Het begint altijd met onzekerheid/faalangst. Dan gaat het fout, dus de volgende keer verwacht ik van tevoren al dat het niet gaat lukken.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:55 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat het schoolwerk maar niet wil lukken enzo (ik stelde de vraag expres open).
En? Werkt dat straffen?quote:Op donderdag 19 december 2013 16:57 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het begint altijd met onzekerheid/faalangst. Dan gaat het fout, dus de volgende keer verwacht ik van tevoren al dat het niet gaat lukken.
En wat ik nu doe is een manier om mezelf te straffen.
Altijd al zo geweest? Of is dat er in geslopen? Ik heb last van hetzelfde, maar heb een duidelijke aanleiding, en weet precies hoe en wat en waarom ik me zo kut voel.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:57 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het begint altijd met onzekerheid/faalangst. Dan gaat het fout, dus de volgende keer verwacht ik van tevoren al dat het niet gaat lukken.
En wat ik nu doe is een manier om mezelf te straffen.
Ik word er niet productiever van maar dat word ik ook niet van me erbij neerleggen. Het werkt wel om mezelf niet iets verkeerds te laten geloven.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:59 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En? Werkt dat straffen?
Heb ik mijn hele leven al.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Altijd al zo geweest? Of is dat er in geslopen? Ik heb last van hetzelfde, maar heb een duidelijke aanleiding, en weet precies hoe en wat en waarom ik me zo kut voel.
quote:Op donderdag 19 december 2013 16:33 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zo ging het ook een beetje bij mij toen ik nog studeerde. Ik zag de lesstof, zag dat het niet moeilijk kon zijn maar het ging gewoon m'n hoofd niet in! Echt wtf was daaaaat?!?! -_-
Volgens mij is je probleem niet dat je niet nadenkt, maar dat je teveel nadenkt over zaken die niet te maken hebben met waar je op dat moment mee bezig bent. Wat mij doet denken dat je meer focus moet krijgen. En dat kan je oefenen.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:39 schreef kuolema het volgende:
Accepteren dat iets niet lukt is opgeven, want ik weet dat ik het wel kan, ik heb vorig jaar toch ook verslagen ingeleverd. Dus blijf ik lekker mijn tijd verspillen met stressen en mezelf haten en ondertussen geen stap verder komen.
Boos op jezelf zijn is helemaal niet nodig, en als je het echt goed zou bekijken doet het zelfs wat schizofreen aan zo een uitspraak. Niet dat ik zeg dat je dit bent hoor! Het is iets wat veel mensen doen, maar zo onnodig en zelfs een beetje gemeen naar jezelf. Niemand zou zo hoeven lijden onder het juk van hun eigen oordelen.quote:Op donderdag 19 december 2013 16:44 schreef kuolema het volgende:
[..]
Waarom zou ik niet boos op mezelf zijn? Ik doe dit toch echt zelf en weet dat het anders zou kunnen. Het is volkomen terecht. Ik verdien het om me slecht te voelen.
The universe provides.quote:Self-hate really is the same thing as sheer egoism, and in the long run breeds the same cruel isolation and despair. - Herman Hesse from Steppenwolf
Focussen is moeilijk, ja. Het lukte wel toen ik met een vriendin naast me zat.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:01 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij is je probleem niet dat je niet nadenkt, maar dat je teveel nadenkt over zaken die niet te maken hebben met waar je op dat moment mee bezig bent. Wat mij doet denken dat je meer focus moet krijgen. En dat kan je oefenen.
Ik wel.quote:[..]
Boos op jezelf zijn is helemaal niet nodig, en als je het echt goed zou bekijken doet het zelfs wat schizofreen aan zo een uitspraak. Niet dat ik zeg dat je dit bent hoor! Het is iets wat veel mensen doen, maar zo onnodig en zelfs een beetje gemeen naar jezelf. Niemand zou zo hoeven lijden onder het juk van hun eigen oordelen.
Maar in feite deel je jezelf wel op in twee delen; object en subject. Het een dat denkt/oordeelt/smurft over het ander.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:11 schreef kuolema het volgende:
[..]
Focussen is moeilijk, ja. Het lukte wel toen ik met een vriendin naast me zat.
[..]
Ik wel.
Moet ik het dan maar okee vinden dat dingen waarvan ik weet dat ik ze kan, niet lukken? Waarom?Het is niet onnodig. Ik ga mezelf niet voor de gek houden. En ik ben het toch echt zelf hoor, geen stemmen in mijn hoofd die me dingen vertellen
Egoïstisch in de zin van: het draait om de zelf. Zo lees ik het iig. Het maakt wel degelijk uit, want lief zijn voor jezelf is zo mogelijk nog belangrijker dan lief zijn voor anderen. Je maakt de keuken toch ook niet schoon met een vieze doek? ben kokenquote:Waarom is zelfhaat egoïstisch? Het maakt toch niet uit als je lief bent voor anderen?
Soms lukt het me wel om die rust van je over te nemen. Soms ook niet en faal ik hard. Voor de mensen die twijfelen, Gray is IRL ook zoals hij hier postquote:
Misschien is dat ook wel de bedoeling.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:17 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar in feite deel je jezelf wel op in twee delen; object en subject. Het een dat denkt/oordeelt/smurft over het ander.
Egoïsme klinkt in die quote als iets slechts, dus dan zie ik het als het benadelen van anderen. Als het voor anderen niet negatief is, kan het ook juist goed zijn.quote:[..]
Egoïstisch in de zin van: het draait om de zelf. Zo lees ik het iig. Het maakt wel degelijk uit, want lief zijn voor jezelf is zo mogelijk nog belangrijker dan lief zijn voor anderen. Je maakt de keuken toch ook niet schoon met een vieze doek? ben koken
Het is niet relativeren. Het is cynisch terug reageren. Prikkelen, soms zelf uitlachen. Het is in wezen terug pakken. Mijn psycholoog kan me keihard terug pakken, ook scherp uit lachen. Maar wel op een prikkelende manier.quote:Op woensdag 18 december 2013 16:05 schreef Cue_ het volgende:
Maar dat counteren, is dat niet gewoon het nuchter relativeren en in context plaatsen?
Nee, daarvoor was sowieso geen noodzaak bij mij he.
Ik denk dat een goede peut je wel het degelijke steuntje in de rug kan geven, of zelfs een schop onder je kont geven. Ik ben dan ook iemand meer van het 'schok' effect. Veel van die onzin van ons zit tussen de oren, soms moet je in het diepe worden gegooid om te merken dat dat geen issue is.quote:Ik wil meer genieten van het leven. Niet meer zo vlak leven als dat ik de laatste jaren doe. Niet enkel meer evt negatieve emoties hebben, maar ook eens grote hoogtepunten kunnen ervaren en dat ook beseffen / ervan kunnen genieten.
Ik wil blij zijn met mezelf, eens een passie hebben of evt een doel, of hoe je het ook wil noemen.
Natuurlijk ook meer sociale contacten en tevreden zijn met m'n uiterlijk.
Veel van deze zaken zijn dingen die ik sowieso zelf in de hand heb. En er nu dus achter ben gekomen dat een peut mij niet dat extra steuntje in de rug kan bieden, of die motivatie kan brengen die die van jou doet.
quote:Op donderdag 19 december 2013 17:44 schreef Snepar het volgende:
Voor sommige mensen is uitstappen wellicht een begrijpelijke optie, geen eindeloze (concurrentie)strijd meer hoeven aangaan, jezelf niet meer hoeven te bewijzen, niet meer hopen omdat het keer op keer op een teleurstelling uitdraaid.
quote:Op donderdag 19 december 2013 16:26 schreef kuolema het volgende:
Gaat weer lekker hier trouwens...Ik reageer maar even in een spoiler voordat ik een forum-wet breekSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als het trouwens met een vriendin erbij wel werkte, en de druk is nu te hoog.. waarom maak je dan niet samen met die vriendin een lijst met kleine doelen? Je ziet nu 1 groot verslag voor je en dan kan ik me voorstellen dat je in paniek raakt. Maar wat als je het wat kleiner maakt? Desnoods een planning per uur... en dat je dan verslag moet uitbrengen bij een vriendin of je dat doel gehaald hebt of niet. Als je het hebt gehaald dan iets liefs doen voor jezelf en zo niet dan iets liefs doen voor die vriendin![]()
Straffen heeft geen zin. Daar krijg je geen motivatie van.
Hmm, hoeveel dagen neem jij het nu?quote:Op donderdag 19 december 2013 12:42 schreef minthy het volgende:
[..]
Knallende koppijn, nog steeds een onwijs droge bek en een naar gevoel in m'n maag na het eten. Dat laatste kan ook te maken hebben met pds. Dat is een aantal jaren geleden vastgesteld hier maar dat heb ik ter kennisgeving aangenomen en verder nooit meer bij stilgestaan. Las hier in een topic allerlei klachten die daarbij horen, er gingen heel wat belletjes rinkelen
quote:Op donderdag 19 december 2013 20:01 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik reageer maar even in een spoiler voordat ik een forum-wet breekHet staat niet zo op de voorgrond op dit moment hoor, ik kan het onderdrukken. Ik kan gewoon niet zo goed met die spanning omgaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je geeft een goede tip. Ik was al op die manier bezig, maar het ging ook echt alleen als mijn vriendin hier was. Ik had wel een goede planning gemaakt, met 1 onderdeel per dag. Dus ik probeer me dan ook te richten op dat ene onderdeel. Mijn vriendin wist ook van die planning en vroeg dan of het was gelukt. Niet fijn dat ik me dan behalve aan mezelf en de docent ook nog aan haar moet verantwoorden, maar goed.quote:Als het trouwens met een vriendin erbij wel werkte, en de druk is nu te hoog.. waarom maak je dan niet samen met die vriendin een lijst met kleine doelen? Je ziet nu 1 groot verslag voor je en dan kan ik me voorstellen dat je in paniek raakt. Maar wat als je het wat kleiner maakt? Desnoods een planning per uur... en dat je dan verslag moet uitbrengen bij een vriendin of je dat doel gehaald hebt of niet. Als je het hebt gehaald dan iets liefs doen voor jezelf en zo niet dan iets liefs doen voor die vriendin![]()
Straffen heeft geen zin. Daar krijg je geen motivatie van.
Morgen moet het ingeleverd. Dat gaat hem alweer niet worden.Why are you wearing that stupid man suit?
Misschien is dat best een slimme keuze van je!quote:Op vrijdag 20 december 2013 18:59 schreef kuolema het volgende:
Ik heb besloten dat het verstandiger is als ik het verslagen schrijven voor nu even opgeef. Het beïnvloedt mijn stemming enorm en op deze manier gaat het toch niet lukken. Vicieuze cirkel gedoe.
Dit gaat wel gevolgen hebben, straks mag ik mijn studie helemaal niet meer voortzetten aangezien ik nog geen punten heb gehaald dit jaar...maar die shit komt wel in het nieuwe jaar. Nu wil ik gewoon een fijne kerst hebben zodat ik weer wat moed en vertrouwen krijg om verder te gaan.
Hatseflats.
quote:Op vrijdag 20 december 2013 18:59 schreef kuolema het volgende:
Ik heb besloten dat het verstandiger is als ik het verslagen schrijven voor nu even opgeef. Het beïnvloedt mijn stemming enorm en op deze manier gaat het toch niet lukken. Vicieuze cirkel gedoe.
Dit gaat wel gevolgen hebben, straks mag ik mijn studie helemaal niet meer voortzetten aangezien ik nog geen punten heb gehaald dit jaar...maar die shit komt wel in het nieuwe jaar. Nu wil ik gewoon een fijne kerst hebben zodat ik weer wat moed en vertrouwen krijg om verder te gaan.
Hatseflats.
Het is de meest rationele keuze denk ik. Wel deprimerendquote:Op vrijdag 20 december 2013 19:06 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Misschien is dat best een slimme keuze van je!
Kan je niet bij je studie aangeven dat het nu gewoon niet gaat? Ik dacht dat je een jaar uitstel ofzo kan krijgen (ook studiefinanciering) als je ziek bent? Kijk daar na de kerst anders ook even naar. Ik wist dat niet toen ik studeerde...
Thanks. Ik hoop het.quote:
Ligt er denk ik aan of je hatseflats een hatseflats blijft of dat je er binnenkort nog aan gaat twijfelen...quote:
Ik vind het zo'n leuk woordquote:Op vrijdag 20 december 2013 19:40 schreef kvd het volgende:
[..]
Ligt er denk ik aan of je hatseflats een hatseflats blijft of dat je er binnenkort nog aan gaat twijfelen...
Moeilijk is dat he, die wisselende stemmingen?quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:43 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik vind het zo'n leuk woord
Ja ik dacht er gister ook nog heel anders over dan nu, en wie weet flip ik morgen helemaal omdat ik spijt heb...zo gaat dat hier
Het komt me heel bekend voor (ook bij heeeeele simpele beslissingen). Ik hoop dat de hatseflats gewoon blijft staan en dat ze op de studie mee kunnen werken!quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:43 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik vind het zo'n leuk woord
Ja ik dacht er gister ook nog heel anders over dan nu, en wie weet flip ik morgen helemaal omdat ik spijt heb...zo gaat dat hier
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |