Je bent blauw hè, dan post je zomaar door slotjes heenquote:Op vrijdag 27 december 2013 22:52 schreef Kyara het volgende:
Het ging even heel raar met dichtgooien geloof ik....
Je gewicht is jouw probleem, even lullig gezegdquote:Op vrijdag 27 december 2013 20:31 schreef Chanty het volgende:
[..]
Grappig hoe dat ook verschilt, vriendin van me hoeft ook nooit te wegen bij de VK. Waarschijnlijk is het ook helemaal niet zo belangrijk als je maar niet ruim buiten de marges gaat.
jup; De kleine dingen hoor, niet zulke hele spannende dingenquote:Op vrijdag 27 december 2013 23:09 schreef Burdie het volgende:
Mignonne, heb jij ervaring met vrouwen die bepaalde behandelingen of controles weigeren?
Hangt er vanaf hoe je het definieert denk ik.quote:Wordt dat vaak gedaan,
Dat heeft zeker invloed op je werk. In die zin dat je bijvoorbeeld voor de kraamzorg, daar zelf meer werk aan hebt, want eigenlijk moet je dan iedere dag langs gaan om moeder en kind te controleren; maar daar heb je zeker in drukke stadspraktijken lang niet altijd de tijd/mensen voor. En daarnaast is een kraamverzorgster in een gezin je ogen en je oren wat betreft de gezondheid van moeder en baby. Als er geen kraamzorg is dan mis ik best behoorlijk wat informatie wat mijn zorgverlening minder goed maakt.quote:en in hoeverre heeft dat invloed op jullie werk, op hoe je de vrouw daarna benadert en hoe je er zelf evt. over denkt?
Hmm nee ik kijk er niet per se anders tegenaan door zo'n voorval. Maar het grappige is dat een hoop vrouwen die onderzoeken niet willen of bijvoorbeeld bepaalde dingen tijdens de bevalling wel of niet willen er per definitie vanuit gaan dat de verloskundige daar wel op tegen zal zijn of dat ze wel moeilijk zal doen. Dat hoeft echt helemaal niet zo te zijn.quote:Op vrijdag 27 december 2013 23:35 schreef Burdie het volgende:
Bedankt voor je reactieik denk wel eens dat ze me maar een rare gaan vinden als ik een bepaald iets niet wil, maar er zijn dus meer raren
.
En met dat laatste, hoe je er zelf over denkt, bedoelde ik, komt het wel eens voor dat iemand toelicht waarom ze een bepaald onderzoek niet wil, en dat je daardoor er zelf ook anders tegenaan gaat kijken?
Ik heb een cursus hypnobirthing gedaan, daar wordt e.e.a. toch ook wel heel anders benaderd, wat me weer regelmatig aan het denken zet.
quote:Op zaterdag 28 december 2013 07:40 schreef Twinkle20 het volgende:
O van dat hoekje in de grot herken ik. Toen ik volop in mijn weeen zat dacht ik nog: mens stel je niet zo aan. In Afrika gaan ze achter een boom zitten en komen dan met een baby terug gelopen. Of: miljoenen vrouwen hebben dit eerder gedaan zonder pijnstilling dus jij moet dat ook kunnen.
Wat voelde het tegelijk heerlijk maar ook als falen toen ze de ruggeprik erin ramden. Heb me nog nooit zo'n watje gevoeld .. alleen maar door een 'beetje' pijn.
Vond dat idee van hypnobirthing heel mooi en geloofde er helemaal in. Tot het moment supreme ..
En jij denkt dat vrouwen het vroeger alleen deden of dat ze dat in Afrika ook doen?quote:Op zaterdag 28 december 2013 00:06 schreef Burdie het volgende:
Whehe, ja ik eis in het ziekenhuis natuurlijk alleen maar coca cola zonder prik en een schaaltje met blauwe M&M's op de kamer.
Nee, het zijn onze wensen, nooit verwachtingen of eisen. Ik hoop gewoon dat het allemaal met zo min mogelijk interventie kan, zo natuurlijk mogelijk. Baren is immers een van de core functies van het vrouwelijk lichaam en 'we' doen het al miljoenen jaren. Ook in de oertijd al, in een hoekje van de grot.
Enig idee of het dan standaard protocol is in t ziekenhuis vanwege de medische indicatie? Ook al heeft die indicatie niks met gewicht te maken? Mij wegen ze ook iedere keer.quote:Op vrijdag 27 december 2013 23:04 schreef mignonne het volgende:
[..]
Je gewicht is jouw probleem, even lullig gezegd![]()
Ik hoef die 30+ kilo er niet af te lijnen uiteindelijk ok dat moet ik wel, maar niet die van jou; en als je maar 2 kg aankomt, ook best.
Wat wel belangrijk is, is je bmi vóór de zwangerschap. Bij de intake wordt naar je lengte en gewicht gevraagd, op basis daarvan wordt je bmi bepaald. Is je bmi hoger dan 40 dan ga je voor je controles doorgaans naar de gynaecoloog. Voor de rest is het allemaal regio-afhankelijk qua gewicht. Er zijn regio's waar vrouwen met een bmi van boven de 30 niet meer thuis mogen bevallen maar poliklinisch moeten, in andere regio's is dit bij een bmi van 35. Weer andere regio's houden de grens van 100 kg aan (in hoogzwangere toestand dus!); Dat laatste heeft voornamelijk te maken met het lokale ambulance-protocol en niet zoveel met de verloskundige zorg.
Waarom zoveel verloskundigen nog iedere controle wegen, en vooral waarom er soms zo'n halszaak van gemaakt wordt dat die vrouwen per se op de weegschaal moeten elke keer is mij nog steeds een raadsel, de meesten lijken het zelf ook niet zo goed te weten.
Er is niets mis met hulp toch dat zegt toch ook niemand.quote:Op zaterdag 28 december 2013 08:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
En jij denkt dat vrouwen het vroeger alleen deden of dat ze dat in Afrika ook doen?
Denk zelf dat dat zelden het geval is eigenlijk en dat ze alsnog veel hulp kregen van andere vrouwen in een stam.
Dat is ook de reden waarom sommige mensen hier af en toe eens roepen dat je ook al ga je er vanuit dat je het niet nodig hebt en het zonder gaat doen je toch moet inlezen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:11 schreef Twinkle20 het volgende:
Mignonne ik vind je verhaal over de ruggeprik wel even een eyeopener want ik was me bij lange na niet bewust van al die interventies, behalve dan van de bloeddrukverlaging en uitblijven van weeeen.
sowieso ging ik er de eerste keer heel onbevangen in want wist ik veel. Pas na zo'n eerste bevalling werd ik me bewust van hoe bewerkelijk zoiets is/kan zijn met allerlei complicaties.
Ja, is standaard.quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:14 schreef Cocotrimonium het volgende:
Enig idee of het dan standaard protocol is in t ziekenhuis vanwege de medische indicatie? Ook al heeft die indicatie niks met gewicht te maken? Mij wegen ze ook iedere keer.
Ik ben er zo eentje die dat (hier) geroepen heeft.quote:Op zaterdag 28 december 2013 08:55 schreef mignonne het volgende:
[..]
Weer eentje die voor die nobelprijs gaat voor de anesthesisten?![]()
Die vergelijking met Afrikaanse vrouwen is wat scheef jaquote:Op zaterdag 28 december 2013 08:55 schreef mignonne het volgende:
[..]
Aan de andere kant, ik krijg ook wel eens een beetje jeuk van te rooskleurige beelden. Ik wil mensen ook heel graag positief hun bevalling in laten gaan maar wel goed voorgelicht en voorbereid; de lokale yogajuf hier die verkondigt dat vrouwen in Afrika immers ook probleemloos baren en dat wij er dus voor gemaakt zijn, dat al die medische poespas onzin is; die raad ik toch aan eens te gaan kijken in 'probleemloos' barend Afrika.
Ik weet vooral nog dat ik vooraf de ruggenprik echt een doodeng idee vond. De pijn moest wel heel erg worden wilde ik voor een ruggenprik gaan! Nou, uiteindelijk heb ik m twee keer laten zetten en vond het geen moment engquote:Op zaterdag 28 december 2013 10:37 schreef Twinkle20 het volgende:
O en anders ik wel Spees.
Ik zei nog tegen de anesthesist: als ik je mocht kussen dan deed ik het!
quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:37 schreef Twinkle20 het volgende:
O en anders ik wel Spees.
Ik zei nog tegen de anesthesist: als ik je mocht kussen dan deed ik het!
Ik heb ook echt zitten kijken of uit het raam springen een optie was, ik dacht echt dat ik gek werd. En was blijkbaar voor de buitenwereld nog best kalm volgens vriend. Ik wilde van tevoren ook echt geen pijnstilling en heb dit mijns inziens deze bevalling te lang volgehouden want ik heb nu echt heel, heel negatieve herinneringen aan iets wat denk ik ook mooi kan zijn. En nog steeds probeer ik me altijd nog te verdedigen als ik het vertel (als in, ja, ik heb maar 1,5 uur pijnstilling gehad van de 20, enzo).quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:34 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ik ben er zo eentje die dat (hier) geroepen heeft.
Weet je, ik heb van tevoren ook geroepen dat ik zonder pijnstilling wilde proberen te bevallen. En mij is het niet gelukt. Vanaf het moment dat ze mijn vliezen hebben gebroken kwam ik in een weeënstorm terecht die urenlang duurde. De laatste periode vóór de prik bijna allemaal zonder pauze tussendoor. Ik had vanwege de pijn serieuze gedachten om uit het raam te springen (als dat kon) en mijn kind boeide me geen seconde meer, die mochten ze van me afpakken. Bij mij was er overigens geen belemmering in de vorm van paniek o.i.d. Ik was heel erg rustig. Toen de ruggenprik ging werken kon ik wel janken van geluk en dacht ik aan die nobelprijs voor de uitvinder ervan. Lage bloeddruk was wel het gevolg van die prik idd.
Ik weet dat ik me niet hoef te verantwoorden voor mijn keuze van dat moment voor verdoving, maar toch voel ik keer op keer de behoefte. Door opmerkingen van tantes, oudtantes of sommigen hier.
Oh ja zie je, ik ben veel te gevoelig over opmerkingen over pijnstillingquote:Op zaterdag 28 december 2013 10:51 schreef mignonne het volgende:
Oh maar lieve Spees, het was niet als kritiek op een ruggenprik bedoelt he! Ik beveel hem ook regelmatig aan bij vrouwen die veel pijn hebben of waarvan ik denk dat ze er baat bij zouden hebben.
Een ruggenprik is alleen wel een mooi instrument om het hele interventie-op-interventie verhaal duidelijk te maken. Ik had ook kunnen vertellen over het uit gewoonte breken van de vliezen maar dat vraagt wat meer uitleg en zegt een hoop wellicht weer wat minder![]()
Ik denk overigens ook nooit minder (of meer) over iemnad die het met/zonder pijnstilling heeft gedaan. Ook niet over dames die een keizersnede hebben gehad, of die nou geplanned is of secundair. Je hebt een kind gekregen, dáár gaat het om. De manier waarop is voor iedereen anders en daar is geen goed of slecht in imho.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik las te selectief denk ik!![]()
quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:57 schreef Spees_Eend het volgende:
Oh ja zie je, ik ben veel te gevoelig over opmerkingen over pijnstilling Ik schiet dan in een soort verdedigingstand lijkt wel!
quote:Op zaterdag 28 december 2013 11:02 schreef mignonne het volgende:
[..]![]()
Juist over die breken van de vliezen![]()
Breken van de vliezen is een interventie, hoe je het ook went of keert. De enige reden/motivatie die ik heb om vliezen te breken is wanneer een bevalling iets stagneert en je wilt dus juist die extra weeën hebben.
Ja daar heb je gelijk in, absoluut!quote:Op zaterdag 28 december 2013 11:15 schreef WupWup het volgende:
[..]![]()
Overigens is er met een medische indicatie juist wel wat voor te zeggen, namelijk de foetale bewaking. En dan heb ik het dus niet over de indicatie 'fluxus in anamnese' natuurlijk.
Je moet wel een aantal cm's ontsluiting hebben én je baarmoedermond moet 'gunstig' aanvoelen voordat ze je kunnen inleiden door middel van breken van de vliezen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 11:23 schreef Dot. het volgende:
Bij mijn moeder zijn drie keer de vliezen doorgeprikt bij wijzen van inleiding en het heeft drie keer zn werk gedaan binnen een paar uur (zo van om 7 uur vliezen geprikt en om 12 uur weeën en om 2 uur een baby). Ik denk dat dat een van de enige dingen is die ik wel in een plan zou willen zetten, ipv meteen een inleiding met infuus e.d.
Maar wel goed om te lezen hoe het een leidt tot het ander. Ik hoop ook gewoon zo dat het me lukt om alleen bij de vk te bevallen in een rustige kamer. Ik kan me echt enorm goed voorstellen dat ik mezelf tegenhou als er telkens mensen in en uit lopen, zoals een vriendin me ook vertelde. Zij voelde ook echt de baby weer wat naar binnen gaan als er weer iemand de kamer in kwam
Ik heb geen pijnstilling gehad, op het moment dat ik begon te roepen dat ik gek werd van de pijn en de weeen zat ik op 9cm ontsluiting. Maar stel ik zat pas op een paar cm en dat zou nog uren duren... Kan me goed voorstellen dat ik dan ook pijnstilling had gedaan.quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:34 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ik ben er zo eentje die dat (hier) geroepen heeft.
Weet je, ik heb van tevoren ook geroepen dat ik zonder pijnstilling wilde proberen te bevallen. En mij is het niet gelukt. Vanaf het moment dat ze mijn vliezen hebben gebroken kwam ik in een weeënstorm terecht die urenlang duurde. De laatste periode vóór de prik bijna allemaal zonder pauze tussendoor. Ik had vanwege de pijn serieuze gedachten om uit het raam te springen (als dat kon) en mijn kind boeide me geen seconde meer, die mochten ze van me afpakken. Bij mij was er overigens geen belemmering in de vorm van paniek o.i.d. Ik was heel erg rustig. Toen de ruggenprik ging werken kon ik wel janken van geluk en dacht ik aan die nobelprijs voor de uitvinder ervan. Lage bloeddruk was wel het gevolg van die prik idd.
Ik weet dat ik me niet hoef te verantwoorden voor mijn keuze van dat moment voor verdoving, maar toch voel ik keer op keer de behoefte. Door opmerkingen van tantes, oudtantes of sommigen hier.
Begrijpelijkquote:Op zaterdag 28 december 2013 11:32 schreef mignonne het volgende:
[..]
Je moet wel een aantal cm's ontsluiting hebben én je baarmoedermond moet 'gunstig' aanvoelen voordat ze je kunnen inleiden door middel van breken van de vliezen.
Meestal krijgt je lijf dan een of twee uur de tijd om de hormonen van die vliezen zn werk te laten doen, anders gaat er toch een infuus bij.
Vast wel, maar als ik dan zie dat hij bij een vriendin 5 x opnieuw erop gezet is, daar pas ik echt voor. Van die scenes a la de gelukkige huisvrouw zeg maar, no thanks.quote:Op zaterdag 28 december 2013 11:40 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik heb geen plan, ik zie wel hoe het loopt.
Wat betreft de vacuumpomp, daar zullen ze wel een protocol voor hebben, hoe vaak te proberen voor over te gaan tot een keizersnede.
En ik heb niemand in mijn kamer gehad. Alleen bij de lunch of ik iets wilde eten.quote:Op zaterdag 28 december 2013 11:23 schreef Dot. het volgende:
Ik kan me echt enorm goed voorstellen dat ik mezelf tegenhou als er telkens mensen in en uit lopen, zoals een vriendin me ook vertelde. Zij voelde ook echt de baby weer wat naar binnen gaan als er weer iemand de kamer in kwam
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |