Ik wist dat veldkamp wat later zou komen vanavond ivm werk dus dacht pak nog ff mijn kans om wat tegenwicht te bieden. Zodoende. Geen zorgen, de meesten van die 80 die vertrekken blijven fascisten, met een Islamistisch pakketje eromheen echter.quote:Op maandag 25 november 2013 19:20 schreef Baklava95 het volgende:
Aloulou jij weet echt niet wat je wil man. Aan de andere kant noem je de jihadisten gekke autistische extremisten en aan de andere kant noem je ze mujahideen.
Had al begrepen dat het een klein clubje was. Die verraders die met de terroristen tegen de Koerden vochten gaan kaal geschoren worden. Of zijn dat al.quote:[quote]Op maandag 25 november 2013 21:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
bron
Lijkt me ook niet een al te frisse groep overigens
Het Syrische Arabische Leger lukte het tot medio 2013 inderdaad moeilijk om guerilla af te slaan. Een oud systeem, te conventioneel geschoolde soldaten, een instelling gericht op een conventionele oorlog tegen andere staten.quote:Op maandag 25 november 2013 21:09 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Hezbollah staat helemaal niet onder de leiderschap van het Syrisch leger. Sterker nog, ik betwijfel überhaupt of Hezbollah zich, ten koste van SAA, heeft teruggetrokken. Lijkt mij meer een geval van de schuld afschuiven op een ander, simpelweg omdat het Syrisch leger niet in staat is om gebieden voor een significante periode onder controle te houden.
Heroverd door terroristen bedoel je?quote:Op maandag 25 november 2013 21:18 schreef IPA35 het volgende:
[..]
In Aleppo is ook een deel van de Oude Stad heroverd, vooral het marktencomplex (grootste ter wereld, nu volledig verwoest).
Ik ben vooral benieuwd naar de aanval op Otayba en omstreken en ook de aanval op Khannasar.
Nee de souk, die is vernield en door het leger heroverd de laatste paar dagen.quote:Op maandag 25 november 2013 21:25 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Heroverd door terroristen bedoel je?
Dat is in Aleppo helemaal niet het geval voor de soek, maar wel voor de Grote Omayyadenmoskee.
Otayba en Khan-Asser staan volledig onder SAA-controle, hoor. Dus wat bedoel je?
Ik ben geen Salafi maar ik steun die Al-Assir zeker weten wel in zijn strijd tegen die hizbollat-honden.quote:Op maandag 25 november 2013 21:26 schreef Aloulou het volgende:
In Libanon zat bij de recente aanslag op de Iraanse ambassade Assir's mannen erachter kom steeds meer naar buiten. Oa deze Arabische bron schrijft erover, "Assiristen":
http://al-akhbar.com/node/195636
De "sheikh" al-Assir is ook wel bekend van dit filmpje:
Uiteindelijk na clashes met Hizbullah paar maanden geleden is die gevlucht en niets meer van hem vernomen. Hoewel nog wel een wazig filmpje was dat hij op "jihad naar Syrie ging" en daar ook zou zitten al.
Ja, ook tegen de honden in het Libanese leger die ze afgeslacht hebben?quote:Op maandag 25 november 2013 21:36 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik ben geen Salafi maar ik steun die Al-Assir zeker weten wel in zijn strijd tegen die hizbollat-honden.
Ook op conventioneel-gebied heeft het Syrisch leger weinig succes geboekt de afgelopen 50 jaar. De enige militaire succes die ik voor de geest kan halen, is het neerslaan van de Moslimbroderschap-opstand in Hama in 1982.quote:Op maandag 25 november 2013 21:24 schreef Veldkamp het volgende:
Het Syrische Arabische Leger lukte het tot medio 2013 inderdaad moeilijk om guerilla af te slaan. Een oud systeem, te conventioneel geschoolde soldaten, een instelling gericht op een conventionele oorlog tegen andere staten.
Die NDF-milities zijn opgeleid door Hezbollah en Iraanse adviseurs. De Republikeinse Garde heeft ook weinig tot geen strategische successen geboekt sinds het conflict is uitgebroken.quote:In de assymetrische oorlogsvoering tegen buitenlandse agenten, buitenlandse takfiri-terroristen zijn de NDF-milities, Hezbollah en ook de Baath-partijwacht veel succesvoller. De Republikeinse Garde van het SAA heeft overigens wel enorm veel succes, maar die opereren nog lang niet overal en zijn nog deels 'in ruste' voor een eindstrijd.
SAA lijdt onder een laag moraal, verouderde Sovjet tactieken en een gedateerde opvatting van oorlogsvoering.quote:Het SAA lijdt onder de ouderwetse tactieken en conventionele scholing van de dienstplichtigen. Oude methodes.
Al die asymmetrische pro-Assad groepen in Syrië zijn opgeleid door Iran en Hezbollah.quote:Hezbollah en Baath-partijwacht en NDF daarentegen vechten vaak met state of the art. En zijn ook fel ideologisch geschoold (hoewel ze onderling sterk verschillen, zo is de Baath-partijwacht uiterst seculier en non-sektarisch en Hezbollah juist erg sjiitisch-theocratisch, ondanks sjiitische Libanese tolerantie).
Daar Saad Hariri probeert om Hezbollah de schuld te geven van 'provocaties', is dus een logische optie, maar alleen in samenwerking met de geheime diensten van Saoedi-Arabië. Assir alleen is te zwak in Libanon.quote:Op maandag 25 november 2013 21:26 schreef Aloulou het volgende:
In Libanon zat bij de recente aanslag op de Iraanse ambassade Assir's mannen erachter kom steeds meer naar buiten. Oa deze Arabische bron schrijft erover, "Assiristen":
http://al-akhbar.com/node/195636
De "sheikh" al-Assir is ook wel bekend van dit filmpje:
Uiteindelijk na clashes met Hizbullah paar maanden geleden is die gevlucht en niets meer van hem vernomen. Hoewel nog wel een wazig filmpje was dat hij op "jihad naar Syrie ging" en daar ook zou zitten al.
De souk van Aleppo is toch al eind 2012 of begin 2013 in brand gestoken door de opstandelingen? (De soennitische handelsklasse van Aleppo is grotendeels fel pro-Assad, zoals de meeste rijkere stedelijke soennitische moslims tegenover de verarmde plattelandsjongeren, ook geradicaliseerde soennieten.)quote:Op maandag 25 november 2013 21:26 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Nee de souk, die is vernield en door het leger heroverd de laatste paar dagen.
Dat maakt jou een steunpilaar en collaborateur van het takfiri-terrorisme.quote:Op maandag 25 november 2013 21:36 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik ben geen Salafi maar ik steun die Al-Assir zeker weten wel in zijn strijd tegen die hizbollat-honden.
Nee.quote:Op maandag 25 november 2013 21:41 schreef arjan1112 het volgende:
Dus Assad maakt zich op voor de overwinning, binnenkort ?
Ja, dat vraag ik me ook af.quote:Op maandag 25 november 2013 21:41 schreef arjan1112 het volgende:
Waarom?quote:Op maandag 25 november 2013 21:36 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 25 november 2013 21:41 schreef arjan1112 het volgende:
Nee, zo snel gaat het ook weer niet.quote:
Ja. Maar deze is nu dus heroverd.quote:Op maandag 25 november 2013 21:42 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
De souk van Aleppo is toch al eind 2012 of begin 2013 in brand gestoken door de opstandelingen? (De soennitische handelsklasse van Aleppo is grotendeels fel pro-Assad, zoals de meeste rijkere stedelijke soennitische moslims tegenover de verarmde plattelandsjongeren, ook geradicaliseerde soennieten.)
Hij zal wel weer met een mythe komen over dat de sjiitische Hezbollah soennitische kinderen offert aan de maangod en daarna opeet.quote:
Taqiyya!!1!1quote:Op maandag 25 november 2013 21:44 schreef Peunage het volgende:
[..]
Hij zal wel weer met een mythe komen over dat de sjiitische Hezbollah soennitische kinderen offert aan de maangod en daarna opeet.
Voor iemand die geen Salafi is sla je wel opmerkelijk veel Salafistische propagandataal uit. Ik begrijp überhaupt niet hoe een Koerd zich kan verenigingen met dit soort onderontwikkelde figuren in het Midden Oosten. Laat me raden, jij bent Soennitisch en geen Fayli? Soennisme staat gewoon aan de basis van de meeste veiligheid-gerelateerde problemen in het Midden Oosten. Salafisme, Wahhabisme, etc. zijn allen vertakkingen van het non-pragmatische ideologie dat Soennisme heet. Wat dat betreft is het Sjiisme veel pragmatischer, spiritueler en gematigder.quote:Op maandag 25 november 2013 21:36 schreef Baklava95 het volgende:
welke maangod?quote:Op maandag 25 november 2013 21:44 schreef Peunage het volgende:
[..]
Hij zal wel weer met een mythe komen over dat de sjiitische Hezbollah soennitische kinderen offert aan de maangod en daarna opeet.
Zou het?quote:Op maandag 25 november 2013 21:45 schreef Intellectueel het volgende:
Wat dat betreft is het Sjiisme veel pragmatischer, spiritueler en gematigder.
Ja. Zelfs de meest extremistische vormen van het Sjiisme zijn niet te vergelijken met de meest extremistische vormen van het Soennisme.quote:
Dit is weer een belachelijke veralgemening.quote:Op maandag 25 november 2013 21:45 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Voor iemand die geen Salafi is sla je wel opmerkelijk veel Salafistische propagandataal uit. Ik begrijp überhaupt niet hoe een Koerd zich kan verenigingen met dit soort onderontwikkelde figuren in het Midden Oosten. Laat me raden, jij bent Soennitisch en geen Fayli? Soennisme staat gewoon aan de basis van de meeste veiligheid-gerelateerde problemen in het Midden Oosten. Salafisme, Wahhabisme, etc. zijn allen vertakkingen van het non-pragmatische ideologie dat Soennisme heet. Wat dat betreft is het Sjiisme veel pragmatischer, spiritueler en gematigder.
Dat klopt wel, maar ik zou die gasten die Iran regeren bijvoorbeeld niet 1, 2, 3 gematigd willen noemen. De noodzaak om andere te vertellen hoe ze moeten leven is nog steeds redelijk sterk daar, maar inderdaad valt het allemaal mee als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Saoedi-Arabië.quote:Op maandag 25 november 2013 21:47 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ja. Zelfs de meest extremistische vormen van het Sjiisme zijn niet te vergelijken met de meest extremistische vormen van het Soennisme.
Het Soennisme, met uitzondering van Soefisme, is over het algemeen een veel minder pragmatische, spirituele en dynamische stroming dan het Sjiisme. Het is daarom niet verbazingwekkend dat de meest gewelddadige en inhumane Islamitische stromingen vertakkingen van het Soennisme zijn.quote:Op maandag 25 november 2013 21:47 schreef theunderdog het volgende:
Dit is weer een belachelijke veralgemening.
Het Soennisme staat niet voor de daden van bijvoorbeeld Al Qaida.
Wat een onzin. Het Syrische Arabische Leger heeft tussen 6 en 9 oktober 1973 de Syrische Golan op Israël herovert en bereikte het meer van Tiberias. Er werden Israëlische brigades vernietigd.quote:Op maandag 25 november 2013 21:40 schreef Intellectueel het volgende:
Ook op conventioneel-gebied heeft het Syrisch leger weinig succes geboekt de afgelopen 50 jaar. De enige militaire succes die ik voor de geest kan halen, is het neerslaan van de Moslimbroderschap-opstand in Hama in 1982.
Bronnen? De nieuwe Russische houwitsers en pantservuisten zijn gebracht en onderwezen door Russen. Ook nu nog:quote:Die NDF-milities zijn opgeleid door Hezbollah en Iraanse adviseurs. De Republikeinse Garde heeft ook weinig tot geen strategische successen geboekt sinds het conflict is uitgebroken.
SAA is gemaakt voor conventionele grootschalige oorlog, niet hiervoor. Inderdaad verouderd, maar Rusland brengt ook nu 'vernieuwing'.quote:SAA lijdt onder een laag moraal, verouderde Sovjet tactieken en een gedateerde opvatting van oorlogsvoering.
Hezbollah wel grotendeels, maar de NDF en Baath-milities kenden echt talrijke Russische opleiders met Tsjetsjenië-ervaring.quote:Al die asymmetrische pro-Assad groepen in Syrië zijn opgeleid door Iran en Hezbollah.
Want?quote:Op maandag 25 november 2013 21:51 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Het Soennisme, met uitzondering van Soennisme, is over het algemeen een veel minder pragmatische, spirituele en dynamische stroming dan het Sjiisme. Het is daarom niet verbazingwekkend dat de meest gewelddadige en inhumane Islamitische stromingen vertakkingen van het Soennisme zijn.
Zal nog wel maanden duren.quote:Op maandag 25 november 2013 21:41 schreef arjan1112 het volgende:
Welja, het Sji'isme werd oorspronkelijk dan ook vooral aangehangen door intellectuele denkers, het Soennisme was er voor de volgers.quote:Op maandag 25 november 2013 21:51 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Het Soennisme, met uitzondering van Soennisme, is over het algemeen een veel minder pragmatische, spirituele en dynamische stroming dan het Sjiisme. Het is daarom niet verbazingwekkend dat de meest gewelddadige en inhumane Islamitische stromingen vertakkingen van het Soennisme zijn.
Goede vergelijking. Laten we ervan uitgaan dat Iran de meest extremistische vorm van het Sjiisme vertegenwoordigt. Daartegenover stellen we vast dat Saoedi-Arabië, de Taliban in Afghanistan en Al Qaeda de meest extremistische vormen van het Soennisme zijn. Neem een kijk in Iran, en neem een kijk in de gebieden die laatst genoemde entiteiten onder controle hebben. In Iran is het veel gematigder, leven religieuze minderheden zoals Christenen en Joden veel vrijer en is men over het algemeen veel pragmatischer m.b.t. sociale problemen.quote:Op maandag 25 november 2013 21:49 schreef IPA35 het volgende:
Dat klopt wel, maar ik zou die gasten die Iran regeren bijvoorbeeld niet 1, 2, 3 gematigd willen noemen. De noodzaak om andere te vertellen hoe ze moeten leven is nog steeds redelijk sterk daar, maar inderdaad valt het allemaal mee als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Saoedi-Arabië.
http://www.smvi.nl/node/990quote:Op maandag 25 november 2013 21:54 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Goede vergelijking. Laten we ervan uitgaan dat Iran de meest extremistische vorm van het Sjiisme vertegenwoordigt. Daartegenover stellen we vast dat Saoedi-Arabië, de Taliban in Afghanistan en Al Qaeda de meest extremistische vormen van het Soennisme zijn. Neem een kijk in Iran, en neem een kijk in de gebieden die laatst genoemde entiteiten onder controle hebben. In Iran is het veel gematigder, leven religieuze minderheden zoals Christenen en Joden veel vrijer en is men over het algemeen veel pragmatischer m.b.t. sociale problemen.
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 25 november 2013 21:54 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Goede vergelijking. Laten we ervan uitgaan dat Iran de meest extremistische vorm van het Sjiisme vertegenwoordigt. Daartegenover stellen we vast dat Saoedi-Arabië, de Taliban in Afghanistan en Al Qaeda de meest extremistische vormen van het Soennisme zijn. Neem een kijk in Iran, en neem een kijk in de gebieden die laatst genoemde entiteiten onder controle hebben. In Iran is het veel gematigder, leven religieuze minderheden zoals Christenen en Joden veel vrijer en is men over het algemeen veel pragmatischer m.b.t. sociale problemen.
Saoedi-Arabië is veel erger.quote:
Syrie, net zoals elk ander Arabisch land, heeft in elk moderne oorlog gefaald.quote:Op maandag 25 november 2013 21:51 schreef Veldkamp het volgende:
Wat een onzin. Het Syrische Arabische Leger heeft tussen 6 en 9 oktober 1973 de Syrische Golan op Israël herovert en bereikte het meer van Tiberias. Er werden Israëlische brigades vernietigd.
Syrie breidde haar invloed in Lebanon in die oorlog vooral uit door steun aan de Amal-beweging en Hezbollah.quote:En de uitkomst van de Libanonoorlog in 1982, in het kader van de grotere Libanese burgeroorlog tussen 1975 en 1990, was ook geen eenzijdige Israëlische overwinning, maar ook een enorme Syrische 'winst' (aan invloed en militaire controle), hoor.
Zat bronnen. Lees bijvoorbeeld eens het interview dat Reuters had met een NDF-strijder, die sprak over training in Iran door Iraanse en Libanese (Hezbollah) adviseurs.quote:Bronnen? De nieuwe Russische houwitsers en pantservuisten zijn gebracht en onderwezen door Russen. Ook nu nog:
http://www.worldtribune.c(...)-tartous-was-a-base/
Rusland brengt behalve technische vernieuwing geen tactische of strategische vernieuwing.quote:SAA is gemaakt voor conventionele grootschalige oorlog, niet hiervoor. Inderdaad verouderd, maar Rusland brengt ook nu 'vernieuwing'.
Nonsense. Daar zijn helemaal geen bronnen voor. En Rusland is ook redelijk bruut en omzichtig te werk gegaan in Tsjetsjenië. De eerste conflict in Tsjetsjenië presteerde ook Rusland ondermaats. Als het aankomt op Assymetrische low-intensity oorlogsvoering, is er geen betere mentor dan Iran en Hezbollah voor te stellen.quote:Hezbollah wel grotendeels, maar de NDF en Baath-milities kenden echt talrijke Russische opleiders met Tsjetsjenië-ervaring.
Nonsense.quote:Iran heeft veel minder ervaring met dergelijke acties dan de Russen, hoor.
Executie is een strafrechtelijke maatregeling. Dat heeft niets te maken met een religieuze stroming. Als je beide maatschappelijke verschijnselen wilt vergelijken dan zijn er veel betere, complexere punten om naar voren te halen; educatie van vrouwen, de participatiegraad van minderheden en vrouwen in een samenleving, sociale restricties, etc. Iran en Saoedi-Arabie, laat staan de Taliban, is een wereld van verschil. Dat kan elk iemand die beide gebieden heeft bezoekt gemakkelijk beamen.quote:
Als je het soennisme afrekent op salafisme/wahabisme heb je gelijk. Want vrijwel alle extremistische lectuur onder soennieten komt toch echt in 99% van de gevallen terug tot Abdulwahhab en zijn volgelingen.quote:Op maandag 25 november 2013 21:51 schreef Intellectueel het volgende:
Het Soennisme, met uitzondering van Soefisme, is over het algemeen een veel minder pragmatische, spirituele en dynamische stroming dan het Sjiisme. Het is daarom niet verbazingwekkend dat de meest gewelddadige en inhumane Islamitische stromingen vertakkingen van het Soennisme zijn.
Het punt is dat al deze zaken niets te maken heeft met sjiieten en soennieten.quote:Op maandag 25 november 2013 22:05 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Executie is een strafrechtelijke maatregeling. Dat heeft niets te maken met een religieuze stroming. Als je beide maatschappelijke verschijnselen wilt vergelijken dan zijn er veel betere, complexere punten om naar voren te halen; educatie van vrouwen, de participatiegraad van minderheden en vrouwen in een samenleving, sociale restricties, etc. Iran en Saoedi-Arabie, laat staan de Taliban, is een wereld van verschil. Dat kan elk iemand die beide gebieden heeft bezoekt gemakkelijk beamen.
Bedankt voor de uitleg. Maar zit ik verkeerd, of is het ook zo dat historisch gezien het Soennisme veel minder pragmatisch is geweest dan het Sjiisme? Ik bedoel, de Al-Azhar universiteit is opgericht door de Fatamiden, die Sjiitisch (Ismaelisch), waren. De Fatamiden die het huidige Egypte en andere gebieden in Noord-Afrika controleerden, waren redelijk gematigd en pragmatisch tegenover de Soennieten, die zij dan ook niet wilden bekeren.quote:Op maandag 25 november 2013 22:06 schreef Aloulou het volgende:
Als je het soennisme afrekent op salafisme/wahabisme heb je gelijk. Want vrijwel alle extremistische lectuur onder soennieten komt toch echt in 99% van de gevallen terug tot Abdulwahhab en zijn volgelingen.
Kijk je naar het soennisme dat in 1400 jaar de orthodoxie heeft gevormd is dat niet zo. Maar dan moet je naar Islamitische universiteiten kijken die door honderden jaren heen een bekende positie hebben verworven; Al Qarawiyyin in Fes (Marokko), al-Zitouna in Tunis (Tunesie), Al Azhar in Cairo (Egypte) etc. Dit zijn de instituten die traditioneel gezien en over honderden jaren prominent aanwezig waren en standhouders van soennitische orthodoxie. Je hebt ook nieuwe instituten die vanaf 1960 zijn ontstaan maar precies dezelfde orthodoxe leer onderwijzen, oa in Syrie van voor de crisis in Damascus had je Maahad al-Fath. Zeer bekend bijv. Alleen door petroldollars uit Saudie Arabie en globalisering hebben ze goede concurrentie gekregen van het salafisme. Want met miljoenen dollars kan je heel veel, zeker in deze tijd van internet.
In alle voorgaande genoemde instituten wordt soennisme gedefinieerd als; "ashari/maturidi theologische school (die de rede omarmt naast expliciete letterlijke teksten itt salafisten die de rede verwerpen), vier wetscholen en het pad van "innerlijke zuivering" (soefisme)". Daarnaast ook "maqasid al-sharia" erkennen, "hogere doelen van de sharia". Waarin men de jurisprudentie van "prioriteiten" kent, zoals het feit dat een "opstand" niet mag leiden tot chaos bijv. omdat een hoger doel van de sharia is dat er veiligheid en een rechtsstaat is en geen anarchie en wanorde.
Niet in de bevrijdingsoorlog, hoor. En ook niet in de Libanonoorlog.quote:Op maandag 25 november 2013 22:02 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Syrie, net zoals elk ander Arabisch land, heeft in elk moderne oorlog gefaald.
Ook, maar niet alléén.quote:Syrie breidde haar invloed in Lebanon in die oorlog vooral uit door steun aan de Amal-beweging en Hezbollah.
Geef mij die bron en link dan eens snel?quote:Zat bronnen. Lees bijvoorbeeld eens het interview dat Reuters had met een NDF-strijder, die sprak over training in Iran door Iraanse en Libanese (Hezbollah) adviseurs.
Reken maar van yes. Denk je dat Syrische militairen anders zo vaak de Russische militaire attaché in de Russische ambassade bezoeken? Denk je dat Syrische officieren voor niets naar Rusland gevlogen worden?quote:Rusland brengt behalve technische vernieuwing geen tactische of strategische vernieuwing.
De Russische tactiek heeft dan toch veel gelijkenissen met de aanvankelijke Syrische tactieken?quote:Nonsense. Daar zijn helemaal geen bronnen voor. En Rusland is ook redelijk bruut en omzichtig te werk gegaan in Tsjetsjenië. De eerste conflict in Tsjetsjenië presteerde ook Rusland ondermaats. Als het aankomt op Assymetrische low-intensity oorlogsvoering, is er geen betere mentor dan Iran en Hezbollah voor te stellen.
Heeft Iran ooit een Tsjetsjeens conflict uitgevochten dan? De Koerdische strijd in West-Iran? Niet zo bijzonder, hoor. Heel anders dan de Koerden in Irak.quote:Nonsense.
Hebben die Jihadisten toch mooi gedaan.quote:Op maandag 25 november 2013 22:18 schreef Veldkamp het volgende:
Beelden uit de heroverde door rebellen verwoeste soek van Aleppo....
Mijn hart bloedt...
Beiden kenden veranderingen stromingen (soennieten en sjieten), aan de tijd onderhevig. Ik denk dat je Iran's sjiisme niet perse pragmatisch kan noemen, wel pragmatischer dan de Islam van de Saudiers (salafisten). 100%. Maar vergis je niet; Iran's sjia-Islam is zeer politiek getint met "wilayat al-faqih", wat volgens hen een consequentie is van het theologische fundament "imamat". Overigens is dit minder aanwezig onder Iraakse sjitische geleerden. Er is dus in dit punt een verschil of je studeert in Qom (Iran's religieuze instituten) of Najaf (Irak). Ik durf zelf te stellen dat het traditionele soennisme veel a-politieker is dan ook het sjiisme. Er is in het traditionele soennisme geen enkel bekend bekend en beknopt "theologieboek" op te noemen waarin noodzakelijke geloofspunten voorbij komen die reppen over iets als "Islamitische staat" bijv.quote:Op maandag 25 november 2013 22:12 schreef Intellectueel het volgende:
Bedankt voor de uitleg. Maar zit ik verkeerd, of is het ook zo dat historisch gezien het Soennisme veel minder pragmatisch is geweest dan het Sjiisme? Ik bedoel, de Al-Azhar universiteit is opgericht door de Fatamiden, die Sjiitisch (Ismaelisch), waren. De Fatamiden die het huidige Egypte en andere gebieden in Noord-Afrika controleerden, waren redelijk gematigd en pragmatisch tegenover de Soennieten, die zij dan ook niet wilden bekeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |