abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135472326
Ik zou het er niet op wagen met een ondergrond die niet recht is..
pi_135474719
Zou ik de ondergrond niet recht kunnen krijgen? met bv.ongeveer 1,5 tot 2 cm dik triplex plaat met daaronder piepschuim van ongeveer net zo'n dikte?

Ik denk dat t voornamelijk om de kast zelf gaat.. de bak is ongeveer 210 liter, naja niet helemaal gevuld maar wel weer zand en wat rotsen en het glas zelf: Ruime 200 kilo

2 volwassenen en een kindje. Ik denk dat die wel op de kast kunnen staan, zal eens aan mijn vriendin vragen vanavond om met mij op de kast te gaan staan naast de huidige bak.
pi_135482560
Ik zou echt effe op zoek naar een andere kast. Dit werk je niet weg met triplex en piepschuim. Dat blad is gewoon te krom, alle krachten worden niet gelijkmatig verdeeld en dan gaat je bak scheuren op de naden. En een gescheurde bak wil je niet hebben, ik heb helaas ervaring al was dat "maar" 160 liter ;(

Bij de ikea is wel een bepaalde serie van kasten die veel draagkracht hebben. Als je dat nog verstevigd met hier en daar een houten balk dan kan er weinig gebeuren. Of je hebt een bevriende lasser, dan heb je echt een stevige ondergrond.
pi_135484846
Inderdaad, het gaat niet om de stevigheid van de kast - dat zit wel goed, zo te zien - maar het gaat erom dat dat blad niet recht is. Glas kan niet tegen buigen, Gummiebeer heeft daar al ervaring mee en ik ook: geloof me, die ellende wil je echt niet!
Ik zou inderdaad gaan voor de bevriende lasser optie, indien mogelijk.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 17:29:18 #205
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_135485205
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 12:55 schreef YpS het volgende:
Zou ik de ondergrond niet recht kunnen krijgen? met bv.ongeveer 1,5 tot 2 cm dik triplex plaat met daaronder piepschuim van ongeveer net zo'n dikte?

Ik denk dat t voornamelijk om de kast zelf gaat.. de bak is ongeveer 210 liter, naja niet helemaal gevuld maar wel weer zand en wat rotsen en het glas zelf: Ruime 200 kilo

2 volwassenen en een kindje. Ik denk dat die wel op de kast kunnen staan, zal eens aan mijn vriendin vragen vanavond om met mij op de kast te gaan staan naast de huidige bak.
Ik zou het er niet op wagen... Samen op de kast staan geeft ook geen indicatie, dat is tijdelijk gewicht in tegenstelling tot permanent gewicht wanneer het grote aquarium er staat.

Het kromme blad is het grootste probleem. Scheve/ongelijke ondergrond = no go. Helaas.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 19:42:46 #206
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_135490561
Zo; het heeft even mogen duren, maar nu we dan verhuist zijn hebben we dan tijd voor een grotere bak.
Mijn vriendin heeft een nanocube 30 liter en ik heb een verouderde, gedateerde bak van 120 liter.
Die ook nog eens dringend aan vervanging toe is. :)

Tijd dus voor wat groters, en wat compleet anders...
En vandaag hebben we besloten om een ADM Evasion 120x40x55 te kopen met een inhoud van 230 liter. Bak is standaard voorzien van T5 verlichting 2 x 54 watt met reflectoren.

Een hele investering maar dan heb je wel wat waar we een tijd mee vooruit kunnen.
Nu nog drie weken wachten; en dan wordt hij geleverd. :)

Filter en verwarming zijn beide van JBL; het filter is een JBL cristalprofi e1501 greenline, en de verwarming is een JBL pro temp S300.

De achtergrond is van Fefi; maar kan zo snel daar even geen plaatje van vinden.
Het is een beetje rood, grijs achtige rotsachtergrond van een centimeter of 2 dik.

En als bodemgrond kiezen we waarschijnlijk voor JBL Sansibar River; grind, met een korrelgrootte van 0,4 – 1,4 mm.
pi_135522227
Zomaar in deze hobby terechtgekomen omdat wij toevallig thuis twee aquaria hebben staan en de eigenaar een tijdje weg was. Heb nu 40 heros severum cichlides van ongeveer 4 maanden oud geërfd en die groeien als kool en hebben het heel fijn in hun kleine bakje van 70 liter. Ze kunnen er niet allemaal blijven dus als iemand interesse heeft??

Maar eigenlijk ben ik net als YpS, enthousiast geworden door een website over aquascaping. En ik ben al achter één ding gekomen YpS, al die plaatjes op internet, dat zijn hele kleine aquaria, soms zelfs de zogenaamde nano-aquaria. Ikzelf zit met een 150x50x50 waar ik wat mee wil gaan doen. Maar volgens mij is het een gigantisch project om zo'n bak om te toveren zoals ze op die websites doen.

Waar halen jullie inspiratie vandaan? Mijn idee is nu om te focussen op of de inrichting, een bizar ontwerp danwel heel natuurgetrouw, of op de vissen die erin komen. Een moeilijk of zeldzame vis die veel aandacht vereist. Ik zag al een axolotl voorbij komen, hoe is daar de ervaring mee?

ik zal wel eens wat van mijn baby-visjes laten zien een keer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Martinoss op 15-01-2014 15:46:49 ]
pi_135524375
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 15:41 schreef Martinoss het volgende:
Zomaar in deze hobby terechtgekomen omdat wij toevallig thuis twee aquaria hebben staan en de eigenaar een tijdje weg was. Heb nu 40 heros severum cichlides van ongeveer 4 maanden oud geërfd en die groeien als kool en hebben het heel fijn in hun kleine bakje van 70 liter. Ze kunnen er niet allemaal blijven dus als iemand interesse heeft??

Maar eigenlijk ben ik net als YpS, enthousiast geworden door een website over aquascaping. En ik ben al achter één ding gekomen YpS, al die plaatjes op internet, dat zijn hele kleine aquaria, soms zelfs de zogenaamde nano-aquaria. Ikzelf zit met een 150x50x50 waar ik wat mee wil gaan doen. Maar volgens mij is het een gigantisch project om zo'n bak om te toveren zoals ze op die websites doen.

Waar halen jullie inspiratie vandaan? Mijn idee is nu om te focussen op of de inrichting, een bizar ontwerp danwel heel natuurgetrouw, of op de vissen die erin komen. Een moeilijk of zeldzame vis die veel aandacht vereist. Ik zag al een axolotl voorbij komen, hoe is daar de ervaring mee?

ik zal wel eens wat van mijn baby-visjes laten zien een keer.
voor inspiratie zoek je op takashi amano, google en youtube en vanaf daar vind je veel meer scapers.

axolotl is mooi maar ze zijn vrij saai en willen koud water.
pi_135525650
Ik zit eraan te denken om m'n aquariumpje weer eens van zolder te halen, een Aqua 40 :@ Maar het wordt hier in de woonkamer 's zomers 33 graden, gaan visjes dat trekken? Ik zit al een beetje te kijken wat er eigenlijk in een Aqua 40 kan, ik had er guppen in maar zo te zien is de bak daar te klein voor. Eerst even kijken of het überhaupt kan met zulke temperaturen.
Ik heb de bak destijds opgeruimd omdat ik eerst een zolderkamer had die 's zomers ook de 30 graden aantikte, dus na een weekendje Lowlands eind augustus lagen m'n guppen belly-up, terwijl ik ze juist de hele zomer dagelijks had voorzien van lauwwarm water ;(
Tap tap tap
pi_135526410
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 17:16 schreef CherryLips het volgende:
Ik zit eraan te denken om m'n aquariumpje weer eens van zolder te halen, een Aqua 40 :@ Maar het wordt hier in de woonkamer 's zomers 33 graden, gaan visjes dat trekken? Ik zit al een beetje te kijken wat er eigenlijk in een Aqua 40 kan, ik had er guppen in maar zo te zien is de bak daar te klein voor. Eerst even kijken of het überhaupt kan met zulke temperaturen.
Ik heb de bak destijds opgeruimd omdat ik eerst een zolderkamer had die 's zomers ook de 30 graden aantikte, dus na een weekendje Lowlands eind augustus lagen m'n guppen belly-up, terwijl ik ze juist de hele zomer dagelijks had voorzien van lauwwarm water ;(
Leuk bakje om garnalen in te houden! En als koeling kan je een computerfan ombouwen.
pi_135526712
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2014 17:34 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Leuk bakje om garnalen in te houden! En als koeling kan je een computerfan ombouwen.
Zie je die dan wel? Als ik er dan zo'n stuk hout in leg dan gaan ze erachter zitten :P

Ik had deze net gevonden:
http://www.aquariumvissen.net/boraras_brigittae.php
Ik kan alleen niet vinden hoe groot zo'n schooltje dan moet zijn en of je alleen vrouwtjes kunt houden, voor ik zo weer drie bakken heb staan met nageslacht. Ik vind ze wel heel mooi.
Tap tap tap
pi_135526901
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 17:41 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Zie je die dan wel? Als ik er dan zo'n stuk hout in leg dan gaan ze erachter zitten :P

Ik had deze net gevonden:
http://www.aquariumvissen.net/boraras_brigittae.php
Ik kan alleen niet vinden hoe groot zo'n schooltje dan moet zijn en of je alleen vrouwtjes kunt houden, voor ik zo weer drie bakken heb staan met nageslacht. Ik vind ze wel heel mooi.
Die garnalen ga je vanzelf wel zien. Je begint met 10 stuks en even later banjeren er 100 door je bakje bij wijze van spreken. Sowieso, als een garnaal zich veilig voelt zie je ze wel. Die brigittae kan ook wel, liefst in een groepje van 12 minimaal. En ze jongen niet zoals een gup, dus dat valt weer mee. Wat ook een mooi visje is voor kleinere aquaria is: http://aquavisie.retry.or(...)io_margaritatus.html
Een erg mooi visje die max 2,5cm wordt.
  woensdag 15 januari 2014 @ 18:01:02 #213
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_135527371
Een aqua 40 is 40 liter, toch? Brigittae kan dan prima, leuke visjes om te zien en niet heel duur. Pareldanio's zijn wel vrij duur... En die zou ik persoonlijk toch wat groter houden.
pi_135527593
Nee, een Aqua 40 is 27 liter. Misleidende naam :{
Tap tap tap
  woensdag 15 januari 2014 @ 18:24:45 #215
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_135528337
Oh. Dan geen vissen en enkel garnalen. Die erg leuk zijn! Eigenlijk leuker dan vissen, vind ik :@.

Bijvoorbeeld een mooie groep hommeltjes, of bijtjes. Zelf ben ik erg fan van Japonica's en roodneuzen. Maar er zijn zoveel prachtige soorten O+. Ivm de afmetingen van zijn enkel Neocaridina en Caridina soorten geschikt :), maar dan nog is de keuze reuze ( :') ).
  Moderator woensdag 15 januari 2014 @ 19:17:04 #216
92034 crew  Vonkenboer
pi_135531067
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 19:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Zo; het heeft even mogen duren, maar nu we dan verhuist zijn hebben we dan tijd voor een grotere bak.
Mijn vriendin heeft een nanocube 30 liter en ik heb een verouderde, gedateerde bak van 120 liter.
Die ook nog eens dringend aan vervanging toe is. :)

Tijd dus voor wat groters, en wat compleet anders...
En vandaag hebben we besloten om een ADM Evasion 120x40x55 te kopen met een inhoud van 230 liter. Bak is standaard voorzien van T5 verlichting 2 x 54 watt met reflectoren.

[ afbeelding ]

Een hele investering maar dan heb je wel wat waar we een tijd mee vooruit kunnen.
Nu nog drie weken wachten; en dan wordt hij geleverd. :)

Filter en verwarming zijn beide van JBL; het filter is een JBL cristalprofi e1501 greenline, en de verwarming is een JBL pro temp S300.

De achtergrond is van Fefi; maar kan zo snel daar even geen plaatje van vinden.
Het is een beetje rood, grijs achtige rotsachtergrond van een centimeter of 2 dik.

En als bodemgrond kiezen we waarschijnlijk voor JBL Sansibar River; grind, met een korrelgrootte van 0,4 – 1,4 mm.
Niemand die hier iets over wil toevoegen ? Of mede-enthousiast over is ?
Of een bak heeft van een vergelijkbaar formaat ? :{
  woensdag 15 januari 2014 @ 19:23:35 #217
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_135531452
Er valt vrij weinig over te zeggen, he. Je hebt de bak nog niet.

Ik vind de bak heel mooi, het meubel helaas vreselijk, ik houd niet van meubels die smaller zijn dan de bak zef, haha. JBL is fijn, heb ik zelf ook de bodem van. Ik heb dan fijn zand in plaats van grind.

Al een idee voor bewoners?
pi_135538973
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. We zijn overtuigd dat we een ijzeren stelling laten maken die we tussen het aquarium en de kast zetten. Met piepschuim en vilt vangen we de oneffenheden op van de pootjes onder de stellage en van stellage naar aquarium. Dan moet 't wel lukken toch?

Vonkenboer, ik vind het een hele mooie bak, ook de kleurstelling van de kap vind ik tof!
pi_135539198
Als je dan toch een frame laat maken, zorg dan dat er op elke hoek een stelschoef komt waarmee je het ding waterpas op je kast kan zetten. Hoef je verder ook niet moeilijk te doen wat dat betreft.
pi_135539540
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:24 schreef Samzz het volgende:
Oh. Dan geen vissen en enkel garnalen. Die erg leuk zijn! Eigenlijk leuker dan vissen, vind ik :@.

Bijvoorbeeld een mooie groep hommeltjes, of bijtjes. Zelf ben ik erg fan van Japonica's en roodneuzen. Maar er zijn zoveel prachtige soorten O+. Ivm de afmetingen van zijn enkel Neocaridina en Caridina soorten geschikt :), maar dan nog is de keuze reuze ( :') ).
Ik ben al op MP naar andere bakken aan het kijken :@
Tap tap tap
pi_135542111
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 16:42 schreef Aloria het volgende:

[..]

voor inspiratie zoek je op takashi amano, google en youtube en vanaf daar vind je veel meer scapers.

axolotl is mooi maar ze zijn vrij saai en willen koud water.
Ja daar haal ik nu mijn inspiratie vandaan. Maar waar halen jullie het vandaan? Ik ben nog niet echt bekend met soorten vissen en ben eigenlijk opzoek naar een klein roofvisje dat niet mijn halve populatie aan andere vissen gaat opeten, maar die je kleine guppies ofzo kan voeren.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:36 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik ben al op MP naar andere bakken aan het kijken :@
Misschien heb ik wel een 60x30x30 bak voor je. Geen idee of het wat is, maar is in ieder geval wat groter.

Vonkenboer, ik heb zelf ook zoiets, iets groter en de onderbouw is precies even groot als het aquarium zelf. Niet zo mooi want stamt nog uit een tijd dat ze lelijk plastic mooi vonden haha. Maar dat schept wel veel ruimte voor je filter etc, ga je die ook daaronder stoppen, past dat wel?
pi_135545027
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 22:24 schreef Martinoss het volgende:

[..]

Ja daar haal ik nu mijn inspiratie vandaan. Maar waar halen jullie het vandaan? Ik ben nog niet echt bekend met soorten vissen en ben eigenlijk opzoek naar een klein roofvisje dat niet mijn halve populatie aan andere vissen gaat opeten, maar die je kleine guppies ofzo kan voeren.

[..]

Zoek eens in de familie Aplocheilus soort dayi,lineatus en panchax.

Ik heb ooit eens ééntje gekocht uit deze familie en deze werkte mijn gupjes mooi naar binnen. Hij was toen 1 euro maar ben deze vis nooit weer tegen gekomen helaas. Was een pracht beestje ik kocht hem helemaal grijs. En na een maandje kreeg hij de prachtigste kleuren. Hij werd helemaal geel en oranje. ^O^

Ik had de lineatus >:) :@
Ik vind ze lijken om mini zoetwater snoekjes :D
Hij zwom bij mij mooi in de bovenste waterlaag.
  donderdag 16 januari 2014 @ 12:58:00 #223
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_135557070
ik heb een achtergrond uitgeprint voor mijn aqua40.. nu geen witte achtergrond van de muur meer achter mijn aquarium.
Mn vissen waren nog onder de indruk door het verversen van t water.. niet zo'n leuk vissen foto:

vanavond maar even andere foto maken, deze is eigenlijk helemaal niet leuk..
maar t gaat puur om de achtergrond ;-)
pi_135560698
Ik had vroeger een foto van Leonardo DiCaprio uit Romeo & Juliet achter m'n aquarium geplakt :@
Tap tap tap
  donderdag 16 januari 2014 @ 20:16:27 #225
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_135575754
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 14:39 schreef CherryLips het volgende:
Ik had vroeger een foto van Leonardo DiCaprio uit Romeo & Juliet achter m'n aquarium geplakt :@
Waarom verbaast dit mij niet :P?
pi_135576991
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Niemand die hier iets over wil toevoegen ? Of mede-enthousiast over is ?
Of een bak heeft van een vergelijkbaar formaat ? :{
Jawel :) Maar echte real actie foto's zijn leuker! *O* Wel een mooie grote bak en over smaak valt te twisten natuurlijk. Mijn grootste was 1.30x50 met 325L. Hoe groter hoe beter!
pi_135577349
Update!

En vuurgarnalen. Grappige diertjes :7
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 20:46:56 #228
92034 crew  Vonkenboer
pi_135577407
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:40 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Jawel :) Maar echte real actie foto's zijn leuker! *O* Wel een mooie grote bak en over smaak valt te twisten natuurlijk. Mijn grootste was 1.30x50 met 325L. Hoe groter hoe beter!
En hoe groter hoe stabieler het aquarium vaak is *O*
pi_135577502
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En hoe groter hoe stabieler het aquarium vaak is.
:Y
Grote valkuil bij grote bakken is dat je er snel teveel vissen in doet, dan gaat het weer mis.
pi_135579376
Ik kwam deze link net tegen, over aqua-scaping - ontzettend mooie bakken!
pi_135639544
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 23:31 schreef Aloria het volgende:

[..]

Zoek eens in de familie Aplocheilus soort dayi,lineatus en panchax.

Ik heb ooit eens ééntje gekocht uit deze familie en deze werkte mijn gupjes mooi naar binnen. Hij was toen 1 euro maar ben deze vis nooit weer tegen gekomen helaas. Was een pracht beestje ik kocht hem helemaal grijs. En na een maandje kreeg hij de prachtigste kleuren. Hij werd helemaal geel en oranje.

Ik had de lineatus >:) :@
Ik vind ze lijken om mini zoetwater snoekjes :D
Hij zwom bij mij mooi in de bovenste waterlaag.
Zien er inderdaad leuk uit! En ook wel te verkrijgen als ik het zo zie.

We hebben in grote lijnen bedacht wat er in de nieuwe bak komt en wel het volgende:

Dit gaan we niet door de hele bak doen, in het bos komt een open plek met een voorwerp. Maar heeft iemand een idee wat voor hout je kan gebruiken voor de bomen? Wortelhout wat normaal in een aquarium zit ziet er natuurlijk niet echt uit als een boom. Na wat research zie ik dingen als eik en beuk. Loofbomen die weinig hars bevatten. Ikzelf dacht aan een takje van een teak boom. Maar je kan alleen maar planken kopen. Lastig....
pi_135640566
Bamboe stokken worden ook veel gebruikt bij aquascaping
  zaterdag 18 januari 2014 @ 15:25:16 #233
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_135642144
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:46 schreef Gummiebeer het volgende:
Update!

[ link | afbeelding ]

En vuurgarnalen. Grappige diertjes :7
[ link | afbeelding ]
Leuk, hé, garnalen O+. Ik heb besloten dat er binnen nu en drie maanden een garnalenbakje komt. Dit wordt dan een bakje van zo'n 15 á 20 liter, die kan ik op m'n kamer mooi kwijt. Filtermateriaal en wat water kan ik uit m'n huidige aquarium halen, dat is fijn.

Nu nog bedenken welke garnalen (al heb ik wel een idee O+).
pi_135651744

Deze is gemaakt met driftwood.

De foto hier onder is maar in een 60 cm bakje gemaakt

Ook gemaakt met driftwood = kienhout / wortelhout

Deze moet je even lezen, aqua scape gemaakt van bos takken Takken gewoon uitkoken en in je bak zetten link http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=358353

Foto van de bak link hier boven

Nog een leuke link

http://www.okeanosgroup.c(...)will-blow-your-mind/

Dus grote grove stukken kienhout pakken of wortelhout. Bij het tuincentrum kun je hele grote stukken wortelhout vinden die echt op boomstammen lijken. Heb er hier thuis ook 1 liggen.
En anders takken uit het bos uitkoken al heb ik daar geen ervaring mee.

Wat ik je mee wil geven dat het ontzettend groot lijkt, maar deze bakken hier boven zijn meestal maar 60 cm groot. Door het gebruik van kleine en fijne planten en zeer kleine visjes word er diepte en grote gemaakt. Dus denk niet dat het hele grote boomstammen zijn.

( ps op de reptielenbeurs of aquariumbeurs kun je voor een leuke prijs meestal hele mooie vormen kienhout of wortelhout vinden )
  zaterdag 18 januari 2014 @ 20:33:46 #235
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_135653164
De derde vind ik echt prachtig _O_!
pi_135846008
omdat ik mijn co2 set met PH controller toch niet meer gebruik heb ik hem maar te koop gezet: http://link.marktplaats.nl/770200572

iemand van hier misschien interesse? :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_135874386
Ik ga mijn hobby maar weer flink oppakken!
Van 7 aquariums naar 0 gegaan... Het gemis werd me nu te groot :D
  Moderator zondag 26 januari 2014 @ 12:17:25 #238
92034 crew  Vonkenboer
pi_135956155
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:23 schreef Samzz het volgende:
Er valt vrij weinig over te zeggen, he. Je hebt de bak nog niet.

Ik vind de bak heel mooi, het meubel helaas vreselijk, ik houd niet van meubels die smaller zijn dan de bak zef, haha. JBL is fijn, heb ik zelf ook de bodem van. Ik heb dan fijn zand in plaats van grind.

Al een idee voor bewoners?
Het meubel past dan wel weer redelijk bij onze andere meubels ;), maar smaken verschillen uiteraard.

De bewoners worden waarschijnlijk in eerste instantie de inhoud van mijn "oude" bak en de aqua30 van mijn vriendin. Ik neem niet mijn hele vissenbestand mee naar dit aquarium.

- Er komt sowieso een school roodkopzalmen in; momenteel heb ik er 11 en die groep gaan we dan uitbereiden.
- Onze albino L144 ansistrus verhuisd mee.
- Ik heb nog een viertal bijlzalmen, die gaan ook mee; en die willen we dan ook iets uitbereiden.
- De japonica garnalen van mijn vriendin gaan dan over in deze bak; evenals de vier mini corydorassen.

De aqua30 gaan we dan weg doen; en waarschijnlijk gaan we die verkopen.
Mijn oude aquarium gaat dan helemaal weg aangezien deze echt op is.

De rest van het vissenbestand weten we nog niet precies.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:26 schreef YpS het volgende:

[...]

Vonkenboer, ik vind het een hele mooie bak, ook de kleurstelling van de kap vind ik tof!
Dank je ! *O* ^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 22:24 schreef Martinoss het volgende:

[..]

Vonkenboer, ik heb zelf ook zoiets, iets groter en de onderbouw is precies even groot als het aquarium zelf. Niet zo mooi want stamt nog uit een tijd dat ze lelijk plastic mooi vonden haha. Maar dat schept wel veel ruimte voor je filter etc, ga je die ook daaronder stoppen, past dat wel?
Er is genoeg ruimte voor de filters e.d. en die gaan we daaronder ook verstoppen.
incl. het hele co2 gebeuren inclusief druk fles.

quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:40 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Hopelijk heb ik hem volgende week om deze tijd; maar voor hetzelfde geld duurt het nog een weekje langer -O-
pi_135956440
Geduld is een schone zaak binnen de auquaristiek Vonkenboer ;)

De eerste bewoners zitten erin, 5x Trichopsis pumila. (knor knor :D )
Volgende week verwacht ik 20x Danio margaritatus en 15x Pangio kuhli van de groothandel en dan is de bezetting compleet *O*
  Moderator zondag 26 januari 2014 @ 17:54:43 #240
92034 crew  Vonkenboer
pi_135969867
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:25 schreef Gummiebeer het volgende:

Volgende week verwacht ik 20x Danio margaritatus en 15x Pangio kuhli van de groothandel en dan is de bezetting compleet *O*
Dat hoort ook een beetje bij zo'n hobby ;) maar ik zou er graag een keer mee aan de slag willen, achtergrondje erin frunniken, plantjes bestellen, inrichten enzo :9

Interesant vissenbestand heb je ! Vooral die danio's zijn prachtig !
Die modderkruipers heb ik dan personelijk weer niet zoveel mee -O-
  zondag 26 januari 2014 @ 18:32:42 #241
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_135971008
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:25 schreef Gummiebeer het volgende:

De pareldanio heb ik ook. Erg mooie vissen. Leuk gedrag ook, ze imiteren mijn kogelvisje.
pi_135973767
De planning is om de Danio's te kweken in een apart bakje als ze volwassen zijn. En dan telkens met vers bloed aanvullen. Zodoende probeer ik de kwaliteit weer wat terug te halen want het is soms triest gesteld met dit visje.

Ik heb een behoorlijke zwak voor de kuhli's O+ Het gedrag van die vissen is best interessant en erg leuk. Soms hangen ze wat rond te kijken tussen planten of hangen met hun kop net buiten een schuilplaats.
  maandag 27 januari 2014 @ 13:06:21 #243
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136003366
Dammit. Komende week verhuizen en mijn 200L cichlidenbak moet natuurlijk mee.
Gaat weer een aardige klus worden...

De vorige keer heb ik op een laagje na (dan konden de vissen er in blijven) de bak helemaal laten leeg lopen en ongeveer de helft van het water mee genomen. Daarna verplaatst en het water weer terug in de bak gegooid, alles aangesloten en bijgevuld met gewoon kraanwater.

Iemand betere ideeën?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_136003541
vissen vangen en in zakken doen (ik bewaar altijd de zakken waar ik ze in gekocht heb) en het aquarium helemaal leeg: geen gezeur met klotsend water en de vissen zitten veilig in de zakken :Y
pi_136016072
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 13:06 schreef Komakie het volgende:
Dammit. Komende week verhuizen en mijn 200L cichlidenbak moet natuurlijk mee.
Gaat weer een aardige klus worden...

De vorige keer heb ik op een laagje na (dan konden de vissen er in blijven) de bak helemaal laten leeg lopen en ongeveer de helft van het water mee genomen. Daarna verplaatst en het water weer terug in de bak gegooid, alles aangesloten en bijgevuld met gewoon kraanwater.

Iemand betere ideeën?
Speciekuip op de kop tikken. Water van aquarium erin, pomp erachter en vissen erin. Dat overleven de vissen wel in de tijd dat je de bak weer opnieuw opstart.
Welke cichliden heb je?
pi_136017071
quote:
7s.gif Op maandag 27 januari 2014 18:40 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Speciekuip op de kop tikken. Water van aquarium erin, pomp erachter en vissen erin. Dat overleven de vissen wel in de tijd dat je de bak weer opnieuw opstart.
Welke cichliden heb je?
dit dus,speciekuip is zo'n 60liter
nee echt niet !
pi_136022195
Ik ben aan het orienteren om vissen te nemen, echter lees ik dat er best veel tijd in kan zitten (temperatuur van water, schoon water, voldoende zuurstof en nog veel meer).

Ik wil best wat geld investeren als het moet om aan 'alles te voldoen', tijd wil ik er ook wel insteken, maar geen uren / week.

Zijn er vissoorten die minder tijd vergen? Hoeveel tijd vergt een aquarium van laten we zeggen 120cm?
pi_136022772
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:11 schreef Aloria het volgende:

Dus grote grove stukken kienhout pakken of wortelhout. Bij het tuincentrum kun je hele grote stukken wortelhout vinden die echt op boomstammen lijken. Heb er hier thuis ook 1 liggen.
En anders takken uit het bos uitkoken al heb ik daar geen ervaring mee.

Wat ik je mee wil geven dat het ontzettend groot lijkt, maar deze bakken hier boven zijn meestal maar 60 cm groot. Door het gebruik van kleine en fijne planten en zeer kleine visjes word er diepte en grote gemaakt. Dus denk niet dat het hele grote boomstammen zijn.

( ps op de reptielenbeurs of aquariumbeurs kun je voor een leuke prijs meestal hele mooie vormen kienhout of wortelhout vinden )

Nouja ik heb er geen haast mee, dus ik kijk uit naar op bomen lijkend kienhout. Toch, als je naar de 2e foto kijkt zie je op de achtergrond kleine takjes. Om het geheel diepte te geven, dat lijken mij normale takjes uit het bos. Maargoed bij professionele aquascaping maakt het niet zoveel uit of je vissen er goed in leven, meestal zitten die vissen er maar een dagje in voor de foto's. Heb wat research gedaan en met uitkoken etc kom je ook een heel eind.

quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:30 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben aan het orienteren om vissen te nemen, echter lees ik dat er best veel tijd in kan zitten (temperatuur van water, schoon water, voldoende zuurstof en nog veel meer).

Ik wil best wat geld investeren als het moet om aan 'alles te voldoen', tijd wil ik er ook wel insteken, maar geen uren / week.

Zijn er vissoorten die minder tijd vergen? Hoeveel tijd vergt een aquarium van laten we zeggen 120cm?
Naar mijn beleving is het wat je er zelf van maakt. Ben er net mee begonnen en nadat ik wat tijd had gestopt in inlezen en een aquarium klaarmaken kost het me nu weinig tijd, af en toe wat voer geven en 1x per week water verversen, half uurtje werk. Maargoed je kan er ook elke dag mee bezig zijn. 120 cm is redelijk wat, maar als je het volgooid met guppies en een paar simpele planten ben je zo klaar. Als je er echt iets van wilt maken kost het een stuk meer tijd, en heb je meer kans op slagen, zodat je echt met 1x per week water verversen klaar bent. Als je zomaar begint gaat het misschien mis en kost het je alsnog veel tijd.
  maandag 27 januari 2014 @ 22:47:06 #249
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136031194
quote:
7s.gif Op maandag 27 januari 2014 18:40 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Welke cichliden heb je?
Malawi's
Om eerlijk te zijn ben ik niet al te best met namen.
Er zitten in ieder geval een paar Labidochromis Caeruleus in :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_136031421
Supertoffe foto's :o

Ik heb plantjes nodig omdat ik nu nog maar 1 plantje heb .. Beetje schrale bende.

Ik heb een borstelneus en wat corydorassoorten en de ervaring leert dat sommige plantjes als delicatesse worden gezien en meteen opgevroren worden met wortel en al :') dat vind ik zonde van het geld.

Dus nu zou ik graag advies willen welke planten ik het beste kan nemen, zonder dat deze gelijk vanaf dag 1 in de maag van mijn vissen verdwijnen.
Als hier een fokker van zijn planten af wil ik deze ook overkopen ^O^
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_136033827
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:40 schreef Martinoss het volgende:

[..]

Nouja ik heb er geen haast mee, dus ik kijk uit naar op bomen lijkend kienhout. Toch, als je naar de 2e foto kijkt zie je op de achtergrond kleine takjes. Om het geheel diepte te geven, dat lijken mij normale takjes uit het bos. Maargoed bij professionele aquascaping maakt het niet zoveel uit of je vissen er goed in leven, meestal zitten die vissen er maar een dagje in voor de foto's. Heb wat research gedaan en met uitkoken etc kom je ook een heel eind.

[..]

Naar mijn beleving is het wat je er zelf van maakt. Ben er net mee begonnen en nadat ik wat tijd had gestopt in inlezen en een aquarium klaarmaken kost het me nu weinig tijd, af en toe wat voer geven en 1x per week water verversen, half uurtje werk. Maargoed je kan er ook elke dag mee bezig zijn. 120 cm is redelijk wat, maar als je het volgooid met guppies en een paar simpele planten ben je zo klaar. Als je er echt iets van wilt maken kost het een stuk meer tijd, en heb je meer kans op slagen, zodat je echt met 1x per week water verversen klaar bent. Als je zomaar begint gaat het misschien mis en kost het je alsnog veel tijd.
Dat water verversen zit mij dus dwars. Je hebt toch te maken met zuurgehalte, kalk en weet ik veel wat nog meer in water zit? Volgens mij is het niet zomaar even 100 liter eruit halen en er weer 100 liter in doen?
pi_136042453
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:31 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Dat water verversen zit mij dus dwars. Je hebt toch te maken met zuurgehalte, kalk en weet ik veel wat nog meer in water zit? Volgens mij is het niet zomaar even 100 liter eruit halen en er weer 100 liter in doen?
Wat denk je dan dat het is? Lijkt me niet dat je elke week je waterwaardes gaat aanpassen? Ik ververs elke week ongeveer 40%, ik zuig de bodem af, zodat de algen en poep eruit zijn, en meestal is hij dan voor 40% leeg. Dan doe ik 40% nieuw water erbij en klaar. Je moet een stabiel ecosysteem creeëren, zodat je waterwaardes stabiel blijven. En als dat gelukt is, zul je altijd gewoon water moeten blijven verversen omdat je bepaalde stoffen niet kan afbreken, dus die moet je op die manier kwijtraken. Na het verversen, herstelt je ecosysteempje gewoon zelf de waterwaardes. Maar er zijn vast meer ideeën over.

Dus om antwoord te geven, jawel het is gewoon even 100 liter eruit, en er weer 100 in. Maar ik ben nog niet heel ervaren en ik heb redelijke sterke vissen die erg vergevingsgezind zijn. Misschien moet je daar ook mee beginnen!

[ Bericht 4% gewijzigd door Martinoss op 28-01-2014 10:53:55 ]
pi_136042673

[ Bericht 100% gewijzigd door Martinoss op 28-01-2014 10:55:11 (oeps mezelf gequote ipv edit) ]
pi_136043152
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:31 schreef xaban06 het volgende:

[..]

zolang je zelf niets veranderd aan de waarden die uit je kraan komen is het wel gewoon zoveel eruit en evenveel (of iets meer vanwege verdamping ;) ) erin :P

als beginner moet je je nog niet bezig gaan houden met het aanpassen van je waterwaarden :N
(zelf ben ik na vele jaren juist weer terug gegaan naar de waarden zoals ze uit mijn kraan komen: scheelt me veel werk en mijn vissen doen het prima :Y )
pi_136048809
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:08 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

zolang je zelf niets veranderd aan de waarden die uit je kraan komen is het wel gewoon zoveel eruit en evenveel (of iets meer vanwege verdamping ;) ) erin :P

als beginner moet je je nog niet bezig gaan houden met het aanpassen van je waterwaarden :N
(zelf ben ik na vele jaren juist weer terug gegaan naar de waarden zoals ze uit mijn kraan komen: scheelt me veel werk en mijn vissen doen het prima :Y )
Ik wil ook niks doen met water/ eco waardes, maar doe je dat niet gaan je visjes dood neem ik aan?
pi_136048856
nee hoor, zolang je maar regelmatig je water ververst en je filter in orde houdt zul je niet zomaar vissen verliezen

(voorop gesteld dat je vissen neemt die in de waterwaarden van je kraanwater kunnen leven)
  dinsdag 28 januari 2014 @ 15:12:49 #257
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136052845
Je hoeft niet iedere week (een gedeelte van) je water te vervangen, maar regelmatig is wel aan te raden.
Het is ook een beetje afhankelijk hoe gevoelig je vissen zijn.
Ik laat wel eens mijn bak 3 weken draaien op hetzelfde water en dat gaat perfect.
pi_136059317
Als een bak eenmaal goed loopt heb je er weinig omkijken naar. Maar als je bij voorbaat al weet dat je weing tijd ervoor wil spenderen kan je beter kijken naar een andere hobby. Dit is een hobby die jouw geduld op de proef stelt en vraagt om direct ingrijpen waar nodig. Reken erop dat je gemiddeld zo'n uur tot 2 uur per dag eraan kwijt bent, mits je serieus met de hobby omgaat.
pi_136060745
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 17:40 schreef Gummiebeer het volgende:
Reken erop dat je gemiddeld zo'n uur tot 2 uur per dag eraan kwijt bent, mits je serieus met de hobby omgaat.
misschien in het begin, daarna echt niet meer _O-

minimum:
5 minuten voergeven per dag
1 uur waterverversen, schoonmaken per week

net hoe onderhoudsvrij je je bak inricht ;)
pi_136061053
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:24 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

misschien in het begin, daarna echt niet meer _O-

minimum:
5 minuten voergeven per dag
1 uur waterverversen, schoonmaken per week

net hoe onderhoudsvrij je je bak inricht ;)
Vergeet de observatie niet. ;) Ben je zo weer een uur verder :D
pi_136061080
ja ok, dat doe ik zoveel mogelijk. maar als ik een paar weken daar geen tijd voor heb gaat het ook prima :P
  dinsdag 28 januari 2014 @ 22:28:47 #262
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136074750
quote:
Als een bak eenmaal goed loopt heb je er weinig omkijken naar. Maar als je bij voorbaat al weet dat je weing tijd ervoor wil spenderen kan je beter kijken naar een andere hobby. Dit is een hobby die jouw geduld op de proef stelt en vraagt om direct ingrijpen waar nodig. Reken erop dat je gemiddeld zo'n uur tot 2 uur per dag eraan kwijt bent, mits je serieus met de hobby omgaat.
Ik kijk regelmatig naar mijn bak en als dat betekent dat ik dan ook tijd er aan kwijt ben dan kom ik wel aan een uur per dag, maar als dat niet meer reken denk ik dat 2 uur per week wel de max is voor mij.

Voordeel is wel dat mijn cichlidenbak in ieder geval bijna geen planten heeft waardoor dat onderhoud al minimaal is. Geen planten in je bak hoeven hebben scheelt een heleboel tijd.
pi_136075424
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 22:28 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik kijk regelmatig naar mijn bak en als dat betekent dat ik dan ook tijd er aan kwijt ben dan kom ik wel aan een uur per dag, maar als dat niet meer reken denk ik dat 2 uur per week wel de max is voor mij.

Voordeel is wel dat mijn cichlidenbak in ieder geval bijna geen planten heeft waardoor dat onderhoud al minimaal is. Geen planten in je bak hoeven hebben scheelt een heleboel tijd.
Geen planten scheelt al een hoop, daarom had ik vroeger ook een malawi bak ;) Nu wil ik in het najaar meedoen aan een keuring dus ben ik best wat tijd kwijt aan de indeling en alles in het gareel te houden. Tis een tik :P
pi_136078218
Is een Juwel Rio 180 goed om mee te beginnen? Te klein, te groot? Is het ok om een tweedehands juwel te kopen of zijn die meestal lek?

Zoiets bijvoorbeeld? http://link.marktplaats.nl/771973947

[ Bericht 33% gewijzigd door xaban06 op 28-01-2014 23:43:18 ]
  dinsdag 28 januari 2014 @ 23:53:46 #265
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136078939
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 22:38 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Geen planten scheelt al een hoop, daarom had ik vroeger ook een malawi bak ;) Nu wil ik in het najaar meedoen aan een keuring dus ben ik best wat tijd kwijt aan de indeling en alles in het gareel te houden. Tis een tik :P
Het is niet de reden dat ik een malawi bak heb, maar het is niet bepaald vervelend. Vooral omdat ik altijd problemen had met planten :P
  dinsdag 28 januari 2014 @ 23:54:44 #266
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136078974
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 23:35 schreef xaban06 het volgende:
Is een Juwel Rio 180 goed om mee te beginnen? Te klein, te groot? Is het ok om een tweedehands juwel te kopen of zijn die meestal lek?

Zoiets bijvoorbeeld? http://link.marktplaats.nl/771973947
Prima bak.
Lekken moet je zelf bekijken. Een Juwel is een prima merk, maar het is meer afhankelijk hoe oud hij is en hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan.
Ik zou de bak gewoon met water er in willen zien.
pi_136088001
Is een juwel rio 180 zonder accessoires, jaar oud, ok voor 85 euro? Dus zonder pomp, filters etc.

/edit
Niet echt goedkoop zie ik, moet nog een filter/pomp bij van 80 euro, zit je al op 165,-

Terwijl een nieuwe rio 180 inclusief filter/pomp 190,- kost

[ Bericht 48% gewijzigd door xaban06 op 29-01-2014 14:45:19 ]
  Moderator zondag 2 februari 2014 @ 17:17:25 #268
92034 crew  Vonkenboer
pi_136245663
Nog een weekje wachten en dan hoop ik dat we onze nieuwe bak eindelijk hebben *O*
pi_136248523
Das mooi Vonkenboer! *O*

Ik heb een inschattingsfout gemaakt qua vissoorten. Gisteren kreeg ik de 20 galaxy's binnen en de cpo's, helemaal blij natuurlijk. Helaas wel 3x galaxy uitval maar die kreeg ik vergoed. Verder zijn ze heel klein, 1 centimeter hooguit en vrijwel kleurloos.
Maar goed, ik de galaxy's laten overwennen aan het water en na een uur losgelaten. Vrijwel direct begonnen de T. pumila's te jagen en al snel had de grootste pumila een kleine galaxy in de bek.. das duur voer, dacht ik nog. :{
Dus de pumila's zijn nu exit en ze komen er ook niet weer in.
  zondag 2 februari 2014 @ 19:09:04 #270
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_136250331
Ah, dat is pech hebben... Dat kleurloze komt wel goed zodra ze gesetteld zijn, vergeet niet dat het natuurlijk stressvol is voor vissen, zo'n transport.

Ik wist niet dat de T. pumila (knorgoerami, toch?) actief vissen eet... Zo'n heel groot visje is het toch ook niet? Wat wordt ie, een centimeter of drie? De stelregel is natuurlijk wel: past het in de bek, dan gaat het naar binnen. Ik meen mij te herinneren dat de pumila graag levend voer heeft, dus heel raar is het ook weer niet. Wel echt doodzonde, het is een vreedzame vis en als de pareldanio's (want dat zijn het, geen rasbora ;)) volwassen zijn, is er niks aan de hand.

Bedenk trouwens ook dat je CPO'tjes erg agressief zijn naar vissen toe. Daarnaast zijn ze ook pijlsnel en pakken ze ook echt vissen. Zelf zou ik ze niet houden samen met (kleinere) vissen. Mits je ze natuurlijk in dezelfde bak hebt, anders beschouw mijn schrijven als niet geschreven :D.
pi_136252169
Ze hebben natuurlijk ook de hele dag in een zakje gezeten met transport en bijbehorende stress. Nu zijn ze redelijk aan het kleuren maar ze zijn nog erg klein. Toch kan ik hier en daar al een mannetje zien qua kleur en gedrag. Dat de pumila's, dwerg knorgouramie, jagers zijn wist ik. Maar dat ze voor zo'n grote (in hun ogen) prooi zouden gaan had ik niet verwacht.
De CPO's zitten in dezelfde bak. Het gaat nog goed, ondanks een dappere galaxy die nieuwschierig was maar toch snel genoeg was. Ook de vuurtjes zijn sneller dan de CPO's. Ik ben ook van mening dat het samen kan. De sterke dieren zullen niet snel ten prooi vallen aan hun.
  zondag 2 februari 2014 @ 20:34:32 #272
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_136255086
Daarom. Ze kleuren snel genoeg terug als ze op hun gemak zijn.

Ach, het kán. Tuurlijk kán het. Maar het is natuurlijk wel rete zonde wanneer blijkt dat de CPO'tjes je (dure) visbestandje als voedsel beschouwen. Zelf zou ik dat risico niet nemen, Maar goed wat jij doet, dat is aan jou natuurlijk.
pi_136257140
Leuk dat hier nog meer mensen roofvissen hebben, niet altijd even makkelijk dus. Ik wil te zijner tijd ook roofvisjes.

Gister is mijn verwarming geknapt, hoe dat kan geen id. Maar de visjes waren helemaal sloom en futloos door het koudere water van 21 garden. Ik heb nog twee andere verwarmingen, maar beide met een kapotte thermometer dus word het water te warm.

Iemand ervaringen met online webshops? Een verwarming kan prima via internet denk ik. Hier bij de winkel vind ik het altijd maar gebrekkig qua info etc.
  maandag 3 februari 2014 @ 09:30:08 #274
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_136275612
Ik heb een giga aquariumzaak in de buurt (Veldhuis), dus ik bestel nooit. Maar volgens mij moet het prima kunnen hoor, bestellen.
pi_136296057
quote:
14s.gif Op zondag 2 februari 2014 20:34 schreef Samzz het volgende:
Daarom. Ze kleuren snel genoeg terug als ze op hun gemak zijn.

Ach, het kán. Tuurlijk kán het. Maar het is natuurlijk wel rete zonde wanneer blijkt dat de CPO'tjes je (dure) visbestandje als voedsel beschouwen. Zelf zou ik dat risico niet nemen, Maar goed wat jij doet, dat is aan jou natuurlijk.
Tot op heden gaat het nog steeds goed met de combi CPO, Vuurgarnaal en Galaxy's. Van laatsgenoemde geen uitval gehad in de eerste 24 uur, dus ik ben blij. De buikjes zijn mooi gevuld en ze zwemmen door de hele bak.
Vandaag Eikenbladvaren flink uitgedunt en Naaldgras ( Eleocharis acicularis ) en Pogesteron erectus erbij geplaatst. Laatsgenoemde plant schijnt nogal moeilijk te zijn dus ik ben benieuwd!
  Moderator maandag 3 februari 2014 @ 20:14:49 #276
92034 crew  Vonkenboer
pi_136298843
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 09:30 schreef Samzz het volgende:
Ik heb een giga aquariumzaak in de buurt (Veldhuis), dus ik bestel nooit. Maar volgens mij moet het prima kunnen hoor, bestellen.
Die zit ook bij mij in de buurt; maar ik vind dat personeel daar zo afgrijselijk irritant.
Je hoeft daar maar een milliseconde voor een stelling stil te gaan staan en je wordt al bijna aangevallen ... "Kan ik u helpen!" -O-
pi_136299643
Tja..mij zie je niet meer in een LFS. Ik heb mijn eigen lijntjes uitstaan sinds kort. Ik kan medeFOK!kers wel ermee helpen mocht daar behoefte in zijn.
  maandag 3 februari 2014 @ 20:34:58 #278
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_136299899
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die zit ook bij mij in de buurt; maar ik vind dat personeel daar zo afgrijselijk irritant.
Je hoeft daar maar een milliseconde voor een stelling stil te gaan staan en je wordt al bijna aangevallen ... "Kan ik u helpen!" -O-
Serieus? Die ervaring heb ik totáál niet... Ik moet zoeken naar personeel als ik geholpen wil worden _O-. Oké, beetje overdreven, maar je snapt me denk ik wel.

Nu moet ik zeggen dat ik er eigenlijk alleen nog maar kom voor mijn visvoer (kogelvissen blieven geen vlokken :P) en af en toe plantenvoeding, in de rest van de zaken ben ik voorzien. Planten haal ik er sowieso niet meer, belachelijk duur, die zijn online goedkoper te krijgen en ook van goede kwaliteit.
  dinsdag 4 februari 2014 @ 09:52:15 #279
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136314546
Hmmm
Ik heb nu mijn nieuwe huis bijna helemaal ingericht, maar 1 probleem. Nergens plek voor een 1m aquarium in de woonkamer :(

Hoe ga ik dat nou weer oplossen....
pi_136315562
tja, prioriteiten stellen

bij mij werd eerst een ruimte geclaimd voor een 2m aquarium om de meubels daar later maar omheen te ordenen :+
  dinsdag 4 februari 2014 @ 12:35:42 #281
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136318174
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 10:44 schreef Leipo666 het volgende:
tja, prioriteiten stellen

bij mij werd eerst een ruimte geclaimd voor een 2m aquarium om de meubels daar later maar omheen te ordenen :+
Haha klopt, maar ik heb echt gewoon niet meer ruimte. Ik heb natuurlijk nog een vrouw om rekening mee te houden. :P

We hebben gewoon beneden echt geen ruimte. Mede door een verwarming die niet zo handig opgesteld. Hij zou eventueel nog wel op mijn werkkamer kunnen, ondanks dat daar ook niet heel veel ruimte is.
pi_136318247
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 12:35 schreef Komakie het volgende:

Ik heb natuurlijk nog een vrouw om rekening mee te houden. :P
ik een vriendin, maar dat was gewoon de enige harde eis die ik stelde aan de nieuwe inrichting (meubels en aquarium moesten allemaal nog gekocht worden): er moest een groot aquarium passen. de rest mocht zij bepalen :P
pi_136321690
Zo hebben wij dat ook gedaan. We wilden graag een nieuw bankstel en dan gelijk de kamer anders inrichten. Bij het bepalen van de nieuwe inrichting hebben we eerst een (groter) aquarium ingetekend op de plattegrond, daar de meubels omheen geplaatst en aan de hand van die dingen de maximale maten van de nieuwe bank bepaald.
  dinsdag 4 februari 2014 @ 15:49:55 #284
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136324761
Klein probleem met die situatie.
Wij hebben alle meubels al uit ons vorige huis en een paar nieuwe er bij kopen is geen optie :P
  woensdag 5 februari 2014 @ 17:17:16 #285
402673 Paksoi
Vers het best.
pi_136367852
Heb dan wel geen tropisch aquarium maar ik neem aan dat meerdere van jullie hier vast wel eens last van hebben gehad of weten wat het is en mij hier mee kunnen helpen,

ik heb namelijk bruine aanslag op mijn stenen een soort alg lijkt het maar ik vind het vreemd aangezien ik geen planten of dergelijke in mijn bak heb staan. Kan het komen doordat er overdag de lamp in de bak aanstaat?

Foto:
pi_136405898
Hallo, n00b-question:

Ik heb een aquarium met twee goudvissen er in. Vanmiddag heb ik dit filter gekocht:
hagen elite jet flo 75, foto:

Er zat een halve-bak handleiding bij . Nu vraag ik me af: Plaats je zo'n filter nu helemaal onder water? Of is het de bedoeling dat de bovenkant van het filter boven het water uitsteekt?

thx,
webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_136409027
De uitstroom van dat filtertje moet net onder het wateroppervlakte staan zodat je wat rimpeling krijgt.
pi_136409108
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 17:17 schreef Paksoi het volgende:
Heb dan wel geen tropisch aquarium maar ik neem aan dat meerdere van jullie hier vast wel eens last van hebben gehad of weten wat het is en mij hier mee kunnen helpen,

ik heb namelijk bruine aanslag op mijn stenen een soort alg lijkt het maar ik vind het vreemd aangezien ik geen planten of dergelijke in mijn bak heb staan. Kan het komen doordat er overdag de lamp in de bak aanstaat?

Foto:
[ afbeelding ]
Heb je er wel planten in? Zo nee, dan is alle voeding voor alg en dan gaat dat groeien omdat er geen concurrentie is.
  donderdag 6 februari 2014 @ 18:49:56 #289
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_136409838
Filter instellen zoals je wilt, sommigen vinden iets boven het oppervlak leuk. Ik word daar helemaal gek van dus heb hem onder water.

Op 130 liter heb ik nu 5 cory's, 5 oto's, 5 danio's en 4 guppenmannen. Zou ik er nog 2 of 3 guppenmannen bij kunnen zetten of wordt dat teveel/slachtpartij?
Eventueel ook bereid om de danio's te verhuizen om plek te maken voor guppenmannen maar dan moet het geen oorlog worden. Ik vind guppen echt tof, ze komen altijd naar me toe O+
L'Enfer, c'est les autres.
pi_136410923
Ik zou eerder Danio's uitbreiden tot minimaal 10 stuks omdat het een echt scholenvisje is, dan pas laten zij hun pracht zien. Maar als je de guppen leuk vind moet je daarvoor gaan.
  Moderator donderdag 6 februari 2014 @ 20:21:29 #291
92034 crew  Vonkenboer
pi_136414137
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 20:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Woehoe, morgen komt ons nieuwe aquarium *O* _O_
nice! ^O^
nee echt niet !
pi_136420768
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 20:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Woehoe, morgen komt ons nieuwe aquarium *O* _O_
Foto's maken van de opbouw he ^O^
pi_136435688
Kent iemand een Fluval dealer ergens in Nederland die ook daadwerkelijk aquariums heeft staan van dat merk?

Ben benieuwd hoe de nieuwe Reef series er in het echt uitzien.
Scheren is voor schapen!
  vrijdag 7 februari 2014 @ 14:27:03 #295
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_136437829
quote:
Als je in welk stadium dan ook een uur tot 2 uur per dag aan je aquarium besteed kun je rekenen op problemen. Je moet het water zoveel mogelijk met rust laten.

Twee uur per week is genoeg.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 14:29:55 #296
42366 Staal
pi_136437911
Eigenlijk kwam ik even kijken of user Stoeltafel weer een bak was begonnen. LOL.
Un certain jeune homme
pi_136438396
haha ik moest lachen :') (hoe erg dan ook)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 7 februari 2014 @ 14:58:18 #298
42366 Staal
pi_136438923
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:43 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Dat was echt een soap he? :D

Hoe is het met joe?
Un certain jeune homme
pi_136439089
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:43 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Prrrrrrrr!
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_136439228
Dat was me toch een tijd zeg..
Hier goed Staaltje, en met jou?

Prrrrr O+ Hoe is het met jou 4Ever?

Heb jullie allemaal al een tijdje niet gesproken hier.. Ik volg het hier niet zo heel erg meer, maar hoe meer ik kijk, hoe meer ik mijn aqua bakkie mis. (wel heb ik er een eigen moestuin met kleine dierentuin voor teruggenomen, dus stil zitten doe ik niet)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')