Een 30 meter steentje op een afstand van ongeveer 350,000 kmquote:Op woensdag 5 maart 2014 20:35 schreef TLC het volgende:
Is asteroide 2014 DX110 met het blote oog te zien vanavond ?
Haha ja ik zie het -naja niet dus- maar dat was dus duidelijkquote:Op woensdag 5 maart 2014 20:43 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Een 30 meter steentje op een afstand van ongeveer 350,000 km
met het blote oog bekijken.....
Wat denk jezelf
[ afbeelding ]
Geweldige foto's...quote:Op donderdag 13 maart 2014 07:55 schreef nikao het volgende:
Vorige week weer kunnen fotograferen, helaas nog niet echt goed resultaat;
Het 'klompje' galaxies staat op 300 miljoen lichtjaar afstand (!!), toch wel cool![]()
[ afbeelding ]
En van iets eerder, iets beter gelukt; de reflectie nevel in orion;
[ afbeelding ]
Dank,quote:Op donderdag 13 maart 2014 10:24 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Geweldige foto's...
vraagje...
Waarmee
hoelang
quote:Op donderdag 13 maart 2014 18:24 schreef nikao het volgende:
[..]
Dank,
Deze 2 zijn gemaakt met een Nikon D7000 (ISO 800) op m'n Newton telescoop. Die newton heeft een opening van 200mm en brandpunt van 10000mm (F5 dus). Die staat op een montering (NEQ6) die 2 motoren heeft om de beweging van de aarde te kunnen volgen over 2 assen, zodat je de sterren ook in beeld houdt en al enigszins goed kunt 'volgen'. Dat is echter niet nauwkeurig genoeg om langer te kunnen fotograferen en daarom heb ik ook nog een 'guide camera' op de finder scope zitten. Die houdt 1 ster nauwkeurig in beeld en als de positie van die ster iets afwijkt dan corrigeert die guide camera de montering.
Zodoende kan je foto's maken van 5 minuten belichtingstijd (kan ook wel langer, maar ik kies meestal 5 minuten).
De eerste foto bestaat uit 34 foto's van 5 minuten, die kan je 'stacken' met speciale software (ik gebruik PixInsight).
De 2e foto is 19 foto's van 5 minuten.
De opstelling ziet er dan zo ongeveer uit;
[ afbeelding ]
Tot nu toe alleen het heelal. Zonnekijker heb ik niet (duur! maar wel erg gaaf) en planeten doe ik eigenlijk niet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:43 schreef -CRASH- het volgende:
[..]Dank voor de info.
Maak je alleen foto's van het heelal
of ook van de zon (H-alpha filter)
Vroeger heb ik ook een telescoop gehad 1000mm newton.quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:50 schreef nikao het volgende:
[..]
Tot nu toe alleen het heelal. Zonnekijker heb ik niet (duur! maar wel erg gaaf) en planeten doe ik eigenlijk niet.
Laat je overigens niet afschrikken door de benodigde apparatuur, ook met een gewoon statief en camera kan je al veel doen. Volgende foto's allemaal gemaakt zonder fancy spullen (behalve de spiegelreflex en lenzen)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De ontwikkeling van fotografie gaat zo enorm hard, resultaten die je nu kunt behalen vanuit je achtertuin blijft verbazingwekkendquote:Op donderdag 13 maart 2014 20:52 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Vroeger heb ik ook een telescoop gehad 1000mm newton.
Maar nooit aan astrofotografie gedaan. Dat was nog in de tijd van de analoge fotografie.
awesomequote:Op maandag 12 mei 2014 22:23 schreef nikao het volgende:
Net terug van vakantie op La Palma.... de 'achtertuin' van het huisje daar gaf een fraaie blik op de echt donkere lucht... wauw! Jupiter, Mars en Saturnus enorm goed te zien en later in de nacht de (centrale) melkweg echt knallend aan de hemel.
uiteraard ook weer gefotografeerd![]()
[ afbeelding ]
alle astrofoto's van de trip hier;
https://www.flickr.com/photos/nikao/sets/72157644441454223/
Schitterend, machtig mooiquote:Op maandag 12 mei 2014 22:23 schreef nikao het volgende:
Net terug van vakantie op La Palma.... de 'achtertuin' van het huisje daar gaf een fraaie blik op de echt donkere lucht... wauw! Jupiter, Mars en Saturnus enorm goed te zien en later in de nacht de (centrale) melkweg echt knallend aan de hemel.
uiteraard ook weer gefotografeerd![]()
[ afbeelding ]
alle astrofoto's van de trip hier;
https://www.flickr.com/photos/nikao/sets/72157644441454223/
niks gezien?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 13:42 schreef Nemephis het volgende:
Ik ben middenin de nacht naar het platteland gefietst (okee, dat is maar een paar kilometer, maar toch..) met fotografie-zooi en al. Was heel mooi, de natuur en de sterren en zulks, maar die meteoren lieten het lelijk afweten
Geen meteoren in ieder geval. Zelfs geen kleintje.quote:
Ik heb een Meade etx-70.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 11:57 schreef lipper het volgende:
Ik wil misschien een telescoop kopen. Waar moet ik op letten als beginner zonder ervaring. Ik wil gewoon planeten bekijken.
Top! graag gedaan.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 04:38 schreef Gwywen het volgende:
Even naar buiten gegaan nav je berichtje en in 10 minuten 4 vallende sterren gezien![]()
Dus bedankt voor de tip!
Nou ja, ik behoorde op dat tijdstip ook te slapen hoorquote:Op woensdag 13 augustus 2014 09:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Top! graag gedaan.
Ik ben zelf niet meer naar buiten geweest, was te moe, toch maar naar bed gegaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |