quote:
Op zaterdag 28 december 2013 07:40 schreef Twinkle20 het volgende:O van dat hoekje in de grot herken ik. Toen ik volop in mijn weeen zat dacht ik nog: mens stel je niet zo aan. In Afrika gaan ze achter een boom zitten en komen dan met een baby terug gelopen. Of: miljoenen vrouwen hebben dit eerder gedaan zonder pijnstilling dus jij moet dat ook kunnen.
Wat voelde het tegelijk heerlijk maar ook als falen toen ze de ruggeprik erin ramden. Heb me nog nooit zo'n watje gevoeld .. alleen maar door een 'beetje' pijn.
Vond dat idee van hypnobirthing heel mooi en geloofde er helemaal in. Tot het moment supreme ..

Weer eentje die voor die nobelprijs gaat voor de anesthesisten?
Ik geloof heel erg in de kracht van je eigen lichaam en ik geloof ook heel erg in het feit dat bepaalde omstandigheden een belemmerend effect kunnen hebben op een bevalling. Iemand die op een kamertje ligt met felle tl-verlichting en om de haverklap iemand die de kamer in en uit loopt, dat ligt doorgaans niet erg ontspannen natuurlijk en dat heeft weer zn weerslag op de bevalling. Hetzelfde geldt voor interventies, met een beetje pech krijg je daardoor een cascade-effect aan vervolg-interventies die ook weer 'nodig' zijn.
Neem maar even die ruggenprik, er kan een bloeddrukdaling optreden en dus moet er vocht toegediend worden. Nuja prima, moeder is pijnvrij dus het gaat allemaal best. Maar de kans is ook vrij groot dat de weeën weer afzwakken en dus gaat er een infuus met wee-opwekkers in, dit kan zn weerslag hebben op de baby dus hops ctg eraan; oh de ruggenprik zit er wel wat lang in, moeder krijgt koorts, hoogstwaarschijnlijk door de ruggenprik maar zeker weten doe je het nooit dus nouja, eventueel start antibiotica en opname van het kind na de geboorte in een couveuse. Door de koorts van moeder gaat hartslag baby omhoog, waarschijnlijk is het niets maarja zeker weten doe je het niet, hoofdje staat diep, er wordt een vacuum gedaan etc. etc.
En weet je het vocht nog wat je kreeg toegediend? Kindjes van moeder die zo'n 2-4 uur voor de geboorte vocht toegediend kregen plassen meer post-partum. Je baby valt sneller af in de kraamweek, bijvoeden, voedingen bijhouden, aanleggen aanleggen aanleggen etc.
Hoeft niet, kans is ook dat je gewoon pijnvrij bent en je baby er zo uitpoept! Dat zie je ook vaak zat, maar helaas zie je toch wel regelmatig dat een interventie in een bevalling al snel vraagt om een volgende interventie.
Aan de andere kant, ik krijg ook wel eens een beetje jeuk van te rooskleurige beelden. Ik wil mensen ook heel graag positief hun bevalling in laten gaan maar wel goed voorgelicht en voorbereid; de lokale yogajuf hier die verkondigt dat vrouwen in Afrika immers ook probleemloos baren en dat wij er dus voor gemaakt zijn, dat al die medische poespas onzin is; die raad ik toch aan eens te gaan kijken in 'probleemloos' barend Afrika.