Prachtige foto!quote:Op donderdag 12 december 2013 09:22 schreef ATuin-hek het volgende:
[ afbeelding ]
Niet echt ideaal, met de mist en vlak boven een gebouw staan (trillende lucht!) maar het is een begin
De Melkweg?quote:Op donderdag 12 december 2013 21:02 schreef thoragz het volgende:
Ik zie buiten een enorme streep (van rook?) om de hele aarde heen.. Iemand een verklaring?
In je onderbroekquote:
IDD een condens spoor van een vliegtuig.quote:Op donderdag 12 december 2013 21:19 schreef thoragz het volgende:
Dat denk ik niet, de streep kwam net in de buurt van de maan. Toen zag ik dat het echt een soort van rook/wolk was (zoals de straaljagersstrepen), en je kon ook goed zien dat de streep "over de maan" heen doorliep.
Hmm ben benieuwd!
Dankuquote:Op donderdag 12 december 2013 14:51 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Prachtige foto!
vette foto, ik zie dat je de d7100 hebt, welke lens en welke instellingen heb je gebruikt, if i may askquote:Op donderdag 12 december 2013 09:22 schreef ATuin-hek het volgende:
[ afbeelding ]
Niet echt ideaal, met de mist en vlak boven een gebouw staan (trillende lucht!) maar het is een begin
De 'lens' was een celestron 127 slt. Heb de body met een adapter in prime focus direct op de telescoop gezet. ISO was dacht ik 800 en sluitertijd 1/320.Vandaar, kan nog een stuk beter Leek gister goed te beginnen, maar toch wat mist tegen de tijd dat de maan in beeld kwam vanaf het balkon.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:14 schreef Thrilled het volgende:
[..]
vette foto, ik zie dat je de d7100 hebt, welke lens en welke instellingen heb je gebruikt, if i may ask
Ik leg niets vast met foto's, maar ik ben over een uurtje ongeveer buiten om te observeren en te tellen. Altijd mooi.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:08 schreef Dawnbreaker het volgende:
gaat nog iemand de kou trotseren om de geminid meteorenstorm vast te leggen? ik heb griep, dus ik ga me niet buiten begeven
quote:
By Andrew Fazekas
for National Geographic News
Published July 27, 2011
In a galaxy 12 billion light-years away resides the most distant and most massive cloud of water yet seen in the universe, astronomers say.
Weighing in at 40 billion times the mass of Earth, the giant cloud of mist swaddles a type of actively feeding supermassive black hole known as a quasar.
Among the brightest and most energetic objects in the universe, quasars are black holes at the centers of galaxies that are gravitationally consuming surrounding disks of material while burping back out powerful energy jets.
"As this disk of material is consumed by the central black hole, it releases energy in the form of x-ray and infrared radiation, which in turn can heat the surrounding material, resulting in the observed water vapor," said study co-author Eric Murphy, an astronomer with the Carnegie Observatories in Pasadena, California.
The vapor around this particular quasar represents enough water "to fill all the oceans on the Earth over 140 trillion times—that's a lot of water."
(Also see "Star Found Shooting Water 'Bullets.'")
Primordial Water Was Universal Coolant?
Murphy and colleagues found the wet black hole using a spectrograph attached to the ten-meter Caltech Submillimeter Observatory on the summit of Mauna Kea in Hawaii. The team also revealed that the unusually warm water cloud is bathing other gases and dust around the black hole.
In fact, there's enough gas and dust present that the black hole could grow to be 6 times its current size—or more than 120 billion times the mass of our sun, Murphy said.
Perhaps even more surprising is that the colossal cosmic reservoir formed when the universe was a mere 1.6 billion years old. (Related: "Immaculate Black Holes Found Near Universe's Conception.")
"To me, the most exciting aspect of this discovery is that it demonstrates how pervasive water is even at a tenth the current age of the universe," Murphy said.
"The fact that we have detected such a large amount [of water] at this early stage in the universe is another indication that molecules and chemical enrichment of galaxies were able to occur so rapidly after the big bang."
Astronomers are hoping to use the find to study how large quantities of water in the young universe may have acted as efficient coolants of the interstellar medium—the thin gas and dust that exists between stars—possibly affecting star formation and the evolution of galaxies such as our Milky Way.
The paper describing the watery quasar has been accepted for publication in the Astrophysical Journal Letters.
Heb je toch geen verrekijker voor nodig? Of wil je z'n manen zien?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 11:01 schreef Dimauro het volgende:
Deze week maar eens proberen Jupiter te spotten met een verrekijker
jah, heb een oude 7x50 kijker, zou wel moeten lukken toch ?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 13:54 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Heb je toch geen verrekijker voor nodig? Of wil je z'n manen zien?
Moet lukken inderdaad. Maar ik dacht dat je bedoelde dat je Jupiter zelf niet zonder kijker kon zien, vandaar dat ik het vroeg.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:13 schreef Dimauro het volgende:
[..]
jah, heb een oude 7x50 kijker, zou wel moeten lukken toch ?
Mooie pic, die is altijd wel makkelijk te vinden iddquote:Op zondag 29 december 2013 21:59 schreef Yvesss het volgende:
Orion niet vanuit de achtertuin, maar vanuit de haven.
[ afbeelding ]
mooie pic man! goed duidelijk de melkweg erop. ik vind een orientatiepunt altijd wel mooi op een foto, dus een boom of een stukje weiland, zodat je toch ziet dat het vanaf aarde gemaakt is, maar desondanks prachtige pic!quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:16 schreef Yvesss het volgende:
Nog een poging melkweg gedaan in Friesland. Geen stack, gewoon 1 opname. De hele lichtkaart voor Nederland is vrij waardeloos, maar het is daar net een stukje donkerder.
[ afbeelding ]
Ja, ik weet wat je bedoelt. Eigenlijk saaie foto. Deze is rechtstreeks omhoog genomen richting zenith/cassiopeia. Maar ga je lager zitten krijg je horizonvervuiling hier. En het echt mooie gedeelte van de melkweg is voorbehouden voor zuidelijker streken.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:23 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
mooie pic man! goed duidelijk de melkweg erop. ik vind een orientatiepunt altijd wel mooi op een foto, dus een boom of een stukje weiland, zodat je toch ziet dat het vanaf aarde gemaakt is, maar desondanks prachtige pic!
Nice!quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:16 schreef Yvesss het volgende:
Nog een poging melkweg gedaan in Friesland. Geen stack, gewoon 1 opname. De hele lichtkaart voor Nederland is vrij waardeloos, maar het is daar net een stukje donkerder.
[ afbeelding ]
Als het goed donker is en je goeie ogen hebt kun je er zelfs 1 of 2 met het blote oog zien.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:42 schreef Seven. het volgende:
Serieus, kun je Jupiters manen met een verrekijker zien?! Morgen uittesten maar ik heb een heel goedkoop flutding, geen verstand van verrekijkers of zo.
Welke ster is datquote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:01 schreef StateOfMind het volgende:
Zeer heldere sterrenhemel vanavond, Jupiter is idd goed te zien.
Sowieso erg fascinerend allemaal om over na te denken, helemaal als je er wat cijfers bij pakt:
Neem nou de zon, met een diameter van zeg maar 1,5 miljoen kilometer (al amper iets bij voor te stellen). Betelgeuze uit Orion heeft een diameter van 1.180 keer zo groot als die van de zon.
Machtig mooie materie
Wat is een goed boek voor een leek/beginner?
Genoteerdquote:
Je hebt ook nog sterrenkunde voor dummiesquote:
Ook genoteerd.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:53 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Je hebt ook nog sterrenkunde voor dummies
Zet anders Stellarium even op je PC, leuk speelgoed.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:59 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ook genoteerd.
Ik kom her en der ook termen als boogminuten en -secondes en declinaties tegen. Of kan ik me daar als leek zijnde (en ik was vroeger niet goed in de exacte vakken) beter niet aan wagen?
Stellarium had ik toevallig eergisteren geïnstalleerd, naar aanleiding van de OP.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:47 schreef Yvesss het volgende:
[..]
Zet anders Stellarium even op je PC, leuk speelgoed.
http://www.stellarium.org/nl/
Ik zie dat ik toevallig de Andromedanevel oftewel M31 in mijn foto heb vastgelegd, kijk maar een beetje links bovenin.
Startrailfotograaf Nando deed dat onlangs overigens beter, zie hier. En daar zijn geen extreme tele's voor nodig:
http://www.nandoonline.com/?p=3024
Edit: Bovenstaande pic is weer een uitsnede van deze foto:
[ afbeelding ]
Nu heb ik een oude pc (Pentium 4 2,8 ) met de meest 'recente' drivers. En een onboard Intel 82865G graphicsquote:Your platform does not support minimal required OpenGL 1.2. Please upgrade drivers for graphics card.
Heb ik daar wat aanquote:OpenGL is niet compatibel met:
Windows XP
OpenGL is ook geschikt voor ▼
Deze alternatieven zijn wél geschikt voor Windows XP
ATi Catalyst Drivers (32-bits)
ATi Catalyst Drivers (32-bits)
Grafische drivers installeren voor je ATi-kaart
NVIDIA ForceWare
NVIDIA ForceWare
Optimaliseren van NVIDIA grafische kaart
Hier, stelt niet veel voor:quote:Ik kan alleen zo gauw de Andromedanevel niet vinden in de foto. De nevel ligt in het gelijknamige
Een 30 meter steentje op een afstand van ongeveer 350,000 kmquote:Op woensdag 5 maart 2014 20:35 schreef TLC het volgende:
Is asteroide 2014 DX110 met het blote oog te zien vanavond ?
Haha ja ik zie het -naja niet dus- maar dat was dus duidelijk het was ook n lange dag hierquote:Op woensdag 5 maart 2014 20:43 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Een 30 meter steentje op een afstand van ongeveer 350,000 km
met het blote oog bekijken.....
Wat denk jezelf
[ afbeelding ]
Geweldige foto's...quote:Op donderdag 13 maart 2014 07:55 schreef nikao het volgende:
Vorige week weer kunnen fotograferen, helaas nog niet echt goed resultaat;
Het 'klompje' galaxies staat op 300 miljoen lichtjaar afstand (!!), toch wel cool
[ afbeelding ]
En van iets eerder, iets beter gelukt; de reflectie nevel in orion;
[ afbeelding ]
Dank,quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:24 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Geweldige foto's...
vraagje...
Waarmee
hoelang
Dank voor de info.quote:Op donderdag 13 maart 2014 18:24 schreef nikao het volgende:
[..]
Dank,
Deze 2 zijn gemaakt met een Nikon D7000 (ISO 800) op m'n Newton telescoop. Die newton heeft een opening van 200mm en brandpunt van 10000mm (F5 dus). Die staat op een montering (NEQ6) die 2 motoren heeft om de beweging van de aarde te kunnen volgen over 2 assen, zodat je de sterren ook in beeld houdt en al enigszins goed kunt 'volgen'. Dat is echter niet nauwkeurig genoeg om langer te kunnen fotograferen en daarom heb ik ook nog een 'guide camera' op de finder scope zitten. Die houdt 1 ster nauwkeurig in beeld en als de positie van die ster iets afwijkt dan corrigeert die guide camera de montering.
Zodoende kan je foto's maken van 5 minuten belichtingstijd (kan ook wel langer, maar ik kies meestal 5 minuten).
De eerste foto bestaat uit 34 foto's van 5 minuten, die kan je 'stacken' met speciale software (ik gebruik PixInsight).
De 2e foto is 19 foto's van 5 minuten.
De opstelling ziet er dan zo ongeveer uit;
[ afbeelding ]
Tot nu toe alleen het heelal. Zonnekijker heb ik niet (duur! maar wel erg gaaf) en planeten doe ik eigenlijk niet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:43 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Dank voor de info.
Maak je alleen foto's van het heelal
of ook van de zon (H-alpha filter)
Vroeger heb ik ook een telescoop gehad 1000mm newton.quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:50 schreef nikao het volgende:
[..]
Tot nu toe alleen het heelal. Zonnekijker heb ik niet (duur! maar wel erg gaaf) en planeten doe ik eigenlijk niet.
Laat je overigens niet afschrikken door de benodigde apparatuur, ook met een gewoon statief en camera kan je al veel doen. Volgende foto's allemaal gemaakt zonder fancy spullen (behalve de spiegelreflex en lenzen )
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De ontwikkeling van fotografie gaat zo enorm hard, resultaten die je nu kunt behalen vanuit je achtertuin blijft verbazingwekkendquote:Op donderdag 13 maart 2014 20:52 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Vroeger heb ik ook een telescoop gehad 1000mm newton.
Maar nooit aan astrofotografie gedaan. Dat was nog in de tijd van de analoge fotografie.
awesomequote:Op maandag 12 mei 2014 22:23 schreef nikao het volgende:
Net terug van vakantie op La Palma.... de 'achtertuin' van het huisje daar gaf een fraaie blik op de echt donkere lucht... wauw! Jupiter, Mars en Saturnus enorm goed te zien en later in de nacht de (centrale) melkweg echt knallend aan de hemel.
uiteraard ook weer gefotografeerd
[ afbeelding ]
alle astrofoto's van de trip hier;
https://www.flickr.com/photos/nikao/sets/72157644441454223/
Schitterend, machtig mooiquote:Op maandag 12 mei 2014 22:23 schreef nikao het volgende:
Net terug van vakantie op La Palma.... de 'achtertuin' van het huisje daar gaf een fraaie blik op de echt donkere lucht... wauw! Jupiter, Mars en Saturnus enorm goed te zien en later in de nacht de (centrale) melkweg echt knallend aan de hemel.
uiteraard ook weer gefotografeerd
[ afbeelding ]
alle astrofoto's van de trip hier;
https://www.flickr.com/photos/nikao/sets/72157644441454223/
niks gezien?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 13:42 schreef Nemephis het volgende:
Ik ben middenin de nacht naar het platteland gefietst (okee, dat is maar een paar kilometer, maar toch..) met fotografie-zooi en al. Was heel mooi, de natuur en de sterren en zulks, maar die meteoren lieten het lelijk afweten
Geen meteoren in ieder geval. Zelfs geen kleintje.quote:
Ik heb een Meade etx-70.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 11:57 schreef lipper het volgende:
Ik wil misschien een telescoop kopen. Waar moet ik op letten als beginner zonder ervaring. Ik wil gewoon planeten bekijken.
Top! graag gedaan.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 04:38 schreef Gwywen het volgende:
Even naar buiten gegaan nav je berichtje en in 10 minuten 4 vallende sterren gezien
Dus bedankt voor de tip!
Nou ja, ik behoorde op dat tijdstip ook te slapen hoorquote:Op woensdag 13 augustus 2014 09:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Top! graag gedaan.
Ik ben zelf niet meer naar buiten geweest, was te moe, toch maar naar bed gegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |