De Oliebollenloop van SchoonhovenIk had nog nooit een 4em gelopen en omdat mijn vriendin in Schoonhoven woont wilde ik daar graag deelnemen aan deze wedstrijd. Goed, niet dat ze thuis was, dus dat was redelijk symbolisch. Ook de goede verhalen van Corniel over de editie van vorig jaar, waar hij z'n knie kapot liep, deden me besluiten om mee te doen.
Ik pikte Pijllsnel (of hoe hij hier dan ook heet, niemand weet dat) op van het station en met een onbedoelde de-tour trokken we de polder in. Want de Zilverstad ligt aan geen enkele snelweg en je kunt er niet heel makkelijk met het OV komen. In de auto hadden we het over de discussie op dit platform over wat nou het verschil was tussen crossen en trailen. Pijllsnel had daar een duidelijke en waterdichte mening over:
trailers zijn crossers die daar graag over opscheppen. Ook had ik er zin in, om tussen de werkzaamheden door weer eens mee te doen aan een kleinschalig loopje. Na de 7HL en de BGL had ik daar enorme behoefte aan. We moesten ons inschrijven in de oude middelbare school van Jamai (ik vraag me af of Maleduck zich daar van bewust was en of hij blij is dat hij dat nu weet) en daar was het dus mudjevol. Corniel meldde het al. Het was knus. En net zoals in de knusse trein destijds naar Nijmegen voor de 7HL sprak Corniel zoveel mogelijk mensen aan, of ze dat nu wilden of niet. Het verschil met toen was wel dat hij nu daadwerkelijk een aantal mensen kende, omdat hij uit deze omgeving komt.
![15gwfbs.png]()
De start werd een kwartiertje vertraagd en de eerste paar 100 meter gingen echt heel langzaam door de drukte. Ondanks dat ging de eerste kilometer toch nog in een voor mij acceptabele 5:10 min/km. Dat kwam wel door enkele slalomsprintjes en ik wist dat dat niet verstandig was. Pijllsnel ging er na 1,5 à 2 km vandoor en ik besloot niet mee te gaan. Of beter gezegd, mijn lichaam/geest hadden daar geen zin in. We liepen rond 4:50 min/km op dat moment en het stuk met windkracht 5 tegen moest nog komen. En die wind kon doorblazen, want het was vrijwel allemaal polder zoals je op het plaatje ziet.
Deze loop was best de moeite waard, met aan het begin en eind veel publiek. Corniel was inmiddels al lang binnen (4e plaats, dus net geen podium) en liep het laatste stukje met mij mee. Uiteindelijk was de uitslag:
Corniel 24:19
Pijllsnel 31:49
Zwabberhark 32:17
Ik ging weg op 33 à 34 minuten, dus ik kan niet erg ontevreden zijn. Het was een gezellige afsluiter van dit hardloopjaar.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.