeg ik wel eens een vage restaurant nota waarvan ik dacht, dit kan eigenlijk niet. Hotels vond ik in Vietnam aanmerkelijk duurder, het voedsel dacht ik ook maar Zeker de drank. Ik denk dat je uitgaven per dag in Cambodja gemiddeld wat lager liggen dan in Vietnam. Maar in PP is de boot naar Vietnam of SR ook weer kneiter duur in vergelijk met de bus.
Realiteit is dat 90% van de mensen alleen in Siem Reap, Pnomh Penh en wellicht nog Sihanoukville bezoeken. Dan is Cambodja wel degelijk duurder. En een biertje in een bia hoi in Hanoi kost je misschien 10-20 cent.
pi_144839963
Ach, als ik zie dat hostels maximaal 11 dollar per nacht kosten... en ik zou bij wijze van spreken 14 dollar per dag uitgeven aan eten/drinken, dan heb ik nog 20 dollar per dag over voor excursies en vervoer. Dat zal de ene dag meer zijn dan de ander, maar gemiddeld zou het gewoon goed moeten komen lijkt me.
  dinsdag 23 september 2014 @ 23:41:22 #251
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_144841264
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 23:06 schreef Retarded het volgende:
Ach, als ik zie dat hostels maximaal 11 dollar per nacht kosten... en ik zou bij wijze van spreken 14 dollar per dag uitgeven aan eten/drinken, dan heb ik nog 20 dollar per dag over voor excursies en vervoer. Dat zal de ene dag meer zijn dan de ander, maar gemiddeld zou het gewoon goed moeten komen lijkt me.
Ik denk dat je er met 45$ perdag best mee uitkomt, wanneer je met een hostel voor 11 dollar genoegen neemt. Wat er op zo'n budget wel weer inhakt is wanneer je een engels ontbijtje wilt scoren. Maar 14 dollar rekenen voor gemiddeld eten en drinken is niet heel erg veel maar het kan, al zou ik niet graag in Cambodja op een markt eten, dat doe ik soms nog wel eens in Thailand maar elders maar even niet.
pi_144842591
Het is veel afhankelijk van hoe erg je luxe wilt :)
Maar ik ben het eens met buzz1291 dat Cambodja mijn inzien ook goedkoper was (afgelopen jaar geweest) met hotels / eten en drinken.

Hou er ook rekening mee dat ankor wat (als ik het me goed herinner ) 25 euro per dag kost.

Verder zou ik niet beginnen met Angkor omdat je een paar dagen wil acclimatiseren en je dat niet wil doen als je ook tempels moet beklimmen ;)

Nog een tip! als je wat avontuurlijker bent kan je bij ankor thom over de buitenmuren heen lopend of met de fiets (trek hier wel genoeg tijd voor uit bv een ochtend met de fiets) dit doen erg weinig toeristen maar is wel gewoon toegestaan.
Verder zou ik ook zeker beng malea bezoeken
pi_144842629
Ik zie nu dat je ook hostels wil/gaat nemen
Dan zou ik inderdaad rekening houden met 10 per dag (als het meer is een hotel pakken!)
pi_144844366
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 00:33 schreef bl44t1 het volgende:
Ik zie nu dat je ook hostels wil/gaat nemen
Dan zou ik inderdaad rekening houden met 10 per dag (als het meer is een hotel pakken!)
Dat was idd het plan ;) ik heb financieel een flink achterdehandje, maar vind het toch wel fijn om ongeveer te weten wat een reis gaat van te voren gaat kosten.

45 dollar per dag gemiddeld is volgens tripadvisor en andere fora een gezond budget voor een backpacker... dagen met bijvoorbeeld Ankor Wat zullen misschien 55 dollar kosten, maar een dag in Sihanoukville kan dan weer 25 dollar kosten.

Ik begin wel in Siem Reap. Niet heel ideaal, I know ... maar ik vlieg terug vanaf Hanoi, dus op deze manier is de route heel logisch imho.

Siem Reap > Sihanoukville (of andere plekken in die buurt) > Phnom Phen > HCMC > noorden richting Hanoi.

Kan iemamd me nog wel info geven over Sapa en Halong Bay? Ik lees veel dat je Halong het beste met 1 overnachting kan doen. Wat kost dat ongeveer?
  woensdag 24 september 2014 @ 10:20:33 #255
62913 Blik
The one and Only!
pi_144846778
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 05:49 schreef Retarded het volgende:

Kan iemand me nog wel info geven over Sapa en Halong Bay? Ik lees veel dat je Halong het beste met 1 overnachting kan doen. Wat kost dat ongeveer?
Ik heb juist de mening dat je Halong Bay altijd 2 nachten moet doen. Met 1 nacht zit je effectief slechts 24 uur op de boot (van 12 uur tot 12 uur) en zie je echt heel weinig van het gebied. Je vaart dan eigenlijk naar de lelijke grot en vaar je nog wat rond daaromheen, slapen daar in de baai en dan ga je weer terug. Bij 2 nachten vaar je nog door naar Cat Ba Island, zie je veel meer van het gebied en heb je meer waar voor je geld.

Ik zou overigens niet voor de goedkoopste kiezen, dat zie je altijd terug in de boot waar je op vaart en het eten wat je krijgt. Betaal liever enkele tientallen dollar extra voor een luxe fijne boot, airco (indien het erg heet is) en goed vers eten. Wij betaalden toendertijd 80 dollar p.p. voor 2 nachten voor een vrij luxe trip. Weet niet wat nu de prijzen zijn
  woensdag 24 september 2014 @ 10:25:36 #256
62913 Blik
The one and Only!
pi_144846904
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 05:49 schreef Retarded het volgende:

[..]

45 dollar per dag gemiddeld is volgens tripadvisor en andere fora een gezond budget voor een backpacker... dagen met bijvoorbeeld Ankor Wat zullen misschien 55 dollar kosten, maar een dag in Sihanoukville kan dan weer 25 dollar kosten.
Hou maar rekening met een forse meerprijs voor die dagen in Angkor, en geen 55 dollar. Want naast de entree van Angkor voor 3 dagen, moet je ook rekening houden met het vervoer daarnaartoe. Je kunt best 1 dag met de fiets doen, maar de andere dagen als je naar de tempels verder weg gaat, zul je wel een taxi/tuktuk moeten nemen. Sommige tempels liggen 70 km van Siem Reap vandaan,

Ik zou dit overigens wel gewoon mee budgetteren want het zijn erg mooie tempels en een stuk rustiger dan de hoofdtempels rondom Siem Reap. Het zou zonde zijn om die niet mee te pakken als je daar bent omdat je een paar tientjes wilde besparen op je reis.
  woensdag 24 september 2014 @ 10:26:45 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144846940
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:56 schreef Lot_1 het volgende:
Omdat ik met enorm veel plezier het topic heb gelezen, zal ik hier nog wat foto's van mijn geweldige reis laten zien:

[ afbeelding ]
HCMC

[ afbeelding ]
Hoi An

[ afbeelding ]
Hoi An

[ afbeelding ]
Ninh Binh

[ afbeelding ]
Lan Ha Bay

[ afbeelding ]
Onderweg naar Dong Van

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
in Meo Vac

[ afbeelding ]
de Ma Pi Leng-pass

[ afbeelding ]
't varken leeft gewoon ;)

[ afbeelding ]
Ergens in een bergdorpje; het was markt dus vandaar de drukte. Op de trouwposter staat de zoon des huizes. Inmiddels had het stel een schattig baby'tje :D

[ afbeelding ]
In traditionele kledij

[ afbeelding ]
Er wordt veel gevoetbald in Vietnam

[ afbeelding ]
Hanoi

Leuke foto's! ^O^
Mijn reisverslagen
pi_144852457
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:25 schreef Blik het volgende:

[..]

Hou maar rekening met een forse meerprijs voor die dagen in Angkor, en geen 55 dollar. Want naast de entree van Angkor voor 3 dagen, moet je ook rekening houden met het vervoer daarnaartoe. Je kunt best 1 dag met de fiets doen, maar de andere dagen als je naar de tempels verder weg gaat, zul je wel een taxi/tuktuk moeten nemen. Sommige tempels liggen 70 km van Siem Reap vandaan,

Ik zou dit overigens wel gewoon mee budgetteren want het zijn erg mooie tempels en een stuk rustiger dan de hoofdtempels rondom Siem Reap. Het zou zonde zijn om die niet mee te pakken als je daar bent omdat je een paar tientjes wilde besparen op je reis.
Dat is ook idd niet het plan hoor... daarom heb ik dus een zakcentje achter de hand, maar wil het liefst toch een beetje binnen budget blijven ;) als ik echt graag iets wil doen, dan ga ik het hoe dan ook doen.

/edit: overigens zijn de 3-dagen tickets voor Ankor Wat 40 dollar/33 euro. Dat is dus maar 11 euro per dag. Komt idd nog wel vervoer bij enzo, maar valt toch wel mee hoor :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Retarded op 24-09-2014 13:54:23 ]
pi_144853023
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 10:20 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik heb juist de mening dat je Halong Bay altijd 2 nachten moet doen. Met 1 nacht zit je effectief slechts 24 uur op de boot (van 12 uur tot 12 uur) en zie je echt heel weinig van het gebied. Je vaart dan eigenlijk naar de lelijke grot en vaar je nog wat rond daaromheen, slapen daar in de baai en dan ga je weer terug. Bij 2 nachten vaar je nog door naar Cat Ba Island, zie je veel meer van het gebied en heb je meer waar voor je geld.

Ik zou overigens niet voor de goedkoopste kiezen, dat zie je altijd terug in de boot waar je op vaart en het eten wat je krijgt. Betaal liever enkele tientallen dollar extra voor een luxe fijne boot, airco (indien het erg heet is) en goed vers eten. Wij betaalden toendertijd 80 dollar p.p. voor 2 nachten voor een vrij luxe trip. Weet niet wat nu de prijzen zijn
Goeie tip, thanks :) 80 dollar voor 2 nachten voor die excursie valt dan nog meer vind ik!
  woensdag 24 september 2014 @ 14:01:58 #260
62913 Blik
The one and Only!
pi_144853269
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 13:36 schreef Retarded het volgende:

[..]

Dat is ook idd niet het plan hoor... daarom heb ik dus een zakcentje achter de hand, maar wil het liefst toch een beetje binnen budget blijven ;) als ik echt graag iets wil doen, dan ga ik het hoe dan ook doen.

/edit: overigens zijn de 3-dagen tickets voor Ankor Wat 40 dollar/33 euro. Dat is dus maar 11 euro per dag. Komt idd nog wel vervoer bij enzo, maar valt toch wel mee hoor :)
Ja, omdat het zo lang geleden haal ik ook prijzen door elkaar. Ik dacht dat het 40 dollar p.p. was voor 1 dag, maar dat is dus voor 2 personen. Wil dat nog wel eens door elkaar halen omdat ik met 2 personen aan het reizen was.

Tuktuk naar Banteay Srei zal je ongeveer 25 dollar kosten, dagje angkor wat met de tuktuk ongeveer 15 dollar.

Laten we het er maar op houden dat het met je budget prima goed moet komen :)
  woensdag 24 september 2014 @ 14:03:28 #261
62913 Blik
The one and Only!
pi_144853316
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 13:55 schreef Retarded het volgende:

[..]

Goeie tip, thanks :) 80 dollar voor 2 nachten voor die excursie valt dan nog meer vind ik!
Wel 7 jaar geleden, kan best wel wat duurder zijn geworden natuurlijk :) Aan de andere kant is de dong flink gedevalueerd. Gewoon goed rondkijken als je in Hanoi bent, en pik er dan eentje uit het vele aanbod dat er is
pi_144861831
heb ondertussen al een beetje zitten zoeken op internet (thank god for tripadvisor!). Er is een enorm aanbod, maar ik maak gewoon een top 10 lijstje... en boek er wel eentje als ik daar ben.
pi_145895957
Net paar dagen terug uit Vietnam. Prachtig land, geweldige lieve en leuke mensen.

Hanoi - Halong Bay (3 dagen) - Hanoi - Binh Vinh - Hoi An- Lang Co- Hoi An- HCMC
we vonden hoi an zo lekker rustig dat we er vrij lang zijn gebleven..8 dagen.
pi_145952509
12 december vertrekken naar Hong Kong en dan 15 dec vliegen naar Hanoi. Hierna nog ruim 3 weken in Vietnam.

Heb er echt zin in :D
pi_145952708
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:22 schreef LoveProfuzion het volgende:
Net paar dagen terug uit Vietnam. Prachtig land, geweldige lieve en leuke mensen.

Hanoi - Halong Bay (3 dagen) - Hanoi - Binh Vinh - Hoi An- Lang Co- Hoi An- HCMC
we vonden hoi an zo lekker rustig dat we er vrij lang zijn gebleven..8 dagen.
Hoi an hoor ik van veel mensen dat dat erg de moeite waard is! Ga er zeker heen :) hoe beviel Ha long Bay? Welke junk had je?

Nog anderhalve week, en dan eerst paar dagen HK... gevolgd door 2 weken Cambodia, daarna 4 weken Vietnam :D
pi_145959698
Hoi An is gewoon echt een gezellig stadje waar je lekker kunt winkelen, eten, fietsen en tot rust komen..we hadden palm view villa 10 minuten fietsen van hoi an op het platte land...erg aan te raden $35 per nacht.

Halong Bay hadden we tonkincruise via ons hotel geboekt en kregen we upgradte tot mercure cruise..we hebben de 3 dagen tour gedaan en wij vonden dag 2 toen de andere groep weer terug moest naar de kade ook het allerleukste. In Hanoi kan je eventueel Finnegans hotel boeken zit aan buitenkant van old quarter...erg vriendelijke mensen die voor ons na halong bay nog spring rolls hadden gemaakt als welkom terug cadeautje.
pi_145960073
Hoi An centrum is wel megatoeristisch, het is net Volendam waar de touringcars af en aan rijden. Daar moet je wel van houden, wij vonden het opzich wel leuk voor een middagje.
pi_145969575
Ik ben in september onder andere 5 dagen in Hoi An geweest, heel fijn hotel (Essence Hoian Hotel & Spa) met een dagelijks meerdere ritten van een naar het centrum of strand. Lopen was ook wel te doen. Grappig is ook dat de inhoud van de minibar voor de helft of éénderde te koop is bij de "winkeltjes" naast het hotel. Ook je was laten doen is daar veel goedkoper.
Het centrum is inderdaad wel erg toeristisch en ze gooien je dood met kleding/schoenen winkels. Heb o.a. gegeten bij twee Indiase restaurants (Namaste en Ganesh) en bij chefHung home kitchen (dakterras was niets ga op het balkon zitten) en bij The Little Menu. Wat mij betreft in alle gevallen aanraders.
Strand was ook leuk, ligbed van het hotel met halve liters pils voor een euro.
Ik heb mij laten ophalen van het vliegveld (Da Nang) voor 18 dollar.
Opzouten met die #hashtags
pi_146102239
Het valt mij op dat bijna iedereen Da Nang overslaat. Zonde. Moderne en rustige stad die nog niet overspoeld is met toerisme. Als je tijd hebt om een paar dagen in Hoi An door te brengen zou ik ook zeker een dagje naar Da Nang gaan. Slechts 45 minuten met de scooter.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  donderdag 30 oktober 2014 @ 10:58:04 #270
62913 Blik
The one and Only!
pi_146106976
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 15:40 schreef Ener-G het volgende:
Hoi An centrum is wel megatoeristisch, het is net Volendam waar de touringcars af en aan rijden. Daar moet je wel van houden, wij vonden het opzich wel leuk voor een middagje.
Hoi An moet je ook voornamelijk 's avonds zijn, dan is het veel sfeervoller. Ik heb me 4 dagen prima vermaakt in Hoi An met o.a. beetje relaxen, rondlopen, lekker eten, strand hangen, etc.
pi_146107138
Het leuke van Hoi An zijn de lantaarntjes inderdaad, en dat het centrum brommer- en autovrij is tussen bepaalde periodes.

Verder is het wel helemaal volgestampt met barretjes, restaurantjes, en kleding- en prularia winkels. Het enige wat er nog authentiek is, is de japanse brug en zo heel erg veel stelt dat ook niet voor eerlijk gezegd.

Je moet er wel van houden dus :)
pi_146833084
Zijn er echte must-see plekken die te maken hebben met de oorlog? Iemand ervaring?
pi_146833452
quote:
2s.gif Op donderdag 20 november 2014 08:15 schreef kikoooooo het volgende:
Zijn er echte must-see plekken die te maken hebben met de oorlog? Iemand ervaring?
Tja je hebt de standaard plekken, maar eigenlijk vond ik het het meest indrukwekkend om in Hue rond te lopen en daar in de monumentale stad de kogelgaten te zien zitten. Niet dat er verder veel te zien is van de oorlog daar; daarvoor kun je beter naar de cu chi tunnels gaan. Dat is echter weer zo toeristisch dat me dat al snel tegenstond (al blijft het indrukwekkend om door die tunnels te kruipen).
pi_146833996
'De oorlog' bestaat niet echt, Vietnam is altijd al in oorlogen verwikkeld geraakt. Veel meer dan alleen de jaren 60 met de Amerikanen. Dat is iets wat je snel zal ontdekken als je daar bent.

Het oorlogsmuseum in Hanoi, de gevangenis (incl guillottine, en uitgegraven stuk riool waar de gevangenen door zijn ontsnapt), de DMZ (inclusief tunnels), stukje Ho Chi Minh trail tot aan de kust en het oorlogsmuseum op een voormalige Amerikaanse vliegbasis in de DMZ vond ik wel aardig indrukwekkend.

Tunnels hebben we in de DMZ gedaan en niet in Chu Chi, want Chu Chi paste ik niet in met m'n 1m90 :+
pi_146854127
Die tunnels zijn een aanrader, erg indrukwekkend.
Wat betreft de gevangenis waar John McCain heeft gezeten, nou die kun je gerust overslaan, wat een nep gedoe zeg. :')
pi_146861965
quote:
2s.gif Op donderdag 20 november 2014 08:15 schreef kikoooooo het volgende:
Je kan de gedenkplaats van het My Lai bloedbad bezoeken. Niet dat van het oorspronkelijke dorp veel overblijft, maar het museum is mooi onderhouden. bovendien zit je ook echt ergens in de middle of nowhere, op een Vietnamese tourbus die aankwam nadat wij vertrokken, geen enkele toerist gezien.
pi_146867391
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 21:47 schreef SimtekF1 het volgende:
Die tunnels zijn een aanrader, erg indrukwekkend.
Wat betreft de gevangenis waar John McCain heeft gezeten, nou die kun je gerust overslaan, wat een nep gedoe zeg. :')
Ja, ik vond die Hoa Lo gevangenis in Hanoi ook niet zo boeiend. Wel indrukwekkend: het War Remnants Museum in HCMC.
pi_147509660
Wat mij opviel was dat er in de grote steden haast niet gebedeld werd. We hadden ook nog een paar dagen in Bangkok en het contrast was enorm: daar zagen we zodra we op straat liepen gehandicapte mensen hun hand ophouden - iets wat we in Vietnam geen enkele keer hebben meegemaakt. We hebben wel gehandicapte/verminkte mensen gezien maar die waren altijd wat aan het verkopen. Slechts één keer hield een opdringerige schoenpoetsmevrouw haar hand op toen we duidelijk maakten dat we echt, écht geen schoenpoetsbeurt wilden hebben. Weet iemand van jullie waardoor dit komt? Is bedelen verboden? Of heeft het te maken met schaamte?

Ben inmiddels al weer drie maand terug maar deze vraag blijft hangen :P
pi_147510870
Dat komt omdat de snelle kleine diefstallen steeds meer voorkomen. Vorige week bij ons ook bijna een tas van de schouder afgejat in Saigon!
De lokale bevolking durft hun duurdere toestel niet eens meer uit hun zak te halen op straat!

* Marvelous is al bijna 7 weken in Vietnam nu..

Loten verkopen levert meer op als bedelen.. Net als blikjes en flesjes inzamelen! 1 lot verkopen a 10.000 brengt 1200 op voor de verkoper. En 3 lege blikjes kan je overal voor 1000 dong inleveren
Mijn excuses voor bovenstaande post, ik ben namelijk emotioneel autistisch :')
  dinsdag 16 december 2014 @ 15:05:20 #280
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_147638123
Ik weet dat ik de Vietnam liefhebbers tegen het zere been schop omdat het zo kort is - maar volgend jaar hebben we 24 uur door te brengen in HCMC (tussenstop met Vietnam Airlines).
Heb een aardig hotel geboekt voor cheap in district 7

Wat te doen in die 24 uur? Ik dacht al aan het war remnants museum dat lijkt me machtig interessant. De tunnels zitten ietwat buiten de stad en ben niet zeker of het de moeite waard is
Verder nog tips qua tempels of markten?
pi_147639767
Het park in 's avonds! Hangt een heerlijk sfeertje dan: mensen die aan het fitnessen zijn, er wordt gedanst, en met een beetje geluk willen studenten met hun praten om je engels te oefenen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_147639831
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 12:28 schreef Marvelous het volgende:
Dat komt omdat de snelle kleine diefstallen steeds meer voorkomen. Vorige week bij ons ook bijna een tas van de schouder afgejat in Saigon!
De lokale bevolking durft hun duurdere toestel niet eens meer uit hun zak te halen op straat!
Serieus? Wij vonden het zo'n veilig land.. zou jammer zijn als er vaker gestolen wordt.

quote:
* Marvelous is al bijna 7 weken in Vietnam nu..
Ben benieuwd wat je daar doet..
en hoe bevalt het?
quote:
Loten verkopen levert meer op als bedelen.. Net als blikjes en flesjes inzamelen! 1 lot verkopen a 10.000 brengt 1200 op voor de verkoper. En 3 lege blikjes kan je overal voor 1000 dong inleveren
Ja, dat zou het wel kunnen verklaren.. thanks!
pi_147661074
Begrijp me niet verkeerd, buiten de grote steden is het hier heel veilig!

Mijn vrouw is Vietnamees, en de familie woont in een gebied zonder toeristen. Ik vind het een geweldig land! Kom ieder jaar en dat blijven we ook doen.

Dit jaar van Phu Quoc tot Danang gedaan, en ook een weekje op de motor door Cambodja! Dat is ook zo'n geweldig land.
pi_147664997
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 03:30 schreef Marvelous het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, buiten de grote steden is het hier heel veilig!

Mijn vrouw is Vietnamees, en de familie woont in een gebied zonder toeristen. Ik vind het een geweldig land! Kom ieder jaar en dat blijven we ook doen.

Dit jaar van Phu Quoc tot Danang gedaan, en ook een weekje op de motor door Cambodja! Dat is ook zo'n geweldig land.
In de grote steden voelde ik me ook wel veilig :P
Maar misschien komt dat omdat mijn vriend Vietnamees is en wij vaak met familie op stap gingen enzo. Zelf droeg ik ook geen spullen bij mij (geen tasje oid), dus dat scheelt vast ook wel.

Ik wil weer terug O+
pi_147696513
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:05 schreef MartijnUK het volgende:
Ik weet dat ik de Vietnam liefhebbers tegen het zere been schop omdat het zo kort is - maar volgend jaar hebben we 24 uur door te brengen in HCMC (tussenstop met Vietnam Airlines).
Heb een aardig hotel geboekt voor cheap in district 7

Wat te doen in die 24 uur? Ik dacht al aan het war remnants museum dat lijkt me machtig interessant. De tunnels zitten ietwat buiten de stad en ben niet zeker of het de moeite waard is
Verder nog tips qua tempels of markten?
Ik zou je aanraden om iig het war remnants museum te bezoeken. verder is een tochtje door Cholon aan te raden. Dit is het oude chinatown en heeft vele interessante markten, mooie gebouwen en nauwe straatjes. Een mekka voor straatfotografen. Neem een taxi naar Binh tay market als startpunt voor je cholon tour. In deze wijk vind je ook vele prachtige pagodes. Als je het iets avontuurlijker wilt doen boek dan een tourtje bij een van de vele xe-om drivers. Loop wat rond in de buurt van pham nhu lao en je wordt wel aangesproken. Kost iets van 15 usd voor een dag.
Mag ik vragen waarom je voor district 7 gekozen hebt? prima wijk om te wonen maar voor de toerist niet zo interessant. Kost je 20 minuten om het centrum te bereiken.
pi_147700551
Ik voelde me eigenlijk ook wel veilig. We werden wel gewaarschuwd 's avonds na 2200 niet meer in de parken te lopen en je camera niet te veel in het zicht te houden...mobieltjes ook niet. Ze rijden langs op hun scootertje en rukken je mobiel uit je handen. Iedereen waarschuwde ons ervoor maar we hebben niks ondervonden of gezien.
Ik vond de mensen er echt superlief en hulpvaardig..ook al wisten ze de weg niet, ze stuurden je vrolijk de andere kant op.

Ik heb overigens een erg leuk boek gekregen voor sinterklaas: bikes of burden met prachtige foto's van de motoren en hun handelswaar:)

Het leukste vond ik toen we op een motortje vanuit Hoi An naar een meubelmaker op het platteland reden en we in the middle of nowhere door iedereen begroet werden. Schoolkinderen die je allemaal het peace teken geven en lokale bevolking die moet lachen om 2 malloten op een motor met hun rijsthoedjes.
pi_147702771
Hehe die motobikes heb ik ook een hele fotoserie van geschoten :)

Als je into de kookcursusjes en de Vietnamese cuisine bent kan ik dit kookboek van harte aanbevelen, wat een feest van herkenning is dat :)
  donderdag 18 december 2014 @ 16:38:13 #288
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_147709655
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 05:58 schreef xinchao het volgende:

[..]

Ik zou je aanraden om iig het war remnants museum te bezoeken. verder is een tochtje door Cholon aan te raden. Dit is het oude chinatown en heeft vele interessante markten, mooie gebouwen en nauwe straatjes. Een mekka voor straatfotografen. Neem een taxi naar Binh tay market als startpunt voor je cholon tour. In deze wijk vind je ook vele prachtige pagodes. Als je het iets avontuurlijker wilt doen boek dan een tourtje bij een van de vele xe-om drivers. Loop wat rond in de buurt van pham nhu lao en je wordt wel aangesproken. Kost iets van 15 usd voor een dag.
Mag ik vragen waarom je voor district 7 gekozen hebt? prima wijk om te wonen maar voor de toerist niet zo interessant. Kost je 20 minuten om het centrum te bereiken.
Thanks, sorry het was District 3 Phuong 7 (wat dat laatste ook moge zijn, een onderverdeling lijkt me). Was het beste hotel dat we vonden dicht bij het vliegveld voor weinig geld. Eerlijk gezegd kon ik op de kaart niet echt opmaken waar nou precies het centrum lag, het is één groot gekrioel.
pi_147731895

:') :') :')
pi_147733564
oke, en nu?
pi_147742342
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 09:26 schreef Ener-G het volgende:
oke, en nu?
Ik krijg jeuk van de toeristen, ik gok zo'n 90%, die in die meuk lopen

Verder tot nu toe een fantastisch land ^O^
pi_147742389
Weet iemand btw wat de boodschap is van die scootertjes met speaker die je dag en nacht dezelfde boodschap hoort schreeuwen?
  vrijdag 19 december 2014 @ 14:52:24 #293
62913 Blik
The one and Only!
pi_147742510
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:47 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ik heb ook jas van tnf, ben ik nu sneu?

Vietnam is overigens wel het land van nepspul van The North Face, dat was al zo in 2007 toen ik er was
  vrijdag 19 december 2014 @ 14:58:41 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_147742734
TNF (het echte spul) is mooi (ik heb zelf een softshell van ze - mijn meest gedragen jas ooit). Ik vind het wel over het algemeen overpriced tov de concurrentie.
Mijn reisverslagen
pi_147743514
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:49 schreef kikoooooo het volgende:
Weet iemand btw wat de boodschap is van die scootertjes met speaker die je dag en nacht dezelfde boodschap hoort schreeuwen?
Oh.. dat was ik al weer helemaal vergeten! Geen idee overigens, ik ben ook benieuwd.

Ik had geen TNF-jas 8-)
lijken me eigenlijk heerlijke jassen hoor, ik had ze simpelweg niet nodig maar wie weet schaf ik er een volgende reis wel één aan.. ze zijn lelijk maar dat doet er toch niet toe :@

In Dalat had ik haast een jas gekocht, zo kkkkoud had ik het daar. Maar mijn man vond het onzin voor de twee dagen die we er nog door zouden brengen :+
pi_147744318
Die scootertjes met speakers zie je vooral in de noordelijke helft van het land, en is volgens mij communistische propagandameuk.

TNF maakt opzich wel mooi spul maar dat hangt echt niet langs de straat in HCMC :+ Verder wel handig als je backpack gejat is of je een goedkoop jasje nodig hebt omdat het stiekem toch te koud blijkt te zijn in het noorden.

Sowieso vind ik TNF de laatste jaren een beetje een modemerk worden met veel goedkopere onzinprul en jasjes waar je eigenlijk niks aan hebt als het echt een keer goed koud/nat wordt.

Arc'teryx liefhebber hier trouwens :P
  vrijdag 19 december 2014 @ 17:08:04 #297
6941 APK
Factual, I think.
pi_147746601
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:47 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Een jaar of 7 geleden een prima rugzakje gekocht in HCMC, zit nog geen draadje aan los :Y)

Volgend jaar rond deze tijd misschien maar weer eens naar Vietnam :Y
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_147755825
Vietnam is op zich wel veilig, alleen oppassen voor diefstal!
Mijn (vietnamese) vriendin is de laatste twee maanden twee keer bestolen geweest terwijl ze in haar zaak werkte. Zelf in de 5maanden dat ik nu hier ben, nog niks overkomen. Ook niet als ik snachts ga lopen of dergelijke.

Overigens een aanrader voor streetfood, banh trang tron en keo keo. Het eerst wordt over het algemeen verkocht door oudere vrouwtje. Gerecht bestaande uit rijstpapier, babyei, mango, gedroogd vlees etc.., tweede is een zoete snack met nootje. Allebei super lekker, naast het andere fantastische voedsel!
pi_147975446
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:49 schreef kikoooooo het volgende:
In het zuiden roepen ze om wat ze verkopen, zo kan je makkelijk op tijd aan de weg staan als je gekookte of gebrande pinda`s bijvoorbeeld bij je biertje wilt hebben! (5000 dong per zakje). Natuurlijk moet je wel goed luisteren, anders koop je misschien wel andere vietnamees eetwaar 8-)

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 15:47 schreef Ener-G het volgende:
Die scootertjes met speakers zie je vooral in de noordelijke helft van het land, en is volgens mij communistische propagandameuk.

TNF maakt opzich wel mooi spul maar dat hangt echt niet langs de straat in HCMC :+ Verder wel handig als je backpack gejat is of je een goedkoop jasje nodig hebt omdat het stiekem toch te koud blijkt te zijn in het noorden.

Sowieso vind ik TNF de laatste jaren een beetje een modemerk worden met veel goedkopere onzinprul en jasjes waar je eigenlijk niks aan hebt als het echt een keer goed koud/nat wordt.

Arc'teryx liefhebber hier trouwens :P
Communistisch geleuter horen we in het zuiden gewoon om 5 uur in de morgen door de luidsprekers die aan de straat en in lantaarnpalen hangen.
pi_147993799
Ah, geen last van gehad gelukkig.. had het idee dat dat streng communistische gebeuren vooral aan de noordelijke kant van het land ten noorden van de DMZ was.
pi_148329714
Hoi, vraag:
Ik ga met m'n broer twee weken naar Vietnam en we vliegen op Ho Chi Minh, we willen twee a drie dagen blijven. Wat is een goede plek om te verblijven, wat is centraal? In Bangkok heb je bv Kao San Road, wat is de plek in Ho Chi Minh?
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')