abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:56:02 #276
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_134493572
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:52 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Nouja ligt er aan hoe ver je gaat.
Er is wetenschappenlijk onderzoek dat een bmi van 26/27 net gezonder is dan onder de 25.
Maar goed dat is allemaal niet morbide obesitas natuurlijk.
link?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:56:30 #277
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_134493588
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:52 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Nouja ligt er aan hoe ver je gaat.
Er is wetenschappenlijk onderzoek dat een bmi van 26/27 net gezonder is dan onder de 25.
Maar goed dat is allemaal niet morbide obesitas natuurlijk.
En tuurlijk ligt het eraan hoe ver je gaat. Een BMI van 17 is ook niet gezond.
pi_134493636
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:56 schreef Qwea het volgende:

[..]

link?
Die heb ik wel ergens maar ik ga zo boodschappen doen ;)
Ging ook niet over op alle vlakken van de gezondheid maar wel op sommige.
pi_134493722
Ach, iets gezonder of niet. Ik zie een bmi van 27 sowieso al niet meer als echt ongezond.
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:00:51 #280
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_134493741
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:57 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Die heb ik wel ergens maar ik ga zo boodschappen doen ;)
Ging ook niet over op alle vlakken van de gezondheid maar wel op sommige.
Mocht je tijd hebben hem binnenkort op te snorren (hoeft niet nu :P ) pm hem dan ff. Ben wel benieuwd.
pi_134493753
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:00 schreef Myraela het volgende:
Ach, iets gezonder of niet. Ik zie een bmi van 27 sowieso al niet meer als echt ongezond.
Ik ook niet :) zal er heel blij mee zijn.
pi_134493794
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:55 schreef Qwea het volgende:

[..]

Tuurlijk is dat beter, gezondtechnisch. Daar kun je het gewoon niet met me over oneens zijn. En ook qua uiterlijk is het beter. Maar daar hoef je het niet eens zozeer voor te doen IMHO.

[..]

Dus jij zou het oke vinden als je zorgverzekering bv 40 euro per maand extra ging vragen vanwege je obesitas?
Nee, bestraffen van obesitas niet. Korting geven aan mensen die aantoonbaar gezond leven wel. Accijns op ongezond eten wel (liever nog subsidie op groenten en fruit zodat het goedkoper wordt). Ik vind dat je als overheid de keuzes best mag bestraffen of belonen, maar het resultaat van keuzes moet je met rust laten vind ik. Zo vel je geen waarde-oordeel over de persoon, maar bemoeding/ontmoedig je alleen de keuzes die iemand maakt. :Y

Ik vind dit stukje op www.thefatnutritionist.com wel mooi . het gaat erover dat het een morele discussie is, niet een medische/wetenschappelijke als het om fat acceptance gaat.

Ik denk dat dit mijn punt illustreert, ik gebruik ideeėn hieruit om mijn gevoel van eigenwaarde te sterken, los van het feit dat ik gezonder en mooier wil zijn naar mijn eigen smaak. maar ik vind het wel belangrijk om dikke mensen (en dan bedoel ik echt dikke mensen) te accepteren als mensen met waarde, ze even goede gezondheidszorg te gunnen als een ander (en niet altijd meteen overgaan op de route "eerst afvallen" wanneer dat niet direct gerelateerd is), en niet toestaan dat mensen gepest of vernederd worden.

quote:
When people discuss health and science within fat politics, you must take those points in context, for what they are: they are tools to serve an ultimately moral, not scientific, argument — that fat people are human beings who belong in the world, and who deserve basic rights, compassion, and dignity. They are not intended, in the context of a political discussion, to be engaged in a search for the ultimate medical and scientific truth about body weight (interesting as that subject is to me), nor are they being used with clinical detachment. This doesn’t make the scientific arguments inherently untrue, but it does mean they are secondary to the moral agenda.

There is always some bias in using scientific evidence to service what is fundamentally a moral argument (as opposed to a political argument that arises from scientific findings.) The truth is, regardless of what the science says about weight and health, the moral argument will always stand: fat people exist, they are in the world, and if human history is any example, they will continue to exist — and therefore, they must be afforded the same rights, access, and dignity that other human beings enjoy. Regardless of their health.

Within fat acceptance, some people do a better job at scientific accuracy than others, and many fat political arguments using weight science have been published in peer-reviewed journals. But when you enter the world of fat social gatherings, Facebook status updates, message board pissing matches, Twitter and personal blogs, you are going to witness wide variation in the accuracy and subjectivity with which science is presented to service the moral argument. Some arguments will be painstakingly accurate. Others will highlight one truth while displacing another to make a larger point. And some will be hopelessly garbled, or oversimplified to the point of uselessness.

There is also going to be heat and defensiveness and loss of temper — because people are not really fighting about whether science shows that fat people can be healthy, they are fighting to be treated as human beings.
Kwak
pi_134493896
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:00 schreef Qwea het volgende:

[..]

Mocht je tijd hebben hem binnenkort op te snorren (hoeft niet nu :P ) pm hem dan ff. Ben wel benieuwd.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19543208
Maar er zullen vast onderzoeken zijn die dit weer tegenspreken. Recent nog een grootschalig onderzoek dat overgewicht nooit gezond is. http://www.bbc.co.uk/news/health-25118857
pi_134493917
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:22 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat.

[..]

Ben ik het niet mee eens. Als ik dik ben is dik deel van mijn identiteit, en ik ben ok inclusief mijn dikheid. Niet ondanks, niet dankzij, maar gewoon zoals ik ben.
Dat is dus precies wat ik zeg. Het moet niet gaan om dikheid, maar om jezelf.

Overigens vind ik ook dik zijn niet onderdeel van je identiteit. Als dat wel zo is, is er iets niet ok.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:07:19 #285
319308 Tink89
To live is to dance
pi_134493922
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:47 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja ik ben zwaar obees, dus het gaat ook over mij ;) ik denk dat we het inderdaad oneens zijn.

overigens: om de redenen die jij noemt vind ik best dat de overheid een fattax of een suiketax zou mogen invoeren, of lagere premies voor mensen die veel bewegen of vegetariėr zijn.
Je snapt hoe lastig dat is he? Als je biologisch vlees eet en op gewicht bent, krijg je dan korting? En wat als je veganistisch eet? En als je geen aanleg hebt om dik te worden, maar wel ongezond eet? Of als je topsporter bent, wat op de lange termijn ook niet supergezond is voor je lijf? Ik zou absoluut niet degene willen zijn die voor alle mensen gaat bepalen wat voor al die mensen wel of niet gezond is...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_134494036
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:07 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Je snapt hoe lastig dat is he? Als je biologisch vlees eet en op gewicht bent, krijg je dan korting? En wat als je veganistisch eet? En als je geen aanleg hebt om dik te worden, maar wel ongezond eet? Of als je topsporter bent, wat op de lange termijn ook niet supergezond is voor je lijf? Ik zou absoluut niet degene willen zijn die voor alle mensen gaat bepalen wat voor al die mensen wel of niet gezond is...
natuurlijk snap ik dat. dus zal ws. eerder een straf/stimulans op de persoon gercith worden ingevoerd (hogere premie voor dikke/rokende mensen). maar ik vind dat niet de goede manier. maar dat mag jij dan weer met me oneens zijn :P

maarreh, ik ben wel weer uitgeėvangeliseerd hoor. en voor mezelf is t fijn te merken dat ik nog niet boos ben geworden of gaan huilen of drama schoppen. dat is wel eens anders geweest, dus blijkbaar werkt dit voor me ;)
Kwak
pi_134494081
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:28 schreef Myraela het volgende:
Ik vind dik zijn niet ok. En doen alsof het een onderdeel is van jezelf onzin.
Eigenwaarde zou niet moeten afhangen van je gewicht.
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:13:37 #288
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_134494088
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:02 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Nee, bestraffen van obesitas niet. Korting geven aan mensen die aantoonbaar gezond leven wel.
Ehm, vestzak broekzak?

quote:
Accijns op ongezond eten wel (liever nog subsidie op groenten en fruit zodat het goedkoper wordt).
You've got to be kidding me, right? Ik weet het niet hoor, maar een zak friet van 1,50 daar heb je ook een zak hutspot voor. En een zak aardappelen kost ook geen moer. Kun je 4 dagen van eten. Als je goed kijkt wat je koopt, kun je prima een gezonde maaltijd voor weinig neerzetten. Minstens voor zoveel als dat je kwijt bent aan vette rotzooi.

quote:
Ik vind dit stukje op www.thefatnutritionist.com wel mooi . het gaat erover dat het een morele discussie is, niet een medische/wetenschappelijke als het om fat acceptance gaat.

Ik denk dat dit mijn punt illustreert, ik gebruik ideeėn hieruit om mijn gevoel van eigenwaarde te sterken, los van het feit dat ik gezonder en mooier wil zijn naar mijn eigen smaak. maar ik vind het wel belangrijk om dikke mensen (en dan bedoel ik echt dikke mensen) te accepteren als mensen met waarde, ze even goede gezondheidszorg te gunnen als een ander (en niet altijd meteen overgaan op de route "eerst afvallen" wanneer dat niet direct gerelateerd is), en niet toestaan dat mensen gepest of vernederd worden.
Ik ben het met je eens dat iedereen recht heeft op gezondheids zorg, dik, dun, dom, slim, maakt niet uit. Ook ben ik het met je eens dat die mensen niet gepest hoeven worden. Niemand niet, ooit. Maar ik ben het niet met je eens dat de route van "eerst afvallen" niet gevolgt moet worden.

Als ik een nieuwe knie zou moeten want weet ik veel, hij is stuk door een val ofzo, whatever, en ik ben 180 kilo, ja, dan kan ik heus snappen dat men zegt drop eerst eens 40 kilo.

Ik snap niet dat jij dat zo raar vind. Ik ben overigens van mening, en ja, shoot me, dat mensen met longkanker ook echt eerst maar eens moeten stoppen met roken (als ze roken). Trap je er voor weet ik veel hoeveel geld aan gezondheidszorg in, blijven ze doorroken. Vette kans dat je ze over een poosje weer kan behandelen.
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:16:44 #289
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_134494184
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:06 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19543208
Maar er zullen vast onderzoeken zijn die dit weer tegenspreken. Recent nog een grootschalig onderzoek dat overgewicht nooit gezond is. http://www.bbc.co.uk/news/health-25118857
_O_ ff lezen na het eten
pi_134494224
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:13 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ehm, vestzak broekzak?

[..]

You've got to be kidding me, right? Ik weet het niet hoor, maar een zak friet van 1,50 daar heb je ook een zak hutspot voor. En een zak aardappelen kost ook geen moer. Kun je 4 dagen van eten. Als je goed kijkt wat je koopt, kun je prima een gezonde maaltijd voor weinig neerzetten. Minstens voor zoveel als dat je kwijt bent aan vette rotzooi.

[..]
mee eens.
quote:
Ik ben het met je eens dat iedereen recht heeft op gezondheids zorg, dik, dun, dom, slim, maakt niet uit. Ook ben ik het met je eens dat die mensen niet gepest hoeven worden. Niemand niet, ooit. Maar ik ben het niet met je eens dat de route van "eerst afvallen" niet gevolgt moet worden.

Als ik een nieuwe knie zou moeten want weet ik veel, hij is stuk door een val ofzo, whatever, en ik ben 180 kilo, ja, dan kan ik heus snappen dat men zegt drop eerst eens 40 kilo.
bij knieklachten, prima. bij fatgerelateerde aandoeningen, prima. bij een ontstoken teen of symptomen die ook een ernstige ziekte kunnen duiden niet.
quote:
Ik snap niet dat jij dat zo raar vind. Ik ben overigens van mening, en ja, shoot me, dat mensen met longkanker ook echt eerst maar eens moeten stoppen met roken (als ze roken). Trap je er voor weet ik veel hoeveel geld aan gezondheidszorg in, blijven ze doorroken. Vette kans dat je ze over een poosje weer kan behandelen.
nou ja, bij kanker is snel handelen wel noodzakelijk meestal en ik zou ze niet dood willen laten gaan. maar dan wel tijdens de behandeling verplcith aan de nicotinepleisters. dikke mensen krijgen in t ziekenhuis immers ook "gezond" voedsel te eten ipv crap.
longkanker door meeroken komt overigens nog vaker voor hoorde ik van een bevriende chirurg. dat vind ik wel een verschil tussen vet en roken: met ongezond eten schaad je niet direct de gezondheid van anderen.
Kwak
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:24:47 #291
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_134494432
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:18 schreef kwakz0r het volgende:

[Quote]bij knieklachten, prima. bij fatgerelateerde aandoeningen, prima. bij een ontstoken teen of symptomen die ook een ernstige ziekte kunnen duiden niet.
Eens, maar dat is IMHO niet meer dan logisch. Als je grote teen ontstoken is heeft dat geen moer met je gewicht te maken over het algemeen :')

quote:
nou ja, bij kanker is snel handelen wel noodzakelijk meestal en ik zou ze niet dood willen laten gaan. maar dan wel tijdens de behandeling verplcith aan de nicotinepleisters. dikke mensen krijgen in t ziekenhuis immers ook "gezond" voedsel te eten ipv crap.
longkanker door meeroken komt overigens nog vaker voor hoorde ik van een bevriende chirurg. dat vind ik wel een verschil tussen vet en roken: met ongezond eten schaad je niet direct de gezondheid van anderen.
Ben ik ook met je eens. Maar je wilt ze serieus de kost niet geven (ik 3x bij de dagopname chemo moeten liggen met mijn remicade (reuma) infuus omdat er elders geen plek meer was) die met hun infuus naar benee lopen om in het nicotarium te gaan zitten roken :') !.

En ik ben het ook met je eens hoor dat eten niet iemand anders schade toebrengt en roken wel. Neemt niet weg dat ik het allebei ongezond vind :P En ik vind een fastfoodtax ook geen goed idee. Want ook in een gezonde voeding past zo nu en dan een vette hap.
pi_134494655
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:24 schreef Qwea het volgende:

[..]

Eens, maar dat is IMHO niet meer dan logisch. Als je grote teen ontstoken is heeft dat geen moer met je gewicht te maken over het algemeen :')

[..]
ik heb morbide obesitas en ben bij de dokter geweest vanwege de volgende huis tuin en keukenkwaaltjes de afgelopen jaren
-ingegroeide teennagel
-abces in mn kaak
-diverse neus/keel/longklachten
-eczeem
-schimmelinfectie (OMNOMNOM)
-schouder geforceerd/ontsteking aan de band
-doorverwijzing eetstoorniskliniek

bij 70% van de dokterbezoeken ging minstens de helft van het consult over mijn gewicht en dat ik eigenlijk moest afvallen. ironisch genoeg niet toen ik voor de eetstoorniskliniek kwam :')
quote:
Ben ik ook met je eens. Maar je wilt ze serieus de kost niet geven (ik 3x bij de dagopname chemo moeten liggen met mijn remicade (reuma) infuus omdat er elders geen plek meer was) die met hun infuus naar benee lopen om in het nicotarium te gaan zitten roken :') !.

En ik ben het ook met je eens hoor dat eten niet iemand anders schade toebrengt en roken wel. Neemt niet weg dat ik het allebei ongezond vind :P En ik vind een fastfoodtax ook geen goed idee. Want ook in een gezonde voeding past zo nu en dan een vette hap.
mee eens. maar ik vind het bestraffen van obesitas ook niet ok omdat ik liever het gedrag bestraft zie dan de persoon. :P

nou ja, goed, ik was geloof ik tien posts geleden al uitge-evangeliseerd ;)
Kwak
pi_134494753
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:31 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik heb morbide obesitas en ben bij de dokter geweest vanwege de volgende huis tuin en keukenkwaaltjes de afgelopen jaren
-ingegroeide teennagel
-abces in mn kaak
-diverse neus/keel/longklachten
-eczeem
-schimmelinfectie (OMNOMNOM)
-schouder geforceerd/ontsteking aan de band
-doorverwijzing eetstoorniskliniek

bij 70% van de dokterbezoeken ging minstens de helft van het consult over mijn gewicht en dat ik eigenlijk moest afvallen. ironisch genoeg niet toen ik voor de eetstoorniskliniek kwam :')
Ik vind dat niet raar. Bedoel, ik hoop dat ze het kwaaltje waarvoor je kwam ook verhelpen. Maar uiteindelijk zullen ze je der toch op moeten wijzen. En waarom niet toen je voor de eetstoorniskliniek kwam? Toen gingen ze het over je ingegroeide teennagel hebben? :D
pi_134494842
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:34 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik vind dat niet raar. Bedoel, ik hoop dat ze het kwaaltje waarvoor je kwam ook verhelpen. Maar uiteindelijk zullen ze je der toch op moeten wijzen. En waarom niet toen je voor de eetstoorniskliniek kwam? Toen gingen ze het over je ingegroeide teennagel hebben? :D
nou, toen kwam t er niet vanzelf op bedoel ik. ;) en ik ben het niet met je eens dat de dokter mij daar op moet wijzen. ik heb thuis ook een weegschaal en een spiegel en ik ben niet achterlijk. een dokter vraagt als het goed is ook alleen of iemand rookt als het relevant is voor het ziektebeeld, maar omdat dik zijn duidelijk zichtbaar is ben je blijkbaar vogelvrij om er op totaal irrelevante momenten op aangesproken te worden. dat vind ik dus niet ok.
Kwak
pi_134494979
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:37 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

nou, toen kwam t er niet vanzelf op bedoel ik. ;) en ik ben het niet met je eens dat de dokter mij daar op moet wijzen. ik heb thuis ook een weegschaal en een spiegel en ik ben niet achterlijk. een dokter vraagt als het goed is ook alleen of iemand rookt als het relevant is voor het ziektebeeld, maar omdat dik zijn duidelijk zichtbaar is ben je blijkbaar vogelvrij om er op totaal irrelevante momenten op aangesproken te worden. dat vind ik dus niet ok.
Maar het is niet irrelevant. Het is iets wat in het oog springt en ongezond is, dus heeft een dokter de taak om het te bespreken.
pi_134495042
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Maar het is niet irrelevant. Het is iets wat in het oog springt en ongezond is, dus heeft een dokter de taak om het te bespreken.
ik vind het irrelevant voor een ingegroeide teennagel. maar goed, we worden het hier niet over eens.
Kwak
pi_134495073
Als ik bij de dokter kom voor een raar bultje ergens. En hij ziet dat ik onder de zelfbeschadiging zit, dan moet hij dat toch ook bespreken.
pi_134495245
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 17:43 schreef Myraela het volgende:
Als ik bij de dokter kom voor een raar bultje ergens. En hij ziet dat ik onder de zelfbeschadiging zit, dan moet hij dat toch ook bespreken.
mja weet je, ik vind dat een arts best een keer tegen iemand dat mag zeggen, maar mijn arts kent mij en weet dus (en anders uit zijn verplichte aantekeningen wel) dat ik inmiddels zeker wel weet dat hij me als ongezond beschouwt / dat dit gesprek gevoerd is. het herhalen van dat gesprek geeft aan dat je iets opgedrongen wordt waar je niet om gevraagd hebt.
Kwak
  Licht Ontvlambaar vrijdag 20 december 2013 @ 17:55:16 #299
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_134495430
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:39 schreef Qwea het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar wat een slap excuus. Dat valt in dezelfde catagorie als het emotie eten IMHO.

[..]

Dat zegt ook niemand, dat je uitschot bent. Maar kom op, dit is een beetje hetzelfde als met longkanker lekker door blijven roken. Of met je zuurstof flessie lekker door blijven paffen.
als je longkanker hebt, heeft stoppen met roken weinig zin meer...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:59:14 #300
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_134495537
Het is gewoon nooit goed en je kan niks controleren als instantie.
Als je maar blij bent met wat je bent, dat is de enige belangrijke. Andere mensen hoeven je leven niet te leven.
De zeikers zijn zelf ongelukkig denk ik dan
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')