Nog twee weken en dan is het tijd voor de op één na belangrijkste wedstrijd van het seizoen. Het OKT. Wie o Wie gaan het halen en wie niet?quote:Met de wereldbekerwedstrijden in Berlijn is het eerste gedeelte van het schaatsseizoen afgesloten. De Nederlanders hebben nog ruim 2 weken om zich voor te bereiden op het olympisch kwalificatietoernooi (OKT).
In Heerenveen verdelen de Oranjerijders- en rijdsters van 26 tot en met 30 december in een onderling toernooi op alle afstanden de beschikbare tickets en wordt duidelijk wie Nederland in februari bij de Olympische Spelen in Sochi op de langebaan gaan vertegenwoordigen.
Plek voor twintig schaatsers
Met maar plaats voor tien Nederlandse mannen en tien Nederlandse vrouwen wordt het dringen in Thialf. Op sommige afstanden lijkt het al een uitgemaakte zaak wie naar Rusland mogen, op andere afstanden is de concurrentie enorm en zijn teleurstellingen onvermijdelijk.
Op de 500, 1000 en 1500 meter mogen op de Spelen vier Nederlandse schaatsers meedoen. Voor de twee langste afstanden, de 3 en 5 kilometer voor vrouwen en de 5 en 10 kilometer voor mannen, zijn er drie tickets beschikbaar.
Prestatiematrix
Schaatsbond KNSB werkt met de zogenoemde prestatiematrix, die als doel heeft de schaatsers naar Sochi te sturen die de grootste kans hebben op eremetaal. Daarin worden de resultaten van het seizoen 2012-2013 plus die van de eerste vier wereldbekerwedstrijden van dit seizoen (2013-2014) verwerkt, waarna de waarde wordt bepaald van een klassering op het OKT.
Mannen
Bij het olympisch kwalificatietoernooi is het eind december bij de mannen vooral de vraag of Mark Tuitert (regerend olympisch kampioen 1500 meter) en Stefan Groothuis (voormalig wereldkampioen sprint) hun laatste kans pakken. Beide dertigers hebben een slecht begin van het seizoen achter de rug en strijden voor hun laatste kans.
Op basis van de eerste maanden van dit seizoen zijn zes tot acht namen in te vullen van schaatsers van wie wordt verwacht dat zij Sochi zullen halen.
Ronald en Michel Mulder wonnen allebei een wereldbekerwedstrijd op de 500 meter. De tweeling is voorlopig oppermachtig op de kortste afstand. Naast zijn zege verzekerde Ronald Mulder zich van een zilveren en twee bronzen wereldbekermedailles op de 500 meter en Michel Mulder won twee bronzen. Jan Smeekens, de winnaar van het wereldbekerklassement vorig seizoen, kwam voorlopig niet verder dan een vierde plaats.
Op de 1000 meter lijken Kjeld Nuis en Michel Mulder voorlopig de twee Nederlandse zekerheden. Nuis eindigde zowel in Calgary als Salt Lake City als tweede. Michel Mulder pakte ook twee wereldbekermedailles. Koen Verweij is de duidelijke favoriet op de 1500 meter. Bij de drie wereldbekerwedstrijden waar hij aan de start verscheen, belandde hij telkens op het podium (een keer goud, een keer zilver en een keer brons).
Sven Kramer en Jorrit Bergsma kunnen een ticket voor de 5 en 10 kilometer normaal gesproken niet missen. Routinier Bob de Jong lijkt ook een zekerheid, al viel hij zondag in Berlijn zwaar tegen. Jan Blokhuijsen, vaste kracht in de achtervolgingsploeg, deed het in Duitsland voor het eerst dit seizoen juist goed op de 5 kilometer.
Vrouwen
Ireen Wüst, Jorien ter Mors en Lotte van Beek lijken op basis van hun huidige vorm een startbewijs voor de Olympische Spelen niet te kunnen missen. De drie Nederlandse schaatssters komen op meerdere afstanden uit, wat weer een voordeel is voor de andere deelneemsters. De strijd voor de tien Nederlandse plekken lijkt bij de vrouwen daarom ook wat minder groot dan bij de mannen.
De 500 meter is een 'probleemafstand' voor Oranje. Thijsje Oenema en Margot Boer zijn momenteel de besten, maar kwamen dit wereldbekerseizoen ook nog niet verder dan een vierde plaats. Laurine van Riessen is voorlopig ver verwijderd van haar topvorm.
Wüst en Van Beek, allebei al een keer op het podium dit seizoen, zijn het meest kansrijk voor de startbewijzen voor de 1000 meter. Marrit Leenstra keerde na ziekte in Berlijn terug in het wereldbekercircuit en hoopt zich te plaatsen voor de 1000 en 1500 meter. Boer wil ook graag een Nederlands startbewijs op de kilometer. En de vraag is hoe Annette Gerritsen, in Vancouver 2010 winnares van zilver, en Van Riessen zich presenteren bij het OKT.
Op de 1500 meter lijken Wüst, Ter Mors en Van Beek favoriet. Leenstra heeft als doel zich daar bij te rijden. Ook op de 3 kilometer kunnen de namen van Wüst en Ter Mors normaal gesproken worden ingevuld. Diane Valkenburg kende een dramatisch Nederlands kampioenschap afstanden, maar hoopt bij het kwalificatietoernooi haar vorm van vorig seizoen terug te vinden. Het is ook interessant te zien hoe Pien Keulstra, eveneens van Team Activia, voor de dag komt. Antoinette de Jong, Linda de Vries, Jorien Voorhuis en Yvonne Nauta richten zich op de lange afstanden.
Volgens teletekst begint hij al om 17:20.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wanneer is 2e rit 500? Nog steeds 19.15?
Snel overschakelen dan, MvG heeft net gewonnenquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:16 schreef Felagund het volgende:
[..]
Volgens teletekst begint hij al om 17:20.
Ik blijf die kut Lee gevaarlijk vinden, als zal hij er wel dik afgereden wordenquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:15 schreef Felagund het volgende:
Seung-Hoon Lee gaat het met zijn PR van 12.57,27 nog lastig krijgen om tussen de Nederlanders te rijden. Zie niet in wie het anders kan, het niveau van de overige buitenlanders is vrij dramatisch.
Ja geniaal slotquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Snel overschakelen dan, MvG heeft net gewonnen
Nee joh, begint zometeen alquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wanneer is 2e rit 500? Nog steeds 19.15?
Ja dacht ik al, daarom vroeg ik het even.quote:
Heel goed, wij staan altijd voor je klaarquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja dacht ik al, daarom vroeg ik het even.
Ik gun het Gerritsen maar Oenema ookquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:20 schreef FaroHaviva het volgende:
Benieuwd of Annette haar 4e plaats van net een vervolg kan geven of dat het een eenmalige opleving was.
Ik kwam er ook pas achter toen ik de namen zag dat ik live keekquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:23 schreef Mansjester het volgende:
Huh. Wat een vreemde overgang van een filmpje naar live beelden
Ach laat dat handjevol Bobhaters lekker, de echte schaatsliefhebbers zullen daarvan genieten.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
Haha, Bob als vlaggendrager, dat zou een hoop topics opleveren.
Ja ik dacht ook alquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:23 schreef Mansjester het volgende:
Zelfs met een tweede plaats ben je niet zeker.quote:
Zou een mooie trol-actie van de de KNSB zijnquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
Haha, Bob als vlaggendrager, dat zou een hoop topics opleveren.
NOS had te laat door dat het alweer begonnen was.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:23 schreef Mansjester het volgende:
wel stuk meer zeker dan bij derde plaatsquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:24 schreef Felagund het volgende:
[..]
Zelfs met een tweede plaats ben je niet zeker.
Dat moet wel los lopen, daarnaast is de kans dat die Boer nog bijhaalt nihilquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:24 schreef Felagund het volgende:
[..]
Zelfs met een tweede plaats ben je niet zeker.
en datquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:24 schreef franklop het volgende:
[..]
wel stuk meer zeker dan bij derde plaats
Klopt, ik verwacht ook wel dat het genoeg is, er zijn nog genoeg dubbelingen mogelijk, zeker met de 1500 meter voor vrouwen nog te gaan.quote:
Skobrev uiteraard. Krijgt zijn kuurtje persoonlijk toegediend door Poetin.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:15 schreef Felagund het volgende:
Seung-Hoon Lee gaat het met zijn PR van 12.57,27 nog lastig krijgen om tussen de Nederlanders te rijden. Zie niet in wie het anders kan, het niveau van de overige buitenlanders is vrij dramatisch.
Gelukkig rijden alle nederlanders schoonquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:26 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Skobrev uiteraard. Krijgt zijn kuurtje persoonlijk toegediend door Poetin.
Daarom, Wust, Leenstra, Van Beek en dan ben je al een eindquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:26 schreef Felagund het volgende:
[..]
Klopt, ik verwacht ook wel dat het genoeg is, er zijn nog genoeg dubbelingen mogelijk, zeker met de 1500 meter voor vrouwen nog te gaan.
Gelukkig weet ik niets.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:27 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Gelukkig rijden alle nederlanders schoon
Valkenburg, Ter Mors en De Vriesquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:27 schreef franklop het volgende:
[..]
Daarom, Wust, Leenstra, Van Beek en dan ben je al een eind
Dit inderdaad.quote:
Blijft zonde.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:28 schreef Van_Poppel het volgende:
Ook met een goede eerste race was Das kansloos voor Sochi.
Ja, maar ging even over de dubbelingen...quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:28 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Valkenburg, Ter Mors en De Vries
4e had ze wel kunnen worden, of dat genoeg is voor Sochi is natuurlijk twijfelachtig.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:28 schreef Van_Poppel het volgende:
Ook met een goede eerste race was Das kansloos voor Sochi.
Eens.quote:
Wüst is ook niet de knapste ter wereld.quote:
Ik hou daar niet van.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:34 schreef Mansjester het volgende:
Lotte is gewoon een beest, beetje een manwijf.
Je moet er van houden
Dat vind ik nogal een understatement.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:34 schreef franklop het volgende:
[..]
Wüst is ook niet de knapste ter wereld.
Had de iets mooiere zus van Jenny Wolf kunnen zijnquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:34 schreef Mansjester het volgende:
Lotte is gewoon een beest, beetje een manwijf.
Je moet er van houden
Zie ik daar een kamelenteen?quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:35 schreef DeLuna het volgende:
Lotte weet ook gewoon hoe je de sponsor tevreden stelt:
[ afbeelding ]
Met een flinke cameltoe?quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:35 schreef DeLuna het volgende:
Lotte weet ook gewoon hoe je de sponsor tevreden stelt:
[ afbeelding ]
Daar heeft ze nog wel een kans op.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
Nou, van Riessen 2. Hopen dat Oenema maar door gaat als nummer 3
Ik zie het eigenlijk niet gebeuren.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:37 schreef TheArt het volgende:
[..]
Daar heeft ze nog wel een kans op.
Nog best mogelijk hoorquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
Oenema niet naar de OS ben ik bang.Moet wel heel veel mazzel hebben met die 5km race
Maakt 2quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:39 schreef MiLalaa het volgende:
en vRiessen ookal ben ik vast de enige die dat leuk vind
maar dan mogen er geen verrassing op de 1500m komen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:40 schreef TheArt het volgende:
Van Riessen heeft Wüst op de 5 km helemaal niet nodig Snoeks
Als er nog 2 nieuwe namen bij komen op de 1500/5000 is Oenema gezien, en ik zie Ter Mors de 1500 wel redden en ik zie niet dezelfde top 3 op de 5000 als op de 3000 komen.quote:
De kans dat dat gebeurt met Wüst, Van Beek en Leenstra alle drie in vorm, lijkt me heel klein.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:41 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
maar dan mogen er geen verrassing op de 1500m komen.
Je weet niet wat voor dope Ter Mors heeftquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:42 schreef TheArt het volgende:
[..]
De kans dat dat gebeurt met Wüst, Van Beek en Leenstra alle drie in vorm, lijkt me heel klein.
Maakt eigenlijk niet uit. Als Wüst, Van Beek en Leenstra maar in de top-4 zitten.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:43 schreef Szura het volgende:
[..]
Je weet niet wat voor dope Ter Mors heeft
Best mogelijk dat WÜst, Nauta en dan De Jong/Van der Weijden gaan. Dus weer plekje over.in dat geval.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
Oh er mogen natuurlijk 2 veranderingen optreden op de 5000. Dan kan Oenema nog net.
Das waar, maar zo zeker ben ik niet. Op de 1500 gaat er altijd wel een vies kapot.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:43 schreef TheArt het volgende:
[..]
Maakt eigenlijk niet uit. Als Wüst, Van Beek en Leenstra maar in de top-4 zitten.
Ja dat is precies voldoende, ik telde verkeerd.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:45 schreef franklop het volgende:
[..]
Best mogelijk dat WÜst, Nauta en dan De Jong/Van der Weijden gaan. Dus weer plekje over.in dat geval.
Die 3 gaan het echt wel redden.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:45 schreef Szura het volgende:
[..]
Das waar, maar zo zeker ben ik niet. Op de 1500 gaat er altijd wel een vies kapot.
Met de klasse die die 3 hebben en in de vorm waarin ze nu verkeren, zie ik dat absoluut niet gebeuren.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:45 schreef Szura het volgende:
[..]
Das waar, maar zo zeker ben ik niet. Op de 1500 gaat er altijd wel een vies kapot.
Ter Mors kan dat niveau ook makkelijk halen...dan hoeft er maar 1 een mindere dag te hebben, want Valkenburg kan zomaar 1.56/1.57 rijden.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:46 schreef TheArt het volgende:
[..]
Met de klasse die die 3 hebben en in de vorm waarin ze nu verkeren, zie ik dat absoluut niet gebeuren.
Terwijl het toch geen rocket science is.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:49 schreef TheArt het volgende:
Volgens mij snapt Dione zelf de matrix niet
Maar wat snapt ze eigenlijk wel?quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:49 schreef TheArt het volgende:
Beter trekt ze gewoon een strak shirtje aan en houdt ze voor de rest haar mond dicht.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:51 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
is toch ook wel lekker dat je niet alles snapt.
Nou j, voor hun doen zijn ze in grootse vorm, maar ik denk dat t gewoon niet genoeg zal zijn. Maar ook dat wordt weer een leuke afstand..quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:46 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja dat is precies voldoende, ik telde verkeerd.Nauta/Wust/De Jong zie ik wel gebeuren, Kleibeuker en Achtereekte leken niet echt in topvorm.
nog 2 toch?quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:52 schreef franklop het volgende:
Gerritsen haalt het alleen nog maar als er nog maar 1 nieuwe naam bijkomt in de matrix.
Ja, op de andere afstanden houdt ze het niet vol. Mar dit kan ze wel.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:53 schreef Steven184 het volgende:
Toch heeft Gerritsen mij positief verrast, had dit eigenlijk niet verwacht.
Of dat Nauta uiteindelijk toch een calamiteit blijkt te zijn op de 3kmquote:Op zaterdag 28 december 2013 17:56 schreef Montov het volgende:
[..]
Ja, op de andere afstanden houdt ze het niet vol. Mar dit kan ze wel.
Erg mooi te zien dat Boer stabiel is, en wellicht toch kansen op een medaille. Oenema... Wat een misslagen. En de route naar Sochi wordt heel lastig voor haar.
Oenema is nu vrouw nummer 8. Gerritsen vrouw nummer 9.
Daar mag dus op de 2 komende afstanden maar 1 nieuwe naam bijkomen voor Gerritsen, en 2 voor Oenema. Lastig als je bedenkt dat Ter Mors grote kans heeft, Nauta en Kleibeuker. Oenema zal moeten hopen dat A. De Jong of Van der Weijden op de 5km meegaat.
Een 5 km. met Wüst, Nauta en De Jong zie ik als erg goed mogelijk. En dan mag Oenema gewoon meequote:Op zaterdag 28 december 2013 17:56 schreef Montov het volgende:
[..]
Ja, op de andere afstanden houdt ze het niet vol. Mar dit kan ze wel.
Erg mooi te zien dat Boer stabiel is, en wellicht toch kansen op een medaille. Oenema... Wat een misslagen. En de route naar Sochi wordt heel lastig voor haar.
Oenema is nu vrouw nummer 8. Gerritsen vrouw nummer 9.
Daar mag dus op de 2 komende afstanden maar 1 nieuwe naam bijkomen voor Gerritsen, en 2 voor Oenema. Lastig als je bedenkt dat Ter Mors grote kans heeft, Nauta en Kleibeuker. Oenema zal moeten hopen dat A. De Jong of Van der Weijden op de 5km meegaat.
Best wel erg dat ze het niet beter kunnen uitleggen en in beeld kunnen brengen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:49 schreef TheArt het volgende:
Boer is met die calamiteitenregel ook nog niet geplaatst toch? Dat zei Boer zelf ook al..quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:59 schreef Montov het volgende:
[..]
Best wel erg dat ze het niet beter kunnen uitleggen en in beeld kunnen brengen.
Gaan ze autistisch zitten doen dat Boer nog niet definitief geplaatst is; dat werkt alleen maar verwarrend.
Het handigst is gewoon een aantal scenario's invullen, kijken naar de consequenties, en de uiteindelijke resultaten vergelijken met je scenario's.
En dan geen 500m rijdsters sturen. KNSBquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:00 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Boer is met die calamiteitenregel ook nog niet geplaatst toch? Dat zei Boer zelf ook al..
Wat was dat nou met Kramer en Smeekens dan op die 1500?quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:04 schreef Montov het volgende:
Ik kom met conservatieve schattingen tot deze matrix na dag 3:
[ afbeelding ]
Bij de dames veel in de wachtkamer. En dat wordt tot en met de slotdag spannend, want vooral op de 5km kans op veel nieuwe namen. Bij de mannen zie ik hooguit 1 aanswijsplek voor Verweij en een wereldtopperaanwijsplek voor Nuis.
Maar als de calamiteitenregel wordt gebruikt gaat het toch altijd ten koste van een schaatser op dezelfde afstand? Als Nauta aangewezen wordt gaat ze ipv VD Weijden en komt er op de matrix zelfs een plek bij als Nauta zich ook op de 5 kwalificeert. Of zie ik iets niet?quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:00 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Boer is met die calamiteitenregel ook nog niet geplaatst toch? Dat zei Boer zelf ook al..
Kleine kans dat die elkaar loten op de 1500m.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:05 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Wat was dat nou met Kramer en Smeekens dan op die 1500?
Boer is met die calamiteitenplek nog niet definitief zekerquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:04 schreef Montov het volgende:
Ik kom met conservatieve schattingen tot deze matrix na dag 3:
[ afbeelding ]
Bij de dames veel in de wachtkamer (edit: oh Boer op de 1000m is dan ook al zeker natuurlijk). En dat wordt tot en met de slotdag spannend, want vooral op de 5km kans op veel nieuwe namen. Bij de mannen zie ik hooguit 1 aanswijsplek voor Verweij en een wereldtopperaanwijsplek voor Nuis.
Door het mysterieus te houden, houd je de spanningsboog bij de kijkers hoger.quote:Op zaterdag 28 december 2013 17:59 schreef Montov het volgende:
[..]
Best wel erg dat ze het niet beter kunnen uitleggen en in beeld kunnen brengen.
Gaan ze autistisch zitten doen dat Boer nog niet definitief geplaatst is; dat werkt alleen maar verwarrend.
Het handigst is gewoon een aantal scenario's invullen, kijken naar de consequenties, en de uiteindelijke resultaten vergelijken met je scenario's.
Dat Kramer top 2 moet rijden om ervoor te zorgen dat Smeekens mee mag? Of heb ik het verkeerd begrepenquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:06 schreef Montov het volgende:
[..]
Kleine kans dat die elkaar loten op de 1500m.
Wat bedoel je precies?
Calamiteitenplek kan ook over de ploegenachtervolging gaan bijvoorbeeld. Dan kan Linda de Vries aangewezen worden (quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:06 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Maar als de calamiteitenregel wordt gebruikt gaat het toch altijd ten koste van een schaatser op dezelfde afstand? Als Nauta aangewezen wordt gaat ze ipv VD Weijden en komt er op de matrix zelfs een plek bij als Nauta zich ook op de 5 kwalificeert. Of zie ik iets niet?
Ja, maar Wust, Leenstra en Van Beek gaan gewoon dubbelen lijkt me en Wust misschien zelfs drie keer, als Nauta ipv VD Weijden op de 3 km gaat dubbelt zij ook nog, ook al is die kans klein. Maar op papier is Boer nog niet zeker neequote:Op zaterdag 28 december 2013 18:07 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Calamiteitenplek kan ook over de ploegenachtervolging gaan bijvoorbeeld. Dan kan Linda de Vries aangewezen worden () en dan gaat het ten koste van Boer op plek 10.
Dat heeft geen invloed.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:07 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Dat Kramer top 2 moet rijden om ervoor te zorgen dat Smeekens mee mag? Of heb ik het verkeerd begrepen
Lijkt me ook de sterkste opstelling ja, maar dan moet Ter Mors zich wel plaatsen op de 1500 meter, die kan niet aangewezen worden. Al heb je met Van Beek en de Jong ook nog 2 andere kandidaten die goed genoeg zijn, mogelijk Valkenburg nog.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik zie geen enkele reden waarom Wust - Ter Mors - Leenstra niet kan op de TP. De TP bij de dames ligt natuurlijk ook veel makkelijker dan bij de heren.
Nee daarom snapte ik het al niet. En dat gaat niet gebeurenquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:10 schreef Montov het volgende:
[..]
Dat heeft geen invloed.
Kramer moet eerste worden op de 1500m voor meer zekerheid voor Smeekens.
Je hebt ook reserves nodig...3 keer volle bak Leenstra laten rijden lijkt me niet handig.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik zie geen enkele reden waarom Wust - Ter Mors - Leenstra niet kan op de TP. De TP bij de dames ligt natuurlijk ook veel makkelijker dan bij de heren.
Ja of Valkenburg als die op de 1500 komt ipv Ter Mors. En anders wordt dat toch wel De Vries, of wordt dat Boer die al meedoet op de 500quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:10 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Lijkt me ook de sterkste opstelling ja, maar dan moet Ter Mors zich wel plaatsen op de 1500 meter, die kan niet aangewezen worden. Al heb je met Van Beek en de Jong ook nog 2 andere kandidaten die goed genoeg zijn, mogelijk Valkenburg nog.
Dat kan van Beek ook.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:11 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Je hebt ook reserves nodig...3 keer volle bak Leenstra laten rijden lijkt me niet handig.
Op de estafettenummers van bijvoorbeeld atletiek en zwemmen is het ook gebruikelijk.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
Sowieso raar dat je tussen de ritten door iemand mag vervangen zonder goede reden maar ja.
Vind ik ook belachelijk, zo bevoordeel je alsnog de landen met tig lopers.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op de estafettenummers van bijvoorbeeld atletiek en zwemmen is het ook gebruikelijk.
31 december zal het meeste duidelijkheid scheppenquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:13 schreef Mansjester het volgende:
Morgen zal veel duidelijkheid scheppen.
Open deur
Wust en De Jong beide keren, en Leenstra en Van Beek afwisselend.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:11 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Je hebt ook reserves nodig...3 keer volle bak Leenstra laten rijden lijkt me niet handig.
Voor de mannen wel. De vrouwen 5km gaan dan bepalen welke 500m-vrouwen wel of niet mogen starten in Sochi. Ik heb goede hoop dat de NOS die simpele scenario's dan wel goed kan doorrekenen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:13 schreef Mansjester het volgende:
Morgen zal veel duidelijkheid scheppen.
Open deur
Ik denk dat je het anders moet zien:quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:15 schreef Montov het volgende:
Het is vrij simpel rekenen. Smeekens is nu de 7e man in de matrix. Er kunnen op de 1000m en 1500m nog 3 nieuwe namen bijkomen in het uiterste geval. Dan is hij de 10e man. Maar er zijn nog 3 aanwijsplekken. Maar voor de 1000m en 1500m zijn er weinig absolute wereldtoppers over die aanspraak kunnen maken voor zo'n aanwijsplek. Verweij en Nuis denk ik. En met Verweij heb je gelijk de ploegenachtervolging gedekt. EN laat dat nu eigenlijk al 2 namen zijn die je ook wel goed verwacht op de 1000m en 1500m.
Samenvatting: Smeekens zit al met anderhalve been in Sochi. In tegenstelling tot Hospes die echt moet hopen op een gunstig scenario met Kramer in de top 2 1500m en Nuis en Verweij die hun ding doen.
Ik bedoelde de mannen inderdaadquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:17 schreef Montov het volgende:
[..]
Voor de mannen wel. De vrouwen 5km gaan dan bepalen welke 500m-vrouwen wel of niet mogen starten in Sochi. Ik heb goede hoop dat de NOS die simpele scenario's dan wel goed kan doorrekenen.
Die aanwijsplek is er toch enkel in het geval van een calamiteit?quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:15 schreef Montov het volgende:
H Maar voor de 1000m en 1500m zijn er weinig absolute wereldtoppers over die aanspraak kunnen maken voor zo'n aanwijsplek.
Ik gok dat Otterspeer daar roet in het eten gaat gooienquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik denk dat je het anders moet zien:
Nuis en Verweij op de 1500 1 en 2 is een redelijke zekerheid. Het gevaar voor Hospes is de 1000. Daar zullen Nuis en M. Mulder top 2 moeten rijden. Of Koen Verweij. Maar Groothuis en Otterspeer zijn gevaarlijk.
en Sjoerd de Vries... die reed ook een goeie 500m.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nuis en Verweij op de 1500 1 en 2 is een redelijke zekerheid. Het gevaar voor Hospes is de 1000. Daar zullen Nuis en M. Mulder top 2 moeten rijden. Of Koen Verweij. Maar Groothuis en Otterspeer zijn gevaarlijk.
Wat een calamiteit precies inhoudt, wordt door de KNSB op 31 december uitgelegd.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:19 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Die aanwijsplek is er toch enkel in het geval van een calamiteit?
Ja. Alleen denk ik dat Verweij op de 1000m bij het NK Afstanden een positieve uitschieter had. Otterspeer en Groothuis raken in vorm en hebben betere papieren imho.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
MiLalaa die hoopt op Verweij...de wonderen zijn de wereld nog niet uit.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:20 schreef MiLalaa het volgende:
[..]
en Sjoerd de Vries... die reed ook een goeie 500m.
Maar ik hoop gewoon op Nuis en Verweij idd.
Dat is waar, maar gewoonweg 8e worden is lastig te verdedigen als calamiteit normaal gesproken.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:21 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Wat een calamiteit precies inhoudt, wordt door de KNSB op 31 december uitgelegd.
(eigenlijk slaat het nergens op ook)
blij dat ik je toch nog heb kunnen verbazen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:22 schreef Van_Poppel het volgende:
MiLalaa die hoopt op Verweij...de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:26 schreef MiLalaa het volgende:
[..]
blij dat ik je toch nog heb kunnen verbazen.
Kijk, Verweij vind ik maar een raar mannetje (voornamelijk vanwege z'n kapsel e.d.) maar qua schaatsen vind ik em verder niet irritant. Heb ik ontdekt. Dus obv die criteria mag hij van mij mee. Hij verdient het.
quote:5. Aanwijsplaatsen:
A. De bondscoach van de ploegenachtervolging heeft maximaal twee aanwijsplaatsen per sekse voor de ploegenachtervolging ter beschikking, waarvoor slechts rijders in aanmerking komen die tot de absolute wereldtop behoren op de ploegenachtervolging, op basis van resultaten van het seizoen 2012-2013 en 2013-2014. Ten behoeve hiervan stelt de bondscoach van de ploegenachtervolging een lijst op, met maximaal 4 rijders, die aan deze kwalificatie voldoen. Deze lijst wordt uiterlijk één week voor het OKT gepubliceerd door de KNSB.
B. De SCL heeft één aanwijsplaats per sekse in geval van een calamiteit, mits de betrokken rijder tot de absolute wereldtop behoort (dit naar oordeel van de SCL).
C. Indien de bondscoach van de ploegenachtervolging minder dan twee aanwijsplaatsen heeft gebruikt voor de ploegenachtervolging dan beschikt de SCL over één extra aanwijsplaats in geval van een calamiteit, mits de betreffende rijder tot de absolute wereldtop behoort (dit naar oordeel van de SCL).
D. Een aanwijsplaats zal ten koste gaan van één of meerdere rijders die zich op basis van de uitslag van het OKT en de selectievolgorde (theoretisch) geplaatst zouden hebben.
Ik neem aan dat de quote van Koops verwijs naar art. 5a, echter heeft hij wel zelf het woord 'zowel' toegevoegd. Voor zover ik art 5a begrijp had hij wel de mogelijkheid gehad om Ter Mors te selecteren voor een aanwijsplek.quote:"De keuze voor Linda boven Jorien heeft te maken met het selectiedocument", licht Koops toe aan NUsport. "Schaatsers komen alleen in aanmerking voor een aanwijsplek als zij zowel in het seizoen 2012/203 als in het huidige seizoen 2013/2014 bij de selectie zitten en tot de absolute wereldtop behoren."
ik denk dat de Gerard Kemkers / TVM lobby qua teampursuit hier wel een handje in heeft geholpen in het 'voorselecteren' van De Vries.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:28 schreef Steven184 het volgende:
Ik neem aan dat de quote van Koops verwijs naar art. 5a, echter heeft hij wel zelf het woord 'zowel' toegevoegd. Voor zover ik art 5a begrijp had hij wel de mogelijkheid gehad om Ter Mors te selecteren voor een aanwijsplek.
Er moest gewoon een bepaalde basis gevonden worden om mensen op te selecteren en dan vooral gericht om bij de mannen het sterkst mogelijke trio aan de start te krijgen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 18:30 schreef MiLalaa het volgende:
[..]
ik denk dat de Gerard Kemkers / TVM lobby qua teampursuit hier wel een handje in heeft geholpen in het 'voorselecteren' van De Vries.
Loting is ook weer bekend:quote:
Is dit in SLC?quote:Op zaterdag 28 december 2013 19:15 schreef Marcoss het volgende:
Richardson wint de 500 meter bij de Amerikaanse trials in 37.10 voor Bowe (37.61) en Cholewinski (38.13). Rookard won daar gisteren de 3km in 4.09.
Bij de heren won Kuck de 5km in 6.19.
Ok, dan zijn die tijden niet heel spectaculair...vreemd trouwens dat ze op een hooglandbaan een kwalificatietoernooi voor een laaglandtoernooi organiseren.quote:Op zaterdag 28 december 2013 19:18 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ja
http://speedskatingresults.com/live/
Good old KC Boutiette gaat nu van start op de 500 meter
Staat genoteerdquote:Op zaterdag 28 december 2013 18:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
Als De Vries naar de spelen gaat voor de TP boycot ik de TP op mij tv.
lekker laten doen, hij heeft er de staat van dienst wel voor!quote:Op zaterdag 28 december 2013 19:49 schreef Montov het volgende:
Gerritsen en Van Riessen gaan alle geplaatste vrouwen aanmoedigen in de hoop bij de ploeg van 10 te komen:
http://schaatsen.nl/nieuw(...)erritsen-houden-hoop
Oh, en Bob wil de vlag wel dragen.
Als iemand het verdient, is Bob het wel.quote:Op zaterdag 28 december 2013 20:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
lekker laten doen, hij heeft er de staat van dienst wel voor!
Groothuis moet oppassen dat ie niet net als op het NK afstanden de eerste kruising moet inhouden.quote:Op zaterdag 28 december 2013 19:13 schreef Montov het volgende:
[..]
Loting is ook weer bekend:
1500m dames: http://schaatsen.nl/Uploa(...)ernooi/9-L-01500.pdf
1000m heren: http://schaatsen.nl/Uploa(...)rnooi/10-M-01000.pdf
Linda de Vries tegen Van der Weijden. Eens kijken hoe ze nu weer beslissend gaat zijn in het wedstrijdverloop.
Boer heeft vleugels gekregen, ik ben erg benieuwd of zij de 4 toppers (Wust, Van Beek, Leenstra & Ter Mors) kan bedreigen.
En de Mulders niet de laatste binnenbocht. Dat is wel een nadeel voor de echte sprinters.
Één vrouw onder de 4.10 in Calgaryquote:Op zaterdag 28 december 2013 21:44 schreef hole1988 het volgende:
Livestream OKT Canada http://liveresults.oval.ucalgary.ca/LiveWebcast.aspx
En dat voor een land dat nog niet zo heel lang geleden met Groves, Klassen, Hughes en Schussler de toon zette op de 1500 en 3000 meterquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:12 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Één vrouw onder de 4.10 in Calgary
SPOILER: 3KM VrouwenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.IOC Limiet is 4:15 BTWBoot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
er mogen 4 mensen worden ingeschreven voor de achtervolgingquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:23 schreef rubbereend het volgende:
hoe is het systeem eigenlijk inmiddels? Mag je met meer mensen komen en per ronde wisselen of gewoon drie dames die alle heats doen?
oke dank.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:24 schreef hole1988 het volgende:
[..]
er mogen 4 mensen worden ingeschreven voor de achtervolging
Normaal gesproken toch?quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:26 schreef rubbereend het volgende:
en dan weer de ene dag de kwartfinales en halve finales en de dag erop voor de medailles?
21 febquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:26 schreef rubbereend het volgende:
en dan weer de ene dag de kwartfinales en halve finales en de dag erop voor de medailles?
nee dat was alleen in 2006 volgens mij. Nu wordt de WC ranking gebruikt.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:30 schreef rubbereend het volgende:
moet er nog een kwalificatie geschaatst worden?
quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Mansjester het volgende:
Ik wilde posten dat Samuel Descormiers als eerste deelnemer op de 5 km in Canada 6.41 schaatste.
Toen moest ie alleen nog een rondje
Moet je nagaan dat de limiet 6:33 isquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Mansjester het volgende:
Ik wilde posten dat Samuel Descormiers als eerste deelnemer op de 5 km in Canada 6.41 schaatste.
quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Mansjester het volgende:
Sameul je moet nog een rondje!!!quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Mansjester het volgende:
Toch niet het verval in 1 rondje?quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
30.8 naar 35.8Leuk niveau daar
quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:58 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Sameul je moet nog een rondje!!!
Gelukkig nietquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:58 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Toch niet het verval in 1 rondje?
Het aantal mensen dat in het stadion zit is wel op een hand te tellen, dus zou best kunnenquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:59 schreef DeeBee het volgende:
Waarschijnlijk kijken er ook echt alleen Nederlanders naar deze stream...
Zo, die naam heb ik zeker tien jaar niet gezien/gehoord... ff zoeken wie dat ook alweer isquote:Op zaterdag 28 december 2013 19:18 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ja
http://speedskatingresults.com/live/
Good old KC Boutiette gaat nu van start op de 500 meter
SPOILER: 500M VrouwenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
Geloof dat snelste tijd ongeveer 6.40 is nu. Traagste Nederlander op OKT reed 6.33quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:13 schreef rubbereend het volgende:
tijdwaarneming hapert volgens mij. Is er al iemand sneller geweest dan welke Nederlander dan ook tijdens het OKT?
Ha Ha haquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Mansjester het volgende:
SPOILER: 500M HerenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
En dan hebben ze nog niet eens vuurwerk afgestoken.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het aantal mensen dat in het stadion zit is wel op een hand te tellen, dus zou best kunnen
Zijn Nederlanders die dat soort dingen hebben gedaan. Alleen Veldkamp was redelijk succesvol.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
Arjen van der Kieft of dergelijke kan beter gewoon naar Canada gaan en zich laten naturaliseren en meedoen aan het OS op 5 en 10km
snelste tijd Justin Warsylewicz, zou met Justin Warsylewicz net op de 12e plek komenquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Geloof dat snelste tijd ongeveer 6.40 is nu. Traagste Nederlander op OKT reed 6.33
Kutgrap tong, kutgrap... Maar moest wel lachenquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:21 schreef tong80 het volgende:
[..]
En dan hebben ze nog niet eens vuurwerk afgestoken.
Alleen de net niet Nederlanders doen dat vaak. Bart was daarop een uitzondering.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:22 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zijn Nederlanders die dat soort dingen hebben gedaan. Alleen Veldkamp was redelijk succesvol.
Bergsma wilde 4 jaar geleden voor Kazachstan naar de Spelen, won ook het nationaal kampioenschap, maar mocht uiteindelijk niet van de ISU.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:25 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Alleen de net niet Nederlanders doen dat vaak. Bart was daarop een uitzondering.
quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:31 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Bergsma wilde 4 jaar geleden voor Kazachstan naar de Spelen, won ook het nationaal kampioenschap, maar mocht uiteindelijk niet van de ISU.
(Achteraf maar goed ook)
http://www.nu.nl/sport/21(...)aatsers-calgary.htmlquote:Arjan Stroetinga, Jorrit Bergsma en Christijn Groeneveld
Marnix ten Kortenaar voor Oostenrijkquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:22 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zijn Nederlanders die dat soort dingen hebben gedaan. Alleen Veldkamp was redelijk succesvol.
SPOILER: 5KM HerenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
6:33 er zit dus maar 1 persoon onder de limiet.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:36 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat is eigenlijk de limiet voor 5km op OS?
En dat is een 'groot' schaatslandquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:36 schreef hole1988 het volgende:
[..]
6:33 er zit dus maar 1 persoon onder de limiet.
De regel van de ISU is is dat je 1 jaar niet mee mag doen aan internationale wedstrijden. Het kan zijn dat dit allemaal is aangescherpt. Ik vraag me ook af waarom ze niet kiezen voor Aruba, dan heb je in ieder geval geen ander paspoort nodig.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:31 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Bergsma wilde 4 jaar geleden voor Kazachstan naar de Spelen, won ook het nationaal kampioenschap, maar mocht uiteindelijk niet van de ISU.
(Achteraf maar goed ook)
Zonder puck zijn ze nergens.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
En dat is een 'groot' schaatsland
Dus?quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:43 schreef tong80 het volgende:
Eddy the Eagle hoefde niet van land te veranderen om aan de spelen mee te mogen doen. De Jamaicaanse bobbers ook niet.
Je onderschat me. Hans Van Helden de held op de 1500 meter. Samen met Piet Kleine de Ard en keesie van zijn tijd.quote:
51 ja en iedereen denken dat je 33 bent.quote:Op zondag 29 december 2013 00:22 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je onderschat me. Hans Van Helden de held op de 1500 meter. Samen met Piet Kleine de Ard en keesie van zijn tijd.
Ben 51 ze levend en met welzijn meegemaakt.
Wat wil je beweren
Nee klopt .. Ik ben 1 jaar ouderquote:Op zondag 29 december 2013 00:26 schreef hole1988 het volgende:
[..]
51 ja en iedereen denken dat je 33 bent.
Ik kan nog niet slapen, kijk vanuit me bed de 500 mannen dan nog wel evenquote:Op zondag 29 december 2013 00:52 schreef hole1988 het volgende:
We gaan over 10 minuutjes knallen op de 500m in Canada.
SPOILER: 1e omloop 500M VrouwenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
nog 1 rit en er is nog een omloop.quote:
zes man binnen 16 honderdstequote:Op zondag 29 december 2013 01:39 schreef hole1988 het volgende:
[..]
nog 1 rit en er is nog een omloop.
SPOILER: 1e omloop 500M HerenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
2:30quote:
quote:Op zondag 29 december 2013 02:07 schreef hole1988 het volgende:
Er gebeurde ook nog wat op de OKT USA. Tijdens de 2e omloop van de 500M rijdt Jonathan Garcia 34.85 wat uiteindelijk een 4e plek betekende, echter hij heeft zijn transponders vergeten en moest overrijden. De tijd die hij rijdt tijdens de reskate (35,49) was niet voldoende en eindigde als 6e. Shani Davis eindigde als 4e.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |