abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133623584
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 19:20 schreef Baklava95 het volgende:
Aloulou jij weet echt niet wat je wil man. Aan de andere kant noem je de jihadisten gekke autistische extremisten en aan de andere kant noem je ze mujahideen.
Ik wist dat veldkamp wat later zou komen vanavond ivm werk dus dacht pak nog ff mijn kans om wat tegenwicht te bieden. Zodoende. Geen zorgen, de meesten van die 80 die vertrekken blijven fascisten, met een Islamistisch pakketje eromheen echter.

quote:
[quote]0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
bron
Lijkt me ook niet een al te frisse groep overigens :')
Had al begrepen dat het een klein clubje was. Die verraders die met de terroristen tegen de Koerden vochten gaan kaal geschoren worden. Of zijn dat al.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  maandag 25 november 2013 @ 21:24:10 #152
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133623645
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:09 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Hezbollah staat helemaal niet onder de leiderschap van het Syrisch leger. Sterker nog, ik betwijfel überhaupt of Hezbollah zich, ten koste van SAA, heeft teruggetrokken. Lijkt mij meer een geval van de schuld afschuiven op een ander, simpelweg omdat het Syrisch leger niet in staat is om gebieden voor een significante periode onder controle te houden.
Het Syrische Arabische Leger lukte het tot medio 2013 inderdaad moeilijk om guerilla af te slaan. Een oud systeem, te conventioneel geschoolde soldaten, een instelling gericht op een conventionele oorlog tegen andere staten.

In de assymetrische oorlogsvoering tegen buitenlandse agenten, buitenlandse takfiri-terroristen zijn de NDF-milities, Hezbollah en ook de Baath-partijwacht veel succesvoller. De Republikeinse Garde van het SAA heeft overigens wel enorm veel succes, maar die opereren nog lang niet overal en zijn nog deels 'in ruste' voor een eindstrijd....

Het SAA lijdt onder de ouderwetse tactieken en conventionele scholing van de dienstplichtigen. Oude methodes.

Hezbollah en Baath-partijwacht en NDF daarentegen vechten vaak met state of the art. En zijn ook fel ideologisch geschoold (hoewel ze onderling sterk verschillen, zo is de Baath-partijwacht uiterst seculier en non-sektarisch en Hezbollah juist erg sjiitisch-theocratisch, ondanks sjiitische Libanese tolerantie).
  maandag 25 november 2013 @ 21:25:35 #153
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133623707
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:18 schreef IPA35 het volgende:

[..]

In Aleppo is ook een deel van de Oude Stad heroverd, vooral het marktencomplex (grootste ter wereld, nu volledig verwoest).

Ik ben vooral benieuwd naar de aanval op Otayba en omstreken en ook de aanval op Khannasar.
Heroverd door terroristen bedoel je?

Dat is in Aleppo helemaal niet het geval voor de soek, maar wel voor de Grote Omayyadenmoskee.

Otayba en Khan-Asser staan volledig onder SAA-controle, hoor. Dus wat bedoel je?
pi_133623748
In Libanon zat bij de recente aanslag op de Iraanse ambassade Assir's mannen erachter kom steeds meer naar buiten. Oa deze Arabische bron schrijft erover, "Assiristen":
http://al-akhbar.com/node/195636

De "sheikh" al-Assir is ook wel bekend van dit filmpje:
Uiteindelijk na clashes met Hizbullah paar maanden geleden is die gevlucht en niets meer van hem vernomen. Hoewel nog wel een wazig filmpje was dat hij op "jihad naar Syrie ging" en daar ook zou zitten al.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_133623759
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:25 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Heroverd door terroristen bedoel je?

Dat is in Aleppo helemaal niet het geval voor de soek, maar wel voor de Grote Omayyadenmoskee.

Otayba en Khan-Asser staan volledig onder SAA-controle, hoor. Dus wat bedoel je?
Nee de souk, die is vernield en door het leger heroverd de laatste paar dagen.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  maandag 25 november 2013 @ 21:36:20 #156
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_133624220
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:26 schreef Aloulou het volgende:
In Libanon zat bij de recente aanslag op de Iraanse ambassade Assir's mannen erachter kom steeds meer naar buiten. Oa deze Arabische bron schrijft erover, "Assiristen":

Uiteindelijk na clashes met Hizbullah paar maanden geleden is die gevlucht en niets meer van hem vernomen. Hoewel nog wel een wazig filmpje was dat hij op "jihad naar Syrie ging" en daar ook zou zitten al.
Ik ben geen Salafi maar ik steun die Al-Assir zeker weten wel in zijn strijd tegen die hizbollat-honden.
pi_133624276
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:36 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ik ben geen Salafi maar ik steun die Al-Assir zeker weten wel in zijn strijd tegen die hizbollat-honden.
Ja, ook tegen de honden in het Libanese leger die ze afgeslacht hebben?

En uit welke grot komt hij nu weer kruipen? Nooit van Al-assir gehoord ten tijde van de Israëlische bezetting van Libanon, of andere aanvallen door Israël.
pi_133624434
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:24 schreef Veldkamp het volgende:
Het Syrische Arabische Leger lukte het tot medio 2013 inderdaad moeilijk om guerilla af te slaan. Een oud systeem, te conventioneel geschoolde soldaten, een instelling gericht op een conventionele oorlog tegen andere staten.
Ook op conventioneel-gebied heeft het Syrisch leger weinig succes geboekt de afgelopen 50 jaar. De enige militaire succes die ik voor de geest kan halen, is het neerslaan van de Moslimbroderschap-opstand in Hama in 1982.

quote:
In de assymetrische oorlogsvoering tegen buitenlandse agenten, buitenlandse takfiri-terroristen zijn de NDF-milities, Hezbollah en ook de Baath-partijwacht veel succesvoller. De Republikeinse Garde van het SAA heeft overigens wel enorm veel succes, maar die opereren nog lang niet overal en zijn nog deels 'in ruste' voor een eindstrijd.
Die NDF-milities zijn opgeleid door Hezbollah en Iraanse adviseurs. De Republikeinse Garde heeft ook weinig tot geen strategische successen geboekt sinds het conflict is uitgebroken.

quote:
Het SAA lijdt onder de ouderwetse tactieken en conventionele scholing van de dienstplichtigen. Oude methodes.
SAA lijdt onder een laag moraal, verouderde Sovjet tactieken en een gedateerde opvatting van oorlogsvoering.

quote:
Hezbollah en Baath-partijwacht en NDF daarentegen vechten vaak met state of the art. En zijn ook fel ideologisch geschoold (hoewel ze onderling sterk verschillen, zo is de Baath-partijwacht uiterst seculier en non-sektarisch en Hezbollah juist erg sjiitisch-theocratisch, ondanks sjiitische Libanese tolerantie).
Al die asymmetrische pro-Assad groepen in Syrië zijn opgeleid door Iran en Hezbollah.
  maandag 25 november 2013 @ 21:41:25 #159
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133624488
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:26 schreef Aloulou het volgende:

Daar Saad Hariri probeert om Hezbollah de schuld te geven van 'provocaties', is dus een logische optie, maar alleen in samenwerking met de geheime diensten van Saoedi-Arabië. Assir alleen is te zwak in Libanon.
pi_133624505
Dus Assad maakt zich op voor de overwinning, binnenkort ?
  maandag 25 november 2013 @ 21:42:15 #161
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133624533
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:26 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Nee de souk, die is vernield en door het leger heroverd de laatste paar dagen.
De souk van Aleppo is toch al eind 2012 of begin 2013 in brand gestoken door de opstandelingen? (De soennitische handelsklasse van Aleppo is grotendeels fel pro-Assad, zoals de meeste rijkere stedelijke soennitische moslims tegenover de verarmde plattelandsjongeren, ook geradicaliseerde soennieten.)
  maandag 25 november 2013 @ 21:42:38 #162
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133624547
quote:

[..]

Dat maakt jou een steunpilaar en collaborateur van het takfiri-terrorisme.
pi_133624572
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:41 schreef arjan1112 het volgende:
Nee.
  maandag 25 november 2013 @ 21:43:15 #164
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_133624573
quote:
Ja, dat vraag ik me ook af.
pi_133624601
quote:

[..]

Waarom?
pi_133624606
quote:
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:43 schreef sonnyspek het volgende:

[..]

Ja, dat vraag ik me ook af.
Nee, zo snel gaat het ook weer niet.
pi_133624622
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:42 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

De souk van Aleppo is toch al eind 2012 of begin 2013 in brand gestoken door de opstandelingen? (De soennitische handelsklasse van Aleppo is grotendeels fel pro-Assad, zoals de meeste rijkere stedelijke soennitische moslims tegenover de verarmde plattelandsjongeren, ook geradicaliseerde soennieten.)
Ja. Maar deze is nu dus heroverd.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_133624632
Het is allemaal erg simpel. Assad heeft niet gewonnen zolang er nog van die Jihadisten in Syrië zitten.
pi_133624634
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waarom?
Hij zal wel weer met een mythe komen over dat de sjiitische Hezbollah soennitische kinderen offert aan de maangod en daarna opeet.
pi_133624668
quote:
8s.gif Op maandag 25 november 2013 21:44 schreef Peunage het volgende:

[..]

Hij zal wel weer met een mythe komen over dat de sjiitische Hezbollah soennitische kinderen offert aan de maangod en daarna opeet.
Taqiyya!!1!1
pi_133624672
quote:
Voor iemand die geen Salafi is sla je wel opmerkelijk veel Salafistische propagandataal uit. Ik begrijp überhaupt niet hoe een Koerd zich kan verenigingen met dit soort onderontwikkelde figuren in het Midden Oosten. Laat me raden, jij bent Soennitisch en geen Fayli? Soennisme staat gewoon aan de basis van de meeste veiligheid-gerelateerde problemen in het Midden Oosten. Salafisme, Wahhabisme, etc. zijn allen vertakkingen van het non-pragmatische ideologie dat Soennisme heet. Wat dat betreft is het Sjiisme veel pragmatischer, spiritueler en gematigder.
pi_133624675
quote:
8s.gif Op maandag 25 november 2013 21:44 schreef Peunage het volgende:

[..]

welke maangod?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_133624698
quote:
6s.gif Op maandag 25 november 2013 21:45 schreef Slayage het volgende:

[..]

welke maangod?
DE maangod :{w
pi_133624711
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:45 schreef Intellectueel het volgende:
Wat dat betreft is het Sjiisme veel pragmatischer, spiritueler en gematigder.
Zou het?
pi_133624769
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:46 schreef IPA35 het volgende:
Zou het?
Ja. Zelfs de meest extremistische vormen van het Sjiisme zijn niet te vergelijken met de meest extremistische vormen van het Soennisme.
pi_133624775
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:45 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Voor iemand die geen Salafi is sla je wel opmerkelijk veel Salafistische propagandataal uit. Ik begrijp überhaupt niet hoe een Koerd zich kan verenigingen met dit soort onderontwikkelde figuren in het Midden Oosten. Laat me raden, jij bent Soennitisch en geen Fayli? Soennisme staat gewoon aan de basis van de meeste veiligheid-gerelateerde problemen in het Midden Oosten. Salafisme, Wahhabisme, etc. zijn allen vertakkingen van het non-pragmatische ideologie dat Soennisme heet. Wat dat betreft is het Sjiisme veel pragmatischer, spiritueler en gematigder.
Dit is weer een belachelijke veralgemening.

Het Soennisme staat niet voor de daden van bijvoorbeeld Al Qaida.
pi_133624832
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:47 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Ja. Zelfs de meest extremistische vormen van het Sjiisme zijn niet te vergelijken met de meest extremistische vormen van het Soennisme.
Dat klopt wel, maar ik zou die gasten die Iran regeren bijvoorbeeld niet 1, 2, 3 gematigd willen noemen. De noodzaak om andere te vertellen hoe ze moeten leven is nog steeds redelijk sterk daar, maar inderdaad valt het allemaal mee als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Saoedi-Arabië.
pi_133624910
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:47 schreef theunderdog het volgende:
Dit is weer een belachelijke veralgemening.

Het Soennisme staat niet voor de daden van bijvoorbeeld Al Qaida.
Het Soennisme, met uitzondering van Soefisme, is over het algemeen een veel minder pragmatische, spirituele en dynamische stroming dan het Sjiisme. Het is daarom niet verbazingwekkend dat de meest gewelddadige en inhumane Islamitische stromingen vertakkingen van het Soennisme zijn.
  maandag 25 november 2013 @ 21:51:22 #179
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133624921
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:40 schreef Intellectueel het volgende:

Ook op conventioneel-gebied heeft het Syrisch leger weinig succes geboekt de afgelopen 50 jaar. De enige militaire succes die ik voor de geest kan halen, is het neerslaan van de Moslimbroderschap-opstand in Hama in 1982.
Wat een onzin. Het Syrische Arabische Leger heeft tussen 6 en 9 oktober 1973 de Syrische Golan op Israël herovert en bereikte het meer van Tiberias. Er werden Israëlische brigades vernietigd.

En de uitkomst van de Libanonoorlog in 1982, in het kader van de grotere Libanese burgeroorlog tussen 1975 en 1990, was ook geen eenzijdige Israëlische overwinning, maar ook een enorme Syrische 'winst' (aan invloed en militaire controle), hoor.

quote:
Die NDF-milities zijn opgeleid door Hezbollah en Iraanse adviseurs. De Republikeinse Garde heeft ook weinig tot geen strategische successen geboekt sinds het conflict is uitgebroken.
Bronnen? De nieuwe Russische houwitsers en pantservuisten zijn gebracht en onderwezen door Russen. Ook nu nog:
http://www.worldtribune.c(...)-tartous-was-a-base/

quote:
SAA lijdt onder een laag moraal, verouderde Sovjet tactieken en een gedateerde opvatting van oorlogsvoering.
SAA is gemaakt voor conventionele grootschalige oorlog, niet hiervoor. Inderdaad verouderd, maar Rusland brengt ook nu 'vernieuwing'.

quote:
Al die asymmetrische pro-Assad groepen in Syrië zijn opgeleid door Iran en Hezbollah.
Hezbollah wel grotendeels, maar de NDF en Baath-milities kenden echt talrijke Russische opleiders met Tsjetsjenië-ervaring.

Iran heeft veel minder ervaring met dergelijke acties dan de Russen, hoor.
pi_133624945
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:51 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Het Soennisme, met uitzondering van Soennisme, is over het algemeen een veel minder pragmatische, spirituele en dynamische stroming dan het Sjiisme. Het is daarom niet verbazingwekkend dat de meest gewelddadige en inhumane Islamitische stromingen vertakkingen van het Soennisme zijn.
Want?
  maandag 25 november 2013 @ 21:51:56 #181
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133624950
quote:
Zal nog wel maanden duren.

Het kan theoretisch wel al binnen twee weken gedaan zijn, als Turkije en Jordanië hun grenzen sluiten. Vooral Turkije.
pi_133624959
quote:

[..]

Het Soennisme, met uitzondering van Soennisme, is over het algemeen een veel minder pragmatische, spirituele en dynamische stroming dan het Sjiisme. Het is daarom niet verbazingwekkend dat de meest gewelddadige en inhumane Islamitische stromingen vertakkingen van het Soennisme zijn.
Welja, het Sji'isme werd oorspronkelijk dan ook vooral aangehangen door intellectuele denkers, het Soennisme was er voor de volgers.
pi_133625070
En de echte moslims zijn de soefisten?
pi_133625093
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:49 schreef IPA35 het volgende:
Dat klopt wel, maar ik zou die gasten die Iran regeren bijvoorbeeld niet 1, 2, 3 gematigd willen noemen. De noodzaak om andere te vertellen hoe ze moeten leven is nog steeds redelijk sterk daar, maar inderdaad valt het allemaal mee als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Saoedi-Arabië.
Goede vergelijking. Laten we ervan uitgaan dat Iran de meest extremistische vorm van het Sjiisme vertegenwoordigt. Daartegenover stellen we vast dat Saoedi-Arabië, de Taliban in Afghanistan en Al Qaeda de meest extremistische vormen van het Soennisme zijn. Neem een kijk in Iran, en neem een kijk in de gebieden die laatst genoemde entiteiten onder controle hebben. In Iran is het veel gematigder, leven religieuze minderheden zoals Christenen en Joden veel vrijer en is men over het algemeen veel pragmatischer m.b.t. sociale problemen.
pi_133625280
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:54 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Goede vergelijking. Laten we ervan uitgaan dat Iran de meest extremistische vorm van het Sjiisme vertegenwoordigt. Daartegenover stellen we vast dat Saoedi-Arabië, de Taliban in Afghanistan en Al Qaeda de meest extremistische vormen van het Soennisme zijn. Neem een kijk in Iran, en neem een kijk in de gebieden die laatst genoemde entiteiten onder controle hebben. In Iran is het veel gematigder, leven religieuze minderheden zoals Christenen en Joden veel vrijer en is men over het algemeen veel pragmatischer m.b.t. sociale problemen.
http://www.smvi.nl/node/990

http://www.volkskrant.nl/(...)executies-Iran.dhtml
pi_133625293
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:54 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
pi_133625309
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:58 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
:')
pi_133625413
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]

:')
Saoedi-Arabië is veel erger.
pi_133625506
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:51 schreef Veldkamp het volgende:
Wat een onzin. Het Syrische Arabische Leger heeft tussen 6 en 9 oktober 1973 de Syrische Golan op Israël herovert en bereikte het meer van Tiberias. Er werden Israëlische brigades vernietigd.
Syrie, net zoals elk ander Arabisch land, heeft in elk moderne oorlog gefaald.

quote:
En de uitkomst van de Libanonoorlog in 1982, in het kader van de grotere Libanese burgeroorlog tussen 1975 en 1990, was ook geen eenzijdige Israëlische overwinning, maar ook een enorme Syrische 'winst' (aan invloed en militaire controle), hoor.
Syrie breidde haar invloed in Lebanon in die oorlog vooral uit door steun aan de Amal-beweging en Hezbollah.

quote:
Bronnen? De nieuwe Russische houwitsers en pantservuisten zijn gebracht en onderwezen door Russen. Ook nu nog:
http://www.worldtribune.c(...)-tartous-was-a-base/
Zat bronnen. Lees bijvoorbeeld eens het interview dat Reuters had met een NDF-strijder, die sprak over training in Iran door Iraanse en Libanese (Hezbollah) adviseurs.

quote:
SAA is gemaakt voor conventionele grootschalige oorlog, niet hiervoor. Inderdaad verouderd, maar Rusland brengt ook nu 'vernieuwing'.
Rusland brengt behalve technische vernieuwing geen tactische of strategische vernieuwing.

quote:
Hezbollah wel grotendeels, maar de NDF en Baath-milities kenden echt talrijke Russische opleiders met Tsjetsjenië-ervaring.
Nonsense. Daar zijn helemaal geen bronnen voor. En Rusland is ook redelijk bruut en omzichtig te werk gegaan in Tsjetsjenië. De eerste conflict in Tsjetsjenië presteerde ook Rusland ondermaats. Als het aankomt op Assymetrische low-intensity oorlogsvoering, is er geen betere mentor dan Iran en Hezbollah voor te stellen.

quote:
Iran heeft veel minder ervaring met dergelijke acties dan de Russen, hoor.
Nonsense.
pi_133625531
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:00 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Saoedi-Arabië is veel erger.
Akkoord, dat heeft alleen geen moer met sjiieten en soennieten te maken.
pi_133625721
quote:
Executie is een strafrechtelijke maatregeling. Dat heeft niets te maken met een religieuze stroming. Als je beide maatschappelijke verschijnselen wilt vergelijken dan zijn er veel betere, complexere punten om naar voren te halen; educatie van vrouwen, de participatiegraad van minderheden en vrouwen in een samenleving, sociale restricties, etc. Iran en Saoedi-Arabie, laat staan de Taliban, is een wereld van verschil. Dat kan elk iemand die beide gebieden heeft bezoekt gemakkelijk beamen.
pi_133625734
quote:
Het Soennisme, met uitzondering van Soefisme, is over het algemeen een veel minder pragmatische, spirituele en dynamische stroming dan het Sjiisme. Het is daarom niet verbazingwekkend dat de meest gewelddadige en inhumane Islamitische stromingen vertakkingen van het Soennisme zijn.
Als je het soennisme afrekent op salafisme/wahabisme heb je gelijk. Want vrijwel alle extremistische lectuur onder soennieten komt toch echt in 99% van de gevallen terug tot Abdulwahhab en zijn volgelingen.

Kijk je naar het soennisme dat in 1400 jaar de orthodoxie heeft gevormd is dat niet zo. Maar dan moet je naar Islamitische universiteiten kijken die door honderden jaren heen een bekende positie hebben verworven; Al Qarawiyyin in Fes (Marokko), al-Zitouna in Tunis (Tunesie), Al Azhar in Cairo (Egypte) etc. Dit zijn de instituten die traditioneel gezien en over honderden jaren prominent aanwezig waren en standhouders van soennitische orthodoxie. Je hebt ook nieuwe instituten die vanaf 1960 zijn ontstaan maar precies dezelfde orthodoxe leer onderwijzen, oa in Syrie van voor de crisis in Damascus had je Maahad al-Fath. Zeer bekend bijv. Alleen door petroldollars uit Saudie Arabie en globalisering hebben ze goede concurrentie gekregen van het salafisme. Want met miljoenen dollars kan je heel veel, zeker in deze tijd van internet.

In alle voorgaande genoemde instituten wordt soennisme gedefinieerd als; "ashari/maturidi theologische school (die de rede omarmt naast expliciete letterlijke teksten itt salafisten die de rede verwerpen), vier wetscholen en het pad van "innerlijke zuivering" (soefisme)". Daarnaast ook "maqasid al-sharia" erkennen, "hogere doelen van de sharia". Waarin men de jurisprudentie van "prioriteiten" kent, zoals het feit dat een "opstand" niet mag leiden tot chaos bijv. omdat een hoger doel van de sharia is dat er veiligheid en een rechtsstaat is en geen anarchie en wanorde.

Ik heb het weleens eerder gezegd; in Tunesie van 1860 werd slavernij afgeschaft met expliciete goedkeuring en religieuze argumenten van de Zitouna universiteit en religieuzen. In Saudie Arabie had men tot halverwege 1960 slavernij nog niet verboden met expliciete religieuze argumenten. Beiden baseren zich op soennisme maar is een wereld van verschil. Alleen heeft de zitouna universiteit de leer die traditioneel en historisch gezien de soennitische orthodoxie eeuwen uitmaakte. En dat is dezelfde leer als Azhar etc.

[ Bericht 7% gewijzigd door Aloulou op 25-11-2013 22:11:46 ]
pi_133625779
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:05 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Executie is een strafrechtelijke maatregeling. Dat heeft niets te maken met een religieuze stroming. Als je beide maatschappelijke verschijnselen wilt vergelijken dan zijn er veel betere, complexere punten om naar voren te halen; educatie van vrouwen, de participatiegraad van minderheden en vrouwen in een samenleving, sociale restricties, etc. Iran en Saoedi-Arabie, laat staan de Taliban, is een wereld van verschil. Dat kan elk iemand die beide gebieden heeft bezoekt gemakkelijk beamen.
Het punt is dat al deze zaken niets te maken heeft met sjiieten en soennieten.
pi_133626002
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:06 schreef Aloulou het volgende:
Als je het soennisme afrekent op salafisme/wahabisme heb je gelijk. Want vrijwel alle extremistische lectuur onder soennieten komt toch echt in 99% van de gevallen terug tot Abdulwahhab en zijn volgelingen.

Kijk je naar het soennisme dat in 1400 jaar de orthodoxie heeft gevormd is dat niet zo. Maar dan moet je naar Islamitische universiteiten kijken die door honderden jaren heen een bekende positie hebben verworven; Al Qarawiyyin in Fes (Marokko), al-Zitouna in Tunis (Tunesie), Al Azhar in Cairo (Egypte) etc. Dit zijn de instituten die traditioneel gezien en over honderden jaren prominent aanwezig waren en standhouders van soennitische orthodoxie. Je hebt ook nieuwe instituten die vanaf 1960 zijn ontstaan maar precies dezelfde orthodoxe leer onderwijzen, oa in Syrie van voor de crisis in Damascus had je Maahad al-Fath. Zeer bekend bijv. Alleen door petroldollars uit Saudie Arabie en globalisering hebben ze goede concurrentie gekregen van het salafisme. Want met miljoenen dollars kan je heel veel, zeker in deze tijd van internet.

In alle voorgaande genoemde instituten wordt soennisme gedefinieerd als; "ashari/maturidi theologische school (die de rede omarmt naast expliciete letterlijke teksten itt salafisten die de rede verwerpen), vier wetscholen en het pad van "innerlijke zuivering" (soefisme)". Daarnaast ook "maqasid al-sharia" erkennen, "hogere doelen van de sharia". Waarin men de jurisprudentie van "prioriteiten" kent, zoals het feit dat een "opstand" niet mag leiden tot chaos bijv. omdat een hoger doel van de sharia is dat er veiligheid en een rechtsstaat is en geen anarchie en wanorde.
Bedankt voor de uitleg. Maar zit ik verkeerd, of is het ook zo dat historisch gezien het Soennisme veel minder pragmatisch is geweest dan het Sjiisme? Ik bedoel, de Al-Azhar universiteit is opgericht door de Fatamiden, die Sjiitisch (Ismaelisch), waren. De Fatamiden die het huidige Egypte en andere gebieden in Noord-Afrika controleerden, waren redelijk gematigd en pragmatisch tegenover de Soennieten, die zij dan ook niet wilden bekeren.

In principe heb je inderdaad ook gelijk dat Saoedi-Arabie aan de basis staat van de opmars van Soennitisch conservatisme.
  maandag 25 november 2013 @ 22:12:57 #195
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_133626039
Hadden we hier ook niet al een ander topic voor? O-)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 25 november 2013 @ 22:13:19 #196
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133626061
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:02 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Syrie, net zoals elk ander Arabisch land, heeft in elk moderne oorlog gefaald.
Niet in de bevrijdingsoorlog, hoor. En ook niet in de Libanonoorlog.

quote:
Syrie breidde haar invloed in Lebanon in die oorlog vooral uit door steun aan de Amal-beweging en Hezbollah.
Ook, maar niet alléén.

quote:
Zat bronnen. Lees bijvoorbeeld eens het interview dat Reuters had met een NDF-strijder, die sprak over training in Iran door Iraanse en Libanese (Hezbollah) adviseurs.
Geef mij die bron en link dan eens snel? ;) Reuters is overigens uiterst anti-Assad in haar berichtgeving. Dus betrouwbaarheid is een tweede.

quote:
Rusland brengt behalve technische vernieuwing geen tactische of strategische vernieuwing.

Reken maar van yes. Denk je dat Syrische militairen anders zo vaak de Russische militaire attaché in de Russische ambassade bezoeken? Denk je dat Syrische officieren voor niets naar Rusland gevlogen worden?

Wel: too little, too late. Dat ben ik met je eens.

quote:
Nonsense. Daar zijn helemaal geen bronnen voor. En Rusland is ook redelijk bruut en omzichtig te werk gegaan in Tsjetsjenië. De eerste conflict in Tsjetsjenië presteerde ook Rusland ondermaats. Als het aankomt op Assymetrische low-intensity oorlogsvoering, is er geen betere mentor dan Iran en Hezbollah voor te stellen.
De Russische tactiek heeft dan toch veel gelijkenissen met de aanvankelijke Syrische tactieken?

Overigens is Hezbollah inderdaad getrainder in contraguerilla en guerilla.

quote:
Nonsense.
Heeft Iran ooit een Tsjetsjeens conflict uitgevochten dan? De Koerdische strijd in West-Iran? Niet zo bijzonder, hoor. Heel anders dan de Koerden in Irak.
Veel minder gewelddadig en minder spectaculair.
pi_133626202
Overigens, is het Sjiisme in Iran onder leiding van Khomeini ook meer 'Soennitisch' geworden. Dat stelt Vali Nasr dan ook in zijn boek 'The Shia Revival', die argumenteert dat obsessie over triviale wetgeving en regeltjes in de Iraanse samenleving een uitwas van 'sunnification of Shiism' is.
  maandag 25 november 2013 @ 22:18:20 #198
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133626279
Beelden uit de heroverde door rebellen verwoeste soek van Aleppo....

Mijn hart bloedt... :'(

[ Bericht 0% gewijzigd door Veldkamp op 25-11-2013 22:29:24 ]
pi_133626448
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:18 schreef Veldkamp het volgende:
Beelden uit de heroverde door rebellen verwoeste soek van Aleppo....

Mijn hart bloedt... :')
Hebben die Jihadisten toch mooi gedaan.
pi_133626595
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:12 schreef Intellectueel het volgende:
Bedankt voor de uitleg. Maar zit ik verkeerd, of is het ook zo dat historisch gezien het Soennisme veel minder pragmatisch is geweest dan het Sjiisme? Ik bedoel, de Al-Azhar universiteit is opgericht door de Fatamiden, die Sjiitisch (Ismaelisch), waren. De Fatamiden die het huidige Egypte en andere gebieden in Noord-Afrika controleerden, waren redelijk gematigd en pragmatisch tegenover de Soennieten, die zij dan ook niet wilden bekeren.
Beiden kenden veranderingen stromingen (soennieten en sjieten), aan de tijd onderhevig. Ik denk dat je Iran's sjiisme niet perse pragmatisch kan noemen, wel pragmatischer dan de Islam van de Saudiers (salafisten). 100%. Maar vergis je niet; Iran's sjia-Islam is zeer politiek getint met "wilayat al-faqih", wat volgens hen een consequentie is van het theologische fundament "imamat". Overigens is dit minder aanwezig onder Iraakse sjitische geleerden. Er is dus in dit punt een verschil of je studeert in Qom (Iran's religieuze instituten) of Najaf (Irak). Ik durf zelf te stellen dat het traditionele soennisme veel a-politieker is dan ook het sjiisme. Er is in het traditionele soennisme geen enkel bekend bekend en beknopt "theologieboek" op te noemen waarin noodzakelijke geloofspunten voorbij komen die reppen over iets als "Islamitische staat" bijv.

Dat Azhar door fatimieden (sjieten) is gesticht klopt. Maar sinds het soennitisch is (en groter Egypte) is Azhar welbeschouwd "het orthodoxe hart van soennisme". Wereldwijd ging men daarnaartoe om te studeren. En de theologie die er nu nog gestudeerd kan worden is dezelfde als 500 jaar geleden in de grootste lijnen. En dezelfde theologie leer je in Zitouna in Tunis of Qarawiyyin in Fes. Wat ook instituten zijn met een gigantische geschiedenis en grote aantrekkingskracht op Moslims uit de hele Magreb en zwart-Afrika die er Islam studeerden. Timboektoe en die prachtige geschiedenis is direct verbonden aan de universiteit in Fes. Vele Malinese, Tsjaadse en andere zwart-Afrikaanse Moslims gingen naar Fes om daar verder zich te verdiepen in Islamitische studies bijv. Allen hanteren de eerder genoemde theologie, jurisprudentie (4 wetscholen) en "soefi-weg" die ik opnoemde.

Helaas is deze geschiedenis ondergesneuveld door globalisme en petroldollars waarmee het salafisme flink is verspreid. In het Nederlands stikt het van salafistische boeken, zij kunnen veel geld uitgeven om alles te vertalen. Pas in het Engels kan je veel meer boeken kopen en lezen vanuit traditioneel soennitisch perspectief. Voor veel Nederlandse Moslimjongeren die weinig of slecht Arabisch lezen ben je dan dus afgesloten van heel wat kennis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')