abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134586702
The gathering storm: A look back on middle-class Europe's last carefree Christmas before the onset of World War One

Een interessant artikel op de website van The Independent, over hoe het deze week precies 100 jaar geleden is sinds Europa hun "laatste zorgeloze kerst" hadden voordat de Eerste Wereldoorlog uitbrak.

Op het eind van het artikel wordt er aangegeven dat er opvallende en verontrustende parallellen zijn met het verleden, China wordt met Duitsland vergeleken, de Verenigde Staten met het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie met het uiteenvallende Oostenrijks-Hongaarse Rijk:

quote:
There are "striking and unsettling parallels", Emmerson says, with the "geopolitics of the world today". He does not go there, but try casting today's China as the impatient, rising Germany of 1913; or today's America as the already declining Britain of that time; or today's well-meaning, stumbling European Union as a fracturing Austria-Hungary whose collapse unleashed vicious, nationalist hatreds and rivalries.
Het artikel eindigt met de vraag:

quote:
Are we any better in 2013, than we were in 1913, at distinguishing between the "rose of the dawn" and "mass assassins marching forth"?
Wat denken jullie?
-
  zondag 22 december 2013 @ 23:27:40 #2
381517 Zapata
held op sokken
pi_134586960
als er geen atoomwapens waren, misschien.
pi_134587067
Er zal vast wel een oorlog komen maar wanneer is de vraag.
Ура для россии
pi_134587089
Het blijft altijd speculeren. Maar wat ik wel geloof, is dat de Westerse hegemonie, op z'n retour is.

Het Westerse hegemonie begon rond 1850, toen Europa 70% van de wereld reeds gekoloniseerd had. Na de 2 verwoestende wereldoorlogen met het Duitse Rijk, was Europa geruïneerd en nam de VS het stokje over. Dit leidde de Pax Americana vanaf de jaren '50 in.

De omkering is vanaf 2002 begonnen. Het Westen is in verval. Het is niet meer logisch dat we welvarend zijn, terwijl arme landen harder voor werken, en ook meer kennis hebben over productie, techniek, etc. (Korea, met Samsung, China, Thailand met SSD's), etc.
pi_134587102
ach er dreigt altijd wel een 3de wereld oorlog. Maar EU is nu wel door zijn diepste dal heen (Voor nu en de aankomende jaren) Dus zie dat niet in de aankomende 10 jaar gebeuren. China is lang niet gek en kan nu alleen maar verliezen, die hebben minimaal nog jaar of 20 nodig.... En de rest? Veel praatjes en weinig wol, omdat ze allemaal donders goed weten dat ze zich zelf vernietigen.
  zondag 22 december 2013 @ 23:31:45 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_134587157
Staan er nog serieuze argumenten in dat artikel of is het allemaal 'nu lijkt allemaal een beetje op toen'?

Want volgens mij is de wereld juist vrij stabiel op dit moment. Ja midden-oosten is deels in chaos maar wat else is new.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_134587182
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:30 schreef Robuustheid het volgende:
Het blijft altijd speculeren. Maar wat ik wel geloof, is dat de Westerse hegemonie, op z'n retour is.

Het Westerse hegemonie begon rond 1850, toen Europa 70% van de wereld reeds gekoloniseerd had. Na de 2 verwoestende wereldoorlogen met het Duitse Rijk, was Europa geruïneerd en nam de VS het stokje over. Dit leidde de Pax Americana vanaf de jaren '50 in.

De omkering is vanaf 2002 begonnen. Het Westen is in verval. Het is niet meer logisch dat we welvarend zijn, terwijl arme landen harder voor werken, en ook meer kennis hebben over productie, techniek, etc. (Korea, met Samsung, China, Thailand met SSD's), etc.
Dat is dus niet waar, alle slimme koppen komen bijna uit het westen of zijn in het westen opgeleid (En zijn dus verwesterd) Productie ligt wel veel daar, maar dat is nog steeds alleen mogelijk door ons westerse wetenschap.
pi_134587329
Kijk in de geschiedenis en je zal zien dat er veel meer oorlogen waren dan ww1 en ww2, en dat duitsland en frankrijk al enkele jaren eerder elkaar beschoten.
Er is nog geen 10 jaar voorbij gegaan zonder grote oorlog, mede dankzij de amerikanen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_134587516
Ongetwijfeld komt er oorlog - lessen uit het verleden zullen worden vergeten (lukt al aardig, lijkt het soms), en dan beginnen we weer van vooraf aan met elkaar dood maken.

Veel efficiënter zou het zijn om een Olympisch Stadion af te huren, er een boksring in te zetten en laat de oorlogshitsers het daar zelf maar uitvechten.
pi_134587605
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:34 schreef longinus het volgende:
Kijk in de geschiedenis en je zal zien dat er veel meer oorlogen waren dan ww1 en ww2, en dat duitsland en frankrijk al enkele jaren eerder elkaar beschoten.
Er is nog geen 10 jaar voorbij gegaan zonder grote oorlog, mede dankzij de amerikanen.
Ach zelfs de amerikanen gaan niks meer doen op korte termijn, gewoon financieel niet mogelijk en het volk is echt oorlog moe. Ze hebben gewoon op 1 van de 2 een draagvlak nodig, kijk naar het Syrië verhaal.
  zondag 22 december 2013 @ 23:40:39 #11
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_134587666
De derde wereldoorlog is allang begonnen.
  zondag 22 december 2013 @ 23:45:10 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134587971
Nee, daar is namelijk niet echt een duidelijk motief voor of belang bij.
  zondag 22 december 2013 @ 23:46:12 #13
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_134588032
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2013 23:37 schreef Nemephis het volgende:
Veel efficiënter zou het zijn om een Olympisch Stadion af te huren, er een boksring in te zetten en laat de oorlogshitsers het daar zelf maar uitvechten.
Zoiets als dit? ;)

In die tijd met Reagan en Chernenko trouwens.
"Go Ahead, Make My Day !!"
  zondag 22 december 2013 @ 23:47:04 #14
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_134588079
Misschien omtrent de conflicten in het Midden-Oosten.
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  zondag 22 december 2013 @ 23:48:08 #15
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_134588146
In 1983 kwam de wereld heel dichtbij het afschieten van nucleaire wapens.

Hoog opgelopen spanningen van de koude oorlog + alarmsystemen die onterecht afgaan... gelukkig was er die Rus met gezond verstand.
  Admin zondag 22 december 2013 @ 23:50:13 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_134588286
Weer een lekker Brits artike... Wat Hex al zegt, Het belang of het motief is er niet.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_134589937
bangmakerij gewoon, de macht in de wereld is teveel verschoven/gedistribueerd waardoor de resultaten van zo'n oorlog best onvoorspelbaar zijn, voorzover het uberhaupt gebeurt,

ze moeten weer iets hebben om de gemoederens bezig te houden, dus zoeken ze de sensatie
  maandag 23 december 2013 @ 00:28:58 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_134590049
Ah, the Independent. De krant met de meest ironische naam ooit.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_134590059
De EU is wel moe, wellicht ook ziek. De multinationale rijken toen waren ook moe, wellicht ziek.
Voor de rest zie ik niet echt parallellen eigenlijk.
I´m back.
  maandag 23 december 2013 @ 00:30:12 #20
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_134590104
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:34 schreef longinus het volgende:
Hoewel ik het met je eens ben (ik neem aan dat je dat bedoelt) dat de Amerikanen veel onnodige conflicten hebben veroorzaakt, is het ook zo dat er in het Westen (m.n. Europa) een ongekende vrede is ontstaan. Het is maar de vraag of dit mogelijk was geweest zonder de macht van de Amerikanen.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_134590120
Ik vraag me dit ook al lang af. Ik bedoel er zijn wel duidelijk spanningen, tussen de NAVO en Israel en het Midden-Oosten, tussen Japan, Zuid-Korea en China en tussen India en Pakistan.

Je kan de tijd van toen niet zomaar vergelijken met de tijd van nu, toen waren er geen middelen als Westerse Embargo's en economische sancties. Toen was er geen VN-Veiligheidsraad. En discussiëren en onderhandelen ging alleen tussen regeringen, nu hebben de burgers overal inspraak in dmv het internet. Dus we kunnen elkaar veel beter controleren en aanspreken. Iedereen weet ook veel meer, mensen hebben een vollediger wereldbeeld en zijn dus instaat beter zijn mening te vormen.

Een ander verschil is dat voorheen in Europa vroeger veel armoediger was dan nu. We zorgen nu beter voor elkaar denk ik, en zijn meer mensen tevreden dan ontevreden. Ik bedoel we hoeven geen extra levensruimte, en bijna niemand hoeft van de honger om te komen.

Het enige wat nog steeds onze zwakheid is, is dat mensen nog steeds onmenselijke schoften kunnen worden als er geen Hiërarchie of sociale druk meer is. Of als ze ineens heel ongelukkig worden ineens en daarvoor een betrekking vinden, bijvoorbeeld een ander land.

Maar vooralsnog weet je het niet. Tot nu toe zijn er in elk decennium kleine en grote oorlogen dus zullen er ook de komende 10 tot 20 jaar zeker nog oorlogen komen. Bijvoorbeeld tussen China en Japan. Daar geloof ik echt in, de Chinezen hebben nog steeds haatgevoelens door de Japanse bezetting en de troostmeisjes die er waren, wat Japan ontkent.
pi_134590166
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:45 schreef Hexagon het volgende:
Nee, daar is namelijk niet echt een duidelijk motief voor of belang bij.
Vraag is natuurlijk of je het voorafgaande aan WO I en WO II ook opgemerkt zou hebben dat deze er aan zaten te komen. Onderschat het bestaan van 'zwarte zwanen' niet. Zo zagen weinigen de Kredietcrisis aankomen terwijl de aanwijzingen achteraf gezien ruimschoots aanwezig waren.
pi_134590240
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 00:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Vraag is natuurlijk of je het voorafgaande aan WO I en WO II ook opgemerkt zou hebben dat deze er aan zaten te komen. Onderschat het bestaan van 'zwarte zwanen' niet. Zo zagen weinigen de Kredietcrisis aankomen terwijl de aanwijzingen achteraf gezien ruimschoots aanwezig waren.
WO2 zag men wel aankomen, denk ik.
WO1 ligt moeilijker echter was er wel een zekere drang tot een conflict in Duitsland.
I´m back.
pi_134590360
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 00:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

WO2 zag men wel aankomen, denk ik.
WO1 ligt moeilijker echter was er wel een zekere drang tot een conflict in Duitsland.
Maar dat zeggen wij nu, met al die kennis en interpretaties die in boeken over de geschiedenis zijn opgeschreven en op school zijn onderwezen. Je met de kennis en interpretaties van nu in de situatie van toen verplaatsen is denk ik extreem moeilijk. Een analyse van krantenartikelen zal denk ik nog het meest objectieve beeld geven.
pi_134590510
quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2013 00:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Maar dat zeggen wij nu, met al die kennis en interpretaties die in boeken over de geschiedenis zijn opgeschreven en op school zijn onderwezen. Je met de kennis en interpretaties van nu in de situatie van toen verplaatsen is denk ik extreem moeilijk. Een analyse van krantenartikelen zal denk ik nog het meest objectieve beeld geven.
WO2 niet hoor, men bleef concessies doen aan Hitler (verdrag van München 1938, Anschluss 1939), maar men zag wel in dat Hitler rupsje nooitgenoeg was en regelrecht richting een conflict aanstuurde... Klopt wrs wel dat men het tegen beter weten in niet wilde geloven, denk ik.

Een wereldoorlog nu, daar kan ik eenvoudig weg niet in geloven, we zijn mondiale mensen geworden nu hè...
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')