Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
quote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:41 schreef zomertje het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, op naar een beter jaar
Wat moet een fysio van de GGZ van je? (ik wist niet dat die er waren...)
Dank julliequote:Op vrijdag 3 januari 2014 18:30 schreef Elvi het volgende:
[..]
Huh wat is een GGZ fysio? En kan je niet om een vrouw vragen? Dat zou ik iig doen
Gefelicteerd met je verjaardigJe rotjaar is voorbij, nu wordt het beter
Waarom zo onzeker zijn over je eigen lichaam?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 18:59 schreef kvd het volgende:
Afgelopen jaar wat kilo's aangekomen, ben niet echt helemaal tevreden en zeker meer over mijn lichaam, ga me niet te veel op die manier blootgeven, en dat mag hij m.i. ook wel accepteren
2 oorzaken.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 02:49 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Waarom zo onzeker zijn over je eigen lichaam?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door kvd op 04-01-2014 11:41:04 ]
Dat rotkarakter zal vast wel meevallen. Je hebt psychische problemen en dat verpest een hoop. Zit je aan de anti depressiva? Daar ben ik 15kg van aangekomen :/quote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:26 schreef kvd het volgende:
[..]
2 oorzaken.
Enerzijds omdat mijn lichaam gewoon klote in elkaar steekt en me vaak in de steek laat....veel pijnen in lichaam, hoofdpijnen, last van slecht functionerende darmen. Krachten die afnemen/af zijn genomen. Ook toen ik niet zo was aangekomen waren die dingen er al. Een stukje wandelen kon heel fijn beginnen, maar na 5 minuten naar huis moeten omdat heup niet meer functioneerde, knie blokkeerde (of juist te los was), een spier in een bil of been die dom ging doen. Afspraken die verzet moesten worden vanwege migraine, dingen die ik niet kon doen omdat dat te veel pijn geeft.
Anderzijds omdat ik er zelf helemaal niet blij mee ben en baal van mijn eigen lichaam, het niet mooi vind, wil mezelf al zo min mogelijk in spiegels/ramen/foto's zien. Baal dat ik het zover heb laten komen, dat ik niet actief in heb gegrepen. Baal dat ik wel plannen maakte om er iets aan te doen, maar het dan vervolgens niet deed.
Het is wel een mooie voor hoe ik nu ben, ik ben er absoluut ontevreden mee, maar kan er aan de andere kant zo weinig om geven dat ik er ook niet actief iets mee doe zeg maar. Het geeft ook aan hoe ver ik mezelf heb verslonst. Normaal zou ik al lang een keer aan de bel hebben getrokken, actief dingen zijn gaan ondernemen, meer zijn gaan bewegen. En nu heb ik het gewoon laten gebeuren. In plaats van werken aan mezelf kocht ik wijdere kleding. Makkelijker, kloppend bij zelfbeeld, ik ben niks waard, familie doet alsof ze me niet willen, vriendinnen willen me blijkbaar niet, ik ben dus niet leuk, heb een rotkarakter, waarom zou ik nog iets aan het uiterlijk doen, daar valt toch niks mee te compenseren.
quote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:26 schreef kvd het volgende:
[..]
2 oorzaken.
Enerzijds omdat mijn lichaam gewoon klote in elkaar steekt en me vaak in de steek laat....veel pijnen in lichaam, hoofdpijnen, last van slecht functionerende darmen. Krachten die afnemen/af zijn genomen. Ook toen ik niet zo was aangekomen waren die dingen er al. Een stukje wandelen kon heel fijn beginnen, maar na 5 minuten naar huis moeten omdat heup niet meer functioneerde, knie blokkeerde (of juist te los was), een spier in een bil of been die dom ging doen. Afspraken die verzet moesten worden vanwege migraine, dingen die ik niet kon doen omdat dat te veel pijn geeft.
Anderzijds omdat ik er zelf helemaal niet blij mee ben en baal van mijn eigen lichaam, het niet mooi vind, wil mezelf al zo min mogelijk in spiegels/ramen/foto's zien. Baal dat ik het zover heb laten komen, dat ik niet actief in heb gegrepen. Baal dat ik wel plannen maakte om er iets aan te doen, maar het dan vervolgens niet deed.
Het is wel een mooie voor hoe ik nu ben, ik ben er absoluut ontevreden mee, maar kan er aan de andere kant zo weinig om geven dat ik er ook niet actief iets mee doe zeg maar. Het geeft ook aan hoe ver ik mezelf heb verslonst. Normaal zou ik al lang een keer aan de bel hebben getrokken, actief dingen zijn gaan ondernemen, meer zijn gaan bewegen. En nu heb ik het gewoon laten gebeuren. In plaats van werken aan mezelf kocht ik wijdere kleding. Makkelijker, kloppend bij zelfbeeld, ik ben niks waard, familie doet alsof ze me niet willen, vriendinnen willen me blijkbaar niet, ik ben dus niet leuk, heb een rotkarakter, waarom zou ik nog iets aan het uiterlijk doen, daar valt toch niks mee te compenseren.Duidelijke uitleg, dankSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lijkt me een lastig vooruitzicht, probleem 2 aanpakken terwijl je nog steeds probleem 1 (en je depressie) hebt. En wees niet -te- streng voor jezelf, probeer problemen aan te pakken zoals ze zijn en blijf realistisch.
Beetje offtopic, maar ik heb ooit een keer een blender gekocht die afgeprijst was, maar daarna is ie meteen in de kast verdwenen (handig voor later, bedacht ik me). Fast forward een jaar of 4, ik probeer dat ding een keertje uit...niks!Kapoet!
Naja, misschien staat ie mooi voor in de vensterbank ofzo als bloempot
![]()
![]()
Ik mag een deurtje verderquote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:31 schreef Probability het volgende:
Kom je anders langs in slank?
LIF / [Gezond Slank] #2256 - Op naar het einde
Ik zit (nog) aan niks...ik moet nog een stempel (of stempels) van de psycholoog krijgen, de intakegesprekken zijn pas geweest. Neem bij erge angstaanvallen een oxaatje en heel af en toe een temazapam (zoals van de week...niet kunnen slapen, slechte gedachten, huilend in bed, toen maar eentje ingenomen, maar ben er zo duf van de dag daarna, dus probeer het zo min mogelijk te doen.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:40 schreef zomertje het volgende:
[..]
Dat rotkarakter zal vast wel meevallen. Je hebt psychische problemen en dat verpest een hoop. Zit je aan de anti depressiva? Daar ben ik 15kg van aangekomen :/
Dat maakt niet zo veel uitquote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:49 schreef kvd het volgende:
[..]
Ik mag een deurtje verder![]()
En moet nog even moed verzamelen
[..]
Ik zit (nog) aan niks...ik moet nog een stempel (of stempels) van de psycholoog krijgen, de intakegesprekken zijn pas geweest. Neem bij erge angstaanvallen een oxaatje en heel af en toe een temazapam (zoals van de week...niet kunnen slapen, slechte gedachten, huilend in bed, toen maar eentje ingenomen, maar ben er zo duf van de dag daarna, dus probeer het zo min mogelijk te doen.
Het is echt het gebrek aan bewegen.
Maaaaarrrrr....niet echt voer () voor hier, dus ga me even mentaal voorbereiden op een ander topic
Ik ben nog in staat om bij een temazepam toch om 5 uur klaar wakker te zijn... waarom medicijnen bij mij altijd maar half werken....quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:49 schreef kvd het volgende:
[..]
Ik zit (nog) aan niks...ik moet nog een stempel (of stempels) van de psycholoog krijgen, de intakegesprekken zijn pas geweest. Neem bij erge angstaanvallen een oxaatje en heel af en toe een temazapam (zoals van de week...niet kunnen slapen, slechte gedachten, huilend in bed, toen maar eentje ingenomen, maar ben er zo duf van de dag daarna, dus probeer het zo min mogelijk te doen.
Het is echt het gebrek aan bewegen.
Maaaaarrrrr....niet echt voer () voor hier, dus ga me even mentaal voorbereiden op een ander topic
Ik ga eens even wat topics lezen en kijken wat er op dit moment beter bij me pastquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:17 schreef Probability het volgende:
[..]
Dat maakt niet zo veel uitje mag prima bij slank als je denkt dat de manier van eten etc je aanstaat, is aan jou om te beslissen wat je fijn vindt
Herkenbaar. Innemen en dat het niks doet. En dan lig ik te wachtenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:29 schreef zomertje het volgende:
[..]
Ik ben nog in staat om bij een temazepam toch om 5 uur klaar wakker te zijn... waarom medicijnen bij mij altijd maar half werken....
Boks, ik heb exact hetzelfde op het moment... Kan me ook nergens toe zetten én verveel me te pletterquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:23 schreef rainbowwarrior het volgende:
Mweh, ben alweer sinds dagen vrij slecht gehumeurd. Ik heb op dit moment zo weinig hoop dat er iets zal veranderen. Dat is iets wat ik niet zo goed van mezelf ken eigenlijk. Ik had voorheen altijd nog ergens een sprankje hoop dat het ooit beter zal worden, maar op dit moment niet echt. Nou ja, ik probeer het maar uit te zitten. Gelukkig begint vanaf volgende week therapie weer....
Oeh, toevallig dat jij op dit moment dat ook zo ervaart. Ik kan me namelijk ook nergens toe zetten en verveel me ookquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:35 schreef minthy het volgende:
[..]
Boks, ik heb exact hetzelfde op het moment... Kan me ook nergens toe zetten én verveel me te pletter
Bbc1, lakeside bezig.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:35 schreef minthy het volgende:
[..]
Boks, ik heb exact hetzelfde op het moment... Kan me ook nergens toe zetten én verveel me te pletter
Heel toevallig ja!quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:43 schreef rainbowwarrior het volgende:
[..]
Oeh, toevallig dat jij op dit moment dat ook zo ervaart. Ik kan me namelijk ook nergens toe zetten en verveel me ook. Ik had vandaag nog "geluk" dat 2 van mijn huisgenoten me min of meer gedwongen hebben met hun te gaan wandelen en daarna nog boodschappen te gaan doen. Anders had ik waarschijnlijk nog helemaal niets gedaan
. Nou ja, en vanavond ga ik nog uit met een paar vrienden en vriendinnen, maar heb eigenlijk niet zoveel zin. Irritant dit.
Daar zal ik vanavond eens induiken, kreeg ik net ook al als tip. Thanks!quote:
Ik zou gewoon dubbel nemen dan. Bij mij werken de meeste pilletjes niet, maar als het wel werkt als ik meer neem dan doe ik dat gewoon. Je hebt ze niet voor niets. Pammetjes ook nooit last van gehad de volgende dag.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:29 schreef zomertje het volgende:
[..]
Ik ben nog in staat om bij een temazepam toch om 5 uur klaar wakker te zijn... waarom medicijnen bij mij altijd maar half werken....
Wat is 'eigenlijk nooit'? Nog nooit gedaan of wel?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:21 schreef Miniem het volgende:
laatste week echt de neiging om mezelf te krassen terwijl ik het eigenlijk nooit doe. ik haat mijn leven
Ik krijg er niet zo veel, dus ik ben er ook een soort van zuinig mee... Zijn voor 'zo af en toe'quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:18 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik zou gewoon dubbel nemen dan. Bij mij werken de meeste pilletjes niet, maar als het wel werkt als ik meer neem dan doe ik dat gewoon. Je hebt ze niet voor niets. Pammetjes ook nooit last van gehad de volgende dag.
1x eerder gedaan.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:28 schreef kuolema het volgende:
[..]
Wat is 'eigenlijk nooit'? Nog nooit gedaan of wel?
Waar komt die neiging vandaan?
En hoe voelde je je daarna? Luchtte het op, had je spijt?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 23:18 schreef Miniem het volgende:
[..]
1x eerder gedaan.
aantal maanden terug.
zelfhaat, het idee niet gewaardeerd te worden. dat mensen me haten ed. alleeb en eenzaam etc.
fijnquote:Op zaterdag 4 januari 2014 23:25 schreef kuolema het volgende:
[..]
En hoe voelde je je daarna? Luchtte het op, had je spijt?
Probeer voor jezelf te ontdekken wat je kunt doen om van die neiging af te komen. Een bepaalde activiteit als afleiding waardoor het wegzakt of zodat je je frustratie kwijt kunt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |