Als je wilt discuseren over Bitcoin zou je in ieder geval het respect op willen brengen jezelf in te lezen?quote:Op woensdag 4 december 2013 19:09 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Goud is een stof, iets tastbaars en iets wat in principe niet bijgemaakt kan worden, bij bitcoin hoeft het bedrijf alleen maar te besluiten dat ze meer bitcoins in omloop gaan brengen en door even wat nummertjes in te voeren het je gelijk meer of minder bitcoins
Er is geen bedrijf achter Bitcoins.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:09 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Goud is een stof, iets tastbaars en iets wat in principe niet bijgemaakt kan worden, bij bitcoin hoeft het bedrijf alleen maar te besluiten dat ze meer bitcoins in omloop gaan brengen en door even wat nummertjes in te voeren het je gelijk meer of minder bitcoins
Naast dat je volkomen onzin uitkraamt over bitcoins:quote:Op woensdag 4 december 2013 19:09 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Is het ook zo dat er nog steeds miljoenen kilo's goud per jaar gewonnen wordt. De hoeveelheid daarvan is dus ook niet vast.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:18 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Als je wilt discuseren over Bitcoin zou je in ieder geval het respect op willen brengen jezelf in te lezen?
Dit is namelijk de meesten stompzinnige reactie die ik ooit heb gezien over Bitcoin.
Even volledig offtopic, maar wel fijn dat je terwijl je heel kritisch kunt zijn over Bitcoin, je ook niet te beroerd bent om het te zeggen als iemand fout zit. Je lijkt je ook behoorlijk goed ingelezen te hebbenquote:Op woensdag 4 december 2013 19:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Naast dat je volkomen onzin uitkraamt over bitcoins:
[..]
Is het ook zo dat er nog steeds miljoenen kilo's goud per jaar gewonnen wordt. De hoeveelheid daarvan is dus ook niet vast.
Onderschat je nu niet de creativiteit van hackers? In de praktijk blijkt er verdomd weinig te zijn wat onkraakbaar is.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan probleemloos cijfertjes aanpassen in je eigen wallet, het netwerk (h)erkent die extra Bitcoins echter niet en zal ze verwerpen.
Nee, dat onderschat ik niet.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Onderschat je nu niet de creativiteit van hackers? In de praktijk blijkt er verdomd weinig te zijn wat onkraakbaar is.
Fijn compliment.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:23 schreef Maxbet het volgende:
[..]
Even volledig offtopic, maar wel fijn dat je terwijl je heel kritisch kunt zijn over Bitcoin, je ook niet te beroerd bent om het te zeggen als iemand fout zit. Je lijkt je ook behoorlijk goed ingelezen te hebben![]()
Prettig.
Nja, doordat het open source is komen lekken snel aan het licht en kunnen die ook sneller gefixt worden. Het kan dus allemaal in updates gemaakt worden.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Onderschat je nu niet de creativiteit van hackers? In de praktijk blijkt er verdomd weinig te zijn wat onkraakbaar is.
Die laatste zin snap ik niet. Kun je dat uitleggen?quote:Op woensdag 4 december 2013 19:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, dat onderschat ik niet.
Hoe meer verstand een hacker of programmeur heeft van Bitcoin, hoe meer hij zal inzien dat het niet kan. Niet met de energie die wij beschikbaar hebben op deze planeet.
Het is alleen naief als je het niet begrijpt.quote:
Ik snap het nu nog minderquote:Op woensdag 4 december 2013 19:26 schreef MaGNeT het volgende:
Bitcoin is absoluut te kraken als je alle energie van enkele zonnen (sterren) hebt en de hele aarde bekleedt met de snelst beschikbare computes. Maar ook dan kraak je hooguit 1 van de miljoenen private-keys.
Veel succes
Zo'n "private-key" is een hele lange sleutel die bij een bitcoin adres hoort.quote:
Ah, je hebt het enkel over bruteforcen van een 265-bits sleutel. Zeg dat danquote:Op woensdag 4 december 2013 19:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klik om het zichtbaar te maken
[ afbeelding ]
Als je jezelf erin verdiept zal je tot dezelfde conclusie komen.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
256-bitquote:Op woensdag 4 december 2013 19:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ah, je hebt het enkel over bruteforcen van een 265-bits sleutel. Zeg dat dan
Je lijkt een heel belangrijk punt te vergeten, in vrijwel al je posts.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Typefout. En als je meteen had gezegd dat je het had over bruteforcen in plaats van te beginnen over hacken met de energie van meerdere zonnen had ik het sowieso wel begrepen.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
256-bitBen blij dat je dat dan weer wel begrijpt.
Klopt, en als je een 51 aanval wil doen (double spend) zal je sowieso het aantal dat je wilt double-spenden al in je bezit moeten hebben.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:34 schreef Maxbet het volgende:
[..]
Je lijkt een heel belangrijk punt te vergeten, in vrijwel al je posts.
Bitcoin is volledig decentraal. Dus er is geen bedrijf, geen bedrijfspand, en geen bedrijfsserver. Je kunt dus niet even op de Bitcoin server inbreken en daar het een en ander veranderen.
Zou je echt een serieuze aanval willen doen dan moet je dus de private keys moeten gaan cracken, daarover heeft MaGNeT al een mooie infographic geplaatst hieronder.
Of een 51% aanval doen. Welke steeds moeilijker (en dus ook duurder) worden naarmate het netwerk groeit. Voor een idee wat het zou kosten om een 51% aanval te doen: http://www.reddit.com/r/B(...)_51_attack_cost_and/
En dat geeft je dus nog niet de mogelijkheid om te doen wat je wil, maar alleen zoalng je de aanval aan kunt houden, en niemand bij de Bitcoin devs het merkt en een update eruit gooit.
Serieuze vraag, wie zijn die devs dan? En waar opereren ze?quote:Op woensdag 4 december 2013 19:34 schreef Maxbet het volgende:
al je posts.
Bitcoin is volledig decentraal. Dus er is geen bedrijf, geen bedrijfspand, en geen bedrijfsserver.
[..]
de Bitcoin devs
https://github.com/bitcoin/bitcoinquote:Op woensdag 4 december 2013 19:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Serieuze vraag, wie zijn die devs dan? En waar opereren ze?
Iedereen kan dev zijn, locatie is met het internet niet meer belangrijk.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Serieuze vraag, wie zijn die devs dan? En waar opereren ze?
Ik bedoel ook niet welke fysieke locatie ze achter hun pc zitten.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Iedereen kan dev zijn, locatie is met het internet niet meer belangrijk.
Ah, thanks. Interessant.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:38 schreef robin007bond het volgende:
[..]
https://github.com/bitcoin/bitcoin
Hier.
Alle informatie inzichtelijk. 153 mensen.
Zag het, 2 korte nachten gehadquote:Op woensdag 4 december 2013 19:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik bedoel ook niet welke fysieke locatie ze achter hun pc zitten.
En vaak wordt vergeten / niet gesnapt dat er eigenlijk geen bitcoins bestaan, maar dat het een grootboek van transacties is.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:34 schreef Maxbet het volgende:
[..]
Je lijkt een heel belangrijk punt te vergeten, in vrijwel al je posts.
Bitcoin is volledig decentraal. Dus er is geen bedrijf, geen bedrijfspand, en geen bedrijfsserver. Je kunt dus niet even op de Bitcoin server inbreken en daar het een en ander veranderen.
Zou je echt een serieuze aanval willen doen dan moet je dus de private keys moeten gaan cracken, daarover heeft MaGNeT al een mooie infographic geplaatst hieronder.
Of een 51% aanval doen. Welke steeds moeilijker (en dus ook duurder) worden naarmate het netwerk groeit. Voor een idee wat het zou kosten om een 51% aanval te doen: http://www.reddit.com/r/B(...)_51_attack_cost_and/
En dat geeft je dus nog niet de mogelijkheid om te doen wat je wil, maar alleen zoalng je de aanval aan kunt houden, en niemand bij de Bitcoin devs het merkt en een update eruit gooit.
Klopt, exchanges hebben vrijwel altijd al een waarschuwingssysteem ingebouwd.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:41 schreef Maxbet het volgende:
En nog een probleem als je een 51% wil uitvoeren: Vrijwel het hele netwerk weet wat een 51% en zit er ook op te letten. Maakt het ook weer lastiger om de fork uit te voeren.
Mooi uitgelegdquote:Op woensdag 4 december 2013 19:42 schreef Zith het volgende:
(vooral een reactie naar 99.999)
[..]
En vaak wordt vergeten / niet gesnapt dat er eigenlijk geen bitcoins bestaan, maar dat het een grootboek van transacties is.
Mijn wallet ziet er bijv. zo uit
+5
-1
-1
-----
+3
Er wordt bij gehouden wat er in gaat en wat eruit gaat. Van alles wat erin gaat is precies duidelijk wat de origine is tot aan het geminde block (dit is een vereiste). Ik kan dus niet de code 'hacken' waardoor mijn wallet oppeens meer bitcoins krijgt, want deze zijn niet terug te leiden tot het geminde blok.
Dus, vastgesteld is dat je niet uit het niets je eigen wallet kan vullen. Maar zou je de bitcoin code kunnen veranderen zodat jij alle geminde blokken krijgt? Jazeker! Maar niemand zal jouw veranderde code accepteren.
Kijk, als Bitcoin een bedrijf was met een centrale server die alle software aanstuurt... dan zou een hacker een of andere code kunnen injecteren (oid) door het bronbestand te veranderen... maar bitcoin zoals het nu is heeft geen centraal systeem.
Als ik om wat voor reden ook toegang krijg tot jouw wallet, is er dan iets wat jij kunt doen om te voorkomen dat ik al je bitcoins jat?quote:
Nee...quote:Op woensdag 4 december 2013 19:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als ik om wat voor reden ook toegang krijg tot jouw wallet, is er dan iets wat jij kunt doen om te voorkomen dat ik al je bitcoins jat?
Op het moment dat je toegang tot de wallet hebt én een eventueel wachtwoord, dan is dat niet te voorkomen.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als ik om wat voor reden ook toegang krijg tot jouw wallet, is er dan iets wat jij kunt doen om te voorkomen dat ik al je bitcoins jat?
Een encryptie-wachtwoord op de wallet.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Er is geen extra beveiliging of zo waardoor jij en alleen jij je transacties uit kunt voeren?
Zorgen dat jij er niet in kan, de techniek is er. Voor mij is het een voordeel dat ik zelf kan uitzoeken hoe ik mijn geld beveilig, voor sommige mensen misschien niet.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel een grote zwakte in het systeem. Bankrekeningen zijn zó veel veiliger voor de gemiddelde consument (en ik durf wel te zeggen zelfs voor uitzonderlijke mensen als jij).quote:Op woensdag 4 december 2013 19:56 schreef Maxbet het volgende:
[..]
Zorgen dat jij er niet in kan, de techniek is er. Voor mij is het een voordeel dat ik zelf kan uitzoeken hoe ik mijn geld beveilig, voor sommige mensen misschien niet.
Ach, er is nu ook een optie in Bitcoin-QT om je wallet te encrypten. Simpelweg een optie aanklikken en een wachtwoord invoeren.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel een grote zwakte in het systeem. Bankrekeningen zijn zó veel veiliger voor de gemiddelde consument (en ik durf wel te zeggen zelfs voor uitzonderlijke mensen als jij).
Banken zijn vooral veiliger omdat ze tot nu toe het gestolen geld altijd hebben vergoed, maar dat verandert. Banken leggen steeds meer de verantwoordelijkheid bij verkeerde transacties met internetbankieren bij de consument.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel een grote zwakte in het systeem. Bankrekeningen zijn zó veel veiliger voor de gemiddelde consument (en ik durf wel te zeggen zelfs voor uitzonderlijke mensen als jij).
Zie ik nog niet echt als een probleem, voor de tijd dat de gemiddelde Nederlander Bitcoins heeft zijn er al lang services waar je je Bitcoins kunt stallen met hetzelfde gemak en kosten als een bankrekening. Ik heb dan wel nog steeds de keuze om het lekker in eigen beheer te houden. Dat soort services zie je nu al langzaam ontwikkelen.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voor een goede vergelijking moet je ook alle overvallen waarbij geld buitgemaakt wordt mee tellen, CC fraude, skimming, etc.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die worden dan ook vergoed door de banken, omdat ze als centraal machtscentrum beseffen dat zij de klant binden aan hun eigen beveiliging. Bij Bitcoins heb je zo'n garantie totaal niet.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:00 schreef nikao het volgende:
[..]
Voor een goede vergelijking moet je ook alle overvallen waarbij geld buitgemaakt wordt mee tellen, CC fraude, skimming, etc.
Er zijn diensten van derden waarbij dat kan. Zo zit ik zelf deels op blockchain.info waarbij ik 2 wachtwoorden heb en een code moet invullen die ze mij sms'en als ik in wil loggen. Om geld te kunnen versturen moet ik alle 3 de stappen doorgaan.quote:Op woensdag 4 december 2013 19:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Er is geen extra beveiliging of zo waardoor jij en alleen jij je transacties uit kunt voeren?
Chipknip is niet echt relevant. Ten eerste wordt het nauwelijks gebruikt, ten tweede is het bedoeld voor bedragen onder de ¤50 ongeveer en ten derde bestaat het over korte tijd niet meer.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:02 schreef MaGNeT het volgende:
En de hoeveelheid benodigde veiligheid hangt ook een beetje af van het bedrag dat je in je wallet hebt staan, zoals op een telefoon.
Met een "gevonden" chipknip kan je ook het hele bedrag uitgeven door "ja" te drukken, bij contant geld is het zelfs niet meer dan overhandigen.
Wat dacht je van Cash of Goud?quote:Op woensdag 4 december 2013 20:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
Chipknip is niet echt relevant. Ten eerste wordt het nauwelijks gebruikt, ten tweede is het bedoeld voor bedragen onder de ¤50 ongeveer en ten derde bestaat het over korte tijd niet meer.
Ik geef alleen maar aan dat zwaar beveiligen voor een paar tientjes aan waarde niet de moeite waard is.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
Chipknip is niet echt relevant. Ten eerste wordt het nauwelijks gebruikt, ten tweede is het bedoeld voor bedragen onder de ¤50 ongeveer en ten derde bestaat het over korte tijd niet meer.
Ik beweer ook niet dat cash veiliger is dan Bitcoins. Het enige wat ik me afvraag is hoe veilig bitcoins nou daadwerkelijk zijn, en specifiek vergeleken met het huidige girale betaalsysteem.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:04 schreef Zith het volgende:
[..]
Wat dacht je van Cash of Goud?De meest basisvorm van beveiliging op bitcoin is veel veiliger dan dat.
Bitcoins kan je ook prima volgen, alleen het terugkrijgen is lastiger.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:05 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat cash veiliger is dan Bitcoins. Het enige wat ik me afvraag is hoe veilig bitcoins nou daadwerkelijk zijn, en specifiek vergeleken met het huidige girale betaalsysteem.
Overigens heb je nog het voordeel dat goud en cash eventueel opgespoord kan worden, zeker in grote hoeveelheden.
Als er van die 3 één goed op te sporen is is het wel Bitcoin. Enig idee hoeveel goud er jaarlijks omgesmolten wordt? Of hoeveel zwart geld er cash in sommige branches omgaat? Het is erg veel.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:05 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat cash veiliger is dan Bitcoins. Het enige wat ik me afvraag is hoe veilig bitcoins nou daadwerkelijk zijn, en specifiek vergeleken met het huidige girale betaalsysteem.
Overigens heb je nog het voordeel dat goud en cash eventueel opgespoord kan worden, zeker in grote hoeveelheden.
Ok, laat ik het vergelijken met mijn bankrekening..quote:Op woensdag 4 december 2013 20:05 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat ben ik het niet met je eens, zeker niet makkelijker dan bitcoins (die je gewoon kan volgen).quote:Overigens heb je nog het voordeel dat goud en cash eventueel opgespoord kan worden, zeker in grote hoeveelheden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |