abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134839485
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 18:57 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Mocht het zover komen dat ze je vragen waar je al die dagen steeds heen gaat, dan zou ik gewoon de waarheid vertellen (maar alleen als ze er om vragen. Goeie kans dat ze toch niet gaan doorvragen :P ).
Ja, dat zou ik ook doen. Gewoon, op een kalme manier, alsof je naar de supermarkt gaat. Als ze doorvragen, op rustige toon vertellen wat je gaat doen en waarom, om vervolgens je dag voort te zetten. Als ze niet doorvragen, gewoon rustig je dag voortzetten.
  zondag 29 december 2013 @ 19:46:47 #102
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_134840969
Als ik érgens achtergekomen ben, dan is het wel dat kinderen heel gevoelig zijn voor kleine dingen waar ouders zich vervolgens niets meer van kunnen herinneren.

Sommige dingen die voor mij super traumatisch waren, kon mijn vader zich echt niet meer herinneren. :').
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_134841027
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:46 schreef Detroit het volgende:
Als ik érgens achtergekomen ben, dan is het wel dat kinderen heel gevoelig zijn voor kleine dingen waar ouders zich vervolgens niets meer van kunnen herinneren.

Sommige dingen die voor mij super traumatisch waren, kon mijn vader zich echt niet meer herinneren. :').
Heb ik ook ja.
  zondag 29 december 2013 @ 19:50:38 #104
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_134841132
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:48 schreef rolklem het volgende:

[..]

Heb ik ook ja.
Jups. Je hebt maar geluk als je vader/moeder/streep door wat niet van toepassing is zegt: "ach, ik begrijp helemaal dat jij <gebeurtenis X> als traumatisch hebt ervaren, ik heb me er continu vervelend over gevoeld! *insert melancholisch muziekje*".

Uiteindelijk ben je toch op jezelf aangewezen het trauma te verwerken.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_134841402
Ouders, moeder.... De mijne, incl rest van het gezin, weet niet eens dat ik 4 maanden opgenomen ben geweest. Iets met emotionele verwaarlozing en keer op keer teleurgesteld worden.

Dus praten over gevoel? Wat is dat? Jog nooit, ever. En als ik een poging deed, dan geen troost, steun of wat dan ook. Dus op heel jonge leeftijd vertelde ik weinig en was altijd alles prima met mij.

En dat is de status nog steeds. Eennpoging gedaan om met m'n zus te praten, dat was opzich fijn, maar daarna niks. En ik zie ze allemaal een keer in de zoveel tijd.

Tja, ik mis nog steeds een moeder, begrijp nu pas dat dat hetgeen is wat ik altijd heb gemist en dat dat lege gevoel geeft. Ik dacht altijd dat het wel mee viel, ik kwam verder toch niets te kort? En dan leer je later dat emotionele aandacht ook tot het opvoedpakket zou moeten horen.

Nou goed, in een notendop. Ergo: nog steeds verlangen naar een moeder en hoe de fuck verzacht je dat onmogelijk verlangen.
  zondag 29 december 2013 @ 19:59:11 #106
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_134841533
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 18:39 schreef Elvi het volgende:
Ouders :')

Ik woon bij die van mij, maar ze hebben niks door :{ Ik heb ze ook niks verteld hoor, maar ze merken ook niks uit zichzelf op. Het enige wat ik hoor is dat ik lui en chagrijnig ben. Mijn nicht daarintegen was 15 jaar geleden ook depressief en toen kon ze bij mn moeder terecht en had goede gesprekken met haar enzovoorts... Mijn nicht was depressief, ik ben gewoon lui met een rot-karakter }:|

Ze hebben zelfs niks van mn zelfbeschadiging gemerkt. Zelfs niet in de zomer toen ik een keer per ongeluk mn vest was vergeten aan te doen (blijkbaar is het ook supernormaal om in de zomer met vesten te lopen |:( ). Daar kwam ik na 10 minuten pas achter maar kon niet meer met goed fatsoen terug naar boven rennen voor een vest :') Dus ik dacht 'fuck it ik kijk wel hoe het loopt' en heb het zo gelaten. De littekens vielen hen niet eens op.
Zelfs toen ik een keer slordig was met de nasleep en er wat zakdoekjes open en bloot in de vuilniszak lagen kreeg ik alleen te horen dat ze dat vies vond en of ik zelf de vuilniszak wilde verwisselen. 8)7 Ze heeft nooit gevraagd waar het van was.
Lekkere types :(
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zondag 29 december 2013 @ 20:03:18 #107
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_134841727
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:56 schreef Nyota het volgende:
Ouders, moeder.... De mijne, incl rest van het gezin, weet niet eens dat ik 4 maanden opgenomen ben geweest. Iets met emotionele verwaarlozing en keer op keer teleurgesteld worden.

Dus praten over gevoel? Wat is dat? Jog nooit, ever. En als ik een poging deed, dan geen troost, steun of wat dan ook. Dus op heel jonge leeftijd vertelde ik weinig en was altijd alles prima met mij.

En dat is de status nog steeds. Eennpoging gedaan om met m'n zus te praten, dat was opzich fijn, maar daarna niks. En ik zie ze allemaal een keer in de zoveel tijd.

Tja, ik mis nog steeds een moeder, begrijp nu pas dat dat hetgeen is wat ik altijd heb gemist en dat dat lege gevoel geeft. Ik dacht altijd dat het wel mee viel, ik kwam verder toch niets te kort? En dan leer je later dat emotionele aandacht ook tot het opvoedpakket zou moeten horen.

Nou goed, in een notendop. Ergo: nog steeds verlangen naar een moeder en hoe de fuck verzacht je dat onmogelijk verlangen.
:(
Niet echt vrolijk geworden van kerst dus?
pi_134841921
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:46 schreef Detroit het volgende:

Ouders...

Het zijn soms nét mensen, hè? ;)
pi_134842152
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 20:03 schreef Murmeli het volgende:

[..]

:(
Niet echt vrolijk geworden van kerst dus?
Valt best mee eigenlijk.. Gespeeld met het grut en m'n oude speelgoed. Iets met verwachtingen en hoe je er heen gaat. Maar ja, het steekt altijd wel.

Hoe was jouw Kerst? Nog familie gezien?
pi_134842513
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:56 schreef Nyota het volgende:
Geen idee...als ik het wist.

En genoeg valkuilen op de weg naar een antwoord op deze vraag
  zondag 29 december 2013 @ 20:18:19 #111
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_134842532
quote:
10s.gif Op zondag 29 december 2013 20:07 schreef Gray het volgende:

[..]

Ouders...

Het zijn soms nét mensen, hè? ;)
Absoluut!
En daar zit hem ook wel een beetje de crux. Als ouders gewoon zouden tonen dat zij mens zijn (en dus ook fouten maken) en zich kwetsbaar durven op te stellen dan zou dat al een stuk meer zorgen voor jezelf gehoord voelen. (en het daarmee ook een stukje kunnen oplossen)
  zondag 29 december 2013 @ 20:19:31 #112
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_134842609
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 20:11 schreef Nyota het volgende:

[..]

Valt best mee eigenlijk.. Gespeeld met het grut en m'n oude speelgoed. Iets met verwachtingen en hoe je er heen gaat. Maar ja, het steekt altijd wel.

Hoe was jouw Kerst? Nog familie gezien?
Ja blijft toch niet leuk denk ik.
Geen familie gezien dus prima kerst ;)
Lekker chill.
Morgen en dinsdag weer ff werken en dan weer 5 dagen vrij. Ik klaag niet ;)
  zondag 29 december 2013 @ 20:24:12 #113
399061 kuolema
vermaledijd
pi_134842957
quote:
Ouders :')

Ik woon bij die van mij, maar ze hebben niks door :{ Ik heb ze ook niks verteld hoor, maar ze merken ook niks uit zichzelf op. Het enige wat ik hoor is dat ik lui en chagrijnig ben. Mijn nicht daarintegen was 15 jaar geleden ook depressief en toen kon ze bij mn moeder terecht en had goede gesprekken met haar enzovoorts... Mijn nicht was depressief, ik ben gewoon lui met een rot-karakter }:|

Ze hebben zelfs niks van mn zelfbeschadiging gemerkt. Zelfs niet in de zomer toen ik een keer per ongeluk mn vest was vergeten aan te doen (blijkbaar is het ook supernormaal om in de zomer met vesten te lopen |:( ). Daar kwam ik na 10 minuten pas achter maar kon niet meer met goed fatsoen terug naar boven rennen voor een vest :') Dus ik dacht 'fuck it ik kijk wel hoe het loopt' en heb het zo gelaten. De littekens vielen hen niet eens op.
Zelfs toen ik een keer slordig was met de nasleep en er wat zakdoekjes open en bloot in de vuilniszak lagen kreeg ik alleen te horen dat ze dat vies vond en of ik zelf de vuilniszak wilde verwisselen. 8)7 Ze heeft nooit gevraagd waar het van was.
Ik vraag me af of ze dan ook daadwerkelijk niets door hebben of dat het meer van die types zijn die er niets over durven te zeggen/vragen of het gewoon niet willen zien. De waarheid ontkennen zeg maar. Het is in beide gevallen niet bepaald positief.

Ik voel me, na het lezen van een aantal posts van jullie, een beetje schuldig omdat ik ouders heb die zich wel zorgen maken om mij, terwijl ik dat dus helemaal niks vind en denk van 'fuck off, bemoei je er niet mee'. Ik heb juist nooit gewild dat ze dingen wisten, zelfs niet oppervlakkig, want het zijn gewoon geen mensen met wie ik zoiets zou bespreken. Toen ik net uit de kliniek kwam was het dus wel een tijdje kut, met nogal bezorgde ouders die bij het kleinste dingetje meteen denken dat er iets aan de hand is. Heel normaal, maar ik vind dat verschrikkelijk. En niet in eerste instantie omdat ik het erg vind dat zij zich zorgen maken, maar gewoon omdat ik het irritant vind. Ze wilden dingen weten, hadden vragen, snapten het niet. Ik wil gewoon alleen zijn en met rust gelaten worden, het gaat ze niets aan. Ik haatte ze daardoor juist nog meer. Er is gewoon een afstand tussen ons en die zal er altijd blijven, dat is hun schuld, zij moeten niet proberen die weg te halen, dat werkt niet. Ik weet dat ze het goed bedoelen, maar voor mij werkt het averechts.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_134843178
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:24 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik vraag me af of ze dan ook daadwerkelijk niets door hebben of dat het meer van die types zijn die er niets over durven te zeggen/vragen of het gewoon niet willen zien. De waarheid ontkennen zeg maar. Het is in beide gevallen niet bepaald positief.

Ik voel me, na het lezen van een aantal posts van jullie, een beetje schuldig omdat ik ouders heb die zich wel zorgen maken om mij, terwijl ik dat dus helemaal niks vind en denk van 'fuck off, bemoei je er niet mee'. Ik heb juist nooit gewild dat ze dingen wisten, zelfs niet oppervlakkig, want het zijn gewoon geen mensen met wie ik zoiets zou bespreken. Toen ik net uit de kliniek kwam was het dus wel een tijdje kut, met nogal bezorgde ouders die bij het kleinste dingetje meteen denken dat er iets aan de hand is. Heel normaal, maar ik vind dat verschrikkelijk. En niet in eerste instantie omdat ik het erg vind dat zij zich zorgen maken, maar gewoon omdat ik het irritant vind. Ze wilden dingen weten, hadden vragen, snapten het niet. Ik wil gewoon alleen zijn en met rust gelaten worden, het gaat ze niets aan. Ik haatte ze daardoor juist nog meer. Er is gewoon een afstand tussen ons en die zal er altijd blijven, dat is hun schuld, zij moeten niet proberen die weg te halen, dat werkt niet. Ik weet dat ze het goed bedoelen, maar voor mij werkt het averechts.
Klinkt een beetje alsof je je graag groot wilt houden bij je ouders (als een sterke vrouw), maar weet dat je daar niet toe in staat bent ze dat beeld van je te geven dat je ze graag zou willen geven (correct me if I'm wrong).
  zondag 29 december 2013 @ 20:27:29 #115
399061 kuolema
vermaledijd
pi_134843255
quote:

Dat zou ik juist fijn vinden. Als ik een bloedneus heb gehad moet ik echt geen zakdoekjes in mijn prullenbak laten liggen want dan gaat mijn pa hele andere dingen denken... :')
pi_134843549
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 14:23 schreef kvd het volgende:

[..]

Mijn moeder en ik en omgang met elkaar...een heel verhaal...maar even onder een spoiler en straks weer weg (als ik het niet vergeet)

-Hier stond een heel verhaal maar toch weggehaald-

Maar eerst eens werken aan mezelf ;)
Ik heb het gelezen. Heftig verhaal, en raar ook. Klinkt bijna alsof jij je moeder iets heel ergs aangedaan hebt dat ze zo doet (wat natuurlijk niet zo is) wat een rare houding van je familie
Worry is a misuse of imagination
  zondag 29 december 2013 @ 20:33:11 #117
399061 kuolema
vermaledijd
pi_134843803
quote:
14s.gif Op zondag 29 december 2013 18:18 schreef TvhN het volgende:
Via wie zijn jullie eigenlijk bij een psycholoog terechtgekomen? De huisarts? Of wellicht zelf één uitgezocht?
De eerste keer had mijn school naar huis gebeld (ik weet niet precies wat er toen is gezegd) en toen moest ik van mijn moeder naar een psycholoog.
De tweede keer was op aandringen van de vertrouwenspersoon op school. -Edit: ik moest van haar ter plekke bellen naar Jeugdzorg (niet de juiste plek) en daarna naar de GGZ (wachtlijsten) en daarna naar de huisarts. De huisarts heeft toen iets uitgezocht.-
De derde keer heb ik uit mezelf een afspraak gemaakt met de huisarts en werd ik meteen doorverwezen naar de GGZ.
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:26 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Klinkt een beetje alsof je je graag groot wilt houden bij je ouders (als een sterke vrouw), maar weet dat je daar niet toe in staat bent ze dat beeld van je te geven dat je ze graag zou willen geven (correct me if I'm wrong).
Mwah dat is het niet helemaal. Speelt wel een rol, maar het is meer een gevoel van afkeer/haat naar mijn ouders, die afstand die er is was er altijd al en zij zullen me nooit begrijpen en dat wil ik ook niet. Als kind had ik ook altijd veel geheimen, omdat ik wist dat er niet begripvol op gereageerd zou worden. Dat schept een afstand. En ze denken ook heel anders.
pi_134844230
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:33 schreef kuolema het volgende:

[..]

Mwah dat is het niet helemaal. Speelt wel een rol, maar het is meer een gevoel van afkeer/haat naar mijn ouders, die afstand die er is was er altijd al en zij zullen me nooit begrijpen en dat wil ik ook niet. Als kind had ik ook altijd veel geheimen, omdat ik wist dat er niet begripvol op gereageerd zou worden. Dat schept een afstand. En ze denken ook heel anders.
Is dat niet begripvol om kunnen gaan met jou iets wat jouw ouders expres doen, of is het onvermogen van hun?
Zou het zo kunnen zijn dat niet jouw ouders, maar jijzelf het probleem bent? (en nu ben ik even heel kritisch he?).

Jouw ouders hadden toen jij nog klein was, een bepaalde band met jou moeten creëren. Blijkbaar hebben ze daarin gefaald. Jammer, maar is dat nog te repareren en is dat het waard?

Ik zit even hardop te denken hier, dus staat je vrij me te corrigeren als ik ernaast zit! Graag zelfs :P

Edit: Waarom wil je niet dat jouw ouders je begrijpen?

[ Bericht 2% gewijzigd door magnetronkoffie op 29-12-2013 20:43:55 ]
pi_134844395
Bedankt voor jullie reacties.
pi_134845354
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:33 schreef kuolema het volgende:

[..]

Kijk, dat herken ik dus. Nu wil ik ook niet alles aan m'n ouders vertellen, want dan gaan ze dingen vragen en dat is niet uit te leggen omdat ze het niet snappen of ik reactie krijg waar ik echt niks mee heb. Ze kunnen het gewoon niet.

Maar dat neemt niet weg dat ik een moeder mis. Niet mijn moeder, maar een moeder.

Merk trouwens dat ik het best fijn vind te merken dat anderen ook worstelen met dit thema (en niet fijn in de zin van wat leuk voor je natuurlijk).
  zondag 29 december 2013 @ 21:30:23 #121
399061 kuolema
vermaledijd
pi_134848261
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Is dat niet begripvol om kunnen gaan met jou iets wat jouw ouders expres doen, of is het onvermogen van hun?
Zou het zo kunnen zijn dat niet jouw ouders, maar jijzelf het probleem bent? (en nu ben ik even heel kritisch he?).

Jouw ouders hadden toen jij nog klein was, een bepaalde band met jou moeten creëren. Blijkbaar hebben ze daarin gefaald. Jammer, maar is dat nog te repareren en is dat het waard?

Ik zit even hardop te denken hier, dus staat je vrij me te corrigeren als ik ernaast zit! Graag zelfs :P
Sjeeminee, het is wel een heel lang verhaal geworden. :@ Het lijkt hier wel een therapiesessie :+ Maar wel goed om het voor mezelf zo op een rijtje te krijgen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Edit: Waarom wil je niet dat jouw ouders je begrijpen?
Dat kunnen ze niet, dat was al zo toen ik klein was. Ze zijn gewoon te anders.
En verder weet ik het eigenlijk ook niet. Ik zie het gewoon niet zitten.
pi_134848839
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:18 schreef Detroit het volgende:

[..]

Absoluut!
En daar zit hem ook wel een beetje de crux. Als ouders gewoon zouden tonen dat zij mens zijn (en dus ook fouten maken) en zich kwetsbaar durven op te stellen dan zou dat al een stuk meer zorgen voor jezelf gehoord voelen. (en het daarmee ook een stukje kunnen oplossen)
Dat, en je zou eerder zien dat het ook gekwetste zielen zijn, met hun eigen gebreken en tekortkomingen.

Voor wie eens wat meer wil lezen over de psychologie tussen ouders en hun kinderen kan ik dit boekje van harte aanbevelen. Heel mooi en warm geschreven:
http://www.bol.com/nl/p/h(...)nd/1001004001642495/
  zondag 29 december 2013 @ 21:40:33 #123
399061 kuolema
vermaledijd
pi_134849016
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 20:52 schreef Nyota het volgende:

[..]

Kijk, dat herken ik dus. Nu wil ik ook niet alles aan m'n ouders vertellen, want dan gaan ze dingen vragen en dat is niet uit te leggen omdat ze het niet snappen of ik reactie krijg waar ik echt niks mee heb. Ze kunnen het gewoon niet.

Maar dat neemt niet weg dat ik een moeder mis. Niet mijn moeder, maar een moeder.

Merk trouwens dat ik het best fijn vind te merken dat anderen ook worstelen met dit thema (en niet fijn in de zin van wat leuk voor je natuurlijk).
Ik heb dan het geluk dat ik een liefdevolle moeder heb. Ik woon niet meer bij haar en het gaat goed zo.
Hoe slechter het met mij gaat, hoe meer ik mijn ouders op een afstand houd, en dat is dus precies wat zij niet willen. Ik heb ook geprobeerd uit te leggen dat ik gewoon behoefte heb aan die afstand, maar ja dat begrijpen zij niet en dat is lastig. En dan krijg je dus problemen.
pi_134849331
Pff, heftig thema, ouders. Tja, ik en mijn ouders, dat is ook zoiets. Ik kan ook überhaupt niet met mijn ouders praten en zij hebben ook helaas dingen vroeger niet zo kunnen doen als waarschijnlijk beter voor mij zou zijn geweest. Toch ben ik niet boos op ze, omdat het eerder uit onvermogen en door zelf rotopvoedingen gehad te hebben is ontstaan. Maar goed, ik zit wel met de gebakken peren uiteraard.

Verder gaat het ook vandaag vrij goed met me. Ik weet niet of het er misschien aan ligt dat ik een relatiepauze heb ingelast of dat het de fluoxetine is, maar er lijkt niet meer zo'n zware last op mijn schouders te liggen in vergelijking met nog een paar dagen geleden. Ik heb vandaag gewerkt en ook dat ging alles veel beter en minder zwaar als voorheen. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan :).
pi_134849559
@ Kuolema
quote:
Ze hadden met heel veel dingen anders met mij om kunnen gaan, op een betere manier. Ik was bijvoorbeeld altijd heel angstig, maar daar gingen ze niet op de juiste manier mee om. Ik werd nooit gerustgesteld, er werd niet over dingen gepraat maar ik moest maar gewoon niet zo zeuren. Want ze begrepen het niet. Ze wisten niet hoe serieus het voor mij was. Ik dacht altijd veel na en piekerde, met hen kon ik dus niets bespreken. Ik heb altijd veel behoefte gehad aan duidelijkheid en uitleg, waarom dingen zijn zoals ze zijn en waarom iets wel/niet kan gebeuren, met wetenschappelijk onderbouwde argumenten, enz. Reacties zijn dan 'dat is gewoon zo', het herhalen van de vraag bij wijze van antwoord,(denken dat ze slim zijn terwijl ze helemaal geen antwoord geven) of gewoon doen alsof ze het niet hoorden
Dit komt mij zoooo bekend voor! Bij mij bleek het (kom ik op m'n 30e nog effe achter :') ) om autisme te gaan...leuk...zo 20 jaar later horen wat er toen mis ging :|W

De rest van je verhaaltje moet ik nog even lezen...moment gedult alstublieft :P

Edit: Heb de rest gelezen. Had mijn leven wel geweest kunnen zijn. Zeker ook dat iedereen anders was, behalve mijn moeder dan want zij heeft hetzelfde als ik :P
M'n vader en ik begrepen elkaar jaren lang niet. Dat is pas op latere leeftijd (redelijk) goed gekomen na heeeeeel veel gesprekken over en weer, heb hun meegenomen naar mijn behandelaars enzo.

Edit2: O en ik wil je zeker geen dingen aanpraten (ten slotte ken ik je niet en ben ik geen pro), dat wou ik nog eventjes apart benoemen ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door magnetronkoffie op 29-12-2013 21:55:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')