Zelfde met lotto winnaars, dankzij hun poor of middle class mindset is het geld er in no time doorheen en hebben ze nog altijd geen dingen gekocht die geld opleveren (assets)quote:Op zaterdag 22 maart 2014 10:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik raad je ook aan het boek "rich dad poor dad" te lezen. Staat gratis online. Zo'n voetballer is nooit rijk geweest. Hij heeft alleen een periode veel geld tot zijn beschikking gehad.
Helemaal mee eens, het is echt niet alleen theorie. In de praktijk klopt het gewoon ook.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 10:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik heb in de praktijk kunnen vaststellen dat het precies zo werkt. De arme mensen die ik ken kopen inderdaad rotzooi van hun geld en geven het uit aan kortstondige pleziertjes. Aan het einde van hun salaris hebben ze nog een stukje maand ober. De middenklasse mensen die ik ken kopen inderdaad een vakantiehuisje met hypotheek en dure auto op afbetaling en gebruiken hun salaris dus om zoveel mogelijk krediet te kunnen krijgen. De rijke en dat zijn er best veel rijden een bescheiden auto wonen in een gemiddelde woning letten op wat ze uitgeven en investeren het geld dat ze overhouden. Dat laatste heb ik zelf overigens ook mijn hele werkzame leven gedaan.
Ik vind 10% van je koopkracht in moeten leveren toch aanzienlijk armer. Zeker als je bedenkt dat we gewoon economische groei hadden in die periode.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 09:16 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Dus volgens dee grafiek worden sinds 1985 de rijken rijker maar de minima worden niet aanzienlijk armer?
Het verschil wordt wel groter, maar minima zijn in ieder geval niet armer geworden.
Dat valt te bezien. Rijke mensen zien meer volatiliteit in hun vermogen (iets wat 'rechts' vaak gebruikt als het hen goed uit komt), geven meer geld uit aan 'conspicious consumption' en nemen door de bank genomen meer en grotere risico's (die door anderen worden gedragen uiteraard - bron: Kahnemann zijn werk).quote:Op vrijdag 21 maart 2014 17:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Arme mensen gaan minder verstandig met hun inkomen en vermogen om dan rijke mensen. Schokkend!
Dit is dan ondanks Balkenende II geweest, die stelselmatig weigerde de minima tegemoet te komen. En tegelijkertijd nam de armoede drastisch toe.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 01:15 schreef GSbrder het volgende:
Overigens is hier dan weer een grappig grafiekje van de situatie van 2000 - 2011
De onderste 10% (laten we dit de minima noemen) gaat er meer op vooruit dan deciel 2 t/m 5.
[ afbeelding ]
Dit is je reinste flauwekul. Rijken geven gewoon meer uit aan luxegoederen en bezitten er vaak ook meer van. Meerdere auto's, meerdere televisies, meerdere telefoons enzovoorts.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 10:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik heb in de praktijk kunnen vaststellen dat het precies zo werkt. De arme mensen die ik ken kopen inderdaad rotzooi van hun geld en geven het uit aan kortstondige pleziertjes. Aan het einde van hun salaris hebben ze nog een stukje maand ober. De middenklasse mensen die ik ken kopen inderdaad een vakantiehuisje met hypotheek en dure auto op afbetaling en gebruiken hun salaris dus om zoveel mogelijk krediet te kunnen krijgen. De rijke en dat zijn er best veel rijden een bescheiden auto wonen in een gemiddelde woning letten op wat ze uitgeven en investeren het geld dat ze overhouden. Dat laatste heb ik zelf overigens ook mijn hele werkzame leven gedaan.
Hoe kom je hierbij....quote:Op vrijdag 21 maart 2014 17:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Arme mensen gaan minder verstandig met hun inkomen en vermogen om dan rijke mensen. Schokkend!
quote:Op zaterdag 22 maart 2014 10:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je de toeslagen meeneemt zijn de minima er in koopkracht wel degelijk op vooruit gegaan hoor.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:06 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik vind 10% van je koopkracht in moeten leveren toch aanzienlijk armer. Zeker als je bedenkt dat we gewoon economische groei hadden in die periode.
quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:09 schreef Klopkoek het volgende:
Helaas is de propaganda heel sterk in deze ongelijke wereld, net zoals het gegoochel met getallen als gevolg van deze machtsongelijkheid.
Nee, de rijken hebben gewoon zo schandalig veel geld dat de vrouwelijke wederhelft 16 miljoen kan verbrassen in één jaar en dat ze dan niet eens merken op hun bankrekening.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 10:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:15 schreef Euribob het volgende:
maar bij die zogenaamd "slimme" rijken hoor je volgens mij echt nog niet.
Paper Tiger durft dit deel 'baarlijke nonsens' te noemenquote:Op vrijdag 21 maart 2014 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
(hoewel er ook zat verhalen bekend zijn over rijke mensen die heel erg onverantwoord met hun inkomen en vermogen omgaan en alleenstaande bijstandsmoeders die wonderen verrichten met dat beetje geld wat ze hebben)
Als de CBS-koopkrachtplaatjes niet te vertrouwen zijn, dan kunnen we ook niet meer stellen dat dit sinds 1980 gedaald is. Koopkracht is koopkracht, dat staat dus los van absolute getallen zoals 300 of 200.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is dan ondanks Balkenende II geweest, die stelselmatig weigerde de minima tegemoet te komen. En tegelijkertijd nam de armoede drastisch toe.
http://vorige.nrc.nl/gesl(...)n/article1618715.ece
Kloppen de CBS cijfers wel? Het CBS is een politiek gestuurd orgaan; vandaar dat hun 'mandje' weinig connectie met de werkelijkheid vertoont. Het onderschat het aantal dat minima uitgeven aan eerste levensbehoeften, en hoe sterk die kosten zijn gestegen.
Deze zwakte weet je best.
Ook is 2% van 300 nog steeds meer dan 3% van 200. Denk daar maar over na.
Welke dan?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:21 schreef Klopkoek het volgende:
Nog een ding: onder Balkenende II steeg de armoede zo hard dat 'opeens' allerlei definities werden aangepast. Dat is een keihard feit.
Kan je me dan de definitie van koopkracht uitleggen voor 2003 en na 2006?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:21 schreef Klopkoek het volgende:
Nog een ding: onder Balkenende II steeg de armoede zo hard dat 'opeens' allerlei definities werden aangepast. Dat is een keihard feit.
Dat kan wel; het gerommel en gekloot met het mandje kwam pas later.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:20 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als de CBS-koopkrachtplaatjes niet te vertrouwen zijn, dan kunnen we ook niet meer stellen dat dit sinds 1980 gedaald is.
Neen. Als je 3% stijging ziet bij een inkomen van 200 euro per maand dan is dat nog steeds minder dan 2% stijging bij 300 euro per maand inkomen.quote:Koopkracht is koopkracht, dat staat dus los van absolute getallen zoals 300 of 200.
De koopkracht van iemand met een inkomen van 200 euro is procentueel gezien meer toegenomen dan de koopkracht van iemand met 300 euro. De hele koopkrachtdiscussie is dus niet: "wie heeft er in absolute euro's een hoger bedrag te besteden", maar: "wie heeft er ten opzichte van het vorig meetmoment procentueel gezien meer te besteden".quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat kan wel; het gerommel en gekloot met het mandje kwam pas later.
[..]
Neen. Als je 3% stijging ziet bij een inkomen van 200 euro per maand dan is dat nog steeds minder dan 2% stijging bij 300 euro per maand inkomen.
Het is nooit het doel geweest van Balkenende kabinetten om minima te 'pamperen', integendeel. Dus ondanks Balkenende, hebben ze het goed gedaan. Dat tekent hun kracht.
[voor een deel is het ook 'vestzak-broekzak' zoals de afschaffing van de WW-premie e.d. waardoor opeens de koopkracht enorm lijkt te stijgen]
leg eens uit...quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:09 schreef Klopkoek het volgende:
Ook is 2% van 300 nog steeds meer dan 3% van 200. Denk daar maar over na.
De kloof tussen arm en rijk is dat de één zoveel van de taart opeist en de ander veel minder.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De koopkracht van iemand met een inkomen van 200 euro is procentueel gezien meer toegenomen dan de koopkracht van iemand met 300 euro. De hele koopkrachtdiscussie is dus niet: "wie heeft er in absolute euro's een hoger bedrag te besteden", maar: "wie heeft er ten opzichte van het vorig meetmoment procentueel gezien meer te besteden"
"quote:
Ah de definitie van armoede werd veranderd... Ik dacht zelf aan het winkelmandje of het werklozencijfer....quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:32 schreef Klopkoek het volgende:
"
Armoede is een democratische keuze
13/09/06, 12:35
DEN HAAG (ANP) - Armoede in Nederland is volgens het ministerie van Sociale Zaken een betrekkelijk begrip. "Wanneer mensen arm genoemd worden, is een politieke keuze", aldus een woordvoerster van staatssecretaris Henk van Hoof (Sociale Zaken) eind augustus in reactie op de publicatie 'Naar een nieuwe armoedegrens?' van het Sociaal en Cultureel Planbureau.
In navolging van studies in de Verenigde Staten werkt het SCP aan een nieuwe meetmethode. Volgens deze definitie zouden 3,6 tot 6,4 procent van de Nederlanders het stempel arm krijgen. Dat is veel minder dan de 9,8 procent die volgens de huidige normen moet rondkomen van een laag inkomen.
"
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ratische-keuze.dhtml
En toen waren er opeens een stuk minder armen (steeg desalniettemin nog steeds naar meer dan 10% onder de nieuwe meetmethode, maarja...).
Voor kritiek:
http://vorige.nrc.nl/opinie/article1722868.ece
Prima, maar dan moet je je ook niet blind gaan staren op absolute aantallen, want dat is dan fors gestegen sinds 1980.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De kloof tussen arm en rijk is dat de één zoveel van de taart opeist en de ander veel minder.
[ afbeelding ]
Daardoor doet het er wel degelijk toe dat 2% van 300 nog altijd meer is dan 3% van 200. De kloof stijgt nog steeds.
https://www.sp.nl/nieuws/(...)_intellectueel.shtml
Er is bewust beleid gevoerd om de rijkeren te frustreren in Nederland? Dat is nieuws voor mij. Als dit echt zo is, dan hebben ze idd de benchmark verslagen.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:25 schreef GSbrder het volgende:
Als minima er dus op vooruit gaan, dan is het tekenend voor hun kracht, maar als rijkeren er op vooruit gaan, dan is het walgelijk en zullen ze wel weer de mazen in de wet hebben gezocht om aan zelfverrijking te doen? Meten met twee maten; de rijken zijn gewoon erg vindingrijk geweest om de benchmark te verslaan.
Volgens mij is de woning een groot gedeelte van het particulier vermogen (en stijging daarvan) en dat is wat huurders missen.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Prima, maar dan moet je je ook niet blind gaan staren op absolute aantallen, want dat is dan fors gestegen sinds 1980.
Waar in 2006 het totaal particulier vermogen nog 170/180 miljard was, is dit in 2010 gestegen naar 317 miljard.
Als de onderste 60% 1% van het vermogen bezit, dan is 1% van 317 miljard nog altijd meer dan 1,5% van 170 miljard. Het vermogen van de onderste 60% is dus toegenomen
[ afbeelding ]
Zeker, maar dat hebben de armen nooit gehad, ook in 1980 niet.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Volgens mij is de woning een groot gedeelte van het particulier vermogen (en stijging daarvan) en dat is wat huurders missen.
En de relatie tot de 'kloof tussen arm en rijk' is???quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Prima, maar dan moet je je ook niet blind gaan staren op absolute aantallen, want dat is dan fors gestegen sinds 1980.
Waar in 2006 het totaal particulier vermogen nog 170/180 miljard was, is dit in 2010 gestegen naar 317 miljard.
Als de onderste 60% 1% van het vermogen bezit, dan is 1% van 317 miljard nog altijd meer dan 1,5% van 170 miljard. Het vermogen van de onderste 60% is dus toegenomen
[ afbeelding ]
Klopt maar de stijging komt grotendeels door stijging van de woningwaarde, dus een eerlijke verdeling die jij maakt in je berekening klopt niet.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zeker, maar dat hebben de armen nooit gehad, ook in 1980 niet.
Het is maar wat je frustreren noemt.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is bewust beleid gevoerd om de rijkeren te frustreren in Nederland? Dat is nieuws voor mij. Als dit echt zo is, dan hebben ze idd de benchmark verslagen.
Minima gingen erop vooruit ondanks Balkenende.
En nogmaals:
http://www.scientias.nl/h(...)ethisch-gedrag/56904
Jawel. Ze waren quasi-eigenaar van de woningbouwverenigingen.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zeker, maar dat hebben de armen nooit gehad, ook in 1980 niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |