abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135089038
.. aldus een derde van de Amerikanen _O-

A third of Americans don't believe in evolution, Pew study finds

quote:
Een derde van de Amerikanen gelooft niet in de evolutietheorie, en is ervan overtuigd dat de mens "sinds het begin in zijn/haar huidige vorm bestaat". Dat blijkt uit een peiling van het instituut Pew Research.

Ongeveer een kwart van de Amerikanen meent dat "God of een ander Hoger Wezen" de evolutie een hand heeft toegestoken, terwijl 32 procent denkt dat de evolutie het gevolg is van "natuurlijke processen". Eenzelfde peiling in 2009 leverde ongeveer een identiek resultaat op.

De verschillen polariseren zich langs partijlijnen: vooral Democraten geloven in de evolutietheorie. Zo ligt het percentage Darwinisten bij de partij van Obama op 67, bij de partij van ex-president Bush en John McCain "slechts" op 43. Van de partijlozen gelooft 65 procent in de evolutietheorie.

Creationisme
De evolutietheorie, die stelt dat mens en aap voortkomen uit dezelfde voorouders, ligt in de VS al een tijdje onder vuur. Aanhangers van het niet-religieus onderwijs willen dat de evolutietheorie wordt onderwezen, fundamentalistische christenen willen dat het creationisme (de mens is, meteen in zijn huidige gedaante, geschapen door God) wordt onderwezen.

De meningen over het ontstaan van de mens verschillen tevens naargelang de beleden godsdienst. Blanke evangelistische protestanten zijn voornamelijk creationist, de andere protestanten eerder evolutionist.

Bron

[ Bericht 11% gewijzigd door Specularium op 05-01-2014 00:25:03 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_135089062
Amerika :')
  zondag 5 januari 2014 @ 00:01:10 #3
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_135089165
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 05-01-2014 00:50:00 ]
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_135089227
Afbeelding toont ook aan dat creationisten Adam en Eva voorstellen als mensen met een Europees fenotype.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  zondag 5 januari 2014 @ 00:05:06 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135089317
Als je even kijkt hoeveel mensen in Nederland aanhanger zijn van het Christendom, de Islam en het Jodendom (een goeie zeven miljoen; even met een botte bijl de groep afbakenen die niet in de evolutietheorie gelooft) dan denk ik niet dat je in Nederland veel lager uitkomt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Donald Duck held zondag 5 januari 2014 @ 00:05:12 #6
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_135089321
Dat zo'n ontwikkeld land toch nog zo kan achterlopen.
Maar uiteindelijk zal alle religie het afleggen tegen prachtige wetenschap. Het duurt helaas alleen nog even.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 5 januari 2014 @ 00:07:18 #7
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135089410
Het Iran van de westerse wereld.
pi_135089411
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:05 schreef Janneke141 het volgende:
Als je even kijkt hoeveel mensen in Nederland aanhanger zijn van het Christendom, de Islam en het Jodendom (een goeie zeven miljoen; even met een botte bijl de groep afbakenen die niet in de evolutietheorie gelooft) dan denk ik niet dat je in Nederland veel lager uitkomt.
Dat zegt echt helemaal niets. Dit staat ook in het artikel:

"53 percent of Hispanic Catholics believe in evolution."

Niet iedereen die een geloof aanhangt, neemt automatisch aan dat de evolutie-theorie onzin is.
pi_135089422
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nee, gewoon negeren.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 januari 2014 @ 00:08:33 #10
862 Arcee
Look closer
pi_135089460
Mensen geloven nou eenmaal graag in een stukje magie die hen een eeuwig leven in het vooruitzicht stelt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 5 januari 2014 @ 00:08:35 #11
346939 Janneke141
pi_135089462
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:07 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Niet iedereen die een geloof aanhangt, neemt automatisch aan dat de evolutie-theorie onzin is.
Dat weet ik, maar het geeft wel een indicatie.

Ook al zijn wij Hollanders gemiddeld wat nuchterder, ik moet echt nog zien dat het percentage hier significant lager is.
  zondag 5 januari 2014 @ 00:09:51 #12
13462 BansheeBoy
pi_135089509
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:08 schreef Arcee het volgende:
Mensen geloven nou eenmaal graag in een stukje magie die hen een eeuwig leven in het vooruitzicht stelt.
Het is toch een belediging als men een intelligent wezen als de mens beschouwt als aap 2.0? :?

:{˛
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_135089515
quote:
Dit.
Da's ook wel logisch an sich.
Digo
pi_135089579
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ook al zijn wij Hollanders gemiddeld wat nuchterder, ik moet echt nog zien dat het percentage hier significant lager is.
Of deze is misschien meer van toepassing:

"while 78 per cent of white "mainline" Protestants believe in evolution"
pi_135089662
Waarom kun je dat stuk niet vertalen? Niet iedereen kan zulk hoogwaardig Engels.
  zondag 5 januari 2014 @ 00:14:54 #16
346939 Janneke141
pi_135089771
Het verbaast me overigens wel dat het percentage onder de democraten zoveel hoger was. Ik had toch wat meer van die fundamentalisten ingeschaald bij de republikeinen. Zal wel te maken hebben met de Christelijke zwarte/hispanic democratische communities in het zuiden.
pi_135089819
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:14 schreef Janneke141 het volgende:
Het verbaast me overigens wel dat het percentage onder de democraten zoveel hoger was. Ik had toch wat meer van die fundamentalisten ingeschaald bij de republikeinen. Zal wel te maken hebben met de Christelijke zwarte/hispanic democratische communities in het zuiden.
Hoe bedoel je?

Onder de Democraten gelooft men juist meer in de evolutie he?
pi_135089849
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:12 schreef De_uitblinker het volgende:
Waarom kun je dat stuk niet vertalen? Niet iedereen kan zulk hoogwaardig Engels.
Mooi moment om weer eens wat te leren ^O^
  zondag 5 januari 2014 @ 00:18:29 #19
346939 Janneke141
pi_135089907
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?

Onder de Democraten gelooft men juist meer in de evolutie he?
Ja precies. Ik had verwacht dat het bij de republikeinen hoger was.
pi_135090144
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:12 schreef De_uitblinker het volgende:
Nu is de OP Nederlandstalig.
  zondag 5 januari 2014 @ 00:28:35 #21
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_135090313
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja precies. Ik had verwacht dat het bij de republikeinen hoger was.
NOU NOU DAS WEL EEN BEETJE DOM
  zondag 5 januari 2014 @ 00:33:09 #22
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_135090456
Je druk maken om wat andere mensen wel of niet geloven. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_135090475
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:14 schreef Janneke141 het volgende:
Wat :?

De fundamentalismen die niet in evolutie geloven zitten juist bij de republikeinen. Goed lezen.
pi_135090523
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:07 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat niet alleen, het creationisme en de evolutietheorie hebben niks met elkaar te maken. Bij het eerste gaat het om het ontstaan van leven, wat eerder een scheikundig proces is en bij het tweede de ontwikkeling van leven, wat onder biologie valt.
ROBODEMONS..................|:(
pi_135090575
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:34 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat niet alleen, het creationisme en de evolutietheorie hebben niks met elkaar te maken. Bij het eerste gaat het om het ontstaan van leven, wat eerder een scheikundig proces is en bij het tweede de ontwikkeling van leven, want onder biologie valt.
Creationisme is geen scheikundig proces, dat is abiogenese.

Creationisme is religieuze onzin.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 5 januari 2014 @ 00:41:09 #26
346939 Janneke141
pi_135090708
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:33 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Wat :?

De fundamentalismen die niet in evolutie geloven zitten juist bij de republikeinen. Goed lezen.
Dat was ook mijn idee, maar blijkbaar is het percentage onder de democraten hoger.
pi_135090761
quote:
6s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:36 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Creationisme is geen scheikundig proces, dat is abiogenese.

Creationisme is religieuze onzin.
Ik had het over het ontstaan van leven. Was inderdaad niet handig om het creationisme te noemen. :@
pi_135090807
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:42 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik had het over het ontstaan van leven. Was inderdaad niet handig om het creationisme te noemen. :@
Miljarden jaren in een oersoep vol magnetische, elektrische en andere krachten en er ontstaat wel eens "leven". In feite is het niet anders dan de evolutietheorie en de memes. En de markt, in economisch opzicht.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Boks-Chick zondag 5 januari 2014 @ 00:48:19 #29
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_135090920
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:05 schreef Janneke141 het volgende:
Vergeet niet dat er heel veel mensen bij kerken staan ingeschreven die helemaal niet gelovig zijn.
Een vriendin van mij is laatst een kleine 4 maanden en x brieven en telefoontjes verder bezig geweest bij de gemeente om uitgeschreven te worden. Veel mensen geven het op of beginnen er daarom al niet eens aan. Ik sta geloof ik ingeschreven als katholiek of protestant, maar ben helemaal niet gelovig. Kreeg dat van mijn geboorte mee, zoals zovelen. Luiheid is een bitch, ik weet. Maar het is bij mij ook een 'het interesseert me niet' verhaal.
lolwut
  zondag 5 januari 2014 @ 00:52:06 #30
346939 Janneke141
pi_135091044
quote:
19s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:48 schreef BrandX het volgende:

[..]

Vergeet niet dat er heel veel mensen bij kerken staan ingeschreven die helemaal niet gelovig zijn.
Een vriendin van mij is laatst een kleine 4 maanden en x brieven en telefoontjes verder bezig geweest bij de gemeente om uitgeschreven te worden. Veel mensen geven het op of beginnen er daarom al niet eens aan. Ik sta geloof ik ingeschreven als katholiek of protestant, maar ben helemaal niet gelovig. Kreeg dat van mijn geboorte mee, zoals zovelen. Luiheid is een bitch, ik weet. Maar het is bij mij ook een 'het interesseert me niet' verhaal.
Dat weet ik. In mijn omgeving vallen er ook behoorlijk wat onder die categorie. Maar 55% van NL heeft een achtergrond die de evolutietheorie zou verwerpen. Hoeveel is, zeg maar, praktiserend? De helft?
pi_135091067
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat was ook mijn idee, maar blijkbaar is het percentage onder de democraten hoger.
Nee. Lees het eens opnieuw.
  zondag 5 januari 2014 @ 00:54:40 #32
346939 Janneke141
pi_135091132
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:52 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Nee. Lees het eens opnieuw.
Oeps. O-)
pi_135091155
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat weet ik. In mijn omgeving vallen er ook behoorlijk wat onder die categorie. Maar 55% van NL heeft een achtergrond die de evolutietheorie zou verwerpen. Hoeveel is, zeg maar, praktiserend? De helft?
Waarom zouden gelovigen dan de evolutietheorie verwerpen? In de heilige boeken staat er zover ik weet niks over geschreven.
  zondag 5 januari 2014 @ 00:58:34 #34
346939 Janneke141
pi_135091256
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:55 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Waarom zouden gelovigen dan de evolutietheorie verwerpen? In de heilige boeken staat er zover ik weet niks over geschreven.
Ik meen me te herinneren dat God de mens geschapen zou hebben. Conflicteert nogal met de gedachte dat we afstammen van een of ander reptiel.
pi_135091279
quote:
6s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:44 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Miljarden jaren in een oersoep vol magnetische, elektrische en andere krachten en er ontstaat wel eens "leven". In feite is het niet anders dan de evolutietheorie en de memes. En de markt, in economisch opzicht.
Het ontstaan van leven en verandering van leven zijn wel twee verschillende dingen. natuurlijk kunnen we alles op één hoopje gooien, maar dan worden de vakken die we krijgen een beetje overbodig. Niet voor niks is er een verdeling tussen scheikunde en biologie.
pi_135091338
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:59 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Het ontstaan van leven en verandering van leven zijn wel twee verschillende dingen. natuurlijk kunnen we alles op één hoopje gooien, maar dan worden de vakken die we krijgen een beetje overbodig. Niet voor niks is er een verdeling tussen scheikunde en biologie.
Haha, juist de wetenschappelijke onderzoeken die meerdere disciplines combineren, zijn baanbrekend gebleken.

Het is "natuurwetenschap" in het algemeen. En de wetten zijn heel logisch. De factor tijd begrijpen de meeste mensen niet. Daar zijn wij geologen voor. ;)

zondag 5 januari 2014 @ 01:03:29 #37
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_135091410
Een beetje jammer aan dit artikel is dat de acceptatie van het overweldigende bewijs voor de evolutietheorie 'geloven in' wordt genoemd. Dat is natuurlijk fout geformuleerd, wetenschap is geen geloof.

De inhoud verbaast me verder niets. Je moet de gemiddelde Amerikaan ook niet zoiets vragen. Daar zijn ze gewoon nog niet klaar voor.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_135091417
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik meen me te herinneren dat God de mens geschapen zou hebben. Conflicteert nogal met de gedachte dat we afstammen van een of ander reptiel.
De evolutietheorie is wel meer dan dat we afstammen van een of ander reptiel. Het is dan ook niet zozeer waarvan wij afstammen, maar hoe leven door mutatie en verandering van omgeving evolueren. Theoretisch gezien zou het mogelijk kunnen zijn dat God de dieren geschapen heeft, maar de dieren zelf vervolgens evolueren.
  zondag 5 januari 2014 @ 01:04:31 #39
346939 Janneke141
pi_135091452
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 01:03 schreef Morrigan het volgende:
Theoretisch gezien zou het mogelijk kunnen zijn dat God de dieren geschapen heeft, maar de dieren zelf vervolgens evolueren.
Correct, maar in de Bijbel schept God expliciet de mens.
  FOK!mycroftheld zondag 5 januari 2014 @ 01:30:56 #40
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_135092060
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 01:03 schreef Morrigan het volgende:

[..]

De evolutietheorie is wel meer dan dat we afstammen van een of ander reptiel. Het is dan ook niet zozeer waarvan wij afstammen, maar hoe leven door mutatie en verandering van omgeving evolueren. Theoretisch gezien zou het mogelijk kunnen zijn dat God de dieren geschapen heeft, maar de dieren zelf vervolgens evolueren.
Deze had Rezania in een ander topic gepost, sluit hier wel mooi op aan.
pi_135092162
quote:
Het lijkt mij erg benauwend om het eeuwige leven te hebben. Op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee :)
pi_135093051
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Vet van mij: spreek voor jezelf! Je hoeft niet meteen een heel land te beledigen! Hollanders! :N :6 :r

Maar goed, of het voor Nederland veel beter ligt, betwijfel ik ook. Overigens heb ik begrepen, dat er vergeleken met de vorige peiling wel verbetering was opgetreden. Iets van 40 naar 35 % of zo.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135093197
quote:
14s.gif Op zondag 5 januari 2014 01:30 schreef bondage het volgende:

[..]

Deze had Rezania in een ander topic gepost, sluit hier wel mooi op aan.
[ afbeelding ]
Lijkt me veel te ingewikkeld.
Overigens vind ik het een vreemde vraag.
Als mensen uit apen geëvolueerd zijn, waarom zijn er dan nog apen?
Gewoon: omdat die niet mee evolueerden.
In elke familie heb je meer en minder succesvolle leden. Nou, de succesvolle evolueren/worden rijk, de minder succesvolle niet/blijven arm.
Dat kan een kind toch snappen, dus waarom vragen?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135093318
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 02:30 schreef Kees22 het volgende:

.........
Gewoon: omdat die niet mee evolueerden.
In elke familie heb je meer en minder succesvolle leden. Nou, de succesvolle evolueren/worden rijk, de minder succesvolle niet/blijven arm.
Dat kan een kind toch snappen, dus waarom vragen?
Apensoorten evolueerden ook net zoals de mens, Alleen volgde hun evolutie een andere weg.
Van nu levende apensoorten is hun evolutie even succesvol geweest als die van de mens.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_135093319
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:05 schreef __Saviour__ het volgende:

Maar uiteindelijk zal alle religie het afleggen tegen prachtige wetenschap. Het duurt helaas alleen nog even.
Dat duurt een psychologische evolutie, dat is van zelfbewustzijn naar superzelfbewustzijn ( een soort 'god' psyche , alles in no time kunnen doorzien en doorgonden, ook religie en ideologie, ideologie is nog lastiger, want is onzichtbaar), duurt nog tienduizenden jaren voordat iedereen evolutie als bewijs en waarheid herkent (van het idee op een schijf te zitten naar een bolvormige planeet duurde eeuwen, en dat was zichtbaar, religie en ideologie duren veel langer, zijn denkbeeldig)
pi_135093379
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 02:42 schreef barthol het volgende:

[..]

Apensoorten evolueerden ook net zoals de mens, Alleen volgde hun evolutie een andere weg.
Van nu levende apensoorten is hun evolutie even succesvol geweest als die van de mens.
Jawel, hij heeft ook wel gelijk. Maar dat hele ingewikkelde verhaal snappen de tegenstanders toch niet.
Zoals jij het zegt klinkt het al veel begrijpelijker.
pi_135093424
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 02:42 schreef Synthercell het volgende:

[..]

Dat duurt een psychologische evolutie, dat is van zelfbewustzijn naar superzelfbewustzijn ( een soort 'god' psyche , alles in no time kunnen doorzien en doorgonden, ook religie en ideologie, ideologie is nog lastiger, want is onzichtbaar), duurt nog tienduizenden jaren voordat iedereen evolutie als bewijs en waarheid herkent (van het idee op een schijf te zitten naar een bolvormige planeet duurde eeuwen, en dat was zichtbaar, religie en ideologie duren veel langer, zijn denkbeeldig)
En dan heb je ook nog het bewijs dat Octopus Paul de eigenlijke almachtige Schepper van diepzee, hoogland en wolkenlucht is. Vuvuzela!
Dat betekent dat de schepping met de komt van de Octopus, zo'n 250 miljoen jaar geleden, wel klaar was. Daarna mochten alle wezens gewoon wat voor zichzelf gaan doen. Met als terloops resultaat de mens.
Het is dus de Octopus (vuvuzela) die de kroon op de schepping is. De mens is slechts een toevallig bijproduct.
  zondag 5 januari 2014 @ 03:03:34 #48
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_135093545
Zoals ik het eerder al ergens zei een paar dagen terug:

Evolutie bestaat, maar niet op de manier hoe de meerderheid er over denkt.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_135093607
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_135093663
quote:
_O-
Ik lust geen pindakaas, maar wat ziet die pot er extra smerig uit zeg! :r
Als ik aanneem dat het geen satire is, is het nog steeds een slecht argument. Als er al een nieuwe vorm van leven zou ontstaan, wordt die door onze maag en darmen wel doeltreffend verteerd.
pi_135093680
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 03:18 schreef Kees22 het volgende:

[..]

_O-
Als ik aanneem dat het geen satire is, is het nog steeds een slecht argument. Als er al een nieuwe vorm van leven zou ontstaan, wordt die door onze maag en darmen wel doeltreffend verteerd.
Het is waarschijnlijk Amerikaanse pindakaas, en die is ook smerig. Er zit suiker of hfcs in.
  zondag 5 januari 2014 @ 03:40:26 #52
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_135093864
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zondag 5 januari 2014 @ 09:36:51 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135094887
20% van Nederland denkt er hetzelfde over
http://www.elsevier.nl/Cu(...)aal-ELSEVIER225238W/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135095086
Ik meen dat dit in ieder geval een daling is ten opzichte van een aantal jaar geleden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 5 januari 2014 @ 10:50:10 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_135095720
quote:
Ik snap zijn argumentatie niet. Hij heeft dus elke pot pindakaas onderzocht of er ergens een nieuw eencellig organisme in zit verborgen of wat?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 5 januari 2014 @ 11:05:23 #56
45206 Pietverdriet
pi_135095929
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 10:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik snap zijn argumentatie niet. Hij heeft dus elke pot pindakaas onderzocht of er ergens een nieuw eencellig organisme in zit verborgen of wat?
Wat hij doet is Preaching for the quire zoals dat zo mooi heet
Hij overtuigt atheisten niet, maar zijn mening is er voor de mensen die hem sowieso aanhangen
pi_135095957
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat hij doet is Preaching for the quire zoals dat zo mooi heet
Hij overtuigt atheisten niet, maar zijn mening is er voor de mensen die hem sowieso aanhangen
Preaching to the choir bedoel je.
  zondag 5 januari 2014 @ 11:13:28 #58
45206 Pietverdriet
pi_135096066
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Preaching to the choir bedoel je.
Euh, ja, geen idee waar dat vandaan komt
pi_135096203
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:33 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Je druk maken om wat andere mensen wel of niet geloven. :')
  zondag 5 januari 2014 @ 11:26:54 #60
13462 BansheeBoy
pi_135096292
Mooi verhaal dat met die peanutcheese. Ga ik voortaan ook gebruiken :{

pi_135096446
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Euh, ja, geen idee waar dat vandaan komt
Overigens hebben we daar in het Nederlands de uitdrukking preken voor eigen parochie voor.
pi_135098133
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 03:18 schreef Kees22 het volgende:

[..]

_O-
Waarom zou er überhaupt een nieuwe vorm van leven in pindakaas ontstaan. :?
pi_135098231
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 12:51 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Waarom zou er überhaupt een nieuwe vorm van leven in pindakaas ontstaan. :?
Een pot pindakaas is een perfect model voor de prebiotische aarde toch?
pi_135101424
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
20% van Nederland denkt er hetzelfde over
http://www.elsevier.nl/Cu(...)aal-ELSEVIER225238W/
20%? Dat geloof ik niet zomaar, zeker niet als er geen enkele informatie over de opzet van het onderzoek gegeven wordt en het in opdracht van Trouw is gedaan. :P
pi_135101580
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 14:24 schreef heiden6 het volgende:

[..]

20%? Dat geloof ik niet zomaar, zeker niet als er geen enkele informatie over de opzet van het onderzoek gegeven wordt en het in opdracht van Trouw is gedaan. :P
Volgens mij kon dat wel eens kloppen.
Ik heb wel eens wat cijfers gezien waarin inderdaad de VS en Turkije scores van tegen de 40% haalden, maar ook Nederland nou niet bepaald goed voor de dag kwam in vergelijking met Scandinavische landen bijvoorbeeld.

Deze dus.
  zondag 5 januari 2014 @ 14:32:02 #66
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_135101714
quote:
15s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:09 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Het is toch een belediging als men een intelligent wezen als de mens beschouwt als aap 2.0? :?

Ik weet niet of de mens wel zo intelligent is. Gezien de staat de politiek en de planeet en zo.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 5 januari 2014 @ 14:36:28 #67
358523 IkStampOpTacos
pi_135101869
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 14:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

Volgens mij kon dat wel eens kloppen.
Ik heb wel eens wat cijfers gezien waarin inderdaad de VS en Turkije scores van tegen de 40% haalden, maar ook Nederland nou niet bepaald goed voor de dag kwam in vergelijking met Scandinavische landen bijvoorbeeld.

Deze dus.
[ afbeelding ]
En wat bedoelt men met 'evolutie'? Zoveel mensen die bashen op Christenen die niet geloven in 'de evolutie' zonder dat er eigenlijk wordt gezegd wat ze daar precies mee bedoelen.

Er zijn vast genoeg mensen die simpelweg niet geloven in de leeftijd van de aarde zoals die gekenschetst wordt door anderen, maar evolutie en het ontstaan van nieuwe rassen op zich niet uitsluiten.

Zie, dat dieren resistent worden voor allerhande medicijnen of antibiotica is een gegeven waar weinig gelovigen moeite mee zullen hebben om te erkennen. Hoe al het leven schijnbaar ontstaan is uit één ééncellige is iets totaal anders en ik snap best dat niet iedereen dat zomaar aanneemt.
-
pi_135101957
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 14:36 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

En wat bedoelt men met 'evolutie'? Zoveel mensen die bashen op Christenen die niet geloven in 'de evolutie' zonder dat er eigenlijk wordt gezegd wat ze daar precies mee bedoelen.

Er zijn vast genoeg mensen die simpelweg niet geloven in de leeftijd van de aarde zoals die gekenschetst wordt door anderen, maar evolutie en het ontstaan van nieuwe rassen op zich niet uitsluiten.

Zie, dat dieren resistent worden voor allerhande medicijnen of antibiotica is een gegeven waar weinig gelovigen moeite mee zullen hebben om te erkennen. Hoe al het leven schijnbaar ontstaan is uit één ééncellige is iets totaal anders en ik snap best dat niet iedereen dat zomaar aanneemt.
Wat heeft de leeftijd van de aarde met evolutie van doen? Dat is een conclusie die volgt uit vakgebieden als kern- en astrofysica.
  zondag 5 januari 2014 @ 14:41:25 #69
358523 IkStampOpTacos
pi_135102050
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 14:38 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat heeft de leeftijd van de aarde met evolutie van doen? Dat is een conclusie die volgt uit vakgebieden als kern- en astrofysica.
Ja dat onderscheid maak jij nu. Mijn punt is dat allerlei dingen onder de noemer 'evolutie' of 'evolutietheorie' zijn gaan vallen die er niks mee te maken hebben.
-
pi_135102068
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:02 schreef barthol het volgende:
Afbeelding toont ook aan dat creationisten Adam en Eva voorstellen als mensen met een Europees fenotype.
Wat is er Europees aan?
And remember, respect is everything!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 januari 2014 @ 14:49:23 #71
862 Arcee
Look closer
pi_135102345
quote:
14s.gif Op zondag 5 januari 2014 01:36 schreef IMVHI het volgende:
Het lijkt mij erg benauwend om het eeuwige leven te hebben. Op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee :)
Ja, na honderduizendmiljard jaar begin je wellicht voorzichtaan aan zelfmoord te denken. :)

Waarbij die honderduizendmiljard jaar natuurlijk slechts een fractie is van wat je te wachten staat.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_135102420
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 14:41 schreef killfrenzy het volgende:

[..]

Wat is er Europees aan?
Een lichtgetinte herrieschopper was het.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135102478
The Man from Earth (2007) - IMDb

Wel een leuke filosofische film met als onderwerp het eeuwige leven en het geloof enzo.
pi_135102749
Die natuurdocu op Family 7 _O- _O-
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_135103552
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 14:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja dat onderscheid maak jij nu. Mijn punt is dat allerlei dingen onder de noemer 'evolutie' of 'evolutietheorie' zijn gaan vallen die er niks mee te maken hebben.
Neu dat onderscheid maak ik niet. De hedendaagse evolutietheorie verklaart slechts de biodiversiteit.
Als je niet weet hoe de leeftijd van bijvoorbeeld de aarde wordt gemeten, dan had je iets beter moeten opletten op de middelbare school, vrees ik.
  zondag 5 januari 2014 @ 15:34:41 #76
358523 IkStampOpTacos
pi_135104361
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 15:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Neu dat onderscheid maak ik niet. De hedendaagse evolutietheorie verklaart slechts de biodiversiteit.
Als je niet weet hoe de leeftijd van bijvoorbeeld de aarde wordt gemeten, dan had je iets beter moeten opletten op de middelbare school, vrees ik.
Hoef je mij niet aan te vallen doordat ik een verschijnsel aankaart wat in vrijwel elke discussie naar voren komt. :')
Direct ad hominems opvoeren. :')
-
pi_135106423
Evolutie is een verzinsel van de duivel en Darwin heeft nooit bestaan!!!
Dit niet weten :')
pi_135106727
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 15:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Hoef je mij niet aan te vallen doordat ik een verschijnsel aankaart wat in vrijwel elke discussie naar voren komt. :')
Direct ad hominems opvoeren. :')
Wanneer je met fundamentalistische gelovigen of andersoortige verstandelijk beperkten praat, willen ze inderdaad nog wel eens de halve wetenschap onder 'evolutietheorie' gooien.
pi_135107022
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_135107129
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 16:41 schreef Hathor het volgende:
[ afbeelding ]
Da's een dom plaatje?! Dikke FAAL.

Kijk die stekkerdoos dan. Dit is in Europa, ik vermoed Duitsland, Nederland of het Oostblok, niet in de VS.

pi_135107200
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2014 16:45 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Kijk die stekkerdoos dan. Dit is in Europa, ik vermoed Duitsland, Nederland of het Oostblok, niet in de VS.
Doet niks af aan het feit dat Amerikanen retards zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zondag 5 januari 2014 @ 16:48:53 #82
45206 Pietverdriet
pi_135107288
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2014 16:45 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Gezien de bierflesjes lijkt het mij Duitsland
pi_135107335
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gezien de bierflesjes lijkt het mij Duitsland
Jup, mij ook.

Maar hoe dom ben je dan, zo'n plaatje te maken. Nog dommer dan veel VSAmerikanen, die je juist belachelijk wil maken.

Faal, faal, faal.

Wel een mooi plaatje voor het topic; evolutie gaat over survival of the fittest. Als het niet misgaat hier, zijn deze "creatieve jongens" fit. Gaat het wel mis, was het een onsuccesvolle "mutatie".

pi_135107433
Dat is wel een schattige misinterpretatie van de evolutietheorie inderdaad.
pi_135107437
quote:
15s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:09 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Nou, als je zo begint. De mens zou geschapen zijn naar gods beeld en gelijkenis, dat is pas een belediging! :+ |:( :'(
(Of het tekent de staat van god, natuurlijk! O-) }) )
pi_135107716
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 16:41 schreef Hathor het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is hier mis aan dan? Ik vind het wel slim gevonden. Die slippers heb je in het bad toch niet nodig en doen perfect dienst en dat blok hardhout aan die stekker blijft misschien niet drijven, maar is zwaar genoeg om de spatwaterdichte stekker op zijn plaats te houden. En als ik het goed zie, zitten er minstens 3 mensen in het water, dus die kunnen gezamenlijk toch wel een beetje stroom aan?
pi_135107732
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 16:53 schreef Monolith het volgende:
Dat is wel een schattige misinterpretatie van de evolutietheorie inderdaad.
Neuh, een uitleg van een deelaspect.

pi_135107760
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat is hier mis aan dan? Ik vind het wel slim gevonden. Die slippers heb je in het bad toch niet nodig en doen perfect dienst en dat blok hardhout aan die stekker blijft misschien niet drijven, maar is zwaar genoeg om de spatwaterdichte stekker op zijn plaats te houden. En als ik het goed zie, zitten er minstens 3 mensen in het water, dus die kunnen gezamenlijk toch wel een beetje stroom aan?
Alles lijkt geaard te zijn aangelegd. Geen idee of dat helpt?

pi_135107785
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 00:07 schreef Keith_Bakker het volgende:
Het Iran van de westerse wereld.
Uhm, dat kan nog vies tegenvallen. In Iran wordt evolutie gewoon onderwezen. In de sjitische geloofsleer is namelijk veel ruimte voor het gebruik van de rede, vergelijkbaar met de moeiteloze houding van Katholieken tot evolutie itt de letterlijk schriftlezende (gereformeerde) protestanten bijv. Lees onderstaande tekst:

quote:
SCIENCE AND EVOLUTION IN IRAN
In the Islamic Republic of Iran,power is concentrated in the posi-tion of Supreme Leader,a cleric who in turn determines the eligibil-ity of individuals for elected officeor government appointments.The Iranian Ministry of Education is notcomprised of clerics but is vettedby religious authorities;however,the Experimental Sciences Divisionof the ministry,in describing itseducational philosophy and generalgoals for science education,makesno explicit references to Islam,though there are two subtleacknowledgments of a “creator of the world”and a “creator of naturallaws”(Guruh-ye Darsi-ye Ulum-eTajrobi 2009).Far more prominent,however,are the themes of eco-nomic development and the princi-pal role of science and technology in the improvement of nationalinfrastructure.Science educationobjectives stress the learning of practical skills,critical inquiry,andthe fostering of a scientifically liter-ate citizenry.In contrast to theSaudi curriculum,science is notdescribed as simply an outgrowth of Islam or subject to the precon-ceived doctrines of any religion —rather it is affirmed as a separate, valid field of knowledge,and one of crucial interest to individual andsocietal welfare.The 5th-grade science curricu-lum,covering the final year of pri-mary school,mandates “TheHistory of the Earth”as an essentialtopic in the subject of earth sci-ence.The 5th-grade textbook devotes a chapter to the topic, with a subsection on “A ShortHistory of Life”(Tehrani and others2008:55).

The first sentence in thissection highlights the essential dif-ference between the Iranian andSaudi presentations of scientificknowledge:“Geologists,via studiesof fossils,have arrived at the con-clusion that life began in the sea.”Portraying geologists,and scien-tists in general,as the authoritative voices of scientific knowledge,andemphasizing the empirical evi-dence underlying the textbook’sassertions,constitutes the organiz-ing theme of the Iranian sciencetextbooks at all levels.The evolutionary emergence of life over millions of years isdescribed in simple terms.Thetransition to terrestrial life is cred-ited to the emergence of plants ondry land:“Afterward,the water andair of planet Earth changed such that a suitable environment for thedevelopment of reptiles came toexist”(56),thus heralding the ageof dinosaurs.The extinction of dinosaurs “about 65 million yearsago”is noted,followed by thediversification of mammals.Thenext page contains a section on“The Changing of Continents andSeas,”beginning:“Geologists say inthe beginning only one landmassand one giant ocean existed onearth.About 200 million years ago,this large landmass slowly began todivide”(57).In the science textbook for 8th grade,the final year of compulsory education,the topic of evolutionappears alongside geology (Amani2008).The chapter opens with fos-sils and a review of the history of life,with a clearly illustrated geo-logic time diagram (31).

The pagefollowing the diagram is adorned with fossil images,most strikingly aspecimen of Archaeopteryx with the caption “This is the first birdon earth,which also has some rep-tile traits”(32).The next five pagesare devoted to a brief introductionto “The Evolution of Organisms”in which the tracing of morphologi-cal changes in evolutionary lin-eages is declared “[o]ne of themost important applications of fos-sils”(33).In contrast to 10th-gradeSaudi students,who are taught thatadaptations are the God-givenattributes of created kinds,Iranianeighth-graders are taught aboutadaptations in the context of muta-tions and natural selection,exem-plified by the following:New traits arising by a muta-tion are mostly harmful anddetrimental to life,[but] some-times in a rare mutation usefultraits also appear.An organ-ism possessing one or moreuseful traits appears,findsgreater compatibility with theenvironment compared to itsconspecifics,and gradually the number of [organisms with those traits] increases inthe environment.(35)Perhaps of greatest concern on theinternational level is the evolutioneducation of future Iranian scien-tists — in other wor ds,thoseIranian students who complete thesecondary experimental sciencestrack and enroll in the correspond-ing pre-university course.The biology textbook for pish daneshgahi (Karam al-Dini and others 2008) includes a 40-page chapter on evo-lution,as well as chapters on popu-lation genetics and “populationdynamics and biological communi-ties”(147).The evolution chapter,divided into three sections,pro- vides a comprehensive introduc-tion to the development of evolu-tionary theory,with the first sec-tion devoted primarily to Darwinand his influences and culminatingin the formulation of the new syn-thesis;the second section to evi-dence of evolution,including pale-ontology,molecular and structuralhomology,and embryology,with discussion of evolutionary ratesand punctuated equilibrium (94);and the third section to examplesof natural selection,such as pep-pered moths (97) and the work of Peter and Rosemary Grant onDarwin’s finches (98).The Iraniantextbook humanizes Darwin with arelatively detailed account of hislife and a discussion of its historicalcontext,along with the develop-ment of support for Darwin’s ideasby later scientists.[b\Where the Saudi textbook dismisses evolution asfraudulent science,the Iranian textannounces “nearly all biologiststoday have accepted that Darwin’stheory can explain the basis for thediversity of life on earth”(75).[/b] Human evolution is conspicu-ously absent throughout discus-sions of evolution in Iranian text-books.The population geneticschapter reveals that natural selec-tion does in fact operate onhumans,giving the examples of sta-bilizing selection upon newbornbirth weight (122) and heterozy-gote advantage in relation to malar-ia and sickle-cell anemia (129–30). However,explicit attempts to placehumans within the larger picture of evolution do not appear.It is quitepossible that the textbooks’silenceon human evolution is related tothe attempts of the Iranian Ministry of Education to reduce the amountof conflicting information taught inscience and religion classes(Godazgar 2008).Regardless,the extension of nat-ural selection to humans is encour-aging compared to the Saudi insis-tence that God “distinguished[humanity] over the rest of His creation”(al-Habib 2006:106). Of course,what the Iranian sciencetextbooks lack most prominently relative to the Saudi ones are thepreviously mentioned stress on the“Western-ness”of evolutionary the-ory,as well as the pervasive use of a style of “science-in-the-Qur’an”apologetics increasingly commonthroughout the Muslim world as a whole (see Edis 2007).
Waar in Saudische tekstboeken evolutie en Darwin als iets westers wordt voorgedaan en men doodleuk met "wetenschappelijke" Korancitaten komt aanzetten ter vervanging van, beschouwd men in Iran blijkbaar evolutie gewoon als een onderdeel van biologie en onderwijst men het op basis van heersende opvattingen en het aanhalen van autoriteiten op dat gebied. Is ook de reden waarom Iran wetenschappelijk gezien wel zelf produceert en Saudie Arabie totaal niet bijv. Volgens dit onderzoek krijgt de middelbareschool leerling in Iran in zijn laatste jaar met basis evolutie te maken en worden autoriteiten op dat gebied geciteerd, geen religieuze dooddoeners als "het is Westers en wij hebben Allah dus niet zo serieus nemen en alles kan je gewoon in de Koran lezen als je meer wil weten".
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_135107825
quote:
6s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Alles lijkt geaard te zijn aangelegd. Geen idee of dat helpt?
Persoonlijk zou ik op veilige afstand blijven!
pi_135107905
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Of White Rabbit van Jefferson Airplane aanzetten.

zondag 5 januari 2014 @ 17:08:13 #92
45206 Pietverdriet
pi_135107930
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:04 schreef Aloulou het volgende:

. Is ook de reden waarom Iran wetenschappelijk gezien wel zelf produceert en Saudie Arabie totaal niet bijv.
Iran, the ones WITH the weapons of mass destruction
pi_135107939
quote:
6s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:07 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk gewoon allebei!
  zondag 5 januari 2014 @ 17:08:42 #94
45206 Pietverdriet
pi_135107946
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik zou mijn videocamera gaan halen
pi_135108002
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Precies, nuken die hap :( Gevaar voor de wereldvrede enzo :{
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_135108009
quote:

[..]

Neenee, dat is dat andere land, I?????, hoe heet dat nou ook al weer? Een of ander klein landje, I?????. Nou ja, ik kom er nog wel op.
pi_135108033
quote:

[..]

Ik zou mijn videocamera gaan halen
Voor een bijdrage aan 1001 manieren om te sneven?
  zondag 5 januari 2014 @ 17:12:32 #98
45206 Pietverdriet
pi_135108101
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:10 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Voor een bijdrage aan 1001 manieren om te sneven?
Ik wil gewoon een youtube hit
pi_135108584
quote:
6s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:07 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zie:
Aan het begin:die gast heeft een octopus op zijn gitaar ! ^O^ _O_ _O- *O*
pi_135108737
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zie:
Aan het begin:die gast heeft een octopus op zijn gitaar ! ^O^ _O_ _O- *O*
Heerlijk!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed, verder over:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')