abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135165198
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoe is dat vastgesteld? Zijn er duizenden mensen overleden aan de schadelijkheid van anti-aanbaklagen?

Als dat zo was, waren die dingen allang verboden door onze Almachtige en Alwijze EU, denk je niet? ;)
Ongetwijfeld. Maar dan had ik ook wel "ongezond" geschreven in plaats van "twijfelachtig". ;)
pi_135165591
Je moet ook niet met metaal je antiaanbakpan mishandelen. Hier hebben we teflon spatels. Voor het bakken van eieren en pannenkoeken is een antiaanbakpan echter super vind ik.
pi_135165701
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:38 schreef Igen het volgende:
Eigenlijk doen we het wat dat betreft in Nederland juist best goed. :)
Er zit ook snoep in onze schijf, die piramide heeft dat niet. :P
pi_135166550
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:46 schreef Kowloon het volgende:
Je moet ook niet met metaal je antiaanbakpan mishandelen. Hier hebben we teflon spatels. Voor het bakken van eieren en pannenkoeken is een antiaanbakpan echter super vind ik.
Ook met teflon-spatels slijt die laag, gewoon door het steeds maar weer verhit worden en de wrijving (minder maar nog altijd aanwezig). Ik vind het trouwens ook niet echt prettig om met zo'n plastic spatel in mijn pan te roeren aangezien ik heb vastgesteld dat die niet bestendig zijn tegen de hete temperaturen (smelten). Misschien een slechte spatel maar geef mij dan toch maar een gietijzeren pan met een metalen spatel, dan weet je zeker dat het goed zit en zo'n metalen spatel is wel zo gemakkelijk te gebruiken. Maar goed, dat is meer een persoonlijke voorkeur dan een gezondheidskeuze. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135166604
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:32 schreef Igen het volgende:
Je hoeft het gevaar nou ook weer niet op te zoeken. Pannen met teflon gaan snel stuk, de gezondheid van het spul is twijfelachtig, en bijna alles kun je net zo goed bakken in een stalen of RVS pan.
Voilá, zo simpel is het. Waarom het risico opzoeken als het totaal vermijdbaar is?

quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:35 schreef El_Matador het volgende:
Als dat zo was, waren die dingen allang verboden door onze Almachtige en Alwijze EU, denk je niet? ;)
http://www.eenvandaag.nl/(...)_niet_onafhankelijk_
Het nadeel van grote politieke organisaties zoals de EU (en de USA) is dat het lobbyën voor bedrijven erg gemakkelijk wordt, zeker als ze ook nog eens met twee petten op - werknemer van zo'n bedrijf en 'deskundige' (misschien wel deskundig maar niet onafhankelijk) - hebben. In dat verband kan ook worden verwezen naar die hoogleraar van Wageningen Universiteit die voor BaYeR werkt en in die hoedanigheid tot groot ongenoegen van collega's als speciale adviseur van het ministerie wat over de landbouw gaat adviseerde dat een bepaald nieuwe generatiegif helemaal niet er toe bijdraagt dat het slecht gaat met de bijenpopulatie. Ja, wat wetenschappelijk gekibbel is volstrekt normaal maar in dit geval had een wel meerdere petten op en de ander niet. Dan kies je toch maar beter voor die deskundige die niet betaald wordt door het bedrijf wat het meeste winst maakt met de werkzame stof van dat type insecticides waarover je advies moet uitbrengen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-01-2014 22:09:07 ]
#NoDAPL
pi_135167590
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:38 schreef Igen het volgende:
Ik het ook wel interessant hoe voedselvoorlichting plaatsvindt.

Bij ons heb je de schijf van vijf:
] ]

In veel andere landen (VS, Duitsland, Japan, en ik geloof ook de VN) gieten ze het ding in de vorm van een pyramide:
]
Dat suggereert dat brood en aardappels de basis zijn en vlees en vet een luxe. Maar zoals we allang weten, ben je alleen maar gezond bezig als je verzadigde vetten door onverzadigde vervangt en is het juist níét gezond als je verzadigde vetten door koolhydraten (zoals brood en aardappels) vervangt. Zo moedigt deze manier van presenteren juist een ongezond dieet aan.

Eigenlijk doen we het wat dat betreft in Nederland juist best goed. :)
In Nederland werd ook tot minstens in de jaren 90 de pyramide gehanteerd, natuurlijk met wat verschilletjes tussen al die landen die zo'n pyramide hanteren. De logica van de pyramide was natuurlijk dat je in 1 oogopslag ziet waarvan je meer moet eten en waarvan je minder moet eten. Ik ben het uiteraard met je eens dat het gevaar van dergelijke simplistische schema's is dat je allerlei misverstanden creëert, de vraag is dan wat erger is: die misverstanden en dat de mensen die zich er slechter in (kunnen) verdiepen in ieder geval wat richtlijnen volgen of niet die misverstanden en dat diezelfde mensen helemaal door de bomen niet meer het bos zien. Persoonlijk ben ik een voorstander van informatie op maat: genuanceerder en gedetailleerder voor wie het aankan, meer compromissen voor bij wie dat niet lukt. Eerst het eerste proberen of met het eerste vervolgen nadat je het tweede hebt gedaan lijkt mij een goede aanpak.

Ik vind de keuze om snoep op te nemen in de schijf nogal merkwaardig, verder zou het goed zijn om ook een vegetarische versie te hanteren en zou ik graag zien dat er niet van het klassieke Nederlandse dieet - wat trouwens helemaal niet slecht is internationaal gezien - uit te gaan maar van het beste dieet wat je kan hebben en wat realistisch gezien haalbaar is. Hier een voedselpyramide voor vegetariërs:
Best nuttig aangezien ze ten onrechte zouden kunnen denken dat ze voorzichtig moeten zijn met noten en pinda's terwijl het voor vegetariërs best een goed element van hun dieet is. Ook weer een nadeel van zo'n schema, je kan er niet uit afleiden waarom minder wordt bevolen: in dit geval kan je abusievelijk denken dat noten en pinda's niet zo gezond zijn maar de reden om dat op die plaats te zetten bij de gewone schijf/pyramide en op een andere plaats bij de vegetarische pyramide (meer) is natuurlijk dat vegetariërs minder vetten binnen krijgen uit vlees en dus meer vetten kunnen innemen uit planten.
#NoDAPL
pi_135170103
Nou, gezien de enorme hoeveelheid energie die er in noten en pinda's zitten is het niet zo vreemd dat ze er 'voorzichtig' mee doen. 100gr=600kcal
pi_135171720
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:03 schreef tjoptjop het volgende:
Nou, gezien de enorme hoeveelheid energie die er in noten en pinda's zitten is het niet zo vreemd dat ze er 'voorzichtig' mee doen. 100gr=600kcal
Dat gaf ik zelf al aan, alleen geldt dat argument niet voor vegetariërs voor wie het een belangrijke bron van voedingsstoffen is. Het is trouwens ook een heerlijke snack, beter dan de meeste snacks die je bij de supermarkt koopt. ;)
Dat iets veel calorieën bevat maakt het niet automatisch minder gezond. Pinda's hebben wat dat betreft ten onrechte een bad rep, in ieder geval als je een beetje normaal beweegt.
Ik denk dat ik dagelijks zo'n 50 gram aan pinda's en noten eet. Niets mis mee, ik eet buiten dat weinig van calorierijk voedsel (ik eet wel wat calorierijk voedsel (hagelslag en pindakaas maar ik doe er niet veel van op mijn boterham)) en ik beweeg veel (ik verbruik de laatste maanden meer energie dan dat ik inneem) dus voor mij is het een prima snack.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-01-2014 23:40:27 ]
#NoDAPL
pi_135172115
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat gaf ik zelf al aan, alleen geldt dat argument niet voor vegetariërs voor wie het een belangrijke bron van voedingsstoffen is. Het is trouwens ook een heerlijke snack, beter dan de meeste snacks die je bij de supermarkt koopt. ;)
Dat iets veel calorieën bevat maakt het niet automatisch minder gezond. Pinda's hebben wat dat betreft ten onrechte een bad rep, in ieder geval als je een beetje normaal beweegt.
Ik denk dat ik dagelijks zo'n 50 gram aan pinda's en noten eet. Niets mis mee, ik eet buiten dat weinig van calorierijk voedsel (ik eet wel wat calorierijk voedsel (hagelslag en pindakaas maar ik doe er niet veel van op mijn boterham)) en ik beweeg veel (ik verbruik de laatste maanden meer energie dan dat ik inneem) dus voor mij is het een prima snack.
En hoe wil jij precies bepalen dat het voor anderen geen "prima snack" is?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_135172324
quote:
11s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:40 schreef El_Matador het volgende:

[..]

En hoe wil jij precies bepalen dat het voor anderen geen "prima snack" is?
Niet, ik stel slechts dat de kwaliteit van de voeding het argument moet zijn voor de plaats in de pyramide, niet de hoeveelheid calorieën die het bevat. Maar ja, ik redeneer graag vanuit de mens die wel een beetje logisch kan nadenken en die ook zonder dat hij er op wordt gewezen begrijpt dat je het totale aantal kcal. en het binnenkrijgen van alle voedingsstoffen met dat calorische 'budget' in de gaten moet houden. Dat is wellicht een overschatting in het geval van een deel van de mensen op wie die schema's is gericht.
Mijn punt was echter vooral dat een aparte voedingspyramide voor vegetariërs best wel handig is en dit was een illustratie hiervan. Een vegetariër moet niet worden afgeschrikt om noten en pinda's te eten omdat hij een voedingspyramide voor zijn ogen krijgt die is gericht op de vleeseters.
#NoDAPL
  maandag 6 januari 2014 @ 23:48:51 #111
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135172485
Veel te streng, je hebt ogen, een neus en een mond om te beoordelen of iets nog goed is.
pi_135172510
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet, ik stel slechts dat de kwaliteit van de voeding het argument moet zijn voor de plaats in de pyramide, niet de hoeveelheid calorieën die het bevat. Maar ja, ik redeneer graag vanuit de mens die wel een beetje logisch kan nadenken en die ook zonder dat hij er op wordt gewezen begrijpt dat je het totale aantal kcal. en het binnenkrijgen van alle voedingsstoffen met dat calorische 'budget' in de gaten moet houden. Dat is wellicht een overschatting in het geval van een deel van de mensen op wie die schema's is gericht.
Denk jij werkelijk dat heel Nederland aan de obesitas zit?

Nou juist 1 kenmerk van Nederlanders is, dat het lange, gezonde, slanke mensen zijn.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_135172627
Deze plaatjes staven (als je het betrekt op even welvarende of meer welvarende landen) jouw stelling.

(lichtere kleur: minder obesitas)
Al kan je je afvragen of dat Nederland het goed doet of dat andere landen het nog slechter doen. ;)
#NoDAPL
pi_135172636
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:48 schreef betyar het volgende:
Veel te streng, je hebt ogen, een neus en een mond om te beoordelen of iets nog goed is.
Klopt, zorgt voor verspilling, maar aan de andere kant zit er soms chemische meuk in voedsel wat er echt niet inhoort, daar schiet de wetgeving weer tekort.
pi_135172710
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:49 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Denk jij werkelijk dat heel Nederland aan de obesitas zit?

Nou juist 1 kenmerk van Nederlanders is, dat het lange, gezonde, slanke mensen zijn.
Doet me eraan denken dat een Oost-Duitser die ik een keer sprak, vertelde dat ze in DDR-tijden wel eens bezoek uit Nederland kregen en die Nederlanders zich dan verbaasden over al die dikke Duitsers. Dikke Ossies, wel te verstaan. :D
  maandag 6 januari 2014 @ 23:53:54 #116
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135172715
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:51 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Klopt, zorgt voor verspilling, maar aan de andere kant zit er soms chemische meuk in voedsel wat er echt niet inhoort, daar schiet de wetgeving weer tekort.
Daarom datum verwijderen en alle ingrediënten vermelden en dan niet achter een e-nummer.
pi_135172736
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:51 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Chemische meuk kan ervoor zorgen dat het beter smaakt en ruikt maar toch wordt het er niet gezonder mee. ;)
#NoDAPL
pi_135172804
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De Schijf van Vijf is gericht op verhoudingen. Maar dat 'calorische budget' is juist waar het het vaakst fout gaat (denk ik). Het geheim van de Japanners schijnt grotendeels te zijn dat ze gewoon niet te veel eten. En een paar dagen terug was op Fok! nog een topic over een leraar in Amerika die z'n overgewicht aanpakte door te gaan eten bij McDonalds - en tegelijk op het aantal calorieën te gaan letten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2014 23:56:05 ]
pi_135172837
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waar heb ik het over wel of niet gezond?

Het is niet meer dan logisch dat het qua servings dus enigszins 'voorzichtig' aangegeven staat omdat het zoveel energie bevat dat je er al snel teveel van eet.

Kcal in vs Kcal uit en verder de macro's en micro's in de gaten houden. Meer is het niet.
pi_135172846
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Chemische meuk kan ervoor zorgen dat het beter smaakt en ruikt maar toch wordt het er niet gezonder mee. ;)
Maar je gaat er niet dood aan. Dat is het punt. Overdaad is nooit gezond.

Verreweg de meeste mensen kunnen dat prima inschatten. En de sukkels gaan dood, worden ziek of hebben anderszins de nadelen van hun domheid.

Sja, houd je toch. Hoeveel stickers je ook op voedsel plakt.

pi_135172984
quote:
6s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Maar je gaat er niet dood aan. Dat is het punt. Overdaad is nooit gezond.

Verreweg de meeste mensen kunnen dat prima inschatten. En de sukkels gaan dood, worden ziek of hebben anderszins de nadelen van hun domheid.

Sja, houd je toch. Hoeveel stickers je ook op voedsel plakt.
Toch grappig dat juist bram zo'n hoeveelheid pinda's naar binnen werkt.
pi_135173049
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 00:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Toch grappig dat juist bram zo'n hoeveelheid pinda's naar binnen werkt.
Als vegetarier moet je wel (eiwitten).

pi_135173076
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik wil dat we (nog?) strengere wetgeving krijgen omtrent voedselveiligheid qua informatie, toegestane stoffen (bepaald door waarlijk onafhankelijke wetenschappers) en giffen.

[knip]

Niet goed genoeg aangezien het beter kan zonder dat dit problemen geeft voor de gewone burger. Jij bent blijkbaar tevreden met een 7, ik wil graag een 9 of een 10 zien.

OK, dat mag je voor jezelf willen en daar kun je ook goed aan voldoen, in Nederland. Je kunt hier zo'n beetje eten wat je wilt en laten staan wat je niet wilt.
Maar waarom zou je daar wetten voor willen maken? Wat schiet je daar mee op? En waarom zou ik ze moeten gehoorzamen? Nog los van de vraag hoe je in godPaulsnaam objectief vast gaat stellen wat voor elke individu het beste dieet is.
Zo lijkt het op een overdreven zendingsdrang: van christenen die vinden dat iedereen in Nederland naar gods wetten moet leven. (Ik citeer een zin uit 1928 in de lokale gemeenteraad!)
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135173089
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:55 schreef Igen het volgende:

[..]

De Schijf van Vijf is gericht op verhoudingen. Maar dat 'calorische budget' is juist waar het het vaakst fout gaat (denk ik). Het geheim van de Japanners schijnt grotendeels te zijn dat ze gewoon niet te veel eten. En een paar dagen terug was op Fok! nog een topic over een leraar in Amerika die z'n overgewicht aanpakte door te gaan eten bij McDonalds - en tegelijk op het aantal calorieën te gaan letten.
Wij hebben het volgens mij al eens over die Japanners gehad, een deel van hun geheim zou zijn dat ze minder eten doordat ze hun maaltijden zo goed verzorgen (kleur, smaak, veel tijd die aan de bereiding wordt besteed). Een interessante theorie, het is in ieder geval gebleken dat mensen minder eten als ze met meer aandacht eten, het lijkt mij dat je met meer aandacht eet als je goed bereid eten (ook qua presentatie) voor je geschoteld krijgt en met een gezin eet dan wanneer je slecht verzorgd eten krijgt en voor de tv. eet. Denk aan het sterrenrestaurantgevoel.

De kunst bij het afvallen is juist om een licht energietekort te hebben en dit elke dag. Te weinig en je valt langzaam af en op een gegeven moment stagneer je (te vroeg wel te verstaan), te veel en je lichaam gaat je eigen spieren afbreken. Iedereen kan afvallen, weinig mensen slagen er in om die ideale pak hem beet 400-500 kcal per dag tekort te hebben en ondertussen ook nog spierafbraak te minimaliseren of zelfs spierhypertrofie te krijgen (moeilijk maar niet onmogelijk) terwijl je afvalt. Het is een kwestie van veel uitproberen en een beetje geluk hebben (het geluk bepaalt mede of dat je snel de balans vindt of hier meer tijd en meer pogingen voor nodig hebt).
#NoDAPL
pi_135173129
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn punt is, alleen maar roepen dat het dieet zo gezond is in een ander land is maar een klein deel van het verhaal. Het is duidelijk dat wat gezond is voor iemand op Kreta, in Normandie of in Japan niet vanzelfsprekend net zo gezond is als voor een Hollander.
Of voor een Brabander of Drenth!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')